Jsem si jistý, že se to tady řešilo ale nemůžu to najít. :(
Kde se dá v Praze sehnat řetěz na metráž? Jaký doporučujete?
Jeden pán v servisu se mě snažil přesvědčit, že sram 10 kolečko je na nic. Že mám koupit Shimano. Co si o tom myslíte?
Kupovat řetěz z metráže je podle mne nesmysl. Nebudeš mít žádný výběr. Já osobně si rád řetěz vyberu. Takže teď mám na kole cca 2,5 délky řetězu a doufám že k tomu zbytku, co mám doma bude stačit dokoupit řetězy pouze dva.
Také si myslím,že je lepší koupit několik kvalitních řetězů. V metráži je nějaký výběr? Shimano ? Ono také záleží jaké Shimano.
Tak třeba sem - jak dlouho vám bydrží řetěz? A má na lehokole vydržet víc než na vzpřímeném, když ho tam je víc?
Já jsem teď po necelých 5k km zjistil, že měrka propadá, a asi je tedy třeba měnit. A stojím před dilematem, jestli objednat od AZUBu metráž, nebo jestli něco získám když koupím tři kusové "nějaké lepší" a snýtuju si to sám. Ta druhá varianta je určitě o dost větší opruz, takže pokud je 5k km při jízdě téměř výhradně po silnicích a lesních cestách normální, asi bych spíš napsal do AZUBu.
Nevim, co je standard, ale ja na Ibexu menim retez plus osmikolecko zhruba po 8-10 tisicich. Merku nemam, myslim, ze podle ni bych musel menit 2-3 krat casteji, coz by me mohlo. Jako signal beru, kdyz to zacne blbe radit a nebo to proste vymenim na konci zimy.
Ze by Azub nabizel metraz mi ani nikdy nerekli, kupuju pokazde 3x HG50 a spojuju, cas od casu pak vyuziju i ty zbytky. Nytovat 3 spoje misto jednoho mi jako zasadni opruz nepripada. Jako opruz hlavne beru celou tu proceduru vymeny retezu (a pastorku).
Netusim, jak ti vychazi ta metraz ekonomicky, ja akorat vim, ze menit retez casteji, aby prezila kazeta, je u me blbost, protoze retez vychazi draz nez HG50/HG51 kazeta. Jednou jsem mel i HG40 kazetu, taky to fungovalo, ale prislo mi, ze blbe radit to zaclo o chvili driv nez obvykle, presnou statistiku ale nemam.
No a nevezme ti to s sebou i prevodniky? Protoze ja mam pocit ze kazeta je OK, ale na prevodniku je videt, jak se retez otoceny kolem prevodniku trochu zveda od stredu, kdyz zaberu do pedalu (jakoby vyjede po zubech prevodniku vys).
Jeste teda abych to uvedl na pravou miru - nevim jestli AZUB nabizi metraz, jen kdyz jsem kupoval kolo, tak jsem se ptal, co tam davaji za retez, a oni odpovidali ze nejakou taiwanskou metraz, a ze je to fabrika ktera dela retezy i pro ty "znackove" vyrobce.
No kdyby jen prevodniky, po trech retezech jsem menil cely trojtac, protoze nahradni prevodniky na kliky Mighty zrejme NIKDO neprodava!
Ten treti retez se tam minule uz dost "lepil" a trvalo dost dlouho nez se to nejak srovnalo, tentokrat byl treti retez v pohode, tak mozna zkusim jeste ctvrtej. Ono tyhle komplet kliky staly zhruba petistovku, takze na jeden retez to nevychazi az tak zle, ale pripada mi stupidni vyhazovat plne funkcni kliky jen kvuli prostrednimu tacu... ;-(
Rozteč děr je standardní, tvar obvykle také. Takže stačí sehnat střední placku a je vystaráno. http://bike4u.cz/detail/13398/prevodnik-32z...
Vazne?
No me teda vetsinou tvrdili, ze kdyz to neni Shimano, tak na to nahradni prevodniky nevedou, neumi sehnat a nejspis takove nikde nesezenu.
Takze kdybys mi dokazal poradit, kde konkretne pro tyhle kliky koupit kompatibilni prevodniky, to bys mi udelal velikou radost!
