Koupil jsem si své první nášlapné pedály , jsou to Shimano PD-M540 . Nyní řeším , jaké si pořídím obutí . Nemám s tím žádné zkušenosti , jak píšu výš , jsou to mé první . Nejsem závodník , jen turista , takže hledám cykloturistické tretry , na které půjdou našroubovat zarážky SM-SH51 . Prohlížel jsem si tretry v různých e-shopech . Někde se u jednotlivých modelů nepíše kromě ceny nic víc , jindy tam nějaké info jsou . Například tvrdost podrážky , většinou 3 - 4 , někdy taky kompatibilní pedály . Nejsem z toho moc moudrý , poradí prosím někdo , podle čeho vybírat , kromě toho , že se v nich po obutí mám cítit dobře ? Díky
Tretry se spíš říká takovým těm klasickým cyklotretrám, které se moc k chůzi nehodí, protože mívají dost tvrdou podrážku.
Pak jsou různé cykloturistické boty, které už vypadají jako normální boty. Tady už si budeš muset vybrat, co ti bude vyhovovat.
Já jsem měla NW - ty byly dost dobrý a měly měkčí podrážku, takže se v nich i dobře chodilo.Ale pak se nějak rozpadly čijak skončily. Pak jsem měla Diadory - ty mě moc neuspokojily. Zbačkorovatěly.
Teď mám vytoužené Lake - ty se mi zkrátka líbily a jsem s nimi velmi spokojená.
Názvosloví je tak nějak nepodstatné . Čekal jsem spíš nějakou konkrétní radu nebo model , ale v tom mi asi pomoci nemůžeš , dámské boty nenosím a asi by mi ani nebyly . I tak díky :-D
NW, Diadory i Lake dělají i pánské boty.
Navíc myslím, že až ty Lake mám dámské, tamty byly pánské.
A konkrétní typ si budeš od nějaké značky si budeš muset najít sám. Každý máme nohy jiné, takže každému vyhovuje trošku něco jiného.
Pokud je chceš kupovat přes net, tak je určitě dobré nejdřív zajít do kameného krámu a tak si pár bot vyzkoušet.
Rád bych je vyzkoušel , ale najít prodejnu poblíž , kde by měli mojí velikost je horší . Do Prahy , kde bych jistě uspěl zrovna cestu nemám . Líbí se mi boty od Shimana , nebo ty Specialized Taho , jak radil ronda , asi je pojedu do Trutnova zkusit .
Jo tak to chápu, to může být problém.
Ale bacha, můžou se vyskytnout docela odlišnosti v číslování. Mám pocit, že zrovna Spešly mají jinak čísla než jsme zvyklí.
Shimana se daly za slušnou cenu pořídit u Kupkoláků v Bílý Třemešný. Stačilo po netu objednat nějakou velikost a pak na místě nechali vyzkoušet i jiné velikosti, případně rozmyslet a zrušit objednávku.
Za slušnou botou se ti vyplatí zajet i do Hradce, tam už je výběr dost velký.
Pro dobrou, pevnou a hlavně pohodlnou botu se určitě vyplatí jet i kousek dál.
Koukat budeš po tretrách pro SPD (pak jsou ještě "silniční", na žiletky). Vybíráš si podle užití. Jestli víc na sport (ať pro rychlost, nebo vytrvalost - tvrdší podrážka), nebo na pohodu turistika s měkčí podrážkou.
Z těch měkčích mám zkušenost jen se Specialized Taho a po jiných bych ani nekoukal. Nevýhody jsou akorát vyšší váha a dlouuuuhé vysychání po promáchání. Jinak nesmírně pohodlné bačkůrky a po sedmi letech v zimě, v létě prakticky nezničitelné.
Jo a když tretry poprve nazuješ, vyvaruj se zásadní chybičky - utažení šněrovadel, nebo pásků. Vozí se víceméně volné, jinak po pár kilákách je bolestí zahodíš i s nohama :-)
Někde jsem četl , že ty PD-M540-ky jsou závodní pedály . Jde mi o to , jestli ty zarážky půjdou zacvaknout do pedálů po namontování na cykloturistickou botu ,nebo jestli mám rovnou hledat mezi klasickými tretrami , což bych nerad .
Měl jsem před týdnem cestu do HK , tak jsem navštívil 3 obchody . V prvním jsem neuspěl , neměli mojí velikost . Ve druhém už to vypadalo nadějně , zkusil jsem troje boty : Lake mx 100 a dva modely od Northwave . Tyhle / obr.1. / mi seděly nejlépe , ale ta zadní část je moc vysoká a při chůzi to tlačilo / ale jen levá bota / . Říkal jsem si , že se to třeba poddá , ale pak jsem je nakonec nekoupil . Už to vypadalo , že neuspěju , ale ve třetím obchodě měli boty Scott Boulder / obr.2. / , vyzkoušel jsem je , seděly dobře , tak je mám doma . Už jsem je vyzkoušel , ikdyž jen na krátké trase , asi 10km . S tím utažením šněrovadel a pásků jsi měl pravdu . Sice jsem si je utáhl podle mě lehce , ale po pár kilometrech a vyjetí táhlého kopce jsem musel ještě povolovat . Plíšky v podrážce jsem při montáži posunul co nejvíc dozadu a zarážky našrouboval do předního páru otvorů se závitem co nejvíc k vnitřnímu okraji podrážky . Snažil jsem se , aby boty po nacvaknutí byly rovnoběžně s osou kola , s tím , že to po vyzkoušení poladím , když bude třeba . Zatím mi to vyhovuje , ale najel jsem toho ještě moc málo , další seřizování třeba ještě přijde.
