Existuje něco za dobrou cenu jako navigace na kole? když se pohybujete někde v neznámu, a nevíte kde jste? Máte zkušenost někdo? dik
Zkušenosti nemám,ale pro začátek se podívej sem.
http://www.gpscentrum.cz/
Co si představuješ pod pojmem "dobrá cena"?
Týdenní zkušenost mám s mapovou cykloGPS Garmin Etrex VistaC.
Ten se mi moc líbí. Jak si byl spokojenej.
Na Vistu Cx se mi nechtělo čekat - má být až někdy v květnu, tak jsem koupil Vistu C v akci (která byla do 31.12.).
Co jsem od toho očekával (poloha na mapě, trasa, výška , rychlost, kompas), to umí, a má ještě mnoho dalších funkcí a nastaveníí.
Zatím jsem ji zkoušel jen v autě a pěšky a spokojenost až nadšení. Kolo vytáhnu, až sleze sněh.
Ahoj,
jen využiju příležitosti a chtěl bych se tě zeptat na pár drobností.
Jde mi o to, jaké údaje dokážeš ze své GPS-ky vytáhnout a zpracovat na počítači. A za druhé, které s těchto údajů lze vyexportovat (např. soubor typu csv) do MS Excelu.
Předem dík za odpověď.
tak už jsem to letno zkoušel.
z GPSky jdou mimo jiné vytáhnout zaznamenané body a trasy(soubor bodů s údajema o poloze, výšce, rychlosti, času atd) a tyto je možno upravovat (jdou upravovat jak v PC (i filtrovat nepotřebné body) tak v GPSce.
Trasy jako soubor bodu (jeden bod jeden řádek s údaji) možno vyexportovat jako textový spubor .txt nebo jdou uložitna PC v Garmonovském formátu .gdb pro archivvaci a když je třeba přenést zpátky do GPSky. Trasy je možno uložit i v paměti GPS, ale vleze se jich tam jenom 20.
Od února se chystá prodej GPS-ek které mají slot pro paměťovou kartu MicroSD (eTrex Legend Cx). Je to v téhle oblasti dlouho očekávaný krok. Dá se předpokládat, že to povede ke zlevnění starších modelů.
Podívej se sem:
http://www.skyfly.cz/shop/_gps.php4?jazyk=cz...
to sou nejnižší ceny, co sem u náš našel. taky sem kupoval u nich.
kdo máte mapovou gps a ještě nemáte mapy, nabízim podělit se o ty, co mám, samozřejmě i o náklady. myslim, že je lepší platit polovinu, když máte (teda aspon předpokládám) jen jednu gps:-)
Hodně informací je zde:
http://www.gpsweb.cz/
PDA s GPS na kole zde:
http://www.gpsweb.cz/misun.htm
recenze mapového programu, který si pořizuju já, je zde:
http://www.ce4you.cz/articles/detail.asp?a=245
diskuze o různých navigačních programech zde:
http://www.ce4you.cz/forums/
Ještě přidám jeden postřeh. Při výběru GPS-ky je dobré si dát pozor, zda se z vybraným modelem prodává kabel pro připojení k PC. Kabel není nic levného a stačí dobře rozmyslet,a dá se koupit GPS s více možnostmi a kabelem nebo také horší model = levnější + dokoupit kabel, což celé se blíží cenově lepšímu modelu s kabelem v ceně.
Kabely ke Garminům jsou nehorázně drahé. Já jsem si ho vyrobil za <50Kč a chvíli práce s pájkou. V návodu bývá (aspoň u mé staré GPS12 bylo) i zapojení vývodů v konektoru takže stačí se podívat na zapojení konektoru v PC a je to. GND přijde na GND, DataOut na jedné straně na DataIn na druhé a naopak, víc vodičů zapojených není.
Je to super. Mam etrex Legend a mapu stazenou z netu. S pritelkini hrajem geocaching. Kros v lese za podpory GPS je docela vzruso.
já používám PDA.Je sqělé v autě a ještě lepší na kole.Jen to chce dobré pouzdro.Speciální vodotěsné i s úchytem na kolo vyjde tak na 3,5 tisíce. Ale stačí uplně dobré kožené třeba od krus....(abych nedělal reklamu). Pak ho ale nemůžeš mít pernamentně na kole, ale vytáhneš ho když potřebuješ vědět kudy kam.Při dnešním již stávajícím značení, to zase tak často není.
Jaký používáš software?
Zajímalo by mne k čemu by mi taková věc byla. Když jsem v neznámém terénu, tak je mi skoro nanic současná přesná poloha. Ta má smysl leda pokud bych měl podrobnou mapu a tuto polohu si do ní promítl. Ale pokud už mám podrobnou mapu, tak se dokážu dobře zorientovat i bez dalších pomůcek. Jde přece hlavně o to, kudy jet dál a to mi žádná GPS nepoví. To musím vědět sám. A pokud budu v cizině, tak mám mapu třeba 1:300t. nebo 1:500t. GPS mi asi stejně ukáže polohu, kterou vlastně přibližně stejně znám. Pokud jsou moje představy liché, pak mne opravte. Zajímala by mne skutečná praktická práce s GPS, jestli to na kole má opravdu smysl, jak rychle to vyhledá družice, kolik to vydrží na baterkách a jestli je to stavěné do trochu toho horšího počasí. Nemůžu se totiž zbavit dojmu, že je to zbytečný přívažek a starost. Prosím jen o reálný pohled na věc, ne obhajování něčeho, co jste si už koupili, abyste pak měli pocit, že to nebyly vyhozené peníze.
Ty jsi šťoura, viď?:)
GPS nemám a myslím, že ani mít nebudu. Myslím tedy na kolo- přesně jak říkáš, neumím si představit moc situací, kdy se na kole někde ztratím. Mám-li mapu a nejsem-li úplnej tupoun a není-li to měřítko určené pro stolní globus, myslím, že "kufr" nehrozí. A nyní už skoro všude žijí lidé, takže...
GPS a hory, fakt zapadlý kouty světa atd., to už je asi něco jinýho. Ale na kolo?
Jedu na kole někam, kde to neznám, nechci na každé křižovatce zastavovat a chci se tam dostat bez zajížděk. Nevím, kolik toho najezdíš, ale pokud se vracím odněkud zdaleka na svém MTB, v nohou přes 100 km, před sebou min. 50, stmívá se za dvě hodiny, opravdu nemám nejmenší náladu každých 5 minut zastavovat a studovat mapu. Každá zajížďka je potom ale opravdzu znát...
A mimochodem při výletech nad 100 km opravdu nevystačíš s jednou mapou, ale potřebuješ třeba i tři čtyři...
Je opravdu vidět, že GPS neznáš.
1) mapu máš nahranou na kartě
2)detail mapy je tak velký, že se Ti ukáže pohyb cca 5m
3)přesnost GPS je cc5 m
4)máš k dyspozici elektronický kompas
5)nepotřebuješ žádné jiné mapy,máš celou evropu stále u sebe
6) PROSTĚ NEZNÁŠ výhody GPS!!!!!!!
A jéje! Neboj, vím co umí GPS, ale můžeš mi prosím jmenovat jedinou věc se shora uvedených, která je tak výhodná pro ježdění na kole? Pětimetrový rozlišení, kompas...Pro MTBO asi fajn věcička, ale pro naprostou většinu kolařů myslím zbytečnost. Na kole fakt musíš jezdit po nějakých cestách (je už jedno, jak vypadají, ale jsou to cesty) nebo ty vydržíš víc než jednu hodinu jezdit zoraným polem, nazdařbůh lesem a tak? A protože ty cesty, tak na ty mi stačí padesátka mapa. A mít mapu celý Evropy v kapse...já nevím. Ale proti gustu...
nevíš
Hmm, tomu říkám argumentace... Tak mne prosím umlať argumentama, jo?
Proč GPS na kolo, proč lepší než klasická mapa, proč platit tolik peněz (cena přeci leze nahoru s kupováním map apod.)...prostě využití v kolařský praxi, jo? Dík.
http://www.flare.cz/view.php?cisloclanku...
