S kamarádem plánujeme na dovolenou nějakou trasu po Čechách s našimi elektro-lehokoly a chceme si po cestě občas dobít pohonné akumulátory. Buď v nějakých venkovních restauracích, nebo na benzinkách apod. Proto bych se chtěl zeptat, jestli existuje nějaký seznam takových míst s možností dobíjení s ochotnou obsluhou, nejlépe ve formě nějaké aplikace pro mobil. Klidně bych následně po zkušenostech z naší projeté trasy nějaká taková místa i doplnil, ale nechci objevovat Ameriku, pokud již taková aplikace pro elektro-cyklisty existuje. Pokud ještě neexistuje, tak případně jestli nemá někdo nějaký dobrý tip na aplikaci, která by byla vhodná pro zadávání takových dat, třeba něco na způsob FourSquare. Možná by se takové informace časem někomu ještě šikly.
Díky
Co mám z vlasní zkušenosti tak nabít baterie se dají téměř ve všech restauracích a kempech. benzínky jsem ani nezkoušel.
V případě nouze jsou ochotni i něktří majitelé rodinných domků.
Nějaké aplikace na to asi nejsou a zřejmě nebudou ani potřeba.
V restauraci většinou v pohodě. Tedy pokud tam i něco utratíte :-) Jako říct ,tady mám kolo,hlídejte ho , dobiju si ho a jdu na hrad,tak to asi ne.
Tam kde se i ubytuji funguje i tohle:-)
Za jak dlouho se nabije baterie pro elektrokolo? Je to funkcí baterie nebo nabíječky? Patrně obého, že? Dá se to stlačit pod 2 hodiny na plné dobití skoro z minima. Pro přespávání pod stanem volně v přírodě zbývá na dobití vlastně jen ta večerní hospoda, to jest ty dvě hodiny max. Jak se podepíše toto rychlodobíjení na životnosti akumulátoru?
Záleží to na baterii kolik snese A při nabíjení.
Podle toho se pořizuje nabíječka.
Běžné baterie dovolí 5A tak že 10Ah baterie je za dvě a půl hodiny plně nabitá.
5A životnost aku moc neovlivní.
Třeba některé lipolky snesou i 20A bez následků.
Správné otázky.
Rychlonabíjení aku moc nesvědčí, pod 2 hodiny kapacitnější baterie jen rychlonabíjením vyšším proudem.
Úvaha je následující.
Kolik Ah potřebuji na ujetí jednoho kilometru, , ať se to lépe počítá.
Mě na supertěžko to dávalo asi 0,5 Ah na km, odlehčený tak 0,2 Ah na km. Z toho ti vyjde, kolik dojedeš na jednu nabitou baterii.
Stanovíš kolik chceš za den ujet a podělíš dojezdem na baterii, vyjde ti počet nabitých baterií co potřebuješ.
Víš jak dlouho se baterie nabíjí, a tak ti vyjde kolik náhradních baterií potřebuješ, abys za den tu stanovenou trasu ujel.
Čím víc baterií povezeš, tím víc jejich energie se spotřebuje jen na to, abys tu tíhu vez.
Na výlety do 30 km je to fajn, na trasy jako dělá Bob, 140 km, to už musíš mít spočítaný a ta sranda vůbec není levná.
Já řeším asi spíše častější problém občasných cyklistů. Kamarád s námi vždy jezdil na weekendový třídenní výlet, ale už vzhledem k věku přestává stíhat tempo. Proto si pořídil příšlap, který mu umožňuje udržet se ve skupině. Může jet i bez něj, ale pak je pomalý. Jde o to, kde a jak rychle to večer nabít, když spíme volně v přírodě. Takže nepotřebuji počítat ampérhodiny na ujetý kilometr. Prostě podle stavu baterie začne večer více či méně šetřit, nebo to dojede už bez příšlapu. Jde jen o to, to večer zase plně dobít. Tahat plnou polní a ještě druhou baterii a nabíječku je už asi moc, poněvadž si rádi vyjedeme i do terénu.
