Poradí někdo znalý kolegovi Agilkovi?
koupil novou baterií LiFePo4 48V a k ní nabiječku ze které je udiven. Dále píše: Na webu píší, že je tedy i pro LiFePo4, (ta nabíječka) ale na ní ani v dokumentaci už se to nikde nedočtu.
Dále píší, že Li-Ion a Li-Pol se nabíjí - vypíná na 54.6V a..... LiFePo4 na 58.4V.
Tak nějak netuším, jak by nabíječka měla poznat, kterou z těch baterií právě nabíjí a pak dle toho ukončit nabíjení.
Faktem je však to, že nabíječka tu moji LFP4 baterii (při nabíjení přes BMS konektor) odpojuje už při 55.6V, což je rozdíl skoro 3V!!!
Jinak po usazení do druhého dne jsem naměřil 53.7V
Nevím, jaký na to může mít vliv, že baterie je zcela nová a tak zatím "neusazená".
Jestli by jsi toto mohl nějak dle svých zkušeností posoudit, já fakt nevím.
--------------
Jinak co je taky dost podivné, že pokud nechám nabíječku po ukončení dále připojenou (v návodu píší, že to nevadí), tak nabíječka nejprve po cca 1min, pak tak po 2-3 min. ( tak jak klesá napětí), opět startuje nabíjení a na cca 10sec pumpuje energii do těch asi 55.6V. Čili je to takový nekonečný pulsar!!!
nabíjačka nespoznáva typ článkov, všetko riadi BMS
Řekl bych že BMS řídí balancování jednotlivých článků a po dosažení maxima nabíjení konkrétního článku ukončí, pokud selže BMS tak nabíjení ukončí nabíječka po dosažení nastaveného napětí. Mně tak nabíječky fungují jelikož BMS na dvou bateriích nemám.
Kde na webu to píšou? Neznám žádnou univerzální nabíječku na LION ,LIFEPO,LIPOL aku.
Já ano je to ta sama co mám doma jen se na ni ručo přestaví napětí na to které je potřebné pro nabíjení lifepo4
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
je to dokonce uvedeno na jejím štítku.
Ručně? Já ovšem měl na mysli nějakou uni automat. Ručně no problemo
Jak se tam ručně přestavuje to napětí?
Většinou pomocí trimrů kolego.
A když to nejde tak výměnou odporových děliček a podobných hejblátek.
Jo tak. Takže to mám jako rozebrat? Jinak u http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1... se nic o nabíjení LION ,LIPOL nepíše.
Myslím si, že má rozhozené jednotlivé články tak moc, že dříve než nastane těch 58,4V, tak některý ze článků překročí hodnotu 3,65V a protože je balanční proud v téhle fázi nabíjení samozřejmě neskonale nižší, než je dobíjecí proud, tak napětí na článku stoupá a při hodnotě tuším 3,8 nebo 3,9V BMS zasáhne a odpojí baterii od nabíječky... PAk postupně napětí na článku klesá v důsledku balančního proudu a proto to bms zase připojí a nabíječka zase nabíjí, ale jen chvilku, protože se to opakuje... Pokud by těhle cyklů bylo hodně, tak by se to nakonec srovnalo, ale pokud je to rozhozené nějak moc, tak je lépe to srovnat ručně.
Jinak je to nabíječka univerzálně dělaná pro různé typy a prostě je tam nějak nastaveno napětí dle typu chemie pro který je to určeno. Takže ikdyž je na nabíječce napsáno, že je pro Li-Ion atp, tak samozřejmě může mít nastaveno napětí pro LiFePo4.
Tím chceš říct,že jakoukoli nabíječkou na LIFEPO aku můžu nabíjet LION?
Musí mít odpovídající napětí.
43,8V je pro LiFePo4 12 článků
42,0V je pro Li-Ion nebo Li-pol 10 článků
54,6V je pro Li-Ion 13 článků
58,4V je pro LiFePo4 16 článků.
Píšu dle toho co znám. .. Takže balancování článku LiFePo4 na 3,65V a Li-Ion nebo Li-Pol na 4,20V. Zajímavé je, že PingBattery jdou u LiFePo4 na 3,75V. Patrně ve snaze z toho dostat maximum. :)
Jasně,že musí mít odpovídající napětí. Co má tedy Agilka za nabíječku? Ta co je třeba u E-pohonu 48V 3-5A má výstupní napětí 58,4V,takže asi těžko to bude bez úprav nabíjet LION aku kde má být 54,6V.To aby jsme se vrátili k původnímu 1 přízpěvku
Mám dotaz mimo diskusi. Je nějaký srovnávač výdrží akumulátorů(nemyslím výkonově) Fyzická životnost při různém vybíjení. Je sice hezké mít třeba LIFEPO aku s údajným počtem cyklů 2000,ale zajímá mě výdrž takového aku při provozu FULL -FUUL,tedy téměř absolutní vybití,nabití a tak dál.Tedy provoz do práce na plný plyn a tak tak dojezd a nabití a zpět.
