Mám elektro-tříkolo s 1kW pohonem a 48V/10Ah accu. Dojezd mám asi 35km bez šlapání, což je na moje potřeby až až. A tak moje otázka zní, pokud na jednotce zvednu hodnotu podpětí akuulátoru a obětuju tak nějaký kilometr dojezdu, zvýším tak nějak citelně životnost akumulátoru, nebo to nebude moc znát? Podle manuálu od Ecotechu mám nastaveno na jednotce mezní hodnotu podpětí 40V, což se mi zdá zbytečně nízko, protože, když už mě displej zobrazuje 44V, tak už moc daleko stejně neujedu a pak to spadne skokově.
Díky
Pokud se lithiový akumulátor používá v menším rozsahu napětí jeho životnost to určitě zvýší. Podle toho, co jsem však vyčetl na internetu dost pomůže, pokud se sníží i nabíjecí napětí.
Souhlas.Doporučuji přečíst si tohle http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=69&n...
Tady hovoří dlouholeté zkušeností .
Doporučuji hlavně pro BooBa ,o kterém vím ,že používá LiPolky.Já si svojí nabíječku upravil
na hodnotu 41V .Jinak nabíjím na 38V a než chci vyjet dobiju na 41V a pod 35v nejdu u 37V LiPolky.
Mám to nastudované a bohužel co zdroj to jiné údaje proto jsem si vybral ten střed.
Nabitím na 38V je nabita polovina kapacity, u mně zhruba 7Ah kdybych to měl pokaždé dobíjet před jízdou tak to bude trvat pár hodin (3-4h).
Většinou se rozhoduji že vyjedu náhle a týdně vyjedu 3 a vícekrát.
Jěště jeden poznatek, když jsem nabíjení snížil na 41V tak byly články dost rozhozeny a musel jsem je dobalancovávat http://www.rcm.cz/produkt/GRAUPNER-balancer-pro...
což bylo zdlouhavé. Při těch 41,7V to je skoro dobalancované, rozdíl je 0,02V mezi články.
Nabíjecí PROUD, ne napětí...
A to zúžení je dost nepraktické, při vyšších odběrech to bude vypadávat. Stejně ti po 5 letech ta baterka ztratí dost ze své kapacity věkem a jestli nenajedeš v tomto období aspoň 40 tisíc, tak bych řekl že je to zbytečná starost.
Pomůže i snížení napětí, na které akumulátor nabíjíš. Což není ve sporu s tvým tvrzením o nižším nabíjecím proudu. Nižší nabíjecí proud určitě pomůže. Tak nějak jsem si myslel, že ty baterky na elektrokola se nabíjí max. 0,5C proudy, což není nijak obrovská hodnota.
Na omezení problému s většími proudy není nic jednoduššího, než definovat různé prahy napětí pro různé proudy, ne?
Tvrdíš, že lithiovky trpí víc věkem, než nabíjením na prahové hodnoty? Máš na to nějaké měření nebo nějaký článek? Nechci tě zkoušet, spíš mě to zajímá, jak to je.
LION stárne. Jako vše. Je to nezvratný proces bez ohledu na používání.
Potom je vliv teploty a nabíjení. To ,že je při nabíjení třeba na 50% capacity vyšší životnost je sice hezké,ale já mám aku abych někam dojel a ne šetřil akumulátor :-) V mobilu si také nedobíjím na 40-50ˇ% Je poněkud hloupé koupit si dražší třeba 10Ah aku a využívat ho jako 5Ah aku,když si můžu koupit rovnou 5Ah aku a ušetřit :-)
No počkej, já píšu o něčem jako 95%, to je trochu rozdíl.
Opravdu to má cenu? Myslím,že stačí pouze aku dobíjet a jezdit. Případně LION nevystavovat vysokým teplotám,neskladovat vybité a zcela nabité.
Těžko říct. Přiznám se, že jsem na to nikdy žádnou studii neviděl. Celkem by mě nějaká přesná čísla také zajímala. Přesněji, jaký vliv má stárnutí, nabíjecí/vybíjecí proudy, nabíjecí/vybíjecí napětí a podobně. Pak to bude dost záležet na použití baterky. Pokud budeš nabíjet baterku jednou denně, jako třeba tu v mobilu, pak bych si myslel, že o fous snížit nabíjecí napětí může pomoct.
