Zdravím,
již několik let vlastním kolo Superior a doteďka naprostá spokojenost. Zatím se měnily pouze šlapky (plastové za kovové), brzdově špalíčky atd... Tak za rok/dva mám v plánu koupit si nové, nějakou fakt špici na dlouhá léta, že tohle mezitím dojedu, ale ejhle! Nedávno jsem píchnul o nějakej ostrej šutr či co a to ještě kr všemu tak blbě ze strany. No, musel se měnit i plášť (i když už byl fakt sjetý, ten rok by určitě vydržel). A dnes, kdy jsem se rozhodl konečně asi měsíc po výměně kolo vyzkoušet, nastal nehezký problém... Při každém záběru do pedálů je slyšet a v pedálech cítit jakési cvakání. Kolo jsem doslova prolil wd40 a stále žádná změna... Při silnějším záběru je cvaknutí silnější. Vyzkoumal jsem, že na pravém pedálu jsou vibrace podstatně silnější a že "cvaknutí" má dva druhy. To silnější je když zaberu pravou nohou, když levou tak slabší. Také dále to, že cvaknutí nepřichází přesně v moment záběru ale spíše na konci, kdy noha už je skoro nahoře nebo dole. Někde jsem se dočetl, že by to v nejhorším mohly být trhliny, a to kdekoliv, avšak žádné jsem nenašel. Drátování to být také nemůže. Nemyslím že to musí být nutně ve šlapkách, ale když jsem kontroloval přehazovačky, vypadaly v pohodě. Každopádně do servisu s tím nechci, pač už nemám chuť do toho kola už moc investovat. Sice nejsem nějakej expert, ale něco dokážu. Moc vám předem děkuji za všechny rady, já jdu zkoumat dál a jestli něco najdu, dám vědět.
Jejda, chtěl bych tyto tři vlákna odstranit a zanechat pouze jedno. Nemám zrovna nejlepší připojení a asi jsem něco podělal. OOmlouvám se, ale nevím, jak je odstranit.
Vezmi za pedal rukou a zkus s tim kvedlat. Jestli je to pedal, snad to poznas. Ale spis to bude stred. Ohni se pres kolo, kliky dej vodorovne, kazdou chyt jednou rukou a zkus s nimi pohnout do stran tam a zpet. Jestli je tam vule, mohl bys to citit. Jestli jsou nejak poskozena loziska ve slapacim stredu, asi to budes muset rozebrat a vycistit, nebo loziska vymenit. Podle toho, co to je za stred.
Ta stara vlakna zamkni. Kdyz do nich nikdo nebude moci prispivat, propadnou za chvili dolu do historie.
Zamknuto ;-). Žádnou vůli jsem ale nenašel. Můžu ještě nějak jinak ppznat, že to jsou ložiska? Abych to zbytečně nerozebíral.
Asi ne. Leda to vzit do servisu, zeptat se, kolik by to stalo a doufat, ze Ti reknou rovnou, co to bude... 8-)
Právě že bych s tím už do servisu nerad jezdil, když už ho stejně budu mít jen rok/dva. Je to pěkně daleko a ty penize bych raději investoval do nového kola. Každopádně díky za rady :)
Ještě taky můžeš zkusit dotáhnout kliky (pokud jsi to už nezkusil), ty taky umí produkovat různé zvuky.
Můžeš zkusit problém nějak izolovat, třeba zda se cvakání ozývá při šlapání pořád nebo jen při jízdě v sedě, pak zkusit šlapat dozadu, nejlépe když dokážeš problém navodit když kolo stojí a točíš pedály rukama. Ložiska středu jsou celkem rozumné vysvětlení.
Nejhorší jsou neidentifikovatelná cvakání, která se ozývájí zásadně při jízdě daleko od domu... několik takových problému jsem marně řešil a nakonec to přešlo samo...
Cvakání se ozývá při každém silnějším záběru a to i bez sedla. Teď jsem zjistil, že i při každém silnějším záběru dozadu. Zkusím dotáhnout kliky, snad to pomůže.
Mám taky superiora (829) a cvakám taky...už na to prdím a zvyklnul sem si na to:-) Je to určitě ve středu, protože vše jiné sem už zkusil...dostane se tam třeba nějaké zrnko a je to...takže při nějaké větší kontrole ho nech rozebrat..