Na to aby jsi dostal přibližnou odpověď jsi dal málo iformací. Je potřeba znát jaký motor má (výkon) a jakou baterií ho krmí (kolik má Ah).
Jak dlouhé trasy jezdítě za ten den (km) a jaký terén. Dále je nutno znát jaký stupeň přípomocí používá nejvíce (I,II,III).
Je to motor přímy (ve výpletu) nebo středový?
Tyhle veškeré údaje hrají podstatnou roli při výpočtu výdrže baterie.
Přepokládejme že má 10Ah/36V bateií a použije naximální dopomoc.
Terén mírně zvlněná krajina.
Maximální dopomoc - Spotřeba 10Wh/km = 36Km
Střední dopomoc - Spotřeba 7,5Wh/km = 48km
Nizká dopomoc - Spotřeba 5Wh/km = 72km
Z toho se dá spočítat kolik bude průměrná spotřeba a kolik km se na ní ujede při střídání stupně přípomoci.
Jak napsal Bobbob výše, závisí to na typu baterie, zda je rychlodobíjení možné - viz. např. zde: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Osobně při cestách mimo domov používám pro baterie Li-ion 36V/10Ah rychlonabíječku 5A již čtvrtý rok - zatím jsem nezaznamenal problém (2ks baterií - moje a manželky). Hlídám je před zimou a pravidelně mimo sezonu dobíjím. Pro tyto účely a nabíjení při cestách v okolí domova mám nabíječku 2A.
Jasně, tomu rozumím. Prostě nejprve musím zjistit o jaký akumulátor se jedná a potom teprve mohu uvažovat o nabíjecím proudu a s tím spojenou rychlost nabíjení. Díky, je to tak, jak jsem předpokládal :)
Přesně o tom mluvím, pokud jedeš kolem 30ti kiláků, nic řešit nemusíš. Říkají, že Li-onky bys neměl dojíždět nadoraz když se blíží k vybití, klesá výkon, nemohu potvrdit ani vyvrátit, ale mám vyzkoušené LiFePo4 a ty táhnou naplno až do konce.
Jak je to s těmi cykly nevím, všechno jsou to hausnumera 800 nebo 1500 cyklů? Nevím, dřív vyměním kolo, nebo spíš odejde něco jiného. Nemyslím si, že životnost těch baterii, ať už je jakákoliv, bude víc jak 4 roky. Když fyzicky vydrží, zastarají "morálně", bude něc
o nového, lehčího, kapacitnějšího,..
Potvrzuji tvrzení čerstvou zkušeností ze středního Slovenska, i v nejzapadlejší vesničce ve smišeném zboží otevřeném 2 hodiny denně velmi ochotně nechali nabít a navíc i počkali až se dobije i poslední kontrolka.
Trochu jsem toho obával, ale opravdu to zatím takto funguje.
Například zde:
https://www.pre.cz/cs/profil-spolecnosti/dalsi...
u ostatních dodavatelů energie to bude asi obdobné.
Nebo ČEZ a Kaufland
http://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy...
kdesi jsme již četl článek o dobíjení elktrokola v Kauflandu - na stojanu pro auta ne zásuvka 220V/50Hz.
Hledej Šotku, hledej... 8-D
A budu bez nabíječky :-))
To je Tvůj problém hochu, jak bys chtěl nabíjet např. v hospodě bez nabíječky?! :-)))
Buď si přibalím nabíječku (0,5kg), nebo jako Někdo náhradní baterku (4kg), nebo jako Někdo-2 vozík s elektrocentrálou (cca 50kg). Co je nejlepší - můžeš hádat třikrát!
Nejlepsi? Kolo bez motoru?
Zadne starosti s nabijenim a -20 kg vaha?
Mne to proste nedalo... ;-)
Elektrocentráka váží 10, nikoliv 50 kg, náhradní baterka 6,5 kg. I k elektrocentrále potřebuješ nabíječku, tedy spíše dvě, protože nabíjíš dvě baterie současně.
Spoléhat na to, že najdeš po cestě zásuvku ze které dobiješ, tedy sedneš si k ní na 3,5 hodiny a nabíjíš, je poněkud naivní.