Já třeba baterky do světla na kolo nabíjím na nižší napětí právě proto, že se mi dost často stane, že je nabiju a takhle nabité mi leží třeba 14 dní nebo i déle. Často potřebuju záložní baterku a také se mi dost často stane, že stačí ta, co je aktuálně zapojená. A nebo prostě baterku nabiju a pak se stane, že s ní jedu jen za dne a to pak napětí při denní blikáním klesá velmi, velmi pomalu.
Myslel bych si, že výrobci baterek budou mít všechny tyhle hodnoty změřené, ale že ti je neřeknou, protože chtějí víc prodávat.
Třeba Apple už pár let u baterek ve svých noteboocích udává, že vydrží víc cyklů než je obvyklé (tuším 500). Tak by mě zajímalo, čím přesně toho docílí. Jestli to je jen jiné chemie, nebo drobet snížili rozpětí pracovních napětí.
Mám na baterkách ochranu od výrobce bms jezdím jak potřebuju míchá se do toho rekuperace takže proud pendluje sem tam.Nenechávám je vybité jinak se o to nestarám a zatím držej.Těžko říct jestli to za špekulování,hlídání všeho možného stojí?Stejně za pár let skončej v odpadu a jestli vydržej o pár cyklů víc mi je fuk protože si chci užívat ježdění a né se vrtat v baterkách a měřákách.
Baba500W:
přesně tak, ta elektronika totiž za tebe tuhle pakárnu udělá a není nutný se tím zaobírat. Hlavně jezdit, abys za těch 5 let toho života baterie co nejvíc využil, šetření jak to praktikují někteří lidé v tomto případě nemá smysl, spíš ti co nejezdí mají potíže a ti co lítají denně mají baterky jak víno
Mohu jen potvrdit.Tovární Li - pol 36 V 14 Ah 2 paraelně. 3,5 roku, 19 tis. km,
cca 250 úplných cyklů, celoroční provoz.
Měřená kapacita se stálou zátěží stejná jako u nových.
Když má člověk modelářskou nabíječku, multimetr a páječku a nabíjí si ty svoje dvoučlánky pro světla je pak všechno tohle měření a hlídání mnohem jednodušší a levnější, než u desetičlánkové baterky pro elektrokolo. Zas na druhou stranucena těch baterek do elektrokol je také drobet jinde. Takže je otázka jak velká péče má ještě smysl.
Přišlo by mi šikovné mít i na baterku k elektrokolu nastavitelnou nabíječku s balancerem podobnou, jako jsou ty modelářské.
No, záleží na typu článků. V našich polymerech jsou od modelů 2012 reálné balancery součástí baterie, pracují nezávisle na vůli obsluhy, takže to není potřeba řešit, ale také na tom nejde nic ovlivnit, jedou si podle svého programu.
Pro cylindrické články máme trochu jednodušší BMS, protože vyžadují trochu jinou optimalizaci, je tam větší důraz na ukončovací fázi konstantním napětím. Následkem toho je trochu delší doba nabíjení do zhasnutí kontrolky.
Abys s tou modelářskou nabíječkou mohl kouzlit, musel bys vystříhat tu origoš elektroniku, jinak ti do toho bude zasahovat v souladu s programem.
Naopak, naším cílem je prodávat baterie lidem, kteří nepotřebují elektrotechnické vzdělání na to aby mohli jezdit na elektrokole :D . Proto jim stačí vědět, že po jízdě dát nabít a neodpojovat dokud svítí červená, víc nic. Čas od času pak nechat na nabíječce 24 hodin, protože balancer po ukončení nabíjení pokračuje v práci a tímto se baterka úplně dorovná co nestihl v průběhu nabíjení. Je to dané tím, že vestavěná elektronika používá malé balancovací proudy, aby se nehřála. Stačí to, protože se nabíjení bez balanceru nekoná a ty rozdíly nebývají za provozu velké. Pouze po zimní přestávce a nebo ze skladu je dobré pár cyklů trpělivost, než se baterie plně rozjede
Jo to dává smysl. Jak technická část, tak obchodní :) Já jsem hračička a relativně elektronice rozumím. Pro normální populaci je určitě nejlepší, když to funguje samo, pokud to tedy doopravdy funguje a nedá se to nastavit.
