Ahoj,
jelikož v této oblasti teprve začínám, rád bych se zeptal zkušenějších, jakou používají navigaci na telefon s Androidem. Pár podobných témat jsem už sice našel, ale jsou již relativně stará, technika se vyvíjí bleskovou rychlostií...
Jde mi o to, abych:
- mohl mít telefon v obale na řidítkách a navigoval mě na určitý bod
a
- abych si mohl stáhnout nebo vytvořit vlastní trasu třeba na bikemap.net a navigace mě pak trasou navigovala.
Nemusí se jednat jen o bezplatné aplikace, pokud bude za slušný peníz, nebráním se tomu.
Díky
Asi neodpovídám úplně přesně na otázku, ale protože se jedná o můj čerstvý poznatek a vhodnější téma tu není...
Stále více jsem nadšena pro OsmAnd. Jaké má vysloveně navigační funkce, to jsem zatím nevyzkoušela, vystačím si s tím, že mám na mapě vykreslenou trasu a vidím, kde jsem - tj. nějaké ty pokyny typu "vpravo", "vlevo", "otočte se" neřeším...
Krom základních Open Street Map, které se stahují k off line použití automaticky, lze používat i několik různých jiných druhů map. Buď online, nebo si je lze i předem stáhnout a uložit. Je to už trošku pracnější, nutno jít obrazovku po obrazovce, ale funguje to. Teprve včera jsem ale objevila možnost mít zobrazeny dvě mapy současně, překryvně s nastavením intenzity jednotlivých podkladů... Základní mapa Německa podkreslená cyklistickou mapou s vyznačenými cyklotrasami mě včera při plánování dovolených opravdu nadchla.
Potvrzuji funkčnost OSMandu, po nahrané trase vede spolehlivě, mapy jsou v pohodě, je potřeba si nastahovat regiony kudy pojedeš, počet stahování je u free verze omezen, placená nemá omezení. Lze dohrát vrstevnice a stínování kopců, je to slušný nástroj. Česky blábolil nesmysly, tak jsem ho nechal povídat anglicky.
Na plánování trasy u počítače se mi víc než Bikemap osvědčil MapMyRide, v ČR nesnapuje na cyklotrasy, ale v Německu nebo Francii se chytá v pořádku.
Varování:
Naplánovanou trasu raději prověřit ještě v Google Maps v satelitním rozlišení, popř. s nastavením cyklostezek. To co v mapě vypadá jako solidní cesta může být na naloženém treku sjízdné jen velmi obtížně.
Ahoj Ifčo,
a v jaké telefonu ji používáš, chci si totiž taky něco podobného pořídit a pořád ještě tápu. :-)
Dík Kapr
Taky zdravím,
koukám, že je to už dva roky starý příspěvek... Mezitím jsem objevila, že ty cyklomapy ani není nutno stahovat, že cyklotrasy má zakreslené i ta základní off-line mapa, pokud se zapnu do modu "cyklista"... Já myslím, že to funguje snad v každém mobilu a na spoustu věcí stačí i free verze. (Konkrétně mám nějaké LG, ale to bude asi jedno.)
Já jsem si to dokonce nakonec zaplatil. Jednak si myslím, že je dobře, když ten softík používám často autorům přispět a částka není nijak horentní, (aby programátoři měli co žrát ;)) jednak nemusím myslet na to kolik mi zbývá stažení.
Jezdím s papírovou mapou rád, zoomovaní na displeji mi nevyhovuje, protože mi vadí, že se mi různě ztrácí a objevují detaily, ale na to zjistit kde bloudím je to elektronické udělátko rozhodně fajn.
Doporučuji, z dobrých důvodů a špatných zkušeností, mobil vodovzdorný.
Ahoj,
osobne pouzivam Garmin Dakota, ale to je outdoor navigace a ne Android phone. Narozdil od telefonu je to ale vodotesny a narazuodolny, pro pripad, ze to za jizdy "utece" z riditek. A v neposledni rade na dve tuzkovy baterky vydrzi celej den:)
Jinak pro Android se mi osvedcil free programek Androzic, ke kteremu je jen potreba najit a stahnout mapy ve formatu pro Oziexplorer - daji se na netu najit v tomhle formatu ke stazeni turisticke mapy KCT,je taky moznost si postahovat do kompu mapy z mapy.cz nebo googlu a ty prekonvertovat do Oziexplorer formatu (http://gpsfreemaps.net/mapy/export-map-do...
Na nakrelesni trasy na kompu pouzivam program Cyklotrasy, ale jde pouzit cokoli jinyho, co umi exportovat trasu do gpx nebo kml - nakreslenou trasu exportuju do gpx a natahnu si ji do Androzicu. Nevim teda, jestli Androzic umi hlasovou navigaci, to jsem ani nezkousel koumat, staci mi, ze vidim na mape trasu a svoji pozici.
