Zdravím, mám problém s jízdou zadního kola. Zadní kolo jako by plave a vleče se, prostě musím vynakládat větší sílu na jízdu než předtím. Kolo je pomalejší a to i zkopce. V servisu mě přitáhli výplet a kolo vycentrovali, ale žádná změna. Zkoušel sem jet s plně nafouknutou duší i s upuštěnou, ale situace je stejná. Poradíte co s tím?? Zkusím asi vyměnit duši a plášť. Nic jiného mě nenapadá.
Co máš za pláště a kolik je foukáš? Většinou citelně plavou a blbě jedou podhuštěné a taky "zbourané", můžou být nějak poškozené, polámané.
Mám schwalbe rapid rob. Koupil sem ted racing ralph a zkusím je vyměnit. Mám nafouknuto něco mezi 2,5-3. Ale jak sem psal, zkoušel sem jízdu v rozmezí 2-3 a je to pořád stejné, takže to nahuštění na to vliv asi nemá. Viditelné poškození nejeví, ale do patky samozřejmě nevidím.
Ale má :)
Nahusti to na 3.5 bar a uvidíš jak to pojede.
Zkoušel sem i 4 a pak sem postupně ubíral a pořád stejné.
1x ročně se tam máš rýpnout vazelínu,údržba..
Když kolo roztočíš ve vzduchu tak se třeba točí lehce, ale při zatížení už to dře ,a kdo maže ten jede...
Pochybuju ,že projevy vyššího valivého odporu při tlaku 4bary vlivem stárnutí gumy jsou tak znát..
Ale jestli máš takovej cit .. tak to teda smekám.
jasné jedenkrát do roka v servisu při celkové prohlídce. Když ho roztočím, tak se točí a dotočí se bez problému.
A neumyl jsi si to náhodou wapkou ?
to se nesmí a vidim často u pumpy jak to cyklisti rádi stříkají a dobrovolně si vyplachují mazivo z ložisek.
ne nikdy...no jestli tonebude v těch pláštích, tak to asi budu muset hodit do servisu ať se mrknou na ten náboj...
hele, a zvážil jsi možnost, že by to třeba, když to najednou nejede, náhodou, mohlo být... nohama? :-)
já takové období totiž čas od času mívám...
vzhledem k tomu, že to nechce jet ani z kopca, tak to v tom asi nebude:-)
Když otočíš kolo "na záda", případně i shodíš řetěz, otáčí se volně ? Zezadrhává, nevázne, nekole ?
navíc to mám v záruce, takže do rozebírání náboje nepůjdu
Jestli na to nemáš nářadí a necejtíš se, tak asi ten servis (zvlášť v záruce). Ale jinak je to jen taková čudlařina, kterou by měl zvládnout snad každý. A na druhou stranu, když dáš kolo do servisu a řekneš jen univerzálně, ať ho zkouknou, spoléhat, že se vrhnou na náboje a promažou je - možná nemístný optimismus... :-) Spolehlivější bude říct konkrétně, co na tom kole chceš udělat.
Jakpak brzda, nevázne ti trochu ? To by se kolo taky moc netočilo. Taky nenamáznutý, nebo nějakým hnojem máznutý řetěz by uměl docela spolehlivě sežrat energii. A přímo neuvěřitelně mi onehdá kolo "nejelo", když se mi na rigolech zasunula sedlovka o necelej blbej centimetr.
Jasné to bych řekl v servisu co chcu. Jinak brzda by byla hodně slyšet a kolo se točí a nedrhne, idkyž mě přijde že se dotočí nějak moc rychle, když to zkusím když mám kolo vzhůru nohama. Nevím no ej to záhada:-)
Tak jestli se brzo dotočí, tak už máš v podstatě jen tři možnosti. Brzda (jak píše radka, fakt nemusí hnedka pištět, nebo jinak nahlas drhnout), ložisko v náboji, nebo jiná závada na náboji a nakonec méně pravděpodobný problém s cvrčkem (ale ten by se neprojevoval při záběru řetězu).
Když hodíš řetěz úplně bokem a nasadíš kolo do vidlic bez něj, mělo by se otáčet úplně volně. Díky určité nevyváženosti by se po pomaličkém volném dotočení mělo i pomalinku volně pootočit tou nejtěžšḯ částí dolů. V podstatě už na ťuknutí prstem by se mělo pomaličku otáčet. Jestli nějak zadrhává a brzdí, je problém tam.
