Ahoj, už asi půl roku mi při záběru do kopce zničehonic silně skřípne až zařve kolo, aniž bych přeřazovala. Zvuk se ozývá od přehazovačky, ale nevim přesně odkud, protože to za jízdy neni poznat, přemýšlela jsem, že by to mohla být miska ve středu anebo je možný, že to dělá jen obyčejně sjetej řetěz? Jinak nevim a budu ráda za rady.
Loni jsem řešil stejnej problém, akorát to skřípání šlo někde od středu. Napřed jsem myslel, že je v háji stř. složení, ale nakonec to byl tisícihran na klice-stačilo pořádně vyčistit a namazat vazelínou. Někdy to dělá pedál-vyčistit závity, namazat a zkontrolovat, příp.lehce přebrousit styčné plochy.
Jestli máš odpružené kolo nebo sedlovku, může být zdroj i zde.
Odpružené kolo nemám a sedlovku taky ne, ale dík, asi nemáš zkušenosti s něčím jiným?
Hele, kolo mi vždycky sem tam skřípalo. Nejhnusnější je, když skřípou kotoučovky. Ale to stačí vyčistit.
Z toho odpružení mám jen odpruženou sedlovku a než jsem pochopila, že mnohé skřípání má na svědomí ona, tak mě to dost potrápilo.
Vrzat může i neodpružená sedlovka, je dobrý ji před zasunutím do rámu trochu máznout vazelínou. Nebude povrzávat a "nezaroste" do rámu. To ale asi nebude Tvůj problém, sedlovka povrzává spíš na nerovnostech, než při záběru do kopce.
Tohle jsem v létě řešil v bajkazylu,taky tam jedný ženský takhle skřípalo kolo při záběru ikdyž tedy i po rovině.Kolega to tipoval na rám ale nakonec jsem zjistil že to je totálně suchej a trochu volnej střed.
Co to máš za kolo a rám je čeho?
Kolo mám 4ever gallant a rám je asi ňáká slitina hliníku, ale nevim přesně co, dostala jsem ho ještě jako dítě a v tý době mě to vůbec nezajímalo a rodiče taky nevěděj. Jinak kolo mažu celkem pravidelně a myslim, že i docela poctivě, ale uvolněný bych to mýt mohla. Akorát nevim, jak zjistit jestli je to ono a popřípadě, jak to opravit.
Povolit, trochu zahrkat kolem aby si pořádně sedlo a znovu dobře utáhnout.
když nevíš co to dělá zkus vylučovací metodu.Krom rámu to může dělat :šlapky-vydrbaný ložiska,kliky vydrbaný a povolený uložení na hřídeli,Střed-mizerný ložiska,chybející kuličky, suchý.Řetěz-vytahaný,suchý,kolečko, špatně utažéné uchycení kola.Hlavové složení,představec,řidítka.pokud to není celopéro není víc věcí co by to mohlo způsobovat.teda pokud to nedělají tvé kosti:-)
A nebo to někomu dej kdo se v tom vyzná a opraví to nebo aspoň zjistí co to dělá. odkud jsi?
Tak, jsem to zkusila, a nakonec my to dělal ten řetěz, ale vzhledem k tomu, že už to je dýl takže nejspíš budu muset vyměnit asi i zadní kazetu, protože to vypadá, že je dost sjetá. Jinak přesně kolik to má najeto nevím, protože jsem neměla tachometr, ale za poslední dva roky asi 2000 km a předtím jsem ještě tolik nejezdila takže dohromady odhaduju tak 3000 km, každopádně se teď cejtim trochu jako prase na údržbu, vzhledem k tomu, že mě to předtím ňák nezajímalo, ale tak zase už si dám to budoucna pozor :) a všem tady moc děkuju za rady
no to ten řetěz je asi rád že drží ještě po kupě.
celá řetězová sada (tzn řetěz a kolečka) spolu s brzdami jsou věci které se na kole opotřebovávají nejrychleji.Hned za nimi jsou pláště. Stav těhle věcí je nutno hlídat. není těžké si koupit měrku na řetěz nebo vědět kolik najedu a po kolika řetěz měnit.
