Ahojky
Když už jsem po několika pokusech došel k závěru, že mi celkem vyhovuje mazat řetěz lehokola lahvičkou s označením "Shimano PTFE Lube WS8000130", zjistil jsem, že už to nikdo neprodává. :-/
Takže řeším otázku, zda se prodává něco s podobným složením, třeba jen pod jiným názvem nebo čím mám tedy řetěz mazat?
Zkoušel jsem několik mazání ve spreji, sice to šlo rychle, ale přišlo mi, že na řetězu skončila jen menší část obsahu, takže jsem radši trávil čas kapáním z lahvičky na jednotlivé články.
Zkoušel jsem i nějaký bílý kapání (Finish line dry?), co na řetězu zaschne, ale přišlo mi, že pak jde na prázdno točit řetězem mnohem víc ztuha než u prvniho jmenovaného, jako by to víc dřelo v trubkách, i když při jízdě jsem zásadní rozdíl nepozoroval.
Takže čím mažete řetěz a proč? Jde mi hlavně o lehokolo, ale všechny poznatky jsou vítány.
Finish Line Teflon Dry jsem nějaký čas používal, ale spokojen jsem nebyl. Řetěz opatlá, ale moc nemaže a nechrání. Stačil deštík a řetěz byl samá koroze. Používám FINISH LINE Ceramic Wet a jsem spokojen.
WD-40 jsem zkoušel, je hodně tekutý, ale kupodivu na materiálu drží a silně chrání. Bikeři nad ním ohrnují nos, ale v testech vyšel překvapivě dobře. Při experimentálním mazání skládačky fungoval dobře, na kola určená na dlouhé trasy jsem se ho dát neodvážil, ale asi je v tom víc psychický blok než vlastnosti maziva. Používám ho na konzervaci šroubů a laku rámu. Nečistoty pak snadno setřu a nic nekoroduje ani při provozu v zimě v soli.
Po různých pokusech jsem se dopracoval k Motorexu Wet Lube (mám doma i "suchý" Dry Lube, ještě jsem neprubnul). Mají ho ve spreji i v kapátku. Stačí ho troška jen na články. Perfektně zavzlíná, nevyplachuje se (a i po důkladném dešti furt maže) a hlavně téměř vůbec nelepí a nenabaluje. Fakt nejlepší zkušenost. Ozkoušej, poznáš :-)
edit - zmiňovaný čistič WD sebou na horácovi taky vozím v maličkém kapátku, jako poslední pomoc do zabahněnýho řetězu. Tam pomůže zaručeně.
Používám tady ty dva a max. spokojenost.
http://www.bike-eshop.cz/oleje/olej-gt-85-200-ml
http://www.mastersports.cz/udrzba-a-cisteni...
Naposledy toto:
http://www.kola-cykloshop.cz/motorex-dry-lube...
ale spokojený nejsu. Když se to pořádně utře tak po deštivé vyjížďce je řetěz rezavý jak liška. Když jsem to naopak setřel málo, tak se na to nabaluje bord*l. Ještě dělám poslední pokus - setřel jsem to málo a po nějaké době umyl jen ten bord*l který se nalepil na převodníky a kazetu.
Příliš nechápu ty výrobce, co dělají zvlášť mazivo do sucha a zvlášť do mokra. To jako někdo před každou vyjížďkou přemazává řetěz podle aktuálního počasí? Já nejezdím blátem (rozhodně ne tak hlubokým, aby se dostalo na řetěz :-), tak bych si představoval něco, co jednou za rok namažu, a to mi vydrží v suchu i v dešti. Dobře, jsem ochoten slevit na 2x ročně :-). Přimazávání se mi moc nelíbí kvůli zanesení ještě většiho humusu dovnitř řetězu, a zase prát řetěz před každým mazáním je takový opruz, že jsem ochoten to absolvovat tak maximálně jednou-dvakrát ročně.
Dřív jsem měl ještě nějaký silikonový olej s teflonem ve spreji - to fungovalo a nelepilo se, ale vydrželo to namazané tak jeden den, pak už řetěz začínal šustit a pískat. A ještě předtím Olej na jízdní kola a šicí stroje(tm).