Je dobře, že tu je na fóru někdo, kdo se v tom takhle vyzná po teoretické i praktické stránce.
Já patřím k té blbé většině co ráda pouze nabíjí a jezdí :-) Asi jdu do hospody čest
Správně... Vem to z druhý strany, představ si že bys prodával laické veřejnosti baterky bez elektroniky a musel jim vysvětlovat všecky tyhle harakiri... V situaci, kdý půlka z těch prodavačů na krámech nikdy nečetla návod od toho co prodávají...
To by bylo na mašli, půlka těch lidí by vyhořela a druhá půlka by ti to přišla brzy omlátit o hlavu. Snad jen hračičkové by si chrochtali, ale těch je mezi lidmi stále méně, je to ohroženej druh v dnešní konzumní společnosti. Vždyď dneska už jezdí cyklisti, kteří když píchnou tak volají servis, tak co chceš v tomhle prostředí komu vysvětlovat :D
Tady jsme ale samí "odborníci" :-))
:) Jojo. Někteří už jsou taky odborníci, ovšem jejich cesta k poznání je často lemována záblesky a smradem ze spálených elektrodílů...
Pro mě je to třeba zábava, ale někteří jiní pochopení nemají. Pro ty máme červenou a zelenou kontrolku a je pokoj
Na forech o mobilech a přenosných počítačítích tohle také nikdo neřeší. Že by někdo dobíjel mobil na 85%,nebo snižoval nabíjecí napětí. Akumulátory se mají hlavně používat/s rozumem/ a neřešit blbosti. Mě asi aku nevydrží 10 let,jak někomu,protože využívám plný výkon a vybíjím téměr do vypnutí aku ochranným obvodem.I tak si myslím,že 5 let mi sloužit bude.
Vysvětli mi, prosím, jak chceš baterku v mobilu nebo v počítači nabít na nižší napětí, když jediné co můžeš udělat, je připojit k tomu napájecí šňůru? Pokud bys nabíjel řekněme, do chvíle, kdy ti ukazatel v systému ukáže 85%, tak nikdy nedokončíš nabíjecí cyklus. Zatímco když máš inteligentní nabíječku může nabíjení metodou konstantní proud - konstantní napětí proběhnout celé i na nižší napětí.
To byl jen příklad :-) Třeba má někdo nápad si nabíječka na mobil upravit :-)) Aby mu aku vydržel déle .Nižším napětím se dá dokončit nabíjecí cyklus? Do 100% ?
Lithiové baterky se v principu nabíjí tak, že se tam nejprve cpe omezený proud a postupně roste napětí. Pak když se napětí dostane na požadovanou hodnotu (obvykle 4,2V), začne nabíječka tohle napětí držet a postupně klesá proud. Baterka se prohlásí za nabitou, když klesne proud pod určitou hodnotu. Tenhle nabíjecí dvoufázový cyklu jde udělat na "libovolné" napětí. Můžeš nabíjet na 4,1 V stejně jako na 3,85 V a vždy tam, pokud to nabíječka umí proběhnou obě fáze.
Pokud ukončíš nabíjení, když ti to píše třeba 85%, tak jsi nenechal fázi konstantního napětí doběhnout do konce.
Ja třeba tu sanyo bez balanceru taky neřeším. Ale nové lipoly musím jelikož jsem si je stavěl sám a ony jsou dost háklivé na přebíjení a podbijení.
Taky z důvodů nepřesnosti multimetru jsem prostě napětí na nabíječkách snížil na 41,7V ale ví jen bůh jestli je to opravdu ta hodnota.
Když budu mít cejchované laboratorní měření klidně tam dám zpět těch 42V.