No, a dalsi moznost je Smart Maps(www.smartmaps.cz) anebo Locus Map (www.locusmap.eu/cs/), ale ty uz nejsou zdarma.
Na Locus jsem slysel spoustu chvaly, zkusenosti s nim ale nemam.
Na cestách používám také GarminOregon 450 a pro sichr v smartfonu placený Osmand- cena je okolo 7€ , má i hlas. navigaci(tu nepoužívám, jako ostatní) a funguje offline s mapami na SDkartě v telefonu. Zatím jsem nebloudil ani v pustině Rumunska a Balkánu, stačí občas mrknuot, jestli jsem se neodchýlil od v kompu vyznačené(GPSies, gpx) a uložené trasy.
Podle mě je na kolo nejlepší papírová mapa v nepromokavém průhledném obalu. Není závislá na baterkách. Člověk do ní čučí jen když si není jist. Občas toho pravda najede víc, když zakufruje. A v mobilu je fajn ten osmand jako poslední možnost, když už fakt člověk neví kde je. :-)
Podle toho jak daleko jedeš.
Před 35 lety s Honzou jsme měli map snad kilo, a to ještě jsme měli jen vytrhané listy s regiony, kterými jsme projížděli.
Tahle mapa na cucky má nevýhodu, že na cedulích u silnice bývají napsána města, která jsou na mapě, ovšem na tom zbytku, co jsi při optimalizaci zavazadla nechal doma.
Žádná papírová mapa se už dneska nevyrovná elektronické a pokud jsi on line a je signál, najdeš takové podrobnosti (třeba pomocí Street View) že ani nikam nemusíš jezdit, páč na displeji vidíš to co před sebou).
Další výhody největší on-line encyklopedie na světě v kapesním formátu stojí za to, popřemejšlet, jak na to nabíjení.
Směr je jasný, šetři les, zapomeň na papír :-)
V tom se s tebou shodujou všichni cyklocestovatelé. Posledně jeden polák co jel z Nordkapu do Kapského města tak říkal totéž. Mi na všech heblech co sou na baterky nejvíce vyhovuje je nezapínat, když nemusím. Mám navigaci v autě a co ji používám tak jsem si u sebe všim otupění orientačního smyslu a zlenivění v důsledku spoléhání se na to, že mi navigace zahlásí včas kde mám odbočit. Furt mi přijde lepší si mapu načíst. V rámci přípravy si třeba přes street view okouknout jak vypadá křižovatka, kde mám odbočit, ale venku už pracovat raději jen s mapou. A ten mobil s GPS a mapama s OSMAND tahat fakt jen jako takovou nouzovku. Prostě když už fakt nevidím na kostel nebo na řeku nebo na něco co je orientační bod v krajině.
Taky to tak dělám, pracuju s mapou, na navigaci jezdím spíš jen ve městě když najíždím na bydlení.
Jen tu mapu nemám papírovou, ale v tabletu. Vytáhnul jsem ho za cestu ale fakt jen párkrát, mám ho vypnutý v brašně, takže baterie není třeba řešit. Můj mobil umí to samé co tablet, ale je to na mě moc mrňavé, blbě se mi to čte, to je jedinej důvod proč tahám to pádlo s sebou.
Podle navigace jsem jel v Německu, měl jsem natrasováno z domova a fungovalo to, ve Francii už ne. Navigace může běžet furt, když se vypíná displej, mobil těch 12 hodin vydrží. Občas jsem vypínal všechno, když jseš na na značené cyklotrase je pitomost se sichrovat ještě navíc navigací.
Ale v záloze mám ten tablet, i kdyby se to vybilo, nezabloudím. Stalo se mi to předloni, přijel jsem do Epernay, docela velký město, hledám hotel a v tom mi v navigačním tabletu došli baterie. Byl jsem vyřízenej, pomlácenej jak jsem dvakrát hodil tlamu, dráty v zadním kole vypraskaný, docházela mi baterie v elektrokole a do toho začalo pršet a já věděl prd, kde ten hotel je a blížila se půlnoc.
Než jsem chytil "jazyka" co pochopil co po něm chci a já pochopil kudy mám jet, trvalo to dost dlouho. Takže se sichruju.
Pochybuju, že i kdybych měl papír, že bych s sebou táhnul plán města Epernay....
No právě proto se městům na spaní vyhýbám co to jde a pokud bych měl navečer vjet do města které neznám tak to raděj obrátím a vyhledám si nocleh někde na venkově, buď u lidí na zahradě, nebo nadivoko. Proto jezdím se stanem. A velkým městům se vyhýbám.