Takže když začneš počítat vyjde ti tohle.
Na denní porci kolem 130 km potřebuješ 7 nabitých baterií - tedy 7x6,5 kg tedy 45 kg.
Poukud budeš nabíjet z centrály, povezeš baterie jen 3 plus tu centrálu, vyjde ti tedy váha 29 kg.
A teď budeme počítat prachy.
Baterie stojí 12 tisíc, centrála 9 tisíc Kč.
Náklady jsou tedy 72 tisíc versus 45 tisíc.
Na těch 7 baterií bys potřeboval asi 7 nabíječek, jinak v noci musíš nařídit budíka, a přehodit nabíjení, pak by ti stačili čtyři. Mě stačili nabíječky 3.
Tak co je lepší?
Můžeš hádat třikrát! :-)
Pochopitelně, lepší je se na baterie i motor vykašlat a šlápnout si!
Jo někteří jsme již dál než před rokem na 150km mně stačí mé tři lehké baterie (48Ah). Samozřejmě po rovině a bez šlapání:-)
S kopečkama to stačí na 70-75km.
Pro toho kdo tomu je schopen pomoci šlapáním tak je to na dobrých 300km po rovině a 150km když jsou kopečky.
Cena 2x 15Ah vyšla na 14tis. Kč a jedna 18Ah na
16tis. Ty lipolky se dají s dobrou nabíječkou (20A) nabít za 1,5h a ta li-mn 3,5h 5A nab.
Holt technika zase o krůček popošla:-)
Jo, koukal jsem na to.
S tou váhou se dostáváme do začarovaného kruhu, čím těžší baterie, tím víc jejich výkon potřebuješ, aby se to hejbalo, baterie a její rychlé nabíjení je klíč ke všemu.
Byla by zajimava kalkulace, kdyby nekdo chtel jet na elektrokole RAAM = 4800 km / max 12 dnu.
Predpokladam, ze ujet minimalne 400 km kazdy den by byl dost problem, i kdybys mel prakticky kdekoliv k dispozici zasuvku bez omezeni proudu, coz?
Na lehu by to problém nebyl:-)
A s autopilotem už vůbec ne:-))
O funkcnim autopilotovi pro kolo jsem zatim neslysel, drzel bych se bezne dostupnych technologii, jinak skoncime u teleportu...
Na lehu by to urcite bylo o kousek pohodlnejsi, nicmene zatim 2x v zivote jsem dal pres 500km/24h a druhy den jsem ani to lehokolo netouzil prilis videt, takze za me 12x po sobe urcite neee... :-)
Myslím že by to problém asi nebyl, tedy pouze finanční.
Počítek rychlost kolem 40 km/h, přes den ujedeš těch 400, přes noc naflákáš baterie. Chtělo by to nějaký ty Bobobovi lehounké kapacitná baterie a pak nějakej ten dvojmotorák, aby to odsejpalo
Pokud by si s sebou vezl pouze věci na to aby se to hejbalo, asi by to šlo postavit, ale stálo by to balík
Takze myslis, ze na to kolo na obrazku muzes nalozit tolik baterii a nabijecek, abys vicemene nonstop mohl ujet 400 km a jeste ti zbyl dostatek casu na kompletni nabiti na dalsi den?
Je to samozrejme jen hypoteticka otazka, pochybuju, ze by se nasel blazen, ktery by to zkousel, spis mi to pripada jako jakysi teoreticky benchmark pouzitelnosti elektrokola.
Legalni elektrokola konkurovat normalnim kolum/lehokolum (s aspon trochu zdatnym jezdcem) zatim v podstate nemohou, tak premyslim, kde konci moznosti technologie...
Pokud nepovezu nic jiného, a zvolil bych nějaké ty superdrahé a lehké LiMn baterie, asi by to šlo, Bobo bude vědět kolik váží tak 1Ah v těch lehkejch.
Dobíjet musíš jen v noci, přes den by ti to bralo čas. Kdybys to držel mezi 40-50 km v hodině, mohl bys tu 400ku tak za 15-16 hodin denné ujet, ale byl by to záhul bezpochyby.