No, takhle, jestliže by to neznamenalo nic vážného, tak ok, klidně si na to zvyknu a kolo dám do pravidelného servisu až před novou sezónou. Zkusím se teď někam projet a dám vědět, jestli je to lepší/horší/stejný.
Zavadfy tohohle typu jsou nejprotivnejsi. Teoreticky to muze byt na kole cokoliv. I povolene sedlo nebo sedlovka. V ramu se to pekne nese. Dela to i pri jizde ze sedla, nebo jen kdyz sedis?
Mas naslapy, nebo klasicke placate pedaly? V naslapech je cvakani dost bezne.
Můžou být i, krom toho středu, například povolené pedály či kazeta, případně kufry na tretrách (máš-li nášlapy). Nebo cokoliv jiného. :-) Jednou mi trvalo docela dlouho, než jsem odhalil příčinu záhadných pazvuků - povolený košík na bidon...
A sluchátka do uší už jsi zkoušel? Pak už to třeba nebude slyšet. :-)
Začal bych pedály, nejdřív ložiska, pak vyšroubovat, vyčistit závit, promazat, namontovat.
Pak střed - sundat kliky, vyšroubovat misky, pokud nemáš zapouzdřenou osu tak zkonrolovat ložiska, závity v rámu a miskách vyčistit, namazat, pořádně dotáhnout, zkusit dotáhnout převodníky.
Pokud cvakání nezmizí, tak bych pokračovat dál - řízení, rychloupínáky, náboje kol, ... může to být opravdu cokoliv, včetně prasklého rámu...
Tento problém - cvakání v pedálech, které bylo i citelné, jsem měla taky. Pak stačilo promazání a je pokoj.
nebo sis měla pořídit koloběžku a měla bys pokoj :-)
Na koloběžce by mě bolela noha :)
(Taky jsem si myslela, že mám něco se středem.)
co máš z toho, na kole zas bolí prd.l :-D
a na brndě kupodivu víc bolí ta, na které stojíš. takže to chce pravidelně střídat a je to. teď už mám dojezd 50 km i víc dní po sobě. začíná se mi to líbit. ale chtělo by to aspoň stovku, ať se dá někam dojet :)
to sou zase kecy na kole, pokud je pořádné, prdel nebolí :-)
Jen pro upřesnění: Je to spíše takové "ťukání"/"klepání" než cvakání doprovázené již zmíněnými vibracemi. No... zatím si myslím, že by to mohl být střed nebo něco okolo... No večer se na to mrknu.
A necvaká ti klika o konec lanka z přesmykača? Nebo o kovový konec tkaničky od bot? Nesměj se, taky se to občas stane. :-)
Včera jsem řešil skoro celý den stejný problém. Moje staré kolo skýtalo hned několik zdrojů zvuků.
1. Kliky na čtyřhranu na středu už měly roztažené a vymačkané oko. Vymačkání (opatrně brousit jen to vymačkání!) jsem zabrousil a kliky vypodložil 0.2mm plechem od plechovky s pivem. Tím jsem také vyrovnal původní podélné umístění kliky na osičce, už zajížděly moc k rámu. Talíře jsou už staré, ale letos na nich ještě dojezdím.
2. Vrzalo sedlo a to pouze v reakci na šlapání pravou nohou. Při šlapání jen levou bylo ticho. Stačilo dotáhnout šroubky polstrování sedla.
3. Tikala pravá šlapka, ale ložisko nemělo nejmenší vůli. Po výměně šlapky to ustalo. Nakonec jsem zjistil, že cvakal uvolněný nýtek na pásku od klipsny o přesku. Jinak šlapka je při lovení cvakání na prvním místě.
4. Dokáže také cvakat uvolněný zapouzdřený střed v miskách. Často jsou lepší umělohmotné misky než duralové. Při použití duralových je možné použít ještě papírovou (fíbrovou) tlumicí podložku.
Zdrojů zvuků na starším kole je spousta a jejich lovení je detektivní záležitost. Nevím jak to řeší v servisu. Buď jsou mnohem zkušenější a rychlejší, nebo na tom nechají kalhoty. Ten čas na odstranění lupání jim asi nikdo pořádně nezaplatí.
Ale ta radost jet zase na neslyšném kole. Vítězství :D