Na fakultě elektrotechnické na ČVUT vzniká cyklonavigace pro Praze. Vzniká formou bakalářské práce. Bude to program pro Androidí telefony. Jestli bude zájem a student, vznikne i pro ostatní platformy.
Kamarád Ivo Malý, vedoucí této bakalářky, mě požádal o pomoc. Potřebovali by názor jak od začínajících cyklistů, tak i od zkušených jezdců Prahou. Mají připravené otázky a ukázky z prototypu aplikace, proto bude nutná osobní schůzka. Ta by se uskutečnila buď přímo na FEL na Karlově náměstí nebo někde ve městě podle domluvy.
A proto žádám nezkušené i zkušené cyklisty jezdící Prahou, kteří si najdou trochu času aby svým názorem podpořili vznik navigace. Ozvěte se, prosím, mně a nebo přímo Ivovi na e-mail: [email protected] nebo telefonem na: 774 882 625. Celkem to spěchá, proto, prosím, neváhejte.
Jo, může být.
Měl by se zkusit dohodnout s Vráťou a s Cyklisté sobě (zatím jsem žádnou podobnou výzvu nedostal).
Je to nějaká třetí vyhledávací aplikace nebo to je pokračování akce o které běžela první zmínka před půl rokem?
S Automatem se nějak zkoušeli dohodnout, ale po prvotním nadšení na to Automat nějak zanevřel. Cyklisté sobě jsem neznal, takže to Ivovi vyřídím.
Čistě teoreticky by to mohlo být i pokračování, ale to je jen můj osobní odhad.
Cyklisté sobě je platforma vznikající pod hlavičkou Prahounakole, výhledově by měla být nezávislejší.
Takže pokud se to PNK z nějakého důvodu znelíbilo, věřím že by se to procpalo na Cyklisté sobě, ačkoliv zpočátku by komunikace měla probíhat se stejnými lidmi.
Škoda, že podáváš informace, když je máš nepřesné.
Automat (přesněji spíš Prahou na kole) nezanevřel, nějaká výměna informací proběhla, ale nemáme kapacitu dělat na jejich projektu, když nestíháme vlastní (chystáme značná vylepšení, ale počet nocí, kdy můžu místo spánku zadarmo programovat je omezený).
Navíc používají cyklodata z OpenStreetMap což je skoro výhradně práce týmu PNK. Koneckonců to, že jejich vyhledávač využívá jako podkladovou mapu PNK ukazuje, že vzájemné vztahy jsou dobré :)
Nevím jestli je to úkol na nějakou studentskou práci, od té bych spíše očekával prototyp a návrh řešení, než vyhotovení funkční aplikace.
Myslím si, že je potřeba se nejdřív zamyslet nad tím, co by vlastně taková specielní jednoúčelová "cyklonavigace" měla umět a pak to pasovat na město a už je šumák jestli Prahu nebo Berlín.
Pár cyklonavigací jsem v mobilu měl a zase vymazal, hardwarově i softwarově čistou cyklonavigací, kterou jsem potkal je jen ta Teasi.
Ta má pár zajímavých features, které jsem mu ostatních neviděl.
V každém případě bych práci koncipoval tak že první část by měla obsahovat state-of-art - tedy dobrý popis toho co je v současné době k dispozici a co to dělá, snažil se nadefinovat silná a slabá místa stávajících systémů, slabá zavrhnul, od silných se poučil a přidal k tomu ještě pár možná pro město specifických údajů (dlažba, jednosměrka.. jen namátkou plácám).
Teprve pak bych se pokusil navrhnout aplikaci, ve které bych zase jako prioritu viděl data a vyhledávání tras podle mnohem flexibilněji volených hledisek, než stávající aplikace umožňují.
Moc by se mi líbilo, kdyby taková aplikace měla nějakou on-line uživatelskou vazbu a nějakým způsobem byla schopna přijímat data od uživatelů (pochopitelně až po verifikaci), ne že by to muselo být přímo on-line, ale některé věci, jako změny v značení, dopravní uzávěry střednědobého charakkteru a tak, to by mohla komunita uživatelů docela slušně obhospodařit.
Pak to UI.
Čili větší důraz na funkčnost aplikace, než na konkrétní město Prahu a kvalitní prototyp, víc v rámci studentské práce očekávat by bylo velmi neskromné, si myslím.
Víš kde jsem, kdyby si chtěli hoši osahat to Teasi, půjčím jí.
Základem každého úspěšného sw projektu je neobjevovat Ameriku, očíhnout jak to dělají jiní, a udělat to o malinko líp, si myslím :-)
Je vidět že o tom víš naprosto kulový :-)
Základ je vymyslet routovací algoritmus který bude, s ohledem na ne-zcela-konzistetní vstupní data potřeba přitesat každému městu samostatně.
Zcela určitě to pojede na OSM, kde prahounakole vytvořili velmi kvalitní podklady. Pokud se chceš zapojit do vytváření podkladů, pochybuju že Ti v tom bude někdo bránit.
Přesně tak.
Můj kolega dělal bakalářku na obdobnou aplikaci, ale pro chodce. Tam ale už byla návaznost na využití v reálu, resp. pro bakalářku využil část aplikace, kterou v práci programovali pro nějakého zákazníka.
Tehdy to dělal pro Prahu a vím, že se připravovalo Brno.
Zas tak moc do toho nevidím. Nevím, jak přesně zní zadání.
