Kdo máte sedadlo AZUB s hlavovou opěrkou, případně něco s podobnou konstrukcí: jak řešíte polohování té opěrky?
Oficiální způsob asi je dál a dál utahovat ty dva šrouby kterými drží opěrka k té konzole našroubované zezadu sedadla, aby to drželo hlavu, ale v případě možnosti (jízda po velkých nerovnostech) bylo možno opěrku odklonit dozadu.
U mě to ale funguje vždycky tak první jízdu, pak se to nějak vychodí a musel bych utahovat víc. Tak jsem přemýšlel o nějakém alternativním řešení - například dát na dolní konec těch svislých trubek hlavové opěrky nějaký kus gumy, silikonu nebo něčeho takového, aby to nebylo držené jen v těch šroubech, ale opřené o sedadlo na tom dolním konci.
Jak tohle řešíte vy?
On si o to někdo opírá hlavu? já myslel, že to tam je jen proto, abych si nezlomil vaz až do mě nějaký ňouma zezadu narazí.
ja mam na svojom LR opierku laminatovu od AZUB a ta kraasne pruzii a pekne vyhladzuje a tvrdsi terenn (teda v ramci lowraceru nejaka ta diera v asfalte co som nezbadal atd..) + je tam 7cm bulprenu teda 10cm ale stlacenych na 7.
Nebolo by lepsie vo vasom pripade tie plastove uchyty spravit duralove + hrubsia a mäksia vystielka aby to pobralo narazi?? Tak aby to nahradilo pruznost toho laminatu.
To mě zajímá. Nemáš fotku té opěrky?
nic lepsie teraz nemam nez toto foto.
1)
- každá ´stojina´ by měla mít dva úchyty, jeden na konci, druhý tam, co teď je (popř. výše)
- měla-li by být zachována možnost oddálit opěrku od hlavy (vzad), pak nahradit stávající vzpěry ´vzpěrou polohovací´(vyber si 8-) ):
https://www.google.cz/search?q=polohovac%C3%AD...
2)
- aplikovat IPS ( http://www.azub.eu/ips-ideal-position-system... )
foto ne, bo na A3 mám jiný systém upevnění opěrky
P.S. 8-)
... asi by to i šlo ...
http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/apus-full.jpg
O.T.:
http://www.azub.eu/accessories/
Sorry za off-topic.
Akito, ty vážně nemáš vkus.
Díky. A v čem konkrétně?
Ty oranžové odrazky.
Tak to není o vkusu, ale o vnímání ostatních účastníků silničního provozu: je to oranžové = je to ke mně právě bokem. Proto mi přijdou divné ty bílé odrazky na pláštích Schwalbe.
Jako jo, je tam víc barev než bych chtěl, holt AZUB zvolil červené páčky rychloupínáků, koncovký lanek a podobně. To případně vyměním za černé nebo zelené. Ale žlutou retroreflexní fólii každopádně nechám (a zepředu mám bílou a zezadu červenou).
No ale stejně - vkus nebo nevkus je natolik nedefinovaná věc, že se o tomto odmítám bavit. Rozumím formulaci líbí-nelíbí. V tom je jasně dané, že je to subjektivní názor. Ale vkus? Vždyť to nejde ani exaktně definovat.
Akorát škoda, že Ortileb recumbent backpack má vzadu bílou retroreflexní plochu místo červené.
Dobře, ta oranžová barva se mi fakt nelíbí. Já mám i z boku bílé a červené odrazky.
Navíc to co píšeš o oranžové, není úplně pravda. Odrazky na pedálech jsou také oranžové a řidič je vidí zezadu. U odrazek ve výpletu a na pláštích mi přijde mnohem důležitější, že řidič vidí ten kruh.
Červené na boku? No to snad ne, ta barva patří dozadu!
Už vás na to někdo upozornil? Ne? Tak to dnes uděláme za 500,-.
Ovšem, potkáme-li se znovu a budou-li ty červené stále na boku, zaplatíte 2000,- (maření úředního rozhodnutí)!
Oranžové se montují převážně na pohyblivé části.
Jen malé proužky, aby to nerušilo vzhled :) Směr jízdy mého kola se dá snadno identifikovat podle polohy předního a zadního světla, které je celkem jasně vidět i z boku.
Vzadu mám celkem velké červené odrazky na blatníku.
Oranžová hrůza mi na kolo nesmí.