Na tříkolce by to mohlo být pak celkem v pohodě.
Počítej, že potřebuješ tak 2Ah na 10 kiláků, čili to chce sebou vézt tak 80Ah, raději snad 100ku. Čili 3 baterie nějaké takovéhle:
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
Má to 8 kilo, tedy vezl bys 24 kg, to není o moc víc, než vezeš v brašnách natěžko.
Reálné to je, ale jen baterie by tě stály 4500 Eur....
No, podle mě to už je trochu utopie, mám na motorce něco najeto a i na motorce je 400 km docela dost, pokud je to enduro, tak máš zadek na kaši. A průměr 40 znamená moc nechodit pod 50 km/h, 10 hodin na tom sedět, to teda pozdrav pámbu.
Vím o chlapovi, trenovaným cyklistovi, co to dokázal zajet na silničce, s tím že věci měl u manželky v autě ( jezdili tak z Francie do CZ na dovolenou ), ale to je tvrdej sport, ne výlet. Jedna věc je jistá, takovej by asi nabíječku mohl nechat doma, když zvládne tohle :D
Kdych měl jet na E-bike 50km bez šlapání,tak si tam dám sedlo z babety :-) 20km je tak akorát.A 50km/hod je tak akorát cesta na hřbitov.
Bez šlapání by to nešlo, to by si bralo tak 5-6 Ah na 10 kiláků, šlapat by se muselo a fest, jinak není šance.
Spíš 14-15 hodin, než 10, udržet 40 asi moc nepůjde, výpočet přes palec.
No, když jedeš na kole 170-180 denně, musíš si to odsedět, v tom problém nevidím. Problém je v další zátěži, pokud nemáš doprovodné vozidlo, musíš vozit nějaké náhradní díly a součástky, nějaké ty hadry, i když spíš po hotelech, také nabíječky něco váží, a to zase bere ten výkon.
Teď nevím, jestli počítám dobře, že tou 20A nabíječkou za těch 1.5 hod. "vytočíš" ochotnému cca 1.5 až 2 kW ? Při dvou bateriích dvojnásobek ? Většina lidí určitě žije v domnění, že je nabíječka jako nabíječka a tím pádem je to něco jako dobíjení mobilu... (s malou nadsázkou jsem se s tím setkal při diskusi o nabíjení auta-elektromobilu :-)
No a co jako, když mu dám za to 25-30kč tak na tom ještě vydělá.
Vždy když se ptám tak zarověň říkám i přibližný odběr. Většinou taky nenabíjíš všechny aku:-)
Jo, pokud je to takhle, tak ani slůvko námitky. Jen že jsem se setkal s tím, že takové nabití je jen prkotinka (zmíněný mobil) a kdekdo v tom tak žije a takhle kalkuluje (dobrodinci, ale i sosači). Tvůj přístup je seriózní.
Ahoj, mám na tříkolce LiPo aku 36V/40Ah, nabíjecí proud 40A, ale bohužel klasika nabíječka se prodává jen 5A. Kde se prosím dá sehnat "dobrá 20A nabíječka" ??? :-)
http://eskutr.cz/cs/nabijecky/128-nabijecka-36v...
Musíš se ale domluvit aby ti ji nastavili na max.42V
Dříve ji měli levnější zde
http://www.i4wifi.cz/Baterie-a-nabijeni...
Bohužel už je vyprodali.
Kolego my chceme nabíjet elektrokola a né elektromobily
Upozornění: Parkovací stání ePointů slouží pouze pro účely nabíjení elektromobilů.
400V na nabíjení nám moc nepomůže:-))
Není to přesně tak, Bobe.
V obchoďácích mají e-pointy i normální zásuvky, ale nabíječku pochopitelně s sebou.
A musíš se bát nejen o nabíječku ale i o baterii, nebo rovnou celé kolo, že jo.
Jak to funguje jse osal tady:http://www.nakole.cz/blog/zobraz/352-nabijeni...
