Česko je dnes protkáno stovkami kilometrů cyklotras. Jak to ale vypadá, když se s kolem chcete jít najíst nebo někde přespat?
Na své cestě napříč Českou republikou v roce 2003 jsme přejížděli od Liberce až do okr. Strakonice v jižních Čechách příčemž jsem zavítali do lokality Máchovo jezero, Bezděz, Český ráj. Poděbrady, Konopiště apod.. Musím říci, že setkat se např. s obyčejnými stojany na kola je obrovský!!!problém i v cyklisty výrazně navštěvovaných oblastech. Např. v lázeňském městě Poděbrady jsme museli tandem nechat stát před restaurací a tlačit se v restauraci co možná nejblíže k oknu a neustále kolo pozorovat skrze okno restaurace. Protože toto kolo budí i docela velkou pozornost zvědavců, byli jsme nuceni být neustále ve střehu zejména, aby nám někdo zvědavý kolo i s bagáži opřené jen o stojánek nepovalil. Co se týče tzv. cyklostravy, tak ta snad v běžných restauracích - vyjma Šopského salátu - neexistuje. Nejlépe cyklostravou tak nadále zůstavají zásobovány samoobsluhy (muesli tyčinky, ovoce, zelenina, minerálky a sušenky s cereáliemi) a v restauracích???.... maximálně jedno točené. Z tohoto důvodu bych doporučoval udělovat tuto certifikaci i obchodům s potravinami, které se vyskytují podél cyklotras a splňují kriteria. O co horší je však to, když příjedete na přední, známý a turisty vyhledávaný hrad či zámek a musíte se s někým střídat na stráži u kola a každý musíte jít na prohlídkový okruh zvlášt´, takže se zde zdržíte nejméně dvakrát tak déle, než by bylo skutečně potřeba. Kdyby zde tak fungovala hlídaná "parkoviště pro kola" s možností uschovat zavazadla ( batožinu z kola) do uzamykatelné skříňky ( např. jako v plaveckých stadionech) jako jsou pro auta. To by bylo!!! Neváhal bych klidně zaplatit i 50Kč za parkovné!!! Za to pohodlí by to rozhodně stálo. Když totiž kolikrát přijedete na zámek či hrad a vidíte tam všechna ta kola poházená na jedné hromadě podél zdí, tak mně to připadá úplně nechutné. Ne každé kolo stojí 5000,- Kč a ne každý si má chut´podobným způsobem zaparkovat - nebo řekněme spíše odložit - svého dvoukolového miláčka - zvláště pokud stál např. 30 000,- Kč i více.
Mě vadí nejvíc zakouřené hospody.Všade a vždy není možné si sednout ven. Uvítal bych, kdyby na cyklostezkách, a třeba i na značených cyklotrasách, byly stolky s lavicí, zdroj pitné vody a hlavně záchod. Rád bych si za užití trasy zaplatil.
Co to tady plácáš o zaplacení trasy. Tohle nezkoušej vyslovit, protože se toho rád nějakej úřednickej blbec chytí. Už dost toho, že jsem slyšel o placení na běžkách. Rád se svobodně pohybuju a nechci, aby na každým kroku byla pokladna a chtěla po mně vybírat třeba jen za vstup do přírody. Vodu si máš vzít sebou a pokud neumíš jít na záchod do přírody, tak co vůbec vytahuješ paty z města. Stolky s lavicí jsou taky nesmysl, neumíš si sednout na kámen nebo jen tak do trávy?
Na záchod do přírody si umím zajít, nerad se ale pohybuju v místech, kde si na záchod do přírody zašlo moc lidí. A už nemám vůbec chuť se tam posadit do trávy.
Jinak se mi moc nelíbí ani možnost sedět v příkopu silnice, často zarostlém kopřivami.
Něco jiného je volná příroda, kde je pár lidí. Od určité hustoty pohybu lidí je asi užitečné trochu organizovat užívání přírody.
Tam, kde je vše příliš organizované a svazující, se necítím dobře. Odmítám organizovanost v tomto oboru. Jinak když mám najednou potřebu odskočit si, tak se mi opravdu zřídkakdy stane, že narazím na už použité místo. To jsem asi nepochopil. Myslíš jako, že v případě wc potřeby to všechny lidi láká jen na jediné místo v celé trase?? Míst je přece nepřeberná spousta.
Až dojemě krásné. Ráj na zemi. :')))
Ráj na zemi to bude teprve po zavedení permanentek! :-)
A proč by vlastně za cyklotrasu měli platit jen ti, kteří ji používají? Ať platí všichni, jako za televizi. Co kdyby ji náhodou někdy nestřeženou tajně použili. Nebo se šli vysmrkat na ten záchod.
