Prosím o radu.
Včera jsem si přivezl nového Maxe se spodním řízením. Při zkoušení jsem nabyl dojmu, že zrcátko bude nutné. Vím, že existuje zrcátko na brýle - nevím ale jestli není lepší na kolo. Pokud vozíte zrcátko na lehokole se spodním řízením, tak jaké a kde přidělané.
Díky!
Na tandemu se spodnim rizenim jsem si pridelal zrcatko primo na horni konec riditka (na leve strane). Dobre vidis diky velke plose zrcatka a navic muzes i mirnym kratkodobym pootocenim riditek sledovat trochu vice do stran. Ver, ze pokud to jde na nalozenem tandemu, tak to jde i na singlu. Zrcatko na bryle je taky fajn, pokud si na nej zvyknes. Nehyzdi kolo, ale obcas mi trosinku prekazelo, hlavne kdyz jsem nemel bryle na cumaku.
Já jsem se zrcátkem na spodních řídítkách experimentoval jen trochu. Nedařilo se mi najít takovou polohu, abych v něm něco viděl a zároveň to neurval po každé když to protahuju dveřma. Máme totiž dveře do bytu o 8cm užší než jsou řídítka => ježek v kleci i bez zrcátka.
Pak mi jeden človek dal zrcátko na brýle na vyzkoušení. Po cca 20km jsem začal něco vidět a po 100km se z toho stalo třetí oko vzadu. Teď bez toho už nejezdím nikdy a nedám na něj dopustit. Sice je potřeba si najít dobrý nastavení a zvyknout si na něj, ale to uděláš jen jednou a třeba i za jeden den a pak už to funguje. Navíc to jde přidělat i na některý štítky helem (třeba moje Bell Avanti).
maly dotaz,co si mam predstavit pod pojmem zrcatko na bryle?diky.
toto: http://www.azub.cz/cz/lehokola/img/IMG_4143_600...
Zpětné zrcátko je jistě pěkná věc, ale dá se obejít i bez něj. Jezdím bez zrcátka i v hustém městském provozu a to někdy i se sluchátky (to už je teda občas trošku hazard). Když se potřebuju podívat dozadu, tak se tam prostě otočím hlavou, případně trochu i trupem. Spíš bych potřeboval dopředu namontovat nějaké boční zrcátko. Když vyjíždím z nějaké boční ulice zaskládané auty až do křižovatky, tak mívám problém s výhledem, když se předkloním tak vidím, ale nedokážu pak do kopce rychle vyrazit do vyhlédnuté skuliny v provozu na hlavní.
Hlavní problém zrcátka vidím v tom, že by se mi velmi pravděpodobně brzy zničilo. Zrcátko na brýle/helmu je asi nejlepší řešení (ale během těch 3 minut, co jsem si ho jednou zkoušel jsem v něm neviděl nic, to se dá ale asi natrénovat).
S tím umístěním na helmu dej bacha, při tvé aktivitě na kole. Už jsem viděla i ulouplou skořepinu, jak k ní to zrcátko bylo přichyceno. Nevím ovšem, který typ helmy to uchycení dovolí.
Jiříku, jakou helmu máš, když ji k tomu doporučuješ?
Mám Bell Avanti za 990Kč. Pasuje to na štítek té helmy, takže by to při nedobrovolných crashtestech nemělo být nebezpečnější než na brýlích. Vyfotil jsem to: http://hebike.borec.cz/DSCN8002s.jpg
To je úplně super. Také se asi po nějakém ohlédnu. Na Hárleji mám zrcátka dvě. Že bych jedno sundal, nechal si pouze levé a to na blembáku.
Mám takový dojem, že pouhým pootočením hlavy člověk vidí i v "mrtvém úhlu". Nebo je parabolické?
Zrcátko od Azubu je rovinné. Vypadá malé, ale je dost blízko k oku, takže má možná i věší zorný úhel než ta na řídítkách a přitom nezkresluje. Prohlédnout si silnici za sebou není problém bez ohledu na terén (zatáčky a změny sklonu), jakmile si člověk zvykne točit hlavou na správnou stranu. Dá se i vidět jak se tváří řidič auta několik metrů za tebou (jestli tě vytlačí do příkopu nebo nechá ten protijedoucí kamion projet než začne předjíždět:-)).
