Pred 8 mesici jsem si koupil nove kolo zn, Dema s "V" brzdama. Mam problem, ze mi desne rychle mizi brzdove spalky. Pres leto to byl ubytek v norme, ale ted v zime zarvali skoro cele spalky. :-( Nutno podoktnout, ze jezdim v prevazne cistem snehu a i pres to pri brzdeni vydavaji dosti neprijemne zvuky. (na Favoritu jsem spalky nemenil temer celou jeho zivotnot a porad byly OK). Mam brouseny hlinikovy rafek. Poradte prosim, jake spalky ci znemy zvolit aby aspon trochu brzdily a neubyvaly.
Diky Vojta
To máš těžký. Buď budou ubývat rychle špalky nebo ráfky...
Mám trojbarevný BBB Veestop a spokojenost. Hodně si bikeři chválí i Koolstop (jaký druh jsem už zapomněla). Používala jsem i jedny od Jagwire, vydržely asi čtvrt roku prakticky jen ve vodě a bahně. Ale BBB špalky se mně osvědčily víc, maximální brzdný účinek je o něco málo slabší než mnou ježděný typ od Jagwire, ale brzdím s nimi citlivěji.
Jukni se ještě na ráfek, jestli na brzdné ploše nejsou ostré hrany, které by zkracovaly životnost špalků. U levnějších ráfků může být špatně zpracován i spoj.
A pokud si na Favoritu jezdil to samé co na stávajícím kole tak klobouk dolů nebo sis horáka/treka ani nemusel kupovat. ;o) Pokud ne, nemůžeš porovnávat špalky, když si jezdil jinak (míň, jiný terény, v jiným počasí...). A stejně, když držely tak dlouho, nechtěla bych vidět ty ráfky. ;o)
Super, diky za rady, zkusim ty BBB a uvidim, jak se budou chovat. Pri vymene teda jeste prebrousim rafek, pac mi prijde dost drsny. (a to mam hlinikove kalene a brousene rafky.) Zadny defekt na rafku neni pri brzdeni slyset ani citit.
Jj,i na novem kole jezdim stale ty same trasy. Trecka jsem si musel koupit, pac u Favorita jsem v lese zlamal ram :-( No, 20 let verne slouzil, tak uz na to mel narok. Jinak na Favoritu jsem mel ocelove rafky -- hladke -> mensi opotrebeni spalku. Ale kurna pomer 10let (kdyz jsem si Favorita dedil, tak jsem spalky menil) a 7 mesicu mi prijde dost drsny.
Mně výdrž sedm měsíců nepřipadá na biku nic divnýho. Snad budeš s Veestopy spokojený, brzdí výborně, výdrž mají stejnou jako většina špalků, které nejsou přehnaně měkké ani tvrdé.
Já na favorita taky nedám dopustit - sice poněkud "ubohý", ale zas poctivá česká ocelařina a i ta gumařina a sedlo taky nafurt...
Author na letošek vyhodil tříbarevné špalky, v porovnání s BBB jsou levnější, líbí se mi :-)
tak jsem se ptal v odbornem obchode a pry zvyseny (hodne rychly) ubytek spalku za mrazu je zcela bezny. A to jsem si myslel, ze za tech 20let od koupe faforita sel vyvoj kupredu. Kupredu teda asi sel, ale s vyhodou pro vyrobce a ne pro pohodli uzivatele.
Voda, sůl a další posypový materiál vytváří brusnou pastu, takže se ti klidně může stát, jako mě, že si do ráfků vybrousíš extra drážky pro špalíky, které se, jak jistě již tušíš, neblaze podepíšou na pevnosti ráfku. Zima je holt marast, ale setsakramentsky zábavnej. U kotoučů je situace mnohem lepší. Ani příliš netrpí ztrátou brzdného účinku.
Už je sice jaro, ale jeden postřeh alespoň na příští zimu. Píšeš, že špalky mizí moc rychle, ale nepíšeš, kolik toho najedeš. Pokud zlikviduješ špalek po 500 kilometrech, tak je to opravdu rychle. Pokud najedeš v zimě 4000, tak je to zase extra výdrž. Brusná pasta v zimě likviduje špalky i ráfky hodně rychle (zbytek kola taky). Dá se koupit špalek do mokra, který likviduje ráfek rychleji, ale špalek vydrží. Nebo se to dá koupit naopak.
Teď ta rada : před lety jsem přešel na kotouče a od té doby mám pokoj. Brzdím stejně v létě nebo v zimě, brdové destičky mi vydrží určitě 8000 km a ráfky se neprobrušují. Do zimy je dost daleko. Zkus ušetřit aspoň na přední. LX hydraulika se dá koupit i s kotoučem kolem 2500,- + nába (ráfek se dá použít starej, pokud je ještě OK). Vyřešíš tím spoustu starostí. Mám to léty prověřené.