Osa pedálu by měla být plus mínus v kloubu palce. Odchylka by neměla být veliká, ale stejně se posun i odklon nakonec nastavuje na pocit.
Tak ať spokojeně šlapou. A neutahuj pro začátek zámky na pedálech, ať si zbytečně neusteleš :-)
Sorry, že ti moc neporadím, ale tohle prostě nejde.
Kolik jsi navštívil kamených prodejen, než jsi sem dotaz položil? Použil jsi před položením dotazu google, seznam nebo něco podobného?
Tvůj dotaz naznačuje, že jsi prodejnu nenavštívil ani jednu a že jsi se to ani nepokoušel najít na internetu.
Sorry , ale na internetu už jsem prolezl kde co , právě proto , abych něco zjistil , než navštívím nějakou kamennou prodejnu , kde si vybranou věc hlavně vyzkouším a třeba i koupím . Stačí ?
v dobré cykloprodejně ti i kufry namontují na boty,jako mě
taky jsem měl 540tky nášlapy a ted mám XTéčka a kufry i boty stejné
je to schované v botě,v pohodě se dá chodit
mám NW,ale kup si na co máš peníze
Rád bych se vešel do 2tk , hledám spíš třeba lonˇský model se slevou .
Tos mohl spíš ušpórovat pár stovek na pedálech. Slušný boty se motají tak mezi 2 - 2.5 tis Kč. A jako u všeho, nevyplatí se ušetřit pár stováčů. Jak kvůli pohodlí, tak kvůli výdrži.
Jezdim i po letech AXONy. Jsou skoro nejlevnejsi.
Vozim ty zavodnejsi varianty Wizard http://axonsport.cz/index.php?web_submenu_sort... , ale turisticke (predchudce WARPu http://axonsport.cz/index.php?web_submenu_sort... mam taky odzkousene.
Krom toho mam k plne spokojenosti Diadory - turisticke. Ty ani nemaji suchy zip pres tkanicku, presto slouzi dobre.
Dulezite je, aby byla co nejpevnejsi podrazka. Zkus zajit nekam do kramu, vezmi botu za spicku a patu a zatlac proti sobe, jako kdyz zkousel hroch ve vlkovi a zajici meloun. 8-)
Kdyz trosku pruzi, je to OK, bota bude pouzitelna jak na chuzi, tak na jizdu. Prilis tvrde si asi nekoupis, to by byly nejake zavodni s karbonovymi vyztuhami a cena by Te odradila.
Prilis mekke podrazky budou prima na chozeni, ale z jizdy Te budou bolet chodidla, za par desitek km budes mit pocit, ze na tech malych pedalech stojis naboso.
Jo a AXONy delavaji cas od casu akci. dve veci za cenu te drazsi, 50% sleva, ... Vyplati se na to mrknout.
No ne, to se neomlouvej. Já tenhle postup prostě nechápu. Kdybys chtěl něco speciálního nebo něco fakt drahého, tak dává smysl se o tom poptat na fóru. Ale obyč tretry na dvou-děrové kufry mají v každém cyklo obchodě.
Navíc moc nerozumím tomu, proč sis to nekoupil najednou pedály i boty. Když se na to musíš ptát na fóru, tak by to byl celkem logický krok.
Neber si to, prosím, osobně.
http://www.bike-eshop.cz/cykloturisticka-obuv...
Na radu Hekyho jsem pořídil tohle. Jsem v podstatě furt jen na silnici, dá se v tom chodit, když tlačíš kolo nebo tak. Měl jsem levnější model s měkčí podrážkou a po 100 km mě z toho boleli vždycky ťapky.
Pevná, solidní bota pro cykloturistu, si myslím.
(BACHA na číslování, mají to posunuté, mám 42, u Shimana musím koupit 43!!!!)
...počkej pár dní či týdnů- v Lídlu bude nabídka jarního cyklovybavení- loni tam byly i tur. cykloboty pro nášlapy celkem levné a dostatečné kvality...
Tedy z LIDLu občas svoji garderóbu doplním, ale boty bych tam nekoupila. U těch, co jsem tam zatím viděla, bych o kvalitě pochybovala.
A nemyslím jen u cyklobot. Za mě boty z LIDLu ne. Na to mám svoje nohy hodně ráda.
...já mám taky "choulostivé" nohy, ale konkrétně ty co mám jsou Lídlovské a jsem s nimi spokojený-na víkendovky vyhovují a "sedí"- na delší túry v létě (týden a víc) mám Shimano sandály (kvůli semtam dešti)a také si je chválím....
osobně bych si jako vůbec první boty na nášlapy v řádu tisícovek nekoupil- ale to jsem JÁ ;-)
Tak to ja mam z Lidlu tyto:
http://sms.lidl.cz/cps/rde/xchg/SID-B1FE0FB9... a jsem moc spokojeny,
(ale nejsou na běžné chození, maji tvrdou podrážku)
...myslím pro začátek , než si na nášlapy zvykneš možná se párkrát "vysypeš"- pak si pořiď dražší. ty levné využiješ i jako druhé pro kratší trasy...
Na začátek?!? Tak to už vůbec ne.
Ale nechť si každý činí se svýma nohama co chce.
Máš recht- každý podle sebe...
To zas ne , to si radši pořídím jedny osvědčené , kvalitní a pak k nim ještě sandále na léto ...
