Zdravím,
chtěl bych se zeptat, jestli by jste mi mohli poradit kolo na ježdění na silnici(lehké projížďky max. 10 km) a v lese po trávě a kamenech a polních cestách. Můj limit je 8 000 Kč. Dá se vůbec něco takového sehnat? Děkuji.
Tak tady si můžeš vybrat
http://jizdni-kola.heureka.cz/leader-fox-factor...
Pokud nehodláš (nemůžeš) dát za kolo víc než osm litrů, tak na ty kameny raději zapomeň.
Myslíš že to nevydrží?
http://www.koloshop.cz/vypletena-kola-mtb-29-...
Mě přijde že si ze mě někteří přispěvatelé dělaj prdel. Zrovna tu je otevřené téma "kolo za 7.500kč". A Hanyse nenapadne nic lepšího než si založit téma "kolo za osmičku". Doprkna to fakt všichni čekaj že se se místní osazenstvo tetelí na každý nový dotaz "jakou plečku si mám vybrat" a že je jejich dotaz tak unikátní že se tu nikdy v minulosti neobjevil, že je ani nenapadne se podívat na posledních 15 příspěvků???
GRRRRR!!!
:-) Ty jednotlivé dotazy se ale týkají kol zcela odlišných cenových kategorií: do 7500Kč, do 8000Kč a do 9000Kč....
No Hanys alespoň napsal smysluplný titulek, takže až někoho napadne hledat odpověď na podobný dotaz tak to vykouká z titulku.
Jsou i horší. Třeba "prosím poraďte", "prosím pomoc", případně "poraďte s výběrem kola" a jiné podobné perly.
A abych nebyl jen prudivý, tak odkážu na aktuální diskusi http://www.nakole.cz/diskuse/17877-author-unica... (poslední příspěvek před necelými šesti hodinami).
Takže v souladu s tam uvedenými informacemi a tím co doporučuje Ronda si vyber konkrétní kolo a zeptej se jestli bychom si ho koupili.
Mohly by tu být ještě horší, třeba: "Nemám ani vindru a chci si koupit nové kolo max. do 50000Kč. Prosím pomozte!"
50 litrů, nebuď přízemní... http://search.seznam.cz/?q=nebankovn%C3%AD+p%C5...
Není tady téma ,chci kolo do 2000. Do lesa a terénu :-) 8000 to je drahýýýýýýýýýý
Tohle by ti nestačilo? Možná by bylo i levnější. :-)
jestli ti to tu téma chybí, tak rád posloužím :-D
Jak je libo :-)
Ještě založ téma: Kolo na občasné dojíždění do obchodu a na hřbitov :-) A různí cyklisté tady budou navrhovat titanové rámy,plynokapalinové odpružené vidlice,atd:-)
Pokud by někdo jezdil do obchodu nebo na hřbitov třeba přes Honský špičák, tak by se takové kolo určitě šiklo :-)
já budu asi zanedlouho otvírat téma "kolo za desítku, nevím co s tím" :-D
15ti letý brácha chce kupovat, má k dispozici 10.000,-. půjdeme asi k dvornímu mechanikovi, který má pells a maxbike.
tak ho už jen ukecat na něco s pevnou vidlí, ať zbytečně nevozí kilo navíc :-D
ideálně tu hezkou silničku, aby mi ji mohl půjčovat :)
vyplatí se obětovat "nefunkční" levnou odpruženou vidli ve prospěch třeba sady alivio, místo těch nejlevnějších potvor?
Od kolika peněz má kolo použitelnou odpruženou vidlici? Když tedy na kole za 10000 je nepoužitelná.
