Ahoj!
Prosím o radu,
na kole jsem nejel už asi 15 let a od té doby jsou kola úplně jinde. Navíc jsem přibral asi 20kg a fyzičku mám teď prakticky nulovou. Rozhodl jsem se, že s tím začnu něco dělat a kolo se mi jeví jako nejlepší prostředek. Budu ho využívat převážně k cestě do práce (cesta asi 7km - polovina cesty prudky kopec + dlažební kostky, druhá polovina stěrk + asfalt), občasně k vyjížďkám po lesních a polních cestách. Měřím 163cm, vážím 78kg. Délka nohy od rozkroku k chodidlu 75cm, délka rukou 82cm.
Do kola bych chtěl investovat něco okolo 25tis. (kdyz to bude méně, nebudu se zlobit). Prosím o jakékoliv rady, hlvaně v zásadních otázkách:
1) MTB nebo cross?
2) Velikost rámu
3) Počet rychlostí
4) Další užitečné rady :)
5) Případné + a - u vybraných kol
Osobně se mi líbí tato 3 (resp 4) kola, ale je možné, že jsem úplně mimo, proto se nebudu bránit ani jiným značkám či prodejcům.
Předem díky!
Kerda
http://www.sterba-kola.cz/zbozi/merida-big-7...
http://www.sterba-kola.cz/zbozi/merida-big-7...
http://www.sterba-kola.cz/zbozi/agang-gangsta-8...
http://www.sterba-kola.cz/zbozi/merida-crossway...
Podle toho, co popisuješ, tak spíš pro větší pohodlí na kostkách a pro snažší pravidelné šplhání do krpálu MTB.
Za 25 tis už bývá dost muziky a v podstatě všechna navržená kola jsou v pohodě. Mě se docela líbí ten třetí Agang kvůli řazení Sram (v terénu mi přijde rychlejší a přesnější, na pohodu už je to asi jedno), u něj bych ale dal radši trojpřevodník 22-32-44 kvůli lehkým převodům.
Ty Meridy jsou fajné, nevím akorát jak jsou na tom ty RST vidlice. Pokud ale nehodláš někde divočit, tak asi taky vyhoví.
Jo a počet rychlostí je pro popisované trajdání vcelku fuk. Desítka se dneska stává běžnou, když narazíš na devítku, bohatě ti bude stačit. V podstatě stejný rozsah převodů (podle toho, jakou dáš kazetu a placku, spotřebák), jenom u desítky trošku jemnější odstupňování.
Na kostky určitě MTB. Pokud by Ti vadil hrubší vzorek (jízdní odpor, větší odstřikování nečistot), lze při zachování objemu pneumatiky zvolit jemnější dezén. Při Tvé velikosti a kopcovitosti bych zůstal u klasického rozměru 26", případně novinky 27,5".
Velikost rámu bude s největší pravděpodobností 17", nicméně je třeba si kolo vyzkoušet. Liší se geometrií rámu a tak jedna 17" nemusí být jako jiná 17".
Za daný cenový limit se už dají pořídit slušná kola, takže to je OK. Z nabízených kol si nedovolím nic doporučit. Čtvrté odpadá (je to cross). Třetí je komplet ve SRAMu a ještě 2x10, což nemám zkušenosti. Meridy jsou hodně podobné. Nedaří se mi dohledat pořádné informace k vidlici první Meridy a na vidlici RST nejsou moc pozitivní ohlasy. Třeba to někdo rozsekne.
Pokud budeš na kole jezdit do práce, zvaž, co všechno s sebou budeš tahat. Pokud budeš potřebovat zadní nosič, je třeba si ověřit, že na jednotlivá kola půjde dobře namontovat. Na kostkách a v terénu nepovažuji montáž nohou nosiče pomocí objímek za moc šťastné řešení. Kola jsou to ale sportovní, tak s nějakými návarky nebo místy pro uchycení nosiče do rámu může být problém. To je třeba ověřit nejlépe na místě v prodejně.
ahoj,
nevím jak moc ti poradím, každopádně gratuluju k dobrému rozhodnutí :)
budu to psát ze svého pohledu, a je možný, že někdo druhý napíše přesný opak. však to asi znáš ;-)
1/ crossové - je univerzálnější, na silnici ti to bude pozdějc pěkně odsýpat. polní a lesní cesty se na tom dají jezdit taky velmi slušně. samozřejmě ne nějaké šíleně rozbité či sjezdy s kořeny...
2/ zajdi do obchodu a vyzkoušej. každý výrobce to čísluje trošku jinak, takže u jednoho ti to sedět bude a u druhého ne
3/ za mě, klidně 3x8 nebo 3x9. stejně se ty převody vzájemně překrývají, takže skončíš tak u poloviny...