Ale pořád jsem nikde nevyčetl ten smysl, praktickou stránku věci. Pořád tu čtu jen jakési výhody, které pro mne výhodami ani nejsou. Přesnost 5 metrů je skvělá, ale k čemu? Kompas jsem nikdy nepotřeboval ani mechanický. Mapu mám papírovou formátu metr krát metr, jak jí může konkurovat titěrný displej? Papírovou mapu taky nemusím napájet baterkama. Když baterky dojdou, musím nejdřív sehnat zásuvku 220V, abych dobil a pak se teprve můžu podívat, kudy dál.
Navíc je tu u GPS ta ohromná pořizovací cena, údržba, provoz. Je to choulostivá elektronika, nesnese vodu, mráz, náraz. Další věc je, že když ztratím mapu, tak mne to tolik nemrzí.
ale taky tu někdo zmínil, že když už to PDA máš na jiné věci, tak proč je nepoužít i na tohle.Určitě beru názor, že pořizovat jej jenom k vůli cyklistice, to není zrovna levná záležitost, ale když ho mám i a hlavně k vůli jiným věcem, tak ho prostě využívám i tady.Je to jenom moje věc a nikoho na svůj názor nepřesvědčuji.Taky je otázka jestli je pro někoho 10 tisíc hodně a nebo málo.
Nechci, abys mě přesvědčoval. Chci, abys objektivně zhodnotil používání GPS na kole. Ale to asi nedokážeš.
Dovolím si přihodit svůj názor, ikdyž je to tak 50 na 50.
GPS sice nevlastním, používám v případě potřeby pevný kompas, ale jezdí se mnou lidi, který jej vlastní. A moje zkušenosti:
plus - máš možnost získat poměrně jednoduše krásný graf trasy a další statistiky.
mínus - když jsme se před třemi lety ztratili na Slovensku bylo nám GPS nanic, protože jsme měli jen vyfocené čtverce z mapy a tudíž nebyly žádné souřadnice, kterých by se mohlo GPS chytit a lokalizovat naši polohu. Chyba majitele, že to neučinil před startem.
- baterky zpravidla dojdou ve chvíli, kdy to nejméně potřebuješ...
Takže co mě se týká - zatím nemám důvod si GPS kupovat, ale pokud jej někdo sebou má, jsem pak velmi ráda, když mi poskytne získané informace.
No a ti co sebou tohle zařízení vozí a nenastaví si ho, to jde mimo mé chápání...
a je to jako vždy, do diskuze o věcech a tématech se negativně a odmítavě pletou lidi, kteří tématu nerozumí a s danou věcí nemají vůbec žádné zkušenosti. Možná ti nejvíc vadí, že GPS je vlastně bezdrát:-)
Takže taky to nechceš objektivně zhodnotit? Budeš se bavit jen se zkušenými, jo? Ale k čemu tady bude diskuze lidí, kteří si budou navzájem přizvukovat, jak je ta daná věc perfektní? Snad se na věc někdo může podívat i z druhé strany, ne? Proč nemůžu mít odmítavý postoj?
nepřekrucuj a nevkládej mi něco do huby, buď tak velmi laskav. Pokud by měl někdo zájem o informace, nechť se zeptá, rád odpovím na to, co vím nebo odpoví někdo druhý. Ale ty o ně očividně zájem nemáš, jen potřebuješ neustále dokola jak kolovrátek opakovat, jaká je to zbytečnost. Apriori jsi se pro to rozhodl na základě svých nezkušeností a přes to nejede vlak.
Budiž, je to tvůj názor. Ale snad chápeš, že diskuze s tebou na toto téma je pak je zcela zbytečná.
Nevadí mi bezdrát, jen jsem řekla názor laika, který ví, že GPS existuje, okrajově se o něj zajímá, jezdí s pevným kompasem a s automapou 1.250000, ale je velmi rád, když mu někdo z GPS poskytne výsledky.
Rozhodně toto zařízení nezatracuji a sleduji jeho stále větší a větší využití, ale nejsem takový hltač technických vymožeností, abych jej bezpodmínečně musela mít.
Radko, však tu invektivu o bezdrátu jsem adresoval největšímu zpátečníkovi zde, ne Tobě:-)
Kupředu levá, zpátky ni krok!
Michale, Informátor se celkem podnětně a velmi slušně zeptal na to, co je klíčové pro použití GPS při navigaci v neznámém terénu někde v divočině (konkrétně mluvím o vložení waypointů do GPS doma podle mapy tak, abych pak mohl někde v orientačně náročné divočině, např. na planině pohoří Sinjajevina v Černé Hoře, dojet bez bloudění). Nikdo z vás mu smysluplně neodpověděl a nadáváte mu.
Já jsem od ledna t.r. strávil již řádově 10 hodin času, abych od různých odborníků zjistil to, na co se ptal Informátor. Dozvěděl jsem, že pro území východní a jihovýchodní Evropy a tam, kde nejsou k mání papírové mapy 1:50000-1:100000 se souřadnicemi, je plánování off-road MTB tras pro GPS velmi intelektuálně, časově a finančně (SW - Ozi či TTQV, Google Earth) náročně a podle mne nezaručuje úspěch přímo v reálu (v terénu). Pokud nebudou pro mapové GPS k mání digimapy 1:50000 (s detailem blížícím se papírovým mapám) i jiných míst než ČR/SR, není podle mne výhoda použití GPS pro navigaci příliš zřejmá (předpokládám samozřejmě, že pro zájmové území neexistují ani trackpointy).
No tak tato diskuze http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?disc... by ti mohla o napovědět o slušnosti toho, koho se zastáváš.Takže ještě jednou opakuji- rozumná dikuze s takovým individuem fakt postrádá smysl.
To myslíš ten jeden příspěvek se slovem blb? A ještě k takovému stupidnímu tématu? Tak to odsuzuješ lidi docela fofrem. Nemáš problém s arogancí a přezíravostí? Z tvých příspěvků to tak cítím. Informátor se jen snaží zjistit co je užitečného na GPS. Mě to také zajímá. Ti kdo ho mají tu sází jednu výhodu za druhou, to ano, ale jaký to má praktický dopad na jízdu na kole? Pro koho se hodí? Hodí se pro všechny nebo jen pro ty, co rádi jezdí mimo cesty? Když pojedu na týdenní výlet na kole do Jižních Čech, kde to tolik neznám, užil bych to nebo mi stačí mapa 1:50000, na které si před jízdou naplánuju trasu a pak pojedu podle ní? Teď nemyslím, že bych si GPS koupil kvůli jednomu týdnu, ale mohl bych si ho půjčit (možná).
Před 20 lety jsme si takto hráli s počítači. Samozřejmě - pro široké okolí byly k ničemu (a tím nemyslím dobu, kdy za zobrazovací jednotku sloužil u jednočipáků sedmisegmentový displej, ale už jakýsi druh skutečného počítače v dnešním slova smyslu). Napsat něco v editoru a pak vytisknout na jehličkové tiskárně? Holý nesmysl, OBJEKTIVNĚ vzato, přes kopírák na psacím stroji to vypadalo líp. Odpůrci počítačů byli na koni, odpor byl marný. Nastala doba mobilů. Samozřejmě, OBJEKTIVNĚ neexistoval žádný důvod pro jejich používání, vždyť si přece můžeme zavolat z normálního telefonu, není liž pravda? A GPS? Je to tu zase - jaké jsou OBJEKTIVNÍ důvody pro jejich používání? (a jaké jsou třeba OBJEKTIVNÍ důvody pro to, aby všichni nejezdili na kole v Prestigích?). Nejsou žádné. Jsou jen subjektivní postoje, radosti z poznání, síly lidského ducha a umu, víry v pokrok, touhy být při tom, pochopit principy, které nám nabízí věda, zamyslet se nad nimi hlouběji a třeba je využít pro vlastní potěšení. Toť objektivně vše.
K tomu nezbývá než dodat, že za deset let bude mít GPS na kole každé dítě, už jenom třeba kvůli tomu, aby máma věděla kde se zrovna potlouká.