Zrovna tak kryž kolo vyndáš ven, měla by se osička bez vaklu úplně volně a hlavně plynule otáčet. Žádné cukání, zadrhávání. Zvlášť u takhle nového kola.
Přehodil sem plášť a sešteloval brzdu a půjdu to zkusit projet. JInak to hodím do servisu, v záruce ten náboj radši rozebírat nebudu.
chjo, za jízdy je to jen pocitovka a ovlivňuje to fůra faktorů (terén, vítr, drsnost povrchu). Pokud ti kolo úplně nešlajfuje, poznáš víceméně prd. Zkoušel jsi to, co jsem ti radil v předchozím příspěvku, nebo i ostatní ? Do žádné náby šahat nemusíš, jen citlivě ozkoušet jak chodí. Za jízdy je to "kovařina", silou urveš všechno a nic nepoznáš.
To laborování s gumou mi připomíná ftip s panem Novákem, který v obejváku furt něcohledá na zemi. Když se ho ptají co, tak že prý v parku ztratil desetikurunu. A proč jí prý hledá v obýváku ? - Prý je tam víc světla a teplo...
Kolik píšpou, že máš foukat, je tam rozmezí, tak se ho přidrž a vyzkoušej. V plášti můžou být polámaná vlákna a to nemusí být vidět, ale při jízdě se to hodně projeví.
Vezmi jiný plášť, třeba si na chvíli půjč, přezuj a poznáš jestli to dělá dál nebo ne. Polud ne, tak víš, že to je plášťěm, pokud bude, tak je problém jinde.
je tam stejné rozmezí jak na všech těch 2.25 duších, tzn. 1,9-3,8. Zkusím to přehodit a uvidím. kde by pak mohl být eště porblém pokud ne v plášti?
Já to vidím na málo nafoukaný gumy. Vraž tam zkušebně 4,5 baru, projeď to a uvidíš. A jestli to bude stejný, pak zkus zaviklat zadním kolem, jestli se to nehýbá tam. A nic jinýho to snad být nemůže. Vidím to na ty gumy.
Pokud je chyba v plášti a háže (výrobní vada nebo opotřebení), tak podle mě čím víc to nafoukám tím se to projeví víc a bude se kývat. Při optimálním nebo nižším nafouknutí se to rozloží a nebude to tak zantelné. Ale jak říkám zkoušel sem. Od 4 už tam není rozdíl, to tak akortá buchnout ráfek nebo urvat špice.
To vypadá na polámaná vlákna, buď praskla nějakou vadou, ale spíš bych řekl, žes měl špatně nafoukáno a vletěls na nějakou ostrou překážku, třeba kámen a vlákna nevydržela.
Vyměň plášť a poznáš jestli to je pláštěm nebo není.
Jaké máš kolo, abych věděl značku, které se vyhnout.
Děkuji.
mám pocit, že má mrchožrouta :-D
Kdysi dávno mi takhle začal plavat zadek na starém Favoritovi. Teprve za půl dne občasného ježdění po vesnici jsem našel příčinu, prasklé levé dolní rameno zadní vidlice...
Naštěstí to ještě byla poctivá ocel, takže známý s autogenem to spravil a kolo zase fungovalo tak jak má.
Mozno blbost ale:
1.Skontroloval by som nastavenie brzdy ci to niekde nedrhne.
2. Dal by som dole koleso mierne (teda velmi pomaly) by som ho roztocil a osku polozil volne na ukazovaky = zistiis tak ci ti nedrhne lozisko
3.Ked to mas v rame skus ci koleso proste neplave v naboji= skus s niim pohybat do straan ci drzii. Tak zistiis ci neni aj rupnuty ram
PS: ale kazdopadne by som naboj rozobral koli mazaniu a vymene vazeliiny.
A můžeš napsat, co to znamená "před tím"? Co se s tím kolem stalo? Co se vyměnilo? Co se opravilo? Tím bych začal. V opačném případě je třeba začít u plášťů a skončit u středu a nejlépe ještě pokračovat k pohonu. To mi přijde zoufalé.
První co bych udělal, tak bych si půjčil v servisu jiné zadní kolo :)
No a pokud to bude dělat dál, tak máš v prdeli rám, soudě podle popisu máš buď někde prasklou zadní stavbu, pravděpodobně blízko uchycení převodníku nebo se ti rám zkroutil, což může teoreticky být i výrobní vada..