Na tohle mám fintičku. Už když jsem jezdil do práce na kole, jezdil jsem tak 3/4 m od krajnice a nemohli mě předjíždět, když jel někdo v protisměru.
Když mě auto předjíždělo, uhnul jsem ke krajnici a tím mezeru meji jím a mnou zvětšil o dejme tomu 1/2 m.
S tříkolkou je to ještě lepší. Když něco jede v protisměru, nepředjíždějí nikdy, což na kole občas nějaký pirát dělal (jezdím stále kus od té krajnice).
Tuhle fintu už jsem tu taky mockrát propagoval.
Jo, je to jediná ochrana proti blbcům. Kdysi jsem se snažil jet po krajnici, abych byl vůči autům ohleduplný a mohli mne předjíždět téměř kdykoli, jenže mě mockrát vzal nějakej idiot tak blízko, že to byly od řidítek centimetry. A při větší rychlosti pak stačí kamínek nebo díra, kolo poskočí a ten idiot mně strhne. Takže dělám přesně to, co vy.
Ja tomu rikam ridit si provoz za sebou. Proste v miste kde je predjeti autem pravdepodobne nebezpecne (= nejaky idiot se tam se mnou sotva vleze, ale presto to strihne) prekazet natolik, aby ho ta chut predjizdet presla. V praxi to znamena jet stredem sveho pruhu. Nejcasteji takto jezdim kolem nastupnich ostruvku tramvaje. Pozici uprostred pruhu je samozrejme treba zaujmout v predstihu a bezpecne (= zejmena predvidatelne)
Do mezer, které vyžadují plné zrychlení, už nejezdím. Obecně při tom už nemáš rezervu na vlastní nebo cizí chybu, nebo třeba na prasknutí řetězu. To je obzvlášť hnusný, zažil jsem to v Modřicích. Pod tím plným rozjezdem to prasklo (nevím proč, od té doby na něm jezdím doteď bez problémů) a tu svoji rezervu jsem využil celou. Šinout se přez křižovatku bez pohonu setrvačností když se na tebe z boku řítí auta je druhej nejhnusnější pocit hned za sražením autem, nechtěj to zažít.
Zrcátko na brýle jsem si sice koupil, ale nezvykl jsem si na něj. Prostě mi to tam furt překáželo a při rychlý jízdě o to víc. Jezdím dva roky bez zrcátka a prostě se ohlížím jako Torpedo. Ale někdy by to to zrcátko chtělo, zvlášť s těma sluchátkama, protože se mi párkrát stalo, že jsem se začal ohlížet ve chvíli, kdy to auto bylo těsně za mnou a jako spousta jinejch idiotů mě těsně lízal a nepohnout v tu chvíli úleku ani o milimetr řidítkama, aby mne ten tydýt nesrazil se mi zatím vždycky povedlo, ale příště by nemuselo. Zrcátko na řidítkách mi přijde neestetický a nepraktický z těch důvodů o kterých mluvil Jirka. Když jedu lesem nebo trávou tak zavazím i samotnejma řidítkama rozšířit tu možnost o zrcátko se mi nechce. Na srazu jsem viděl Petra Hebedu, kterej měl zrcátko na rukavici a taky jsem to viděl na nějakých fotkách u Evy. To mě zaujalo rozhodl jsem se si to pořídit. Už jsem vyřezal ten tvar a velikost, co jsem si představoval, ale ještě jsem ho nepřidělal a nevyzkoušel, takže praktický zkušenosti nemám, ale mohli by nám sdělit svoje zkušenosti výše zmiňovaní, co říkáte? Dík.
Na rukavici to taky funguje, někdy to měl tatík myslím tak, že na zadní straně zrcátka byl pásek ze suchých zipů a ten se zapnul kolem dlaně přes rukavici, jestli se dostal i k vyzkoušení našití jedné půlky zipu přímo na hřbet rukavice nevím, ale určitě by to šlo.
Výhoda je, že se podíváš kam potřebuješ, jakmile to jednou nacvičíš.
