Sestavil jsem si eletrokolo na starém rámu Author s převodovkou motor 500W/36V. Parametry motoru:
Rated voltage 36V
Rated output 350W
Maximum output 500W
Maximum motor current 20A
Maximum current of the control unit 18A
Maximum torsion moment 30Nm
Continuing nominal revolutions 240-160rpm
Maximum efficiency 81%
Cut-out voltage 28~31.5V
Cut-out current 18A
Motor weight 2.8kg
K němu jsem si pořídil baterii EVbike 36V 13Ah Lion technologie. Po rovině a do mírného kopce do 12% je vše ok. Do prudšího kopce když rychlost klesne pod 12km/h s intenzivním příšlapem náhle motor vypne. Dělá to vždy do prudšího kopce když nemám dost sil, abych příšlapem udržel tu rychlost cca 12 km/h, efekt je výraznější když je baterie zpola vybitá. Dojezd baterie je cca 40km s příšlapem v kopcovitém terénu. Motor se mírné zahřívá při 30 venku měl tak 50 stupňů, když bylo 20 měl tak 40. Mám skoro metrák, kolo tak 25kg. Je to vypínání slabou baterií? Byla by lepší LIFEPO4. Např. http://www.elektrokola-nachod.cz/products... nebo http://www.sport007.cz/cs/baterie/11996-lifepo4... nebo jiná baterie 12-15Ah, nebráním se ani sestavení z více článků.
Když člověk nemá dost sil,nemá kupovat slabé motory. Ten aku má odběr 15/21 max. a hodí se tak pro středový pohon 250W nebo 250W převoďák. Na ŘJ jde nastavit stálý a max. proud,ale to nevyřeší fyzickou slabost toho motoru. Ono je lepší,že se vypne,než by se spálil. Vzhledem k cenám akumulátorů bych volil spíše jiný motor.
Dobrý den, ano motor rovněž z baterií to neutáhne. Tedy celý tento kit není vhodný pro větší kopce.
Vídím zde 3 řešení:
1. omezit proudy motoru, snížíte tím výpomoc, ale neměl by se tolik přehřívat.
2. Dát středový motor jak již bylo zmíněno ale jelikož má menší výkon budete muset rovněž více šlapat.
3. Dle mého názoru nejvhodnějíší avšak finančně náročnější je vyměnit motor i baterii.
Volil bych náš kit magic(http://www.g-kolo.cz)- MP3 + 48V15AH.
MP3 torque 70NM, max output 1500w, rated output 1000w
Ještě co může nastávat, pokud má regulátor či motor hlídání teploty tak může vypínat toto, popřípadě to vypíná BMS, kvůli podpětí článků jelikož jste psal že při nižší kapacitě se to stává častěji.
Předpokládám že to jsou obě možnosti.
Jak "váš" kit?
Kit čínské firmy GoldenMotors, MagicPie...
Prodává ho e-pohon.cz z Tišnova a dělá to už pár let a dobře
Na prudké kopce doporučovat 1000W nábojový motor? Při dobrém chlazení,nebo v zimě se nepřehřeje,ale kopec vyjede pomalu při obrovské spotřebě. Středový pohon ho vyjede také pomalu(i 750W)ale při spotřebě menší a motor bude v otáčkách. Je to zase opakování ,ale velké a těžké nábojové motory nejsou do terénu ani do kopců.Jsou na silnice a dobré polní cesty a na rychlé cestování zvlněnou krajinou bez extrémních kopců. Bez převodovky musí být motor velký a výkonný,aby byl pružný(totéž platí o spalovacím motoru) Na kopce bych musel použít něco jako 1kw Magic-pie,ale spřevodovaný(na úkor rychlosti) Nebo nějakou předimenzovanou nábojovou svini s výkonem 2-5kw s brutálním akumulátorem a váhou.
Kurnik, to je novinka, že když motor jede pomalu, tak vaří a pak chcípne :-)
Píšeme to s Bobem už 3 roky a furt je dost chlapů, co si na to musí přijít sami....
Jo vlasní zkušenost je neocenitelná:-)
Až na to že to zežere spousta prachu než se rozsvíti v palici:-))
Kdo má prachy nemusí ani myslet :-) Vyhodí a koupí co potřebuje.
To je hloupost.
Pokud si prachy neukrad, nepodědil, nebo jinak získal bez úsilí, vždycky přemýšlíš nad cenou, i když si dovolit můžeš jistě trochu víc.
Nakupovat a vyhazovat patří do mentality zbohatlíků, lidí, kteří k penězům nepřišli prací.