...vada, v horším případě vlastnost.
tak, ale taková vlastnost by asi byla cítit od začátku :)
Má ho ještě v záruce. A někdy se vlastnosti začínají vnímat až po čase. - Ale to jen tak maluju čerta na zeď... :-)
Tak sem přehodil plášť a radši aj dušu a sešteloval ty brzdy. Dejme tomu, že na rovině a v terénu se chová úplně stejně jako předtím, tzn. dobře, ale jakmile vyjedu po asfaltu do kopca, tak je kolo jak kdyby podhuštěné a toho mám nafouknuté i na 4 atm a musím vynakládat obrovskou sílu něco vyjet, což předtím nebylo. Prostě v záběru na zpevněném povrchu (asfalt, beton). Nechápu, ale že třeba v terénu to podobný sklon vyjede, ale na silnci ne. Odpor tam je větší to je jasné, ale jak říkám předtím se to kolo tak nechovalo, jinak bych si toho ani nevšimnul. mám letos najeto s ním 5 500 km, takže vím jak se chvoalo a jak se chová ted.
Predpokladam ze retez mas uz aspon jednou letos vymeneny. Pokud ne, taky by to mohl byt totalne vytahany retez, ale predpokladam, ze tyhle veci se v servise bezne kontrolujou. Taky to muze byt praskly a osu pridirajici hlinikovy orech, jestli ho mas...praskla osa by se chovala asi podobne. To co popisujes zni jako odpor ktery je funkci kroutaku...vykonu.
Dejem tomu, že může být chyba v náboji nebo v ose, doporučujete na kole nejezdit vůbec a dát ho raději hned do servisu nebo na tom možu eště něco ujet (mám na víkend plán), tak aby se to ještě nějak víc nezhoršilo a nemosel sem pak vysolit x peněz za náhradní díly??
a nechceš si tam zajít hned? a nebyla by pro tebe lepší koloběžka? to víš, bez problémů s přehazovačkou, převody do kopce a tak :-)
Fakt nechceš zkusit vyndat zadní kolo z rámu (stejný úkon, který bys prováděl při defektu, nic odborného) a zkontrolovat jen prostým pohmatem tu osičku a ložiska (bez rozebírání). Prasklá osička by vrglala, nebo rovnou zůstala v ruce, problém bys odhalil hned. Zrovna tak i něco přidřeného. V terénu ti připadá, že to jede v pohodě, protože je tam tisíc rozptylujících vlivů a bereš to silou. To by muselo být zamleté totálně, abys něco poznal. Navíc v terénu ti i nižší rychlost připadá divoká a na asfaltu vyšší jak plazení. Zkresluje to. Nech se ukecat a zkontroluj to pořádně. Nic na tom není.
Měl sem to v servisu na vycentrování toho zadního kola, dělal to přede mnou, takže předpokládám, že na to by přitom přišel. Jinak vydělání zadního kola = hodina se štelováním kotoučovky:-) aspoň u mě
U nového kola šteluješ po vyndání kotoučovku ? To máš nějaký Olpran ne ?
A jak jsi měnil plášť ? ;-)
Jo tak jak v servisu to tam dát umím, kolo se roztočí a nedrhne. To umí každý. Ale pak, stačí sednout na kolo a rozjet se. To tam nikdo nevyzkouší a kotouč dřinčí jak blázen. Mám na to už fígl sednout si na kolo a pak to štelovat.
Jestli s tím máš tyhle problémy, tak tím spíš bych hledal problém v osičce náby.
Já u svého staříka mám v zadní nábě osu maličko ohnutou. A fígl není ten, že pokaždé se budu drbat s nastavováním brzd - fígl je si poznačit polohu osičky vůči patce a pak to tam sedne hned dobře a bez štelování.
Anebo máš fakt nějakej perníkovej rám a po zatížení se ti patky, nebo celá zadní stavba zkroutí. Co to máš za kolo ? Model ?
http://www.superiorbikes.eu/cz/porovnani/?rok1...
Tak tohle by snad už mělo mít rám solidní. To, že po nasazení švindlují nějak zásadněji brzdy musí mít nějakou příčinu. Lehké přicvrkávání beru, ale to by mělo spravit pootočení osičky před zatažením. Na třmen by se mělo sahat až při nějaké zásadnější opravě nebo výměně souvisejících komponent.