Prostredni prevodnik ma 38 zubu a srouby jsou jsou ve ctverci o hrane cca 45 mm. Jestli je to standard netusim.
Kdysi jsem psal dotaz i do Gebhart a zaver byl tusim, ze oni umi placaty zubaty kola, nikoliv takhle lisovany z plechu.
Takže trekovej. Hmmm. Ty se shání o dost hůře než bikové. V téhle cenové kategorii (cca 500kč) nemá smysl shánět náhradní převodník je lepší koupit celé nové kliky.
Převodník je od pohledu Shimano-obšlehnutý (taky proč by se měl výrobce druhovýroby zabývat nějakým vlastním designem), takže klidně sežeň Shimano a vraž to tam. Prodejce Ti samozřejmě bude tvrdit že nesežene, protože je velmi teoretická šance že převodník pasovat nebude, ty mu to vrátíš a zůstane mu ležák kterýho se nezbaví do konce svých dní.
No ja mam prave obavy, ze prevodnik s 38 zuby, u ktereho by byl predpoklad, ze mi bude pasovat, aniz by stal nasobek ceny kompletnich klik, tak snadno nenajdes.
Pak jsem teda jeste narazil na informaci, jestli by to vubec slo opravdu rozroubovat, ze to jako imbus muze jen vypadat... no doufam, ze kdyz bylo v popisu, ze prevodniky jsou vymene, tak az tolik kecat nebudou, ale zatim jsem to nezkousel.
Ja jsem uz uvazoval, ze bych priste koupil kliky nejaky jiny, ale kombinaci 26-38-48, ktera mi celkem vyhovuje asi nikdo jiny nedela. Teda jako optimalni by mi prislo 26-38-49 nebo 26-38-50, ale nejsem si jisty, jak by se na to tvaril presmykac (kdyz bych ozelel nejmensi-nejmensi, snad by prehazovacka fungovala), ale predpokladam, ze by to znamenalo aspon 10x vyssi cenu, coz?
Gebhardt ti udělá kliky se skoro libovolně velkými převodníky. To co chceš by, myslím, mělo sednou na silniční BCD 74/130 mm.
Verim, akorat pak muzu pocitat s radove 4 az 10 tisic, coz?
Obavam se, ze za ten jeden/dva zuby navic by uz ten cenovy skok byl precijen dost velky.
Tak pořádný kliky něco stojí, to je jasné. On ten rozdíl není jen v počtu zubů…
A v cem prosimte?
Urcite ve hmotnosti, ale v pomeru k vaze celeho lehokola, to tak zasadni nebude.
Mozna v zivotnosti, jenze nejspis jen za predpokladu vcasne vymeny retezu...
Jestli muzou i nejak ovlivnit jizdni vlastnosti - tuhost/pruzeni, si netroufam hadat.
Jako nejvetsi plus bych videl moznost vymenit pouze opotrebovany prevodnik, coz nebude zasadni vyhoda ekonomicka, ale spis ekologicka - nevznika uplne zbytecny odpad.
Tuhost, hmotnost, možnost si vybrat délku klik, velikosti převodníků i barvu, vzhled.
Každý jednotlivé komponenta je vzhledem k váze lehokola celkem malá, ale dohromady to může dát celkem velký rozdíl.
Ty tvoje kliky mají tak hloupé uchycení, protože jsou to ty nejlevnější možné. Ony ty upínací šrouby nejsou zrovna levné. Když se jich použije méně, výrazně se sníží cena, ale dle mého názoru i tuhost a evidentně i servisovatelnost.
http://www.bike-eshop.cz/prevodniky-samostatne
Asi budu vypadat nevdecne, ale co s tim?
Podle me ani tady (bez ohledu na cenu) pouzitelny prostredni prevodnik proste nemaji (38 zubu, BCD 64 mm = 4 srouby s mezerou 45mm).
A ono Shimano dela vic ruznych rozteci? Jestli ne, tak to totiz kompatibilni asi nebude!
Treba tady je prevodnik 38 zubu:
http://www.kupkolo.cz/prevodnik-fsa-38z-shimano...