Tak od 35.000 nahoru. 8-)
Nejlevnejsi opravdu pouzitelne vidlice najdes tady: http://tuning-test.cz/
Tak tak. Když se chci občas projet po lese,tak jedině kolo za 35000. A koho chytí na kole za desítku,toho vykážou s velkou pokutou :-))
Kdyz se jedu projet po lese a chci si to uzit, tak chci mit funkcni vsechno. Kdyz Ti staci drncani, skripani a viklani, staci i supermarketova hruza. Za 10.000 muze byt dobre kolo na projizdky po slusnych lesnich cestach nekde ve Voderadskych bucinach, ale z brdskych hrebenu bych s tim k Pavianovi nesjizdel, to by mi upadly budto ruce, nebo vidlice.
tak to téma už zakládat nemusím. dnes během pěti !!! minut vybráno, vyzkoušeno, zaplaceno. dýl trvalo mně nakoupit nové bowdeny, lanka, odrazky a další kraviny do zásoby :-D
brácha první, že tu v jednom obchodu viděl silničku, že ji chce, že stála do 10.000,- (limit, který měl). tak jsem ho ukecal, ať se zajdeme podívat k dvornímu mechanikovi, že tam měl taky moc pěknou (nějaký Pells na Soře, asi za 13.000,-)
Přišli jsme tam, silnička samozřejmě pryč. Tak začal obhlížet treková kola (byl jsem docela rád, protože na silnici by se zabil). Během minuty mi ukazoval na jedno černé "tohle chci" :-))
Pells Demon, 10.990,- :)
koukal jsem po řazení a výbavě, skoro všechno kromě brzd Deore, pevná vidla, fajn cena.
tak se projel, i s rukou v sádře, vytáhli jsme penízky, zaplatili, a odvezl si ho busem domů.
nechal jsem mu jen doplnit držák na flašku a stojánek. celkem jsme tam nechali s mým nákupem asi 12.000,-, takže mechanik spokojený, brácha taky, a já taky, že to šlo tak rychle.
a teď raďte, byl to dobrý kup? :-))))
http://pcshop.pells.cz/sport/demon-_d29038.html
Tak podle mě to byla za ty prachy určitě dobrá volba. Kolo je pěkně lehký, hlavně díky pevné vidlici a třikrát zeslabovanýmu rámu. Tak necht' bráchovi slouží, hlavně at' se na něm nevymele (aby si ho neodřel) a hlavně aby Ti na něm neujel;-)
To se uvidí. Mě se tento typ kol líbí, kdyby mi ukradli mtb, tohle by byla jedna z možností, co si koupit na přesuny do práce a pozdějc výlety s dětma na kole.
BTW jak široký tam jdou dát pláště? Změřil bys mi vnitřní šířku vidlic ve výši obvodu kola?
ahoj, tak jsem koukal a vzadu je u pláště 700x40 na každé straně ještě asi centimetr volného místa, směrem nahoru tak cenťák a půl.
vepředu je to tak cenťák a půl do boku a 5 volných nahoru.
takže šířka u obou je cca kolem 6 cm.
mám pocit, že mi v obchodě říkali, že ta vidlice je dělaná tak dlouhá proto, aby šla případně v budoucnosti vyměnit za odpruženou a nezměnila se geometrie.
Zrovna na potvoru bych tu jedno kolečko měla. Je tak akurát zajeté, ale pořád dobré a servisované. Za osmičku ho přenechám, jen nevím zda ti nebude malé.
Kolik měříš?
Jo a je červené, nevadí?
S Tvým limitem a předpokládaným potřebám bych šel do tohodle http://www.maxbike.cz/horske-kolo-meru-3/ a víc bych neřešil.
Boze, na tom snad neni jediny dil, ktery bych mohl oznacit alespon za uchazejici.
Bože vy ste vážně úplně mimo, co bych za takové kolo za totáče dal. Buď neumíte jezdit na kole, nebo se k těm kolům chováte jak dobytek, když by vám tohle nestačilo na LEHKÉ, DESETIKILOMETROVÉ PROJÍŽĎKY.