úplně jednoduše SmartMaps Navigator - offline cyklo a turistická navigace pro ČR a SR ..k tomu možnost nahrát předpřipravenou stopu z mapy.cz, cykloserveru nebo bikemap.net a jet podle ní..cena 990,-..občas jsou i akce a dá se sehnat levněji..přesně to co popisuješ
řekl bych, že jde o celkem oblíbenou věc podle hodnocení - http://gps-software.heureka.cz/smartmaps...
ke stažení do mobilu tady - https://play.google.com/store/apps/details?id...
povídání - http://www.smartmaps.cz/smartmaps-navigator/
Na smartmaps je nejlepší to že stažené mapy fungují v Locusu :-D
Zase v Locusu nefunguje offline vyhlodávání adres a navigace (nemáš-li koupeny nějaké). Takže používám i smartmaps.
Navigace SM je v autě naprd. Takže vedle toho mám Here.
A turistické mapy jsou jen československé. Takže vedle Locusu, Smartmaps a Here mám ještě Mapy.cz. Kdyby byly na stromech ryby, a mapy.cz uměly geocaching, stačila by kombinace Mapy.cz a Here.
Jak se importuje trasa naklikaná v mapy.cz ? Jde to ?
Samozřejmě jde. plánování - kolo - vytvoříš trasu a pak zadáš exportovat, na výběr máš ze dvou formátů.
Já pořád nemůžu najít to , kde se exportuje :-) Jinak Mapy už mají i navigaci . je to super
Vpravo dole pod popisem naplánované trasy je zobrazit výškový profil, itinerář, změnit směr a exportovat.
Díky.. a proč jsem to jako neviděl a hledal to složitě někde jinde ? :-)
Chystá se http://navigovat.mobilmania.cz/bleskovky...
Když se to tu tak rozjelo... Tak já teda používám offline mapy.cz :-) trasu si naklikám na compu a pak jí uložím do baťůžku, Na starým mobilu co mám v pouzdru na kole pak jenom doma na wifi itevřu trasu z baťůžku a jedu .. Mapy mám stáhlý offline takže vidím trasu a stačí jenom aktuální poloha a vidím kde jsem ...
Taky je používám a doporučuji. Při stažených offline mapách je třeba připojení k internetu jen pro aktualizaci batůžku v mobilu anebo pro vyhledání trasy. Následná navigace je už možná bez připojení k Internetu. Pokud si batůžek aktualizuji ještě doma, nepotřebuji na cestě internet vůbec, což hodně šetří baterii a v zahraničí i kapsu.
Planovat trasy na seznamu urcite ano, o nicem lepsim nevim. Ale jet podle android aplikace od seznamu je masochismus. Jsem skalopevne presvedceny, ze programatori bud nejezdi na kole vubec, nebo byli nejdale v Beroune.
Ale na jejich obranu musim uvest, ze nevim o zadne pouzitelne navigaci pro Android.
Jsou to hracky s milionem nesmyslnych funkci, ktere nestoji za to na cestach ani zapinat. Jsou dobre jen na zvyseni krevniho tlaku a vybiti baterky.
Je to skoda, rad bych mobil vyuzil a nahradil jim nemapovy eTrex 10. Zatim to ale neni mozne.
Takze mi asi nezbyva nic jineho, nez si napsat jednoduchou nemapovou navigaci sam.
Naprosto nerozumim lidem, kteri pouzivaji mapovou navigaci na kole. V aute to chapu, ale trasa na kole musi byt dopredu peclive pripravena a ne slepena na posledni chvili se zoufalymi podklady - primo na riditkach.
Kdyz nekudy projizdim na kole/prochazim pesky tak proto, ze me ona mista zajimaji. A zjistim si o nich maximum informaci dopredu. Opravdu nechapu, proc bych jel nekam na kole, kdyby me zajimal jenom cil. Trochu smutna predstava.
Ale lide miluji hracky a trh jim je nabizi.
...jezdím taky tak- ale párkrát se mi podařilo tzv. zakufrovat a poznal jsem přitom krásná místa a zajímavosti, které nejsou "turisticky profláklé" a znají je jen místní. Proto se nedržím striktně trasy, ale podle potře i odbočím a zas se snažím vrátit....
Ano, tak jsem to myslel. Mít dobře připravenou trasu a od té se podle libosti odklonit. Je to svým způsobem i dobrodružné, trefit se zpátky do trasy.
Taky nečekám, že by někdo použitelnou navigaci pro Android napsal. Málokdo by ji totiž používal - viz počet minusů v mém předchozím příspěvku.
Podobně se nebudou vyrábět jednoduchá u funkční auta. Většina lidí je totiž nemá na ježdění, ale na hraní. Samozřejmě to mají podloženo spoustou argumentů - svých vymyšlených i posbíraných, kde se dalo.
Zajímavá teze, že auto má většina lidí na hraní....
Asi nenajezdíš 65 tisíc za rok :-)
Dovolím si doplnit téma o navigacích o Garmin model, který vnáší svěží vánek do tohoto, dosti zatuchlého, oboru.
V Kálnici jsem na stánku Garminu viděl nový model, který bude brzo v prodeji.
https://www.garmin.cz/blog/article/edge-130/442
Nemám ho samozřejmě vyzkoušený, ale podle popisu věřím, že takto by měla vypadat použitelná navigace na kolo.