Moje dcery mají také velkou legraci z kotoučáku B53 (myslím), se kterým můj drahý manžel vstoupil do manželství. Zvláště když dnes vládnou světu eMPé3jky :o)))
Výše jsem vypsal někokolik odkazů, kde to vyčteš, nebo to sem chceš zkopírovat, bylo by toho tak na deset strának, a ještě by to nebylo všechno.
Zkusím tady,možná trošku obsáhleji,popsat svoje zkušenosti s GPS.
Něco přes rok vlastním GPS Map 60CS s barevným displejem,elektromagnetickým kompasem a barometrickým výškoměrem+turistickou mapu TOPO 50 s barevným turistickým značením.
Jezdím na horalovi a dost často beru svoje kluky(8 a 12).Jezdíme pokud to jde mimo silniční provoz,polními a lesními cestami.Vyrážíme i na 10-ti denní poznávací expedice po celé ČR.
Dříve jsem pro orientaci používal pouze cyklomapu 1:75 000,kterou jsem vozil v mapníku na řidítkové brašně.Asi každý mi dá za pravdu,že za jízdy nelze z této mapy číst,takže naše cestování mimo silnice znamenalo zastavení u každé odbočky na lesní,nebo polní cestě a překontrolování směru naší další cesty.Mnohokrát se nám stalo,že mapa nesouhlasila s realitou a my jsme se museli vracet,nebo neplánovaně měnit trasu.
Podotýkám,že naše expedice jsou zaměřeny na předem určené cíle tak,aby děti viděli co nejvíc zajímavostí,takže takové bloudění v lese je nežádoucí.
Teď používám GPS a ještě se mi nestalo.abych přejel odbočku o více než 20m!GPS-ka už předem varuje na změnu směru jízdy a při přejetí varovně zapiští.Dá se říct,že kvůli orientaci už z kola téměř neslézám a naše cestování je teď mnohem plynulejší a pohodovější.Prostě jedu a občas mrknu na řidítka na směrovou šipku.Trasy si předem naplánuji v mapě a přenesu do GPS(můj model má paměť na výškopis i místopis pro celou ČR).Body zájmu jsou součástí mapy v GPS,ale přidávám si i svoje,takže když přijedu na neznámé místo,dokážu kdykoli určit směr a vzálenost k restauraci,kempu,hotelu,hradu,zámku,informacím,nebo třeba bankomatu.
Mapa pro GPS není sice ani podobná mapě,na kterou jsme zvyklí z papírové podoby,ale kdo chce,dokáže se s v ní perfektně zorientovat v každé situaci!
Na internetu se dají získat body zájmu.
Např:
-Bunkry bývalého ČS pohraniční opevnění jsou perfektně zdokumentovány včetně souřadnic.
-Mnoho kempů již používá pro jejich lepší vyhledání GPS souřadnice.
-Databáze hradů,zámků a zřícenin.
atd.
Při cestování si vytvářím své body zájmu,jako třeba odpočivadla pro cyklisty,přístřešky,restaurase,koupaliště,orientační body,atd.Zaznamenávám také trasu,ze které si pak vytvořím i výškový profil.
Je mnoho výhod GPS,ale tady se o nich nechci rozepisovat.
Jen k tomu co píše "informator":
Kdyby jsi zkusil práci s GPS,zjistil bys,že ten jak Ty píšeš "titěrný displej" jde zoomovat až na měřítko 1:2000!Přesně vidíš kde jsi a kam máš odbočit,abys dojel kam potřebuješ.Dokážeš to s mapou?
S baterkama máš pravdu,mapu nemusíš napájet,ale srovnáváš nesrovnatelné.Mapa nedokáže to,co umí GPS.Já používám dvě sady AA 2300mAh.Jedna sada(2ks) mi vydrží při celodenní navigaci 2-3 dny.Nabitá je asi za 2 hod. v hod. v autě,nebo v hospodě.Pořizovací cena už dnes taky není strašná.Je vcelku velký výběr v modelech už od 5.000.Je na každém,co od GPS očekává a kolik hodlá investovat.V každém případě doporučuji si před nákupem zjistit co nejvíc nezávislých informací!
Údržba není žádná! A provoz? Nechápu co tím myslíš.Prostě zapnu,počkám chvíli až se najde a jedu.Trasu uložím a vypnu.To je vše.
Elektronika to sice je,ale není tak choulostivá,jak si myslíš.Mám ji v orig. pouzdře na řidítkové brašně a dostává pořádný záhul (otřesy,slunce,déšť)Pořád funguje v pohodě.Mimo baterií je vodotěsná do 1m,takže jí déšť nevadí.
V mrazu sice na kole nejezdím,ale používám ji i pro jiné účely a funguje taky bez problému.Je jen trošku pomalejší díky krystalům v LCD.
A k té ztrátě:pokud ztrácíš věci,pak si je připevni tak,aby se to nestávalo.Já ji mám na klipu a sychruji to poutkem s karabinkou.Už dvakrát mi vlivem otřesů ulítla a zůstala viset na řemínku.
Už jsem toho napsal dost.Sice to není vše,ale snad to stačí.
Pokud někdo chcete vědět víc,napište mi na [email protected]
Ahoj
... natož pak parní
Mám v GPSr kompletní turistické mapy celé ČR (1:50 000). Zaznamenává se celá projetá trasa, takže si pak na PC můžu udělat třeba výškový profil apod.
Ale máš pravdu, jenom kvůli tomu bych asi 13 tisíc za takovou věc nedal.
GPSr jsem si koupil hlavně kvůli geocachingu, no a v autě se navigace taky hodí.
Jo, takhle tomu rozumím...Tak ať to dobře slouží!
-kdyz si nekdo kupuje GPS na kolo tak se urcite musi pocitat i s jinym vyuzitim - tak levne to neni aby se to za tyden hodilo do supliku s tim ze me to neba:). U kola mozna vydim vyhodu v tom, ze clovek nemusi skoro na kazde krizovatce slezat z kola a koukat do mapy, kam ted... -nevim GPS jeste nemam, cekam na nove evropske Cx:)
z toho, že čekáš na verzi Cx usuzuju, že chceš vehrávat do gps mapy. v tom případě by bylo lepší zvolit us-verzi, protože mapu čr(nebo i jinýho území) stejně přehraješ podrobnější mapou a proto je lepší ušetřit pár tisíc a nekupovat evropskou verzi.
ještě jedna poznámka -nevím, kterej přístroj sis vyhlídnul ale nový Cx verze sou o dost dražší a starší šly s cenou dost dolu. zvaž jestli potřebuješ větší externí pamět, jestli ti to stojí za ty prachy. celá topo50 pro čr má tušim 32MB...
nej nižší ceny, o kterých vím, sou na www.skyfly.cz/shop/
Nejspis budu kupovat Vistu Cx. Cx verzi chci hlavne z toho duvodu abych mapy nemusel dohravat, protoze na Mac jeste neni udelana programova podpora. Mozna ze bych neco sehnal ale kdyz je ta moznost GPS s kartou... nakonec pameti neni nikdy dost:)... US verze - samozrejme jsem o ni uvazoval ale kdyz vyjedu mimo CR tak se hodi podkladova mapa, otazka je, jak jsou podrobne?:)
ne, nerozumíš tomu. Ale to je jedno.
Navigace je jistě dobrá věc,pokud má stálé a oprávněné užití.ale lidičky nejezdíme na kolech taky proto,abysme se odprostili od techniky,kterou musíme den co den používat.Není občas krásný s dobrou partou zabloudit a potom to v hospůdce probrat,kdeže byla ta chyba....No řekněte sami.
Souhlasím. Život cyklisty přece není o dokonalosti kola, techniky, navigace. Není nic nudnějšího než ukrutná přesnost a bezchybnost. Jde přece taky o neočekávané zážitky a když budu mít všechno dokonalé, tak mě nic neočekávaného nepotká.
