Vzhledem k zdravotním problémům jsem se rozhodl, přidělat ke svému trekovému kolu elektromotor. Protože na kole jsou kvalitní brzdy Shimano Alivio, nechci je nahrazovat brzdovými páčkami s odpojením elektropohonu. Motor v předním kole není žádný trhač asfaltu (36V/250W), tak se mi jako řešení jeví zařazení PAS senzoru s multi spínačem PAS.
V růzdných e-shopech jsou k dostání různá kruhová stínítka s 5ti až 16ti magnety. Chci se zeptat: Jaký vliv má větší počet magnetů a musí se nějak nastavovat ŘJ?
Ahoj. V konstrukci snímače PAS je Hallův snímač (polovodič) který reaguje na přítomnost mag. pole.
Při průchodu snímače mag. polem vznikne jeden impuls. Máš - li na kolečku např. 5 magnetů tak na otáčku je to pět impulsů.
ŘJ je nastavena na určitý počet.
Já na mém továrním ekole měl původně 5 magnetů. Asi to bylo málo, při malé kadenci šlapání motor občas vynechal. Zvýšil jsem jejich počet na deset. Závada ustala, zvýšila se citlivost - kolo dříve "zabere" a je ostřejší akcelerace. Nevýhodou takového rozjezdu na "plný plyn" je vyšší spotřeba energie.
Ke konkrétnímu typu řj ti dodají konkrétní typ snímače pas. Když k Řj nastavené na 10 magnetů dáš snímač s pěti tak chod motoru může být nepravidelný - ovšem ne každá ŘJ podle toho řídí výkon, některá jen zapnout - vypnout. Tam by to vadit nemuselo.
Snímač PAS v mém případě načítá impulsy "do foroty", při přerušení šlapání ještě asi vteřinu jede sám. Nevím zda na tento neduh trpí všechny ŘJ se snímačem PAS ale u mne jsou odpojovače na brzdách nutností, jinak brzdíš a zároveň máš ještě plný plyn.
Změnou počtu magnetů nic poškodit nelze.
Já bych jen dodal, že dost záleží na řídící jednotce... Třeba magic jednotka řídí otáčky motoru dle kadence šlapání. Podlé mé zkušenosti to moc dobré řešení není. Další způsob je, že jednotka jen sleduje, jestli se střed točí a pomoc ordinuje jen dle nastaveného stupně. Tedy v tomto případě je kadence jedno. Další způsob spojuje oba principy a hlavně tam záleží na nastaveném stupni, nicméně chytrá jednotka sleduje i kadenci šlapání a pro pomalejší otáčky ubere. (Což činí ten systém příjemný hlavně při rozjezdu.) Co se týká zpoždění 1s pro start a konec pomoci, tak je to také různé. Dvě starší jednotky, které jsem zkoušel to tak měly. Nejnovější sinusová jednotka s momentovou simulací použitá s PAS s 12 magnety reaguje na čtvrt otáčce pootočení klikami a vypíná skoro ihned po ukončení šlapání. Prostě pokrok jde dopředu a i levný systém PAS může fungovat docela příjemně.
K tomu nastavování... Nastavování jsem viděl u jednotky Magic a u Speedictu, což je původně měřák, ale ve své nejvyšší verzi umí spojen přes výstup na plyn i z obyč jednotky udělat slušnou jednotku s nastavením. Jinak viz. má odpověď výše... Prostě pokud ta jednotka je zaznamenává dva stavy: střed se točí / netočí , tak se nic nastavovat nemusí.
No, ono je to ještě trochu složitější, totiž hlavně v tom, že ve snímači jedna hall sonda nestačí, dává se jich více a záleží pak na vzdálenosti sond a magnetů od sebe a polaritě magnetů. Sensory musí totiž krome pohybu snímat i směr pohybu.
My třeba používáme jen 8 magnetů, ale snímáme 32 pozic na kruhu.
Pak právě nemusí být ta zmíněná prodleva tak dlouhá, programuje se kratší, protože pozic na kruhu je dost i pro pomalou kadenci. Díky tomu je stopka rychlejší a dá se splnit podmínka EPACu která určuje že při 25 km/h se musí po zastavení klik do 2 m ujeté vzdálenosti motor vypnout, pokud nepoužívá odpojovače.
Jinak, pokud má kolo lankové brzdy, není potřeba se zabývat výměnou pák, jsou i náhradní řešení pro sdružené páky. Jen je potřeba nakupovat tam, kde vědí
Mohl bys vysvětlit, jak těch několik hall sond je napojeno na jen tři vodiče?
Mohl, ale nevysvětlím... radši prodám senzor :D
I tak díky za objasnění, že v těch modernějších pas snímačích je několik hall sond. Tím se tedy vysvětluje jejich podlouhlý tvar. Signál se tam tedy sčítá a je na signálu je více impulsů. Prozraď alespoň proč máte jen 8 magnetů, když lepší snímače mají 12 magnetů a počítám, že ne méně hall sond, než ty vaše.
No, lepší snad ani ne, na starých modelech jsme dávali 12 magnetů ale bylo tam jen 24 pozic, od 2012 si necháváme dělat extra svoje, který mají 8 magnetů ale 36 pozic. Snímač se podařilo nacpat do původní velikosti pouzdra, i když se musela trochu upravit forma, ale velikost nevyrostla. Kroužek je s 8 magnety o dost menší, což je dobře hlavně u montáží elektrosad. Je navíc navrženej tak, aby ho bylo možný případně ořezat na torzo a napasovat i tom, kde jinak někteří bastlíři montují PAS nalevo, což považuju za amatérský a nepraktický (když už někdo bere 1000 Kč za montáž, mělo by to vypadat k světu).
Na foto třena montáž na dutou osu Holowtec
Hezké je, že se vám daří to kolečko s magnety vtěsnat. Fakt je, že být tam více jak 8 magnetů, tak je to proříznutí asi bez šance. Nějaké vychytané řešení pro trojpřevodník horského kola a 12 magnetů jsem viděl na ebikes.ca. Já to zatím musel řešit vyhozením nejmenšího převodníku.
Co se týká těch pozic, tak patrně je to tedy součin počtu magnetů a hall sond ve snímači. Takže máte 4 hall čidla ve snímači. Shrnutí informací pro případného čtenáře je tedy, že pokud je to čidlo PAS podlouhlé, tak je tam více hall senzorů.
Ahoj.
Potřeboval bych poradit. Spadnul mi řetěz a zničil mi senzor PAS. Pořídil jsem si jiný v domění že se jedná o stejnou věc. Při montáži jsem zjistil že vypadá trochu jinak ale hlavně jsem si nevšimnul že kabel končí opačnou koncovkou. Koncovku si vyměním ale jak zjistím zapojení? dá se to nějak změřit?
Dík
Barvy nesedí?? Pokud se nechytíš, tak napiš z čeho to je, nebo ukaž fotku dílu, třeba budu vědět.
Kdyby nic, tak prohazuj, nic se tomu nestane.
Hall se měří špatně, když se neví ani co tam je, jestli jeden nebo víc,