Já kdybych neměnil 3 roky řetěz tak už se někde válim v příkopě, protože mě nedělá problém najet 1500km za měsíc.
a pokud to tak je už dlouho, nebude to jen kazeta. Taky převodník,přehazka.Nový řetěz na starých zubech prostě nesedí a rád přeskakuje.Navíc jde rychleji do háje než když je komplet celá sada nová
Zas nepanikař. Hodně záleží na tom, co to bylo za řetěz a v jakých podmínkách (prašnost, mazání) se provozoval. Za určitých podmínek jsou 3 tisíce nic moc a třeba u C9 na treku je dobře zajetý a třeba jen na čtvrtince životnosti.
Jestli to ale bylo nějaké původní demo bláto z levného kola, tak mohl sebou kazetu vzít. Slušnější převodníky snesou dost a kladky taky tak rychle neodcházejí.
Teda že bych někdy měla řetěz po 3tis. km na čtvrtince životnosti, to se mi ještě nestalo :o)))
Ale já jsem s opotřebováním řetězů dost jinde než ty :o)))
Na treku na silnici se řetěz tolik nezašpiní a nezanese prachem jako na horáku, když se sním jezdí mimo asfalt. Je v tom hodně velký rozdíl.
Když vidím(nebo spíš slyším), jak některý ženský na kole řadí, divím se, že jim třeba kazeta vydrží dýl, než 200km...:-)
Voni některý chlapi taky řadí jako prasata. Jen nech na hlavě...
U některých ženských, které začínají jezdit na kole, je hlavní problém v tom, že vůbec nechápou systém řazení: jak, proč a hlavně kdy přeřadit na jiný převod. V takové situaci je mi líto jejího kola a mých uší:-)
Jedné mojí kamarádce se nejlíp jezdilo, když měla zařazeno největší tác a nejmenší kolečko pastorku, tzn. to nejhorší co může mít. A nedala si to vymluvit :o)))
záleží kolik zuů měl její největší talíř a nejmenší kolečko. Pokud se to blížilo poměru 1:1 tak musela mít vysokou frekvenci šlapání, nebo-li jako říká jindračíslo šmrdlání nožiček :-)
To by nemělo kolo pečlivé cyklistky dělat ani tejden, natož půl roku, takže pokud to od té doby neudělalo nic jiného, tak to asi nebude vážná závada, ale něco pro to šikovného zámečníčka s kapkou olejíčka :)
Ještě tu myslím nebyly zmíněno samotné sedlo, některé plastové části skořepiny mohou být naprasklé( nebo nekterá sedla mají zezadu naražený kousek se jménem a ten dost často skřípe) a dokáží nepěkné věci ať už při tření nějaké části o sebe, tak přo povoleném sedlovém zámku o lyžiny.
Směr zvuku a i doba, tedy změna váhy při záběru do kopce by tomu napovídaly.
Dotáhnout sedlo, když to nepomůže jemně stříknout lyžiny nějakým olejem ze spreje, stačí kapka.
Řetěz to nebude, to by se během půl roku neustále zhoršovalo....
Ono s tím půl rokem jsem to asi napsala blbě, stalo se mi to před půl rokem poprvé, pak měsíc klid, pak jsem část listopadu, prosinec a leden jsem nejezdila, protože jsem si řekla, že to vyřeším zjara a měsíce předtím, co se to ozvalo jsem se už taky snažila jezdit, co nejmíň, protože jsem cejtila, že je to už špatný. A já vim, že mám trekingový kolo, ale hlavně jara a podzimy mi nedělá problém projíždět kaluže v lese 30 cm hluboký nebo přes léto přes mělčí brody řek, takže to tím asi docela trpý. Jinak mi kolo vždycky předtim přehazovalo ochotně a plynule, ale pak se najednou ozvalo takhle. I když už si nejsem jistá jakým způsobem jsem řadila ve svých dvanácti, kdy jsem kolo dostala, nehledě na to, že v tý době jsem při průjezdu řekou vymyla olej a už mi nic neříkalo to vyčistit a promazat. Sedlo jsem si nadávno utahovala, takže to nedělá.