Nevýhoda je, že to není takový třetí oko jako třeba to na brýlích, nemáš konstantní pohled dozadu, jen když se rozhodneš se zrovna podívat.
Malikatá nevýhoda je, že pohyb, který při tom děláš, vypadá jako mávání nebo zdravení, takže občas někoho trochu zmateš:-).
Já se taky nikam za každou cenu necpu, a na lehátku už vůbec a na plnej výkon taky ne. Taky už mi párkrát praskl nebo se sesmekl řetěz. Já to právě nestíhám s tou rezervou.
A ještě mám na tebe dotaz: To tvoje zrcátko je rovinný nebo sférický? Si řikám, že bych si to vyrobil (pětikilo se mi do toho dávat nechce)
Je to rovinný, takže nezkresluje. Zdá se malý, ale je blízko očí, takže zorný úhel je větší než když měl taťka na čumáku kola zrcátko z Golfa. To moje je z nějakýho polykarbonátu, takže i s nožičkou má 9g. Jeho hmotnost na brýlích necítíš ani při sebeprudším pohybu hlavou. Nedrží na dioptrických brýlích s kulatýma nožičkama, proto si otec pořídíl zrcátko na štítek přilby (od Bellu, určený na jinou helmu, přilepený silnou autařskou oboustrannou páskou, funguje). Vyrobit to by neměl být větší problém, jen je potřeba vychytat tu nastavitelnost ve všech možných i nemožných osách, někde ohýbáním v těch smyčkách co to držijou na brýlích (vysazení do boku a tloušťka nohy brýlí, pruží to takže to na nich drží) a někde otočnými prvky s dostatečným třením. Pokud to jde, doporučuju kopírovat co nejvíc to Azubovo, je to z tohohle pohledu hodně vychytaný.
Řek bych že hodně vokopčený nebo spíš dovezený od firmy Take-A-Look
Neřek jsem, kdo to vychytával, jen že je to vychytaný:-).
To co mám já vypadá identicky a pokud vím je dovezené, momentálně už zrcátko na brýle od Azubu vypadá jinak (nožička vede doprostřed zrcátka ne na kraj a je jinak upevněná) a to už je tuším přímo od Azubu, ale nevím to jistě, možná to někde kupujou.
Normální klasické zrcátiko (mám 2)
http://harlej.xhosting.cz
ta moje ženská zrcátko vozí, v pouzdru se šminkami
Je libo na Helmu? http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/readitem.pl...
Na brýle do růžku? http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/readitem.pl...
Na brýle plastové?
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/readitem.pl...
Nebo jako dělá Azub (nebo dováží)?
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/readitem.pl...
Je 15 "babek" srovnatelných s 490 Kč???...
moment na AMAZON dokonce již za 13 babek
http://www.amazon.com/Bike-Peddler-Original...
...ta adresa Price: $13.00
Co se divíš, 15 USD + vysokohorská přirážka pro ČR = 490Kč.
Tohle ještě není tak hrozný. Ale je pravda že díky této obchodní politice českých dovozců a prodejců nakupuju všude, kde to má smysl, raději na ebay.com
Pěkná sbírka odkazů, dík.
Pokud jde o cenu, tak to máš stejný u všeho, díval jsem se nedávno na ceník nějakých světel na veletrhu v Německu. Vycházelo to v eurech stejně nebo o chlup levnější než co podobné věci stojí u nás. Zkus to z Německa dovézt a prodávat tady, bude to o kus dražší nebo na tom tratíš. A se zámořským výrobkem je to ještě horší. Když dováželi to Take-A-Look co mám i já tak stálo myslím přes pět set, pak začli dělat vlastní (vypadá malinko jinak, funguje v podstatě stejně), protože i při malých sériích (možná skoro ruční výrobě) to pořád ještě vyjde o chlup levnější. Tohle to prostě stojí, když to seženeš levnějc, seš king, jinak ber nebo nech být.
Ahoj všichni, díky za spoustu námětů, tento problém řeším dlouho a zatím neúspěšně. Brýle mi často vadí, zrcátko překáží. Je jasné, že nejde jen o přímý pohled dozadu, ale o celkový přehled o dění za sebou, který je na lehoši horší. Mám \"5\", takže se mohu trochu narovnat a ohlédnout, na Maxovi je to asi obtížnější.