Ani ty ruzné balancery nejsou zas tak přesné a mod. nab. rovněž né.
snilard: Jsou na to tabulky od výrobců článků, ale myslel jsem to tak, že ten efekt je ve skutečný praxi víceméně zanedbatelný, ve srovnání se stárnutím, což je nezvratný proces. Jde o to, že pokud je předpokládaná životnost třeba těch 1000 cyklů, pak po přepočtu na ročně najeté km u většiny uživatelů hraje daleko větší roli to stárnutí. Není žádná výjimka, že se za rok podívám zákazníkovi do baterie a má tam třeba jen 20 cyklů. Tím pádem to vylepšování nabíjecích parametrů se ani nemá šanci v dobrém smyslu projevit, je to málo opakování.
To snížení napětí je v podstatě jen o tom, že článek nabíjíš pouze na třeba80%. To má za následek, že podle tabulek ušetříš na 10 cyklech dva, čili se teoreticky životnost počítá stále stejná. Akorát ta využitelná provozní kapacita je menší. Cyklus je totiž hodnota 100% náboje vydaného a přijatého , tedy jednou zcela vybít a zcela nabít. Pokud tedy někdo jede jen na 50% a nabije doplna, elektronika napíše 1 cyklus až při druhém stejném nabití.
Jinak ale dnes je většina uživatelských nabíječů i vnitřní elektronika baterek už nastavená na ohleduplné nabíjení a u kompletních baterek jako jsou u hotových elektrokol se stejně nedá celkem nic ovlivnit. U našich 36V LiMno je to třeba nabíjecí maximum 41,8V a vypínají při 31V. 100% pro článek dle manuálů výrobce je ale 42,25V a 25,4V.
Tahle debata je pro mě z profesního hlediska problém, protože pokud si ji přečte laik, který používá sériovou baterku a nabíječku, které jsou v duchu tohoto už naprogramované, tak ho tu mám brzy na reklamačku, protože bude ukončovat nabíjení někde v bodě, kde nabíječ přechází do ukončovací fáze a to baterii rozhodí po čase tak, že nikam nedojede.
Proto i my uvádíme, že se má nabíjet do plna, což je pro laiky dostatečná informace, ačkoliv to vlastně exaktně do plna není, prostě jen do signálu nabíječe.
Proto je asi vhodné dodat, že toto je téma pro stavěné baterky bez originálních řídících systémů, které už někdo v továrně podobně naprogramoval
Tak ale já nikde nepíšu, že se má ukončit nabíjení dřív, než to nabíječka prohlásí za nabité. Píšu, že si myslím, že má smysl nabíjet na nižší napětí, tedy nastavit nabíječku na to nižší napětí a nechat ji dokončit i fázi nabíjení konstantním napětím.
Řekněme, že moje četnost nabíjení baterek na svícení také není zas tak vysoká. Jen se mi prostě občas stane, že ji skladuju "plně" nabitou. Mám celkem špatnou zkušenost s modelářskými baterkami. Mám dva packy, které jsem chvíli nabíjel takovou levnou nenastavitelnou nabíječkou, která je drobet přebíjela. Oba ty packy se se už po pár cyklech rozjely v kapacitě, navíc v jednom se mi jeden článek nafoukl a musel jsem ho vyhodit. Ale je také pravda, že už je budu mít možná tak dva roky, možná tři. Naopak dobrou zkušenost mám s použitými cylindry z notebookových baterek. Sestavil jsem z nich pack s velmi vyrovnanými kapacitami a ani po možná víc než roce se kapacitně nerozjely. Takže je dost možné, že zakládám svoje závěry na článcích, které nejsou myšleny, aby vydržely dlouho, protože jsou dělané na velké proudy.
Napadá mě tedy otázka, jak moc vadí článkům skladováním na plném napětí (4,2V)? A o kolik je lepší, když se skladují třeba na 4,1V?
Tak když něčemu nerozumím, tak si o tom nejprve něco důvěryhodného přečtu až pak se v tom začnu vrtat.
