Ona i koloběžka je svým způsobem kolo, tak snad nevadí, že toto dávám do placu zde "nakole". Jestli to někoho zajímá, tak se rodí kalendář koloběžkových závodů pro r. 2006 (http://www.ceskykolobeh.com/base.html). I další informace ze světa koloběhu se tam dají najít. Nikomu koloběžku nenutím, ale kdo např. má na kole problémy s bolavými zády, tomu ji doporučuju.
No já používám takovou pětikilovou skládací s 6" koly na 70psi do města, a udělalo mi to potíže s plochejma nohama a s kotníkama, dokonce jsem musel nosit ortézu, tak jestli to nebude vyhánění čerta ďáblem, s těma zádama. Já bych doporučil lehokolozvlášť chce-li člověk někam dojet, ale samozřejmě ho taky nikomu nenutím:-). Jo a tu koloběžku používám ještě furt, i když už jen málokdy, prostě dávám víc pozor a nosím stahovačku na kotník.
Ta koběžka je fakt dobrá .Mě udelala na záda jenom dobře.Jestli jsi to trochu nepřehnal.Myslím velký záhul na ten kotník.Chce to trénink jako každý sport.Já jezdím na 20".Nebo 26/20.
Na kobrndě protáhneš celýho člověka,na lehokole jenom nohy.
To je pravda, na té koloběžce se člověk víc hýbe. A když chci rychle do města tak je ta skládačka fakt nejlepší. Do některých obchodů ji ani neskládám, hlavně když je to v přízemí bez schodů, s jednoduchejma dveřma, venku sucho, uvnitř není moc lidí atd. A když to složíš, můžeš s tím kamkoliv.
Dřív mě vadily držkopády na kočičích hlavách a drncání na zámkové dlažbě, ale co mám tu s pneumatikama je to super. Tak do 2km jedna cesta je to nejlepší dopravní prostředek.
Rektreační velikou na ježdění jen tak bych si asi nepořídil, určitě bych jezdil tak málo, že bych to nevyužil.
No, kluci, svatá pravda, že jako přibližovadlo je kolobka do města suprovní. Já sice zastávám spíše ty velké koloběžky - jezdím na 28"/20", ale každý ať má, co mu vyhovuje. Velká má navíc výhodu, že se na ní dá snáz naložit bagáž, když se jede natěžko a dál. Letos jsem krom nosiče na předním kole nasadil i nosič dozadu a ono to kupodivu taky dobře jde, jen se na zadek musí naložit šikovně "na úzko".
Potíže s příčně plochou nohou jsem jeden čas cítil také. Myslím, že to je pouze problém výběru obuvi. Ten kotník je ale divný. Při správné technice odrazu by jeho namáhání nemělo být extrémní. Odráží se ze špičky, ale to jistě víš. Horší je, že na těch prťavých hliníkových koloběžkách nejde nastavit odpovídající vzdálenost řidítek
S tím kotníkem šlo o to, že jezdím častěji pravou nohou na zemi než levou, hlavně protože na levou moc neumím skákat, a tak se mě při každodenním ježdění nějak natáhly všechny možný vazy kolem kotníku nebo co.
Když už tu mám odborníka, mohl bys poradit kde se dočtu to správný nastavení a techniku jízdy? Moc možností jak nastavit řídítka asi nebude, ale stejně by mě to zajímalo.
Taky mě vždycky unikalo proč mají ty velký koloběžky malý zadní kolo? Čemu by to velký stejný s předním vadilo? Vím jistě, že na té malé mám větší zatížení na zadním než na předním, ale nejezdím v tom šíleným předklonu, ale naprosto vzpřímeně (s výjimkou momentu odrazu, takže možná proto.
Viděl jsem velkou kolobrndu co měla obě stejný kola a hrozně se kroutila.Na ten zadek je to dost velká páka.
Aha, to mě nenapadlo. Když má být stupátko nízko, není kde vzít torzní tuhost, z jedinýho placatýho nosníku.
S tou tuhostí v kroucení máš jistě pravdu. Markantně se tenhle nedobrý jev projevil, když jsem na zadní nosič naložil bagáž. Sice jsem koloběžku s oběma 28" koly také viděl, ale myslím, že se tím neúměrně prodlužuje vzdálenost nábojů kol, neboli vzdálenost podpor nosníku řečeno technicky. Což se jednak musí vykompenzovat pevností nosníku (stupačky), tudíš navyšujeme hmotnost a výšku profilu (a tedy i výšku stupačky od silnice).Navíc při delší koloběžce se zvyšuje riziko, že zachytíš stupačkou o bouli na silnici, tudíž bys měl zase o něco zvětšit světlou výšku stupačky. Vše je prostě věc kompromisů.
A jak ses ptal na to nastavení velikosti. Pro mě je optimální vodorovná vzdálenost osy řidítek od zarážky pro patu 48 cm. Měřím 186 cm. Co se týče výšky řidítek, nevím, kolik to je v cm, ale dá se to odvodit z výšky př. kola 28", krk má 8 cm a představec mám zasunutý co nejníže to jde a je vodorovný. Připadá mi, že bych mohl mít řidítka ještě níž,ale na 26" kolo se špatně shání silniční ráfek a obutí.