Velice oceňuji především to, že jde o malý a nemapový model s krásně čitelným monochromatickým displejem.
Na ježdění po silnici podle šipky bude asi vhodný. Na turistiku je to k ničemu.
Také to není navigace jako taková, ale cyklopočitač potřebných údajů.
Navigace to je, jede se podle gpx. Garmin v mých očích velice stoupl, že do něčeho takového šel. Téměř nikdo to neocení, ale přesto do toho šli. I když prodeje budou bídné.
Mám eTrex 10 a cestovat podle gpx je pro mě jediná možnost. Všechny ostatní varianty jsou pro mě dětsky naivní a dávno překonane. Především ale prakticky naprosto nepoužitelne.
Samozřejmě vím o lidech, kteri cestují podle mapových navigaci nebo podle map. Naprosto to nechapu a pokud má trasa aspoň 1000 km, mají můj obdiv.
A že se o tom nezmiňují, že to je navigace? :-)
Umí to ledacos, ale to navedení do cíle není turistická navigace.
Přesně o tom píšu. Lidé neznají jiné, než mapové navigace. V popisu se píše:
Ačkoliv se nejedná o mapový cyklopočítač, je možné do Edge 130 dohrát trasy a displej využít i pro základní navigaci.
Ještě mě zaujalo pár vychytávek.
Bezdrátové spojení na cykloradar vzadu. Na displeji se potom zobrazí dění za cyklistou. Když jedu ve skupině, tak by se mi ukázalo, kolik cyklistů se drží a kolik jsem poztrácel. Je to hračka, ale líbí se mi. Šetří to krční páteř. :-)
Dálkové ovládání na řídítkách by taky mohlo být k něčemu. Minimálně ke změně zoomu, který měním dost často.
Na malém displeji se taky zobrazí, kdo volá na mobil a že přišla SMS. Pěkné.
Správa tras přes mobil a jednoduché nahrávání do navigace je velice užitečná věc.
Mám podezření, že tady někdo při vývoji přemýšlel a inspiroval se praxí. To je pravý opak android navigace od seznamu, která nemá s praxí nic společného.
Už jsem přesvědčil sám sebe, že si ji koupím. :-)
A nemapového eTrex 10 si nechám na pěší turistiku.
A v tom je ten problém, aby to byla plnohodnotná navigace, tak na to není potřeba jiné zařízení. Přímo v navigaci stanovíš trasu cesty a ta tě vede. Tady to je "jen" cyklopočitač, který ti ukazuje kvanta různých hodnoty co měří a počítá, ale aby tě to vedlo podle šipky k nějakému cíli, tak potřebuješ ještě jiné zařízení - počitač, ve kterém si trasu naplánuješ a teprve přeneseš jako pevnou do toho počitadla. Zrovna tak pokud se odchýlíš od trasy, tak ti to samo nenabídne jinou alternativu.
Ano, o to právě jde. Na mapové navigaci si můžeš "naplánovat" trasu, ale prakticky to žádné plánování není. Jenom přesun z bodu A do bodu B.
Jediné skutečné plánování se dá udělat na počítači.
Funkce cyklocomputeru mě příliš nezajímají. Maximálně tak ještě ujetá vzdálenost. Na to ostatní bych se podíval, jen pokud by to bylo hodně dobře udělané.
A proč myslíš, že to není plánování trasy, když jedu z bodu A do bodu B trasou, kterou si zvolím, třeba s různými odbočkami, oklikami apod.?
Co jiného by to bylo. Totéž udělám na počitači a trasu musím přenést.
Každému vyhovuje něco jiného a tak má možnost výběru.
Nebudeme se hádat. Ale pokud mi ukážeš delší trasu, kterou jsi naplánoval v navigaci, ukážu ti zase já podobnou trasu naplánovanou v počítači. A hned bude všechno jasné.
Já umím udělat oboje, dělal jsem a stále dělám oboje.
Nemám potřebu někomu něco ukazovat.
Já se bez počitače obejdu, ale ty když chceš jet nějakou neznámou trasou tak ne.
Já myslím, že to je dost jasné pro vysvětlení, že tohle není plnohodnotná navigace, ale jen a pouze kvalitní cyklopočitač se záznamem trasy a dat.
Souhlas - není nad to když někde zakufruji, že jenom zadám cíl a ona mi nakreslí trasu kterou mám pokračovat.
Obvykle také vozím papírovou mapu, tak si zkontroluji, zda je to skutečně optimální trasa, případně zkoriguji zadáním průjezdních bodů a pokračuji v jízdě.
Nechápu, nerozumím a je mi to naprosto cizí.
Pro mě je to filozofie z jiného světa.