To rozhodně. Bohužel, na dnešním netu se dost těžko rozklíčuje, co je vlastně ta důvěryhodná informace. Odfiltruješ - li propagaci prodejců a kecy teoretiků, kteří t v praxi nikdy neměli v ruce, moc ti toho nezbyde. I tovární weby kvůli konkurenci mají zveřejněné jen osekané datasheety, pokud už někde získáš kompletní, jedině proti podpisu prohlášení o utajovaných informacích. Je to pochopitelné, vzhledem k tomu co se investuje do vývoje.
A jaký typ aku máš? Lipolky třeba maji rády když se vybíjí jen na 80% své kapacity. 5ekl bych že to obecně bude platit u každého aku li-ion, li-mn, lifepo4 apod.
Rozhodně to nenechávej "spadnout skokově" a klidně to ukonči na 44-45V.
Budeš li ji cucat na doraz tak ti opravdu dlouho nevydrží.
A jak píše snilirad tak i nabíjení (horní hranici) je vhodné snížit tak o 0,3-0,5V. Otazkou je co na to řekne balancér v baterií.
Kvalitní balancery balancují po celou dobu nabíjení jiné spíše ke konci nabíjení.
U mých lipolek 36V/15Ah nabíjím na 41,7V a končím na 35V. U li-mn 36V/18,9Ah nabíjím na 41,7V a končím na 33-34V.
To, zda balancer pracuje až při nabíjecím napětí nebo i během celého nabíjení, vůbec nezávisí na jeho kvalitě. Závisí to pouze na jeho architektuře. Za kvalitu balanceru bych považoval přesnost s jakou články vyrovná.
Zajisté ale když nabíjení ukončím při 38V tak to moc dobalancované není. Používám levné balancery http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A...
Ja balancer zatím nepouživám mam nové aku .Jak jsem je dostal byly všechny články ok rozdíl byl jen 0,01V po cca 10 cyklech po proměření rozdíl 0,01v zatím jsem nenašel BMS co by mi vyhovovalo .Používám 6A nabíječku .Přiští rok uvidím jak se bude baterka chovat a když tak nějaké bms vyberu..
Tohle BMS by ti nestačilo?
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
Jinak Aku mám taky nové.
http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm
Chtělo by to na trvalých 5-6A, 1-3A je málo.
Určitě by to šlo nějak předělat, aby to zvládlo i těch 5-6 A. Ona ta BMS, co navrhuješ bude fungovat na dost podobném principu, jen tam je těch topících tranzistorů evidentně o dost víc.
Navíc pokud je akumulátor rozhozený jen drobně, není potřeba aby balancer dokázal protopit plný nabíjecí proud.
No ono to funguje jen při nabíjení kdežto můj funguje i při vybíjení a dokonce i lépe jak při nabíjení. Při vybití na 35V jsou všechny články srovnané a po nabití díky ukončení na 41,7V jsou mirně rozhozeny (0,02-0,03V).
Navíc mám 3x 10S to nevím kam bych to narval do obalu.
Nějak nemám odvahu to pužívat za provozu bez balanceru i když modeláři to praktikují běžně.
Tím tvým myslíš ten GRAUPER? Což je inteligentní balancer, ve kterém bude nějaký procesor.
Pokud máš balancer napevno nastavený na 42 V a nabíjíš pouze na 41,7 V není divu, že se články drobet rozjedou. Ono nakonec, pokud ten tupý balancer nemá možnost doštelování, může nechávat články drobně nevybalancované. To se mi líbí na tom od Zajíce. Postavil jsem si ho a velmi přesně nastavil, takže po nabíjení rozdíl na jednotlivých článcích multimetrem nezměřím.
Na co bys chtěl dávat nabíjecí balancer do obalu? To je přece nesmysl. Pokud chceš po balanceru, aby zvládal velké proudy, potřebuje pořádné chlazení. Do obalu ti stačí dát jen něco co ti hlídá napětí na jednotlivých článcích a v případě poklesu pod určitou mez na jednom článku to baterii prohlásí za vybitou. A nebo druhá možnost, dát tam balancer, který funguje průběžně, ale od toho nemůžeš chtít, aby zvládal velké vybíjecí proudy.
Každopádně jako základ bych viděl mít po nabíjení články perfektně vyrovnané. A k tomu se celkem dobře hodí balancer od Zajíce, má možnost jemného nastavení napětí. Já jsem si to např. nastavil na 3,13 V na článek.