...pravděpodobně nejsi úplný začátečník na nášlapech a máš svůj "limit" na nákup. já jsem před lety postupoval právě tak, jak jsem psal.důležité pro mne při nákupu bylo:
1/ celkové provedení boty(šněrování,materiál ap)
2/pohodlnost- dojem už při prvním obutí
3/hrubší vzor a materiál podrážky pro chůzi
4/"uschování" kufrů pod vzorkem-neklapání při chůzi po tvrdém podkladu
a v neposlední řadě i cena. po projítí a odzkoušení různých značek (v té době jsem ještě neměl možnost vyhledání na netu) v okolních šopách mne zlákala právě aktuální nabídka v Lídlu- boty jinak splňovaly vše popsané a cena byla min. poloviční až čtvrtinová oproti jiným. k nim jsem si po roce pořídil sandály shimano, oboje mám doposud a slouží k plné spokojenosti a bez jakýchkoliv nedostatků či závad. uzavřené boty používám převážně zjara a na podzim, léto projezdím v sandálech- včetně vícetýdenních akcí o dovolené. ve svém věku posuzuji (a to platí o všem)na prvním místě praktičnost a využitelnost při rozumném poměru kvality a ceny. nezatracuji dopředu žádný výrobek jen proto, že se nejedná o vyhlášenou značku, že napohled nebudí mou důvěru nebo není ze specializovaného šopu- to proto, že odsuzovat mohu jen osobně odzkoušené a zatím se mi stalo jen jednou, před lety, že jsem se spálil- ale za ty dvě stovky to stálo...
Člověče, mám ozkoušeno, že tohle je ten nejdražší postup.
Koupím něco levného "skoro tak dobrého jako to dobré" a po čase zjistí, že to má svoje mušky (třeba ta měkká podrážka mě trápila ty plosky) a tak si koupím něco pořádného, a tím se to 1,5x prodraží.
S botama, stejně jako s pedálama. Nejdřív ty za 500, a když zjditím, že mě po 100 km z nich bolí ťapky, a radím se s experty, zjistím, že ty za 1500 jsou ty, co potřebuju.
A zase, to pětikilo nenávratně v háji.
Někdě jsem slyšel názor:
"nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci" a v mnohém tohle pořekadlo je pravdivé.
Zrovna ty pedaly jsi mel naprosto dobre, pokud se pamatuju. Totiz ty, na kterych leta jezdim. Jenze ja k nim mel rovnou boty s podrazkou, ne onuce. 8-)
Určitě, ale kolega co jezdí na kole déle než my dva dohromady mi vysvětlil, že jsou určené na jiný druh jízdy, říkal tak 40-60 a ne 140-160.
Ty botky taky nebyly až takové šunky:http://www.bike-eshop.cz/cykloturisticka-obuv...
Ale fakt měkké.
Neber to ve zlém, ty pedály mám na rotopedu, a k nim používám tyhle boty (alespoň Soňa nehudruje že nosím domů bláto).
Je dobře, že se Petr ptá a všichni mu k tomu něco řeknete, bude mít šanci si vybrat a rozhodnout.
Bez tebe bych nevěděl, že něco jako SPD existuje, a jsem ti za tu informaci vděčný, beze srandy, stejně jako Lelkovi se Snilardem, že mám víc mrskat nožičkama :-)
šmrdlat nožičkama, šmrdlat ne mrskat nedělej mi v těch odborných termínech chaos :-) i když jako autor na to máš plné právo :-)
Jsem kreativní autor a komplexně využívám celé spektrum synonym, kterými český jazyk disponuje :-)
Jenze u terminu bys mel byt opatrny. Pred chvili jsem mel totiz pocit, ze Te Lelek se Snilardem ucili kamkan!
Offenbachovi krásky ovšem nožkama nemrskají, ale nožky vyhazují půvabně a téměř tak vysoko, jako stráž před mausoleem, ovšem umělecký zážitek je nestovnatelný a jen Rus d
okáže pravdivě posoudit co je pro něj větší rajc.
Každý má své zkušenosti a podle nich koná- já za všechna léta své cyklistiky konám jak jsem napsal ,"prohloupil" jen jednou,stálo to dvě stovky. Od té doby mám asi štísko nebo anděla strážnýho, ale vše se vyplatilo. Tím nechci říct, že kupuji jen laciné věci- vždy upředňostnuju na prvním místě požadované vlastnosti a přiměřenou kvalitu(u stanu vodní sloupec, váhu a rychlé stavění na jakémkoli povrchu, u spacáku tepl. komfort a váhu, u karimatky pohodlí a váhu, u vařiče výkon, dostupnost paliva a spolehlivost atd), pak následuje využití a "slušná" cena. Z toho mi vyšel stan kolem 4500, karimatka/3000, spacák/1200, vařič nadýl benzín/150, sandály/2000,tur. "tretry"/500,pedály spd/750 ap.
To máš kliku, já jsem průzkumníkem slepých uliček a tak vyhazuju prachy.
Taky všechno mi chodí poštou, tak nemám moc šancí porovnávat, proto tyhle debaty a recenze mě maximálně zajímají.
Co se týká nášlapů , jsou to opravdu moje první , na žádném kole jsem je ještě neměl , vždy jsem používal jen ty obyčejné , které byly namontovány na kole při jeho zakoupení . Takže praktická zkušenost nula . Limit na nákup pochopitelně mám , na internetu už jsem prošel kde co , chystám se navštívit pár obchodů v okolí a doufám , že někde uspěju ...
