Ahoj, nedávno jsem zkoušela naskakovat/nasedat co nejrychleji na kolo (bez předchozí teoretické přípravy) a solidně jsem si narazila... :D
Tak jsem se chtěla zeptat, jestli někdo víte, jak se to správně dělá, nebo jestli k tomu je na netu někde jakejkoliv teoretickej materiál, jak se to naučit.
Zatím vím, že se musím s kolem rozběhnout, vzepřít se prý trochu na rukou (ruce na řidítkách), přehodit nohu, trefit se na nášlapy...
Nevím jak na to, abych se při nácviku moc nezrakvila. Nějaká rada?
To bych docela rád viděl co na tom kole vyvádíš :-)) Rozeběhnutí, vzepření na řiditkách, přehazování a trefování nášlapů :-)
Zkus se zeptat v nějakém oddíle sálové cyklistiky, kde trénují akrobacii na kole :-)
Kulovo akrobacie, vždyť to dělají všichni cyklisti. Chlapi to umí běžně, přirozeně. U holek, co nejezdí profi, se to však vidí zřídkakdy. Jde prostě o to v běhu hupsnout na kolo.. - primitivní věc, která mi však nějak nejde :D
Pokud na závodech honíš vteřiny, tak to chápu, ale pak to chce vážně trénovat a tohle naskakování v běhu vážně trénují akrobati :-) ale pokud pět minut nehraje roli, tak se dá v klidu nasednou.
Normální a nezávodní nasedání není s žádným rozeběhem a vzpíráním, ale levé noha se dá pevně na pedál, pravou se z místa odstrčíš, přehodíš a v klidu se usadíš a dáš pravou do nášlapu a nějaké naražení nehrozí :-)
Tohle je dobrá technika http://youtu.be/mwlyWt7H7IA
Tak určitě je to velmi běžná dovednost u triatlonistú (tedy těch, co to myslí vážně). V depu se na kole jezdit nesmí, takže přes depo se běží a na hranici depa se na kolo naskakuje. Na konci cyklo části se opět před hranicí depa seskakuje.
Aby to ale nebylo tak jednoduché, ti kdo honí vteřiny mají už předem nacvaknuté boty v pedálech, z depa běží bosky, po naskočení chvíli šlapou přes boty a obujou se až za jízdy. Na konci před zastavením to řeší analogicky.
Aspoň tolik jsem kdysi vyčetl k teorii. V mém případě to vypadá tak, že o naskakování na jedoucí lehokolo bych se určitě ani nepokoušel, seskočení těsně před zastavením si možná představit umím, ale zkoušet to nehodlám. Řadím to do kategorie postupů, kterými lze ušetřit možná vteřiny, ale ztratit minuty plus hezky se tam znemožnit... ;-)
Nicméně párkrát už jsem měl ze všech absolutně nejdelší čas v depu, takže je zřejmé, že to zase tolik neprožívám.
Každopádně jako studijní materiál, jak rychle naskočit na kolo, by záznam z nějakého triatlonu mohl pomoct...
Triatlonisti nasedají jednou za závod, a navíc naskočí, šlápnou a nazouvají. Běh naboso je bezpečnější a asi i rychlejší než běh v silničních tretrách.
Učil bych se spíše u cyklokrosařů, ti mají vymakanou techniku.
https://www.youtube.com/watch?v=q2RNqf7R5AY
https://www.youtube.com/watch?v=ZTTOBnu7w-k
U těch triatlinostů je dalším důvodem úspora času při hledání treter. Prostě už jsou nacvaklé na kole...
Většina lidí si věci před závodem vybalí z tašky a nechá vedle kola, takže se hledají celkem snadno;-)
Takhle si je nezapomene vzít určitě... ;-)
Nooo, pokud si je tam pred zavodem nezapomene nacvaknout, to by pak mohlo byt po vyjeti z depa neprijemne prekvapeni... ;-)
Uz jsem videl docela dostkrat, ze ucastnik teprve na hranici depa zjisti / je upozornen, ze nema prilbu a parkrat naopak, ze s prilbou chtel i bezet... to ovsem nebyva typ zavodniku, co by potreboval resit naskakovani na kolo... :-D
Ja si vetsinou vsechno dvakrat kontroluju a pak se divim, ze mam "rekordni" cas v depu.
Nejvetsi strach mivam, abych nezapomnel cislo. Zatimco ostatni si ho oblecou na sebe hned po plavani, ja ho mam pridelane zezadu na sedle lehokola, takze ho pred behem musim prendat na sebe, jinak bych dost mozna bezel zbytecne...
