Ahoj, prodávám můj domácí prototyp lehokola.
Najeto cca 200km.
Postaveno 2013.
Na velikost postavy 170-180cm.
Velikost kol 26.
Převody 3x6.
Cena 7000,-
E-mail: [email protected]
Tel: 775425963
Myslel jsem, že to nahradí moje klasický kolo, ale moc mi to nevyhovuje. Neni to špatný svezení, malej odpor vzduchu je fakt znát, ale na klasickým kole se mi prostě jede líp.
To se nesmíš divit, když si postavíš kolo, které se ovládá nohama. Co to zkusit znovu a postavit "klasické" lehokolo s pohonem vzadu, které se řídí rukama?
Jestli budu někdy stavět další, tak určitě se zadním pohonem a řízené jen rukama. :)
Můžu se zeptat, jak jsi vlastně přišel na tuhle geometrii?
Našel jsem si na netu předlohu, jen obrázek, a začal jsem stavět. Výhodu jsem viděl v krátkým řetězu.
Aha, to jsem si myslel. Ono se takovéhle kolo dá postavit skvěle ovladatelné nebo naopak dost šílené. Dost záleží na úhlech a vzájemné umístění jednotlivých částí. Tím jsem chtěl říct, že ti to může být nepohodlné právě proto, žes to nepostavil zrovna nejlépe. Ale kdo ví :) Klasické lehokolo řízení jen rukami by tě třeba chytlo víc :)
Vždyť to má řidítka tak jaké ovládání nohama. Je to snad python? Není!
Ono ak sa na to pozres tak hlavnou silou co to riadi su nohy a ruky sa pretlacaju nohami.
Ze to ma riaditka neznamena ze riaditka to riadia aj pithony maju riaditka a riadis ich hlavne nohami.
Není to ani flevo ani python, ale řídí se to nohama. Pokud nemáš ruce mnohonásobně silnější než nohy, abys rukama nohy přetlačil na kratší páce bez potíží a bez přemýšlení, tak to budeš muset řídit nohama.
Myslel jsem to tak že když člověk jede rovně tak moc řídit nemusí a když chce zatočit tak může na chvíli přestat šlapat, nohy odlehčit, nijak se nepřetlačuje a může zatočit vcelku normálně.
Když jsou pedály namontované na části co se hýbe s řízením, tak každé šlápnutí způsobuje zatáčení. Je to jako by Ti někdo za jízdy šlápnul na jedno řídítko, protože přesně to se vlastně děje. Takže musíš tou nohou šlapat přesně do směru, kam to má řídit, zapojuješ nečekané svaly a neznámá mozková koordinační centra. Není to sranda. S pevným středem si to neuvědomuješ, ale vůbec nešlapeš směrem, kterým jde pedál, sílu máš vždycky šejdrem, jen ten pedál je vedený po pevné kružnici a nevadí to, že ho nevedeš nohou aktivně.
Toto provedení http://www.zoxbikes.com/zox-20/zox-20-low/ problém přetlačování řeší nebo má zase jiné nedostatky? U nás není asi moc rozšířené.
Jak píše Jrr, dokud nezačneš šlapat, je to stejné, jako RWD lehokolo. Jenže tahovou stranou řetězu jaksi nejde rozumně protáhnout přímo osou hlavové trubky, vždycky je malinko vedle, a tím pádem vždycky aspoň trošku cítíš šlapání i v řízení. Ale ani začátečník nemá problém na tom odjet (ne víc než na jiném lowraceru) a během krátké doby ten tah řetězu v řídítkách přestaneš vnímat, protože je poměrně malý. Stokrát menší v porovnání s koly s pohyblivým středovým složením.
Nevýhodou může být trakce na horším povrchu, hlavně do kopce když je silnice pokrytá nějakým písečkem nebo tak, při rozjezdu to hrábne. Pak je to taky v místě hlavní kladky příliš široké pro lidi, co mají rádi kolena blízko u sebe (pravá strana nemívá méně jak 40mm od středové roviny kola, obvykle o kus víc). Při hodně dlouhých trasách může být lehká nesymetrie v řízení přenesena jezdcem i do posazu a šlapání a někomu to po nějaké době je nepříjemné. Přední kolo se hodně blbě vyndavá z vidle.