Ne, my jsme si jen vsimli, ze totalitni kvalita uz dnes v konkurenci neobstoji. Jsme nekde jinde. Stejne tak duhle diskusi nevedeme po dopisech pres kopirak, ale na internetu.
Samozrejme, i takove kolo jezdi. Ale pozitek z jizdy je uplne jiny, zvlast kdyz ho clovek zacne trosku namahat. Treba ne uplne rovnym povrchem, vetsim zaberem, ...
To je fakt, musím s tebou souhlasit. Lidi jsou opravdu čím dál víc rozežranější a náročnější. Přitom jistě každej z nás dřív jezdíval na lecčems, hlavně že to mělo dvě kola a dalo se na tom jet a jak jsme si toho vážili a byli za to rádi. K tazatelovým účelům opravdu postačí jakékoliv kolo, akorát s tím zamýšleným ježděním přes kameny bych si to raději rozmyslel.
No, ja se prave snazil odpovedet tak, abych se trefil do rozsahu terenu, ktery byl zminen.
Nojo, ale jde o to, co si který soudruh představuje pod pojmem "přes kameny"?
Třeba já tohle na fotkách. A to se dá na každým kole, třeba i na skládačce eska (už jsem jich pár na podobných cestách potkal), jen se to nedá hulit dolu naplno jako na celopéru za pade. K čemu taky, žejo :o)))
http://pepikw.rajce.idnes.cz/Podzimni/#PB151714...
http://pepikw.rajce.idnes.cz/Belveder_a_Dolak/...
Rozežranější, náročnější - to je jejich problém. Ale když se takhle pohoršují při setkání s obyčejnými věcmi(lidmi) - tak je to vlastně taky jejich problém, člověk si to nesmí brát osobně :-)
Je problem nekomu poradit, ze od teto cenove relace nemuze ocekavat pohodli? Fura lidi si mysli, ze kola z tesca mohou fungovat. No, zkus si takove koupit a nejakou dobu provozovat...
Asi pred 20 lety jsem si kupovala kolo na jezdeni se psama po lese. Provadac když videl jaky kolo jsem si vybrala řekl památnou větu: paní, na tom kole vam odejde uplne vsechno.. Nakonec jsem si koupila jine, tenkrat asi za 6000,- a chlap byl z neho doma nestastnej, protože jsem ho pasovala na dvorního udrzbaře. Potom mi to kolo nekdo ukradl a na psy jsem si poridila jine vozitko. Jsou lidi co na tohle forum nechodi a se psem po lese jedzi jak vztekli a uricite za nej nedali vic jak 10 000,- to vim jiste a kolo uz leta drzi. Jiste horni hranici se meze nekladou, ale mam ze zdejsich prispevku dojem, ze pokud clovek nema kolo v desitkach tisic, tak nesmi ani do lesa, coz neni pravda. V dobách toho prvniho kola jsem na nem mela za půl roku v terenu 3 500 km. Byt zadavatelem, koupim si to na co mám a vyrazim do terenu, vsak ono se ukaže.
Mám dojem že většina zde přispívajících už tu roli údržbáře absolvovala a píší právě s touto zkušeností.
Já chci ušetřit, koupím si levné kolo, opravy mi uděláš zadarmo. (případně v servisu "vždyť to kolo stálo jen 6.000kč, to si za seřízení nemůžete říct xyz Kč, to musí být levnější").
Občas pomáhám s něčím kamarádům. Fakt mě dokáže namíchnout když jim říkám "půjčíme si dobré nářadí, stojí to sice fůru peněz, ale bude to za chvíli". Nee, to je ZBYTEČNĚ drahý, nechci moc utrácet (Tvoje práce a čas jsou přeci zadarmo).
Naposledy soused s kotoučovkama z Tesca že cinkaj. Nějak jsem to pošteloval, pak si na to sednul, rám se zkroutil a samozřejmě začal koncert. Sesedl a bylo ticho.
