Nazdar kluci a holky,
potřeboval bych radu. Mám už asi 8 let kolo (Mongoose AMASA COMP) -> http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
Pravdou je že jsem ho příliš moc nepoužíval a spíš ho nechával na ježdění do hospody rodinným příslušníkům :D Před pár dny jsem začal uvažovat o koupi nového kola. Prošel jsem si muka výběru té správné platformy právě pro mě (trek -> 26" -> 29" -> trek) abych nakonec skončil u 29". Zprvu jsem uvažoval o prodeji mého mongoose a koupi již sestaveného nového kola, ale po nezdaru s prodejem jsem si řekl, že bych k obnově vozového parku mohl přistoupit jinak a kolo si jen „přestrojit“. Má myšlenka byla taková, že bych koupil nový rám, vidlici a výbavu bych přestrojil z mého mongoose (v zásadě na výbavě Deore). Nejde mi ani o ušetřené peníze ani sentiment nad starým kolem ale čistě o tu zábavu při sestavování. Jsem strojař a samotný průzkum a sestavení by pro mě byly druhé vánoce. Pravdou však je, že o kolech příliš nevím a žádné speciální vybavení a nářadí k dispozici nemám (nevadilo by mi však do něj investovat).
Vás bych se chtěl tedy zeptat:
Bude podle Vás člověk bez jakýchkoli zkušeností s opravami kol, avšak s velkým nadšením a chutí se učit schopný něco takového provést?
Budu muset koupit ráfky a pláště jiného rozměru. Budu moct použít stejné přední a zadní osy a nechat si na ně naplést nové 29" ráfky ?
Pokud koupím rám se stejným průměrem sedlovky, budu schopen na něj namontovat přesmykač a řazení z Mongoose??
Budu moci na rám napasovat i staré kotoučové brzdy z Mongoose?
Středové složení taky??
Doufám, že jste pochopili o co mi jde. Díky moc za každou radu.
Jakub.
29 ráfek neexistuje. Je to v podstatě běžný trekový ráfek 622-22(většinou)+ megatlustá pneu. Je to mimo téma,ale koupil si úplně nové kolo s koly 29. Nebo bych jezdil na tom starém,co mu v podstatě nic nechybí.
No na tomto kole se příliš jezdit už nedá - je špatná vidlice i ráfky. A nové kolo mi přijde líto kupovat, zvlášť když vím, že to staré by tak jak je skončilo ve sklepě a ztrouchnivělo tam. Do rámu a vidlice bych byl ochoten investovat tak 15 000.
Aha. Tak to jo. Z čeho vznikla ta touha po 29? Vlastní zkušenost?
No já na té 29" nijak netrvám. Ale po brouzdání na internetu jsem nabyl dojmu, že pro mé potřeby by se mi asi hodilo víc. Jezdím i hodně po zpevněných cestách a potřeboval bych asi univerzálnější kolo (což jestli chápu správně 29" je). Rám a vidlici a ráfky stejně ze stareho kola použít nemůžu.
Má to jistou výhodu to 29 kolo :-) Když tě přestane bavit terén,dáš tam plášť 28-37 622 a máš kolo na silnici .
No přesně to jsem měl na mysli. Jezdím někdy i vícedenní výlety s nosiči. A právě v těch případech bych chtěl prohodit pláště s stíhat bez obtíží kamarády na crossech.
Kromě středové osy (která může i nemusí mít tu potřebnou délku pro nový rám) by snad s ostatními díly neměl být problém. Akorát mě snad napadá krátká hadička k brzdám na větší rám a počítat s malou změnou převodů. Na samotném přeházení dílů vcelku nic není, zvlášť pokud jseš ochotný pořídit trochu toho vercajku (který se hodí a zaplatí i později při servisu) a něco maličko kdyžtak doštuduješ a okoukáš. No a s čím si opravdu neporadíš, zvládne servis.
Mohu ti odpovědět na jediné, pokud jsi technicky zdatný a to jsi jak píšeš, tak dokážeš opravit téměř cokoliv.
Připadá mi to zbytečné. Ale když má tu touhu. Nějak nevidím ty výhody 29 palcových kol.
No já na té 29" nijak netrvám. Ale po brouzdání na internetu jsem nabyl dojmu, že pro mé potřeby by se mi asi hodilo víc. Jezdím i hodně po zpevněných cestách a potřeboval bych asi univerzálnější kolo (což jestli chápu správně 29" je). Rám a vidlici a ráfky stejně ze stareho kola použít nemůžu.