Mezi výhody patři kratší a tím lehčí řetěz, zjednodušení konstrukce kola od hlavy dozadu, můžeš si za jízdy vidět na všechny převody. Zjednodušuje to částečnou i úplnou kapotáž, když nemusíš tahat řetěz skrz ni dozadu.
Tohle mi nemusíš vysvětlovat. Jen myslím že při rovné jízdě to s ohledem na délku "představce" a šířku "řidítek" nemůže být problém.
Jsem navyklý (na zábradlí) jezdit klidně několik kilometrů v kuse bez toho že bych sáhnul na řidítka, nevadí mi když nemůžu "řídit rukama", přijde mi normální pracovat s těžištěm. Nevím jak moc může někomu vadit že nemůže k řízení používat ruce při jízdě rovně.
Pořád porovnáváš neporovnatelné, proto jsem se pustil do toho vysvětlování, protože to vypadá, že to právě nechápeš. Představ si to MBB kolo ve 3D a představ si vektor byť i dokonale správného šlápnutí do pedálu a jaký Ti to udělá krouticí moment kolem osy hlavy. A potom jak to závisí na fázi šlápnutí, aktuálním natočení řízení a přidej druhou nohu. Je to složité jak blázen, ale jasné z toho je, že pokud nezapojíš nohu i do ovládání řízení, rukama to nepřetlačíš, drasticky to převyšuje síly normálně používané rukama pro řízení, samostabilizační síly kola (které Ti na vzpřímeňáku stačí na při jízdě bez držení) a v čase se to drasticky mění ne podle toho, jak zrovna potřebuješ balancovat, ale jak zrovna šlapeš. Jízda rovně není zdaleka držení řídítek rovně, potřebuješ s nimi hýbat a vyrovnávat odchylky od rovnováhy. Pokud to chceš zařídit samostabilizací jako na vzpřímeném kole při jízdě bez držení, potřebuješ správné rozložení hmotnosti a řízení se musí pohybovat volně. S nohama pověšenýma na přední vidlici daleko před řídítky to zase fungovat nebude, pokud ty nohy nezapojíš aktivně do řízení. A zase řídíš nohama.
Natočení řízení neuvažuju. Jasně jsem psal že při jízdě rovně se dá šlapat bez potíží a při zatáčení je možné šlapání přerušit.
No představuju takových 97% výslednice dopředu a nejvýše 3% do strany (působiště síly, nohu, odhaduju tak na 5° od osy kola). Nic co by nešlo vybalancovat těžištěm.
Samozřejmě je potřeba na takovém kole jezdit trochu frekvenčně, rvát tam nějakou pilu do čverečku by asi byl problém o něco větší než na jiných kolech.
Jenže ty nechápeš jednu věc. Na lehokole nikdy nejedeš rovně. Vždy padáš na jednu stranu. A tudíž vždy trošku zatáčíš. Rovnováhu držíš tím, že zatáčíš.
Co dělá rám na klacikém kole pod vlivem šlapání? Pruží do strany a to i jezdcům s dokonalým kruhem. No a tady to nepruží, ale je tam rovnou kloub...
Tak s tím rvaním silou jsou jsi celkem vedle. Hodně lidí na těhle kolech zas tak moc frekvenčně nejezdí, budu-li to porovnávat s ostatními lehokoly.
Ty to evidentně nepochopíš, dokud to nevyzkoušíš. :-P
Spousta lidí nechápe že si jsem schopen za jízdy přetáhnout svetr přes hlavu, číst noviny, odmontovat podsedlovou brašnu z ní vyndat co je zapotřebí a zas ji uklidit nebo se třeba učesat (což je docela pruda, musím sundat přilbu). Stejně tak spousta lidí nechápe proč před nerovnostmi občas pustím řidítka a nerovnost přejíždím bez držení.
Zatím mi nedělá dobře když zkouším řadit levou rukou na pravém řidítku (a obráceně).
