Jakým způsobem a kdy měníte špalky na ráfkových brzdách (V-break)?
- všechny čtyři naráz, podle opotřebení (kde máte hranici?), anebo nějaké rotace (zadní vyhodit, zepředu dát dozadu, a dopředu nové)?
- jak dáváte pořadí podložek? Třeba tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/14469-nouzove...
se píše:
"Více rozevřené brzdy mají větší účinnost a kratší krok. Zkuste si proto dát silné vyhloubené podložky na špalku z vnitřní strany."
Nicméně já když dám nové špalky, zašroubuju stavěcí šroub na brzdové páčce až dolů a nastavím délku lanka tak, aby to v této situaci brzdilo tak jak potřebuju, tak postupným vyšroubováváním při opotřebování špalku se dostanu do situace, kdy mám vyšroubováno úplně nahoru, a špalek je obržděný tak z poloviny hloubky vzorku. Posunovat lankem sem a tam tomu lanku moc nesvědčí, takže přemýšlím, jestli nové špalky nedat menší podložkou dovnitř, a po čase po vyšroubování lanka nadoraz ještě neprohodit ty podložky (větší podložkou dovnitř), a získat tím ještě další manévrovací prostor.
Nebo půlka hloubky vzorku už je dost na vyhození? Odhaduju, že do té půlky vzorku se dostanu tak po 1000-1500 km.
Na véčkách mám kovové botky a tudíž měním jen gumičky. Nic neprohazuju, nechám je na místě až do úplného opotřebování a pak měním. Když už při seřizování nestačí délka šroubu, posunu lanko. Stejně ho většinou každý rok preventivně měním, takže to občasné povolení a utažení snad nemá takový vliv.
Někde jsem četl, že by čelisti V-brzd měli být spolu rovnoběžné, takže pokud máš úzký ráfek, tak širokou podložku dovnitř a pokud široký, tak naopak.
A která část by měla být rovnoběžná? Ta s tou oválnou dírou do které se uchycuje špalek, nebo spojnice od úchytu ve vidlici k hornímu konci (úchyt lanka), anebo ještě něco jiného? Já to každopádně teď mám s novým špalkem a širokou podložkou dovnitř mírně rozevřené.
Vymyslel jsem, že nechám na zadní brzdě tolik prostoru, aby se tam vešel zpola opotřebovaný špalek, a na přední brzdě prostor na nový špalek. A pak budu při vyšroubování šroubu na páčce brzdy na max přehazovat přední špalky dozadu a zadní vyhazovat. Tím nebudu muset posunovat s lankem.
Mimochodem, není výměna lanka ročně příliš často? Jak se může lanko opotřebovat? Já měním lanka až vidím že někde praskl některý drátek.
I když mám už dlouho kotoučovky, při dojíždění do práce jsem se kdysi navyměňoval špalků moc.
A dělal jsem to s podložkama a nastavováním přesně jak píšeš. Měnil jsem pak nezávisle přední/zadní, až když byly dávno bez vzorku. Nikdy jsem je nečistil, ráfky to žralo, bylo to občas brždění brusnou pastou.
Kovové botky mohly být fakt lepší, špalky se přehodí podle opotřebení, jedny se dají nové a kromě páček se nemusí nic nastavovat.
Je to V-brake, ne break :-)
- Vnitřní podložky by měly umožňovat optimální nastavení úhlu špalku vůči ráfky. Jejich pořadí není náhodné.
- V Tvém případě zašroubuju stavěcí šrouby a potáhnu lanko. Místo zeslabené předchozím stiskem šroubu na čelisti se ocitne za šroubem a tam to nevadí.
- Vzájemné prohazování špalků znamená, že ten špalek bude fungovat jinde a jinak, a než se přebrousí o ráfek do správné roviny, bude rychleji ubývat. IMHO to nemá smysl. Jak špatně brzdí nebo se seřizuje, měním.
- Měním všechny špalky najednou, společně s lanky, případně i bovdeny. Je to z důvodu minimalizace práce (nenastavuju to naněkolikrát).
- jak "fungovat jinde a jinak"? Já to samozřejmě dávám tak, aby i po přesunu špalek dosedal celou plochou (přitisknu na ráfek, a pak dotahuju šroub). Žádné přebrušování nenastává. A i tak by to bylo na zadní brzdě víceméně jedno.. Navíc teda pokud je problém špalek namontovat rovně, tak tento problém je i u nového špalku.
- "minimalizace práce" - to je nějaký nesmysl, ne? Pokud bych to nedělal tak, že bych zrovna lanka měnil v jiný čas než špalky, tak naopak minimalizace práce je někdy ta lanka neměnit. Aspoň já mám pocit, že lanka i bowdeny mi vydrží přes několik špalků (ale možná jen nepoznám, že je čas to lanko vyměnit).