No co vím, tak to zkouší v laboratorních podmínkách a jsou to plné cykly. Většinou to je pro proud do 1C. Když bereš větší proudy, tak počet cyklů půjde dolů. Modeláři to ví velice dobře, protože jsou díky vysokým proudům schopni odpravit Lipolku třeba už za 100 cyklů.
konkretne pro LiFeYPO4 to muzes najit tady:
http://gwl-power.tumblr.com/tagged/Spec
musis docela hrabat, ale vim ze jsem to tam nekde nasel pred par lety.
Na zaklade osobnich zkusenosti bych jim ale neveril nic.
(shorela nam sada baterek od nich, zblblo jimi dodane BMS)
...zdravím všechny diskutující. Jak zde již někdo odhalil, jedná se skutečně přesně o tuto nabíječku: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1... a tuto baterii: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Na e-pohonu je nabíj. prezentována pouze jako LFP4, to však na ní samotné ale vůbec uvedeno není. Je na ni naopak zkomoleně Li-Ion a Li-Pol./48V
V dodaném cz návodu stojí, že to je na všechny ty Li druhy! Ovšem LFP4 to dle koncového napětí nabíjí spíše jako ty dvě předchozí Lionky. K napětí 58.4V, které tam sami uvádějí a které je jistě správné, se to ani nepřiblíží, k tomu má 54.6V opravdu dost daleko.
Netuším zda je chyba v nabíječce nebo baterii (resp. BMS) v každém případě tady je značný nesoulad.
Kontaktoval jsem včera dodavatele, tak doufám, že to na těch co má ještě skladem otestuje a celou věc pak nějak normálně pořeší....
Ještě poznámka ke srovnání: Srovnat jinak než ručně článek po článku by to šlo tím, že by se to připojilo na hodně malý proud.. Tak malý, aby to stačilo protékat těmi balančními odpory a pak by se to za nějakou dlouhou dobu srovnalo.
Problém je to že je to zcela nová baterie a proto doporučím Agilkovi reklamaci. Za skoro 12tis. by měl být výrobek bezvadný.
A můžu se zeptat, co že Agilka kupuje 48V baterie? Vždyť měl cyclona na 24V a k tomu ty těžké zytriové baterie 2x9kg v brašnách, jestli si to dobře pamatuji.
Na druhém kole má nový cyclone
http://www.eclipsebikes.com/chainwheel-bottom...
a ten je od 24V do 48V tak že jde rovnou na 48V s výkonem 1680W.
Na malém kole má stále 24V myslím 500W.
Ja začínám uvažovat že bych taky posílil výkon na 1260W
http://www.eclipsebikes.com/chainwheel-bottom...
a ten co mám bych eventuelně prodal, ještě není ani pořádně zajetý.
Aha. Tak buď to můžeš prodat celé a koupit zase celek, nebo bys mohl jen prodat řídící jednotku a koupit výkonější Kelly. Jestli se totiž dobře koukám, tak se to liší pouze tím, že ty máš Kelly 20A a chtěl bys 35A. Je to tak?
No nevím jestli by to ten motor pobral.
Podle mne je u obou sad totožný motor, takže by to měl pobrat.
Dám jen technický přílepek: Dotaz. Pokud mám 2 akumulátory 48V a 36V a používám je současně,tedy tím současně myslím ,že jeden je záložní na dlouhé cesty.Nastavení ŘJ je na 36V . Chová se motor při připojení akumulátoru 48V stejně,jako by na ŘJ jednotce bylo 48V ? 48V nastavit nemůžu,protože na aku 36V by to potom nejelo,řj by ho vyhodnotila jako vybitý.
Pokud máš řídící jednotku 50A Magic tak ji nech na těch 36 V.
Já ji mám také nastavenou na 36 V a pouštím do ní plně nabito 59,4 V.
Mám ji už 3 roky a pořád šlape.
Dotaz zní jinak. Chová se motor stejně(parametry) při nastavení 36 a 48 při použití aku 48V,nebo tam jsou změny?
Pro větší napětí a stejný proud by tam měl být větší moment a hlavně vyšší otáčky motoru (úměrně napětí).