Nevím, jak moc důsledně jsi pročítal i jiná obdobná témata. tak pro jistotu, když s nima začínáš - zámky na pedálech hodně povol než vyjedeš, ať se naučíš pohotově vycvakávat. Inbusáček v nářadí určitě vozíš, takže po získání určité jistoty postupně pomalu utahuj podle potřeby, aby ti noha nevypadávala. je zbytečné utahovat víc.
Pročítal jsem starší témata , ale chtěl jsem taky aktuální informace . Někdo radil zkoušet vycvakávání nejdřív na místě , s rukou opřenou o stěnu a až pak za jízdy . To seřizování udělám jak píšeš , multiklíč plný inbusů vozím :-D
Jo, je lahudka, kdyz clovek vyjede z volejbalu s cerstvym vyronem kotniku a vzpomene si na to az ve chvili, kdy se na krizovatce snazi vycvaknout... 8-(
Ale zjistil jsem, ze na bolavy kotnik je bolestivejsi jizda autem, nez na kole. Tedy alespon na pravy.
Zkusit "nasucho" není špatný, ale to stačí jednou, dvakrát. Na vycvaknutí nic není, hned si zvykneš. Akorát nesmí být pedál moc utažený. pokud je a ještě to nemáš zažitý, tak se může stát, že v krizovce budeš páčit nějak špatným směrem a zámek nepovolí. Volnější snese chybku. Až ten pohyb budeš mít zautomatizovaný a přesný, dotáhneš zámek na optimálno.
Já koupil (na podruhé) tyhle:
http://www.bike-eshop.cz/pedaly-naslapne/pedaly...
Fakt líp roznášejí váhu z chodidla a mnohem líp vycvakávají než ty klasické mrňavé. Pro zkušené kluky to není tak důležité, ale mě se to fakt pátkrát dost hodilo, když jsem zazmatkoval, že jsem dokázal rychle vyrvat nohu. No dvakrát taky ne....
Jestli nejsi zdaleka můžem se někde setkat a můžeš si to vyzkoušet, zarážky to má stejné jako ostatnī Schimana. Je to dost peněz tak je možná dobré to zkusit než koupíš.
Ta noha ven jde fakt o poznání líp.
Mám stejný, ale verze 400, dal jsem na tebe...k tomu i patřičný botky a dneska prvních 30 km. Začátek nic moc, ale pak si noha zvykla a super...teda na leháči.
Hele, když budeš mít problém, pokus se to řešit jako chlap, před dětma mě nebij, ztratil bych rešpekt :-)
Jsem z podkrkonoší , jezdím tady u nás , občas v Krušných horách , ale kolem Prahy / odkud tuším jsi / se obvykle nepohybuji ... :-D
Podkrkonoší ? Tam jsme co chvíli. Někde kolem Trautmberkova ?
Praha?
Jo ty myslíš ten dopravní uzel jižně od Velkých Popovic? :-)
Tak to máme pech, tam nahoru se jen tak nedostanu, pojedu na Frýdlant během dvou tří týdnů, ale to je kus šejdrem.
Severně, pochopitelně, to ten pragocentrismus mě zamotal buzolu.
Co to jsou to velke popovice? 8-)
Perla středních Čech, domov pravých Středočechů jako je Jirka Mastroš, Petr Guláš, Kauel, Smrťák, Vata a Čáryfuk, dočasné útočiště Roberta nebo Mariana a pochopitelně i Matláků.
Obec nevyniká krásou ani nijak bohatou historií, stala se ovšem druhým domovem dirigenta Neumanna, sochaře Preclíka, v Brtnici měl mlejn Éda Cupák. Domek tu bude stavět lyžařka Šárka Strachová a své haciendy zde mají i moravští petrolejoví králové otec a syn Komárkovi.
Jsme vlastně první vesnicí za nejvyšším kopcem od Prahy. Když vyjedeš na Bartošky, koukneš na sever, je tam Praha, koukneš na jih, a tam je Posázaví. Tahle poloha nás odděluje od smogového kotle, ve kterém se Praha často dusí.
O proti Praze je tu vždy chladněji a o dost čistěji. Jsem v nadmořské výšce nějakých 420m.
Na nejbližší zastávku metra Opatov to je 20km (jedno jestli dálnicí nebo na kole), na Václavské náměstí ke koňovi 25km.
Žije tu velmi průměrný český lid, ta průměrnost je asi nejtypičtější charakteristikou, ale rychle se to mění, za posledních deset let vzrostl počet obyvatel ze zhruba 2000 o tisíc. Individuální výstavba, lidé zaměstnaní v Praze.
Klíčovým chlebodárcem tu je pivovar, pak skladové objekty u dálnice, hodně místních pracuje v Praze.
Hraje se tu hokej na slušné úrovni, fotbal divoce zprivatizoval a zničil Janoza. Máme 3 týmy stolního tenisu, loutkové divadlo, knihovnu, základní školu, zdravotní středisko a poštu. V neposlední řadě také 5 hospod, pizzerii a cukrárnu. Dvě samoobsluhy s potravinama a vietnamskou večerku. Taky máme katolický kostelík s polským putovním farářem.
Úřední řečí je čeština, ale všichni mluví jak pražáci.
V tom impozantním výčtu jsi zapomněl uvést, že popovičtí mají také Jindru !
Já jsem vykořeněn, bez domova :-)
Jsem tu sice tvale přes čtvrt století a na chatě ještě o dost déle, ale jsem furt "náplava" z Prahy.
Nechodil jsem tu do školky, do školy, nepatřím k úplně místním. Moje dcera už jo :-)
Sandály jsou super. V létě je nosím už skoro 7 let a nemůžu si je vynachválit.