Jako následující jsem si objednal tohle:
http://www.kola-cykloshop.cz/olej-chain-extrem...
uvidíme, co to bude dělat. Pokud to nepomůže, tak už na to kašlu a budu tam šplíchat Wédéčko.
Dry Lube je "suchý" (ještě jsem nezkoušel), Wet Lube je do mokra, ale mažu tím celoročně a maximální spokojenost. Neliškatí, nesmejvá, nelepí. Asi ten Dry Lube bude spíš pro tělocvičnu, dráhu, nebo profi žiletkáře za epes počasí. Ti přemažou klidně kdykoliv. Nakonec třeba běžkař taky nemaže furt tím samým, ale zohledňuje počasí, když chce, aby to bylo to ono. proč by kolo mělo být až tolik jiné ?
Spíš je to naopak - jaký je důvod proč by to mělo být vůbec podobné, když běžkařský vosk a olej na řetěz mají společný akorát ten název činnosti "mazání".
Třeba proto, že pro různé podmínky jsou ty oleje různě optimalizované (přilnavost, odolnost, lepivost atd atd.). Pro nás, na rozdíl od profíků, není potřeba z toho dělat takovou vědu, ale nějaké minimum se vyplatí dodržet. Samo, že jsou dostačující univerzály, ale proč kysnout na nějakém kompromisu za podobnou cenu ?
Mno, abych pravdu řekl, o cenu mi tady vůbec nejde. Jde o ten čas strávený údržbou namísto času stráveného ježděním.
No, tak dvě minutky na namáznutí, občas deset minutek na vyprání a máznutí vždycky najdu. Tak přetížený zase nejsem :-)
Ja taky ne, ale to se budu tech 10 minut radsi valet, kdyz to stejne nema valny efekt.
Pomalu se priklanim k tomu, ze staci cokoliv. Kdyz je to trosku hustsi, aby to v retezu zustalo dele, tim lepe. Ale na cisteni jsem rezignoval. Jen tu a tam to pri cekani v terenu orypnu vetvickou. A na zivotnosti retezu to nijak nepozoruji.
Přikláníš se dobře, podle mě na oleji celkem prd záleží. Po experimentech jsem skončil u MD spreje (v práci ho bylo dost), nebo u turbíňáku (TB4, dtto), ten nakapu injekční stříkačkou.
Je fakt, ze obcas udelam vyjimku a cistim http://mur.rajce.idnes.cz/2013-11-23-Bahnite... - to pak ale pouzivam vodu v zahradnim postrikovaci. 8-)
Pracku retezu jsem mel v ruce naposled asi pred pul rokem, kdyz se mi s prvnim snehem nejak rozchroustal skoro novy retez.
"letitej" bordel na řetězu mi ale sežral převodník (prima abrazivo). A to už mi lezlo do peněz i na nervy. Pračka je na prd, ta opláchne povrch. Spojka řetězu a mistička s beńálem nadělá zázraky (a člověk se nestačí divit, co vyplave...)
Staci orejpat klacikem rolny a maznout.
Zere prevodnik? Nevim. Na silnicce jezdi ted Hrabosh a nestezuje si, celopevnak ma urcite par desitek tisic a biopace elipsy vypadaji taky OK.
Asi bude trochu záležet, v jakém prostředí se jezdí. Možná mám smůlu na tady ty naše písky a prach z něj...
Těch vodrbanejch placek se mi tady válí hned několik.
Jestli Ty nahodou zbytecne neplytvas. Fakt by nesly jeste pouzit? Kdyz se tak posmivas radce s jeji castejsi vymenou retezu... 8-b
No tak určitě je neměním po pěti stech kilometrech. A měním je až tehdy, když se s nima nedá ani rozjet (přeskakuje řetěz). I případný grotíky z nich srážím, aby dýl dobře řadily. Ale s úbytkem matroše ze zubů si holt neporadím (leda vypíráním brusiva)
Taky jsem omezil praní řetězu na minimum. Cross teď neperu vůbec. Hlavně po namazání pořádně otřu (mažu večer, stírám ráno před odjezdem) a používám ten FL Ceramic Wet Lube. Je to takový kompromis. Klasický FL Wet Lubricant je víc viskózní a za tepla hodně roní, takže i po setření chytá bord*l. Pokud něco vyroní, opět po jízdě utřu. Otírám i rolničky a čas od času kazetu a převodníky.