No jo, bez údržby se holt neobejde žádný kolo-ani levný, ani drahý. Řešit údržbu až ve stadiu, kdy všechno skřípe a drhne je trochu pozdě.
No jo, tak se aspoň poučím pro další roky, i když letos a loni už jsem se snažila, dala jsem to vycentrovat a měnila jsem téměř celkově brzdy, plus ňáký dotahování, čištění a tak, ale řetěz nepoznám, kdy je ojetej, ale tak už si to zjistim a dám si pozor. Nebo když mi tady někdo poradí, jak to pro příště zjistit, tak budu ráda.
Na řetěz je měrka, dá se koupit, na ni jsou značky a ty ukazují kdy je řetěz potřeba vyměnit. Jinak ti řetěz přeměří na počkání snad ve všech servisech.
S tímhle provozem bych se na měrku vykašlala a rovnou vyměnila řetěz. S pastorkama je to otázka - to by měl někdo zkušený okometricky ohledat nebo to pak holt vyzkoušet s novým řetězem, jestli to nebude přeskakovat.
Řetěz měnim určitě, pastorky uvidim, ale myslim, že taky. Zejtra nejspíš půjdu do servisu a ještě se poradím. Ještě se musim rozhodnout, jaký koupim. Pastorky jsem chtěla Shimano a pořád jsem tady viděla, že píšete o řetězu C9, že je dobrej a vzhledem k tomu, že jezdim čím dál častějc, tak se mi asi i vyplatí. Ale to bych pak ty pastorky musela vyměnit určitě, jak jsem se tady dočetla. Jenom jsem se chtěla zeptat, jak to nejlíp zkombinovat.
Jo a ještě na kolik vyjde cca. ta měrka.
http://www.kupkolo.cz/merka-kalibr-na-retez-fe...
C9 se dá asi nejlíp pořídit u kupkoláků, i s kazetou. A je dobré, že na C9 pasují i spojky řetězu Sram (kupuju tamtéž). Když použiješ spojku, je výměna i důkladné čištění hračka a nemusíš se trápit s nýtovačkou (jen na odstranění půlky článku). A to praní a čištění (alespoň to nejnutnější) se už u tohodle řetězu vyplatí. Odvděčí se dlouhou životností.
Jo, dík za radu, tak mám na zejtřejší odpoledne nebo na víkend, co dělat, akorát to dělám poprvé v životě, tak mi to bude trvat asi trošku dýl než normálně a budu se na všechno bát šáhnout :D, ale zase budu pak o něco chytřejší
Pokud budeš sama měnit kazetu, nezapomeň přiobjednat klíč na povolení kazety, příp. i bič, pokud je teda už nemáš.
Klíče mám, ale bič ještě ne, dík za radu, asi by mě to nenapadlo, vzhledem k tomu, že to vyměňuju poprvý
Na kazetu bič, stahovák podle typu kazety a stranový klíč na stahovák, nebo francouzák. Na řetěz pořiď nýtovač a pokud budeš fakt kupovat C9, tak se nech přesvědčit na sram spojku. Nebudeš litovat.
Nářadí nepořizuj to nejlevnější, stačí takový levnější střed. Spíš než vzhled je důležitější materiál a funkčnost.
A jestli jsi dlouho jela vytahaný řetěz, mohly by být trefený i převodníky a mohlo by to po výměně řetězu přeskakovat.
Možná jsem to přehlídnul, co máš za kolo ? Předpokládám teda něco slušnějšího (před několika lety bylo 9 kvaltů na Deore)
No, nic slušnějšího nemám, mám 4ever Galant, kterej jsem dostala ke svým dvanáctým narozeninám, a jako student ani na nic lepšího nemám :D. Takže aby to na to šlo, bych musela měnit skoro všechno, což se mi nevyplatí. Takže koupim něco, co vydrží míň a budu to holt častějc měnit.
Aha. Jde jen o to, kolik máš vzadu kvaltů. Ta C9 je pro devítikvalty. Ten Galant se asi měnil vybavením i podle ročníků. Kolik máš kvaltů ?