Co vím přesně, že je práce vedená pod Katedrou počítačové grafiky a interakce. Takže to bude asi více zaměřené na uživatelské rozhraní. Pak je samozřejmě velmi důležitý vyhledávací algoritmus.
Myslím si, že tvé názory a uživatelské zkušenosti by mohli hodně pomoci. Kontaktuj, prosím, Iva. Jen se domnívám, že do Popovic za tebou jezdit nebudou, že by bylo lepší, kdyby sis udělal cestu do Prahy.
NOP, sednu na kolo a zajedu, taky lecos lze vyřídit on-line.
Jak udělat navigační soft nevím, ale trochu vím, jak se mají řídit vetší sw projekty a znám taky ty mladé divochy, kteří se s chutí pustí do usilovné práce, nadřou se a pak zjistí, že něco podobného, ale mnohem vymakanějšího, už někdo udělal.
Vyhledávacích algoritmů pravděpodobně taky už bude celkem dost hotových a někde opublikovaných.
My pracujeme tak, že docela intenzivně studujeme, jak a co dělá konkurence po celém světě a snažíme se nedělat stejné chyby a některé věci dělat lépe. Základem je nevymýšlet něco, co už vymyšlené je a dá se využít.
Než se na projekt pustí programátoři, předchází tomu dost podrobná analytická práce, ve které kromě našich technických záležitostí, tedy "co a jak", hrají nezanedbatelnou roli i faktory "za kolik a kdo to koupí".
Popíše se celkem dost papíru, než se otevře Visual Studio a začne.
A když se to povede, chopí se toho marketingoví šamani a udělají z toho tohle:
http://www.youtube.com/watch?v=leZqb_qJ9X8
No jo, ale tohle je "jen" bakalářská práce. :)
Takže jim bude IMHO víc platné tvoje zkušenosti s navigacemi než ty managerské. Ty rozhodně nezpochybňuji.
Je mi to jasný, kluci "staví celou aplikaci", my taky při diplomce navrhovali celej most, i když ve skutečnosti to nebyla práce pro jednoho na 6 týdnů, ale pro tým na rok :-)
Takhle se to učí, já bych jako kantor byl skromější a chtěl po nic spíš než to řemeslné zpracování pořádný koncept a ten prototyp s náznaky "tudy by se pokračovalo kdyby...".
Ale určitě můžu půjčit tu navigaci Teasi co mám, ať is to prohlídnou a okouknou co dělají Němci.
Tak jsem si s Ivosem chvili povidal po telefonu. Algoritmy uz tvori jina skupina, s PnK jsou v kontaktu, takze budou mit asi i pouzitelna data. Ivos sam je zameren na interface, takze timhle smerem se bude ubirat i ta prace. Jestli se tedy cela navigace rozdeli do nekolika bakalarek a data budou z pouzitelnych zdroju, mohl by byt vysledek vice nez jen zajimavy.
Jsem mírným pesimistou v případě praktické využitelnosti studentů při vytváření skutečných aplikací, zejména v případě, že je potřeba vyvinout týmové úsilí.
Ale jako průzkum bojem více než dobré a žádoucí, protože specialisovaná cyklonavigace by byla asi užitečným pomocníkem.
Jak už jsem psal, vysloveně na cyklo znám jen tu jednu a ta má pro mě pár zásadních nedostatků, a vůbec to není v ovládání. Prostě nedokážu ji přimět, aby jela po hlavních tazích, i když jsou kolům přístupné a povolené. Autonavigace Sygic naopak, nevede mě po stezkách se zákazem vjezdu motorových vozidel, ale klidně mě navede na silnici pro motorová vozidla, umožňuje totiž zadat vyhýbat se dálnicím, ale už ne těm rychlostním, kam na kole nesmím.
Zkombinovat oboje by mě vyhovovalo, ne že za každou cenu nepojedu po silnici 1.třídy, protože jsem cyklista. Z mého laického pohledu jde tedy o zahuštění nějakých filtrů, které bude ten vyhledávač zohledňovat.
Pokusil bych se nadefinovat položek filtru pokud možná co nejvíce, co mi mapové podklady dovolí a nechat si tam nějaké gapy na možné neznámé, co se objeví časem. Jestli v budoucnu bude praktické všechny filtry umožnit uživateli aktivovat, bych neřešil, stavěl bych aplikaci co možná nejobecněji, pokud by se měla stát základem nějakého systému šířeji použitelného.
Šít to na jedno konkrétní město, a ještě k tomu Prahu, se mi jeví jako komerčně neživotaschopné. Problém jako u spousty sw, moc málo potenciálních uživatelů, málo zdrojů na vývoj a údržbu. Ale jako trial a tím spíš školní præce, proč ne.
Pokud jde o UI - od samého začátku budovat jako vícejazyčnou aplikaci s oběma systémy jednotek, a bylo by fajn, kdyby bylo nastavitelné několik režimů rozlišení včetně toho s velikánskými písmeny pro starší a pokročilé, detailní mapa je fajn, ale když si na to musíš brát brejle, je dobré mít nějakou vychytávku, co ti to umožní obejít. Problém ovládání v rukavicích už kluci asi znají, problém špatného zraku je podobný, otravuje to a zdržuje.
