Ahoj
Nejakou dobu pozoruju v rizeni trochu vuli, tak jsem chtel od Azubu koupit cele nove tahlo a doufal jsem, ze se tim problem proste vyresi.
Jenze Azub uz takove tahlo pry skladem nema, odkazali me na firmu Korbel loziska, ze je odebirali prave odtamtud a mam se ozvat, pokud by se vymena nepodarila.
Zatim se snazim s firmou vykomunikovat, jaky ze to vlastne typ loziska mam a potrebuju (precijen jsem programator nikoliv strojar)...
Nicmene se chci zeptat na nazor, jaka je vubec sance, ze se mi po 5ti letech vubec podari tahlo (nedestruktivne) rozsroubovat?
Docela mam strach, aby vysledkem operace nebylo, ze misto tahla s malou vuli, nebudu mit zadne (popr zdeformovane), nerad bych si lehokolo uplne znepojizdnil, zvlast ted, kdyz mam je dohled triatlon, k24 a par dalsich akci... :-/
Nevite nekdo, jak to vlastne Azub ted resi na novejsich verzich lehokol a z jakeho duvodu jsou nove dily nekompatibilni? Pripadne u jakych dalsich dilu mi jeste hrozi, ze odejdou a Azub uz nahradni mit nebude?
https://www.google.cz/search?q=kloubov%C3%A1...
No super a co s tim? Jestli nevis presne oznaceni typu, co pouzil Azub, tak mi to moc nepomuze... :-/
Máš tam tabulku s rozměrama, ty si to neumíš změřit? Hlavně ten kloub musíš odšroubovat z táhla, abys zjistil jakej tam je průměr závitu a jestli je levej nebo pravej.
A jak to prosimte mam odsroubovat, pokud nebudu ani vedet, na kterou stranu tocit? Ze by tam mohl byt jeste levej zavit me teda vubec nenapadlo...
Nicmene logicke by mi prislo, ze oba zavity budou prave, aby se to nemohlo svevolne rozsroubovat. Na druhou stranu, pokud by jeden z nich byl levy, dalo by se stelovat delka tahla, akorat na takovy ucel by muselo byt za co tahlo uprostred chytit, ne?
No krome rozmeru se to zrejme dela i z ruznych materialu. Co je spravne? Ocel/ocel, ocel/bronz, ocel/polyteflon...
Dokaze mi nekdo rict, zda je FBF6 to spravne? Nerad bych doma zakladal sbirku lozisek...
Není ani na jednom konci kontramatka? Pak bych začal tam. Pokud by jeden závit byl levý a jeden pravý, čekal bych kontramatky na obou koncích, ale na té fotce máš podložky. Pokud je táhlo namontované a oba závity pravé, rozšroubovat se nedokáže, takže tam možná kontramatka není. Pokud vím, Azub to dělával právě takhle. Takže to prostě odšroubuj s táhlem ve svěráku a předpokládej normální pravý závit.
Kup kloub ocel/ocel se stejnými velikostmi děr a pokud možno i stejným rozměrem od základny po osu kloubu, ale tento rozměr bys kdyžtak dohnal upravou počtu těch podložek. Pokud potřebuješ vyštelovat správnou délku táhla, půjde to jen o celé násobky poloviny stoupání závitu, ale to by mělo být dostatečně jemné.
Na mém Maxovi 2010 je stejné táhlo, oba závity jsou pravé, bez kontramatek. Když jsem to vloni šteloval, chytil jsem to sikovkami přes hadr a ono to šlo.
Mě taky nenapadlo nic o opačném závitu, taky vlastně proč, nové jsem měl u sebe. Taky žádné kontramatky. Prostě dotažené na sílu tak, aby byly klouby v jedné rovině.
Pro informaci, v roce 2012 jsem od nich koupil další dvě kompletní táhla, tam už byly oba závity a kontramatky.
Kontramatka tam podle me zadna nikde neni, oba konce vypadaji stejne.
Doporucena firma s loziskama mi na zaklade fotky a nasledne rozmeru nabidla FBF6, coz maji v kategorii "Uložení ocel/polyteflon bezúdržbové", v cinskym typovym listu pak pisou o PTFE composite.
Ty teda myslis hledat nejake jine z kategorie ocel/ocel? Mne by celkem stacilo, kdyby to vydrzelo stejne dlouho, jako ty puvodni... jenze ktere z nich to jsou?
Ocelové by mělo vydržet déle, ale musí se mazat, jinak dělá randál a vydře se. Teflon když udržíš čistý a suchý při montáži, pak už tam bordel nevleze a bude to bezúdržbové, ale možná o chlup menší životnost. I tak by měl vydržet léta.