A v popisu je STA 104mm x 38T, pricemz podle http://www.gebhardt.cz/cs/tech-info/mereni... roztec 104 mm znamena vzdalenost sroubu 73.5 mm, zatimco ja nameril cca 45 mm, coz by znamenalo BCD roztec 64 mm.
Ja bych rekl, ze prevodnik, ktery potrebuju jako prostredni se opravdu bezne nevyskytuje, protoze vsude narazim bud na roztec 104 mm nebo vyrazne mensi pocet zubu.
Po chvili hledani bych rekl, ze koncepce trojtacu Mighty bohuzel od Shimana obslehnuta neni!
Ono moc fotek trojprevodniku z vnitrni strany na netu neni, ale treba FC-M431, FC361, FC-M543.... maji vzdycky nejmensi prevodnik ke klikam prisroubovany samostatne a na vetsi prevodniky jsou dalsi srouby, zatimco u tech mych drzi 4 srouby vsechny 3 prevodniky najednou.
To se pak nemuzu divit, ze je problem najit ozubeny kolo se spravnou rozteci. :-(
Tak to je neobvyklý řešení, není to obšlehnutý Shimano, ale takto okometricky zuby nevypadaj sjetý. Letos jsem řetězy koupil v tzv. servisním balení a nepřipadá mi to drahý, bral jsem první, co vyplivl vyhledávač (protože tam měli taky duši Schwalbe 20/1,1):
3 Ks Řetěz Sram PC 850 114 8 rychlostní PowerLink | cena s DPH: 687 Kč
Taky jsem tam vzal kliky, i když nebyly potřeba, ale 50/38/malej na ležáku netřebuju za 500,-... Po dvaceti letech machrování na XT či XTR objevuju krásu levných komponentů :)
A jak je teď kolo tichý - přispěli k tomu i v Azubu - psal jsem jim o trubky, kladky a takový ty klícky kolem a ani mi neodpověděli, tak jsem jednu trubku vyhodil a jde to.
Trubky na řetěz koupíš všude tam kde prodávají ND na náklaďáky. Chtěj hadice na vzduchové brzdy.
Já kupuju tam co kupujou tyhle prodejny ND na náklaďáky, v Gumexu v Brně. Možná to mají i jinde, je to PA trubka 15 x 1,5 mm.
Skladují je smotané, je potřeba je narovnat. Pomalá metoda je navléknout to na 10mm hliníkovou trubku a nechat to dny až týdny na slunku. Rychlá metoda je navléknout to na tu trubku a prolít vařící vodou. Trychtýře na koncích jde udělat nad plamenem vhodnou rukojetí šroubováku nebo tak něčím.
verze 2: "Rychlá metoda je navléknout to na tu trubku a"... s citem nahřát horkovzdušnou pistolí po celý dýlce (-:
Ja som ju narovnaval postupnym nahrievaniim pistolou a narovnavaniim po castiach cca 15 min na 1,5m trubky co som kupil a az potom som prirezaval
To určitě taky funguje. Myslím jsem to i kdysi zkoušel. Ale když jsem jí potřeboval rovnat skoro tři metry, nechtělo se mi podél toho pobíhat s pistolí, tak jsem zkusil tu vodu. Chytl jsem jeden konec blickama, podržel venku asi dva metry nad zemí, aby to bylo šikmo, a z rychlovarné konvice do toho pomalu vylil litr a půl vařící vody. Něco teklo vnitřem hliníkové trubky a něco stékalo po ní zvenku přímo v plastové trubce. Na závěr jsem to zopakoval se studenou vodou, aby to šlo zase vzít do ruky, a bylo hotovo. Pro krátké trubky asi bude rychlejší ta horkovzduška.