Můj osvědčený návod: jet s někým, kdo jede na klasice a \"ohlídá to\" (řešení nic moc, to uznávám...).
Budu sledovat, jestli sem někdo dá nějaké zajímavé řešení.
Idealni by bylo mit tandem s jednim sedlem naruby, ze by neridici jezdec delal 'zadniho strelce' - sedel zady ke smeru jizdy, koukal na provoz za vozidlem a kdyztak poreferoval, co z toho by mel vedet i ridic.
Tomuhle cloveku by taky nefoukalo za jizdy do obliceje, coz v urcitych klimatickych pomerech muze byt vitane plus.
:)
Když sme u těch zrcátek: čistě teoreticky - bylo by na kole možný jezdit dopředu podle zrcátka?? Že by se sedělo zádama po směru jízdy a koukalo na cestu přes zrcátka. Nelítali by do očí mouchy a ani by nefoukalo, možná by se vylepšila aji aerodynamika (kulatý tvar sedačky na zádech), což by ovšem byl k ničemu pokud by se člověk rozplácnul o první sloup nebo vymetal všecky příkopy. Co vy na to?
podle mého fakt úlet,určitě by tě z kola sundala první hlídka příslušníků která by tě viděla a už by ti právem nedovolili pokračovat, myslím, že tento způsob jízdy se nedá realizovat jinak než za velkého soustředění a na krizové situace nic moc, hlava si s v adrenalinové situaci nenechá vysvětlit že uhnout kamionu máš na druhou stranu
Což o to, úlet to je, ale to jsou lehokola taky :) Když by mi vzadu na hlavě vyrostly další dvě oči abych mohl koukat i dozadu normálně tak by nebyl žádnej problém jezdit po račím způsobu (nebo si myslíš že rak při plavání kouká na cestu kam plave??). Mi se právě na lehokolech nelíbí to že tam je kilometr řetězu, nějaký kladky, celý to kolo nejde složit na polovinu, člověku prší na břicho. Když oklameš nebo nějak přemostíš zrcátkem oči aby si myslely že jedou normálně dopředu tak na koordinaci pohybů se nemění pro mozek vůbec nic. Zrcátko se nepokazí, ani nepotřebuje žádný baterky jako videokamera a "počítačový vidění". Navrhnul jsem tuto možnost jako jedno z možných řešení, neříkám jestli je lepší nebo horší ale je to možnost.
Možnost to je, ale nejsem přesvědčený, že dostatečně bezpečná a tím "rovnoprávná". I kdyby si na to uživatel zvykl, přijde o periferní vidění a to mi připadá na kole důležité. Určitě bych do toho nešel. Kilometr řetězu, který mi také vadí, lze vyřešit předním náhonem. Pokud jsi zastáncem názoru, že kolo má mít hnané zadní kolo-jako já-musíš se s tím prostě smířit.
Důvod potíží s camerabiky není v potřebě baterií nebo v prodlevě mezi snímáním obrazu kamerou a zobrazením na displeji. Kdo udělal pokusy s periskopem, dopadl stejně jako s kamerou (viz třeba Gregův starší vývoj CP1 když se to ještě nejmenovalo CP1 a počítalo to s kamerou). Důvody potíží s jízdou pozpátku jsou dva:
1. periferní vidění. Pokud vidíš jen poměrně úzkým úhlem vpřed, pak změna náklonu o určitý počet stupňů vyústí v mnohem menší relativní posun horizontu po okraji obrazu. Normální lidské zorné pole je na okrajích nižší a zároveň je široké (včetně periferního vidění) až k 180°. Proto informace o velmi jemném náklonu hlavy jde do mozku daleko snadněji odtud než z vnitřního ucha, odečítá se od ní zpětná vazba polohy hlavy vůči tělu a výsledek jemný sklonoměr. Ten je na jednostopém stroji důležitý a o ten přijdeš ať použiješ jakýkoliv systém nepřímého vidění.