Počítej. jest-li se to vyplatí.
Potřebuješ nový rám, vidlici, řízení, ráfky, výplet, pláště, duše...
Otázka je, jest-li bude stejný průměr sedlovky, objímky přesmykače, délka středové osy, systém uchycení třmenů brzd, délka hadic u brzd, délka a sklon představce.
Když k tomu připočítáš ještě nářadí...
A při koupi vidlice musíš koupit na rychloupínák, dnes už hodně vidlic je na pevnou osu.
Osobně bych buď koupil nové kolo a staré nechal na pojíždění na nákupy apod. nebo do starého malinko investoval - koupil kola, klidně z bazaru za 1500 a levnější vidlici a jezdil na něm.
No já docela sportoval ale jsem po úrazu a nic jiného než kolo už provozovat nebudu moct. Plánuji na něm tedy trávit hodně času a přestavbu jsem chtěl vzít i tak, že nákupem kvalitního rámu a vidlice si postavím základ pro další vylepšování, kdyby mě to vážně chytlo. Z mongoose už kvalitní kolo nikdy nebude.
Navíc mi jde i o tu radost si to kolo sám postavit a podílet se na tom. Vím že to je finanční nesmysl a stojí to plno usílí a nervů ale právě o to mi jde :)
pořiď cyklokrosku a kámošům foukneš i s plným nosičem ;-)
To jo, ale v kopcích ho můžná budou limitovat trochu převody.
Jel jsem takhle minulou neděli a i když kopce nebyli nijak prudké a dlouhé, tak jsem občas jel i na nejlehčí 36/28.
Je tedy pravda, že jsem kromě jihého vezl i 5kg brambor, 3 kg jablek...
Z formulace dotazu není moc jasné zda Ti je jasné že musíš také koupit novou vidlici.
Zbytek je plně kompatibilní a stačí to přeházet.
Jestli máš šikovné pracky, kup si ráfky, dráty a niple a kola si přepleť, není to nijak obtížné, zejména pokud máš k dispozici původní ráfek. Přecvakneš starý drát, prostrčíš nový, podíváš se do které díry v ráfku patří, tam ho přichytíš a takhle pokračuješ po celém obvodu. Když tam máš všechny dráty tak všechny niple utáhneš o stejný počet otáček, zhodnotíš jejich dotaženost a případně niple dotáhneš (opět po celém obvodu stejně) nebo povolíš. Když si koupíš nějaký rozumný ráfek (dvoustěnný kalíškovaný), který je tuhý tak na tom není co zvorat. Nejtěžší na tom bude zjistit jak dlouhé mají být dráty (ale na to jsou pomůcky a když se pro to rozhodneš, poradíme Ti tu).
Kromě běžného dílenského vybavení na to budeš na to potřebovat speciální nářadí odhadem za 1-2000kč. (stahovák klik, středového složení, stahovák kazety, bič, konusové klíče, centrklíč)
Jo to že budu muset koupit vidli vím. Za rám a vidli bych si představil tak 15000. Kola bych sice vypletl ale sám bych je bez nějakého přípravku nevycentroval nebo ano???
Rám jsem koukal na tenhle:
http://www.kola-online.cz/specialized-carve-29...
Na zaačátak byste mi mohli poradit v jakém poměru by mohla být cena vidlice a rámu aby jedna komponenta nebyla nad druhou příliš předimenzovaná. Díka :)
Vidli si kup tuhle: http://www.tuning-test.cz/index.php/nabidka... a k tomu rám podle nálady. Specialized (pokud na něm není alespoň 30% sleva, nebo to není špičkový model) nebrat.
Já k centrování používám přípravek zvaný brzdové špalky :-) Když pořídíš tuhý ráfek tak ten ty dráty prostě udrží a bude chodit rovně i když se budeš snažit aby nechodil.
S kotoučovkama to bude trochu horší, budeš muset použít přípravek "Tesapáska a nějaké tyčky". Nový ráfek nebudeš muset centrovat výškově (pokud dodržíš utahování niplů o stejný počet otáček) a jediné co se může stát (ale se slušným ráfkem to dá práci vyrobit) je že by mohl házet trochu do stran. Což u kotoučovek moc nevadí, přijde mi to spíš jako estetická vada. Pak právě nastoupí tespáska kdy si k rámu vedle ráfku přilepíš tyčku a budeš povolovat a dotahovat niple tak aby ráfek o tyčku neškrtal. Tohle je ale fakt potřeba dělat u starších ráfků a u měkkých šmejdů.
