Zdravím,
Žádám vás, zkušenější o radu při montáži kliky na klínek. Dle myslím správného postupu jsem naklepal klínek(podepření trubkou z druhé strany a několik pořádných ran). Při montáži jsem použil vazelínu, nejsem si jistý jestli to bylo správné. Bohužel se mi ho nepodařilo dostatečně zaklepat( myslím že koukal víc než měl).
Každopádně po 15 km se mi klika povolila. Klínek držel, ale klika se mohla pohnout tam a zpět u nějaký ten milimetr.
Po demontáži vypadal vymačkaný(možná mírný oblouček?). Navíc v něm byla drážka( viz foto, vadný+nový klínek). Tj důvod proč nešel zaklepat pořádně.
Pomůže když vezmu pilníkem nový klínek aby nebyl úhel zkosení tak velký? Mě se zdá zkosení moc strmé a krátké. Dělám ještě něco jiného špatně?
Musíte vy nějak upravovat nové klínky?
Na druhé straně převodník drží pefektně. Použil jsem tam totiž x let starý a použitý klínek.. Postup montáže stejný.
Mám to na fixie. Zabírám tedy silou tam i zpět, ale nepředpokládám že to má vliv na pevnost.
Na tohle utrpení si naštěstí už jen matně vzpomínám. Chybka může být v tom, že klínek je měkký (napovídá tomu i dost hodně zdeformovaný závit) a tak se během pár šlápnutí vymačká. To bývala normální bolest tohodle systému v socialistickém provedení. To, co soudruzi tak nedokonale vobšlehli totiž bývalo funkční, ale z krapet jiných materiálů a v jiné přesnosti. Vím, že ti, co tady měli blíž k černému řemeslu, tak si dělávali osičky a klínky sami a z pořádného matroše.
Pořiď nějaký alespoň průměrný čtyřhran, nebo něco "vyššího" a budeš mít pokoj. Klínek je dobrý leda tak pro zdatného kutila, nebo jako retro na veterána.
Moje kolo má právě vypadat částečně jako veterán. Původní kliky na klínky na něm vypadají opravdu dobře. Podezření na měkký materiál opravdu mám. Otázka kde seženu kvalitní... a hlavně k čemu jsou tyhle? Koupil jsem je v cykloservise tak předpokládám že je tam používají a mělo by to s nima jít.
Nenech se mýlit. Co pamatuju od půlky sedmdesátých let po devadesátý, tak klínky bývaly z perníku a při dotahování vymačané plošky se hnusně trhaly. Kvedlání kliky na ose bývalo téměř normální (tiše jsme snili o nedosažitelném čtyřhranu).
A není důvod, aby teď někdo dělal klínky kvalitnější. Už jenom proto, že kdejaký náhradní díl se dělá jen jako napodobenina původního, bez ohledu na vlastnosti. S tímhle se bohužel víc než často potkávám u dílů na staré motorky. Je o to zájem, tak kdekdo mastí napodobeniny. No a někdo se mohl "ze zoufalství" ujmout výroby jednoduchých klínků. A aby výroba byla jednoduchá a levná, mydlí to z obyčejného měkkého matroše.
Nech si vyrobit osu a klínky kvalitně na zakázku. Sice se krapet prohneš, ale bude to funkční a i trvalé.
Klasicke dilema, utáhneš fest a přetrhneš ho v závitu, neutáhneš a vrdlá se to.
Řešil jsem to tak, že jsem napral klínek kladivem co to šlo a utáhnul na fest, i když se ukroutil závit, většinou to ještě drželo a vyndat nabouchanej klínek ven nešlo. Takže se jezdilo do té doby, než vypadnul sám.
A pak znova totéž, sázka do loterie, ukroutím závit nebo ne.
Byla by to banalita, kdyby ty klínky byly k sehnání (tehdy se nenakupovalo, ale shánělo).