Na MTB dojíždím zásoby výše uvedené klasiky. Praní jsem omezil na minimum, ale někdy musím. Uvidím, co v létě, až to projede ten prach na Kokořínsku, Liběchov, Doksy... Je to takový píseček a ten se pak vyprat musí, jinak se drží a chroupe. Jezdím ten prach v létě co týden, tak to bude velký test.
Pro můj nájezd kilometrů jsou Dry maziva málo. Navíc ten FL Teflon Dry spíše opatlal povrch než aby zatekl do řetězu. Potřebuju, aby to v tom prachu dalo v létě 250 km (cesta tam a zpátky) a to ten Dry na jedno mazání nedával. Wet Lubricant to zvládá, ale nasbírá tolik písečného prachu, že je to zralé na pračku. Ceramic je něco mezi tím, tak v létě uvidím. Zatím dobré (zima, jaro).
http://oleje-vazeliny-cistice.heureka.cz...
Olej na jízdní kola a šicí stroje(tm)
po dešti to občas vyčistím v pračce, měl jsem na to nějakou tekutinu Pells a pak sem to utřel hadrem a namazal. Občas, když jsem líný to čistit pračkou tak to jenom zvenku utřu hadrem od šmíru a nakapu olej nebo stříknu nějakým silikonem. Ten silikon asi dlouho nevydrží ale je to rychlejší. A kupuju ten oil v Kauflandu.
Prach to chytá a sviní se to stejně. A občas to chce očistit.
Používal jsem WD. Speciální maziva na řetěz do prachu a do mokra jsou určitě lepší. Ale WD už jsem měl doma.
Teď používám CXpro CLP. Je to původně určený na zbraně, takový lepší WD. Dýl to vydrží na povrchu a nechytá to tolik prach.
Mě se celkem osvědčilo break-free.
To by mělo být podobný, kategorie CLP. Vybíral jsem to na základě tohoto článku:
http://www.strelecky-portal.cz/images/stories...
Jo a pro CXpro hraje, že je to český výrobek (vlastně ostravskypičo:-) ). A krom toho dělá moje oblíbené balení s mechanickým rozprašovačem.
http://d4s.cz/obchod/57/
http://d4s.cz/kontakt/
ale jenom když to vyslovují a píšou pražáci :-)
Celkem drahý špás, 150Kč za 100ml. WDčko jsem teď koupil 5l za 15000Kč. Čili pětkrát levnější. Taky mechanicky rozprašované, něco jako postřikovač na kytky.
Pane inženýr, buď máš blbou kalkulačku, nebo, ale to určitě nepřichází v úvahu, jsi to blbě spočítal ´z hlavy´...
150,- za 100 ml = 1500,- za 1000 ml
WD
15000,- za 5000 ml = 3000,- za 1000 ml
anebo akce :-) Nekupte to když je to tak levný.
Myslím, že výpočet byl dobře, jen nula se vloudila...
Kdybych potřeboval 5l WD, tak bych koupil kanystr za 800,- korun a nalil to do rozprašovače od rozmrazovače skel, které mám pro podobné účely asi tři;-)
Proti WD nic nemám, používal jsem ho celé roky, ale CX nechytá tolik špíny a řetěz vydrží jít potichu cca 3x déle na jedno nastříkání.
To mě právě zajímalo, o kolik je to lepší.
A kde mají pětilitrové balení WDčka za 800? To mě taky zajímá.
Tam, kde všechno :-)
http://www.zbozi.cz/?q=wd-40%205l&typ=mix...
Obě maziva, které používám tu už, myslím, padla.
Když má být mokro nebo když potřebuju, aby to vydrželo dlouho namazané používám Finish Line ceramic wet lube. Když na tom tolik nezáleží tak používám Bike Works chain star normal.
Mé pocity jsou takové, že ten FL trochu víc vydrží, trochu líp to s ním řadí. Zároveň z řetězu víc vytéká, takže je potřeba to víc otírat a asi to víc chytá bordel. Ten FL je o dost dražší, takže vždy trochu přemýšlím, který dát, jinak bych ho dával pořád.