To samozřejmě . Šlo mi jen o to,jestli se ŘJ CHOVÁ STEJNĚ,ať je nastaveno 24,36,48V (při aku 48V)Nemyslím tím výkon a točivý moment,ale nějaké softwarové omezení,něco co není v manuálu.
Jak už jsem psal žádné změny jsem nepoznal do úsporného režimu se ŘJ zapne okolo 45 V.
Akorát pokud máš páčkový plyn na 36 V a pojedeš na 48 V tak červená dioda ti zhasne chvíli před tím než začne docházet baterce dech a proto jsem si tam dal ten digitální voltmetr abych vyděl jak na tom baterka je.
V příbalovém letáku je napsáno, že kapacita baterii v prvních cyklech postupně roste. Moje po třetím nabití má již 57v tak možná to na těch 58,3v nakonec dotáhne. Myslím, že Agilka na tom bude podobně.
Můžeš změřit kolik ti dává ta nabíječka na prázdo voltů?
To se mi nepodařilo ukazuje to blbost 126v
Tišnováci taky chtěli abych změřil nabíječku.
Zítra to zase projedu doláduju a budu moudřejší.
Bobbobe nabíječka dává 57,8v
Tak 0,6V ještě chybí.
Koupil jsem nový multimetr a ten ukazuje nabíječka dává 58 -58,3v a aku po včerejším nabití 55. Dal jsem ji na nabíječku, tak tam "pulsuje" a momentálně má 56,2v Další věc co jsem zjistil je, že i při vypnutém klíčku je na výstupních konektorech stále 37v. Ten vypínač bude vadný.
To může být tím, že máte rozhozené články a baterka to napoprvé nesrovná. Tím malým nárůstem kapacity není myšleno tohle to, ale skutečný nárůst kapacity. Ale to dle napětí článku po dobití nepoznáš. To poznáš tím, že měříš watthodiny a vidíš.
Takovou pochybnou nabíječkou to nesrovná nikdy když to před dokončením vypne na snad 57V.
Uvidéme jak dopadne Agilka, říkal že to bude řešit u Šikuly.
...děkuji nejprve Bobbovi, že to tady rozjel a hlásím se také, abych doplnil nějaké další informace.
Je to tedy nyní již v řešení u Šikuly. I on říkal, že to napětí je velmi špatné, že dle velikosti rozdílu to vypadá jakoby byl jeden článek nějak zcela mimo.
Takže během týdne to bude vyřešeno - doufám.
Jinak co se mi nelíbí, že takovýto produkt odešlou bez řádného otestování, či alespoň pouhého přeměření, vyzařuje z toho jistá míra nezodpovědnosti, kterou jsem u jinak renomovaného prodejce až tak neočekával.
Asi i proto jsem tentokráte k objednávce nepřidával dodatek - odešlete pouze otestovaný, plně funkční výrobek - což jinak, jsa poučen mnoha podobnými předchozími problémy, běžně dělám.
Jo ještě doplním, že ona ani ta nabíječka 48V/5A zřejmě nebude až tak úplně košer.
Její výstupní napětí zcela naprázdno bylo 58-58.1V, což už samo o sobě nestačí na dosažení deklarovaného koncového napětí 58.4V. No tak pak dám vědět jak to dopadlo.
---
Ještě k těm napětím na plynovkách. Když tu píšete, že na 36V se dá nahodit 48V a nic se neděje, nemáte někdo podobnou zkušenost, ale s ještě nižším napětím, tedy s 24V versus 48V.
Mám plynovku origo Cyclone, ale ne tu pra původní k motorům do 500W, nýbrž již tu s připojením na ř.j. Kelly a to pouze přes 2 konektory.
Přivítám vlastní zkušeností ověřenou radu co a jak na ni přesně upravit, aby zvládla oněch 48V a někde se něco neprošlehlo.
Jinak bych kvůli ní šel s někým i do společné objednávky do Cyclone!!!
Ověřoval jsem cenu za dopravu a jedna plynovka vyjde na 3,8 liber což je zhruba 130Kč. Ještě najít někoho kdo by udělal překlad aby nedošlo něco jiného a nebude problém to objednat. Bohužel ve vyobrazené objednávce na stránkách
http://www.eclipsebikes.com/electric-bike-twist...
není možnost určit co a k čemu chci.
Konkretizovat objednávku by se dalo až asi v mejlu.