Takovejm zarazit krumpáč mezi lopatky. Ten může být laciný, na šutr to nenarazí a nebude se používat opakovaně.
On je právě hlavní problém v tom, že si většina začátečníků není schopna udělat na kole zhola nic, ani třeba seštelovat přehazku. Pak jim nezbývá, než pravidelné návštěvy servisů, kde si draze účtují každej prd. Takoví zákazníci s levnými, málo kvalitními koly jsou pro servisy asi nejlepší. Mechanik otočí jednou seřizovacím šroubem přehazky a stovka či dvě jsou doma za minutu práce:-)
Se tomu smeju, vypada to jako by ten prispevek psal muj chlap. Já na kole neumim opravit nic, jinak naradi to taky manzel kupuje kvalitni, obcas vykrinke neco jako hele to je Narex, to si koupim. Kdyz mi to kolo ukradli, chlal zvolal, slava, budu mit klid. Jinak 6000 pred dvaceti lety si myslim nebyl zrovna pakatel, ne?
Jo, tak to jsem chtěl poznamenat, že by bylo zajímavé, kdy jsi to kolo kupovala za šestku. Jestli před dvaceti lety, tak to překračuje dneska tady prosazovanou minimální hranici nějakých 15 tisíc.
Nemáš tak úplně pravdu. Nikdo těmto lidem tady nedoporučuje kola za desetitisíce, ale prostě je pouze chtějí odradit od koupě toho nejlevnějšího a raději si něco připlatit za kolo kvalitnější a funkčnější. Taky si přece nekupuješ nejlevnější boty, potraviny, pračku atd.
Ale kolo za osmičku, nekauflandový, by stačit mělo bez problémů. Na to co podle dotazu tazatel požaduje.
Dceři jsem takový pořizoval, projedem kdeco a servisuju ho, navíc na něm teď jezdí i manželka, takže nějakou představu co vydrží mám :o)
Je to už pár let, takže starší model než tohle a ve slevě vyšel na pětapůl (prodejna končila):
http://www.velokram.cz/index.php?controller...
"Je to už pár let"
A vsiml sis, ze se bavime o kole, ktere jde za ty penize koupit TED?!?
Ale model v odkazu je současný. No dobře přesahuje osmičku. Takových kol jsou spousty, tak třeba tohle je do limitu:
http://www.bikeprodejna.cz/53231-leader-fox...
Že to je pár let jsem psal proto, aby bylo jasné, že už to kolo něco najezdilo.
Středové složení SHIMANO UN26
Náboj SHIMANO RM35
Vícekolečko SHIMANO HG20
Jestli tohle je po petitisicove sleve... Hmm...
Zahodil bych vidli a za usetrene prachy tam daval lepsi osazeni. Jenze to by nikoho tolik nelakalo.
Na zimáku jsem nikdy nejezdil nic jiného, než obyčejná, šroubovací šesti - sedmikolečka Shimano, ani jednou se mi nestalo, že by se to porouchalo. Kdyby kazeta neumožňovala individuální výběr převodů, jezdil bych na nich dodnes zcela bez obav i na expedičním kole. Používal jsi tyhle levné komponenty někdy NORMÁLNÍM, POHODOVÝM způsobem, jak to má v úmyslu tazatel, že se o nich vyjadřuješ s takovým despektem?
Edit: na několika kolech mám už léta středové ložisko od Kinexu za dvě stovky, taky bez problémů.
Normalnim a pohodovym zpusobem jsem jezdil jeste v roce 2007 a 2008, teprve nekdy koncem 2009 mne vytahli ProPa a Meduza do terenu na singliky a ja presedl na lehace.
Jenze nemohu srovnavat s levnymi komponenty. Premier sel do haje uz nekdy 1992, od 1991 jsem mel toho ruzovaka za 10.000 a o nejake dva roky pozdeji jsem koupil z druhe ruky silnicku, kterou si pred dvema roky ode mne koupil Hrabosh a bez vymeny dilu s ni jezdi dal. Shimano Exage 400 na MTB a RX100 a 105 na silnicce nebyly zase tak spatne.