Hledani veci problem nebyva, nejpozdeji na druhem triatlonu uz ma clovek celkem jasnou predstavu, co bude kdy potrebovat, takze se to pripravi vedle kola.
Zakladem ovsem je neparkovat v depu vedle bezohledneho cunete, hledat svoje veci pod hromadou cizich, rozhodne cas nevylepsi... :-/
Levá noha na levý pedál, pravou dvě až tři rázné odrazy. Potom pravá noha jde horizontálně přes sedlo, ruce se pokrčí a trup se srovnává s nohou, určitý průhyb zůstává, hlava je trochu výš než noha. Pro stylovost je potřeba v horizontální poloze tak jednu až dvě vteřiny setrvat. Potom dokončit nasednutí, pravá noha na pedál, zároveň zvednutí do polohy "pan starosta jede".
Říká se tomu "holubička" :-)
Zeptej se nejakeho cyklokrosare, tady to je samy turista, co nikam nespecha. :-) Mozna bych na trenink pridelala na sedlo nejaky molitan nebo polstar.
http://youtu.be/ZTTOBnu7w-k
Můj postup je:
- vytočit řidítka úplně doleva
- sednout mezi levou brzdu a sedadlo
- chytit a zmáčknout levou (přední) brzdu
- otočit řidítka do středové polohy a zároveň přehodit pravou nohu přes rámovou trubku.
Neřekl bych, že to jde o moc rychleji. S rozběhem bych to rozhodně nezkoušel.
:-)
Tak to ja teda na Ibex nastupuju malinko odlisne:
1) vytocim riditka SKORO uplne doleva
2) zatimco drzim levou rukou ramovou trubku a pravou rukou prave riditko se zmaknutou ZADNI brzdou, sednu si NA sedlo
3) prendam levou ruku na leve riditko a zmaknu i predni brzdu
4) prehodim pravou nohu pres ramovou trubku soucasne se srovnanim riditek
5) pravou nohu zacvaknu do pedalu, slapnu, pridam levou nohu a jedu
Je ovsem mozne, ze by to slo nejak optimalizovat.
tomu bodu pět se odborně říká "Kopnu do vrtule."
Tak bacha na pořádně upevněné sedlo ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=mP2TqtxLhMs , čas 1:00 a později ;-)
Mě se osvědčilo dostrkat kolo k nějakému schůdku, když jsou dva ještě lépe vylést na něj a pravou nohou překročit rám. Zacvaknu pravou nohu, odrazím se od země levou, pravou zabírám, jak to jede zacvakávám levou a frčím vpřed.
Tam kde není schůdek postačí nějaká nerovnost, či hrbol, a není li tam ani to, je potřeba kolo trochu nahnout aby překročení rámu tolik nebolelo.
Občas se mi to nepovede a pak ležím, kolo na mě, celej pomlácenej si říkám, proč se na to raději nevykašlu.
Pokud nejezdíš triatlony, je ti to naskakování za jízdy k ničemu. Akorát si nabiješ protože se nestrefíš na nášlap. Nic to neurychlí a v kopci bych to chtěl vidět. Lepší je umět na kolo nastoupit v nulové rychlosti a rozjet se -rovnováha. Pak nebudeš padat na křižovatkách, když zapomeneš, že máš zacvaknuto. Chce to hodně mydlit řídítky, pracovat na brzdách a vyvažovat zadkem. Nejhorší je, když se mi vytrhne ve skoku noha z nášlapu, letí někam do strany a já se v tu chvíli ještě snažím doskočit zadním kolem tu překážku, nebo obrubník, a rozkrokem dám takovou ránu sedlu, že jsem jedno takhle už rozsekal. Jinak jestli to byl vtip, tak byl hodně dobrý a dávám palec nahoru. ;)
Abych se doplnil, přední kolo je většinou ve vidlici, která má offset-vysazení, které ruší přirozený závlek kola daný úhlem vidlice vůči zemi. Kdyby ta vidlice neměla offset, byla by jízda od nulové rychlosti postupně stabilizovaná jen rychlostí. Proto se dělá offset, aby v malých rychlostech bylo kolo stabilizováno ještě taky hmotností jezdce. Pokud je kombinace úhlu, závleku a offsetu nevhodná, kolo je špatně řiditelné ve všech rychlostech...pokud je vhodná, kolo se dobře rozjíždí i z nulových rychlostí, a tedy i dobře se na něj nasedá