Co mě přijde celkem důležité je, že řetěz vlastně nikdy úplně odmastím. Dřív jsem to čistil nějakým tím Bike Work univerzálním čističem a vodou, pak jarovou vodou a teď jsem zkusil Jirkovu metodu prolít to WDčekem. Vzhledem k tomu, co mě o víkendu čeká nebudu experimentovat a zkoušet výdrž WD a namažu to tím FL.
Jsem loni zjara šla nějaké mazivo do cykloservísu koupit. Pán mi nabízel různé spreje za dost peněz, tak jsem se optala, jesli němá něco, jak bývat "olej na jízdní kola a šicí stroje", jsme tím namazali fšecko, aji kožený caky na koně.
Nejdřív se zatvářil zhnuseně, ale když viděl, že žádnej kšeft se mnou neudělá, odkráčel dozadu do dílny a přinesl mi za šest pětek tuhle butelku (250ml). Jsem s tím spokojena, mažu tím všechno, co mi přijde, že by se mělo namazat (řetěz, nakapu to do středu, ke šlapátkům, na takové to kolečko u přehazovačky...) Řetěz po namazání vytřu bavlněným hadříkem, bordel se na to nelepí.
Já si myslím, že s tím v servísu taky mažou, když to měl v dílně a né na prodejně.
...Nalejou mu, pane Tauchen, deset deka konopnýho oleje číslo tři... (J. H. - 1. díl)
Nevím, proč zbytečně vyhazovat love za drahé přípravky. Používám na řetěz lehokola klasický olej na jízdní kola a šicí stroje a funguje to perfektně. Nakapu na válečky uvnitř řetězu, projedu to trochu, řetěz utřu a je to. V zásadě není potřeba řetěz z venku utírat "do sucha", protože by stejně měl být trochu namazaný i zvenku, aby dobře klouzal uvnitř vodících trubek.
Jiná situace je třeba u horského kola, pokud s ním vyrazím do terénu, nepohody, brodů atd. - tam už je třeba vybrat správné mazivo. Mi se třeba osvědčilo mazivo na řetězy terénních motorek.
"Nevím, proč zbytečně vyhazovat love za drahé přípravky. Používám na řetěz lehokola klasický olej na jízdní kola a šicí stroje a funguje to perfektně. Nakapu na válečky uvnitř řetězu, projedu to trochu, řetěz utřu a je to."...
Sám sis v podstatě odpověděl. Četl jsi někdy od někoho s WD nebo nějakým tím CLP přípravkem, že by řetěz utíral? :-)
Myslíte si někdo, že má mazání vliv na klouzání uvnitř vodících trubek? Já bych řekl, že nemá vůbec žádný.
Ale souhlasím s namazáním zvenku, zejména proti korozi.
Trubky se po čase musí měnit, bo jsou až tak zas.ané, že ztěžují šlapání
No, já bych myslel, že se mění proto, že jsou spíš prodřené. Na což mazání ani zasr*ní nemá až tak vliv. Já párkrát za rok utrhnu proužek hadry, namočím do benzínu, omotám kolem řetězu a protáhnu trubkou. Trubky mám čisté.
http://www.nakole.cz/diskuse/12248-vymena...
Čisté trubky mají i u nás v Krnově v hospě Na rozcestí:-)
Takhle se vytahovat!
Kdybys tvrdil, že umějí dobré pivo, věřil bych tí to spíš
Čistý trubky jsou důležitým předpokladem pro dobrý pivo. Pak do toho fušujou ještě tlak, teplota, čistý, mokrý a vychlazený sklenice a hlavně točič. Dneska většinou točí pivo každej, kdo má do trusníku díru. Podrobnosti si můžeš vyhledat ve Vaňkově seriálu Peklo na talíři.
Ja si myslim, ze rozhodne ano. Kdyz retez namazu po delsi dobe a pak zatocim klikama dozadu, je to obrovsky rozdil a z vyzkousenych mi to prislo nejlepsi vyse zminenym Shimano PTFE.
Nemyslim, si, ze by ten rozdil udelalo jen treni v clancich retezu, nekdy je i vylozene slyset, ze retez v trubkach vic drhne, ale tam vetsinou zacnu ocistou trubek zevnitr jiz zminenym hadrem namotanym na retez.