Důležité je nesnažit se "vyřešit jedno místo" a pak další. Prostě točit kolem, promačkávat dráty (aby si s ráfkem sedly), tam kde to škrtá tak na přilehlé straně povolit o půl otáčky na protilehlé přitáhnout, protočit promačkat. Je to kvůli tomu že napětí v drátech ovlivňuje ráfek i na druhé straně, takže se může stát že si to na jedné straně vyladíš a na druhé se to rozjede.
Centrovací stolice stojí od 1300kč, ale přijde mi to zbytečné.
Doplnil bych akorát o centrování zadního kola na střed náby.
Tohle se mi u kotoučovek nejlépe dělalo tak že jsem přilepil kus něčeho plastového (třeba kelímku od velkého jogurtu) přes celou vidlici nad ráfkem (zhruba v místech kde by vedlo brzdové lanko od jedhoho brzdového ramínka k druhému) a vystřiženou špičkou směrem k ráfku a přilepil to tak že šipka směřovala do osy zadní vidlice (lze oměřit šuplerou)
Tj. využil jsem toho že vidlice je stavěná tak aby ráfek chodil uprostřed.
No já na něho právě koukal kvůli té slevě. Předpokládam že nechat si dovézt z UK karbonový čínský rám je pr mě pitomost že???
Já bych to nedělal. Tedy pokud bych osobně neznal někoho kdo takový rám už má a může dát referenci.
Nicméně za 15.000kč slušný karbonový rám nepořídíš a to bys ještě potřeboval tu vidlici.
Když už do toho chceš sypat peníze tak raději do komponent (třeba bys mohl vyměnit šlapací střed s klikama čtyřhran za něco tužšího).
Pokud ti nejde o ten nápis, tak bývá pravidlem, že Spec. je o něco dražší než konkurence u obdobného výrobku. Pokud ti jde o speciální vlastnost, není co řešit, na kačku se nekouká, limit máš dostatečný. A bacha, rám je prý stavěný pro chrtí 80 mm vidlici ! Běžně asi koupíš spíš stovku.
http://www.koloshop.cz/horske-ramy-mtb-horske...
No já mám 178 cm a tam mají jen malé velikosti. V mé cenové kategorii a velikosti tam mají jen:http://www.koloshop.cz/horske-ramy-mtb-horske...
Na tuhle výšku by 17,5" rám s 29" koly byl akorát.
Při Tvojí výšce kolo na 29" vypadá fakt divně. Jestli si s tím chceš hrát, doporučuji googlit 27,5".
http://superiorbikes.eu/cz/kolekce-2014/mtb...
I když zrovna já mám co říkat. Mám o hodně delší ruce a nohy než je v populaci běžné, takže při 183cm vozím nejčastěji 21" rámy a ještě k tomu často frflám že jsou krátké.
Záleží na co to chce. Na blbnutí v hustém terénu by to nejspíš nebylo, ale jako univerzálnějšího treka určitě jo. Vždyť rozměrově je to prakticky totéž.
Když jsem onehdá pojezdil po Praze, tak jsem si říkal, že 29" na hladších gumách je tam na ty kočičáky a koleje asi o dost lepší než trek.
Neříkám že to nejezdí, nebo že to je nesmysl, ale že to vypadá divně. Divně vypadá také 23" rám s 26" koly.
http://forums.mtbr.com/29er-bikes/any-extra...
No pro tu 29" jsem se rozhodl vyloženě proto, že chci mít možnost z toho kola udělat pak úpravami během večera toho "treka" a vyrazit na delší výlet. Ještě bych měl otázečku k těm vidlicím a speciálně zdvihu. Trávím-li hodně času na těch asfaltových cestách, nebyla pro mě právě vhodná ta vidlice se zdvihem 80mm. Samozřejmě jezdím hodně i na horách ale pokud by se jednalo o pohodlí a ne o strukturální omezení, tak bych to pohodlí v lese obětoval tomu aby se mi na cestě šlapalo lépe a do kopce stoupalo lépe. Díky!!