A da se prosimte nejak poznat, jake tam mam ted? Treba z te fotky nahore? Nejak mi pripada nejrozumnejsi chtit tam dat uplne stejne, jako tam bylo dosud, akoratze se nemuzu dobrat informace, jake to je?
Jestli můžu, podle fotky tam máš přesně to, co já, viz níž.
Připadá mi to ale strašně divné, že je nemají v Azubu. Prostě jsem si je jednou objednal spolu s dalším náhradním materiálem a označení mi bylo úplně fuk. Další sice nemám, ale ty nové zatím vůli nemají, i když s kolem zácházím hůř než ze začátku. (Podobně jak ložiska v kladce - tak rychle se vymlely, že jsem si přikoupil zásobu a najednou už nejsou potřeba měnit.)
Jo a pokud budeš mít teflonové pouzdro, potřebuješ v něm mít hladkou část šroubu, aspoň skrz většinu z něj. Závitem proti teflonu to není dobré, jde do kytek velmi rychle. Tohle by se mělo dodržet správně vždycky, ale u odelových kloubů se to snese snadněji. Pokud je tam teflon i na povrchu, kterým prochází dřík šroubu, je lepší ho nenakousnout závitem, i když by kloub měl držet hlavně za plošky pod hlavou šroubu a na podložce pod kloubem.
Ted tomu ale asi uz vubec nerozumim... co je teda vlastne z teflonu a jak se to muze poskodit zavitem sroubu?
Mam tycku, na konci je nasroubovane oko, v tom se pohybuje (skoro) kulicka, ve ktere je vyvrtana dira, skrz kterou vede sroub a tenhle sroub pevne spojuje kulicku s riditky (pripadne hejblem na vidlici). Zavit sroubu tak logicky muze odrit tu kulicku zevnitr, ale pro pohyb by mela byt rozhodujici jen vnejsi plocha tehle kulicky, ne?
On myslel ze ta tvoja skorogulicka ak je z teflonu alebo to je v podstate jedno proste maksy material - moze ho zavit na srube vydrat a sice plocha klbu funguje ako ma na 100% ale mas vakel medzi srubom a skorogulickou = cvaka to ...
Taková je teorie a počáteční stav kloubu. Ale pokud je ta kulička z teflonu, snadněji než ocelová se časem omačká. První se neomačká ta kulová vnější plocha, ale plochy, za které to dotahuje ten šroub, pod jeho hlavou a na podložce na vidlici. Jamkmile se vymačkají trošku, začne se to trošku hýbat na tom šroubu, který musí mít nějakou vůli, aby tam šel dát, nelisuje se tam. No a když je tam závit, vůle je větší (závit má menší průměr) a závit se rychle zakusuje do toho teflonu dál, takže pak to vymlácení a klechtání na šroubu pokračuje šíleně rychle. Proto jsem to psal, sice by se to na šroubu točit nemělo, ale když se to stane, tak ať se tím páchají co nejmenší škody.
Celé táhlo je asi zbytečné měnit. Já jsem měl od Azubu náhradní ložiska už dlouho, od té doby, co jsem zpozoroval jen nepatrnou vůli. Ta šla většinou odstranit kápnutím oleje.
Nakonec jsem je vyměnil, ale stará ještě mám.
Jde to normálně vyšroubovat, když se táhlo chytne do svěráku.
Jediná komplikace byla, že každá desetina mm má vliv na nastavení řízení a odlitky držáků kloubů nejsou úplně stejné. Bylo nutné zkoušet kombinace jiných podložek, protože s úchytem na vidlici se mi teda hýbat nechtělo.
Žádný problém jsem v tom ale nehledal.
Díky za upozornění, že Azub nemá tyhle klouby vždycky skladem. Tak abych začal shánět další.
Tak predpokladal bych, ze loziska predstavujou aspon 2/3 ceny tahla, takze bych pochopitelne nejradsi chtel cele tahlo.
Kazdopadne je fajn vedet, ze tobe se vymena podarila bez problemu, takze snad mam sanci...
Dobrá otázka. A jak velkou vůli pozoruješ? Já jsem si teda taky nějaké vůle všiml, řekl bych dost brzo - tak po roce. Je to slyšitelné/cítitelné cvakání, když zakvedlám řidítkama. Při zastaveném kole. Za jízdy to není pozorovatelné a provozu to nijak nebrání, řekl bych. Tak to nechávám tak. Neměl bych?
ono nejaka vola tam je priamo v tom lozisku nejaka tisicinka mm len na riaditku koli zvacseniu paky sa to zda byt citelne cvakanie. Aj ked vymenite tie gulove loziska tak to tam bude vzdy +- autobus citelne cvakanie tak presne lozisko ktore ma nulovu toleranciu asi ani nieje. Toto cele bude len o subjektyvnom vniimanii.