Jenže co uděláš, až si opravdu nebudeš jistý kudy kam,počasí na draka,noc nakrku atd.A nehledě na to že můžeš poradit kolem jedoucím kamarádům.Nemusíš podle něho jezdit. Jenže čas od času se stávají chvilky, že ještě rád šáhneš někam do spodu batohu a vytáhneš si tohohle kámoše.A ještě jinak.Ty totiž nikdy neuznáš názor druhého, on tě totiž ani nezajímá.Ty jsi meleš akorát tu svaji hatmatilku, hlavně že jsi ale v opozici.Tobě nejde totiž o nic jiného.skončil jsem s tebou hau :)
Teď se tedy nechci nijak zastávat informátora ani nechci nijak vtupovat do vašeho dialogu a už vůbec nechci snižovat kvality a použitelnost GPS, ale když nebudu vědět kudy kam, počasí bude na draka a noc na krku, tak se prostě kouknu do své automapy, podle kompasu zjistím na kterou světovou stranu se vydám (tzn., kterým směrem je nejbližší nepřehlédnutelný navigační bod jako hlavní silnice apod.), nohy zabalím do pytlíků proti dešti, na tělo navléknu svůj osvědčený "atombordel", zažnu světlo na řidítkách a vyrazím do tmy hledat nejbližší hospodu nebo alespoň krmelec, kde se dá zachumlat do sena :o)))
Deyvy, neblbni, cyklista si přece poradí vždy a já nevím jak ty, ale já vyrážím na delší cesty připravena na cokoli. A v rámci ČR zase není až takový problém po 5ti km dorazit do nějaké vesnice. Jo, ve Švédských lesích by to bylo trošku horší, ale také bych to, alespoň se základním navigačním systémem, neviděla tak černě.
:o)))
beru to.Snad jsem Tě nějak nerozlobil.Prostě jsem se nechal unést.dobrý?? :)))
PS: ale člověk by si měl stát za svým názorem
Jasně...
:o)))
Ale právě informátorovi jsi vyčítal, že se drží svého názoru... ;-)
Jen si trochu přisadím na stranu GPS. Pošilhávám po té verzi Cx. A proč ji na kolo potřebuji? Kromě zkoumání a konfrontace s mapou za dlouhých zimních večerů "Kde že jsme to vlastně jezdili" si od toho slibuji, že konečně budu vědět "Kde jsem to fotil". Ročně si z cestování na kole přivezeme desítky možná stovky fotek. A věřte, nevěřte po čase je problém určit kde to bylo.
Ano, jsou i programy, které automaticky podle data a času přiřadí fotky ke konkrétní trase. Např. Touratech QuoVadis
Ahoj,
vysvětlím Ti své důvody, které mě vedly k rozhodnutí pořídit s GPS pro cesty na kole. Než tak učiním dovolím si malý akademický úvod. Cestami na kole myslím minulost (kde jsem byl), přítomnost (kde se nacházím) a budoucnost (například kde se setkáme).
V diskuzi se povětšinou řešila přítomnost (kde jsem). Z tohoto pohledu, aspoň z toho mého, jde GPSka v Česku úspěšně nahradit mapou a kompasem.
K rozhodnutí koupit GPSku mne přivedl koníček dokumentovat zpětně informace kde jsme byli, kde a kdy jseme to fotili (někdy se mi fotografie úplně „slévají“). Taky mě zajímá proč a jak moc jsme museli změnit původní plány cesty. A k té budoucnosti. Pokud chci přátelům oznámit kde budeme spát, tábořit, atd., pošlu jim souřadnice nebo oni mně. Na našem putování (2, 3 až 4 týdny) komunikujeme s rodinou (dětmi) a známými pomocí SMSek. Součástí zprávy jsou souřadnice kde jsme nebo kam se chystáme. Nemusím nic vysvětlovat, rodina a přátelé používají mapy.cz nebo podobné nástroje.
http://www.dsl.cz/clanky.php?clanek=372
:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
V Mountfieldu dávají GPS ke kolu "ZADARMO!"
Stačí jen koupit to kolo.
Co by jste doporučily GPS či PDA?
jaké jsou jejich plusy a mínusy, jaké máte s nima zkušenosti? Možná bych z toho i napsal článek (na www.cyklistikakrnov.com) Pište Díky
PDA
+(obrovské) je že můžeš použít jakoukoli naskenovanou mapu!!!
+větší display než GPS
-spotřeba
-choulostivost (otřesy, vlhkost...)
GPS
+odolnost
-relativně malý display
-většinou pouze jedna vehratelná mapa:-(
honzak (a další mě jistě doplní:-))
Je to tak, ještě doplním u PDA je barevný diplej = lepší rozlišitelnost map.
Já používám PDA a externí GPS, kterou můžu připojit i k PC nebo noetboku.
Byl jsem s kolegou, který kupuje nové kolo, se podívat v Mauntfieldu. Když prodavač předváděl GPSku, tak kolega začal šmátrat v kapse pro brejle na blízko, a když koukal na ten malý černobílý displej, tak stejně nic neviděl, pěkně poděkoval, a jeli jsme domů.
:-))) no já si to myslel, co by jste chtěli, když to bylo skoro zadarmo :D
ještě doplním,u kompaktní GPS (podle mého názoru vhodnější na horskou cykloturistiku než PDA) je barevný display dávno standartem. Ovšem ten od Moutfieldu ho nemá.
Na horach s kolem je GPS k nezaplacení. Jen názor na barevný display nesdílím. ČB verze se mi zdá přehlednější a při slunečném počasí čitelnější. Do barevné mapy mužu koukat doma, když plánuju.
Zkus pročíst tento Web:
http://www.gpsweb.cz/
No já používám v autě kombinaci Palm Tungsten + GPS modul a do auta je to dostačující (když pominu tichý reproduktor Palmu, ale to se dá vyřešit sluchátkem nebo redukcí do rádia). Na kolo je to ale podle mne takřka nepoužitelné s ohledem na výdrž Akku u Palma (GPS model je v pohodě). Takže tam to lze použít pouze pro případ bloudění (a jak někde výše psala Radka, většinou se vystačí v našich podmínkách s mapou), ale představa že mám na představci v držáku Palma s mapou a jedu podle něj celodeňak je dle mne nereálná. Jak tu už bylo uvedeno, je to spíš takova hračka.
Mimochodem, nemá někdo naskenovanou (a případně i zkalibrovanou) mapku Podunajské steky pro Pathaway? Jedeme tam za dva týdny a přeci jenom...
Na podunajsku stezku nepotrebujes ziadne GPS. Jedine, co potrebujes vediet je, po ktorej strane Dunaja je lepsie ist. Su useky, kde je na jednej strane krasna cyklocesta bez aut (ale zavadzaju cyklisti) a na druhej frekventovana premavka aut. Takze je treba len v spravnom okamihu prejst z jednej strany Dunaja na druhu (aspon raz je treba vyuzit kompu) a tam neviem, ci Ti GPS pomoze, lebo most hadam uvidis aj bez GPS:-). Skor ako GPS sa urcite vybav nejakym dobre hlasnym zvoncekom (to kvoli tym cyklistom roztahanym po celej sirke cesty).
Hlasovou navigaci nemám, tak na co sluchátka. Mne zajímá hlavně záznem trasy. PDA na řídítkách je minmálně 2x menší než mapník, mapa se posunuje sama a stále vidím, kde jsem.
A jaký používáš Palm tunsten???
Já mám jen E a nevim jestli na něj seženu nějaký gps modul!!!Odepiš
Nevíte někdo co to znamená ta vestavěná mapa,a co ta nahraná? Zajímalo by mě,jestli má cenu kupovat (dostat) tu GPS od Mounfielda která má 8MB paměti,do který se nevejde ani mapa ČR,co budu vidět tam,kde mapu nemam nahranou
ahoj, pokud nebudeš mít nahranou mapu, tak ti GPS ukáže jen body (města, vesnice), prostě jen neuvidíš silnice, řeky, koleje... takže při pohybu s GPS se ti bude cesta vykreslovat za tebou (jako za slimákem:)
A co Nav4all? Tady o tom pisou a vypada docela dobre.
Koupil jsem kolo +GPS zdarma to šlo,ale CD za talíř po slevě kde jsou trojáky a je je to pro začátečníky to je síla upřesnění Mountfield a Topo50 Trojan startpage mám instalovanej simantec antiv.