Ale s těma zakouřenejma hospodama souhlasím. Je to až hnus, nutit ubohé cyklisty kouřit po hospodách. Já si nejlíp zakouřim někde venku, v krásné přírodě. :')
Hlídaná parkoviště! Máš na mysli hlídaná proto, aby tam nikdo zadarmo neparkoval? Jiná neznám.
Ještě na cyklovýtahy bratr cyklista zapomněl, ve všech vyspělých státech (snad kromě Mongolska) už je to naprosto běžné. Hrady bývají někdy velmi nerozumě na kopci. Obávám se že při jejich plánování naši radní osvědčili svůj zpupně až arogantně přezíravý postoj k potřebám cyklistů. A přitom třeba motoristům budují jejich tunely naopak pohodlně pod zemí. A to už ve všech vyspělých státech (snad kromě Mongolska) je tomu právě naopak. No, ještě hodně let to bude trvat..
Radní do toho netahej, to jsou odborníci na svých místech. U nás uvažujou prohlásit již hotovou přístupovou cestu k Tipsport aréně za cyklostezku. :-)
Tak vidíš, soustředěný tlak liberecké cyklistické veřejnosti již nese první plody. Teď se na přání cyklistů zavede kolné, a brzo budou všechny trasy v Liberci prohlášeny za cyklo. A kolné budou platit všichni, samozřejmě i motoristi a cestující v tramvajích. Kdo by to do toho Liberce řekl. Taková průkopnická řešení. Jistě i nedávná návštěva samotného ministra udělala své. :')
Budou volby, to ještě uvidíme věci. U nás místo stezek, za peníze EU dělají cyklotramvaj. Předpokládám, že slavnostní odhalení bude taky před volbama.
To si ji cyklisti budou pohánět sami?:-)))
To není špatný nápad, šlapací tramvaj. Ješte kdyby měla rekuperaci, mohla by vyrobeným proudem pohánět ty obyčejný tramvaje. :-))
Alternativní zdroj energie! Na to bys dostal z EU dotací, že bys uživil tři další tramvaje, nealternativní (jen si najmout tu správnou firmu na vyřízení formalit). Ty by ti dotovalo navíc město, jako alternativní dopravu. K čemu alternativní? Asi k motodopravě. Ale tu bys pak musel vést obchvatem, který bys ufinancoval z garantovaného úvěru, z dotací a z příjmů z kolného, které by ti podle podmínek té druhé dotace převádělo město.. Já vím, ve skutečnosti by se nic nezměnilo, ale byl bys bohatej a slavnej. :')
Bohužel takhle to už ma vymyšlený a obšancovaný někdo jiný. U nás by se vybudováním cyklostezky/trasy mohla stát kola konkurentem veřejné dopravy. Proto ta cyklotramvaj. Všichni "potřební" si líznou, dopravní podnik, politici a možná i někteří liní taky cyklisti. Když bude tramvaj "Vlk se nažere a koza...". Kdo by stavěl cyklostezku a tím konkuroval tramvajím, když se peníze vyhodí za tramvaj, která bude jezdit jen v sezoně a sobotu dopoledne je zbytečné investovat do něčeho alternativního.
Vidím, že s tím kolným nedáš pokoj. Pokud by záleželo na mně, zaved bych kolné regulované pro cyklisty, kteří, dejme tomu, jezdí aspoň 5 let. Do toho by ses nevešel, takže by na tebe zbylo kolné tržní. :-)))
A co když se stanu značkařem? Ha! To budu mít kolné třeba deputátní. Já vím, není to nic moc. To takovej pan Hodnotitel, to už je třída. To se hoteliéři přetrhnou, i kolo mu zadara opraví. Žádnou nechutnou cyklostravu, hezky kachničku mu při vizitě předloží, ještě úsměv a dceru přidají. :')
Pohlížíš na to překonanou strukturou dávno mrtvých kategorií..
To by ses také mohl dokonce domnívat, že smyslem celé bruselské dotace je vyždímat z cyklistů co nejvíc peněz. Za předražené služby které nechtějí a za luxusní bezpečné asfaltky, na které budou soustředěni místo zakázaných lesních a polních pěšin.
Ale tak to přece není. V podstatě jde o vzájemnou spolupráci v rámci podpory rozvoje cyklistiky, o jednu z forem občanské společnosti. Co v takovém případě sejde na jedné nevinné přátelsky předložené husičce. A i kdyby to nebyla jen husička, tak přeci je to jednání z obou stran dobrovolné a prospívá dobré věci.