Na hladším povrchu 80 určitě stačí. Nakonec i v hustším. Jde spíš o větší univerzálnost a pohodu, když pak vlítneš do lesa nebo na šutrovatou cestu.
A netuším, jak jsou ty osmdesátky rozšířené v "turistické" cenové kategorii.
No tak myslel jsem si že rozhodnutím pro MTB namísto treku muka končí ale teď mi zas vrtají hlavou ty rozměry rámu....jak se v tom má proboha někdo orientovat když si pak pustí tohle https://www.youtube.com/watch?v=pHDEzZ6u2ps
Ve videu se všichni shodují že 26" je mrtvá, ale jak se pak má člověk rozhodnout když mu 2 zástupci obrovských firem tvrdí že 29" je budoucnost a zbylí 3 že 27.5" je budoucnost.....
Budoucnost je v tom, co komu nejvíc vyhovuje. Problém někdy bývá, že něco prostě přestanou vyrábět s tím, že ti to (prý) nevyhovuje :-)
Takže vol hlavně podle sebe. Řekl bych, že vzhledem k rozšířenosti bude šestadvacítka umírat ještě hodně dlouho (pokud vůbec, nejsou na světě jenom habáni - třeba taková Lucie na 29" v Beskydech :-))
26" a 29" už jsou asi na jistotu, 27.5" zatím jen proráží.
Za sebe, 26" do vyloženého terénu, treka víceméně na silnici různých kvalit (pokud neuživím žiletku), 29" jako takového dost dobrého univerzála.
Rozměry kol jsou z větší části marketing.
Na tom tvém kole bych možná vyměnil vidli (nevím co tam máš), pořádně to rozebral, vyčistil, složil a seřídil, dal hladké gumy, možná vyměnil šlapací střed, ráfky, dráty, vyměnil lanka a dál spokojeně jezdil na Mongoose.
Jestli máš pocit že to je líný, tak to je z velké části dáno tím že to kolo má vůle.
Jestli rám za ty roky změknul, pokud nemáš výraznou podvýšku, asi nepoznáš.
a co zvážit pevnou vidli? ušetříš kilo váhy, na asfalt, šotolinové a polňačky je to v klidu, a s trekem bys stejně žádné hňupiny v lese nedělal :)
Jenže já jsem z Beskyd a na hory jezdím často. To bych na tvrdé vidli asi nepřežil :)
Aha tak já jezdíval odjakživa 19" a to mi sedlo. U 29" MTB se ty velikost určují jinak?? Nebo to je spíš podle výrobce rámu a každý to má jinak? Pak je ta možnost 27.5" MTB ale nechci skončit tak že tahle možnost vymře a já pak za 2 roky neseženu díly :D
U každého jinak, je to spíš orientační hodnota. Mám doma rám 19" i 21,5" :-)
U každého slušného výrobce najdeš okótovanou geometrii rámu (jak je co dlouhé a odkud kam to měří). Takže si vezmi metr, přeměř si rám a porovnej si to.
Když myslíš.
Třeba ten SUP odkazovaný výše je sice uváděný jako 17,5 (M), ale délka rámu je 603mm a je doporučován na výšku 173 až 182cm. Malý by ti určitě nebyl.
http://www.superiorbikes.eu/cz/archiv/kolekce...
Sup má obecně rámy delší než konkurence
Já vím, proto jsem to sem také napsal.
Bacha, některé vidle se dělají "tapered" (dole trochu rozšířený konus). Tak dej pozor na to aby pasovaly k rámu.
Tohle jsem absolvoval když mi bylo 15 s nedostatečným vybavením (neměl jsem peníze a ani dílnu s nářadím) na chodbě špatně osvětleného činžáku s postarším favoritem (spousta dílů prakticky neseřiditelná, vůle, bláto co se rozpadalo v klíčích a tak). Dodnes vzpomínám na to jak jsem tehdy něco dělal celé odpoledne a dnes mi to zabere necelou hodinu.
S 29" mi to objektivně stoupá snáze, z kopce to víc odpouští, ale neskutečně mě na tom štve jak to netočí, není to hravé. Mám pocit že jedu s kamionem. Ostré točky s tím vůbec nejde dělat.
Ale je fakt že tam kde bych se při průjezdu rigolu na 26" pravděpodobně zaryl držkou do země, tak tam se 29" jenom zhoupne.