...já zatím pátý rok a spokojenost stejná!!!!!!
Výborný jsou Northwave Mission, model roku 2013, kdy k tomu jsou i návleky na špičku, což se při ranní rose ocení:-) Mají i podrážku z Vibramu, ta při chůzi dobře podrží.
Pokud v e-shopech nepíšou k botě nic bližšího, tak určitě není od věci jim poslat dotaz ke konkrétnímu produktu. Je dobrý si dávat pozor na velikosti - oproti "normálním" botám se tretry liší i o velikost až dvě nahoru, takže je dobrý dotaz i na délku stélky. Nejlepší je ale vyzkoušet je, je potřeba mít místo ve špičce, aby např. při jízdě z kopce měl kam "padat" palec, aby to nebylo nepohodlné a palec hned nenarážel do vyztužené špičky... Už mě tak na honem nic nenapadá :-)
Ahoj, mám trochu opačný problém než Petr. Koupila jsem si cykloturistické tretry Specialized Tahoe Wmn a naprosto netuším, které si mám koupit pedály. Nerada bych aby mi někdo nacpal pedály za 2tis. jen proto, že tomu nerozumím. Taky jsem někde četla, že když jsou boty turistické, že je lepší aby ta klícka u pedálů byla větší...? jako aby netlačily boty?..Poradí někdo? Díky
V prvé řadě bys měla vědět, jestli chceš jednostranné, nebo oboustranné nášlapné pedály. U turistických bývá měkčí podrážka než u sportovních a tudíž ta větší klec lépe roznese tlak boty na pedál při záběru.
Mimochodem mám rovněž cykloturistické tretry a tyto (jednostranné) nášlapné pedály, které mohu vřele doporučit:
http://www.velohanak.cz/435-pedaly-mtb-naslapne...
A to je to co právě nevím. Pročetla jsem xy diskusí. Jedni tvrdí jak jsou výborný jednostranný a ti druzí oboustranný. Já jsme neměla nikdy žádné jak to mám tušit :)V zásadě je mi to jedno ale zatím je to 50 na 50.Z toho co jsem se ptala mi byly nabídnuty tyhle: Pedály Shimano PD-M530, Shimano PD-MT50 Click'R a Shimano PD-T420
Jednostranné mají tu výhodu, že můžeš jet na kole v tretrách i normálních botách, nebo v nějakém úseku (bláto, štěrk, kamení apod.), kde může snadněji dojít k pádu a nemusela bys stačit vycvaknout ze zámku, můžeš šlapat na straně pedálu bez zámku. Nevýhodou může být "hledání" strany se zámkem, ale na to se dá celkem snadno a rychle zvyknout i bez zaměření zraku na pedály.
ano, to jsem se všechno dočetla...a proto bych uvítala názor cyklistů. Taky kdybych změnila pak boty na pevnější tretry...tak aby to nevadilo...což by dle mého selského úsudku vadit nemělo. Kamarád má jednostranné - taky říkal, že v pohodě...v obchodě spíš říkají oboustranné. Takže mi z toho jde trochu hlava kolem. A když už, tak které jednostranné, které oboustranné?
Nelze obecně říct, že jednostranné nebo oboustranné jsou lepší - to záleží na způsobu používání. Je to stejné, jako kdyby chtěl někdo radu, jestli je lepší auto tří nebo pětidvéřové..;-)
hihi.. začínám se ztrácet ještě víc :)
Dobře, tak ještě jednou. Jednostranné-výhody: možnost jezdit na kole jak v cyklotretrách, tak v běžné obuvi, nebo možnost šlapat i v tretrách na straně bez zámku v úsecích s větším rizikem pádu...Oboustranné-výhody: díky zámku na obou stranách pedálu snažší a rychlejší nacvakávání... Co Ti bude víc vyhovovat, musíš posoudit už sama:-)
souhlasím s pětidveřovou variantou, protože když je jen třídveřová a někomu je vzadu blbě, tak než vystoupí tak tomu vepředu poblije záda. :-(
Když jezdíš v autě sám nebo nejvýš ve dvou tak máš poblitý maximálně tak kolena a když budeš jezdit střízlivý, tak ani to ne :-)
Pokud na kole budeš jezdit výhradně jen v tretrách s kuframa, tak rozhodně oboustranné, ale pokud občas na kole pojedeš jen v keckách, sandálech nebo jakýchchkoliv botách bez kufrů, tak je lepši jednostranné, nebo mit oboustranné a normální bez nášlapu a pedály přehazovat podle bot.
Taho je na pohodovku dobrá volba (taky je na treka mám), pohodlné držáky. jen trochu dýl schnou při promáchání.
Osvědčené oboustranné pedály jsou Shimano PD-M520 za velmi rozumnou cenu cca 500 Kč. Jednostranné PD-M324 asi o stovku výš.
Jednostranné oceníš při střídání bot SPD a běžných kecek. Při použití SPD nemá klec vliv, stejně se o podrážku neopírá. Taho používám i při celodenních jízdách v krpálech na oboustranných a i při té měkčí podrážce nemám problém s tlačením do chodidla.
Díky kluci. Tak zatím se mi celkem zamlouvají Shimano SPD-M 324
Píšeš, že jsi i dřívější témata pročítala, ale pro jistotu - zámky na pedálech víc povolit a až se získanou jistotou postupně přitahovat podle potřeby, časem poznáš.