Jo a Premiera jsem mel porad rozebraneho, aby alespon nejak fungoval. Kolikrat ja hledal kulicku pod skrini, jak tu barvite popisoval tusim Kocour.
Slevu nekomentuju, to je jasný nesmysl.
Ale i tohle osazení může vyhovovat i víc než dostatečně, přečti si zadání. Na to by podle mě stačilo kolo za 5-6t.
Jo, určitě se na něm dá taky jezdit. Kamarád něco takového má. Když jsme se sešli u něj na chalupě a jeli na kolách takovou desítečku k občersvovně a zpátky, divil se upřímně, co nás na těch kolech může tak bavit, že je to jen znouzectnost, jak se někam dostat jinak, než po vlastních, nebo autem. Tak jsme si kola na chvíli vyměnili. Mám kolo v úrovni sedmnáctitisícových, ale už slušně ojeté - přesto čuměl jak puk, že to úplně jinak jede, nekroutí se, řadí, brzdí, jede rovně i poslušně zatáčí... A já prožil chvilky docela slušného utrpení. Asi měl extra nevydařená exemplář s mimořádně špatnou geometrií, ale i jinak to byla taková ta klasika s kroutivým rámem, měkkýma kolama, gumovýma brzdama, šmajdavým plechovým převodníkem, řazení přemlouváním (vaklavé čepy už z výroby, gumové bowdeny atd.)... Prostě jet se na tom dalo, ale... Veliké ALE...
No já ani tak nemám pocit, že by to bylo tím, že zdejší osazenstvo si myslí, že kolo musí být drahé.
Spíš si myslím, že je to tím, že postavit dotaz, kde jediný fixní požadavek je cena do..., je jaksi nesmyslný. Nevíme, co vlastně tazatel chce, může to být cokoliv. Naše babča měla kolo ukrajina, jezdila do těch deseti km, samozřejmě jak do krámu, tak na hřbitov nebo do lesa na houby a někdy taky s hráběma na štangli na seno.
Jenže ona se neptala nikoho, zda to kolo je nebo není dost dobré za tu cenu. Pro ní bylo akurát.
Prostě si myslím, že když si někdo chce koupit kolo, měl by si nejdřív sám ujasnit co chce.
Herasi, ty máš vážně velikej problém číst napsané - nebo to pochopit... Vůbec nejde o nějaké (téměř třídní, ideologické) pohoršování. Jen varování, že laciná plečka z perníkových podřadných materiálů bude vbrzku neseříditelná a na výměně komponent a celkové životnosti kola tazatel prostě prodělá. Nic víc ani míň za tím nehledej.
Tak na tvoje trasy stačí "ukrajina" za pětikilo...
Na silnice, lesní cesty apod. např. tohle, jen s těmi kameny bych byl opatrnější:
http://www.author.eu/cs/kola/2014/compact-16/
Ahoj Hanysi, rozhodně se nenech rozladit místním osazenstvem - pro některé kolo za malý peníz je oxymóron. Není to vůbec pravda! Pokud chceš hodně muziky za málo peněz, tak ti doporučuju zabrouzdat na Bazos či Aukro. Vybírej si kola s pevnou vidlicí a případně ocelovým rámem.
Přidám svoji zkušenost: jezdím 8 let na kole za 8 tisíc z Mountfieldu - najety více než 15 tisíc km natěžko po Evropě a nemohu si jej vynachválit. Toť, takže komenty typu "na les a kameny zapomeň" jsou dost mimo...
Pred 8 lety bylo 8 tisic taky trosku neco jineho, nez dnes, ze?
Porovnej si to s tehdejsim a dnesnim prumernym platem.
V ceně kol bych řekla, že ani ne.