Zdarec, taky mam kolo+GPS od Mountfielda, ale mam trochu problem s GPS - kdyz zmacknu tlacitko Hledat nebo v menu dam hledat, tak se to zasekne - mas stejnej problem? Nebo ti to vyhledava bez problemu?
problem vyresen - pomohl tvrdy restart, ktery jsem drive v navodu nenasel - ted uz to slape, jak ma :)
Mě to jde bez problémů až na ten soft. co byl na tom CD ten mi antiv. našel trojáky ,ale jinak ta GPS to je taková hračka pro děti pořádná navigace vypadá jinak.
Ještě bych chtěl ke všem výhodám GPS přidat jednu zajímavou vlastnost. Nevim jestli se tady psalo, ale existujou Waypointy, což jsou body, které si sami naznačíme na mapě, myslim, že se dají dále popsat.
Například mikroregion Rakovnicko je velmi osvícené a mapují celý kraj, kde ke každému zajímavému objektu dávají takový bod. Vím, že mi to napízeli a může to být velice užitečné, možná to budu v našem mikroregionu praktikovat taky!!!
Jasny, koukni se na www.nav4all.com je to supr a ted uplne zdarma (az do srpna) no a potom to je za asi 20 korun na mesic. Ja to ted pouzivam nemuzu si stezovat.
No tak jsem se na ten nav4all kouknul a uplne tak zdarma to zase neni... musis mit tefelon se kterym to funguje (vetsina novejch mobilu) a taky GPS 'krabicku'... cenove to je furt levnejsi nej cokoliv ostatniho (krom kompasu, hihi)..jenom jsem chtel rict ze to neni uplne zdarma. Jestli to nekdo zkusite tak napiste jaky to je? (ja bych napsal ale nemam telefon :()
Jasne ze to neni uplne zadara. GPSku musis stejne koupit u kazde navigace, takze tam rozdil neni, proste je to za pusu.
Mám Pda - Palm a chtěl bych se zeptat, zda bude fungovat jako GPS a kde bych sehnal do něj mapu ČR, díky všem za odpověď.
no mělo by to jít stáhnout na internetu na nějaký tý stránce, ale já mám zkušenosti jen s mobilem a ne s PDA
tak zkus se podívat na nějaký stránky jako je to Nav4all, TT, WF... :)
Jasny, koukni na nav4all.cz.... tam to urcite maj. dej vedet. cau
Jasny, koukni na nav4all.cz.... tam to urcite maj. dej vedet. cau
no taky jeste zkus www.pdasoft.cz... tam se me zda ze o tom diskutuji. Jinak nav4all na mobilu je supr. Na pda opravdu nevim jestli funguje.
nav4all je hodne dobra navigace, jenom nevim jak na to budes pri jizde koukat, to si asi budes muset vzdycky zastavit a pak se navigovat.
No, tak to zastaveni neni zase nejak tak tragicky. Tobe to vadi? Copak furt zavodis, hehe :)
Kdyz ja furt nekam specham ;) takze jo no, zavodim zavodim, ale jestli to ma i zvukovou navigaci tak je to v poho.
Jasny ze to ma zvukovou navigaci. Jak rikam, nemuzu si stezovat. Nekdy tomu se to trochu sekne, ale nic zavaznyho.
Tak to zvazim, jak to je s tim zaseknutim? Jak casto se to stava? Jak presna je ta navigace?
moc casto ne, spis se ti to stane v aute kdyz jedes rychle... a da se to lehce spravit tim ze vypnes a zase zapnes telefon, a pak jedes dal.
jo takhle. takze na kole by to nemel byt az zas takovy problem. kolik ti to bere gprs?
Jak myslis kolik mi to bere GPRS?
...kolik mb si nav4all stahne za ty mapy?
jo takhle, vubec to do mb nejde... na cestu z prahy do brna to vezme asi 10 kb...takze uplne v pohode.
Koukni na tu stranku, tam maji nejaky priklady. Stat te to bude uplny minimum.
Koukni na tu stranku, tam maji nejaky priklady. Stat te to bude uplny minimum.
Koukni na tu stranku, tam maji nejaky priklady. Stat te to bude uplny minimum.
Koukni na tu stranku, tam maji nejaky priklady. Stat te to bude uplny minimum.
Poradí mi někdo, jak a v čem udělám výškový profil projeté trasy? Díky
Já používám tento program:
http://www.oziexplorer.com/
A jak - viz odkazy v mém příspěvku z 29.01.06 18:50
Ty ten sw používáš ve své GPS? Já mám mapsource a zajímalo mě, zda se dá nějak jednoduše udělat např. výškový profil trasy z bodů, které vyčtu z gps do pc.
v mapsource ti to vykreslí. tobě ale asi spíš jde o to, že se to už z toho nedá nikam nijak vyexpotovat,viď? já to teda dělám tak, že si ty data překopíruju do excelu a tam už se s tím dá pracovat...
Přesně tak, excel určitě bude ten pravý program. Jen se s tím musím naučit pořádně pracovat.
Já hlavně neumím nastavit v Excelu v grafu aby mi výška začínala třeba od 100 m n.m. Vždycky to mám od nuly.
Jde to několika způsoby. Například u již vytvořeného grafu klikni pravým tl. myši na osu hodnot (Y osa). Zobrazí se nabídka s volbou Formát osy. Zvol tuto nabídku a ve formuláři si nastav hodnotu minima, popřípadě další hodnoty.
Na výškový profil používám program Oziexplorer,nebo Trackan.V Ozim jde vytvořit výškový profil,ale v Trackanu vyčteš mimo jiných i takové zajímavé věci,jako celkovou délku trasy,celkové stoupání a klesání v km,min. a max. výšku,min. a max. stoupání ve stupních,atd.V grafu jsou pak vyznačeny úseky s klesáním a stoupáním,včetně jejich maxim.Dá se s tím vyhrát.Bohužel je v angličtině,ale není nijak složitý.K načtení dat musíš použít soubor vytvořený v Oziexploreru s příponou *.plt.Ptogram neumí komunikovat přímo s GPS přijímačem.
Co se tyka OZIho a vypoctu celkoveho prevyseni - nevim, zda jsem nejak spatne nehledal, ale v OZI Exploreru jsem tuto moznost nenasel. Tak jsem si proste vypomohl sam a vytvoril jednoduchy programek, kteremu predhodite .plt soubor z OZIho a on nazaklade udaju o vysce v tomto souboru vypocita nastoupane metry. Tim padem usetrim spoustu casu manualnim prenasenim hodnot do excelu a naslednym vypocitanim...
Takze pokud mate nekdo zajem, klidne mu dam program k dispozici, nestravil jsem jeho tvorbou vic nez hodinu a pul ;)
http://www.xcr.cz/main_page.php?show_section=...
Používám PMS (Papir Map System) a ještě se mi nestalo, že bych nevěděl, kde jsem. To se snad nejdříve podívám, kam jedu ne?
Jedině snad někde v cizině, či divoké neznámé krajině na úpatí Himaláj...
Pravda, ale já jsem byl několikrát líný tu mapu vyndat z batohu, takže jsem se tedy nejdřív nepodíval, kam vlastně jedu a po pár desítkách kilometrů mi pak trvalo dost dlouho, nez jsem pochopil, kde se vlastne nachazim ;). Ale souhlas, s mapou se clovek neztrati, pokud se mu neztrati mapa ;). Ale s GPS se zorientuje rychleji.
GPSku jsem si koupil spis kvuli Geocachingu nez navigaci jako takove. Kdo nevi o co se jedna at mrkne na www.geocaching.cz. Protoze me nebavilo jezdit bezcilne jen nejaka kolecka v okoli, hledani "pokladu", ktera se vetsinou nachazi na zajimavych mistech dodalo teprv mym cyklistickym vyletum tu pravou šťávu a zabavu.
A co ta nav4all? to jsi zkousel?
Ja Nav4all pouzivam a jsem s tim velice spokojena. O jinych navigacich toho moc nevim, ale bylo by docela zajimave to porovnat.
No to pororovnani by se hodilo. Co to vubec je ten geocaching?
http://www.geocaching.cz/
Poměrně rozšířené a oblíbené - jen občas trošku nebezpečné. Už jsou na kontě hledačů i mrtví, co padli ze skály apod.