A boty neutahovat na noze jako běžné kecky, nebo po pár kilometrech budeš trpět. Vozí se spíš volné.
Asi je to veci vkusu. Na behani jsem leta pouzival misto klicky jen svorku, takze se boty povolily podle potreby, zato u treter utakuju presku docela fest...
Horní pásku (sucháč) taky můžu víc stáhnout, stejně jako u pevných treter na horáce. Ale Taho mají šněrování a to když se utáhne, tak je to po chvíli jak španělská bota. Šílená bolest v nártu. A co jsem se dočetl, není to jen moje specialitka. Doporučuju vyzkoušet (masochistům :-)
tak jsem pročetla další diskuze. Evidentně jezdí všichni Shimano SPD PD-M520 oboustranné, což mi zamotalo opět myšlení. Nicméně...k čemu je ta klícka u některých pedálů, když říkáte, že se noha o ní neopírá? tak to je tam teda na prd
Ty pedály jsou různé, typ XT má větší nášlapnou plochu (tak mi to bylo řečeno).
U typu CLICK'R ta klec navíc usnadňuje našlápnutí a zacvaknutí/vycvaknutí. Kolegová blátožrouti tu klec neradi, protože se jim může zanést bahnem, asi záleží, kudy a jak se chystáš jezdit.
Nebál bych se termínu "začátečnické" a nepovažoval bych to za něco ponižujícího, či pouhý předstupeň něčeho dokonalejšího. Prostě systém CLICK'R zacvakává a uvolňuje nohu výrazně pohodlněji a jednodušeji, což je při hodně dlouhých cestách velkou výhodou. Ono i tak si občas lehneš, protože situace, kdy je nutno vycvaknout, nejsi schopna vždy přesně odhadnout, a pak rychlé a pohodlné vytržení nohy počet těch pádů výrazně snižuje. Pravděpodobnost, že najednou musíš stát na fleku roste s počtem ujedtých kilometrů a je naprosto nezávislá na tom, jestli máš zkušenosti s spd nebo ne, jak kolo stojí, tak když včas nevytrhneš ležíš.
Já jsem takhle lehnul minulý víkend, po 3 tisících v CLICK'R pedálech, nedostal jsem šanci, buď stát na fleku, nebo se nechat přejet autem co mě nevidělo.
Kdyz zastavim na fleku tak stejne jeste mam spoustu casu na vyskubnuti nohy. Asi to mas furt malo zazity.
Ani bych neřek, mockrát stihnu, někdy ne.
Ta pravděpodobnost, že nastane situace kdy nestihneš se prostě odvíjí s ujetými kilometry.
Možná, že moje zatížené kolo je také poněkud vratší.
Představa "vždycky stihnu" je velmi nebezpečná, stejně jako pocit "mám to úplně pod kontrolou".
Při požírání brufenu a ledování kolena si to uvědomíš docela spolehlivě :-)
Taky jsem si to myslel, že vždycky stihnu, ale už si to nemyslím. Jednou takhle ve Vizovických vrších sjedeme na rozcestí, brácha zastavil, já vedle něho, ale už jsem nestačil vytrhnout nohu a už jsem se kácel. Samozřejmě na jeho kolo a za dva dny jsem mu nesl kolo na vycentrování, poněkud jsem mu prosedl výplet :-)
Obdivuji tyto sebejisté řeči- až do prvního pádu. Nikdy se nemá říkat nikdy.
Někdo to umí a zvládá a pak ta sebejistota je namístě. Když vidím co někdo na kole umí a bezpečně zvládá, tak uvolnění nohy z nášlapu je proti tomu méně než nic.
Také to téměř vždycky zvládám, ale u mě je to právě jen téměř :-)
Jo, téměř :-)
Možná kolegové mají pohotovější reakce, zvládají multitasking, já vidím, že se na mě najednou řítí auto co se z ničeho nic rozjelo, bez blinkru a bez toho, aby mě na kole viděl, tak šlajfuju a stáčím to stranou, aby mě nesejmul, a na vytrhávání není čas ani pomyšlení.
Jednou za 3 tisíce km se to dá, ale bolí to vždycky. A taky to vždycky odnese držák zrcátka :-).
U mě to zatím byla vždycky jen moje blbost z čumění kde co lítá když zastavuju :-)
Přesně toho se také bojím, mám to zrcátko Winku, bylo dost drahé a člověk těžko ovlivní, když už padá, aby to zvládl bez následků a ještě k tomu jako bonus , aby padl na pravou stranu, když mám zrcátko
vlevo :-)
Vždycky doleva, zrcátko to vydrží, mám ozkoušeno, rupne na objímka v řídítkách.
Dá se koupit ale zvlášť,objednal jsem další 3.
Stojí asi 3 libry, poštovné za 10...
To je prave ono, to musi byt bez pomysleni. Proste automatika. Blby je kdyz se pak zacnu skladat na opacnou stranu:-) :-)
No jo,
přeju ti, aby ti to fungovalo vždycky a spolehlivě a nikdy se nevyválel. Očekávám, že mám počet nešťastných nehod na další 3000 vyčerpán, tak snad do začátku května neupadnu :-)
Co takhle sebou hned v lednu kontrolovaně fláknout dvakrát pěkně do měkýho a mít pro celý rok vybráno ? Trošku plánuj...
Dobrej nápad, nová displína pro pětileté studium na některé z těch humanitních fakult:
"Probalistní predikace a expektační analýza"
čili statistická metoda řízení lidskách osudů :-)
Kluci fakt díky, začíná mi to být víc jasné. Já jen měla pocit, že na cykloturistické boty bych měla mít třeba jiné pedály..ale jak vidím tak ani s těma T420 pokud půjdu do jednostranných snad chybu neudělám. A začátečník budu v tomto asi hodně dlouho.