Stratos, kterého jsem kupovala taky před osmi lety, držel dalších asi pět let ceníkovou cenu pořád stejnou (tedy myslím vždy aktuální model), pak šel asi na rok či dva dokonce o kus dolů (asi s nástupem krize) a teprve letos je oproti té tehdejší hranici dražší, předpokládám, že je to dopad kurzu. Do loňska bych řekla, že rozdíl v cenách nebyl, resp. za stejné peníze to byly rok od roku o něco lepší kola.
No, jestli dokazes dohledat, jake naby a slapaci stredy ten ktery rocnik mel, mohlo by to byt vic vypovidajici.
Na stránkách authoru se dají dohledat popisy všech modelů ročníky zpětně. Já tomuto zrovna dvakrát nerozumím, takže to moc nepoznám...
Nicméně inflace je dána nějakým spotřebním košem a ne všechny složky v něm mají stejnou váhu... A zrovna ceny kol ji podle mě fakt nekopírují (a takové kalkulačky či televize dokonce zlevňují, že...)
Pravda je tak trochu na obou frontách. Jezdit se dá opravdu na čemkoliv, ale...
Taky jsem měl kolo z Mountfieldu, najel jsem na něm celkem dost, než jsem ho dal pryč a byl jsem s ním vcelku spokojenej. Jenže ježdění na kole mě chytlo a později začaly jednotlivé komponenty odcházet čím dál víc a častěji. Taky jsem si uvědomil, že u rámu není důležité jen to, že nepraskne: geometrie byla prostě špatná a zadní vidlice byla zcela rovná - u hliníkového rámu to byl tak trochu průser, zadek byl strašně tvrdej a dokonce mi kvůli tomu 2x prdla sedlovka. Taky z počáteční radosti, že tam mám odpruženou vidlici po krátkém čase moc nezbylo, protože byla prostě k ničemu.
Takže pokud tazatel bude kolo používat i v budoucnu jen k občasným krátkých vyjížd'ám, takové kolo mu jistě postačí. Pokud to však s ježděním na kole myslí vážně a bude tomu stále víc dávat, nepochybně si později pořídí kolo kvalitnější.
Kolega si ted koupil HT od RB (pote, co mu slohli fulla od Treka) a prave ty rovne zadni trubky si zatim vychvaluje - ze je to tvrde, nic to neodpusti, ale ze se to nehne a ma to pod kontrolou... Tak nevim. Ja bych tam stejne dal radsi tlumic. 8-)
Také jsem měl auto, Trabanta, tuším za nějakých 8 tisíc, bylo dobré, najezdil jsem s ním natěžko po řadě zemí mnoho desítek tisíc kilometrů a taky jsem si ho svého času nemohl vynachválit, ale a tady je to ale, byl jsem rád, že dosloužilo a já si pořídil novějsí, pohodlnější, bezpečnější a logicky u tedy dražší auto. To po čase také dosloužilo a zase jsem byl rád.
A takhle to je hodně podobné i s kolem.
Supermarket
na popojíždky ti to stačí,ale narovinu ti řeknu,že kvalita bude jako cena
to stará kola 20 let stará vydrží déle
"to stará kola 20 let stará vydrží déle"
Taky asi záleží co. Prý když se otevřely hranice, tak ta kola, co přišla, byl oproti místním děs oproti tomu, co tady bylo.
Ale jinak souhlas, staré kolo nemusí být nutně špatné. A kola ze supermarketů jsou sice levná, ale prodraží se údržba.
Jako že třeba tehdejší Mongoose nebo Marin byl děs a hrůza proti ATB Velamos?
Že silničky Peugeot, Raleigh a já nevím co tehdy bylo první u nás v obchodech byl děs a hrůza oproti Eskám a Favoušům?
Že Shimano a Sachs (o campě nemluvě, ta byla cenově jinde) byly funkčně horší než tehdejší tuzemské výrobky?