Jenom k té cyklonavigaci. Používám Garmin a pokud mu předem nezadám kudy chci projíždět, tak ten umí vést nejkratší trasou až to je mnohdy dost protivný, protože místo po dobré cestě trasu opravdu vykracuje třeba i po téměř neznatelné rozbahněné pěšině v polích. A přes město také vede hodně napřímo i protisměrem, ale tam se dá nepoužitelná cesta snadno objet.
Njn, pokud jsou špatně, nebo jich je málo, zadané atributy cest v samotné mapě, tak s tím algoritmus výpočtu trasy už moc čarovat nemůže...
Tohle by se dalo řešit nějakým on-line hlášením o chybějícím atributu popřípadě chybě.
Soubor map je nutno držet aktuální a další atributy doplňovat. Amatérsky, popř. přes školy je to asi těžko řešitelné.
U diplomky (což bakalářská práce není) bych chtěl vidět i ty návrhy, které student s dostupných free zdrojů není schopen zajistit ale pokud by se to povedlo, vzniklo by něco velmi užitečného.
Student na škole má tu výhodu, že se nemusí zabývat tím, je-li to finančně dostupné a rentabilní ale může hledat řešenī nejlepší (s jistými hranicemi, pochopitelně).
Netuším jak to kolegové na FEL koncipují, ale sám bych dal hochům křídla a nechal je tvořit tak, jak by to "mělo být kdyby na to bylo".
Na ty limity narazí hned co vylezou ze školy, a ty je postupem času sváží do skeptické konzervy. Proto jsou mladí, odvážní a bezstarostní tím co to strká dopředu.
Ale třeba tahle bakalářka v půlce studia je tím správným odrazovým můstkem, je fajn, že se něco takového děje.
S tim online hlasenim hunguji cyklotrasy http://cyklotrasy.info/ Kazdy dil mapy ma sveho admina, ktery se stara o aktualnost (alespon jsem to tak pochopil). Jenze ti to delaji jako placenou sluzbu...
Ono to jinak asi moc nejde.
Myslím, že to i může fungovat neplaceně. Ale musí tam být velké množství obměňujících se lidí. On ten entusiasmus nevydrží dlouho. Ale mnoho funkčních Open Source projektů ukazuje, že by to nějak jít mohlo. Nevýhodou však v tomto případě by bylo, že některé oblastí by byly zmáklé dokonale jiné bídně.
Není daleko doba, kdy OSM ve Výběžku zobrazovala totální kraviny a dneska je ve stejném místě použitelná.
Zrovna vysokoškolská půda je dle mého dobrým zázemím pro takový projekt.
Školní projekty nejsou neplacené, naopak, někdy mohou být o dost dražší než komerční :-)
Problém je, že všechny tyhle dobovolné "open sources" stojí na nadšení a usilovné práci těch dobrovolníků, a časem nadšení vyprchává, nebo nadšenec je přinucen "nadšení se vzdáti a dělat něco užitečného" a bez koordinace a řízení to všechno jde postupně do kytek.
Ani si nemyslím, že posláním školy by měly být nějaké v praxi použitelné aplikace a řešení, a netlačil bych na koncovku jako spíš na invenci, nové přístupy, tápání a hledání - tedy to co by se měl student naučit zvládat, než aby odvedl poctivý kus řemesla.
V Německu jsme byli úzce napojeni na Uni, majitel firmy tam byl profesorem, a měli jsme s tím ohromné potíže. Student, v rámci diplomové práce, něco rozvrtal a načal, pochopitelně nestihnul dokončit, ovšem přesvědčil šéfa, že je to vlastně už z 90ti procent hotové, obhájil diplom a zmizel.
Celkem pravidelná záležitost.
Byli i hoši, kteří po absolvování k nám nastoupili a když se zapojili, zjistili, že všechno je trochu jinak a složitější než si představovali, že těch souvislostí a vazeb je víc, než jim bylo umožněno nahlédnout v diplomce, a protože slíbili při nástupu nesplnitelné - tedy že ten svůj kus dotáhnou v brzké době do prodejné aplikace - tak to že v slíbeném horizontu absolutně možné není, i když tomu věnovali veškerý svůj čas, odcházeli zklamáni a ve zlém, ovšem profesor je záhy nahradil mladou krví, kteří na rozdělaném úkolu měli pokračovat, a ti studentíci ochotně, protože chtěli diplom.....
Vážně nedobré zkušenosti.
Nevím jak je to možné, ale je pravidlem, že vývoj trvá tak 4-5x déle, než sám tvůrce aplikace a programátor odhaduje a to je na studentskou práci příliš mnoho.
Hlavně, student semá učit co nejvíce a co nejšířeji ve vlastním zájmu, a ne dva roky makat na dílčí věci.
Fáze rešerše, a funkčního prototypu, a dál pak už komerčně - byť třeba jako vlastní projekt.
Vetsina studentskych projektu nevede k nicemu pouzitelnemu, ale znam vicero, co z nich je normalni uspesny komercni produkt.
Když to načnou jako studenti a pak se to dorazí na komerční bázi a u projektů, kde není potřeba tým 20ti lidí, ale stačí jeden nebo dva šikovní človíčci.
Takovou kliku jsme my neměli, profesor bral ty studenty jako více méně velmi lacinou programátorskou sílu aniž by si uvědomoval, že sice platí málo ale za věci, které jsou nepoužitelné.
