Dobry den vsem,
pro kombinovanou jizdu vlakem na vylety na Vysocine si budu kupovat 20"-Tern-Linka.
Kvuli vetsim prevodum do kopce je lepsi Tern D16(2x8) nebo je to zbytecny prepych a staci Tern D8(1*8).Ve prospech D16 hovori moznost lehcich prevodu o 25% do kopce,pro D8 jednoduchost (o starost o presmykac min,30 dkg mene na vahu).
Rozdil v cene mezi D16 a D8 pro mne nehraje roli,o P24 neuvazuji-neni to moje krevni skupina.
Podobny problem zde asi resil kolega Possum
vicerychlostnim Shimano Alfine.
Preji prijemny den
Já na D8 běžně jezdím tohle http://www.mapy.cz/s/9POK
a je to pro mě tak akorát co vyjedu, do prudšího bych musel už tlačit.
Ale asi bych do D16 nešel, těch kopců, co jsou horší na mých cestách moc není (není kopec, který by cyklista nevytlačil), raději preferuji tu jednoduchost. Ona přeci jen ta skládačka, alespoň u mě dostává dost zabrat jak ji pořád někde cpu, takže čím míň se toho může pokazit, tím lépe.
Kolega Possum už to vyřešil :) Nexus 8 vzadu (pastorek 16z) a placka ZEE vepředu (34z) je to dost do pomala ale zatím jsem nenašel kopec kterej bych nevyjel a z kopce to taky na nejtěšší převod jde. Ale musel jsem napřed pochopit, že z tý skládačky nikdy raketa nebude a je to prostě na pohodový ježdění. Nicméně přehazovačky a přesmykače už bych potom, co jsem ochutnal tu převodovku, na městským kole nikdy nechtěl.
V cem vidite hlavni vyhodu vicerychlostni naby ? Na me ta mala kolecka planetove prevodovky nebudi u Shimana nejlepsi dojem.
myslíš, že jsou menší než u Rohloffu? https://www.youtube.com/watch?v=LFrLAowgWqw
Jezdim hodne po meste, takze pro me nejvetsi vyhoda je urcite moznost razeni pri stani. Potom nulove krizeni retezu, snadnejsi udrzba a hladky chod. Myslim ze zrovna Nexus je lety osvedceny. Ikdyby vydrzela jen tolik co tri kazety a pet retezu, ktere pri krizeni na tak kratkem ramu budou horet asi dost rychle,tak uz se myslim vyplati. Ale prorokuju ji delsi zivotnost :)
Tak to původní řazení pochopitelně nejde řadit při stání, ale jinak si nechá hodně líbit (oproti klasickým velkým kolům).
Řetěz při tom křížení trpí. Je lépe ho častěji mazat. Výdrž toho prvního byla katastrofální, najeto 671 km. Po výměně za základní Shimano jsem se dostal na 1600 km. Po výměně kazety za Shimano a novém řetězu (opět základní Shimano) jsem měnil po 2445 km. To mi přijde při ježdění převážně po městě dobré.
Jinými slovy po výměně původního bláta za alespoň trochu standardní součástky není opotřebení dramatické. Jako argument pro výměnu za Nexus to tedy moc nevidím, ale určitě se sníží jízdní odpor a zvýší komfort jízdy.
Ten hladký chod bych skoro viděl jako hlavní argument. Když vezmu za šlapku a protočím dozadu, zjevně se tomu nechce. Podle mne to dělá krátké ramínko přehazovačky a relativně velký rozsah převodů. Řetěz se tak na rolničkách docela kříží. Kam se to hrabe na mého horáka s načatým ložiskem! No a srovnání s crossem, kde je Shimano Deore LX, no to už vůbec nejde. A to mají ta dvě kola najeto mnohonásobně víc kilometrů než Tern Link D8.
Přesmykač znamená rozšíření podporovaných rychlostí, tedy posunutí hranic. Případně může znamenat větší nahuštění převodů a tedy zmírnění hrubosti řazení.
Větší nahuštění převodů mi na Tern Link D8 nepřipadá potřeba, takže maxiálně posunutí minima a maxima.
Jízda na kole je vždy o kole, o nohách a o mozku. Člověk má tendenci jezdit na všech kolech stejným způsobem, tedy i stejně rychle a stejně dynamicky. To dělá mozek. Když pak nohy nestačí (síla, frekvence, výdrž), tak ubere a uvědomí si, že je mezi koly rozdíl. Pokud to fyzicky dá, tak si rozdíl moc neuvědomuje nebo ho posuzuje jako nevýznamný. Toto je potřeba si říct, abych zase nebyl napadán, že srovnávám nesrovnatelné. Prostě v reálném životě je třeba posuzovat kombinaci kolo + jezdec a nikoliv jen kolo.
Já najíždím ročně 10 tis. km, jezdím do práce, za klienty, na chatu, na dovolenou a samozřejmě i na výlety. Cesta o délce 100 km je pro mne standard, v sezóně beru za standard do 150 km.
Tak teď už jsem to snad dostatečně okecal, abych mohl jít k věci.
Jak už jsem tu jinde psal, jezdil jsem z různých důvodů stejné nebo obdobné trasy na MTB hardtail 3x9, crossu 3x9 a Tern Link D8. Dnes má můj D8 kazetu 11-32 místo původní 12-32. Jinak je to standardní kolo.