PS: Za jazdy to cvakanie zmizne lebo vznikne tlak na vidlicu a tym padom aj na tu tycku riadenia = tu volu proste eliminuje tlak na lozisko (dufam ze je to zrozumitelne) :-)
Hele, kdyby tam byl trvalý tlak na ložisko, tak ti to trvale stáčí řidítka jedním směrem, ne?
Já bych si to spíš vysvětloval tak, že za jízdy to překryjí vibrace od nerovností silnice a podobně.
ono ci je alebo nieje tlak je jednoducha rada ked neslapes tak pusti riaditka ak tam niesu ziadne sily ostanu bez pohybu ale ak hej ... :-D
Na nových kolech už táhlo není pouze rovná tyčka, ale má dva ohyby. Čím se liší ty konce, netuším.
cesta zpět? na mém 10 let starém azubu bylo původně dvakrát zahnuté táhlo, pružilo a lámalo se, ještě v záruce mi ho vyměnili za rovné....původně tam také dávali plastová oka (také mi jedno prasklo).
jinak táhlo jsem pak zlomil ještě víckrát a vždycky jsem ho nahradil o něco bytelnějším. Rovné bude vždycky pevnější než zahnuté, protože síla jde přesně v ose tyčky.
První Maxy měly tuším dokonce tenké ocelové dvojitě zahnuté, a to se trochu chovalo i jako pružina a ruinovalo to tomu kolu jízdní vlastnosti. Z duralové kulatiny to bude menší problém v tomhle směru, ale ta pevnost rozhodně je mnohem lepší u rovných.
Od roku 2013 používáme na některé modely i ohnutá táhla, ale ty jsou délkově cca poloviční než ty z první série Maxů, navíc ze silnějšího materiálu. Propružování v řízení tedy nehrozí.
U prvních Maxů byla osa řízení pod jiným úhlem než osa vidlice, takže se na řízení projevoval ještě tento efekt.
Ahojte,
se zaujetím a překvapením čtu tohle vlákno. Opravdu netuším, kde se vzala tato informace, že náhradní díly neoddáváme. Znovu tady opakuju:
JSME SCHOPNI DODAT, VYŘEŠIT, NAHRADIT, VYROBIT COKOLIV ZE SOUČÁSTEK OD PRVNÍCH LEHOKOL Z ROKU 2000 AŽ DOPOSUD.
Stačí napsat, potřebuji to a to, my si s Vámi upřesníme případně detaily a dodáme. V případě běžící záruky samozřejmě zdarma, v případě běžného opotřebení na fakturu a v případě nestandardního opotřebení nebo poruchy se vždy domluvíme na řešení.
Tam moc prosím, stačí na [email protected] poslat poptávku co je opravdu potřeba.
Díky moc za pochopení.
Aleš Zemánek - AZUB bike
Tak v tomto případě beru částečně zpět, co jsem napsal. Po "prošetření komunikace" opravdu z AZUBu zazněla informace, že požadované kloubové hlavice s vnitřním závitem nemáme. Ale nezazněla informace, že jsme schopni dodat kloubové hlavice s vnějším závitem a k tomu vhodnou délku táhla. Což je zásadní chyba a za tohle se omlouvám. Prosím tedy o kontaktní údaje a pro jistotu délku táhla vč.hlavic - tzn. změřit délku osa hlavice/osa hlavice.
Děkuju.
Možná se někde v komunikaci stala chyba, nevím.
07/05/14 14:09 [email protected]
Staré kloubové hlavice, bohužel, skladem žádné nemáme.
Nejjednodušší by asi bylo objednat si je přes Korbel Ložiska, kde jsme je brali my, nebo se stavit přímo se starými v některé prodejně ložisek.
09/05/14 12:46 [email protected]
Nové táhlo na Váš IBEX právě nepasuje a staré již nemáme skladem.
Pokud lze celé nové táhlo pro můj Azub Ibex 2009 objednat, tak mám stále zájem, před chvíli jsem Vám poslal další email. ;-)
Tak problém je (doufám) vyřešen, Azub mi poslal celé nové táhlo a vůle řízení je pryč. Jak dobře to funguje se asi pozná zítra na K24...
Zajímavé je, že nové táhlo je citelně lehčí (151 g místo 168 g včetně šroubů), tak kdybych měl náhodou na K24 rekord, určitě to bude tím... :-D