Spoustu fotek najdeš na www.ceskykolobeh.com včetně videa techniky jízdy.
Ty odrazy to chce střídat co nejpravidelněji. Já střídám po 6 odrazech, do kopce to snižuji až na 3 podle stoupání. Energie spotřebovaná na přeskok se vynahradí menším zakyselením svalů.
Po nějakém čase si člověk zvykne a podvědomě si odpočítává. Samozřejmě, že zatáčky se odráží z vnítřní nohy a nerovnoměrnost se vynahradí až po projetí zatáčky.
Tak tohle dělám blbě, já vždycky jedu dlouho jednou nohou podle toho, jestli v tomhle úseku potřebuju skákat obrubníky, což umím jenom pravou, nebo jestli můžu zpomalit, protože stejně bude semafor, a pomalejší mám levou, a tak podobně. Až zas vyjedu, zkusím to střídat rychlejc a uvidím jak se to projeví na bolestech pravé nohy. Hlavně se asi naučím skákat rantle i levou.
Já mám na obtížnější úseky taky jednu stranu lepší. Ale zase se přeci nejede pořád v terénu a na tu druhou nohu taky musí něco vyzbýt. K vyskakování na obrubník je ale stejně nejlíp odrážet ze strany obrubníku. Málokdy na na něj najíždíš kolmo, ne. NA tyhle věci ale musí být tvá lehká malá kolobka obratnější.
Zajímavý, já naopak nerad skáču jinak než kolmo. Asi to dělá ten klamný dojem, že bych musel vzduchem letět větší vzdálenost, kdybych šel šikmo.
To nejni tím rád- nerad, spíš to vyplývá ze situace. Jedu po silnici, pak chvíli pokračuju po chodníku a přes obrubník musím tedy šikmo. To víš, stalo se taky, že zadní kolo usmýklo a noha došlápla mimo stupačku.... legrace pro celé okolí. Při kolmém najetí se to dá taky skočit sounož s oběma nahama na stupátku. Na to je třeba být dost rozjetý.
Sounož neumím, zkoušel jsem to, ale nešlo mi to. Navíc na tu mou skládačku se vejde přesně bota jedné nohy. Skáču stejným pohybem jako když chceš v běhu přeskočit hodně dlouhou kaluž, akorát si na dopadové noze přidržím tu koloběžku.
Dneska jsem zkusil napodobit to co jsem viděl na těch videích, způsob odrazu, hopswitch nebo jak se to jmenuje a hlavně to častý střídání. A fakt to funguje, jelo se líp a rychleji.
No, Jirko, vzhledem k tomu, že jezdi i teď v zimě, tě rozhodně nemůžu považovat za začátečníka. Tím pádem asni na místě nějaké poučování. Ono totiž na tvé malé kolobce asi lecos funguje krapet jinak než na mé silniční koloběžce.
Jinak, když už jsem se takhle rozdiskutovali ... určitě tě rád uvidím na nějakých koloběžkových závodech. Kalendář jsi našel na na ceskykolobeh.com. Máš přehled, kolik km ročně najezdíš?
Ten výskok sounož jsem myslel tak, že prostě jedeš, obě nohy na stupátku (i velká kolobka má stupátko dlouhé jen pro jednu nohu, takže musíš mít chodidle šikmo a jseš tak trochu překroucenej) a před obrubníkem jednoduše nadskočíš a řidítky kolobku nadzvedneš. Nejlíp to jde při jízde z kopce. Po rovině bys musel být dostatečně rozjetej.
Tachometr žral baterky tak rychle, že jsem ho přestal používat, takže teď nevím přesně. Ze známých vzdáleností a toho jak často jezdím jsem odhadl, že mám najeto asi 2000km na tomhle stroji. Na závodech se těžko ukážu, leda by tam byla spešl kategorie pro skládačky, nebo nějaký závod v jízdě mezi chodcema, v tom bych možná vynikl. Používám tu koloběžku výhradně jako přibližovadlo, když se někam potřebuju dostat rychle. V centru Brna je to v kombinaci s MHD na krátký vzdálenosti rychlejší než na kole a nejsou starosti s parkováním. Kdyby tohle neplatilo, asi bych vůbec koloběžku nevlastnil. Je to sice větší zábava než jít pěšky, ale kdyby se dalo na kole, tak by nebylo co řešit.
Najezdíš docela dost. Já minulý rok najel sotva 3 000. Na letošek chci postavit ležaté kolo a tak možná budu věnovat více času cyklistice. Ale někdy v létě bych chtěl aspoň jeden delší výletna koloběžce. Nejspíš podél Dunaje do MAďarska.
Kolik naložíš na kolobrndu?Myslím vepředu.
V kg to nevím. Zvrchu dávám na nosič spacák a karimatku, po stranách do brašen boty, nějaké oblečení, trocha jídla. Mnohadenní cesty nepodnikám, ani nikam mimo civilizace a tak těch věcí zas tak moc není. Kamarádi používají běžné cyklobrašny. Do těch se toho vejde habaděj.