"Oranžová hrůza mi na kolo nesmí."
No vidíš, tak to máš říct hned, že se _tobě_ nelíbí oranžová barva. To je pak samozřejmě tvůj osobní názor, na který máš plné právo (teda až na ty obecně zavedené významy barev v dopravě). A ne vykládat něco o nevkusu, jakoby to snad byla nějaká obecně platná pravda :-)
Domnívám se, že to kolo by se dalo těmi oranžovými hrůzami polepit vkusněji, tak aby to nevypadalo jak pěst na oko. Když tedy trváš na oranžové barvě.
Navíc i kdybys měl kolo polepené úplně stejně, ale dejme tomu bílými odrazkami, bylo by to z mého pohledu také dost nevkusné. Jedina z výjimek jsou díly stříbrné barvy ke kterým se bílá hodí prostě nejlépe.
Domnívám se, že je úplně jedno jestli máš kolo z boku oranžově nebo bíle svítící, důležité je, aby bylo vidět. Z délky kola, a směru pohybu každému dojde, že tě vidí z boku.
Opět: netahej sem žádný vkus, protože to nejde nějak objektivně definovat, a každý to vidí trochu jinak. Řekni jednoduše - "nelíbí se mi to, připadá mi to jako pěst na oko", a je to.
Ano, připadá mi to jako pěst na oko.
Tobě tvoje kolo připadá elegantní s těmi oranžovými odrazkami? Přijde ti, že je s nimi elegantnější, než když tam nebyly?
No, já abych pravdu řekl, eleganci až tak moc neřeším. Řeším to, kam dát odrazné plochy, aby pokud možno zboku byly vidět, a abych je za jízdy příliš nezakrýval.
No ale když už se ptáš, tak kombinace zelené, černé a žluté mě barevně nijak neuráží. Jediné co bych fakt změnil je ta tmavěčervená bižuterie.
Co ti brání ji změnit?
Několik věcí: vrozená lenost, nutnost hledat kde bych ty rychloupínáky musel koupit a jaké vlastně mají mít parametry, a v neposlední řadě nechuť měnit něco, co normálně funguje, jen to má nesprávnou barvu.
pro odlehceni - prip vymazat-
Blahe pameti koupil kolega ktery razi heslo "barva nejezdi" jako stavebni auto za 5000 stareho Escorta. A prebarvil ho. Byl totiz ruzovy s vínovýmy potahy.
vloni jsem potkával v Ostravě růžovou silničku a na ní cyklistu. Třeba si myslí, že růžová na panském kole ochrání před krádeží :-)
Když je řeč o odrazkách, Jirka mi dal zbytek červené odrazné fólie. Na Oceláč to není kam dát, zadní blatník mám zkrácený a nahrazený gumovou zástěrkou dozadu.
Tak jsem vylepšil Azub. Takhle asi vypadá z pohledu řidiče. Zadní odrazka svítí ve skudečnosti líp než ta fólie, foťák ale nemá tu "dynamiku" co oko, ten je převalený už jenom tím koncovým světlem (s okem totéž provede až brzdové).
Nedělej ramena a nevyhrožuj pokutami, je to blbost. Na všech autech vidíš kus červené zadní svítilny a kus bílé přední i z boku a je to logické - bílý konec je ten přední a červený zadní, bez přemýšlení a intuitivně vnímáš polohu toho auta. Podobně to pak funguje s dobře osvětleným kolem. Na kole nemá co dělat červená vpředu, to je vyloženě sebevražedný nápad. Mít něco červeně reflexního zboku v přední části a ne v zadní asi není úplně dobré. Pokud z boku převažuje bílá a červené je víc vzadu, funguje to fajn, intuitivně jako u toho auta.
Oranžové boční odrazky uvidíš jen na kole, které skoro nesvítí (což je možná většina, bohužel), jinak vidíš jeho světla dřív. Bílé reflexní boky plášťů jsou legální náhrada odrazek ve výpletu a zviditelňují kolo mnohem lépe než ty plastové excentry. Nicméně i tak jsou dost minoritní bezpečnostní prvek - schopnost být ve světlech auta bokem k němu a přitom na kolizním kurzu je dost mizivá, v podstatě musíš zastavit v dráze přijíždějícího auta na to, aby tě boční reflexní prvky mohly zachraňovat před nebezpečím. Čili je to prvek chránící ze všeho nejvíc hloupé a neschopné cyklisty. Schopný a dobře osvětlený se nemá do té situace jak dostat.