Jsi prostě nejlepší. To já třeba ani po nějakých 200 tis. km najetých na klasice na ní bez držení neujedu ani deset metrů. Proto mi celkem nevadí, že na lehokole to ani rozumně nejde - tedy na tom, co se neřídí jenom nohama.
https://www.youtube.com/watch?v=stiqJsvPoZ0
Už jsem viděl ledacos, koně, hada, Inda i cirkusový stan, ale něco takového ještě ne. Co kdybys nám udělal exhibiční jízdu. Pak budu moct hrdě říkat, že jsem viděl i Hraboshe. Garantuji ti převoz v leže kamkoliv si budeš přát, bezobav se vejdeš v leže. Sádru mám a když bude nutné tak i lopatku a vápno.
čtvrtek 19. 6. v 18:00
Místo jistě znáš. Už přes 13 let stále na stejném místě. Přijeď, ale napiš mi předem, v červnu ssebou svetr běžně nevozím.
A když mi přivezeš tabák a papírky tak se snad i rozpomenu na to jak se balí cigarety.
Netuším co je čtvrtek 19.6. ani jaké myslíš místo. Zkus připomenout nebo upřesnit.
Když chceš, tak můžeš i přidat balení cigaret, ale jen za předpokladu, že vše budeš mít v podsedlové brašně, jinak stačí předvést co jsi popsal samozřejmě včetně řazení křížem.
Asi to bude chtít změnit datum exhibice, pokud tedy nebudeš někde v Hradci Králové nebo jeho těsném okolí. 19. nikam dál nejedu, protože v pátek brzo ráno jedu blbnout do foroty pod Brno.
Měl by sis někdy půjčit moje kolo :) Na něm se dá ujet bez držení rukama jen pár metrů a to nešlapu. Jsou lehokola, na kterých se dá jet bez držení, ale rozhodně to vyžaduje víc umu než na klasice.
Na MBB se obvykle také dá jezdit bez držení, ale není to o tom, jak dokážeš držet rovnováhu, ale o tom, jak dokážeš šlapat tim správným způsobem.
Na mnohých MBB kolech se řidítka používají pro zapojení rukou. Jezdec jakoby tahá proti záberu nohou. Jenže to na prodávaném kole IMHO není moc realizovatelné protože na to nemá vhodná řidítka. Obvykle se na to používají bullhorny nebo berany.
Jestli někdy někde narazíš na nějaký výzkum nebo experiment, který by dával aspoň trochu smysluplně odpověď na otázku, jestli to tahání rukama proti nohám je přínos nebo plýtvání a proč, tak sem s tím. Furt nemůžu najít ani teoretický důkaz pro jedno nebo druhé.
Ten bych také rád viděl, zkušenosti některých lidí říkají, že to přínosné je. Ať už to je nebo není přínosné, jedno je jisté, na MBB se to dělá :)
Zkušenosti lidí jsou extrémně nespolehlivý zdroj informací. Býval tu kdysi nějaký týpek, který si na štangli vzpřímeňáku přidělal páku, co se nějak tahala rukou a pomáhala pohánět pedály. Byl podle vlastních zkušeností naprosto skálopevně přesvědčený, že to je přínos, že šlapání i s jednou rukou je mnohem účinější, a nešlo mu to vyvrátit, i když se tu ostatní shodli, že je to blbost.
To máš pochopitelně pravdu. S těmi vědeckémi studiemi je to ale ve světě lehokol dost na štýru, ale to víš sám moc dobře :)
No vetšinou není hned potřeba plnohodnotná vědecká studie, ale stačí nějaký inteligentně navržený porovnávací experiment.
Pár experimentů by mě napadlo, ale k němu mi kromě MBB kola chybí i wattmetr.
Vzal by se jezdec zvyklý na oba typy kol. U něj by se určil maximální tep na daném kole. Pak by se při určitém tepu, odvozeném z maxima, měřil výstupní výkon, byl by tedy potřeba waťťak v náboji. Celé by se to samozřejmě několikrát opakovalo.
Příadně by dal měřit výkon s rukami a bez rukou při udržení konstantního tepu.
Další možnost by bylo měření schopnosti podávat určitý výkon po určitou dobu na daném kole a k tomu ještě nějak zapojit tep. Tím by se mohlo ukázat, jaký vliv má zapojení rukou na únavu nohou a schopnost jet delší dobu ve vyším výkonu na daném kole.