Náš tým jsem budoval jinak, brali jsme studentíky na konkrétní úkol, takový půl-úvazek, bez ohledu na to, jaký obor studují a co je předmětem jejich diplomové práce. Potřebovali při studiích prachy a já věděl, že budem potřebovat programátory co až nastoupí naplno, budou schopni jet naplno.
U jednoho to vyšlo na stoprocent, a tak nahradil díru po kolegyni, co odešla rodit děcko (to jsme s ní ještě počítali že za rok...) po třetím děcku nám dala vědět, že pár let zůstane ještě doma, tak zhruba asi do mé penze....
Největší výhoda dle mého je, že můžeš zkoušet slepé uličky.
U nás na škole třeba matikáři docela rádi používají tenhle produkt:
http://geonext.uni-bayreuth.de/index.php?id=1918
Už ho objevili před nějakým rokem a zdá se že ta univerzita pořád na tom maká. A pořád je to free, konec konců už to jednou daňoví poplatníci zaplatili v provozu univerzity.
Přesně tak.
Mohou se pustit do něčeho, co se prostě na první pohled jeví jako zbytečně vyhozený prachy a co by nám ti, co sedí na prachách, nikdy nedovolili. Nemusí kalkulovat, jestli se vyplatí o tom vůbec přemýšlet.
To je další extrém.
Je jasné, že některé údaje v mapě nejsou, ale některé asi jo. Nezpevněné cesty to budou, Teasi mi tu možnost dává, "vyhnout se nezpevněným".
Ale má tam předvolenu a natvrdo zakódovanou volbu "vyhýbat se silnicím 1.třídy a výš" a to mi nevyhovuje. Podél silnic v Bavorsku a Švábsku mívají velmi často oblužné asfaltky pro traktory, charakter cyklotrasy ovšem nemají všechny a ten krám raději volí cyklotrasu, než tohle.
Prostě víc filtrů, volba uložit filtr, kde bych si svá nastavení uložil a nemusel při změné zadávat by taky byla užitečná featuresa.
Jednosměrky - hodně jich je pro kolo průjezdných a teď už i v Praze se objevují. Má to mapa jako atribut? Netuším.
Možná by nebylo špatný mít o pár filtrů navíc, ale mě by docela dobře stačilo, pokud ty co mám (placené, dálnice, nezpevněné, pěší, kolo, auto, autobus, TIR, rychlejší a kratší trasa, a pár dalších) opravdu dobře fungovaly, ale to je asi záležitost kvality mapy, jak moc jsou podrobně hodnocené jednotlivé komunikace a stezky. Chyb v mapě není moc, ale pár se jich najde a štve mě, když mě nechce navigace pustit na nějakou normální cestu nebo objíždí most nebo naopak bez varování navede do brodu.
Teď je řeč o cyklonavigaci, jako jednoúčelové aplikaci, z auto navigací jsem jezdil s TomTomem a teď se Sygicem, mám drobné připomínky, ale nic podstatného.
Podle mapové navigace na kole se nejezdí tak dlouho, a zkušenosti zatím asi hledáme.
Mě se líbí třeba to, že vidím profil trasy předem, tak jak je na obrázku, a mohu si vybrat.
Ovšem mám jen tři možnosti - optimální, snadná, krátka přičemž atributy co je optimální, atd mě už navolí systém sám, nemám možnost to ovlivnit. "Krátká", když zvolím režim silniční kolo, mě povede po zpevněných, ale bude se vyhýbat silnicím 1. třídy, když zvolím režim MTB, povede mě polem nepolem, lesem nelesem.
Pro mě by velké zlepšení znamenalo, kdybych si mohl navolit parametry trasy "Moje" tak jak chci.
Když se dám do pohybu, je tam ta mapka a navigace při požadované změně směru pípá a v rohu se ukazuje šipka kam máš jet a za kolik metrů.
Bezva když dobře vidíš, zase - ohromné vylepšení by pro mě znamenala implementace režimu "pro slepce". Místo mapky bych si tam mohl přes celou obrazovku dát šipku tam a to číslo v metrech, nepatrná úprava, okamžitá výhoda, když nevidíš nejlíp na blízko.
Jiná věc, kterou bych zase pochválil, je ten profil co vidíš předem, ale můžeš si ho nechat zobrazovat i za jízdy a na tom profilu je celkem jezky vidět, kde právě jsi.
Je to fakn vědět, tak, teď už jsme na vrcholku a dál to bude už jen z kopce....
Moc jsem s tí nenajezdil, asi tisícovku, a tak s tím pořádně ještě neumím žít, ale některé nápady by se dali využít při tvorbě nové a ještě lepší specielní cyklonavigace. Půjčím to klukům na osahání a prozkoumání.
Tak některé ty funkce by se mi líbily a možnost vlastního nastavení by určitě byla hodně dobrá. Funkce profilu a možnosti výběru je šikovná, zrovna tak trasy MTB.
Hledám dobrovolníka, co to vyzkouší na tom horáku, jak se to chová.
Tohle stojí i s mapama celé Evropy asi kolem 5 tisíc, mají i silnější verzi s kadencí a hrudním pásem asi za 7 a to je dost peněz, tak než bych si rofnul to někomu doporučit, rád bych to pořádně protestoval a na horák fakt nepolezu, už nikdy.
Mě ta moje hračka stála tehdy 16 tisíc a do té doby jsem o navigaci nic nevěděl a teď se sní docela vyblbnu. Ale než jsem se ji naučil opravdu dobře používat a než jsem pochopil všechny její záludnosti a nepřesnosti, tak mi to trvalo snad dva roky.
