Doteď jsem měl za to, že duše je vždy pro jeden průměr kola a nějaké rozmezí šířky pláště, ale teď vidím, že je nabízena duše 18"/20". http://www.bikeway.cz/katalog/zbozi/komponenty...
Cožpak o to, ono se mi to líbí, protože na trike mám vpředu 18" a vzadu 20" kola. Ale překvapilo mě to.
V rozumných mezích duše funguje i pro různé průměry. Na té odkazované stránce mají rozsah ISO rozměrů 390/406. Že duše půjde použít na dva ráfky, jejichž průměr se liší o 1 a 1/2 cm bych věřil, ale nejsem si jistý, jestli "tvých" 18" je skutečně těch 390 mm. Podle mě spíš ne. (V ne-ISO rozměrech plášťů je neskutečný bordel, jediné, čemu jde věřit je to ISO číslo, tedy průměr kruhu tvořeného patkou pláště v milimetrech.)
Taky si nejsem jistý, ale fakt je, že to tam píší 18"/20". Tak snad to tak bude.
Právě že ne. Stejný palcový rozměr nezaručuje žádnou kompatibilitu! Opravdu máš ráfek 18" kola v průměru jen o 1,6 cm menší, než ráfek 20" kola? Pokud ne, tak to prostě není tvojich 18".
Jiná věc je, že tu duši zřejmě do toho malého kola nějak poskládáš, asi ne bez varhánků, a asi s trochu větším opruzem při montáži, ale fungovat to bude. Takže pokud tě trápí "nouzová" náhradní duše na cesty, tak ta, co pasuje do 20" kola by ti mohla stačit. (A vůbec to nemusí být ta z odkazu výše.)
Mmch, historická vysvětlivka: původně výrobci kol přišli s nápadem, že se bude jako velikost kola uvádět vnější průměr nafouknutého pláště. (Více či méně zaokrouhlený.) To sice pěkně popisuje kolo, ale k určení velikosti ráfku potřebuješ vědět i tlouštku pláště. Tedy teoreticky stejná velikost pláště by měla znamenat stejně velké výsledné kolo, ale vůbec ne stejný ráfek. Což je na druhou stranu dost nepraktické, takže některé z používaných rozměrů se "přenesly" jako definice ráfku. Tím původní velikost (ta, co se většinou označuje v palcích, ale jsou i v milimetrech s písmenem na konci) přestala kdekoliv na reálném kole a ráfku existovat. Navíc neexistuje jednoznačný převod tohohle velikostního čísla na velikost ráfku, protože si to víc lidí udělalo "po svém". Stručně řečeno šílený bordel. I když se v něm dá alespoň částečně vyznat, nestojí to za to, fakt. ISO velikosti jsou dvojice čísel v milimetrech -- průměr ráfku a šířka pláště. Dva pláště se stejným ISO průměrem půjdou na stejný ráfek i když budou mít jinou šířku.
Např. z celkem běžně se vyskytujících plášťů může 20" znamenat jak 406 mm (to máš asi ty), tak i 451 mm (tedy úplně jiný ráfek!).
Díky za vysvětlení. Snad chápu podstatu. Jen nechápu jak jsi došel k rozdílu 1,6cm mezi ráfky pro 18" a 20". Při stejné výšce plášťů přece rozdíl pořád činí 2 palce. Ne?
viz. váš odkaz, tam je rozdíl průměrů duše v mm 406-390=16mm. Duše má tedy zřejmě vnitřní průměr o 35mm větší než je ráfek a výrobce předpokládá, že se "dofoukne", aniž by udělala faldy!
Rozdíl ráfků/plášťů 18/20" je 406-355=51mm tedy 2" - viz rozměry plášťů na tomtéž serveru.
Proto je řeč o "hokeji" v označování.
Ne tak úplně. Rozdíl mezi plášti (ráfky) 18" a 20" může být prakticky cokoliv! To se celou dobu snažím říct. Výrobce duše (nebo ten co psal popisek do eshopu) zřejmě považuje ISO rozměr 390 za 18". Což mu nikdo nevymluví, protože na to neexistují žádná pravidla.
Je možné že existují (existovaly) nějaká kola/pláště s ráfkem 390 mm a vnějším průměrem pláště 18" (to je 457 mm, tedy celkem normální hodnota šířky pláště 32 mm by to splňovala).
Pravidlo je jediné -- ráfky/duše/pláště zásadně NEvybírat a NEkupovat podle palcových rozměrů (snad jen s výjimkou totálního mainstreamu, ale tam už to taky zabordelili různými 29" MTB apod.) -- vybírat vždy a pouze podle ISO "milimetrových" rozměrů. (Pokud je výrobce či prodejce není schopen dodat a opravdu tolik toužíš po příslušném plášti, tak se dá zkusit hádat podle tabulek jako třeba tahle: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html... )
Souhlas, držet se metrických rozměrů jsem kolegovi radil již zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/18072-jedna-duse...
V těchto dnech jsem měnil ráfek vnukovi na 24" kole a k mému zděšení se pod 24" vyskytuji dva metrické rozměry ráfků - 507 a 540mm - 507 bylo správně (pro nás)!
Před lety jsem se s takovou duší potkal, byla pro rozměr 27 a 28", tedy 630 a 622mm a výrobce hovořil o speciální směsi. Použil jsem na 630mm a je tam dodnes!
Díky za zkušenost. Fakt je, že tohle je Butyl, tak třeba nemá problém s větší deformací. Uvidíme.
Pokud se dobře pamatuji, tak výrobce tehdy také hovořil o Butylu.
Již delší dobu jsou na pláštích uváděny rozměry jak v palcích tak v milimetrech. Zjistěte si na kole svoje rozměry v milimetrech - tedy reálný průměr ráfku a podle toho volte duši a případně plášť.
V označování je opravdu hokej - pro ilustraci:
- rozměr 27" - starý Favorit je udáván jako 630mm
- rozměr 28" - nový favorit asi od 1974 jako 622mm
Nemám u sebe převodní tabulku abych vám jí mohl naskenovat. Nejdříve asi za 3 týdny.
Duše má určitou pružnost, takže v tom nevidím problém.
Některé duše na krosové kolo mají přímo uvedeno, že jsou např. pro rozměry 622 i 630mm.
Vozil jsem duši 26/1,0-1,5 na krosovém kole s plášti 37-622 a problém to také žádný nebyl.
Mimo průměru je třeba hlídat také šířku duše - nouzově jsem použil širší duši než plášť. Už při nasazování pořád někde vykukovala a skřípala se pod patku, a když jsem jí při defektu měnil, tak na sobě měla nepěkné faldy a jeden se prodřel.
Já celkem i uvažuji, jestli není lépe na duše zapomenout a předělat kola na bezdušový systém. Pak je o starost méně.
Před 30 lety jsme také přechazeli na autech na bezdušové pneu, ale ráfky byly svařované a těsné, tak to stálo jen 15kč za ventilek a plášť byl automaticky bezdušový.
Na kole to bude s tím utěsněním asi nákladnější. Nevím, nestudoval jsem.
Co opravy při jízdě?
Bezdušáky mám na obou bajcích a už "roky" (pochopitelně s tmelem proti defektům). Maximální spokojenost, mléko "pobralo" i přejezd přes ostnatý drát. Teda, skoro, tři díry to zalepilo, na ten čtvrtý už nebyl tmel. Stačilo pak doplnit, "nafoukat" (kompresorem), zacelilo se to a jezdím na tom vesele dál.
Samozřejmě, pro sichr, vozím ssebou duši...