Pokud má ten 500W 36 minimotor ,tak ten jsem při poslední návštěvě E-bike servisu viděl úplně zpečený.Pán si asi myslel,že 500W v malém motoru (2,8kg) je totéž jako 500W v těžkém motoru. Třeba 500W EV -bike sada(6,5kg)
Kopce do 12 % jsou mírnější kopce?
Co považuješ za prudší a co za velké kopce?
Prudší kopec považuji stoupání přes 25%, kolo se zpomalí tak, že bez el. pohonu je lepší slézt a vést kolo pěšky, když jedu opačně z takovéhoto kopce je problém ho ubrzdit stačí trocha kamínků zadní kolo jde do smyku. 12% to ten motor ještě zvládne s příšlapem při rychlosti cca 20km/h. Kloním se ke slabé baterii - zkoušel jsem vyjet ten 25% hned po čerstvém nabití a motor se nezastavil ani při 8km/h (ale asi trpěl). Rozhodl jsem se pro LIFEPO4 baterii, která má větší vybíjecí proudy bez většího poklesu napětí, uvidíme co motor vydrží, je v záruce. Středový pohon jsem taky zvažoval, ale 25/14tis za Bosche/8FUN mě přišlo moc, to spíše ten Cyclone při současném kurzu koruny vychází za 12tis, je ovšem technicky náročnější na údržbu.
Hm, zajímavé, a kam na takové kopce jezdíš?
Jílové u Prahy. Nad námi je taková nezpevněná cesta plná kamení a výmolů, ke konci je to těch 25%, bez problému to vyjedou jen 4x4, ostatní hrabou. Viděl jsem borce, co to sjížděl na kole tak rychle, jako by to byla asfaltka, já to sjíždím krokem a mám strach, že poletím přes řídítka.
A jak jsi zjistil že to má 25%? To jsem si o jednom kopci u nás taky myslel a nakonec se ukázalo že to tak není. Pokud to měříš na mapy cz, tak to jejich měření je velmi špatné.
Hoď odkaz na mapu toho úseku s 25%.
Při 8km/hod motor trpěl hodně(ne asi)A jelikož je převodový,tak kolečka vevnitř až bude ta silnější aku asi trošku utrpí.
To je ono? Tak to bude brzo spálený.
Je to on.
Teď mě napadlo co použít baterii 48V? programovatelná řídící jednotka je i na 48v a pomocí ní omezit proud dejme tomu na 15A, výkon by byl vyšší a proud by byl omezen to by se snad nespálil.
To nefunguje.
Topí to ještě víc a motor spálíš natotata bez ohledu jaký proud máš nastaven na ŘJ, měse to stalo tak kousek od vás, v kopci z Kamenného Přívozu směr Slapy.
Ty potřebuješ nikoliv silnější baterii ale silnější motor. Mám tu jeden, ale nejede protože jsem odvařil řj. Jestli chceš nějaký ten elektrošrot a umíš si to poopravovat, nebo někoho na to máš, zastav se, jsem za kopcem.
Dám ti co mám, při troše snahy z toho postavíš letadlo :-)
Na 48V by to jezdit mělo(i když je motor psaný 36),ale jediné co se získá,jsou vyšší otáčky motoru,tedy vyšší rychlost. Výkon ve Watech by se samozřejmě zvýšil(při stejných Ampérech). Problém je v tom,že do kopce netáhne vozidlo výkon,ale síla,tedy točivý moment. U motoru který nemá převodovku,nebo má planetovku(ale pevný převod)a tudíž nemůžu pomoci slabému motoru převodovkou je veškerá stoupavost pevně daná už z výroby. Prostě buď velmi silný HUB motor(i 1kw je ve velkých kopcích málo)hlavně pokud je ten kopec ještě velmi dlouhý.Nebo střeďák. Třeba 750W střeďák se nedá se stejně výkonným HUB motorem vůbec srovnávat. Překoná ho jak rychlostí na rovině,tak do kopce a ještě ušetříš aku.
Uvaří ho jako já tenhle, ať to ani nezkouší!
Opravit né?? Bude to jenom trošku zapečené a převařené
Prej se to nerentuje, říkal Šikula, dal jsem to nějakýmu klukovi odsud Nakole, říkal, že se pokusí si to dát dohromady, ale ani nenapsal, jestli mu balík došel v cajku....
Al ejsou i jinačí experti, kterým když něco dáš osočí tě veřejnbě z úplatkaření, takže vlastně jsem dopad dobře.
