Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda je možná přestavba staršího horského kola na kolo městské? Především sedlového rámu, aby se více narovnal posed a při zastavení na křižovatce se dosáhlo nohama na zem a nemuselo se sesedat?
Kde a za jakou cenu je to v Praze možné nechat přestavět?
Co myslíš tím "sedlovým rámem"?!?
S rámem jako takovým nic neuděláš. Posez lze upravovat změnou vidlice, představce, řidítek, posunem a výškou sedla apod.
Pokud je ale na tebe ten rám velký, tak s tím neuděláš nic.
Zvednout co nejvíc řidítka, zřejmě kratší a kolmější představec. Vyšší vlaštovky, nebo rovnou BMX řitítka s hrazdou. Tím bych taky skončil, ještě vhodné pláště, klasika Big Apple nebo lowcost Kenda Khan (za ty prachy super). MTB s kolmějším posezem je imho ideální městské kolo.
Dávat dolů sedlo je imho hloupý nápad. Člověk sice dosáhne pohodlně na zem, ale pak šlape neefektivně - příliš pokrčenýma nohama. To se používá na dětských kolech (dokud prckové neumí sesedat), a na babettě, kde šlapeš prvních pět metrů, než naskočí motor.
Pokud je to levný tzv. horák,je to v podstatě kolo městské. ATB. Potom stačí opravdu jen vyměnit řidítka. Případně pneu,pokud je tam brutal vzorek do terénu.
Tu srandu s řidítkama jsem udělal (kvůli vzpřímenějšímu posedu) na kole pro cesty do práce (pár km) a má to jednu vadu. Když kolo postavím na stojánek, přední kolo se otočí málem o 180 stupňů a kolo se složí jako šrańky. I při jízdě je kolo nějak vratší... Není nad originál řešení. Rozhodně je lepší koupit nějaké bazarové, ale originál kolo.Toho MTB si třeba taky někdo rád koupí.
Vzhledem ke kvalitě městského asfaltu a dlažby je horskáč ideální městské kolo a přestavovat se vůbec nemusí :-).
Ale teď vážně. Zaprvé: doplnit povinnou výbavu, tj. odrazky a pokud možno i světla (do osvětleného města stačí blikačky). Potom jde o to, k čemu má kolo sloužit. Jestli na tahání nákupů, tak potřebuje nosič, ideálně s košíkem nebo brašnami, aby se nemuselo pořád šaškovat s gumicuky. Jestli má jezdit i za mokra, hodí se blatníky, pokud možno nějaké široké a dlouhé, aby zpod nich necákalo. Řidítka bych zatím vůbec neřešil, maximálně bych zkusil nějaký vyšší představec. Tohle všechno by měl zvládnout každý cykloservis. Cenu netuším, ale bude to určitě míň než za nové kolo.
Chuťovky jako nábojové dynamo nebo převodovka se vyplatí jenom borcům, co na tom kole jezdí skoro pořád, za každého počasí a v jakoukoli hodinu. Pro začátečníka je to zbytečně drahé.