Já jedu po trase, kterou jsem si dopředu pečlivě vybral. Plánování mi zabere tolik času, jako cesta sama. O trase ale vím všechno, co chci vědět. Nemyslím tím nějaké výškové profily nebo odbočky. Ale třeba to, že na hřišti za vesnicí roste vzácná rostlina (a proto jedu zrovna tudy), nebo jaký byl osud pevnosti Masada.
Nemám potřebu bloudit, ale když chci, můžu se od trasy odklonit. K tomu ovšem žádnou navigaci nepotřebuji.
Za sebe jsem toto téma vyčerpal. :-)
Kolego, že preferuješ nemapovou navigaci je legitimní a v pořádku.
Ale tvoje pomlouvání mapových navigací je směšné. To, že neumíš využít možností, které ti mapová navigace nabízí, není problém navigace, ale tvůj!
Tak jsem si toho Garmina opravdu koupil a mám ho vyzkoušeného. Vlastně jsem ho koupil 2x. Poprvé v době této diskuze, ale nepřišel jsem na to, jak do něho dostat jednoduše trasy. Tak jsem ho zase vrátil.
Pak Garmin na těch gpx zapracoval, tak jsem ho koupil znova a používám ho na malé koloběžce, zatím.
V porovnání s eTrex 10 je to velká změna k lepšímu. Přístroj samotný je hodně malý, asi jako malý cyklocomputer. A to je obrovská výhoda, protože větší Garmin mi nechtěl pořádně držet na řídítkách kola a koloběžky už vůbec ne.
Tenhle drží perfektně, hodně snadno se vyndavá z držáku a perfektně naviguje. Zoom si mění sám, takže na něho nemusím během jízdy vůbec sahat.
Tím, jak je tahle navigace malá, se dá použít i jako hodinky. To u většího Etrexu 10 nešlo, musel jsem ho nosit v kapse a tam se samozřejmě rozhodilo nastavení.
Drobnou nevýhodou je výdrž asi 7 hodin. Ale nevadí, prostě ho během dne asi 30 minut nabíjím z powerbanky.
Jinak velká spokojenost.
Mám Garmin Edge 1000 Pro, má všechny ty vychytávky a měřáky, okruhy a kdejakou ptákovinu, nepřehlednou a nepoužitelbou mapu a nesmyslnou pípací navigaci.
Máš pravdu, cestovat podle toho nelze, trasuje k prdu, stejně jako skoro všechny cyklonavigace které jsem vyzkoušel.
Udělat si gpx doma na počítači a pustit si to můžeš na každém slušnějším mobilu.
Takže to vozím jako safra drahý tachometr a cyklopočítač co je mi celkem k prdu, čitelnost displeje je dobrá i za ostrého slunce, to jediné bych hodnotil jako pozitivum přístroje.
Jestli management rozhodl vytvořit něco neprodejného, nepovažuji ji to za "odvahu" ale za podvod na akcionářích firmy.
Možná trošku starší téma, nevím zda aktuální :-) ale.........na představec se dá koupit spousta obalů a super navigace je Locus PRO. Doma si otevři Mapy cz a v batůžku si naplánuj trasu, kterou v souboru .gpx přeneseš do mobilu (Dropbox, OneDrive, Disc atd.) Dneska ještě není hotová navigace Mapy cz off, ale jak kluci slibují, bude a já se moc těším. Locus je ale naprosto super a za nějaké dvě kila zadara :-), doma pak v batůžku na Mapy cz porovnáš chyby, kdes třeba zajel a můžeš si trasy archivovat nebo poskytnout dalším bikerům v souboru .gpx třeba na Cykloserveru. Zajímalo by mě, cos nakonec pořídil...
Zatím zůstávám u mobilu a aplikace mapy.cz. Už je hotová navigace a docela to funguje.Teď nějaký trip, kde by byla potřeba navigace už nechystám , tak uvidíme jak se s tím poperou. Každopádně ten Locus mě zajímá , mrknu na to
Ten Locus vypadá zajímavě. Díky za tip :-)
GOOGLE MAPS! Jednoznačně je, jelikož je hodně aplikací (http://www.dopravniznaceni.com/Nejlepsi... ale google maps mají nejvíce informací a nejlepší zpracování!
Pochopitelně, protože na tom maká spousta profíků a milióny uživatelů, taky jsem už tam naládoval slušnou porci recezní a fotek.
Jak fungují on-line dopravní informace u nás netuším, ale v Německu celkem spolehlivě hlásí předem problémy na dálnici.
Ta mrcha ví kam jedeš, resp. po které silnici se pohybuješ a prostě ti napovídá...
Kdysi kdosi tady tvrdil, jaké jsou tam chyby, já žádné neobjevil, všude tě najde, všude vidíš co tam je a na většině míst až do úrovně street view, tedy "rozhlédneš se kolem" aniž bys tam musel být.
Má to pouze dvě celkem zásadní nevýhody:
1. Musíš být on-line a pohříchu je stále dost míst kde on-line nemůžeš a navíc to stále celkem dost stojí
2. Žere to baterie a to tryskovým tempem.