Neuvaří pokud si dá teplotní čidlo přímo na vinutí jak mám já (teda měl jsem)než jsem ho vyměnil za středák .Do 130stupňů nemusí mít strach mám to odzkoušené. Bězně kolem 70-110 tam je.Mi jela 250w po rovině 46km/h na 48v
Jednotka magic proud 11/20A.Po 1000km motor jak nový.Už mám středák bbs 02 500w ten je do kopcu jak víno.
46? Měřeno přesně na rovině? Jako možné to je. Mě jel 250W převoďák s aku 36V cca.33km/hod.Jenže tady se jedná o kopce a tam je skoro jedno jestli má slabý motor 36 nebo 48V.Píšu skoro.Samozřejmě,že vyšší napětí je vždy lepší. Může se snížit proud a zachovat předešlý výkon. Nepochybně středové sestavy mají budoucnost. Hub motory budou asi jen v e-skůtrech.
Teplotní čidlo zabrání uvaření, ale motor, který nepomáhá je k prdu....
Vyšší rychlost by se hodila. Co to bylo za čidlo, jak se zapojí? Ale to bych přišel asi o záruku. A jak to táhlo do kopce při pomalejší rychlosti do kopce, stejně jako baterie 36V?
O záruku nepříjdeš.Prostrčíš ho mezi oskou a kablem co vede do motoru a pak lehce silikonem přilepiš k vinutí. Čidlo s watmetrem jsem kupoval v číně cca 700 kč čidlo je do 150C.
Proti 36v to tahlo líp.Když tam daš čidlo mužeš i do motoru pustit víc šťávy.
Musí se sundat kazeta nebo to vinutí natrefím i tak?
Pamatuješ si jakém shopu to bylo, jak se to jmenovalo anglicky a jak dlouho to šlo poštou?
Takže když ti to ukázalo 130C tak jsi ubral plyn.
Doma jsem našel teploměr se sondou a displejem do 70 stupňů sonda má 7 mm průměr to je asi moc tlustá, že?
Díky
musí se motor rozebrat a kabel od čidla jsem připajel na svařovací drát od COčka a namazal vazelinou a protáhl.S Číny to jde cca měsíc.
Tady je odkaz na náš šop http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-modely-a... čidlo se musí zvlášť dokoupit
Mám ten stejnej motor a řešil jsem úplně stejný problém--baterka se v kopci odpojovala.Tak jsem ji reklamoval v Tišnově,abych se posléze dověděl, že je v pořádku ale nestačí živit tento motor. Bylo mě doporučeno snížit max. ampéry na 15A. Problém byl vyřešen, zvýšil se i dojezd, ale motor je tupější.Baterku mám Lifepo4 36v 10Ah
A nyní k těm kopcům. V mém věku 60 a váze 115kg a kondici má tahle sada limit kolem 8% stoupání a to musím pořádně šlapat. Jak přestanu šlapat, motor to sám nezvládne.
Zkušebně jsem zvýšil napětí přidáním 12V autobaterie na 48v a motor skutečně ožil, zvýšila se rychlost a tah v kopci.
Závěrem chci říci,že není pětistovka jako pětistovka--tu co momentálně provozuji v 8% stoupání ani nepozná, že jsem přestal šlapat.
Jen taková maličká poznámka, umíš mazat řetěz na kole? Předpokládám že ano a tak s cyclonem budeš mazat dva a to je veškerá udržba cyclona.
Taky je budeš muset časem měnit tak jak se mění ten jeden.
Ještě může kuna překousat kabeláž,nebo se může pokazit ložisko :-)
Pokakat se fakt může cokoliv a to u všech možných i nemožných strojů a přístrojů:-)
Nastavit na řj 15/21 maximálně.Tak jak to je na aku a smířit se s nižším výkonem. Nebo ještě lépe nastavit to tak na 15/15 Ten motor se stejně nedá ždímat a 15A mu musí stačit.A potom už by to nemělo vypínat. Ale pokud se bude jezdit pomalu do kopce bez příšlapu,nebo s malou pomocí,tak to stejně brzo vyhoří.