V 50-60. letech to asi bylo dobré kolo. Problém je ten, že do konce 80. let nedošlo k žádné zásadnější inovaci. Eska, Velamos apod., to byla bída už tehdy i na poměry v socialistickém táboře.
Za socialismu i přes to se favouš sháněl několik let, stál třeba měsíční plat (dnes seženeš řádově lepší kolo za třetinu platu) a bez úplatku vedoucímu prodejny bylo vždy vyprodáno (neefektivní alokace je typickým problémem potlačení tržních mechanismů, stejné to bylo s hajzlpapírem, auty nebo třeba některými druhy ovoce). Možná z tohoto nedostatku pramení dojem pamětníků, že šlo o něco špičkového či alespoň použitelného...
Kecáš, že neinovovali ! Třeba u volby materiálů se u středových os a klínků posunuli od ušlechtilejších materiálů k obyčejným a šetřili tak národnímu hospodářství jak na samotném materiálu, tak na zpracování.
Další inovace probíhala v tvorbě cen. V druhé půlce osmdesátek třeba galusky šly skokově nahoru o rovných 100% ! Důvodem prý bylo vyrovnání nabídky s poptávkou (oficiálně v tisku).
A pak že se neuměli soudruzi chovat tržně :-))
V patnácti letech (1958) jsem s pomocí rodičů pořídil favorita -myslím, že se jmenoval "Tourist" - snad první kolo s dvoutácem "horským převodem" a měl jsem ho přes 30 let. Pravda\, po kamenech jsem nejezdil, ale kočičí hlavy byly dost běžné a jediný problém asi po dvaceti letech byly klínky v klikách, které se vymačkávaly. Ani si nepamatuji, že bych měnil řetěz nebo pastorek. Tehdy stálo to kolo 1200 Kč. a řekl bych, že kvalita byla docela slušná...i když nebyly k sehnání banány. Taky jsem nevážil 120 kilo, jako dneska. Myslím, že svojí hmotnost by měl každý taky zohlednit při volbě kola.
Šmarjá, s těma banánama (nejen teď a tady) je taková votřepaná trapárna :-)) Banány k dostání bejvaly, stejně často jako toaleťák :-)
Těžko srovnávat kola z roku 1958 s těma ze sedmdesátých a osmdesátých let. Ty starý neznám. Ale co vím z vyprávění tehdy mladýho nástrojaře, i tehdy si právě osičky i klínky sami vyráběli v rozumné kvalitě. Koneckonců, se slzou v oku se vpomínává na první rodinná auta, perfektní a téměř nesmrtelná proti dnešním. Že se ale po padesáti, šedesáti tisících generálkovaly motory už z hlav vypadlo.
Prostě na Campu, Shimano nebo jiné tehdejší značky se nedosáhlo, tak holt Favorit byl nejlepší, lepší než Eska, Velamos, Ukrajina...
No jistě, v té době jsem znal jediného nezávodníka, který měl galuskáče Colnago, (nebo jak se to píše), a to byl pro nás opravdový technický zázrak. Už i tehdy byl ale cenový rozdíl nesrovnatelný. Jako dneska existuje rozpětí až neuvěřitelné. Je jen otázka, vyjadřuje-li skutečně cena vždycky odpovídající kvalitu.:-((
No, tak dneska průměrný silniční fungl dvojpřevodník s klikama a osou od Shimana pořídíš za nějaké tři, čtyři tisíce (zlomek platu). Začátkem osmdesátek, pokud jsi měl známé a štěstí, narazil jsi na totéž JETÉ za plus mínus pět tisícovek (dva platy). Drobný rozdíl teda vidím.
No a tehdy galuskáč F1 dost zoufalé kvality za 2.100 Kč (3/4 platu), dneska jen o málo dráž pořídíš silničku v neporovnatelné kvalitě.
Pokud by tehdy měla ta jednice být osazená Shimanem, cena by byla pro běžného člověka přímo astronomická...