Zdravím,
ačkoliv jsem prošel všechny možné diskuze k této tématice, moudrý z toho nejsem. Spíše naopak - čím více toho čtu, tím méně tomu rozumím.
Proto bych chtěl poprosit, aby mi v tom někdo pomohl udělat pořádek.
Můj problém je následující-tuto sezonu budu jezdit více méně pouze asfalt, a proto chci z mé 26" MTB udělat treka. Už jsem dal slick pláště,které jsou super,ale přijde mi to pořád málo rychlé. Prostě to chce větší průměr kol.V cykloservisu, když jsem se byl orientačně poradit, mi řekli, že do 26"rámu 29" kola nenarvu. Ted ale na netu čtu, že to tak spousta lidí udělala.
Lze vyměnit pouze vypletené kola -28" nebo 29" do mého 26" rámu tak, aby se tam vlezly a mohl jsem použít stávající kotoučové brzdy?Podotýkám, že na ně půjde opět hladký plášť, ať to hezky sviští :-)
Díky
Tak si to změř :-)
Kolik máš místa mezi ráfkem a vidlicí? Když tam dáš něco jako 25mm gumu tak by se to vejít mohlo, záleží na rozměrech rámu.
Nicméně věř tomu že větší průměr kol Tě nijak znatelně neurychlí. Je to o něco pohodlnější ale ne rychlejší.
Ve předu na vidle mám cca 2,5cm
A měřils to od ráfku nebo od gumy? Jestli od ráfku, tak tam věší nenacpeš.
Samože od gumy :-)
Hlavně že píšu že se to má měřit od ráfku, že.
Pointa je v tom že 29" kolo má ráfek 28". Takže když víš že tam máš třeba 50mm mezi vidlicí a 26" ráfkem tak si tam přidáš palec (na každé straně průměru jeden) a víš kolik zbývá na gumu.
Jestli to hodláš měřit od gumy tak musíš prozradit jak je vysoká.
Budeš rychlejší asi o 11%. Ale jak radí Hrabosh, radši si to změř.
A co vyměnit převody? Asi tam máš největší talíř 42 zubů, tak ho vyměň za 48 a větší. Můžeš vyměnit celou sadu. To se ti na kolo jistě vejde a budeš svištět!
Já to tak udělal - na horáku s klikama 44/32/22 jsem nedávno vyměnil za 48/36/26 a musím říct, že to splnilo to, co jsem chtěl = podstatné zrychlení, aniž bych musel šlapat jak zběsilej.
Ale jak říká tady výše abernathy - je to složitý proces :-)
Talíř je už samozřejmě vyměněný :) mám tam aktuálně 44zub,ale výš jít nechci. navíc spoléhám na to, že ty kola udělají mnohem víc.
Kola neudělají nic. Valivé tření bude stejné a aerodynamický odpor také.
Fakt jde jen o větší pohodlí.
Ale samozřejmě, že větší kola pojedou rychleji. Vím z vlastní zkušenosti, o co je rychlejší horák 29" než 26" při stejném převodu.
Tak schválně, o kolik je 29" rychlejší než 26", a jak jsi to měřil?
(Bez ironie, zajímalo by mne, zda máš nějaký použitelný výsledek.)
No rychlejší bude to kolo, na kterém pojede výkonnoější šlapající.
Jinak - dříve se jako srovnatelná míra udával údaj kolik palců (dnes mm) ujede kolo na jednu otočku kliky (převod x obvod kola).
Asi by hoši měli porovnávat "nejtěžší převod x obvod kola"
Převod v mm se uváděl vždy, tuším mládežníci v cyklistice měli právě takto omezen převod, aby se naučili točit.
Nejtěžší převod bude mít na průměrnou rychlost vliv jen v opravdu extrémních případech;-) U normálních kol má na rychlost vliv právě všechno jiné než nejtěžší převod...
Řekl bych, že se směšují vlastnosti kol s výkonností jezdců.