4/ zašel bych klidně do kamenného obchodu. získáš tím místo, kam budeš moct bez problému do servisu (koukají často jinak na kolo koupené u nich a jinde). kolo dostaneš poskládané a seřízené.
jestli máš k dispozici 25 tisíc, pořiď kolo "jen" za 20. radši přikup helmu, rukavice, nějaké pohodlné kraťasy (protože tě bude bolet zadek :), nářadí na cestu s sebou (lepení, montpáky, nějaký multiklíč), stojánek, nosič, rozumné světla... na tohle občas nákupčí zapomenou a pak už jim na to nezbydou prašulky :)
5/ to ti nepovím, nechám to na jiných.
jen tak mimochodem... jaký malý tlusťoch? máš tak 10 navíc a možná jen těžké kosti :-)))
když jsem začal jezdit, tak jsem měl 130 kg při 177 cm. a jezdil jsem na obyč fávoritovi. teď mi to skáče +- kolem stovky :-)
Záleží, jak moc hnusné ty dlažební kostky jsou. Nejvíc jde o mezery mezi. Cross běžné kostky dává bez větších problémů, při velkých rozestupech kostek a užším plášti to ale začíná být o ústa. Pokud jde o komfort, nedá se na kostkách cross s MTB srovnat. Pneumatiky dokáží hodně odpružit.
Na crossu to lze zachránit širšími plášti nebo dokonce plášti Schwalbe Big Apple. Má to ale svá ale. Jednak s nimi kolo nekoupíš, takže je to výdaj navíc. No a mají poměrně hladký dezén, takže jestli cestou potkáš blátíčko (stačí slizký povrch, nemusí to být nutně bažina) a budeš to mít v kopci nebo s vyjetými kolejemi, bude to minimálně jízda zručnosti.
Jinak já jezdím MTB 26", cross a skládačku 20". Do práce jezdí primárně cross. Jezdím celoročně, někdy po silnici, jindy přes městský les, jezdil jsem i terénem. Do práce to mám 5 - 6 km podle zvolené trasy.
Výhody crossu:
- hladší a užší pneumatiky mají menší valivý odpor a při troše šikovnosti a rozumu v hlavě je to použitelné i ve sněhu v zimě (já mám 1,6"),
- celoblatníky lze snadno koupit a spolu s přední zástěrkou a střídmým dezénem pneumatik to dělá divy (vypadám jako člověk a ne jako prase, i když třeba prší),
- jednodušší montáž expedičního zadního nosiče + kolo nestříká nejen na mne, ale i na brašny.
- osvětlení na dynamo bych si na sportovní MTB nedal, navíc bych to někde očesal. Pro jízdu do práce je to ale osvětlení k nezaplacení.
- vyjedu všechno, pokud nepočítám oslintanou polňačku prudce do kopce nebo prudké kamenité stoupání.
Výhody MTB:
- vyjedu opravdu všechno,
- skvěle žehlí nerovnosti, kočičí hlavy, ale i četné drobné nerovnosti na asfaltu v lese, který je při jízdě na crossu nepříjemný,
- celoblatníky se dají koupit, byť hůře. Čím zubatější je dezén pneumatik, tím horší je celkový výsledek, proto kupuj blatníky co nejdelší, co nejširší a namontované napevno co nejblíže k pneumatice (i když se to pak v terénu hltí).
- pro běžné ježdění lze mít nosič na sedlovku. Na expedice nebo do těžkého terénu to ale není.
Celkově je cross praktičtější, ale na kostkách a nerovnostech je to koza. Problém nejsou ani tak velké hupy, jako spíš jedna malá nerovnost za druhou.
Snad to trochu pomohlo. Rozhodnutí už musíš udělat sám.
Rozumným kompromisem mezi 26" mtb a 27" crossem je 29" ;-)
akorát při jeho výšce by musel jezdit pod štanglí :-))
Che 14" 29":
http://mtbs.cz/clanek/niner-news-29-pro...
Díky všem za rady!
Po dlouhém brouzdaní na netu a shánění různých informacich jsem si vybral Trek Elite 8.5 - bohužel ale na mojí velikost nikde není a v ČR prý už nebude. Tím pádem jsem musel hledat znovu. Zatím se mi vyrýsovala tato dvě kola:
http://www.merida-bike.cz/prodej/matts-tfs-500...
http://atombike.cz/giant-talon-1-2013-p-2499.html (měl jsem možnost se projet na dámské verzi a zgálo se mi super).
Do čeho byste šli v přihlédnutí na poměr cena/výkon? (opravdu se v tom osazení nevyznám).