Škoda, že občas neaktualizují i názvy ulic. Konkrétně název ulice na které bydlím od roku 2010 mají špatně. Ověřit si to mohou třeba i v katastru. Před cca 5-ti léty jsem je na toto upozornil a žádná změna. Jestli takových nesmyslů mají v mapách víc, tak potěš koště.
To je výhradně náš problém, u nás máme víc osobností než ulic, a tak se každých pár let musí přejmenovávat, aby se na všechny dostalo :-)
V Americe osobnosti nemají, tak ulice číslujou, a nemusí se přejmenovávat...
Zatím se mi nestalo, abych se jménem ulice měl nějaký problém, zřejmě ale ČR je pro tvůrce google maps spíš okrajová věc, vadí mě spíš, že u našich hranic končí značení cyklotras a cyklostezek, snad se podaří nahrat obr.
Proč nepoužíváš seznam mapy, které mají mnohem lepší a přehlednější mapy, trasy a především značení značení cyklotrasy, cyklostezek a pěších tras?
Já jsem od google map odešel už dost dávno.
Já doma jezdím většinou po známých trasách, tak tady navigaci nepoužívám vůbec.
A taky jezdím po silnici, protože na přeskakování pařezů v lese nejsem vybaven.
A v Německu nebo ve Francii je mi seznam k prdu. Naopak ty zelené linky cyklotras jsou dost fajn, on taky rozdíl mezi tím čemu se u nás a tam říká cyklotrasa je značný.
Obecně mě google maps vyhovují tím komplexem informací co je s nimi propojen, prostě "grafické uživatelské rozhraní nad mapou" kdybych to měl pojmenovat po našem.
Seznamovský mapy mi připadají jako tak trochu nedotažený plagiát, prostě Addidas z vietnamské tržnice, i když chápu, že zohledňují naše specifika, tedy ty turistické trasy "po červené".
Já spíš oceňuji to Street view nebo satelitní pohled, poznám povrch a jeho sjízdnost.
Nepřijdou mi ty mapy.cz nepoužitelné pro zahraničí. Využili jsme je třeba na útesech:
https://mapy.cz/s/2dYxJ
Na google mapách tam neni ani cyklo, ani pěší ...
Máš pravdu "po červené" tam prostě nenajdeš a Portugalské cyklostezky asi Google bohužel taky ignoruje, ale jinak co se týče podrobností informace, kterou z toho dostaneš, vítěze jednoznačně máme....
Zkus si zapnout 3D v tom seznamovském šidítku, a poznáš nesrovnatelný rozdíl v rychlostech načítání, propastný rozdíl v úrovni grafických detailů, o tom, že by ses jedním klikem dozvěděl, že ta restaurace (jmenuje se Cabo da Roca), ani to ti seznam neprozradí stojí snídaně 12 euro a že jsou tam neuvěřitelně pomalí...
To je to o čem mluvím, miliony uživatelů tam ládují dobrovolně informace a zkušenosti a dělají tak z google maps přehlednou a rychlou encyklopedii.
O tom, že Cabo da Roca se dostaneš autem do Lisabonu za 43 minut s mýtným, nebo za 50 bez mítného, pěšky že je to asi 4O kiláků to taky ze seznamu hned nevyčteš, o tom, že by tě to hned navigovalo žádná.....
V Německu nebo ve Francii mě to k autu a pěšímu dá ještě spojení na kole nebo hromadnou dopravou dokonce s časy odjezdů vlaků nebo autobusů.
Tak vzhledem k tomu, že na Praia das Macas jsme jeli vlakem a autobusem, zpět z mysu Cabo da Roca (nikolov z restaurace, ta nás fakt nezajímala) taky, jsem si spojení našel předem na webech drah a busů. Potřeboval jsem tu "červenou", bez ní bych ani z perfektní grafiky googlu earth nezjistil, jestli je to průchodné. V terénu to značené nebylo, takže mapa.cz byla dobrá.
U nás v DC jsou mapy.cz i ve 3D lepší - na mapách googlu je jen základní terén. Ovládání je nejlepší v GoogleEarth a tam kde jsou "povrchové detaily" je to úžasné.
Google Earth se zaintegruje do Google maps samo, i na Androidu....
Ta hospoda ze snídaní za 12 éček by mě taky nebrala, ale když se rozhlédneš v tom googlu, vidíš tam všechno kolem jak kdybys tam byl, že jo.
Pokud se odněkud někam chceš dostat pěšky, a to umí i v tom Portugalsku, stačí si to zadat jako "trasa" najde ti to schudnou, a má-li to možnost kolo, tak sjízdnou...
Ta rychlost načítání je pak docela zásadní, když jseš někde v terénu.