Vážení e-kolisti,
dovolte, abych uvedl na pravou míru informace ohledně akumulátoru LiFePO4 a jejich nabíječek, které nabízíme na našem e-shopu (e-pohon.cz)
Pokusím se popsat, jak nabíjení a balancování funguje:
Nabíječky: Samozřejmě se rozlišuje nabíjení Li-Ion, Li-Pol a LiFePO4. Pro Li-Ion je u 36V akumulátoru max. nabíjecí napětí 41-42V dle konkrétního chemického složení článku. U Li-Pol je to 42V, u LiFePO4 (43,8V). Všechny nabíječky od data 1.9.2013 jsou před prodejem kontrolovány a každá nastavena na maximální nabíjecí napětí +-0,05V. (Používáním a stárnutím součástek se může mírně pohnout, ne však více jak o 0,1V). Nabíječky jsou typově označeny jako Li-Iron/Li-Pol (Lithium-železo/Lithium Polymer). Nejedná se tedy o zkomoleninu Li-ion, jak jsem tu někde četl. Pro konkrétní typ článků jsou tedy dostavovány a nadále již nelze nabíjení jednotlivých typů zamněňovat kvůli nedokonalému dobití LiFePO4 aku nabíječkou pro Li-ion, popřípadě přebití Li-ion aku nabíječkou pro LiFePO4 u akumulátorů s obyčejnou BMS bez odpojovací části pro nabíjecí větev.
Nabíjení: Vybitý nebo rozbalancovaný aku je nabíječkou nabíjen až do doby, kdy kterýkoli z článků dosáhne hodnoty 3,7V.(LiFePO4) Potom je BMS nabíjení odpojeno a BMS vybíjí tento článek do hodnoty 3,6V. Poté se znovu spustí nabíjení. Celý cyklus se opakuje do doby, než jsou stejně nabity všechny články. Pak je nabíjení odpojeno zcela. Tyto cykly způsobují opakovaný přechod nabíječky z nabíjecího do udržovacího stavu. Je to tedy zcela normální. Ze stejného důvodu nelze při prvotním odpojení nabíjení naměřit na akumulátoru plné nabíjecí napětí - všechny články ještě nejsou na max. hodnotě. Samozřejmě pokud k cyklování dochází stále a nedojde k vybalancování, je patrně vadný aku. Pokud chvete změřit nabíjecí napětí nabíječky, je třeba to dělat na nabíječce odpojené od akumulátoru. Také běžné voltmetry berte prosím s rezervou +-0,2V. Já nastavuji nabíječky na sedmimístném stolním cejchovaném multimetru s přesností 0,001V
Chápu to dobře, že BMS nechá článek přebít a až pak ho začne balancovat? To je tedy pěkně hloupé chování. Nemělo by spíš balancování fungovat tak, že energii dodávanou nad max. nabíjecí napětí, tedy 3,6V to rovnou protopí, aniž by to dopustilo nárůst na tuto hranici?
Když to E-pohon říká,nemám důvod mu nevěřit. V této záležitosti nejsem vzdělán.3,7 V není ještě žádné přebití
no a podle i4Wifi je mozno nabijet LiFeYPO4 baterky na 4.2V.
Pro ty kteri nevidi ironii "duveruj ale proveruj"
dotaz pro e-pohon: neslo by nastavit ty nabijecky na max napeti 3,55V/clanek?
podle modelaru se vyrazne zlepsi zivotnost.
omlouvam se, kecam, pisi o moznosti cyklovat baterie az v rozmezi 2.5-4V,
jako bezpecne povazuji hodnoty 2.7-3.8
doporuceny cyklus je 2.8-3.7
viz:http://gwl-power.tumblr.com/post/1043438584/faq...
kazdy modelar vam rekne ze prebiti prez 3.65V vede k poskozeni techto clanku.
3,7V není přebití a při 3,8V to už vybuchuje? :-P
AD prebiti: pri nabijeni na vic nez 3,65 klesa zivotnost, a to vyrazne. Pokles zivotnosti je cca linearni s narustem napeti nad 3,65,
Primo na webu v diskusi pisi ze 4,0V je prebijeni.
AD vybuch: bezpecne vim ze pri 4,3 V po dobu 20 minut se clanek nafoukne , vyhreje tak ze zmekne plastove pouzdro a vypadnou terminaly. Pote dojde k uniku dymu :-) LiFeYpO4 opravdu nevybuchují, jen dýmají a tlí. Hoří až plastový obal. Mluvim o clancich Winston 100AH od i4wifi.
no a pro nechapave Mateje :-) pisu zde duveruj ale proveruj a uvadim dane napeti jako pripad kdy si prodejce uvedením vyssich hodnot pro nabijeni pripravuje dalsi prodeje.
Ten výbuch byla jen legrace :)
Přijde mi doopravdy hloupé, když prodejce s velkou "oficiální" slávou napíše, že jeho BMS nechá baterky přebít.