Mám-li dvě kola: 26 a 29", která mají stejné převody, tak kolo 29" ujede na jedno šlápnutí delší vzdálenost a má tedy teoretické předpoklady vyvinout vyšší maximální rychlost. Je pouze na jezdci zda ho utáhne.
Průměrná rychlost je o něčem úplně jiném, o té snad ani nebyla řeč.
Mám na chalupě tabulku se zmíněnými "převody v palcích" a jejich doporučenými hodnotami od dětských kol po dráhové speciály. Dá-li příroda tak si o víkednu vzpomenu.
S většími koly se ti subjektivně zvětší rychlost, protože větší kola snáze překonávají nerovnosti a kolo není tolik brzděno o výtluky, štěrk a hrubé nerovnosti, takže do udržení konstantní rychlosti na menším kole musíš dát víc síly. Když máš větší kola, tak na stejné cestě při vynaložení stejných sil budeš snáz točit a tak pojedeš rychleji.
Na rovném asfaltu silnice (a řekl bych že o tom se bavíme ze všeho nejvíce) to je úplně jedno. Výtluků není moc a štěrk (teď nemyslím zbytky posypu ze zimy) a hrubé nerovnosti se na silnicích nevyskytují.
Větší kola mají větší moment setvačnosti takže při častějších změnách rychlosti (zatáčky, technické pasáže) se kolo bude jevit línější, jízda bude namáhavější a při vynaložení stejné energie bude 29" pomalejší.
A hlavně je ten rozdíl tak nepatrný že nemá smysl to řešit.
A ty znáš někde nějaké delší úseky hladké silnice bez nerovností výtluků a překrývajících záplat. Nemyslím, tím nějaké 2 km nově vyasfaltované stezky přes pole, ale píšu o běžných dvoj a trojkových silnicích a účelových cestách.
http://www.bikemap.net/sk/route/196834-zavod...
V neděli jsem většinu z toho objel.
Ale sám tomu moc nevěříš, že to tak je, že? :-))
Máš ještě nějaký hladký úsek, nebo jsi je už všechny vyčerpal?
Jistě.
http://www.bikemap.net/en/route/907135-sazavak... (kromě krátké pakárny kolem Chocerad)
nebo třeba Začátek http://www.bikemap.net/cs/route/977133-ckkv... Za Mšenem to je slabší.
Je spousta naprosto bezproblémových silnic. Mezi severním koncem Prahy, Labem a Vltavou to mám projeté prakticky všechno a když neuhnu ze silnic na polňačky tak tam žádné problémy s povrchem nejsou. Někdy doraž a pojezdíme tu placku spolu.
Se mnou by ses hrozně nudil :-)
Jezdím ledaskde, ale v té oblasti téměř vůbec, přesto se mi nějak ani nechce věřit, že by zrovna tam byly tak kvalitní a hladké silnice, když jinde to vypadá jako celek dost bídně.
Možná máme každý jinou představu o hladkém povrchu silnice, já třeba takovou
Jedině změřit nebo nejlépe vyzkoušet. Nemáš možnost si půjčit v cykloservisu nebo u souseda silniční kola (pro otestování, zda vejdou do rámu, ani nemusí mít kotouče).
Ale moc bych si od toho nesliboval, jak píše Hrabosh, je to spíše otázka pocitu z jízdy, imho to udělá na průměrných rychlostech tak +1km/h. Daleko víc udělají nohy, v případě vyšších rychlostí aerodynamika (např. časovková hrazda).
Tak mi to nedalo a vyzkoušel kola, co mám doma. Tedy jenom přední.
Vidlici mám RS Tora, u jiné se to může lišit.
Kolo s pláštěm 28-622 se vejde v pohodě, nahoře zbývá tak 2-3mm, ale s pláštěm 35-622 se už nevejde.
Nešlo by to trošku propilovat? :-)
Když by dal pevnou vidlici, tak by měl místa dost.
http://pcshop.pells.cz/sport/vidlice-xf2-long...