Copak to, vyzkoušel bych to docela rád jak to chodí, některé funkce se mi líbí, ale obávám se, že ovládat to se člověk asi nenaučí za pár dní aby se daly dobře využít nabízené možnosti.
Udelej nejake trasy treba v okoli Jiloviste, tak v delce 10 km cik cak pres kopce a nekam je soupni. Je tu dost lidi, kteri to tam maji projeto a dokazou od stolu rict, jestli to je pouzitelne. Pro mne to ohranic takhle: Zlicin, Radotin, Libus, Jilove u Prahy, Kamenny Privoz, Slapy, Mnisek, Srbsko, Rudna
Do toho prostoru tak 10 tras cik cak. Tedy jestli jdou nejak rozumne exportovat.
Kdyby z toho lezlo .gpx, nebo jiny format, posli mailem a rad kouknu, pripadne zadam nejake konkretni useky.
Já to klidně někomu půjčím, ale tohle dělat nebudu. Mám už víceméně ustálenou trasu 80ku co jezdím v sobotu a v neděli za mámou, v tejdnu občas do Prahy za klukama do práce do Michle, žádné extra terény ani vyhlídky to nejsou.
Jezdíval jsem k Sázavě, ale tam na kus cesty po těch povodních navezli velmi hrubý štěrk, jet to neumím aa chodit se mi to nechce, tak jsem se na to vyprdnul a jezdím za dopravním cílem, buď práce, máma, nebo nákup, jinak trajdat tady okolo mě nebaví.
Navíc jezdím jen po asfaltu, pokud to jde, lesem ani polema ani náhodou.
Budu ten krám potřebovat až v druhé půlce dubna, tak si to můžě někdo půjčit a vyřádit se s tím.
GPX to exportuje i importuje.
Na Katedře počítačové grafiky?!?
To studoval směr Web a multimédia, ne?!?
Myšlenka je, že současné aplikace nemají zrovna šikovně řešené uživatelské rozhraní.
Co přesně studuje ten student doopravdy netuším.
Hele, na FELu jsem ještě předloni studovala a některé předměty byli i z katedry počítačové grafiky.
Takže řekla bych, že vím poměrně dobře, jaké požadavky na studenta a jeho bakalářku jsou :o)))
No je to hezký, ale k čemu to vlastně bude ? :)
Přiznám se, že když přijedu do nějakého města, které neznám a chci ho projet na kole, tak si prostě v náprsní kapse pustím navigaci Nokie nastavím nějaký blízký cíl typu další ves na trase a ona na mě těch pár minut hlasitě poštěkává.
Představa, že bych na kole, při kvalitě českých silnic, ještě koukal na navigaci, mě přijde docela sebevražedná.
V normalni navigaci nemas cyklostezky, ale jen silnice, coz je obcas diametralni rozdil v trase.
Nerozporuji, přiznám se ale, že navigaci používám normálně jen v nouzi nejvyšší :)
Ostatně není to tak dávno, co se i tady volalo o doproznačení cyklotras a cyklostezek systémem co pár metrů to značka, aby se nám lidičky na těch cyklostezkách neztráceli.
Důvodem bylo ovšem jen to, že dnešní míra dezorientace mediánního Čecha je podstatně vyšší než v minulosti....
To maji lide z toho, ze naduzivaji navigace, proto pokud nespecham, preferuji mapu. Jinak i pri dokonalem proznaceni cyklotras nemusi byt kazda cyklostezka obsazena na nejake z nich a nemuzes vsude uvadet vsechny cile. Taky mezi kazdymi dvema body neexistuje spojnice vedouci pouze po cyklotrasach.
Pro orientaci v neznámém městě je navigace i na kole dobrá při dojezdu na cíl, zvlášť po tmě, když už toho mám plný kecky a chci co nejrychleji k pípě.
Ranní výjezd z města se naučím podle mapy.
Při pohybu krajinou má pro mě spíše společenskou, motivační a informační funkci - aha už jsem tady, tak to už mám půlku za sebou, do cíle zbývá už jen 80... pak 25 ... to velké město bude asi Nancy a taky záznamovou.
Trend vývoje od papíru k elektronickým hračkám je nezvratný.
Navigace i ve městě vůbec není špatná, už párkrát jsem to použil a byl jsem rád, že ji mám. Naposledy v prosinci v Holandsku, když se začalo stmívat a začalo pršet, tak hodně přišla vhod, když vedla nejkratší trasou k autu na nějakém předměstí přes tři města.
Johann Gottfried Seume ve své Cestě do Syrakus (1802) psal jak jen ta pěší chůze nás může při cestě krajinou těšit. A nakonec jí profrčíme na kole. Tak proč si tu mapu nenahradit navigací.
Já se navigaci dlouho bránil. Nakonec jsem ji přišel na chuť, ušetří mě řešení otázek jestli už jsem na té správné odbočce a místo toho se mohu věnovat kochání. A srovnávání toho, co jsem si doma načetl v mapě či na leteckých snímcích se skutečností.
Přesně tak. Mě vyhovuje, když se předem dobře podívám do mapy kudy a jak chci jet a pak se v klidu nechám vést navigací. Občasné nezaregistrování odbočky a malé zakufrování navigace snadno napraví.