Kopce a zpřevodování do pomala
Místa, která na skládačce nedám, jsou raritou. Do kopce dávám 10 km/h a krátkodobě se dá i 7 km/h, ale pak už je to posilovna a je otázka, zda trápit sebe a kolo. Převod 3*9 na výše uvedených standardních kolech dá méně a není to posilovna, ale jak často je to potřeba? Link D8 není terénní kolo, takže přesmykač bych tady já nevyužil. Slabší jezdec někde v horách by ho asi ocenil anebo změnit 52 zubou pilu vepředu za menší.
Zpřevodování do rychla
Paradoxně nemám na rovné trati velký rozdíl mezi MTB a Link D8. MTB nepomůže ani to, že je v XT, je lehčí než D8 a víc jak 3x dražší. Jen výjimečně jsem při kazetě 12-32 postrádal přesmykač. S 11-32 je to jen velmi výjimečně.
Zjišťoval jsem, jak je to možné. Po několika jízdách na stejné trati jsem zjistil, že je to odporem pneumatik. MTB jede rychleji po rovině a rychleji po špatném povrchu. V ostatních případech ale ztrácí na D8, což na těch 100 kilometrech prakticky srovná výsledek. Samozřejmě zhoršení terénu by D8 zcela deklasovalo.
Zjistil jsem tedy, že neúmyslné dohnání absence převodníku zvýšenou frekvencí šlapání funguje a převodník já nepotřebuji. Je jen málo míst, kde bych ho uživil. Nejdelší vzdálenosti ujeté na D8 bylo 150 km po labské stezce a několikrát 130 + něco km, kde teda úřadovalo i České středohoří.
Co na závěr?
Pro jezdce mého typu je i na méně typických trasách převodník na Ternu Link D8 zbytečný. Logiku by mohl mít u jezdců výrazně nižší výkonnosti nebo u lidí, kteří jezdí extra velké kopce každý den (například cestou do práce) anebo chtějí podnikat na skládačce dlouhé výlety.
Nemohu nepoznamenat, že D8 se v pohonu nevyrovná standardu Shimano Deore Lx nebo vyšší. Kvalita zpracování rolniček je nízká (navíc atypický počet zoubků, takže složitý upgrade), řetěz se na krátké trase docela kříží, prostě má to své odpory. Větší zpřevodování do rychla tyto rozdíly ještě umocní. Pokud se dozadu nedá něco lepšího, tak bych upgrade v podobě převodníku nepodstupoval.
Další věc je,že roztočit kolečka 20" a nabrat rychlost chce svou energii. Já teda ve městě rozjíždím ob rychlost (konkrétně 2-4-6), ale to asi není styl pro každého. Pokud bude trasa vyžadovat neustálé rozjíždění, bude to oproti crossu docela znát.
Viděl jsem turisty na skládačkách na těžko, ale ta kola na to nejsou moc stavěna.
Jinými slovy přestavovat Tern Link D8 na výkonnostní stroj nepovažuji za rozumné. Kromě toho je tovární nastavení velmi dobře vyladěné a za velmi rozumnou cenu.
Pokud si někdo myslí, že mu přesmykač pomůže, velmi mu doporučuji navštívit kamennou prodejnu a kolo si vyzkoušet. Na výjezd stačí rampa do nejbližších hromadných garáží no a nějaký ten kousek na vyzkoušení rychlosti se také určitě najde. Je to nejlepší způsob, eliminuje to jezdce (jeho sílu, jízdní zvyklosti a mozek).
Tern ma hlinikovy adapter na prehazovacku
Shimano nebo Sram:
http://www.ternbicycles.com/gear/extras
ale v CR jsem ho nevidel.
Pěkné, to jsem nevěděl. Pořád je otázka, jestli velikost kola nebude limitovat výběr přehazovačky, ale i tak je to dobré. Jestli to chceš v ČR, poptal bych prodejce nebo rovnou AZUB, protože ten Tern do ČR dováží.
Minimalne vetsina rad od Shimana nabizi ruzne dlouha raminka prehazky. Ale i ta nejdelsi se da pouzit - na 20" Ecu od Azubu jsem videl dlouhou Aceru zcela urcite. Do terenu to pak ale uz prilis neni: http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/...
Teď jsem ještě koukal na specifikaci D16. Pojede to trochu rychleji než můj 52 x 11-32, což považuji za nevýznamné. Kombinace do pomala 39 x 11-30 (tedy hlavně 39x30) už smysl má, ale v praxi se to moc nevyužije. Do terénu D16 není stavěn a obutí také ne.
Smysl to má pro lidi, kteří často překonávají stoupání od zaříznuté řeky nahoru na kopec nebo něco na ten způsob. Například Benešov nad Ploučnicí - Heřmanov a dál. Je to asfaltka, ale na častější ježdění by D8 nebyl vhodný.
Dekuji MIBOvi a POSSUMovi za cenne rady.Zvitezila pro mne jednoduchost D8.On prevod 52-vpredu na 32-vzadu odpovida u 26"-kola 40 na 32 a u crosse dokonce 37 na 32.S tim se kopce daji jezdit.Az na to clovek nebude mit fyzicky,daji se snizit pocty zubu na prednim prevodniku,popr. u pana Barese za 200,- nechat dovarit uchyt na presmykac.