Tím, že by se použil wattmetr by se eliminovaly rozdíly ve vnějších odporech (hlavně aerodynamika). Odpor řetězu by byl v měření zahrnut.
Už jsem to tu psal. Moving bottom bracket. Kolo, kde je podobně jako u pythonu a fleva kloub, ale je spíš v oblasti kolen. Závlek pozitivní.
Např: http://cruzbike.com/vendetta
aha, tak na tom Ti tahani do protitahu k noze nijak nepomuze k vyssimu vykonu.
Nakresli si pakovy pomer a bude Ti to jasne...
Trošku jsem se teď zamyslel nad dojmy z MBB, které jsem párkrát zkoušel. Jsou to jen dojmy z pár metrů jízdy. Zkušení jezdci to mají možná jinak.
Ono se to kolo, co se týče zatáčení, ovládá doopravdy spíš rukama. Nohami člověk musí šlapat tak aby si moc nerozhazoval směr a nebo to masivně rukama korigovat.
Ti Maďaři, kteří mi to půjčovali, mi ukazovali, že na tom umí jezdit i bez rukou, ale evidentně to pro ně není úplně běžné. Na to srazu byl i jeden python. Jeho majitel na tom kole dokázal zatáčet jak chtěl i s rukama za hlavou.
Problémem prodávaného kole IMHO jsou použitá řidítka, která jezdci staví ruce do polohy, kdy nemají moc síly. Je to stejné jako supermany a tiller na běžných leháčích. Tiller je výrazně náročnější držet rovně, některá kola by s ním byla neřiditelná.
Jestli myslíš poslední sraz, tak pythona si nepamatuju, ale určitě tam bylo jedno flevo (žluté, jezdil na něm Němec). Flevo trochu řídit umím (udržím se na něm, netroufl bych si do provozu) a to je opravdu nohama, ruky proti nim nic nezmůžou. Maďarů jsem se ptal na jejich MBBčka a řízení a říkali, že to šlapání "aby si člověk moc nerozhazoval řízení" je pravě to, že nemůžeš šlápnout normálně, jak jsi zvyklý, ale vést nohu potřebným směrem, když ji rám kola nevede. Oproti flevu je zdá se snazší použít ruce pro finální doladění řízení, nohy řídí jen nahrubo. Tak jsem to pochopil. Sám jsem jejich kola nezkusil, MBB jsem zkoušel jen Holfiho kdysi a později nějaký Cruz na Spezi. Mě osobně to přišo těžší než flevo. Měl jsem dojem, že řízení nohama je těžší, kvůli vzájemné poloze hlavy a noh, a přitom bez řízení nohama aspoň trochu to nejde. A ta koordinace nohou s rukama mi připadla těžší než na flevu odpojit ruce a soustředit se na řízení nohama. Každý to máme jinak.
A koordinace nohou a rukou na vesláku ti nedělá problém?
Já jsem na vzájemnou koordinaci rukou a noho zvyklý z lyží, kde také jde o jemné načasování jednotlivých pohybů. Podle mne to je o tom, aby si hlava zvykla.
Na vesláku si nohama šáhneš do řízení jen v případě, že nedržíš řídítka oběma rukama a když se to stane, havaruješ. Nejde tu chybu napravit, je to moc rychlé. Pokud držíš řídítka oběma rukama, tak koordinuješ jen silový záběr oběma rukama stejně s tím, že nejde perfektně rovně, ale podle momentální potřeby řízení. I tak někdy jedu trochu vlnitěji než bych chtěl, ale přirovnal bych to co do náročnosti k jízdě v poryvovém větru nebo k řízení lehotandemu. Prostě něco, kde musíš rukama používat sílu a zároveň řídit. Nohy se k tomu se svým záběrem přifázují bez přemýšlení snadno, jsou vedené dráhou pedálů a reguluješ u nich jen sílu záběru a ani to nemusí být nijak přesně. Takže veslák mi v tomhle nepřipadá těžký.
A je to tam tak, že jsou nohy a ruce ve svém záběru synchonní? Nebo lze zabírat rukama mimo fázi nohou?
Pokud tam je pevná synchronizace jako třeba na klasickém tandemu, tak to je pak doopravdy někde jinde než MBB nebo třeba to lyžování.