Pokud to bude 100% offline aplikace tak to možná k něčemu bude lidem co nemají data.
Já jinak v terénu používám http://prahounakole.cz/2013/04/vyhledavac-tras... se stáhlou vektorovou mapou a alternativně i aplikaci mapy.cz, ty jsou taky použitelné, ale žravější na data.
Vzhledem k architektuře (java běžící v Tomcatu) to offline do mobilu nebude. I tak to může být přínosné, engine používaný v PNK není dokonalý a "konkurence" je přínosná. Navíc pokud vím, tak na ČVUTu hodně přemýšlí o multimodálním plánování (vyhledávání třeba kombinací kolo/auto + vlak), v čemž je podle mě velký potenciál.
Místo mapy.cz můžeš použít offline mapu PNK v aplikaci Locus.
Díky, Locus free mám, ale používal jsem to zatím jen s OSM ČR s vrstevnicema na lovení kešek, navigací jsem se tam nezabýval, časem se k tomu snad dostanu. Já data mám, takže už ty offline řešení tolik nepotřebuju jako kdysi. Ale je dobrý to mít i tak.
Mapy.cz vydaly před půlrokem aktualizaci, jsou offline (vektor, ~300MB). Při routování si to jen blikne a stáhne pár kilo (je docela smysluplné a pochopitelné že routovací algoritmus není součástí aplikace)
Mě tenhle přístup nesedí. Je tu spousta aplikací (českých), které umí renderovat mapy, podklady jsou offline. Přes ně stačí přehodit akorát vrstvu s trasou (což je datově nenáročné).
A místo ladění vyhledávacího algoritmu který chybí se budou věnovat vynalézání 100x vynalezeného.
Java je naprd. Dost práce na tom nechal Kruch (trekbuddy) aby se nakonec ukázalo že to je slepá vývojová větev.
Nerozumím. Co přesně je vynalézání 100x vynalezeného?
Jak renderovat mapové podklady, jak uspořádat menu, dělat to online (chápu že to je o hodně jednodušší), když jsou app které mají podklady offline atd.
Pořád nevím, co myslíš. Jak to řešení ČVUT tak naše PNK se zkládá ze serveru a klientské části. Pokud nějaká app chce, může implementovat ten protokol taky a zobrazit to sama. Takhle funguje i "naše" mobilní app CycleStreets.
Pokud požaduješ offline routovací engine, nějaká snahy existují, ale prostředí mobilů je dost omezené a je málo lidí, co se v tom umějí/chějí babrat. Zvlášť když i řešení na serveru má k dokonalosti daleko a je tam co zlepšovat.
Domníval jsem se, že se zde jde o studentskou práci a právě skutečnost že "je málo lidí, co se v tom umějí/chějí babrat" má překonat právě nástup šikovných a mladých lidí.
Of line routovacích aplikací, i pro mobily, je poměrně mnoho a fungují dobře, jen vyslověně cyklo-aplikací zase tolik není a předpokládal jsem, že cílem práce bude naznačit cestu, jak takovou aplikaci vytvořit.
Jestli má nějaké sdružení problémy se svými aplikacemi, a má nějaké vize cykloměsta, by se studentů ČVUT vůbec týkat nemělo,
Cyklonavigace by měla být navržena tak, aby byla použitelná pro možná co nejširší spektrum uživatelů, od skalních cyklostezkařů co na silnici nevlezou, až po ty, co se cyklostezkám raději vyhnou a jezdí po silnici, přesto na kole. Nejlépe ovšem aby filtry byly nastavitelné tak, aby uživatel mohl zvolit takovou kombinaci, kterou on považuje z optimální.
Jen univerzálností lze dosáhnout většího počtu uživatelů, a to znamená do budoucna i dostatek zdrojů pro další vývoj a údržbu aplikace.
Pokud by to mělo být on-line, výrazně se množství potenciálních uživatelů snižuje, protože datové služby jsou poněkud nákladné a nechat si žrát data taháním map z luftu, když mohou být uložena v zařízení je trochu nemoudré.
Pokud to má být on-line, tak to je opravdu průzkum slepých uliček, o kterém píše Petr.
"Multimodálním plánování" - se asi príma vyjímá na overhead projektoru když se bojuje o nějaký grant.
Na "multimodálním plánování" není třeba vyvíjet aplikaci, postačí google, "multimodálně plánuje každý" od mala ...
Tak mi prosím řekni, jak najdu na Google optimální spojení např. ze Sibřiny k O2 (Sazka) aréně.
Intuitivně bych řekl, že ve špičce bude nejrychlejší něco jako na kole do Klánovic na nádraží, vlakem a zase na kole nebo autem na to nádraží, vlak a tramvají. Neznám vyhledávač, který tohle umí vyhodnotit. Tuším, že Google umí kombinací pěší a veřejné dopravy, ale to je tak maximum.
Já hromadnou dopravou nejezdím, ale vím, že moje dcera používá nějaký ten systém, snad se to jmenuje IDOS, existuje i mobilní aplikace a najde spojení okamžitě, s přestupy na vlak, na autobus a i na MHD.
Kombinace kolo/vlak/kolo/vlak - no je to fajn snění o cykloměstě, ale praktické to asi nebude.
Možná od nás z Popovice by také bylo nejrychlejší, kdybych jel do Stránčic na vlak na kole a pak kamsi vlakem, ale neudělám to. Kdyžtak pojedu na Chodov na kole a odstamtud metrem, i s kolem.