Jediný problém je v tom,že cokoliv silnějšího už z kola dělá moped. Přes 32kg těžké kolo s Lifepo aku a těžkým HUB motorem,není kolo ani náhodou. Kdo chce kolo,tak malý pomocný motorek v náboji,nebo středový pohon.Vše ostatní je jednoúčelový dopravní prostředek s poměrně špatnými jízdními vlastnostmi a v případě špatných brzd(můj případ) v rukou nezkušeného jezdce smrtící zbraň.(pro sebe i pro jiné)
Váha kola je pro mne důležitá, aby to nebylo jak motorka, když vleču kolo např do schodů, nebo abych byl schopen ho naložit do auta. Tohle má navíc 8 kg oproti normálnímu kolu (motor 2,8 + baterie 3,5 + jednotka + kabeláž+ silnější ráfek)a to se ještě dá unýst. Přítom podpora motoru až na ty nejprudší kopce dobrá. E-kolo budu používat hlavně na cestování do práce cca 24km jedna cesta, abych nemusel autem náklady 3kč/km a navíc blbý parkování.
Zdravím, tak nakonec jsem vrátil původní baterii a objednal raději LIFEPO4 36V 15Ah, v případě výměny motoru za středový tato bude lepší. Baterie je složena z 12 článků, napětí je na všech stejné 3,2V dohromady přes 38V, ale nějak se mě nezdá zapojení BMS. Podle mě by měl jít kabílek od BMS ke každému článku, některé články jsou však vynechané. Zítra napíšu dodavateli (Sport007) , aby mě to vysvětlil jak to takto může fugovat
Tedy dost divné zapojení, že by to hlídalo dvojici?
Dej vědět co ti odpoví, to mně fakt zajímá.
I já jsem zvědav... Co taková nádhera stojí?
Tak mě přišla odpověď, je však spíše v obecné rovině:
"Přeměřili jsme napětí a od nás odešla baterie s napětím 37,7V. Baterie je složená z 12 článků 3,2V/15Ah. Upozorňujeme Vás, že vychází prac.napětí 38,4V!!! Ale vy jste říkal, že budete okruh chránit pojistkou 25A, kdyby byl problém, tak by se dal odmontovat i jeden článek, ale pak by Vám to vycházelo celkově na 35,2V.
K Vašemu dotazu. BMS řídí baterie v blocích dle zapojení po několika článcích, neřídí každý článek samostatně. To je proto, že konstrukce BMS na 36V tomu takto odpovídá. Baterií o 36V může být mnoho variant 8,10,12…30Ah a konstrukce baterií pak je různá o velmi rozdílném počtu článků a nelze pak řešit každý článek samostatně. Navíc někteří výrobci používají články na sestavení např. jen o 3-5Ah, pak by jich museli mít ve Vašem případě 60 nebo 36 ks, což by se velmi komplikovaně dále vše propojit a i BMS by byl podstatně za jinou cenovou relaci. Kontrola bloků několika článků je opravdu zcela normální pro elektrokol a elektroskůtrů a všichni to takto řeší. Články se samostatné hlídají u velkých aplikací, kde se používají články o kapacitě 100-400h."
Dále poslal manuál k BMS, ale označení v manuálu je trochu jiné než na desce:
http://uloz.to/xFDn2p2G/36v-protect-board-pdf
Moc z toho moudrý nejsem. Jedině při nabíjení kontrolovat zda se vzájemně neliší napětí mezi články, totéž při vybíjení.
Když jsem rozebíral aku 36V 10Ah Lifepo od EV-bike,tak byl BMS zapojen na každý článek. Asi neumí nic a plýtvají drátem :-)
Poslal bych je někam do zadele s těma kecama.
běžně se hlídají jednotlivé články a BMSka na ně běžně koupíš.
Např. zde
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
A tady si taky vybereš
http://www.eclipsebikes.com/battery-bms-c-127...
Jistěže. Na E-skutru je u 48V 16článků jasně napsáno toto: Kompletní řešení BMS pro vaše LiFePo baterie (16 článků - 48V)
Včetně proudového senzoru a 16ks balancovacích obvodů pro každý článek . Tam jsou ještě zaostalí a používají obvod pro každý článek zvlášť. Středověk :-))) Pokud nemusí mít balancovací obvod každý článek zvlášť,tak potom tam nemusí být vůbec .
Podívej se taky jinde
http://eskutr.cz/cs/akumulatory/368-bateriovy...
Nechci otevírat po miliontý debaty o normách a podobně, ale tohle je přesně voda na mlejn těm co se starají zpřísňování a omezování z důvodu bezpečnosti. Takhle nějak vypadají ty baterie na odstrašujících videjích z vyhořelých garáží, co promítaj při školení.
Ještě pár průserů a vymyslej kdovíjaký certifikace na baterky a budem z toho na prášky jak my výrobci, tak potom i spotřebitel kvůli ceně.
Co myslíš že se stane, až nedejpámbu se ti někde dostane baterka do zkratu před pojistkou? Lifepo nepatří právě mezi ty nejhodnější články.