Já osobně bych se naopak přikláněl k nabíjení na o fous nižší napětí, než je to maximální, ve všech komerčních přístrojích. To samé s min vybíjecím napětím.
Jde ovšem o to zda při nižším napětí se stačí dobalancovat buňky. Ja kupříkladu když nabíječku nastavím na 41,9V tak mám články mirně rozhozené. Když tam nastavím 42,1V pak jsou srovnané a koncové napětí baterie je 42V (lipol i li-mn).
Tak to pak musíš mít na to nižší napětí nastavenej i ten balancer...
No a poradíš jak ho nastavit? Nikde tam na něm nejsou žádné možnosti nastavení.
Používám tento
http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A...
Tak pokud se nedá nastavit, tak s tím nic neuděláš...
Třeba tenhle balancer nastavitelný je http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm
Vypadá to hezky ale je to jen do 3A s dobrým chlazením a taky bych to spíše potřeboval pro 10S.
Je to amaterský výrobek a na to už nemám oči ani nervy:-))
3A, 10S, mícháš pojmy s dojmy.
Ano je to "amatérský" výrobek. Ale dost možná funguje lépe, než tvůj "profesionální".
To, že je tvůj balancer udělaný napevno, je obrazem dnešní doby. Nastavovací součástky by stály peníze navíc, ruční kalibrace by byla hodně drahá. Takhle balancer také funguje a ty stejnak nemáš dostatečně přesné přístroje, abys změřil, jak dobře. To že třeba články trošičku přebíjí je vlastně žádoucí, dřív si budeš muset koupit nové.
Nic nemíchám, jen jsi to zcela nepochopil.
3A s masivním chladičem je mně k ničemu a 10S je myšleno pro 10článků (buněk).
Vůbec nepochybuji že to funguje lépe naopak, amatéři si vždy postavili to co potřebovali aby fungovalo lépe než komerce.
No nevím mám dvě baterie které nemají žádné BMS ani nic podobného a fungují jedna 2roky a druhá s malou poruchou 2,5roku.
Vybíjecí proudy jsou otázkou použitého tranzistoru a velikosti chladiče. Není problém těhle obvodů vedle sebe na desku nasázet, kolik člověk potřebuje, takhle je konec konců udělaný ten tvůj balancer.
Že ti baterie funguje i bez balanceru je moc dobře. 2 roky je pěkné číslo, ale bude takhle dobře fungovat i po pěti letech používání?
Jen tak mimochodem po 5 létech už malo které aku li-ion(mn)funguje na plný výkon. U těch mých sanyo je ověřeno že jedou zatím 4 rok u kolegy bez ztráty kapacity. Je otázkou na jak kvalitní články jsem narazil já. Třeba to do roka chcípne, bohužel to nikdo neví.
Bylo by hezké mít ty balancery o kterých se bavíme jen pro občasné dorovnání článků. Jejich zapojení nedovoluje odběr (vybíjení) při zatížení motorem.
Slouží tedy výhradně jen pro nabíjení.
Tak tohle vidím přesně obráceně. Balancování by se mělo provádět pokaždé. Ale musím uznat, že když jsou dobře vybrané články a mají stejnou kapacitu během své životnosti, že to asi není nutné. A v takovém případě si právě myslím, že by hodně dávalo smysl nenabíjet na max napětí. Pak i když by se jednotlivé větve trošku rozjely by u těch slabších nehrozilo přebití a tím jejich další degradace.
Ja to vidim tak že balancovat se musi hlavně levne baterie nevalné kvality. Drahé kvalitní výběrové články není vůbec nutno balancovat.
Tak jsem skoro po měsíčním používání baterku při nabíjení měřil a nabíječka vypla při 58,3v Tak ti kluci z Tišnova měli pravdu.Aku je OK.
...no tak já jsem nakonec tutéž úplně vrátil.
To že na ni druhý den bylo napětí pouze 54.8V jsem prostě nemohl ustát.
K tomu ten podivný, neurčitý způsob půlsující nabíječky, aniž by bylo jasné, kdy nabíjení doopravddy skončí.
Ta ještě navíc buďto téměř svářela kontakty v zásuvce anebo rovnou vyhazovala jistič.
Rozměrově i váhou by byla velmi vyhovující, ale jinak ztráta důvěry.
Nyní hledám vhodnou náhradu....
Pokud by jsi šel do některé z linergy tak se dá objednat i přes p. Pospíšila http://www.elector.cz/komponenty-na-elektrokola/
bude to samozřejmě stát o něco více.