Jo to je možné ale v tom odkazu od vysočiny o tom není ani zminka.
Standardní situace - když tu zmínku nechci vidět, tak tam není, že ano?
http://www.nakole.cz/diskuse/18541-seznam-mist...
Ja jsem ale reagoval na tento příspěvěk
http://www.nakole.cz/diskuse/18541-seznam-mist...
s tímto odkazem
https://www.pre.cz/cs/profil-spolecnosti/dalsi...
To nemyslíš vážně! Ty kritizuješ něco, na co ses ani nepodíval? Kdyby sis kliknul na odkaz, tak bys hned viděl typy stanic s dostupným napětím:
https://www.pre.cz/cs/profil-spolecnosti/dalsi...
Méně je někdy více - nemusíš všechno glosovat! 8-D
Ja s tě neptal na zásuvky ale na zmínku o elektrokolech.
A najdu tento stojan někde v horní dolní a nebo jen v Praze ostravě či Brně? A ještě k tomu někde u supermarketu.
Myslíš že tam někdo jako idiot bude 3-6hodin stát u stojanu a hlídat své elektrokolo?
Zmínka o elektrokolech je snad v prvotní otázce, pro jistotu ji zopakuji: "Seznam míst s možností dobíjení elektrokol", takže odpovědi se samozřejmě týkají možností kde dobíjet elektrokola a netřeba to v každém odkazu znovu opakovat.
Připomínáš mi "milovanou" učitelku češtiny ze třetí třídy, která nás nutila "odpovídat celou větou"!!!
Proč stát, zaplatíš si nějakého zaměstnance a on ti to třeba za stovku na hodinu určitě pohlídá, a to se vyplatí :-))
Opravdu skvělá nabídka
"Tyto dobíjecí stanice Skupina ČEZ instaluje v lokalitách, kde uživatelé tráví svůj volný čas (např. obchodní centra či supermarkety)."
Jen naprostý idiot tráví svůj volný čas v supermaketech. Nabijecí stanice pro elektrokola jsou důležité venku v přírodě a ne u superhyper marketu. Tak si bateri nabijim v každé zapadlé vesničce kde mají hospodu a nepotřebuji k tom žádný stojan ani žádné skupiny draze prodávající elektřinu.
Tak že vypovídací hodnota těchto odkazů je nulová pro elektrocyklisty.
Takhle Bobe,
ono by to smysl mělo, třeba pro kluky jako jsem já, on ten supermarket je na metru.
Takže přijedu z vísky 25 kiláků, strčím do zásuvky n aparkovišti, kde mám kolo v suchu a zárověň pod kamerama, vyřídím si přes den svoje a odfrčím domů.
Problém je v tom, že tam zásuvka je tam jednom jedna a jak užý jsem před lety psal, kdyžř tam náhodou bude někdo sosat, já se nechytím a máím po žížalkách.
Další problém je, že nemůžeme na věc koukat očima Pražáka, to je fakt pak naprd, stejně jako když se bavíme o tom nabíjení po hospůdkách. Záleží na tom, kudy jedeš, jsou místa, kde "hospůdku" nepotkáš celý den....
Ale ja to beru jenže jak říkáš republika není jen Praha. Když jsem v nouzi a není hospoda tak samot je všude jak naseto, vždy se dá nabít i u dobrých lidí. Jen se člověk nesmí bát a musí se zeptat, což ja jsem už zkušebně učinil nesčetněkrát. Divil by jsi se jak jsou ochotní i mnozí chataři.
Myslím si že bych bez problému tímto způsobem procestoval celou republiku. A nepotřeboval bych k tomu nic, jen nabíječku a nemít línou hubu.
Nulovost, či nenulovost odkazů si vyhodnotí tazatel sám.
Že se tobě dobíjecí stanice PRE a ČEZu nelíbí je pouze tvoje věc. Mě také ne, ale nevidím důvod kolegovi nesdělit, že tady taková možnost je, tak mne za to nekritizuj.
Jak napsal kolega magic nabíjet se dá všude kde je 220-240V.