V zájmu pravdivého a autentického veterána bych se přimlouval za použití tehdy vyráběných osiček i klínků, nefalšujme dějiny, jinak se zase dozvíme, že Favorit byl bezva kolo a nebyla žádná nezaměstnanost.
:-)
No závit bych raději nechal v pořádku abych pak někde nezůstal :D Ale oproti těm původním klínkům vydrží tedy mnohem méně.
Pokud na tom chceš opravdu jezdit, tak jedině to Rondovo řešení, nechat si vyrobit osičku i klínky z kvalitní oceli. Jen mám strach, aby tě to nestálo víc než nějaké slušnější kolo....
Těch Favoritů ještě někdé po garážích se bude pocvalovat dost, takže složit dohromady kolo, tak jak vypadalov 70tých by asi bylo možné, ale viděl bych to spíš jako záležitost "poctivého" veterána, než kolo na ježdění.
Originální klínek Favorit určitě vypadal jinak - nezdá se mi úhel klínu, ale může to zkreslovat foto.
Dávej je na sucho, zatlač palcem na doraz (klika by neměla mít vůli), a pak doklepni kladivem a utáhni matici s podložkou - aby se matice neopírala pouze krajem!
Otlaky jsem vždy řešil lehkým opilováním. Jak si klínek sedl, tak byl spiše problém ho vyndat.
Měl bych mít na chalupě nepoužité originály - koncem týdne se ozvu. Odkud jsi - kraj?
Už za komunistů byly různé klínky. Dokonce i rozměrově :-) Nevím jestli ta fotka klame,ale takové klínky jsem tedy na kole neměl :-)
To vymačkání klínku vzniklo tím že klika "skákala" a hranou se zasekávala do jedné a druhé strany klínku.
Míval jsem s tím podobné potíže - díra v klice byla mírně orezlá a klínkům se do ní moc nechtělo. Naklepnout, dotáhnout, třikrát objet komín (s kladívkem a desítkou v kapse) ve chvíli kdy si to sedlo doklepnout a dotáhnout. Většinou to pak už dalo pokoj.
Od určitého data (cca rok 1988 - 90, přesně si nevzpomenu) se začaly dělat klínky (ale např. i osy kol či šlapátek) z měkčího materiálu než předtím, takže řešením byla pouze svépomoc. Já si klínky vyrobil z tvrdšího materiálu (stejně tak jsem si nechal udělat osu do zadního kola a šlapátka jsem řešil tak, že u nových jsem hned namontoval osy z těch starých - nové osy se ohnuly hned při prvním pořádném šlápnutí). To, co popisuješ, se dělo okamžitě po namontování nového klínku a pořádném opření se do šlapátek - ten měkký materiál nevydržel a vymačknul se.
Máš-li opravdu zájem provozovat klínkový střed, potěším tě - ty klínky jsem nevyhodil. Napiš mi na altern zavináč seznam.cz (bez mezer) a domluvíme se. A nabídnu i další součástky, budeš-li chtít. Mám jich z favoritky docela dost. Já už s tím skončil - nemám už tu chuť ani zápal pořád něco seřizovat a vyměňovat. A protože jezdím často, dělal bych to stále :)
1. to co vidím na fotkách je jen čínská parodie na téma klínek.
2. klínky bývají skutečně různé - nemusíš to ale zase kdovíjak řešit. Důležité je vyměnit vždy OBA DVA - jinak nemusí vyjít kliky přesně po 180°.
3. nedotahovat způsobem, jaký jsi popsal výše.
Klínky jen nasunout, srovnat, postupně dotahovat matici a současně zlehka doklepávat. Po něklika kilometrech znovu dotáhnout, doklepnout.
4. klínky nebrat
:O)
Možná se mýlím, ale matně si pamatuji, že s klínky byl také problém, když se do kliky nasunuly obráceně,(samozřejmě tím nemyslím tlustým koncem napřed...) takže na ně byl vyvíjen tlak jakoby po směru. Nevím jak to přesně vyjádřit, ale klika musí zabírat proti tlustší straně klínku.