Než odjedu do hospody požívat alkoholické nápoje,tak si myslím,že vyletí čert z elektriky?
No, to ani ne, německá inspekce většinou poukazuje na rizika nehod ve sklepě, kdy se údajně třeba stalo že kočka shodila baterku a ta se zkratla a hořelo. Německo a GB jsou v tomto ohledu hodně akční, tlačí na dohled v bytových domech a vymýšlejí hrozný věci. Víš jak to je v Británii, tam sedí frajeři v kanclech a musej mít zelenou vestu když jdou na záchod, to nekecám. Je to extrem, ale právě tyto země silně lobbují v bezpečnostních výborech při tvorbě norem. Dokonce i Číňani mají v některých baterkách ochranu před zkratem natvrdo na svorkách, jedna ta naše pak 24 hodin zůtane totálně mrtvá (i nabíjecí konektor). Když jsem zjišťoval proč, tak mi řekli že je to aby nezapálila auto při havárce a baterce v kufru... nějakou logiku to má, i autobaterie se dělají tak, aby se při určité síle nárazu rozpadly a nedávaly proud.
A popravdě, i já jsem už sám opravoval několik potlučených baterek co spadly někomu na zem, jednu dokonce co spadla do kýble s vodou (ta to nevydejchala).
Správně má být baterie v takovým pouzdře, aby při nárazu nemohly kontakty vykouknout ven a nebo se dostat do zkratu na plášť. Kontakty mají mít dilatační vlnovku, aby se nenamáhaly články přednosem vibrací.
Ta BMS bohužel není pro LiFePo4, ale je pro Li-on. Proto je dělaná jen pro 10 článků s omezením napětí článku na 4,2V. Ty máš 12 článků LiFePo4 a BMS má omezit napětí na článku na 3,65V... Nechápu proč tam nedají BMS určenou pro LiFePo4.
No to asi jo, ale pak teda nesedí skoro žádný hodnoty pro řízení baterky, to bych snad radši tu BMS vyhodil a balancoval to externě a nízkou stopku nechal na jednotce, což by mohlo stačit, pokud budu pokaždý balancovat .
Prostě bastl. Myslím že i nebezpečnej. Chraň pámbu přebíjet LiFePo, pokud vedlejší článek selhal a BMS to nevidí. To by mohlo i zabolet. A ještě ke všemu je to z krámu, to je mazec. Bych chtěl vidět to jejich prohlášení o shodě s EN , co musí mít každý zboží který se někde v CZ / EU prodává.
Ono to vypadá, že ten, kdo to sestavil, si myslí, že stačí připojit nějakou BMS a nějak rovnoměrně rozmístit drátky.
I bastl může být celkem v pohodě. Svorky se běžně prodávají. A BMS se dá koupit dokonce co tam patří :-) A pak už záleží na každém soudruhovi jak je zručný. Ale nechat si to zbastlit takovým způsobem,za cenu hotové profesionální baterie je dost velký úlet. V USA bych to koupil,nechal to shořet ve sklepě (udusil by se drahý domácí mazlíček) měl bych z toho psychickou újmu a firma by vysolila tak 10000000 doláčů.
Taky nemám radost z toho, co mě přišlo, takhle "otevřená" baterie jen prasácky spáskovaná, ale na druhou stranu hned bylo vidět, že BMS je tam nevhodná a špatně zapojená.
Už jsem odstoupil od smlouvy a pošlu baterii zpět.
Máš konkretní odkaz na stránky toho Sport007?
http://www.sport007.cz/cs/baterie/12014-lifepo4...
To co je na obrázku vypadá lépe než to co mě přišlo.
Asi jim to pošlu zpátky a odstoupím od smlouvy
Nechápu proč si skládat aku ,a ještě tvaru kvádru. Pochopím,že někdo skládá aku,aby mu vlezl do rámu,aby zabral co nejméně místa atd. Ale rozhodně je lepší koupit tohle než to poskládané. http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Asi půjdu do této baterie, mají ji v mnoha eshopech, tak snad bude spolehlivá a ta váha je 4,7kg je dobrá na takovou kapacitu skoro o kilo nižší než co mě došla.
Díky
To bude nejlepší. Jinak nemám nic proti skládaným aku. Když chce člověk nízké těžiště,chce vyplnit prostor rámu a získat více Ah k delšímu dojezdu. Když se to udělá na úrovni,tak to stojí za tu námahu. Ale nemůžu si pomoct,ale to co prodává ta tzv. firma,tak to bych mohl doma také bastlit a vydělávat :-) Akorát bych se propadl hanbou .