Měl bych dotaz ohledně brzd (zatím spíš jenom teoretický). Jak si vedou bubnové brzdy v porovnání s kotoučovými, na 20" předním kole poměrně těžkého (leho)kola?
Mám zkušenost se 70mm bubnem na 28" klasickém kole. Brzdí na můj vkus celkem slušně, i když to není nic, co by mě dokázalo postavit na přední. Na 20" by byl ještě silnější. Problém je v tom, že se v dlouhých sjezdech dost zahřívá a bojím se, že upeču vestavěné dynamo.
Takže otázky pro odborníky:
- Jak je to s přehříváním kotoučovek? Dají se upéct, nebo jsou stavěné tak, aby se stíhaly chladit?
- Jaké teploty snesou bubnové brzdy? Mám na mysli hlavně ty kombinované s převodovkou nebo dynamem. Psal jsem výrobci, neodpověděl.
- Jak dlouho vydrží v bubnech brzdové obložení? Už jste ho někdy někdo prošoupal?
Tak ja mozem iba ku kotucom: Ak su hydry s anorganickymi dostickami v dlhiich kopcoch hrozii vyvretie kvapaliny videl som to u kamarata ked som este na klasike chladil v brzdy. Pri mechanickych a vacsinou aj organickych dostickaach vedia dosticky zosklovatiet (natavia sa a stracaju ucinnost) nic nieje nekonecne a vsespasne ale tieto javy nastavajuu vo fakt extremnych podmienkach. Pri bbnoch ti neviem povedat ale ak nemienis jazdit extra downhil na lehu tak to nebude nejake extremne. Jedinou vrazebnou kombinaciou je 20 rafik + V-brzdy vo vysokej rychlosti dolu kopcom mysliim ze Jirkovi takto buchlo koleso. Inak ci bubon ci kotuc by mali zniest relatyvne velmi vysoke zatazenie oproti V-ckam a je len otazka vkusu co chces. PS:mozno vyzniem za blbca ale uz sa vyraba naboj z bubnovou brzdou a dynamom??
Slušné (i mechanické) kotoučovky brzdí výrazně lépe než 70 mm bubny. Konkrétně porovnávám Avid BB7 s SA 70 mm bubny.
Kotoučovky se upéct dají. U mechanik hrozí zesklovnatění destiček, u hydraulik dřív uvaření brzdové kapaliny, což způsobí "měknutí" páky. Myslím si, že kotoučovky na tom budou lépe, ale to je jen osobní odhad. Ani u jednoho typu brzd jsem to přehřátí nezažil. Pokud člověk zažije přehřátí kotoučovek, není nic jednoduššího než pořídit větší kotouč, to u bubnů moc nejde. Pak třeba shimano dělá u některých typů brzd brzdové desky s chladičem a kotouč, kde je uvnitř hliník pro lepší rozvod tepla.
EDIT: Domnívám se, že i u bubnů by mohlo obložení zesklovatět.
S bubnama na kole zkušenost nemám, ale v autech a na motorkách bohatou. Rozdíl v tom nebude velký. Bubny se opouštěly pro menší účinnost. A obložení je tam ještě schovanější, než na kotoučích, sklovatí a vadne ochotně. Kamioňáci a autobusáci by mohli vyprávět. Stěžovali si i kluci na starých jawicích, když to v Alpách pouštěli ostřejc dolů. Asi bych bubny viděl pro nějaké městské kolo, tam to bude bez problémů.
Já se naopak přikláním na městské kolo ke kotoučům. Domnívám se, že mít na svém kole bubnovky, v některých situacích bych neskončil ve smyku, ale v autě nebo chodci přede mnou. Vzhledem k mravnému chování mého kola ve smyku z těchto dvou možností je lepší ten smyk.
Mám bubny na 20' tříkole.Slabou silou kolo lehce zablokuji i na suchem asfaltu.Zivotnost neskutečná.15000km bez známky opotřebení, obložení dostatečné. Účinnost i v desti nebo zimě stejná.
70 mm nebo 90 mm? Dokážeš s nimi udělat bent stop?
70mm. Nevím co je bent stop. Rozjetý z kopce na suchém asfaltu (50km/h) prudce zabrzdim,kola se zastaví a kreslí na cestě čáru.
Bentstop. http://www.nakole.cz/diskuse/11691-pokolona...
Vetsinou se provozuje na suchem asfaltu, ne v bahne a ve svahu, z toho si priklad neber. 8-)
U kotoucovek se problemum s prehratim da predchazet - vetsi kotouce, kotouce s unasecem, sintrovane desticky, desticky s chladicem. U bubnu uz clovek chlazeni asi nevylepsi. I kdyz - nekde jsem videl dodelavane vnejsi zebrovani. Jenze to zase bude problem s udrzovanim v cistote.
Uvaril jsem hydry a koupil vetsi kotouce s unasecem. Uvaril jsem mechaniky BB7 a koupil vetsi predni kotouc s unasecem a sintrovane desticky. Bubny bych nechtel. 8-)
Dobře vyladěné a zajeté bubny na tříkolce fungovat můžou, protože máš dvě přední kola a tím dvě ty bubnové brzdy vpředu. Proto jak tu někdo psal jde i s bubnovkami bloknout přední kola. Na jednostopém s jedinou přední brzdou ale bude limit kolik je to ochotné brzdit podstatně níž. Může to pořád ještě stačit, ale nemusí. Záleží jak se povedla ta konkrétní brzda, někdy jeden kus brzdí výrazně lépe než jiný kus ten samý typ stejného výrobce. Slyšel jsem, že je to otázka správného zajetí, případně zabroušení obložení, ale nevím jistě.
Přetíženou kotoučovku na předku lehokola jsem zažil jednou, a to byla mechanická brzda a 180mm kotouč na back-to-back tandemu. Tandem měl tehdy velmi slabou zadní kotoučovku a těch cca 170-180kg kola, mě a ninka bylo bržděno z 80% tou přední. Začla slábnout a byla cítit spálenina, nohu vidle nešlo udržet v ruce jak byla horká. Vyměnili jsme to za trochu lepší brzdy vpředu i vzadu a sintrované destičky vpředu, od té doby v pohodě.
U kotoučovky máš možnost upgradovat chlazení i brzdný účinek pokud základní prodávaná verze nebude dost. Ale pro singl lehokolo obvykle je, protože 160mm kotouč na 20" kole je jako 200mm kotouč na 26" kole. Potřebuješ velmi těžkého jezdce a velmi dlouhý a prudký kopec, abys to dostal na limit. Buben podle mě utavíš dřív.
Pokud jde o buben sdílející náboj s dynamem, tak to bych se bál o dynamo. Pokud má magnety ze vzácných zemin, což dnes má většina, tak ho můžeš zrušit prohřátím na cca 70-80°C. To by podle mě šlo dosáhnout při dlouhém klesání.
Trofám si tvrdit, že z hlediska přehřívání je jedno, jestli máš kotouč v 20" nebo 26" kole. Brzdová síla je větší, ale množství energie, které musíš protopit, stejné. Vetší obvodová rychlost podle mne na chlazení nebude mít významný vliv.
Díky všem za odpovědi. Vypadá to, že oželím bezúdržbovost a nerozbitnost bubnu a dám dopředu kotouč.
Colombo: nábojové dynamo s brzdou vyrábí Sturmey-Archer ( www.sturmey-archer.com ), kódové označení X-FDD.