Promiň, že jsem dlouho neodepisovala, rozkuchala jsem dva kompy a udělala si jeden lepší, takže jsem se sem pár dní nedostala. Jaksi nevím, co je to kvalt. Jinak jsem už dneska kazetu i řetěz vyměnila a trochu to projela, ale jen na krátkou trasu, protože jsem neměla moc času a vypadá to dobře :D.
A vezeš to do servisu, nebo budeš kutit ? Pořízení vercajku nestojí víc, než jedna nebo dvě návštěvy opravny. A nic na tom není.
No vzhledem k tomu, že to určitě nebudu dělat jednou za život, tak budu kutit :D, takže se mi určitě nářadí vyplatí. Ale až to zkusím, tak kdybych si nebyla jistá, tak se tady ještě zeptám. Každopádně pokaždý, když se něco naučím opravit nebo tak, stane se to, že jakmile to vidím rozbitý, mám tendenci tu věc opravit, takže to moje okolí bude mít po ňákou dobu zase celkem zajímavý :D a já o zábavu postaráno.
Proč měnit řetěz když je rychlejší zapalovačem nahřát měrku. 8O
mě už po osmistech km od výměny propadá na čtvrtou :-D
na druhou mi padal už po týdnu a sto km, takže to neřeším a jezdím. dokud nezačne zlobit, tak na to kašlu. :)
A co to máš za řetěz?
Kup něco pořádného a ne nějaké bláto. :-)
asi šimano hg50 skoro za 200 :)
ale je fakt, že na favoritu na šestikolečku jsem jezdil nějaký úplně obyč za stovku a vydržel rok a půl a pak měrka propadla jen o dva zoubky :)
Zkoušel jsem HG-53 a nevydržel ani 300km:-(
a to ti začal přeskakovat nebo jsi měřil měrkou? :-D
já minule řetěz měnil až začal přeskakovat
Měřil jsem měrkou a ta na některých místech dokonce propadla. A byl jsem rád, že jsem to tak brzo zkusil přeměřit, protože mě to naštěstí nestačilo zkurvit kazetu. Jinak vždycky zkouším přeměřit (HG-93) až od cca 1500km.
včera už mi šlo trochu hůř řadit, tak jsem z legrace zkusil měrku, a ona propadla celá. no, málem až na podlahu :-D
takže jsem dal nový řetěz HG50 a uvidím. minulý HG40 vydržel cca 1000 km.
jen mi teď po cestě do práce na některých kolečkách lehce přeskakoval. mám počkat, jestli sedne nebo tam dát novou kazetu? :-D
Co je to lehce? Jde s tím jet nebo přeskočí hned jak víc záberes? Hg 50 je taky pěkná sračka ;-)
při záběru na některých pastorcích, které nejčastějc používám.
minule mi to po výměně taky chvilku zlobilo, než si to sedlo, ale ne tak moc jak teď.
chyba byla, že jsem ten řetaz nezměřil dřív. zlobily mě při šlapání kliky. aspoň jsem si to myslel. tvářilo se to jak uvolněný klínek nebo střed, když jsem měl favorita. takové slabší "cvaknutí" v určité poloze.
takže jsem preventivně vyměnil pedály (co kdyby to byly ony, nebyly), sundal kliku a utáhl střed (taky to nebylo ono). a pak mě až včera napadlo změřit řetaz :-)))
HG50 mi právě v servise chválil víc než ty od sramu, tak nevím. třeba to nebyly vyhozené 3 stovky :-D
uvidíme po 1000 km :)
Jestli si to nesedne tak po 20 km, tak budou ty nejpoužívanější pastorky po smrti. A jestli to přeskakuje moc i při lehkém záběru, tak je hotovo a chce to novou kazetu.
To se mi moc nezdá, že by řetězy HG byly lepši než Sram, jestli je spíš nepotřebují víc prodávat. 1000 km je fakt dost málo na slušnější řetěz, měl by běhat alespoň 3 tisíce, jinak je za 300 drahý.
Já to dělám tak, že když mně novej řetěz občas střelí, dám novou kazetu. Až je řetěz částečně vytaženej, vrátím starou kazetu. Pak se nemusím bát, že přetaženým řetězem zlikviduju kazetu. Až je řetěz přetaženej, vrazím tam zase zpět tu novější s novým řetězem a tak pořád dokola. Zatím se mně to osvědčilo velice dobře, kazety mám už poměrně dlouho a se střílením nemám problémy.