Já osobně bych do jednostranných pedálů nešel. Bydlím dost v centry Prahy, takže vycvakávám a nacvakávám dost často.
Pokud bydlíš a jezdíš ve městě, bude tě nutnost hledat správnou stranu pedálu celkem brzy štvát.
...teda jezdit po městě jako je Praha s ncvaknutýma nohama se mi zdá dost....., štvalo by mne spíš každou chvíli vycvakávat a nacvakávat než hledat správnou stranu. Zdá se mi, že výhody SPDéček jsou jinde a pro jinou jízdu.....
Bez SPDček ani ráno. Bez nich by mi padaly pořád nohy z pedálů na nějakých nerovnostech, kolejích, dlažebkách. A to hlavně na lehokole. S SPD se dá ze pedály tahat, což se hodí hlavně při rozjezdech jak na klasice, tak na leháči. Hlavně na singlespeedu je celkem užitečné do toho při rozjezdu pořádně dupnout a přidat i zatáhnutí.
Také si bez SPD si také nedovedu představit točit rozumně velké kadence.
Ještě dodám, že vycvakávat je lepší, než si lehnout na silnici.
Poslední dobou se mi často stává, že zabrzdím daleko před semaforem, dojíždím krokem a zelená padne cca 2 vteřiny po tom, co dám nohu na zem.
Murphy, takhle to zažíváme všichni, ale je to jen iluze. Ty okamžiky kdy jsme projeli hladce zapomeneme, pamatujeme si jen ty, kdy balancuješ a neklapne to, jak vyndáš nohu, už je zelená.
Statisticky pitomost, funguje naše selektivní paměť, ale máš recht.
Jen mě furt svítí červená :-)
Já v tomto souhlasím se snilardem. Jezdím i po městě, a furt je lepší jednou za tři křižovatky vycvaknout, než nemít nášlapy vůbec. A to mám jednostranné a musím hledat správnou stranu.
No ale třeba je to v tom Práglu jiný level.
No, a kdyby si měl CLICK'R možná by si mluvil jinak.
Ale když ti to prodávají jako "začátečnické spd" nebereš.
Každá slípka co za rok najede sotva 1500 se ti bude pošklebovat "začátečnické - tak to jà màm vopravdovské"
Dobrá věc absolutně marketingově nezvládnutá.
Z toho co znám z Brna, musím říct, že Praha mi nepřijde jako jiný level, ale je jiná. Víc křižovatek se semafory, víc dlažebek v centru, víc popojíždění v pomalu jedoucí koloně. Ale zase udržovanější tramvajové těleso, takže se přes koleje lépe jezdí. Ohleduplnější řidiči.
Zkusil jsi par dni po Praze bez a s SPD?
Ja jo a dal jsem kvuli tomu naslapy i na ocelovaho celopevnaka z roku 1991.
Jedine, kde muze byt vyhoda platforma, je bahno a primrzajici snih.
(Nepocitam DH, FR a podobne discipliny.)
Jednostranné x oboustranné - ono je to o botách, ve kterých potřebuješ jezdit a ne o městě.
Pokud někdy jedeš v civilu, jsou oboustranné hodně nepříjemné, zvláště když jedeš víc km. Takže jestli jezdí různě obutá, tak jednostranné. Lépe hledat stranu než pořád měnit šlapky nebo mít dvě kola. Jestli jezdí jenom sport (výlety), tak jednoznačně oboustranné.
Oproti běžným šlapkám jsou nášlapy efektivnější. Čím se musí podat větší výkon, tím je rozdíl větší. Pokud se musíš často rozjíždět a ještě k tomu s auty, pak nášlapy pomáhají i ve městě. Jen se v tom pak blbě chodí, zvlášť po hladké dlažbě nebo po plechu, takže pro klasického městského cyklistu to není. Pokud ale jenom dojíždíš do práce a v práci se přezuješ, jsou nášlapy fajn.
Já mám na MTB oboustranné, na CROSSU jednostranné a na skládačce pochopitelně nic (běžné šlapky).
Dá se koupit celkem dost treter, které vypadají celkem civilně a že to jsou tretry člověk prozradí až když cvaká při chůzi na nerovném povrchu .
Ano a ne vždy jde o image nebo design. Ne všude lze cvakat. Někde je to o ústa (hladké tvrdé povrchy). No a cyklobota je dobrá tvrdá (podrážka), zatímco na chození je třeba opak. Prostě pokud speciální boty na kolo, tak jednoznačně tretry. Pokud ale někdo potřebuje univerzál (kromě jízdy na kole i něco nachodí), pak je poměrně vysoká pravděpodobnost, že si tretry nevybere. Oboustranné nášlapy jsou pak pakárna, protože do měkkých bot tlačí a jízda není moc příjemná. Primárně je to tedy o tom, k čemu se bude konkrétní kolo používat. Od toho se pak odvíjí volba šlapek a zvažování různých kompromisů.
Má na doporučení Hekyho Schimano MT71, s xt nášlapy to funguje, podrážku to má z něčeho, čemu říkají Vibram.
S úzkými spd nášlapy mě bolela chodidla, teď to funguje. Zacvakává v pohodě, kufr je v podrážce schován, takže při chůzi vůbec nezvaká.
Pro daleké cesty, při kterých se občas musí popojít se mi to jeví jak rozumný kompromis.