Děkuji za Politické školení mužstva.
Už jsem ho potřeboval ´jako koza drbání´.
Domníval jsem se, že použiji-li nadsázku, bude pochopena.
Že se tak nestalo, je pro mě jasným signálem, že musím, aka "Sam Hawkins" užívat slovní, popř. grafické zvýraznění (smajlíkem).
Podle mě nemáš tak docela pravdu - ze spousty úhlů vidíš jen přední nebo jen zadní světlo, což nedá řidiči auta představu o tom, jak je ta věc před ním dlouhá a kam směřuje. Na kolizní kurz se lze dostat i třeba zatočením. Ostatně, návěsy nebo třeba autobusy mají taky zboku několik oranžových odrazek a světýlek přesně z toho důvodu - pro lepší představu, co vidí řidič před sebou.
No a jinak si myslím, že ty pokuty myslel AV s nadsázkou, protože na takové "dnes to uděláme za 500" je samozřejmě standardizovaná odpověď typu "nesouhlasím, žádný přestupek se nestal - pokud máte jiný pocit, napište si oznámení o přestupku" (anebo lépe se s policajtem nebavit vůbec).
Chceš říct, že když řidič vidí tvoje přední světlo, představí si autobus? Tomu nějak nerozumím. Moje přední světlo může evokovat kolo nebo motorku, zadní blikačka jen kolo. Délku i šířku mám podobnou s motorkou, tak kde je problém?
Z mého pohledu je mnohem důležitější aktivní bezpečnost. Pokud mi někdo z vedlejší dává přednost, sleduji ho, zda mi ji doopravdy dává. Zároveň nejedu na kraji, ale prostředkem pruhu, aby tam byl jistý manévrovací prostor. Boční odrazku auto jedoucí z vedlejší vidí stejně až když jsem těsně před ním, reflexní fólie odráží pouze v malém úhlu kolem normály. Domnívám se, že takhle mě přehlédnout je mnohem jednodušší za světla, za tmy mám dost výrazné světlo.
Omlouvám se za tuhle odbočku od tématu.
Cílem je, aby řidič například zezadu zešikma přijíždějící viděl nejen bod (zadní světlo), ale pokud možno i přední část kola. Čili aby měl co nejpřesnější představu o rozměrech toho, co má před sebou.
Není pravda, že by retroreflexní fólie odrážela pouze v malém úhlu kolem normály. Někdy si to zkus: naopak trik těchto fólií je v tom, že odráží dost dobře z téměř libovolného směru zpět do téhož směru. Já mám například nalepené pruhy červené fólie i ze spodní/zadní strany těch trubek po boku nosiče. To je při osvětlení přesně zezadu úhel 45 stupňů, a podle mých zkušeností to odráží dost dobře. To je jedna z věcí na které se zapomíná: dnešní auta mají světelný kužel poměrně ostře horizontálně ohraničený, a končí tak maximálně půl metru nad zemí. Takže odrazné materiály dávat také dolů.
O tom, že i aktivní bezpečnost je potřeba, není myslím sporu. Akorát já teda neprasím uprostřed pruhu. Nějaký prostor větší než malý si nechávám, ale zase na co zdržovat provoz víc než je nutné?
Ta folie je tvořena nalepenými mikro kuličkami. Proto se má bezpečnostní vesta prát co nejmíň, resp. počítat s tím, že po cca 20. praní by měla být vyměněna za novou (bo ´slepne´).
Vyprání moc dobře nemám vyzkoušené, ale když jsem ještě podléhal dojmu, že výška kola má na něco vliv a testoval stále větší a větší vlaječku, dělal jsem ji právě z reflexní vesty. Problém byl v tom, že po pouhých cca pěti jízdách v dešti měly ty pruhy asi polovinu své retroreflexivnosti a ta oranžová už vůbec nebyla signální, jen prostá oranžová. 20 zmoknutí už z pruhů dělalo obyčejnou bílou a vyprání nemělo vliv (pochopitelně).