Zrovna včera jsem jen tak na chodníku měnil destičky v zadní brzdě staršího kousku, nijak nešetřeného. Kolo venku, rozcapení pístků tím, co zrovna bylo po ruce, nové desky, kolo zpátky, škrtalo, lehké pootočení a jelo se...
Vždycky to jenom vystřeďuju přes ty dva inbusové šrouby s podržením brzdy. Jinak ikdyž to vystředím dobře a na rovině neškrtá, tak vždycky drncá v zatáčce. Asi to dám zitra do servisu s konkrétním úkolem rozebrat ten náboj. S rámem se nic dělat nedá.
A co bys asi tak chtěl s rámem dělat?!?
A tak rám se dá i v rozumné míře rovnat, pokud má nějaký problém. Třeba pevná část patky přímo souvisí s usazením zadní náby.
Jo tak rovnat ano.
Ikdyž pokud by bylo nutno rám rovnat, pak by to snad bylo na reklamaci, ne?!?
To záleží na příčině. Reklamace se vztahuje na výrobní vady, ne na opotřebení a poškození třeba nárazem nebo manipulací (píšu obecně, ne ve vztahu k tomuhle konkrétnímu kolu)
To je (snad) blbost, ale nemáš vůli v konusech zadní náby ? Poznáš tak, že rám podržíš kolmo a zadní kolo chytneš jen palcem a ukazovákem lehce za plášť v nejvyšším bodě a opravdu lehounce s ním budeš kejvat pravá levá pravá levá. Jestli tam ucejtíš nějakou vůli, mohl by být problém (s brzdama) tam. V zatáčce by se nába šponovala do boku a kotouč by si cvrnkal o destičku. Jinak jak už jsem psal, na žádný šroubek u třmenů brzd se u seštelovaných při nandavání původního kola nesahá.
Tohle to nedělá, nijak se nehýbe. Jinak např., to rozebrání náboje musí dělat čistě v prodejně kde sem kolo koupil (kvůli záruce) nebo to je jedno. Nebo jak ste to dělali vy??
S novým kolem jsem problém naštěstí neměl a později jsem si to už bastlil doma sám. Na záruku se doptej u prodejce - a pokud dělá i servis a nechceš už u něj, dotaž se nějakého nadřazeného distributora, nějakého obchodního zastoupení, nebo výrobce. Mají seznam autorizovaných servisů pro záruční opravy. Určitě to jde.
Jo a ten pohyb v konusech by byl sotva znatelný, půlmilimetrový hrk nahoře na plášti do stran. Ale už to stačí a je potřeba seřídit.
Jasně určitě to půjde na více místech, ale to rozebrání a kontrolu náboje by snad mohl udělat kdokoliv aniž by to nějak ovlivnilo záruku.
a proč jsi nechával centrovat zadní kolo? to se ti nevešlo do rámu, že to dřelo? nevím proč, ale koukal bych spíš po těch ložiskách...
zkoušel sem nejdřív centrování a utažení výpletu...
a o tom, co ti to dělá, jsi mu aspoň řekl?
protože rozcentrováním tohle být na 99,9999 % být nemohlo
jo, řekl sem mu co to dělá a měl to kolo v ruce, takže počítám s tím, že by na to přišel...
Nemusí pokud to není zjevná závada nebo když se projevuje jen někdy a za určitých podmínek. To by tam to kolo musel mít delší dobu a zkoušet ho v různém režimu a to běžný mechanik nikdy dělat nebude, když mu to nezaplatíš.
Takže naprázdno to nedělá a když jedeš tak ano. Zkus zjistit jestli je rozdíl mezi tím, když se jen odrazíš a pojedeš po rovině setrvačností a když budeš šlapat do pedálů to kopečka.
apropo nedotahujes ten naboj na krv teda nadoraz ono to tiez spravy svoje aj naboj treba dotiahnut rychloupinakom respektyve s matkami s citom. (asi strielam mimo ale nahoda je blbec )
já třeba rychloupínák dotahuju na krev. ale asi je to zvyk z favoritu, tam jsem tak dotahoval všechno :-)))
ono niektore osky su take forovejsie a proste po silnom dotiahnutii to zacne drhnut akonahle koleso vytiahnes a skuusas mimo biku funguje super.