Možná bych měl ještě napsat, že moc nepreferuju nášlapy v zimě. Jednak jde přes ten kov do boty zima a na ledu je to nebezpečné. Přesněji dovádět do lesa jedu samozřejmě s nášlapy i ve sněhu, ale do práce jedu raději v běžných botách, abych mohl rychleji sundat nohy, kdyby mi to ujelo. Kromě toho v mrazu a ve sněhu mohou nášlapy zatuhnout.
Obecně bych tedy doporučoval, pokud někdo kupuje nášlapy na kolo, které používá pro více účelů, aby pořídil nášlapy jednostranné. Je to univerzální řešení. Držel bych se zásady Na univerzální stroj univerzální doplňky a na speciál speciální doplňky.
Kdybych dnes zacinal, asi bych bral slehace misto SPD, prave kvuli jizde ve snehu. Ale menit kvuli tomu 5x pedaly a 5x kufry na botach, to fakt asi ne.
Rekl bych, ze tu toho malokdo najezdi vic ciste ve snehu nez ja, presto je pro mne daleko prijatelnejsi tu a tam odkopnout namrzly naslap, nez jezdit jen platformy.
Se nanaparuj, sníh je pro slabochy, frajeři jezdí na vodě :-)
Tak třeba sem: uvažuju o výměně letitých Specialized za něco modernějšího. Vzhledem ke specialitám mých nohou bych rád boty fyzicky vyzkoušel. Kde v Brně mají dostatečný sortiment, aby stálo za to tam vážit cestu?
Dneska jsem byl v Helia sportu, tam měli v mé velikosti jeden pár Northwave, který mi neseděl. Pak v Rockpointu, kde normálně prodávají Keen, ale ještě tam žádné neměli. Zkoušel jsem nějaké Specialized (myslím), ale byly nízké v oblasti paty (po vložení ortopedické vložky; samy o sobě by asi byly OK. Možná je ještě příliš brzo a oni ještě prodávají lyže :-). Nějaké jiné obchody?
No a když už jsme u těch typů - všiml jsem si, že všechny mají o dost méně ohebnou podrážku než moje staré Specialized. Myslíte že doba pokročila, nebo naopak ty původní měly taky neohebnou a časem to změklo? První varianta by byla lepší, protože bych nemusel řešit bolavé nohy od malé plochy pedálů.
A pak jsem myslel, že nezaizolovaná díra pro šrouby skrz celou podrážku už je dávno překonaná, nicméně většina těch bot co jsem viděl měla pod vložkou to železo s dírou bez jakékoli další protidešťové a protimrazové izolace. Kteří výrobci dělají boty rozumně zaizolované?
Když se podíváš na katalog Spešlu, tak mají u každého modelu treter uvedenou tuhost podrážky. Záleží, jestli původní byli spíš turistické nebo závodní. Ale podrážka zřejmě časem částečně změkne.
Asi spíš turistické, ale s dnešníma turistickýma s pohorkovou podrážkou se to nedá srovnat - mají docela hladkou podrážku, jen kufr je oproti závodním utopený a tu podrážku skoro nepřesahuje.
Každopádně i to co mi dneska ukazovali jako turistické mělo ty podrážky brutálně tvrdé oproti těm mým starým.
Myslel bych si, že na poslední otázku je odpověď žádný.
Na co potřebuješ u letních treter izolovaný kufr?
Izolovany kufr? Treba to snizi riziko urazu elektrinou, kdyz prejizdis spadle draty, jedes po strese vlaku nebo do tebe uderi blesk, ne? ;-)
Srandicky, srandicky ale ono kdyz ti tece skrz kufr do jinak vodovzdorne boty tak je neco spatne. Ja to resil zamazanim neutralnim silikonem.
A co teprv když ti skrz kufry zatejká do sandálů...
Tenhle problém právě řeším.
Bunda, která mě udržela v suchu i při povodni, nepřežila péči mojí madam, ale je fakt, že je čisťounká jako nová.
Včera natěšený, že konečně leje, jsem jel protestovat svoji voděodolnost a zjistil jsem, že všechno funguje luxusně, až na tu bundu, která působí tak, jako bych si na sebe do deště vzal nějaký obyčejný svetr.
Nanesl jsem 3 impregnační postřiky a jedu to znovu vyzkoušet. Když to zafunguje, použil bych podobný postup nejen na botky a kufry, ale v případě sandálů i na nohy, alespoň do úrovně kolen. :-)
Jednou jsem vyslechl debatu o ochraně proti vodě a "návod", jak účinně impregnovat nepromok. Že prý naředěný neutrální silikonový blevajs z kartuše, namatlaný štětcem a zaschlý. Na ředění už si nevzpomenu, jestli benzínem, nebo jinou lahůdkou. Že prý to ale funguje.
Mám to ale jen z doslechu. Vyzkoušet se to na něčem určitě snadno dá. A i kdyby to nebylo na oblékání, brašna by se tím dala naimpregnovat nebo zakrýt určitě.
Mám nějaký ten sprej, údajně na bázi nano.
Použil jsem to už vloni, preventivně, hezky to kuličkovalo, fungovalo. (Tedy v součinnosti s tou nepoškozenou bundou).
Jestli tím obnovím nepromokavost již načaté bundy budu vědět odpoledne, když ne, musím koupit novou, čímž padá idea nových silniční treter z veletuhou podrážkou, obojí najednou si nekoupím.
Fakt jsem byl dost smutnej, myslel jsem si, jak mám liják na háku a ono zase prd.