Vlaky taky nehledám, nejčastěji popravdě tu nejbližší hospodu, a pak často taky bankomat a občas i lékárnu, ve Francii pak pekárnu, abych mohl doběhnout Soňe pro croisanek, a protože občas vyrážíme dost brzo, je informace "zavřeno, otevírá za 20 minut" dost dobrá...
Jde o zvyk a naučit se to co to umí využívat, pak je to fakt super pomocník.
No jen ty dvě věci musí fungovat:
Datové připojení a
Baterie....
Jak jsme si to tam prohlížel, je to velkí krása, jen jsem se chtěl pozeptat, jestli tam netrajdá moc lidí, aby to nebyl takovej Václavák, to jsem u takových atrakcí už dost mockrát naletěl, místo abych se radoval z výhledu, serou mě pobíhajícé a povykující číňani...
na obrazku je videt, jak ti ta apka napovida cestu pro pesaka, vybrasel nahodile nejakou tu vyhlidku pobliz
Přímo na Cabo jezdí turistický autobusy s němci, rusy, japonci i obyčejný linkový. Dva kilometry od mysu jsme byli rádi, když jsme někoho potkali (v listopadu).
Útesy nádherný, rozeklaný, terén docela náročný, viz Fotohádanky.
Pokud máš vyzkoušeno a google ti víc vyhovuje tak proč ne.
Já to psal proto, že mi seznam mapy vyhovují mnohem víc právě v té cizině pro cykloturistiku a jízdu "po červené". Letecké záběry jsou stejně dobré ke zjištění kudy kam a hlavně po čem.
Ale je možné, že pro cestu po silnici jsou gůgláci o malinko vhodnější díky více projetých a zobrazených cest ve street view, pokud to používáš při plánování trasy.
No to jsem udělal jen jednou, že jsem si "prošel" cestu ve street view od startu do cíle, 180 kiláků, a pak ještě nahrál do navigace, abych neudělal chybu a vyplatilo se mi to fest, protože za vzdálenost byla na hranici mých možností, a ještě podzim, za tmy vyjedeš za tmy dojedeš....
Teď, když už trochu znám ty jejich zvyky ve značení se většinou navigací google v režimu cyklo se zákazem využití nezpevněných komunikací nechám dovést k nějaké té značené cyklo trase, a pak už jen jedu podle cedulí.
No a stane se, asi tak jednou za 20 kiláků, že cedule zmizne, jsi na křižovatce, tam tři cesty a vím prd kteroou jet. Tak vytáhnu ten krám, nahodím google maps on line, kliknu na ikonu "kde jsem" on mě najde, prohlídnu si zezhora jak to vypadá, a zvolím správně....
Další věc, která nesouvisí s mapama, ale je užitečná, je třeba mobilní appka AcuWeather. Oni tedy předpovídat počasí dlouho dopředu moc extra neumí ale umí okamžitý stav a to docela na minutu. Otevřeš to, ono si to najde kde jseš, a napíše ti to "déšť skončí (nebo začne) za 18 minut", a pak v předpovědi po hodinách vidíš, jak velmi pravděpodobně bude.
Takže víš, jestli se vyplatí sednout na schod a počkat až to přejde, nebo nemáš šanci, nasadíš kapuci a prostě jedeš....
Tyhle technický hračky se furt zdokonalují a fakt dělají cestování dost jednodušší.
Prostě je to o preferenci co potřebuješ a tak to využíváš.
Třeba mě je úplně šumák v kolik otevírají a jestli dělají snídaně a za kolik a jak rychlá je obsluha :-)
To je safra zásadní věc :-)
Ale nejde jen o tohle, prostě cokoliv je na mapě a má to nějaký smysl, tak to tam najdeš a většinou i s tou otvírací dobou, pokud to zařízení má web, tak je na něj odkaz (ono nemusí jít o knajpu ale třeba i o opravnu) a to se hodí.
Já si taky, pokud na to je čas, čtu recenze jak s tím či oním podnikem /hotel, hospoda, byli návštěvníci spokojeni, a poctivě ty recezenze taky píšu, když mám čas a stojí to za pochvalu nebo varování.
Jsi-li na cestách, právě ty poznatky kolegů dost pomáhají neudělat chybu, nebo lépe, učit se od ostatních. Seznam tam tuším taky něco takového má, nevím jestli jim ty podniky musí platit, aby se tam dostali, prostě je to děravé.
U nás je to pochopitelně mnohem jednodušší, protože na návsi chytíš chlápka a zeptáš se ho, kde se dobře vaří a kde točí plzeň...
koukej že nekecám...
přijdou mi v poho mapy cz, dřív to byla bída, ale poslední dobou dva roky zpět super, já docela rád pořád papírovky.-základní nástřel na víkend, dovolenou, ale pak už přez mobilní mapy cz volím jestli tu určitou trasu --usek --cyklo, nebo pěší--turistickou, hodně mi to vyhovuje navíc páč hodně jezdím po turistických trasách, nemám to v podstatě ani jako navigaci, jen vidím na tom mobilu, že z nějaké turistické značené jsem blbě uhnul jinde.
neumím posoudit jak jsou na tom jiné seriozní turistické aplikace, jen umím posoudit, že na iphonu je vidět na display opravdu i na sluníčku, což je opravdu fajn,---to je docela problém, když není na navigaci vidět když je venku hezky--což je většinou, když chceme jezdit---nechytračím, nemachruji, na sluníčku je to opravdu vcelku zásadní problém--bud na displey něco vidím, nebo nevidím.