A ty hned překotně pílíš s ošklivým odsudkem. Inu.. :')
Vaše zkušenosti přesně vyjadřují stav služeb pro cyklisty v Česku. Certifikací Cykliste vitani to nespasíme, doufáme však, že zviditelnime ty nejlepší služby, které na cyklistu a jeho kolo opravdu myslí. Tím se zavede konkurence a doufejme, že vzory budou táhnout i ostatní služby nahoru. Hrady a zámky, obecně turistické cíle, nejsou v Německu ani nikde jinde certifikované. Přesto jsme tuto kategorii zařadili do certifikace. Dosavadní jednání se správci těchto objektů dokládá jejich nesvéprávnost v rozhodování. Chtěli by, ale nemůžou. Na nic nemají peníze. Orgány ochrany památek jsou prostě velmi striktní a domýšlivé a návštevníky považují z jistého úhlu pohledu za poškozovatele památek. Věřím, že i tady se časem pohneme vpřed. Držte palce.
Při čtení článku jsem juchala radostí nad báječným nápadem. Zvláště, když bude možno do seznamu podniků nabízejících takovéto služby cyklistům kdykoliv nahlédnout. Vzhledem k mému věku a zkušenostem mě však (bohužel) hned napadlo, že ne každý výborný a chvályhodný nápad dojde svého uskutečnění. Držím palce!
Přečetl jsem si podmínky "Cyklisté vítani". Bude to krásné, kdo to ale zaplatí? Úschovna kol zdarma, mytí kola zdarma, půjčování nářadí zdarma, ... Předpokládám, že to dopadne jako u mobilních operátoru "Zaplať paušál a máš to zadarmo". Už slyším ten dialog v pokladně kempu. Á dvě osoby + stan á + dvě kola. To máme celkem... Proč platit za kola? ...za to máte zadarmo úschovnu, myčku, ... Tedy zřejmě budu platit za služby, které třeba nevyužiju.
S financováním se mi to jeví trochu zapeklité. Vypadá to jako jakési finanční perpetum mobile. No, posudte sami.
Certifikaci Cyklisté vítáni můžete získat i bez poplatků :: pokud si necháte certifikovat vaše zařízení, můžete využít bezplatných služeb, které zajišťuje
Nadace Partnerství
:: podmínkou pro bezplatnou certifikaci je splnění certifikačních kritérií a následné uzavření smlouvy
o Licenci a certifikaci před hlavní turistickou sezónou roku 2007
:: bezplatné poskytování služeb garantuje Nadace Partnerství až do vyčerpání dotace Evropské
unie a Společného regionálního operačního programu, kterou v roce 2005 na tento projekt
obdržela
:: po ukončení dotovaného projektu bude Nadace Partnerství provádět certifikaci za úplatu
:: v budoucnu bude celý projekt financován z pravidelných ročních poplatků certifikovaných
zařízení, ke kterým se podnikatel zavazuje ve smlouvě o Licenci a certifikaci
:: výše ročních poplatků certifikovaných zařízení je stanovena na 2000,- korun bez DPH
Ha, ha. Zadne perpetum mobile, ale dobre naplanovany podnikatelsky zamer. Jenom strucne:
1. az do sezóny 2007 je vsechno hrazeno z dotece EU, státního dotaního programu a vlastních zdrojů Nadace Partnerstvi. Celkem 10 milionu.
2. Poskytovatelé služeb se certifikací zavazují poskytovat zdarma pouze bezpečné uložení kol pro ubytovane, resp. hosty restaurace. Všechny další služby si můžou nechat zaplatit. Po zkušenostech z prvních certifikací však můžeme radostně konstatovat, že za mytí kol, nářadí a poskytování informací nikdo peníze navíc nepožaduje.
3. Stálým zdrojem peněz bude pravidelný roční poplatek, který musí certifikovaná zařízení od roku 2007 platit. Z těchto příjmů pokryjeme naklady na práci hodnotitelů v terénu a centální správu systému.
4. Pokud budou cykliste s nami táhnout za jeden provaz, čili vyhledávat certifikovaá zařízení, zvýší se jim tržby a zisky a uvidíte, že budou do služeb pro cyklisty investoat sami od sebe. Dobře si to spočítají. Když to tak funguje ve 4000 zařízeních v Německu, bude to fungovat i u nás.
5. ještě nějaký dotaz k financování? Zdravím.
No to jsem měl právě na mysli tím perpetum mobile=dobre naplanovany podnikatelsky zamer.
Má skepse, nikoliv odpor k zlepšování prostředí pro cyklisty, pramení ze životní, rozuměj podnikatelské zkušenosti. Téměř každý rok se u nás ve firmě objevovali různí certifikátoři. Za vyplnění dotazníku, splnění jakýchsi podmínek jsme mohli dostat na dveře placku, která svědčila o čemsi (třeba další nachytaný). A chtěli jen maličkost, % z obratu nebo "malý" roční paušál.