Záleží jaká lanka a bovdeny se používají, pokud trochu víc kvalitní, tak stačí třeba jen jednou za 5 let, resp až při poškození a když to jsou ty nejobyčejnější a jezdí se víc, tak bude potřeba je měnit každý rok aby fungovaly jak mají.
Když dáš špalek naplocho, tak ti bude při brzdění pískat. Na mokru, někdy i na suchu, podle toho, jak mizerný špalky to jsou (možná i nějaký ocelový ráfky na to mohou mít vliv). Je to proto, že špalek přilehne naplocho, ráfek jej potáhne dopředu, špalek se vlastní pružností vrátí, a to se děje furt dokola velmi rychle, a vibrace způsobí příslušný pazvuk. Když ho dáš "do šípu", při kontaktu s ráfkem se srovná, a když to trefíš správně, tak to brzdí líp a nevrže. Ale skoro nikdy po povolení a novém dotažení si ten špalek nesedne stejně (miminálně se pootočí kolem osy svého šroubu), nota bene na jiné čelisti a jiném ráfku. Takže se tam vybrousí jiná rovina, a materiál ubývá rychleji. Je to stejné, jako při přemontování pneumatiky u auta na jiné kolo.
Dlouho jsem nezkoušel, o kolik lanko přežije špalky, ale dva špalky to nebyly, a lanko začalo praskat. Když to mám jednou povolený, vyměním všechny špalky a obě lanka (a většinou i řadicí lanka preventivně). Když jsem jezdil víc, tak po sezoně, abych měl celý rok klid, teď tam mám třetí sezonu to samý, a zatím to drží pohromadě, ale v zimě bude potřeba to řešit. Teď mám nějaký tvrdší, který skoro neubývají (zato jsem si všiml, že mi nějak ubývají ráfky).
Já teď mám jakési tříbarevné BBB a pískají fakt zřídka - někdy výjimečně na mokru. No ale brzdí, a to se počítá. Možná to do šípu dává sám pohyb čelisti. No ale každopádně platí argument, že stejný problém s iniciálním přebroušením máš i u nového špalku.
Jak se pozná že lanko začíná praskat? Já mám furt původní lanka, a akorát na jednom je vidět prasklý jeden drátek, a to až v těch volných pár cm za dutým šroubem. Chodí hladce, a žádný další problém nepozoruju.
Přesně tak, po iniciálním zbroušení už je na něj imho lepší nesahat, vůbec nepovolovat šroub, který jej drží v čelisti, jen potahovat lanko, jak špalek ubývá.
Páka se začne neochotně vracet. Ale už dlouho tuto závadu neznám. Lanko je pětikorunová položka (když je máš nakoupené za bůra do zásoby), měním preventivně.
Poprvé jsem totiž přetrh lanko v campu, kam jsem dojel na kole. Na soustředění orienťáků, po kterém následovaly třídenní závody, nebyl vůbec čas vypravit se na nákupy lanek. Od prvních příznaků po přetržení asi 200-300km (favorit, silnice, část natěžko, právě ta cesta na soustředění). Podcenil jsem to, řek jsem si, že to asi drhne, a příležitostně to máznu, jenže se to začlo rychle zhoršovat. Podobná dobrodružství si dnes rád odpustím.
Vyzkoušel jsem na Ibexu několik typů špalků a výsledkem bylo zjištění, že ty úplně levné jsou úplně k ničemu, rekordem byly špalky, které přestaly brzdit možná za týden.
Pak už jsem většinou bral Author 3CC a měnil jsem přední/zadní nezávisle podle potřeby o žádnou recyklaci jsem se nepokoušel.
Nikdy se mi nepovedlo žádný špalek sjet tolik, aby mělo smysl popotahovat lanko pod šroubem, většinou stačilo štelovátko u brzdové páčky. V určité fázi mi totiž špalky přestanou brzdit = k dosažení stejného brzdného účinku je potřeba MNOHEM větší síly, takže odbrzdit celý špalek mi připadá nemožné. Po probrždění ráfku už se nesnažím výměnu špalků ani zbytečně odkládat.
Teďka tam mám špalíky koolstop s výměnnýma gumičkama a zatím to vypadá, že ekonomicky to vychází přecijen o kousek lépe. Hlavní výhodou ale je, že gumičku lze vyndat a vyměnit bez složitého štelování, takže ji tu a tam preventivně vyndám, očistím a lehce přejedu smirkovým papírem v očekávání, že tak odstranim kovový špóny a snad by mi tentokrát ráfem mohl vydržet déle.
U Ibexe jsem zatím ani jedno brzdové lanko neměnil. U přesmykače letos poprvé, u přehazovačky mockrát, počítám že teď tam bude třetí bovden a šestý lanko...
Pořadí podložek z hlavy nevím, ale rozhodně na tom záleží, už jsem takhle pátral, proč brzda po výměně špalků skoro vůbec nebrzdí a ukázalo se, že na jedné straně jsem měl podložky prohozené...