Klasickou elipsu(ne biopace) jezdím už asi šest let, mám ji na všech kolech, podle mého názoru čím prudší kopec, tím víc pomáhá.
Jaka je vystrednost a orientace ?
Mate "externiho dodavatele" nebo "domaci vyrobu" ?
Je to malá, nekomerční série, soustružená na CNC, můžu zapůjčit k vyzkoušení, pasují na rozteč silniční Shimano pět děr, nejmenší poloměr je orientován na horní úvrať, největší na vodorovnou polohu kliky, na každém převodníku je 15 děr, takže jsou i krapet variabilní, co se orientace týče. Výstřednost z hlavy nevím, už jsem to zapomněl, poměrně výrazná, musel bych to nějak znovu vyšpekulovat za pomoci srovnání s kulatým převodníkem.
Dekuji za nabidku,
ale resim horaka.
Po letosni zime se uz zacina hlasit vek nebo lenost a ja zacinam resit stoupavost do kopce na horaku.
Moje predstava je "dvouplacka" - velky do rovin a maly - elipsa do kopcu.
Neco podobneho mam na silnicce - velky kruhovy a maly 42 Biopace.I kdyz je Biopace pomlouvan,do kopce mi trochu pomuze v malych otackach.
Elipsa všeobecně ulevuje svalům na přední straně stehna a více zatěžuje zadní stranu stehna a lýtko. Myslím si, že by měla trochu snižovat spotřebu kyslíku, protože umožňuje lépe využívat váhu těla, ale nemám konkrétní data.
Nejspíš to bude hodně individuální, každý má jiný styl a každý jinak narostl, Wiggins na něčem podobném vyhrál Tour, vloni se vrátil ke kulatým převodníkům a pořád jezdí dobře, pohybově nadaný člověk si asi dokáže zvyknout na obojí.
Kombinaci velký kulatý - malý elipsa jsem zkoušel taky, ale nakonec mi to nepřišlo jako dobrý nápad, člověk přijede pod kopec, hodí tam malý převodník, nastane poměrně výrazná změna rytmu i stylu šlapání, než si na to zvykne, už je zase pomalu nahoře a zase aby si zvykal na kulatý. Lety ustálený (kvalitní) styl a rytmus, tělo dokonale "srostlé" s kolem, mi přeci jen přijde důležitější, než samotný tvar převodníku.
Kdysi jsem používal doma dělanou elipsu jako malý převodník na Favoritu (to ještě nebyly treky a horáky). Excentricita veliká, poměr os tak 1,5:1. Dalo se s tím jezdit v nízkých frekvencích, spíše silově, roztočit to nešlo. U dalších kol jsem se už k tomu nevrátil, nebylo to ono.