Ne mám na mysli tento
http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A...
GRAUPEREM jen kontroluji články a případně je dorovnám.
Kolik bych potřeboval těch tvých modulů na 3x 10S a to vše x2?
Aha. Koukám, že ta věc z ebay dělá víc, než jsem myslel :) Ale studovat se mi to nechce.
Pro tvoje 10S baterky by byl pochopitelně potřeba balancer s deseti moduly. Pan Zajíc to má na webu jako tři moduly na PCB, ale udělat se to pochopitelně dá s libovolným počtem modulů. Kolik bys toho potřeboval záleží na tom, kolik akumulátorů chceš nabíjet současně.
Pro dobře vyrovnaný akumulátor ani není potřeba aby balancer zvládal plný nabíjecí proud, protože k aktivaci balanceru dojde až v konečné fázi nabíjení, kdy už se drží konstantní napětí a proud se postupně snižuje.
Ještě dodám, 1kW motor si rázově může cucnout i 30-40A tak je třeba dbát aby to byla baterie schopna dodat. I značné nadproudové zatěžování baterií značně zkracuje životnost.
I to bal duvod proč jsem přešel na stavbu aku z lipolek. Je to levné, lehké a snáší to v pohodě vysoké proudové zatížení (100A a více dle typu). Vsoké odběry snesou i některé lifepo4, jenže jsou rozměrné a těžké.
Jak se kdo chová k baterce tak dlouho mu vydrží.
Kdo se neumí starat o baterku nemůže se divit ,že ma za rok klidně po ni.Někomu vydrží v autě baterka 3 roky někomu i 8 jako mi .Chce to jen pravidelnou údržbu a dodržování pravidel.
Bych to nechal, jak to je. Stejně se to odpojí v zátěži, kdy to napětí klesne na kritickou mez vlivem většího proudu, ale hned po odpojení aku to napětí o něco stoupne. Ale je docela dobře to nenechat dlouho vybité. Ale většinou se baterie vybije před koncem vyjížďky a hned se nechá nabít. Asi spíše bych řešil další vlivy na životnost... hlavně teplota, velikost vybíjecích proudů vůči kapacitě.
Ano, když po vybití na 40V a automatickém vypnutí opět jednotku zapnu, ukáže se mi na displeji napětí 44V. Proto mě zajímalo, jestli LiFePo4 akumulátoru třeba prospěje, pokud bych to podpětí nastavil rovnou na těch 44V. Jinak akumulátor je po vybití jen mírně vlahý, skoro bych řekl, že spíš od sluníčka, než od provozu.
Dobrý den,
na životnost to má vliv ovšem minimální pokud nepřekračujete doporučené meze článků, největší vliv jak již bylo zmíněno je proudová zatížitelnost.
Velmi záleží jaké máte články, z těchto informací co jste zde uvedl můžu jen typovat. Záleží na nastavení jednotky a článcích.
Jestliže máte limn tam je standardně 2C, tedy doporučoval bych v kopcích nohu(ruku) z plynu, ideálně nastavit jednotku pro maximální odběr 20A(na úkor výkonu). Pokud ji máte nastavenou na 30A tak se Vám životnost baterie sníží až na polovinu.
Lifepo4 mívají v základu 2-3C. Snížení životnosti nebude tak drastické, přesto je dobré vědět na jakých proudech pracujete.
napětí nad 40 u 48V lifepo4 je v pořádku.
Já mám nastaveno 25/40A(průběžný + max.)LIFEPO 12Ah 48V. A klidně jsem mohl dát 25/25. To maximum je stejně zbytečnost. Do kopce by to jen vařilo a na rovině to žere podstatně méně.
kupoval jsem tuto:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
ale v tu doby byla v provedení 10Ah. Proudové omezení na jednotce jsem dle manuálu od Ecotechu nastavil 20A. Zobrazovač jednotky zobrazuje proudy při jízdě kolem 15-30A (tříkola něco váží a já mám 130Kg). Při rozjezdu nebo při jízdě do prudkého kopce tam občas vykmitne 50A.