Pokud by mělo jít o pravidelné dojíždění, nejlépe bude si to nalést a vyzkoušet. Pokud by mělo jít o náhodnou cestu, rozhodně bych se nespoléhal na nějaký program, který za mě vymyslí údajně optimální cestu v kombinaci kolo/vlak.
Pro 1-2 procenta lidí, co mají kolo jako dopravu je to nesmysl o nějakém takovém vyhledávači vůbec uvažovat. Praktické užití pouze v oklamžiku, kdy budete žádat o nějaký ten grant.
Dík, aspoň jsem se asi po roce ujistil, že na tebe nemá smysl reagovat. Nejdřív plácneš, že to umí Google, pak řekneš, že to nepotřebuješ a nakonec se ukáže, že to ČVUT dělá jako vejvar pro cykloteroristy.
Jinak praktickou ukázkou, že multimodalita je nesmysl, jsou přeplňená P+R každé ráno, že?
Proboha,
vždyť to říkám, multimodální jsme všichni od dětství, přesedáme z dopravního prostředku na jinej dopravní prostředek, spojení hledáme v jízdních řádech, na internetu, jak kdo umíme.
Vytvářet nějakou aplikaci, která by do toho zaintegrovala ještě kolo, je nesmysl.
Ano google, či jiný vyhledávač postačí.
Koukám že po "modal splitu" začínáte objevovat "multimodalitu".
Ta tu byla dříve, nežli ty nebo já jsme byli na světě. Na nádraží se jezdilo na kole, mopedu, autobusem nebo autem, tam si dopravní prostředek nechal a pokračoval vlakem.
Tak "multimodalita" :-)
"Multimodální" je jen slovo. Můžeme místo toho říkat "vyhledávač, který umí kombinovat více dopravních prostředků". První varianta mi přijde praktičtější, nic víc.
Samozřejmě to tu bylo vždycky a jde to i bez vyhledávače. To je jen nástroj. Ale praktický.
Právě jeho praktičnost zpochybňuji, systém IDOS zdá se funguje. Přidělávat k tomu kolo, a to jestli jsem pochopil by mělo být úkolem, je nadbytečné, to jak se na kole dostaneš na nádraží asi zvládneš už najít, když náhodou bude potřeba.
Nevím jestli systém idos umožňuje dát si volbu cestovat s kolem - pokud ne, tak tenhle filtr přidělat by jistě užitečné bylo.
Ale asi to stoprocentně fungovat nebude taky.
Tenhle "multi" jsem řešil loni z Berlína, madam měla přiject autem ale nepodařilo se, doma povodeň. Vyhledal jsem si vláček, kola berou, všechno v cajku, 3 hodiny před odjezdem na nádraží, no nevzali mě, že prý bych musel mít místenku na kolo objednanou 14 dní předem. Další volba, bus, Student agency telefonuji protože na mail nereagují -"kola obecně vozíme" príma "ale jen když je dost místa". Bude místo? Rozhoduje řidič na místě. Povedlo se, ale náhodou.
Proč to píšu.
V systému je příliš mnoho neznámých, aby bylo možné mu věřit. Často rozhoduje průvodčí, 2 kola na palubě, třetí neberu. Místenka 14 dní předem, ovšem nikde se to nedočteš.
Dokáže někdo udržovat takový systém 24/24 -365 dní v roce. Dokáže pokrýt výluky, havárie, stávky apod?
Vyplatí se to pro 1-2% dopravních cyklistů, z kterých kombinaci kolo/vlak/mhd využije zase jen malé procento?
Už rozumíš, proč píšu že je to dobrý tak pro "overhead"
Nejde jen o kolo, ale obecně o kombinaci více druhů dopravy. A jsou to úlohy, které kombinací samostatných vyhledání nevyřešíš nebo blbě, jako když můžeš z jednoho místa dojít pěšky na 2 různé zastávky MHD? Tohle IDOS neumí (Google už jo) - musíš zkoušet jednu po druhé.
Nebo kombinace s autem. Když pojedu z Čelákovic na Václavák, je lepší nechat auto na P+R na Černém Mostě nebo Depu Hostivař? Nebo to vzít rovnou z těch Čelákovic vlakem? Samozřejmě to jde ručně, ale počítač může najít překvapivé řešení, které tě nepadne (zvlášt když nejsi místní). IDOS taky najde spoj, který by mě v životě nenapadl (Strašnice - Černý Most přes Dolní Měcholupy, kupříkladu).
Od toho je to akademický problém, nasazení 365/24 pak může udělat třeba komerční firma, když bude vymyšlený algoritmus (a fakt to není nic jednoduchého) a bude po tom poptávka.
Možná máš pravdu, ale těch neznámých a proměnných je na můj vkus příliš mnoho, aby to mohlo spolehlivě fungovat a hlavně jsou naprosto nahodilá a ani on line systém ty nahodilosti nesrovná.
Uvedu příklad co znám na vlastní kůži dobře. Jedeš po dálnici, máš zapnutý to radio s dopravou, hlásí u Frankfurtu stau, ale vždy příliš pozdě, abys měl šanci s tím něco dělat. Poslechneš, sjedeš na objízdnou, a tam je zácpa ještě větší, protože poslechli všichni.
A to je celkem jednoduchý systém, jen ta situace je tak variabilní, že se jim to zatím moc řídit nedaří.