Otazkou ale spis bude, na kolik se to projevi pri skutecnem slapani a nakolik je to jen placebo...
To by bylo zajimave, kdyby nekdo zmeril watmetrem, clovek by si ujasnil, zda ten rozdil za tu praci stoji...
Samotny material tech trubek klouze na vybornou. Hadal bych, ze se to projevi bud tim, ze to ocisti lepe trubky, nebo ze se pak o tu trubku naopak ocisti povrch retezu, ale ne tim, ze by pak klouzal retez po olejove vrstve.
Z toho mi vychazi, ze by mel stacit vlhky hadrik kolem retezu a parkrat protahnout, dokud trubka bude spinit. A pak olej jen na cepy.
Jo, hlavne tu a tam povolit uchyt trubky a trosku ji popotocit, aby se retez neprokousal v ohybu ven.
No s tím vyhazováním love to není až tak jednoznačný. Když si vezmu, jak často a kolik jsem vyplácal toho levnějšího proti vyloženě občasnému máznutí odolného (byť o něco dražšího) - analogie levných Ruben proti "drahým" švalbům
Analogie je nejspis dost odpovidajici.
V terenu muzes mazat cokoliv, ale po 500 km v bahne a prudkych kopcich vyhodis jakykoliv retez. Prave tak po cca 1000 km, z toho 3 dny v Rychlebkach a 3 v Leogangu a par podobnych vyletu, odesel Double Defense NN, ktery je o 700 Kc drazsi, nez ormalni verze, ktera by v tomto pripade vydrzela totez.
Ale na silnici, tam se muze vyplatit s olejem laborovat a s plasti taky.
No, mám trošku jinou konkrétní zkušenost. Buďto chrastění a domazávání s univerzálem, nebo klídek a pohodička bez chrastění a domazávání s kloudným olejem v prachu a bahně.
Však i včera a předevčírem jsem párkrát utopil přehazku v močálu a po pár metrech protestování, než se oklepal hrubej marast, už řetěz zase ani nepíp a řazení šlo na ťuknutí.
Až se potkáme, zkus si máznout a pak zhodnoť.
Skřípe-li kolo u trakaře, stačí ho pomočit ...
Molykote TP-42
http://olejemaziva.cz/?p=productsMore&...
Existuje nějakej olej na mazání řetězu ktetrej vonní? Budu muset parkovat lehnu v pokoji :-)
GT
Nebo si najdi nejaky, ktery Ti bude vonet a pak zkus jeho mazaci vlastnosti. 8-)
http://www.kupkolo.cz/olej-gt-85_z193/
Je to ono ?
mám všechny kola v bytě. a mažu obyčejným olejem na kola a šicí stroje. A nemám pocit, že by to nějak smrdělo. Ale možná jsem si už zvykl.
Neřeším, mažu vyjetou 5W-40 po 15 000 v autě. Jezdím po silnici dálky a mažu tak co 500km, řetěz vydrží zhruba 3000km, pak ho vyměním za novej, po dalších 3000km je zase protočím a takhle sjedu dva řetězy a kazetu, pak to zahodím a koupím nový řetěz i kazetu.
Talíře jsem nikdy neřešil, jezdí to tak už zhruba 6 let a dobrý, řazení začalo váznout, ale stačilo vyměnit bowdeny a frčelo to zas jak drak.
Taky dobrý. Ale tak do března by mohly vydržet zásoby přepálenýho ze smažení kapra.
tý jo, a já s tím chtěl ekologicky natřít trámy v garáži. houby, na řetěz si ho nechám :-D
Aj na ty trámy je to dobrý ... nebo na plot.
nebo na silnici, když ti ta pixla omylem spadne. má to víceré použití :-D
Vždyť je to ekologický rozkládající se rostlinný olej. To můžeš lejt kam chceš, i do toho pískoviště :D
A co třeba sjetý pláště, vyřezáváš do nich nožíkem dezén?
Hodně odleželích kiláků či mil prěji v novém roce. Na řetěz J3 olej,tzv ložiskový.
Chlape, tys ještě od Silvestra nepřestal kalit??