2. neřídíš jen očima. Tvoje sedlo vnímá pohyby sedačky tlakovými čidly v kůži a vnitřní uši dohromady poskytují informace o zrychlení v šesti osách. Jakmile jedeš pozpátku, nestačí přehodit vidění, obráceně máš i tyhle ostatní vjemy. Principielně je to jen záměna pravá za levou a všichni víme jak snadno otáčí obrázky počítač, ale mozek je neuronová síť, pravé vstupy jdou jinými neurony než levé, takže síť musíš v podstatě znovu natrénovat (nastavit propustnosti synapsí všech zúčastněných neuronů jinak). Pokud bys najezdil na takovém kole hodně kilometrů A ZÁROVEŇ nejezdil popředu ani na kole ani ničím jiným, stalo by se to přirozeným a jezdil bys normálně pohodlně a bezpečně. Ale možná ani tak ne, člověk je celkově konstruován na pohyb vpřed.
Asi bych měl napsat, že takové kolo existuje, Damjan Zabovnik ze Slovinska přišel s myšlenkou, že člověk je nejširší v ramenou a tak půjde postavit aerodynamičtější streamliner pro jízdu hlavou napřed. Leží na zádech a na cestu vidí v zrcadle nad hlavou. Obrázek tady: http://www.wisil.recumbents.com/wisil...
vzadý odtud: http://www.wisil.recumbents.com/wisil...
Během posledních závodů v Battle Mountin nejen neudělal rekord ale, třikrát havaroval, po té třetí bouračce šel i na pozorování do nemocnice (jestli ho pozorovali psychiatři tam nepsali). Má jen evropský rekord co není nic moc a s jeho kolem tiším dokáže jet jen on sám. Je možné, že s dostatečným tréninkem by takový streamliner mohl opravdu být nejrychlejší, ta základní myšlenka má potenciál. Je otázka, jestli je to v možnostech lidského mozku. Osobně ale vůbec ani trochu nepochybuju o tom, že pro normální kolo je to naprostá a úplná pitomost, hazard, který nelze opodstatnit žádným způsobem.
Zajímavý řešení se zrcátky bylo na SPEZI, tam to měli na kole a na obr. jsou zrcátka nejspíš na přilbě: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Bauchliegerad.jpg
Co lidi nevymyslí...
takhle si moje babička představovala, že budu jezdit, když jsem poprvé se před ní zmínil, že si pořizuju lehokolo:o) Až dotěď jsem si myslel, že nic takovýho neexistuje. A že je to blbost či lépe řečeno slepá ulička vývoje si myslím dál. Jel jsi na tom?
Nejel, ale on se ten sklon těla moc neliší od klasické silničky, akorát máš nohy vzadu. Třeba ty zrcátka pro pohled dopředu začnou silničkáři využívat...
Možná tahle holka na tom jede poprvé..? http://www.haasies-radschlag.de/cms/image_zoom...
Silničáři zrcátka na žádný pohled používat nebudou, protože těch 10g co to váží by je příšerně zpomalovalo.
Tohle kolo je fakt hrůza, taková cirkusácká hovadinka. Experimentovalo se s tím už dřív, včetně rychlostních kapotovanců, nikdy to moc nejelo. Lepší aerodynamika je na houby když člověk ležící na břiše stejně nemůže podat plný výkon.
Tak jo: přesvědčili ste mě :-) ono jedna věc je že člověk hlavou napřed má minimální aeroodpor(třeba pro solární vozítka by taková konstelace jezdce na břiše) při daném výkonu pohonu byla asi cestou k nejrychlejšímu stroji. a druhá mince je že pro praktický použití bude fakt asi nejvhodnější ta klasická Harleyovská sedací poloha nožkama napřed(více či méně ležací). Jukněte na tohle : http://www.humanpoweredboats.com/Photos... jen přidělat kolečka(a máme tu obojživelnýho pulce tříkolku). Zvláštní že skoro všecky ty úsporný vozítka sou podobná kapkovitá kabinka ať už to má lítat, plavat, nebo jezdit po silnici.