Zkus napsat do firmy Viavelo, jestli by Ti nevyrobili převodník na čtyřpacku 64mm se 38 zuby. Oni jsou s tou komunikací trochu Hospoda na Mýtince, když jsem u nich objednával tři převodníky 104-64 22-34-46, neodepsali, nezavolali, a najednou jsem měl za tři dny od svého mailu převodníky na poště na dobírku. Myslím stály tisíc něco za všechny tři. Ale to mělo těch 34 zubů na větší rozteči, všechny tři převodníky na malé rozteči se asi moc často nedělá. Ale mohli by to umět. Jsou to jednoduché ploché duralové převodníky, nehraje si to na žádné patvary pro lepší řazení. Možná to tím pádem hůř řadí v tahu směrem nahoru, ale takhle řadí převodníky stejně jen úplné prase.
nýtování nebude opruz, když si koupíš spojky
SRAM je za cca dvacku, to není tak hrozný
já, když jsem nedávno řetěz přetrhl, jsem si dvě pořídil (jednu do rezervy, už jsem jak JindraČislo :-P) - a je to paráda - cvak, cvak a je to
tiše předpokládám, že se dá spojka použít opakovaně
a kdyby přeci jenom ne, cena není fakt tak hrozná ...
Co máš osmikolečko nebo devítku?
Já mám devítikolečko a řetěz Campagnolo C9 + spojka SRAM. Zatím drží cca 11,5 tisíc. Ale poslední dobou začíná být na kazetě a kladkách přehazky trochu hlučný, takže si myslím, že je u konce životnosti. Jestli je pro mne ekonomicky výhodnější to nechat v provozu déle a pak to měnit i s kazetou, jsem nepočítal, ale ten hluk mi celkem vadí. Otázka je, jestli odcházející řetěz nezničí převodníky, ty byly celkem drahé.
Řetěz od Azubu bych nekupoval. Ty osmičkové, co používají mi nikdy nepřišli moc kvalitní. Za stejnou cenu na kupkolo.cz dostaneš lepší řetěz.
Osmikolo. No a v čem je jiný řetěz lepší? Méně koroduje, víc vydrží?
Já jsem si právě všiml, že takové ty stříbrné válečky, které se pak odvalují po zubech převodníku, mají na své osce docela velkou vůli - odhaduju půl mm. Tak jsem vzal měrku, a kupodivu propadla. Tak se začínám zajímat, co s tím.
Výdrž porovnávat nemůžu, ale ta povrchová úprava je oproti třeba té kampě horší. Na klasice mi přijde, že to tolik nevadí, ale když zaprší a ty pak řetěz dokonale nevytřeš od vody, tak ti v trubkách zrezne. Ta C9 mi už také párkrát troško orezla, ale oproti tomu, co jsem zažil z Ecem to bylo nic.
Možná už v Azubu používají jiný řetěz, kdo ví. I tak mi přijde nesmysl kupovat náhradní řetěz od Azubu, když ho můžeš koupit v libovolné cykloprodejně nebo e-shopu.
Výdrž porovnávat nemůžu, ale ta povrchová úprava je oproti třeba té kampě horší. Na klasice mi přijde, že to tolik nevadí, ale když zaprší a ty pak řetěz dokonale nevytřeš od vody, tak ti v trubkách zrezne. Ta C9 mi už také párkrát troško orezla, ale oproti tomu, co jsem zažil z Ecem to bylo nic.
Možná už v Azubu používají jiný řetěz, kdo ví. I tak mi přijde nesmysl kupovat náhradní řetěz od Azubu, když ho můžeš koupit v libovolné cykloprodejně nebo e-shopu.
Taky jsem měnil řetěz kvůli hlučnosti. Při záběru to dělalo nepěkné zvuky na 13z pastorku u Rohloffa.
Asi jsem to přetáhnul, nový řetěz byl potichu, ale občas střelil. To sice brzo přestalo, ale hlučnost je zpátky. Jsou to takové drhnoucí pazvuky, že to musí žrát i nějakou energii.
Přece jenom tam brzo půjde oboustranný 15z pastorek a dopředu placka 45 zubů místo 39.
Ovšem použitý řetěz jsem dal na Azuba, kde nahradil dosluhující CN-HG40, už druhý na stejné kazetě HG-40. Použitý HG70 byl přece jenom trochu míň ojetý, ale ne tak, aby to střílelo. Tak se u kazety zas protáhla životnost. Má přes 30 tisíc km. Pořád to řadí bezchybně. Vůbec, líp fungující přehazovačku, než je tahle na DualDrivu, jsem neměl. Hlavně po výměně původních kladek za kuličkové.