Jak moc bude ta fólie odráží závisí na dvou úhlech:
1. pozorovací úhel, který svírá paprsek z reflektorů auta dopadající na odrazku s linií pohledu řidiče na tu odrazku. Čím větší úhel tím hůř, často drasticky nelineárně. Evidentně to závísí na vzdálenosti od odrazky a vzdálenosti hlavy řidiče od jeho světel. Čili osobní auto zdálky může vidět mnohonásobně větší odraz než kamion z menší dálky.
2. vstupní úhel, ten co jsi zmiňoval, úhel vstupu světla do odrazky od kolmice k jejímu povrchu. Opět odrazivost klesá s rostoucím úhlem.
Když tyto dvě věci zkombinuješ, můžeš zjistit, že většina těch reflexních samolepek bude mít třeba 80x větší odrazivost pro pozorovací úhel při 0,2° pozorovacího a kolmém dopadu světla než při 1,5° pozorovacího úhlu a dopadu pod 40°úhlem. Čili oproti tomu, co si člověk pro zkoušku vyfotí foťákem přímo zezadu doma v předsíni řidič kamionu jedoucího jednu délku kamionu za kolem už nevidí na těch šikmých odrazkách na spodku nosiče prakticky nic.
Odkazy: http://www.usfirst.org/sites/default/files...
http://www.tapetechnologies.com/reflective...
Pokud počáteční podmínky úlohy zahrnují přední a zadní světlo správných barev každé viditelné z víc jak 180° a dostatečné intenzity, tak podle mě nevyrobíš situaci, kde by odrazky ve výpletech nebo na bocích kola snížily pravděpodobnost nehody. Vrtalo mi to hlavou hodně a dlouho, po horké debatě s jedním známým příležitostně ležatým pražským cyklistou. Dokonce jsem si dělal náčrtky, počítal úhly a tak. A nenašel jsem žádné řešení úlohy ve smyslu tvar křižovatky, kombinace rychlostí auta a kola a prováděný manévr, kde by člověk dokázal být k řidiči auta celou dobu bokem a takže světla neodhalí dostatečně, a přitom se dostat do jeho světel tak včas, aby to řidiči auta umožnilo díky spatření drazek zabránit nehodě, která by se jinak stala. Vždycky budou ty světla kola dávat dřívější a lepší dojem o tom co jede a jaký to má vektor rychlosti.
Pokud je to jen selhání mé představivosti a matematicko-geometrických schopností, tak prosím načrtni takovou situaci a dej to sem. Zkusil bych i praktickou simulaci, natočit na video z pohledu řidiče a tak. Nikdy není na škodu bezpečnost kola zvednout. Ale to neznamená, že budu ochotný lepit nálepky a mávat vlaječkama, pokud to reálný praktický přínos nemá.
Tak už jen podmínka světla viditelného pod úhlem 180 stupňů je podle mě v mnoha situacích nereálná. Na lehokole je typicky zakrýváš zboku nohama, na vzpřímeném rukama, brzdovýma páčkama, atd.
To přední by mohlo být za mírného šera pravda. Ostatně proto mám svítící helmu. Jakmile je trochu tma, mám před sebou tak silně osvětlený kus silnice, že nidko nemusí přemýšlet nebo zkooumat, kde mám předek. Samotné světlo na čumáku, přerušovaně zakrývané nohou na asi 10% času, vůbec vidět nemusí a hned si bez uvažování zformuje správný obraz jednostopé věci jedoucí tímto směrem.
Vychytat zadní je těžší - mít ho tak nízko, aby neznepříjemňovalo dálkové společné jízdy, ale ne moc nízko, a nezakrýt ho žádnou částí kola z žádného úhlu, to by umožňovalo jen montáž na blatník s rizikem, že ho při parkování urazím. Moje zadní blikačka má tedy slepý úhel doprava dozadu tvořený zadní gumou a ráfkem a doháním to opět svítící helmou kdykoliv je potřeba.
Jo, samozřejmě pokud máš svítící helmu do všech stran, je potřeba bočních odrazných ploch menší. No ale co jsem se díval na fotogalerii z vašeho posledního brevetu, tak odrazné plochy zboku máš i tak větší než malé (a řekl bych větší než mám já).
