Ahoj, chtěl bych si koupit nový kolo a potřebuji poradit. Chtěli bych na kole jezdit jen o víkendech odpolední nebo celodenní výlety po cyklostezkách nebo polňačkách. Myslel jsem si že si koupim treningový kolo a mám vystaráno. Ukázalo se, že jsem dost zaspal dobu a nový trekingový kolo se už moc neprodává. Místo toho mě prodavač nabízel crossové kolo. Tohle kolo ale moc nesplňuje co chci. Sedátko takový malý, sportovní, zadek mě z něho bolí už od pohledu. Řidítka na můj vkus dost nízko a vepředu, dokážu si představit jak mě po celém odpoledni jezdění s vahou přenesenou na rukou bude pěkně bolet za krkem, ruce atd. Pak taky nevím jestli neudělám nějaký cyklistický fó pá když si na takový kolo budu chtít dát stojan, blatníky, nosič. Všechny tyhle kola mají odpružený přední kolo. To je pro můj učel a použití moc velkej luxus o kotoučových brzdách ani nemluvě. Je crossový kolo náhrada trekingovýho? Jak se Vám jezdí na crossovym kole? nebolí vás z toho celej člověk(záda, za krkem)? Má cenu pro mě si takový kolo pořídit? Podle čeho se orientovat při výběru kola? Jako lajkovi mě kolo za 10 a 15 tisíc přijde uplně stejný. Děkuji za odpovědi na moje zelenáčské otázky.
Asi jsi nechtěl treking, ale fitnes. V podstatě žiletku s rovnými řidítky. Treking a cross, co tak sleduju je nějaké prolnutí názvů, snad trochu rozlišitelné podle stupně dovybavení. Vcelku je to ale jedno. Jednou se stejné kolo označuje tak, jindy onak.
Co se týká posezu, záleží, jaký rám bude to které kolo mít. Musíš hledat podle své postavy a požadavků. Můžeš chrtit s řidítkama hluboko pod sedlem, nebo i sedět jako pan starosta. Je to věc různých velikostí rámů, geometrie, sklonů a délek představců a i typů řidítek.
No a sedlo dodávané s kolem, pokud ti rovnou nevyhovuje, ber jen jako demoverzi, abys měl jak odjet z krámu domů. Vystřídal jsem několik sedel, než to bylo to ono. Pro krátké vyjížďky s pauzama to nebude tak dramatické, při výběru ale nekoukej po módnosti a sportovním vzhledu. Pohodlí chce obvykle své (v závislosti na sklonu posezu a šířce kostí).
No a pokud tohle krapet vychytáš, stovku i víc za den dáš bez nejmenších problémů, ať už na crossu, nebo na trekingu.
Jen bych dodal k tomu co už napsal kolega, Odpruženej předek je už dneska víceméně standard kromě silničních kol a věř tomu, že je to docela příjemná věc. Kotoučový brzdy bych asi neviděl jako nezbytnost a jestli Ti můžu poradit dej si na kolo co chceš dle libosti a vykašli se na nějaký fó pá a úšklebky nebo blbý připomínky některých chytráků nebo pseudozávodníků. Jestli by se Ti líbil na řídítkách kravskej zvonec, tak si tam dej třeba kravskej zvonec. Rozdíly v cenách jsou dány kvalitou komponentů, ale neviděl bych to tak dramaticky. Je to hlavně byznys a masáž spotřebitele, abys utratil co nejvíc- je to jako se vším. Osobně mám na chatě starý kolo s nejnižší řadou Altus a chodí jak hodinky. V novým kole se pořád vrtám a na tohle jsem za 20 let skoro nešáhl.Tím nechci ovšem říct aby sis kupoval to nejlevnější, jen je potřeba to brát s rezervou a nenechat se zblbnout.
Hloupá otázka: jaký je rozíl mezi trekingovým a crossovým kolem?
Být tebou tak neřeším nějaké konvence a škatulky a vyberu takové kolo, které ti bude sedět a půjde na něj přidělat příslušenství jaké chceš.
Ahoj, fo pa vubec neres, to je prec euplne fuk:) Sam mam krome bika i crossku s blatnikama, nosicem, svetlama, odrazkama a brasnickama. Je to idealni typ kola na celodenni dlouhy vyjizdky po asfalte a polnackach.
Odpruzena vidlice se pri kvalite nasich okresek a na polnackach hodi, vyrazne to usetri ruce. Sedlo - jak psal uz nekdo prede mnou - si rovnou vyber jiny podle svych potreb, od vyrobce tam je sedlo namontovany jen proto, ze by kolo bez nej vypadalo na krame divne:)
Kotoucovy brzdy jsou fajn vec, ale na crossce nejsou nezbytne nutny, pokud chces jen rekreacne jezdit. Pokud vahas mezi veckama a kotoucema a nemas v plany sjizdet velky prudky kopce, tak vezmi vecka - jsou lehci a maji mnohem jednodussi udrzbu. Kdyz uz bys chtel kotouce, tak potom sahni po hydraulickych - sjsou sice drazsi nez mechanicky kotoucovky, ale vyrazne lepsi.
Vysku a pozici riditek taky neni problem upravit - bud si na to nech od prodejce dat nastavitelny prestavec (ma tu vyhodu, ze si pak muzes kdykoli vysku jednoduse doupravit sam a nemusis kvuli tomu kupovat dalsi predstavec), anebo riditka vlastovky se zvihlymna koncema, da se zkombinovat i oboje dohromady.
Komponenty razeni by to chtelo alespon SH Acera nebo Alivio, vyhnout se Suntouru a podobnejm vecem - ono to sice taky funguje, ale porad se to rozstelovava a neustaly ladeni razeni je celkem otrava.
Crosska za 15000 uz by melo byt celkem slusny kolo, kdyz to koupis nekde v akci - tam bych cekal razeni Alivio/Deore, hydraulicky kotouce a vidlici s lockoutem z riditek. Na podzim jsem kupoval tu svoji crossku (Schwinn Searcher Elite 2012) prave s takovouhle vybavou za necelych 14000.
Za cenu kolem 10000 bude nejspis vybava Acera/Altus, Vecka a vidlice s lockoutem na korunce, ale na normalni cykloturitiku to je porad zlate dostacujici kolo.