Pokud budeš řešit problém theoreticky, mělo by asi smysl, ke každé možnosti přisoudit jakýsi faktor zdržení - očekávaný (třeba pravidelná špička) a i faktor nahodilostní (pravděpodobnost zdržení kvůli nehodě).
Z praxe cítím, že čím více přestupů a čím kratší čekací doby na přestup, tím riziko, že něco selže a celá trasa lehne, bude pravděpodobnější.
Tohle není triviální úloha a nejsem si jist, je-li spolehlivě řešitelná.
Úvaha "pojedu déle ale jen s jedním přestupem" nebo rychleji a přestupy 5ti se nechá delegovat na uživatele, ale stejně....
No good luck, dej vědět jak jste daleko
IDOS umi vzit jako bod adresu, tedy snad nejak zohlednuje i tu pesi cast. Zatim jsem vzdy zadaval misto, ktere bylo jasne.
Nějak to umí, ale 1) je to ani nějaká novinka a 2) přijde mi, že hodně preferuje nejbližší zastávku. Bydlel jsem u zastávky tramvaje a v docházkové vzdálenosti (cca 10 min. běžnou chůzí, ostřejší to šlo rychleji) od metra. IDOS mě i při zadání adresy nechá čekat na tramvaj a dojet na to metro tramvají, i když to vyjde pomaleji (a to nepočítá to prvotní čekání na tramvaj). Navíc tu chůzi nepočítá do cestovního času.
Proboha, rychlost chůze k zastávce?
Když nevíš, jetli autobus fakt na čas přijede?
A těch důvodů proč nejede na čas je milion, vlak je na tom o dost lápe.
Chlapci, tak tohle je fakt "leštění prdů"
Je fajn, když se tímhle zabývají studenti na VŠ a je to záslužné, ale jestli na tohle někdo dostává prachy z naších daní, tak to je na nepodmíněné tresty!
Tak co se týká cyklonavigace s daty Prahou na kole, tak něco takového již existuje a mám to ve svém Androidu. Jedná se o aplikaci SmartMaps - k vyzkoušení zde - v bezplatné verzi plánuje online, v placené offline.. https://play.google.com/store/apps/details?id...
Osahující při routingu volbu - Cyklodoprava, kde jsou speciální data pro Prahu od Prahou na na kole..nebude to asi nejaktuálnější, na webu mají i trasy co tady nemají, ale občas podle toho jedu a funguje to bezproblémově
psalo se o tom i zde: http://www.nakole.cz/clanky/1086-smartmaps...
Jseš si jistý, že to obsahuje data od Prahou na kole? Jako jeden z autorů PNK o tom dost pochybuji. SmartMaps patří pod Seznam a jestli to vyhledává jako mapy.cz, tak je to k ničemu, viz můj oblíbený příklad na obrázku (z Vršovické na na kopec, po dlažbě zdrncáme dolů a jsme zase na Vršovické).
Cyklodoprava by opravdu měla být jak popisuji - viz zde cca uprostřed
http://www.smartmaps.cz/navody/android...
Ad obrázek, zkouším a nedaří se mi to napodobit udělat??
http://mapy.cz/s/9fsy
Ten obrázek je z ledna 2013, možná to už opravili.
Každopádně SmartMaps nepíší, jak jejich algoritmus hledá. Obecně autonavigace upravené na hledání po cyklotrasách zcela ignorují kopce, kvalitu povrchu, množství aut atd. Viz popis našeho vyhledávače PNK: http://prahounakole.cz/kudy-po-praze/vyhledavac/ (zhruba uprostřed, nadpis Umíme...)
tak plánují dle parametrů - cyklodoprava, preferuje tedy tyto neznačené trasy, pokud v místě nejsou, tak využije normální komunikace s ohledem na méně frekventované..
Plánovač s tolika proměnnými? Bude možné vůbec sestavit nějakou smysluplnou trasu nebo zda ve výsledku nebude stejná jako v normálních plánovačích:) Bude třeba obrovské množství časově proměnlivých dat, které bude problém sesbírat..rozhodně do něčeho takového bych se snad ani nechtěl pouštět..
Teď si možná nerozumíme. Prahou na kole používá už existující vyhledávač, který toto vše bere v potaz (kopce, povrch, množství aut *) a můžeš si ho vyzkoušet: http://mapa.prahounakole.cz
Úplně první příspěvek v této diskusi mluví o novém vyhledávači ČVUT, který by toto měl také brát v potaz. Kvalitní vyhledání bez toho totiž udělat nejde, v tom má Seznam i Google slabinu (možná jen dočasně, ale má).
*) Množství aut je určeno jen přibližně, rozdělením ulic na 1., 2., 3. třídu, rezidenční, obytné zóny, ostatní komunikace. Možná tě tohle nepřesné označení zmátlo, ale v praxi to stačí, nějaké dynamické vyhodnocování dopravních zácp nepotřebujeme.
Naserl jsem peknou cyklomapu: http://www.geoportalpraha.cz/mapy-online
Je treba zaskrtnout cyklo. Taky tam zaroven jde zobrazit znecisteni a hlucnost.
A zjistil jsem, ze podle tras geoportalu v tech nekolika malo mistech, kde jedu po nepouzivanem chodniku, vlastne jedu po zverejnene cuklotrase. Takze jsem se stydel zbytecne. 8-D