Radko, Radko.... jestli myslíš tento případ http://zpravy.idnes.cz/krimi.asp?r=krimi&c... Tomáše L. tak ten se geocachingu vůbec nevěnoval. O dalších mrtvých zatím nevím :(
Hmmm, tak jsem si ten článek přečetl a nějak to nechápu. Pokud tam Tomáš jen lezl po té skále, tak proč si to někdo dal do souvislosti s geocachingem ? Alespoň z logických vodítek vyplývá, že se mu věnoval.
Na druhou stranu, lidé kteří přecení své možnosti nebo podcení rizika situace se najdou všude a jestli to bylo při geocachingu nebo úplně jiné aktivitě, na tom nezáleží.
Jo, jo, myslela jsem přesně tohle a pak byl ještě jeden případ, ale to už si nevzpomenu co. A o tomhle klukovi se ale v souvislosti s geoc. dost dlouho mluvilo.
Dobrá, doplnila jsem si vzdělání - zase jsem tu dnes nebyla nadarmo :o))) - a beru ty smrťáky.
Jinak je ale fakt, že geoc. je docela zábava :o)))
Aha, geocaching vypada docela zajimave. Nikdy jsem o tom predtim neslysel... K tomu teda potrebujete GPS navigaci, ze? Zkouseli jste nekdo nav4all, popripade wayfindr? A nebo jiny navigace ktere vyjdou levne?
Já osobně zatím používám jen kompas na řidítkách. O něčem ale uvažuji hlavně kvůli zachování profilu trasy.
Mé úvahy jsou ale na tom zatím stejně jako malé Zakarrče - prostě v prenatálu... :o)))
Ty jezdis bez GPS? Z toho co jsem si precetl jsem pochopil ze k geocachingu je GPS nezbytny!!
Odpověď na otázku Petra z Ostravy a taktéž na velmi dobrý dotaz(y) od Informanta:
GPS se hodí když:
- nechceme ztrácet čas hledáním/ověřováním trasy v průběhu jízdy, ale raději jen s předstihem naplánovat.
- Kdo neviděl, neuvěří. Sám jsem si pořídil GPS k PDA a při mých služebních cestách si to nemohu vynachválit, zvláště pak v cizině kvůli odlišnostem ve značení.
- Když tě baví geocaching
- Když jezdíme bez šílených extrémů, ideálně lehce prostupným terénem, po cestách nebo naopak v horách (díky výškovým ukazatelům zabráníš zbytečnému se vracení)
GPS na kole nevyužijeme když jezdíme:
- .. tam kde to známe
- .. si zablbnout do terénu, jen tak v nějakém menším okruhu km
- .. po silničních komunikacích se značením
- .. výhradně v rozumném kilometrovém dosahu civilizace a nikam nepospícháme
Věřím že se zde opět najdou odpovědi, které se budou snažit mou definici z(ne)přesnit, ale po mých zkušenostech s GPS a mapami jak cyklo tak auto, zůstanu u GPS v autě a bez něj na kole. Navíc nějakých 5000+ za navigaci za kolo je dost peněz a své PDA za 25000 CZK fakt na kolo tahat nebudu.
Třeba jednou začnu jezdit nějaké šílené štreky, třeba v Tatrách nebo Alpách a potom to už asi bude stát za zvážení, ale prozatím to u sebe vidím jako zbytečnost.
A ještě jeden detail. To co se mi právě teď líbí je, že když například vyjedu z bodu A do bodu B v neznámé lokalitě, tak si beru zásadně jen kompas a beru to lesem apod. A pak se najednou 10km trasa (vzdušnou čarou) protáhne klidně na 25km se spoustou adrenalinu (sjedu tuhle skalku, nebo ne ? auuu ;o)) při hledání průjezdných míst a ve výsledku z toho má člověk i dobrý pocit přeživšího průzkumáka :o) ... to samé by s GPS vyšlo třeba jen na 15km a byla by to nuda ;o))
Plne s tebou souhlasim ale ja chci GPs jen na neco jineho. Na zaznam trasy, abych mohl presn evedet kody jsem jel apod. Proste jenom takove vylepseni meho webu.
Zatim to vypada na PDA do nejakych gumovych desek a BT GPSka.
Ale baterky asi budou KO. :'-( Nastesti vetsinou jezdime na obedy apod a ja mam dost drzosti si ukrast zasuvku. Oplacim to pak vetsim dizkem a vsichni josu spokojeni.
Ja uz jsem uvazoval o nejakem nahradnim dobijecim zdroji. Prece jenom ne vzdy je k dispozici zasuvka. Mohlo by to veresit 8 tuzkovych baterii, v pripade nabijecich by to pak chtelo 10, protoze maji tusim neco kolem 1.2 Voltu (aby to dalo alespon 12V) a pak do tohoto zdroje pichnu drzak do auta, ktery je zakonceny konektorem do "auto-zapalovace" nebo jak se tomu nadava. To by mohlo stacit na par nabyti (cca 3 - 4). Nevyhoda jsou vetsi naklady na nabijecku akumulatoru. 10 uz je docela dost.
Druha moznost je pouzit maly oloveny akumulator, ale kdo se s tim ma na zadech tahat, ze...
Treti moznost prikoupit tak 2 dalsi PDA aku - cca 1000,- za jeden a proste menit. Velke minus je hlavne dobijeni techto akumulatoru, leda ze by se pouzila nejaka externi nabijecka, ktera bude asi draha.
Prvni varianta se mi zda celkem primerena - 10 akumulatoru zas tolik nevazi, nabijecka na 10 ks se da, myslim, sehnat a extra nakladna taky nebude
A jak dlouho bys pak tech 10aku nabijel?:-)
MatyxCZ, mám a rád používám 60CSx nejen na kole.
To, že máš mobil, přece neznamená, že p o ř á d telefonuješ, a tak přece nemusíš vždy tam, kam ukazuje GPS, ale tam, kam chceš ty. ... a na tu skalku by ses mohl třeba vrátit.
Ještě k výdrži: 18 hodin v pohodě.
Dá se někde sehnat sehnat databáze cykloservisů, která by šla nahrát do GPS?
Ja jsem tohle silene dlouhe vlakno necet...ale zajimala by me jedna vec....co kdyz vam v GPS chcipne baterka....nejste pak trosku v ritce? Myslim tim, kdyz si to vezmu nekam, kde GPS vyuziju...mista civilizaci vzdalena....
Hodne lidi tady vi, ze se mi tyhle hracicky moc libej, ale porad resim napajeni. Papirova mapa prece jen nepotrebuje zadnou energii...
Rekl jsem si, ze to koupim az tehdy, az mi to vydrzi non-stop v provozu...pak mi to prijde zbytecne a zlata papirova mapa a buzola
Ja hodil na riditka PDA (mam ale trochu obavy z horka a otresu a v prpade deste jen zabalim do igelitu), pouzivam OziExplorer (pro zaznamy tras), SmartMaps (hezke mapy, ale bohuzel nestabilni) a jen pro silnice TomTom, ktery asi naviguje nejlepe, ale nezna vsechny lesni cesty.
PDA vydrzi na baterku cca 4hodiny, ale protoze mi to nestacilo ani na pesi turistiku, tak jsem si dodelal zdroj z 4+4 tuzkovky 2800 mAh ktery napaji PDA po USB, cimz ziskam asi 4.5x ty 4 hodiny navic a to uz na nejaky ten delsi vylet, alespon nez se daji dobit tuzkovky v nabijecce, docela staci ...
No taky jsem to zkoušel s Palmem v mapníku. Moc se mi líbilo, když PathAway zaznamenal průběh trasy včetně převýšení a tak, ale nakonec jsem skončil na nabíjení. Ty cca 4 hodiny jsou tak při málo nasvíceném displayi a to pak na sluníčku stejně není nic vidět (ono i při plném podsvícení to na slunku za moc nestojí). Když jsem jel na projížďku, tak jsem zkusil přihodit do brašnyAkku z UPS (cca 2kg) a dobíjel dobíječkou k Palmu jako z autobaterie. S tím se dalo celý den vydržet. Ale kdo by se s tím tahal. Navíc při vícedenním výletu zase jak a kde dobíjet Akku, to by chtělo další dobíječku. Chvíli jsem uvažoval o solárním článku, ale zatím jsem nerealizoval (zkušenosti přivítám). Takže na kole návrat k papírové mapě a GPS v Palmu zapnout pouze pro případ ztracení se, jinak zůstane se SmartMaps jako navigace do auta.