Švy na té kapotáži stejně potřebovaly něčím překrýt a reflexní folie bylo dost. Kapotáž byla stavěná s brevetami na mysli, takže zadní blikačka je uvnitř a špice horního dílu svítí od poslední přepážky dozadu. Ve tmě je to vidět fajn, ale neoslňuje to cyklistu jedoucího těsně za tebou. Prý to je vidět stovky metrů daleko na noční silnici. Na druhou stranu ty reflexní pruhy prý na silnici před Brnem zcela přebily tu blikačku (helma byla tou dobou vypnutá), byly první spatřená věc. Aspoň tak to hlásila Bety když nás předjížděla na skůtru. Já jel po krajnici, ona středem pravého pruhu, takže i při docela blbých úhlech ještě viděla odrazů z té folie víc, než světla blikačky prosvítajícího skrz coroplast.
No a ještě - opakuju, že nejde o to že bys nebyl vidět vůbec, ale poskytnout co nejlepší představu, jak je ta věc kterou řidič před sebou vidí zhruba velká.
A pak trefíš na řidiče který má auto s tmavýma sklama a ještě si veme sluneční brejle, aby vypadal jako frajer.
A znovu zopakuju, že pokud světla přesvítí ty odrazky násobně, nemají šanci tomu řidiči pomoct. On si představu sformuje ve zlomku vteřiny z jedoucích světel. Být celý reflexní mu může v situaci, kdy si tě může ve svých světlech nějakou dobu prohlížet, poskytnout přídavný komfort toho, že ví obrysy objektu, ne jen jeho polohu a vektor rychlosti. (Což u mnohých vede ke snížení opatrnosti a ob/předjíždění s menšími odstupy, ale to je na jinou debatu.) Jak velký přínos to je je otázka. Podle mě dost na to, abych měl třeba reflexní pláště nebo ráfky, případně na kapotážích nějaké pruhy. Ne dost na to, abych celé kolo prolézal a zkoušel nalepit nějakou žlutou reflexku na každou jeho část. To mě přijde jako plýtvání úsilím.
Ale na předejití nehodě potřebuješ naprosto instantní reakci, první dojem se počítá. Takže bezpečně výkonná světla ty odrazky snadno přerazí a ony hrají jen zanedbatelnou roli. Jo pokud má někdo jen slabé bludičky, můžou odrazky, včetně bočních zvyšovat jeho bezpečnost podstatně. Ale nedožene s tím pořádná světla.
Ještě mě napadl jeden aspekt: porucha světel. Stalo se mi, že jsem neodhadl baterky, a musel jsem dojet skoro bez světel, v nouzovém režimu. Podobně kdysi dávno ještě s BuckPuckem místo současné řídící jednotky mi někam natekla voda a uhnil drát. V takovém případě je potřeba být vidět aspoň nějak, a čím víc odrazných materiálů všemi směry, tím líp.
Proto mám vše zálohované, něco dvakrát :-).
Přední světla mám dvojitá, jediný společný bod je baterie. Na dlouhé cesty beru záložní nabitou baterku s sebou.
Zadní blikačka je typu, co mi nikdy neselhal, ani pod vodou. Když si nepamatuju poslední výměnu mikrotužek, začnu s sebou vozit další a docházení baterek se projevuje velmi pomalu. Svítím i ve dne furt, takže se na poloprázdné baterky přijde obvykle už ve dne.
Helma zálohovaná není, ale sama o sobě slouží jako záloha světel kola.
Nějaké reflexní věci na kolech mám, ale jsou vlastně záloha zálohy zálohy :-).
Včera odpoledne ( kolem 16.00 ) když jsme se míjeli tak jsem asi na 300 metrů viděl nejdříve silné bílé světlo, které jsem po asi sekundě v podvědomí rozložil do světel dvou - jedno přední a jedno na helmě a ještě jsem i správně určil jezdce :-D . Takže osvětlení je v pohodě. ( Já jsem zapínal přední až při cyklojízdě v 18.oo hodin ) Kamil.
Tak nevím. Četl jsem tyhle tvé dva příspěvky několikrát, a asi jsem je nepochopil. Co s polohou hlavové opěrky má spoečného IPS?
Jako IPS umožňuje posouvat sedlo ve více směrech, mohla by jít i ta opěrka (pokud by se tyčky, ke kterým je připevněná, nahradily těmi plocháči s vyfrézovanou drážkou).
Polohovací opěra - 1. odkaz
Jo tak, rozumím. Ale to by pro mě byla příliš velká změna. Já jsem uvažoval že bych na dolní konec těch trubek jen přidělal kus gumy nebo něčeho, co by trochu pružilo, a přitom by to drželo nastavený odstup od sedadla.