Aby nedošlo k nedoruzumění. Výše popsané události nemají nic společného s akcí "Cyklisté vítáni". Jen je tu moje asociace, na to co nás v podnikání potkalo.
Věřím vašim zkušenostem i když nevím, z které branže jste. Určitě ne z oboru certifikace služeb v cestovním ruchu. U nás v ČR totiž žádné certifikační systémy kromě hvězdiček a těch, které mají hotelové řetezce neo asociace neexistují. Certifikace je vlastně dlouhodobá smlouva o spolupráci mezi zařízením a akreditační agenturou, žádná jednorázovka a žádné výpalné. Nabízíme službu, kteoru mohou využívat ke svému prospěchu podnikatelé i cyklisté. Když to nebude fungovat, ani jednomu se nic nestane, zkrachujeme pouze my. Certifikační systémy jsou ve světě vyhledávanými zdroji informací. Dávají záruky. Jestli máte lepší zpúsob jak zýšit kvalitu služeb pro cyklisty, tak hrrr do toho. Určitě vyděláte.
Proč to berete tak osobně. Od pojmů výpalné a mafianství jsem se důrazně distancoval. Vyjádřil jsem svůj názor na věc a svůj přístup jsem vysvětlil. A jak zvýšit kvalitu nejen pro cyklisty? Třeba vymahatelností zákona (dodržování nočního klidu, ubytovacího řádu, atd.). Jenže z toho nic nekápne. Domnívám se, na základě svých žívotních a profesních zkušeností, že razítko, i když mu budeme říkat certifikát, nic nevyřeší.
Rozsoudí to jen čas, přeji Vám hodně štestí v certifikování.
Krásný záměr. V mafiánské praxi se tomu říká výpalné. Nezaplatíš, neškrtneš si. Však oni ti rozmazlení cyklisté jsou bohatí dost, oni to nakonec všechno zaplatí. I za ty cyklostezky si zaplatí. Když stejně jinam nebudou smět. :')
No, jen aby nevznikl dojem, že někoho tlačíme do pozice mafiána. To zcela určitě ne.
Ani v našem podnikání to nebylo nic, ale vůbec nic hrubého. Přisel on, ona. Někdy přišli oba. Perfektní bussines plán, barevné katalogy, tabulky a suprové www stranky. Líčili nám světlou budoucnost, jak se k nám pohrnou spokojený zákazníci. Oni jen trochu pomůžou neviditelné ruce trhu. Za tu pomoc měl být ten desátek. Vše, včetně různých hlášení a placení by jsme dělali my, za to byla placka na dveře. Jen tak mimochodem, podnikal jsem v oblasti, která by se dala nazvat vzdělávání dospělých. Hodně jsme se snažili a velice často jsme byli dál, než co nám za úplatu přišli nabídnout ti šikulové. Jenže neviditelná ruka trhu (mrcha) si stejně vedla svou. Každého, ale opravdu každého v konečné fázi zajímala cena. To, že dostanou literaturu, že pokud budou mít pocit, že některým věcem neporozuměli mohou posluchači přijít zdarma na ten samý kurz ješte jednou, že byli obědy v ceně, atd. atd. Téměř vždycky jsme skončili u tématu, a tam a tam to mají levnější. Odpověď ano mají, podívejte se do letáku co za tu cenu nabízejí.
Ale už bych toho měl nechat, jsme tu proto abychom jezdili NA KOLE. ;-))
Je to určitě dobrá věc, já se snažím na našem webu ( http://www.cyklistikakrnov.com - v odkazu Na kole... ) o zmapování občerstvení, ubytování a cykloservisy na cyklotrase č.55 a části Slezské magistrály na trase Opava -Jeseník. Zatím mám zmapovanou část Opava-Město Albrechtice. Tento rok to snad dotáhnu do konce.
Skvělá práce! Spojte se prosím s hodnotitelem Caklisté vítáni ve vašem regionu. Najdete ho na www.cylistevitani.cz v sekci Hodnotitele. Má letáky pro podnikatele i pro cyklistickou veřejnost, brožury pro úřady, ve všech jsou argumenty, proč do toho jít. Zdar a sílu.
jsa cykloturista staršího ročníku,velice jsem se bavil uvedenými názory - jen tak dál....Můj názor - nechme "to" vyzkoušet,sledujme "to" v praxi a v případech "mlžení" pomozme věci -my cyklisté!
Nebuď blázen! Pracně jste zmapovali oblast, posoudili služby, trasy - a teď byste to všechno měli zadarmo darovat Hodnotiteli? Aby od nich vybíral každoroční poplatek? .. Všechno to holt záleží na úhlu pohledu. :'(
Určitě všude, když přijede hodný a slušný cyklista mezi hodné a slušné lidi!!! A já na hodný a slušný lidi věřím! :-)))