Myslím ale, že Garminy už mají výdrž docela slušnou.
Presne tak. Papir zatim vyhrava. Ale GPS me laka, jenze ta energie. Chtel bych zaznamenat i delsi, nekolika denni cesty bez pouziti dobijecky. Pak bych to pouzival ia k navigaci, ale pokavad mi to po 4 hodinach klekne s tim, ze to budu muset strcit do nabijezky...pak je mi to na prd.
Energii na ostatni veci mam uz vyresenou, ale porad spekuluju, jak dobijet tuhle vec, aniz bych musel nekde sedet hodiny u zasuvky a cekal, az se nabije.
Solarni panel je asi jedina moznost, ale nejsem elektrikar, takze si s tim moc neporadim...
Ty 4i hodiny jsou hlavně problém PDA, kde je Li-Ion vestavěný Aku. Třeba Garmin u mapových modelů udává 28 hod na 2 AA baterie a to je pohoda. Prostě, pokud dojdou, tak vymění dobíjecí baterky a jede se dál. Já spíš že už mám z jiných důvodů to PDA a používám SmartMaps v autě, tak jsem chtěl i na kole. A pořizovat si Garmina nebo jiný specializovaný GPS přístroj za x tisíc, se mi zatím zdá příliš velká investice.
Mám fotomobil s GPS nástavcem, GPS vydrží cca 4 hodiny. Na kole je to jasné. Zařízení sdružující 2 Mpx foťák, GPS a mobil sebou na kole vozím proto, že mobil potřebuji, GPS s velkou spotřebou spustím krátkodobě jenom tehdy, když si to situace vynutí.
Ja prave pro ten zaznam trasy (vcetne vyskovych profilu atd.) mam na pozadi spusteny OziExplorer stejne i jako v aute, i kdyz by mozna slo navigovat i s nim, ale precejen se trasa rychleji vytvari ve SmartMaps, nebo TomTomu, pokud jde jen o silnice.
Ten problem lesknouciho displaye je i v tom aute (zvlast pokud mam na sobe neco svetleho anebo strakateho a jinak natocene mi to nevyhovuje).
Na kole kdyz je slunicko mam vypnute podsvetleni (kvuli spotrebe a i mam obavu, ze se tak jeste vic hreje a otresy muzou treba tu horkou "podsvetlovaci lampu" znicit") a je to videt skoro stejne, jako kdyz je podsvetleni zapnute (jinak se da display i uplne vypnout, ale to pouzivam jeste se zamykanim klavesnice jen kdyz jdu pesky).
Ted jsem si koupil do ramu pod sedacku takovou tu malou trojuhelnikovou brasnicku a tam se mi krome mobilu a podobnych drobnosti vejde i ten nahradni zdroj s 8 tuzkovkami (kterym muzu PDA napajet za jizdy pres USB a 2 kg nastesti nevazi). Dobije to asi 4.5x uplne vybitou baterku baterku v PDA nebo to samozrejme rovnou napaji, takze celkovy cas pouziti GPS na jedno nabiti je asi 20 az 22 hodin, coz vetsinou v jednom kuse nejezdim a ty tuzkovky se daji nabit pres noc alespon tam, kde je 230V.
Ten lesknouci display mne ale stve, protoze v tech turistickych mapach pak byvaji videt ruzne zajimavosti na trase a jeden ma misto jejich pozorovani co delat, aby vubec rozpoznal, kde ma presne odbocit, i kdyz samozrejme pouzivam i zvukovou navigaci ;-( ...
http://world3.monstersgame.co.uk/?ac=vid&...
zdravím. Dostal jsem od Ježíška dosti drahou hračku GARMIN eTrex Vista Cx. K tomu program pro PC MapSource a mapu TOPOCzech. Možností hodně, komfort na úrovni ceny. Narazil jsem na následující problémy:
Pokud na mapě chybí existující silnice, nebo chcete jako cyklista či pěší \"přeskočit pankejt!\", neuspějete. Trasu nepostavíte ani z bodů zaznamenaných jako prošlá trasa.
Další problém jsem objevil jako automobilista, trasa, která je v PC OK, respektuje jednosměrky a najde nejlepší cestu se po nahrání do GPS musí přepočítat a rázem je vše jinak - router objíždí nesmzslně bloky, aby našel naplánovaný bod několik metrů od výchozího bodu.
Možná to jen neumím ovládat. Máte někdo podobné zkušenosti?
Jirka
Dnes bych si jizdu na MTB neznamym terenem bez pouziti GPS pomalu nedokazal predstavit. GPS vsak vozim v batohu a pouzivam ji pouze v pripade, kdy se potrebuji zorientovat, kde na trase se zrovna nachazim, zda jsem nesjel z naplanovane trasy, nebo si mohu primo naplanovat novou trasu apod. Pouzivam navigacni software v PDA a na MTB v drsnejsim terenu bych to asi brzy rozbil ;). Je pravda, ze bych si vystacil i s klasickou papirovou mapou, jenomze u klasicke papirove mapy je v terenu casto velky problem zjistit aktuani pozici, coz s GPS neni samozrejme zadny problem. Orientace s pomoci GPS je take mnohem rychlejsi nez orientace s pomoci klasicke mapy.
Navic si po projeti trasy mohu celou trasu stahnout do PC a znovu si ji virtualne "projet", nechat si zobrazit vyskovy profil trati apod. Ale to uz jsou spis takove vychytavky, ktere s praktickou orientaci v terenu nema moc spolecneho, avsak dosti to potesi.
Ja osobne pouzivam PDA + software OZIExplorer, kde mam nahrane kompletni mapy 1:50000 cele CR v hodne slusne kvalite (naskenovane + zkalibrovane pro pouziti s OZIExplorer). Tento software se nemohu vynachvalit.
Za velkou vyhodu tohoto software povazuji planovani trasy v PC - vytycim si jednotlive body trasy, pri vytycovani trasy vim, jakou vzdalenost pri zdolavani trasy ujedu a nakonec si trasu pohodlne prenesu do GPS a jedu podle ni.
Navic se mi tato vecicka hodi take pri navigaci v aute (Software TomTom).
Pokud jiz nemam sily dojet domu terenem a naopak chci vyuzit nasich kvalitnich asfaltovych silnic, docela zajimave je taky vyuziti hlasove navigace, kterou poskytuje software TomTom - PDA v batohu, pripojene sluchatka a uz se jede (po padesati metrech ostre doprava ;-) ), do toho si muzu poslouchat MP3 a jenom si davat pozor, at nahodou neskoncim pod houkajici sanitkou, kterou preslechnu ;))
Beru nazory, ze oproti MTB pri klasicke silnicni cykloturistice neni GPS az zas tak potreba - pribliznou aktulni pozici (mezi kterymi obcemi se zrovna nachazim, coz mi staci :-) ) v papirove mape neni zadny problem zjistit, u MTB trasy, ktera alespon v mem pripade vede v drtive vetsine po turistickych znackach to jiz beru jako nutnost. Nehlede na to, ze v terenu neni prilis velky problem ztrati orientaci, tekze je s sebou potreba k papirove mape navic pribalit kompas, nebo proste zajet k nejblizsimu zachytnemu bodu, ktery se nachazi na mape, cimz si muzu zajet klidne nekolik kilometru, nez mam jistotu, kde se vlastne nachazim ;). S GPS tento problem nehrozi a ztrata orientace je brzy zazehnana.
Pokud to shrnu, na celodenni trase v neznamem terenu (neco kolem 100km) mi GPS usetri nezanedbatelnou cast casu, kterou bych s pouzitim papirove mapy urcite ztratil.
GPS je pro me opravdovym pomocnikem a rozhodne ji mohu jen a jen doporucit. Dle meho nazoru to chce ale urcite pouzivat GPS s prehlednymi mapami, kde jsou vytyceny turisticke trasy, polni cesty apod, jinak to v terenu nema moc smysl.