Lidi jsou strašně zkažení z těch aut. U nich jednak jsou příšerné ztráty v pneumatikách, rozvodu hnací síly od motoru k nim a podobně, a jednak při té příšerné hmotnosti se pro dosažení rozumného zrychlení stejně potřebuje tak nesmyslně velký motor, že když už ho jednou máme, prorazíme ten vzduch tak jako tak rychlostí jakou si vyberem.
Když se zeptáš lidí kolik jejich výkonu při jízdě na kole po rovině 25km/h žere čistě jen odpor vzduchu, nejčastější odpověď je 30%, ti nejodvážnější si řeknou "když se tak ptá tak to bude hodně" a odpoví 50%. Skutečnost je 85-90% a nikdo ti to nechce věřit, ale je to tak. Každý kdo chce postavit něco energeticky efektivního na to rychle přijde a skončí u aerodynamického tvaru. Není na tom nic překvapivého, měl by to vědět každý kdo má za sebou středoškolskou úroveň fyziky, ale evidentně to překvapuje 99 lidí ze 100.
Tak přece jen přidám kacířskou myšlenku - na tříkolce už by to nemělo tak moc vadit- tam člověk jenom kroutí volantem doleva nebo doprava(jako na videohře). Je tříkolka o hodně pomalejší než jednostopý stroj(mě ty velorexy připadají spíš jako pro invalidy), i když sem vloni potkal v olomouci nějakou šlapací tříkolku a ta mě vlastně přivedla k bádání co to je lehokolo a že něco takovýho existuje. PS. Asi před dvěma týdnama sem cestou vlakem v pátek cca kolem páté odpoledne viděl u přejezdu z Velké Bytřice první živý exemplář lehokolisty, jel na něčem červeným (asi Azub), nevíte někdo kdo by to mohl být??
Stručně: Jo
Důvod - bez něj, je to sebevražda
Máš 3 možnosti. Bud tykadlo na helmu či na brejle od Azuba, nebo zrcátko na moped, nebo zrcátko v helmě - ale tu helmu jsem viděl akorát na srazu v Praze. Ta helma je asi nejlepší řešení, ale v česku ji neseženeš.
Pokud se Ti nechce moc utrácet, tak v mototechně stojí zrcátko na babetu 129 kč.
Takže je to na Tobě.
Co říkáte na tohle?
http://rearvisionmirror.com/
http://www.bikecommuters.com/2007/10/03/rear...
To nevypadá vůbec špatně...
Zajímalo by mě, kolik to stojí.
zrcátko na rukavici vozím už roky. Má výhodu, že se podíváš přesně tam, kam chceš a nevýhodu, žepokud máš spodní řízení jako já, tak na něj nevidíš, když se díváš dopředu.
Mě to vyhovuje a dívám se do zrcátka jen když chci odbočovat nebo za sesbou slyším něco divnýho.
Tak to se nedíváš skoro nikdy, když jezdíš se sluchátkama, ne ?? :o)))
to že mám sluchátka, neznamená, že neslyším:o)
Mám to tak namálo, že se s nima klidně můžu bavit se spolujezdci. Navíc je vozím jenom tam, kde mě samotná jízda nudí. Tedy tam, kde už to znám a jel jsem to tisíckrát. Většinou do práce a zpátky. Nebo když pospíchám. Stačí si pustit něco rychlýho a nohy tak nějak šlapou rychlejc :o)
tak to už mi přijde jednodušší se ohlídnout...
já mám zrc. na brýle, jediná nevýhoda je to, že musím mít ty brýle, což bývá problém v mrazu či dešti, někdy i ve tmě. Což se dá vyřešit vyndáním skel:-) (z mých brýlí jdou vyndat snadno, ale ještě jsem to nezkoušel..)
když se ohlídnu, tak musím spustit z očí to, co je přede mnou. Jednou mi v tu chvíli vstoupil do dráhy chodec. Nakonec se nic nestalo, ale od té doby vozím zrcátko.
To na brýle mám doma také, ale je mi nepříjemný tan tlak na jedné straně brýlí:o( Jezdím v čirých, takže jiný problém bych neměl, ale zkrátka mě to po nějaké době začne vadit natolik, že ho prostě sundám.
Takže jsem to vyřešil s tím zrcátkem na ruce a naprosto mi to vyhovuje.