...nechytračím, nemachruji- já když nevidím(a nemám iphon), upravím jas, nebo přesunu mobil do stínu! ;-)
No a když na křižovatce stín není, vrátím se pár kilometrů zpátky, něž nějaký stín najdu :-)
Displeje mobilů jsou čím dál tím lepší a tak ten problém už není tak zásadní a fakt to nemusí být ufón.
Naprosto nedostižný displej pak má Garmin Edge 1030, vidíš i na nejostřejším slunci úplně všechno, ovšem zase ten navigační soft mě vyhovuje méně. Je to neustálý boj, pořád je co vylepšovat.
Řekl bych, že další fází budou displeje, u nichž slunce bude výhodou, protože se budou přes sklíčko dobíjet. Už to mají v hodinkách Fenix 6x (https://www.garmin.cz/garmin-fenix6x-pro-solar... když to dostane displej navigace je jen otázkou času.
A pak budeš vyhledávat slunce, aby ses kouknul, kudy dál :-)
...není jednodušší zajet před křižovatkou ke kraji a stín si "udělat"? (tělem, bundou ap při zvýšení jasu) ;-)
Nejjednoduší je,když je na displej pěkně vidět i za ostrého slunce. Ale to už dneska problém není to ani za dávných dob to problém žádný nebyl, jak říkáš, vždycky si poradíš.
Problém jsem míval s vodou, když fest lilo. Pak přišly ty vodovzdorné mobily, a problém byl s tím, jak to ovládat mokrýma rukama. To taky asi za rok vyřešili, tak u mobilu na řídítkách zůstavá problém jen pořádnej liják, kterej ti na dotykáči vytáčí a přepíná jako zběsilej. I tohle má garmin už vyřešeno, lze nastavit intenzitu doteku tak, že deštík nemá šanci.
Zůstalo jen to nabíjení, resp omezená kapcita přístroje když naviguje. To vyřešili vloni.
https://youtu.be/khTngGOSAms
Takže ani slunce, ani liják, ani omezená kapacita baterie uż dneska problém není, výrobci se prostě učí a snaží se vyhovět všem požadavkům uživatele.
Teď už jen aby otevřeli ty hranice a člověk mohl vyrazit. :-)
...souhlasím- taky bude rozdíl, jestli potřebuje do navigace čučet furt(např. při hledání něčeho ve velkém městě, příp. cesty v pustině), nebo v běžné krajině se jen občas ujistit o správném směru...
Ono když jedeš daleko, většinou nepotřebuješ do ničeho čučet, posadíš se "na kanál" a svištíš. Ale jsou místa, kde se dobrá navigace safra hodí, třeba při průjezdy většími městy. Tam můžeš lehce ztratit půl dne, když začneš kufrovat. A ani navigace často nepomáhá, protože když ti zavřou ulici, kterou máš projet, musíš slézt a čumět do mapy, jak z toho ven.
V Holandsku, například, je ovšem cestování podle cyklonavigace naprosto luxusní. Jednak tam mezi těma kanálama zabloudíš strašně snadno, a je-li pod mrakem, a to tam je skoro furt, netušíš ani jestli jedeš na sever nebo na jih. Takže jedeš, a ten krám tě upozorňuje, za 200 metrů doleva, kilometr rovně... a tak, aniž bys se kdy dostal na silnici, po které jezdí auta.
Furt jsem si říkal, jak je možné, že jsme tutéž trasu projeli z několika listy vytrženými z autoatlasu, a bloudili tak malinko. Není to tím, že by člověk ztratil schopnost orientace a navigace, ale tím, že tenkrát se prostě dalo jezdit po silnicích a to i státovkách. Provoz byl nepoměrně mírnější, ty silnice nebyly pro cyklisty uzavřeny, a tak si člověk vystačil se směrovými cedulemi. Stačilo jméno nějakého většího města na které jedeš, a už frčíš.
Dneska v té změti cyklotras máš občas co dělat i s tou nejlepší technikou, aby si nenabral faleš.
Já naviguju v mobulu s Mapfactor Navigator. A obvykle mi stačí mít mobil v kapse (brašničce) - to když si zapomenu na kolo dát držák, se zhasnutým displejem a vytočenou hlasitost naplno.. a jedu podle toho co pani v navigaci říká. V okamžiku, kdy mi sdělí, že přepočítává, tak vim, že je něco blbě, zastavim a kouknu se :)