I tak s sebou ale vozim i papirovou mapu oblasti pro pripadne dalsi planovani/preplanovani trasy, jelikoz prece jenom je prehlednejsi trasu planovat na formatu velikosti metr x metr nebo kolik to je oproti 7 x 10 cm na PDA ;). Tolik tedy k vyhodam pouziti GPS na kole. Jakub
JIRKANAKOLE pokud myslíš plánování v MapSource, samozřejmě to jde: před plánováním trasy zvol Upravit-Nastavení-a na kartě Směrování možnost Použít přímé trasy a nikoliv Použít automatické směrování. Kdyžtak mi napiš, probereme to detailněji.
Kdyz uz se to zas vybalilo.....netusite nekdo novinky na rok 2007 od Garminu? Takova Vista Cx se Sifrem? Tajne doufam, ze bude...pak to vyresi muj problem, zda koupit 60CSx se sifrem nebo malou Vistu Cx bez sifru.
Zdravím neprihlasenej Michal! Koukám ještě řešíš?
Ted uz neresim....uz jen cekam, az do toho mensiho strcej to co je v tom vetsim:-)))
Jak už jsem psal, držím palec!
Ještě jeden odkaz:
http://www.jandhproducts.com/_e/dept/03-015-001...
Co tam jeee, co tam jeeee?
... GPS je tu nakole několikrát, tak pro jistotu:
Ahoj, pro příznivce/odpůrce používání/nepoužívání GPS na kole přikládám příspěvek od rasta_t , našel jsem ho na bike-foru a obsahuje jeden prima odkaz:
" 16.08.2006 13:35:21) 87.197.173.xxx
5x> Jezdí někdo v terénu s GPS???
S celoeuropskou posobnostou funkuje web
www.gps-tour.info/
a nic nebrani tam publikovat vlastne trasy "
Jen dodávám, že už tam jsou dokonce i nějaký trasy z Čech :-).
Příští týden jsem pryč, ale pokusím se taky nějaký přidat. Co vy?
Moje praktická skoro již tříletá zkušenost s navigací. Taky jsem nevěděl co GPS umí a k čemu to vlastně navigace je. Myslel jsem, že to je na ... ale. Vlastním PDA Acer n35 (obdržel jsem jej jako dárek k „50“) s navigačním software PocketKIM k navádění s volbou „autem“ nebo „na kole“, nyní po aktualizaci s hlasovou navigací a také s hlasovou navigací používám software SmartMaps s navigačním systémem od planstudio.cz; obsahuje podrobné turistické mapy a cykloatlas ČR. Nejvyšší rozlišení mapy je v měřítku 1:50000. V letošním roce to bude již třetí letní sezóna, kdy mohu navigaci v neznámém terénu využít a tím, že mám najeto s navigací na dovolených na kole něco přes 2500 km mohu snad objektivně posoudit. Postup využití - naplánuji si trasy (u) třeba doma, v PDA, po cestě, na papírové mapě …prostě když s partou vybíráme … třeba kam si vyjedeme zítra … a po jejím zaznačením do navigace v PDA mne navigace navádí k zvolenému cíli po cestách, které aplikace vybere ve směru k zadanému cíli a podle zadání a nebo podle navolených bodů mi radí kudy jet. Zvolí případně jinou cestu při mém vědomém odbočení ze směru. Při použití PocketKIM a volby „na kole“ mne pak navigace neustále navádí na vedlejší cesty mimo hlavní cesty. Příklad – v případě sjetí z plánované cesty navigace (jedna nebo druhá) vyhodnotí situaci a navede zpět na trasu k stanovenému cíli nebo mi vybere jinou trasu; záleží na mé volbě a ve kterém místě jste, tj. jestli v krajině, na křižovatce ve městě …. Mám nahranou na kartě nějakou muziku a dá se při navigaci na cestě na kole poslouchat …. PDA dobíjím 12V akumulátorem (5Ah o váze asi 1,5 kg vydrží při použití navigace na dvoutýdenní dovolenou s navigací) a při použití Aku není problém a nutnost dobíjet PDA 220V. Výhody navigace – není nutno zastavovat, studovat mapy, orientujete se velmi dobře kde jste přesně a kudy kam, ... odbočte po 100 m vlevo, teď rovně … Hledáte nějaké místo např. památku, pamětihodnost, kemp, muzeum, nemocnici ve velké městě? Stačí místo označit na podrobné mapě města a navede vás to přesně. Pokud jste někdo jeli do Detenické historické krčmy z Poděbrad a neznáte trasu – je to problém, neboť křižovatky byly před dvěma léty prakticky neoznačeny a směr Detenice na nich nebyl. Navigace mne do Detenc navedla bez hledání. Jdete v neznámé krajině v lesním porostu např. autem na hřiby? Označíte po zaparkování v PDA místo – auto, můžete jít bezstarosti na houby a zpět k autu dojdete podle navigace. Na hřiby lze jen s PDA …. bez Akumulátoru. V dešti používám pláštěnku a ta chrání PDA. To vezu na kole na pevné podložce, která jej chrání a je umístěna na přední brašně na řidítkách přes suchý zip. Jedete jen tak po Jižních Čechách bez stanoveného cíle na projížďce? Za jízdy si na křižovatkách sám volíte kam teď jet dál. Na mapách a ani v PDA třeba ani stezka není, jedete po ní a nebloudíte neboť vidíte, kde právě jste. Vloni na podzim jsem byl na hřiby a v neznámém terénu jsem poslal několik turistů tam, kde potřebovali, ... bloudili, nemohli najít správnou turistickou neznačenou stezku, zpočátku nevěřili ale uvěřili správnému směru. PDA má samozřejmě nevýhody – zmíněnou potřebou dobíjení PDA a stane se občas ztráta signálu v údolí mezi vysokými kopci. Musíte více kolo hlídat a přední brašnu stále brát sebou. Pro naplánování dovolené nejraději používám aplikaci v PC „Cykloturistický průvodce ČR“ od SmartMaps - je tam dostatek potřebných informací včetně zajímavých bodu a aplikace má 4 volby tras pro kolo včetně „co nejméně kopců po trase“ a nebo vysoká priorita cyklotras. PDA používám i pro potřebu v práci takže je maximálně využité. Švagr prohlásil „ta navigace nemá chybu“ a já dárek super ale drahé když by jste si ji chtěli vše koupit. Aktualizace uvedených aplikací nejsou zas tak moc drahé a vystačí dlouho. LM.
Nazdar cestovatelé, co je novýho v roce 2009 ?
U mě se usadil jeden novej prográmek, co mi pomáhá přiřadit k fotce GPS souřadnice místa jejího pořízení (geotagging) Dělám to zhruba takto: Na začátku cesty zapnu Garmina, zkontroluju jestli čas nastavený ve foťáku souhlasí s tím co vysílají družice a vyrazím s ním cvakat do terénu.Doma když fotky ladím v editoru, tak je nesmím zapomenout uložit i s původními EXIF daty. Z nich si totiž ten prográmek GeoSetter vyčte čas pořízení a podle tracklogu .GPX doplní EXIF o ty souřadnice. (v menu příkaz Synchronizovat s GPS) Poté se pro každou fotku zobrazí špendlík v příslušným místě na googlemapě. Jestli taky děláte fotky převážně dokumentárního charakteru, doporučuju!
http://www.grafika.cz/art/df/geosetter30.html...
Výborná věc, používám už cca 1 a 1/2 roku.
Domovská stránka je na http://www.geosetter.de.
Já na tohle používám program trackme, je to aplikace pro windows mobile a dělá to vesměs to samý, po zapnutí to zaznamenává trasu po které se to gps zařízení pohybuje a potom to můžete nahrát do web aplikace (google maps) nebo importovat do kml/ gpx souboru atd.. a samozřejmě to umí nahrát a přiřadit fotky k příslušným lokacím... dobrá věc je to, že pokud máte na mobilu přístup k internetu tak to může updatovat podle nastavení každých pár vteřin, nebo třeba každou minutu pozici na mapě a člověk pak doma na počítači na mapě vidí, kde přesně se dotyčnej s tou GPSkou pohybuje:)