Je to bez stojanů a propagace jakého koliv dodavatele energií.
Navíc jak píše Jindra stačí jeden "nabíječ" před tebou a jsi namydlený.
Halvně že se podle mapy budeš plahočit k nějakému stojanu u marketu misto aby jsi se prostě zeptal kohokoliv v místě kde se nacházíš.
Tak že jdiná správná odpověď je od magica
Že se dá nabíjet všude, kde je zásuvka 230V tazatel jistě ví, ale je mu také jasné, že k té zásuvce musí mít volný, i když třeba placený, přístup. Asi nesdílí tvůj všeobjímající názor, že je to kdekoliv např. v restauraci, či soukromém domě a proto položil výše uvdený dotaz na seznam dobíjecích stanic.
Máš-li takový, tak pošli odkaz, ne-li, tak raději pomlč.
Jo a 54Kč za nabití 15Ah ať si píchnou do řiti v hospodě to mám za 10kačku a ještě si tam dám oběd a třeba pivko.
Co kdyby jste si s těmi e-pohony pomohli tak, že byste si umožnili nabíjení vzájemně. Stačilo by pak vytvořit něco jako: http://www.pokryti.wz.cz/
s kontakty a pak by záleželo jen na Vás, zda byste se zapojili, nebo né. Navíc budete mít možnost výměny zkušeností.
To bych pak ovšem jen seděl doma a čekal až někdo přijede nabíjet:-))
Až budu na vozíčku tak bych se i přihlásil:-)
To by bylo právě o těch kontaktech. Vím, že lidé jezdí na kole jen tak pro radost z jízdy a cesta je cíl, tudíž je jim jedno kudy jedou. Ale taky jsou takoví, kteří si cestu naplánují a právě takoví by se předem zeptali, zda v daný den, popř. čas budeš doma, nebo se mají ptát jinde. Nemůžeš se na to dívat tak, že by tě to jen omezovalo, na druhé straně by ti to umožnilo zaručený dojezd mimo dosah tvých akumulátorů. Nehledě na to, že by jste si tím pádem mohli kupovat levnější aku s menší Ah a rychlejším nabitím.
Něco na tom je a je taky fakt že né každý den jsem venku. Jen to panelákové prostředí není zrovna to pravé ořechové kde by chtěl někdo čekat 2h na nabití svého aku. Šloby to tak že by dal baterku ke mně domů a jel se podívat třeba někde po okolí vlasní silou. Nebo do muzea či na koupák:-) Po dvou až 3h by měl nabito na další cestu.
Osobně to beru taky jen jako v krajní nouzi. Většinou mám trasu do detailu promyšlnou a spočítanou tak aby mně energie stačila. Proto jsem zatím jen v okolí svých výprav sondoval kdo by byl ochoten poskytnot svou zásuvku:-)
Myšlenka jedné aku třeba 15Ah by sice nebyla špatná, ale problém vidím ještě v časové náročnosti jejího nabití. To máš 3h a pak na to ujedeš dalších třeba 45-50km. Osobně raději ty tři hodiny trávím raději jízdou:-)
I přes tyto problémy bych se do takového seznamu určitě přihlásil a dokonce bych mohl poskytnout i své nabíječky, ovšem jen na 36V (42V).
Normálně bych napsal, že to je přesně ono sedět doma a čekat.:-)) Ale když jsem viděl ten mínusový bod, tak jsem si uvědomil, že ten kdo ti ho dal viděl jen to co vidět chtěl.
Z mínusu si hlavu nedělám, beru to tak že jeden semnou nesouhlasí:-)
Přijde čas, že nebude potřeba nabíjet...
http://auto.idnes.cz/quant-e-sportlimousine...
Ahoj, prosimtě podařilo se Ti nakonec sehnat nějaký seznam elektrostanic pro dobíjení elektrokol? Marně po tom pátrám, našla jsem jen dobíjení pro elektromobily, což mě ale úplně nezajímá...
Předem moc díky za odpověď.
Tohle vypadá jako dobrá budoucnost
http://www.cyklistevitani.cz/Dobijeni...