Jestli Ti to střílí už při ne moc velkém záběru, už bych tu kazetu vyměnil.
Přehazovat kazetu?
Nejlepší je mít dvě kola a řetěz dojíždět na nějakém zimáku nebo plečce do města. Taky jsem řetěz z bajka dojížděl na krosu, kde už byla kazeta i převodníky skoro v háji.
Těď mě napadlo. Dal by se 10sp Sram použít na devítikolečko? Že bych to zase začal praktikovat.
Proč vyhazujete tolik peněz za gumicuky a nepořídíte řetězy ??
Normálně používám Shimano HG-93, kterej mě vydrží kolem 2000km.
HG 93 je dobrej, jenže jsem na tom asi stejně, vydrží mě cca 2 tisíce a pak je zralej na výměnu.jenže já musím řetěz měnit skoro každej měsíc.protože najedím v průměru 2000km/měsíc a v létě i 2500km/měs.
nemá někdo tip na pořádnej trvanlivej řetěz na kazetu shimano 8-mi kvalt (na horáka)??
nebaví mě totiž každej měsíc měnit řetěz.
jen ze zvědavosti, pod jakým pseudonimem jezdíš v reprezentaci ?
A proč by to nemohl najet? Pokud dojíždí do práce 50km, tak to tam má. Známej jezdíval zamlada každej den do práce 80km a po práci 80km zpátky. Neuvažuju tak, že když to nenajedu já, tak to nemůže najet nikdo.
160 denně, kromě práce. Ještě tu o Budulínkovi
Pokud seš přesvědčenej, že nad tebe nikdo nemá, pak tomu logicky nevěříš. Jo a dělal navíc manuálně a dost těžkou práci.
Samozřejmě jde najíždět 2000 měsíčně, je ale otázka kde a za jakých podmínek. Těžko to bude v kopcích a v terénu a na silnici snad není potřeba měnit řetěz co 2 tisíce.
Já v terénu nejezdím a řetěz měním taky cca po 2000km.
Hmm, no když to je potřeba tak jo. V jakých podmínkách to jezdíš a co tam máš řetěz, že to víc nevydrží?
to víš hradecký lesy nejsou zrovna na silniční kolo.
Tak to určitě, ale to je extrém, protože neznám nic horšího na likvidaci řetězu a převodů kola než je písek a prach novohradeckých lesů. Stačí řetěz neprat a po pár stech km je odbyto.
A co teprve tihle ufoni: http://www.kpo.cz/kilometry/dvorana.htm
Sovák byl Marťan, najel ročně 35.000km, jeden rok dokonce 48.000km (to je průměr 4.000km/měsíc).
5300 km za měsíc. Tohle už fakt nechápu. :-)
Probůh, to je asi 176 km denně...
To se snad ani nedá.
jak pro koho. 176 za den není zase tolik.
Když se tím někdo živí, tak to může být normální.
Když odpočítáš víkendy, tak to při průměru 30, vyjde zhruba na 8-mi hodinovou šichtu. :-)
Lelek: HG-93, jezdím silnice, cyklostezky, prašné cesty minimálně, kopcovitý terén na úrovni vrchoviny. Řetěz pravidelně čistím a mažu.
Divné, řekl bych, že by ten řetěz měl vydržet o dost víc.
...co myslíš "pořádnýho", mi na osmikole/treku vydržel HG70 i IG70 v norm. terénu po silnici necelou tisícku (při řádné údržbě), obyčejný Sram 830 skoro za polovic peněz pod 3000km nejde (měřím šuplerou)- taky to není co bývalo, ale dá se. Nejlíp mi držel už neexistující Sediz. Dnešní řetězy jsou proti poctivým favoriťáckým z 60-tých let drahý bláto všechny (a platí to i o pastorcích). Bývaly kalený a "k neroztrhání", navíc za 63Kčs. Na Favoritu jsem při průměru kolem 2000km/rok nemusel měnit řetěz skoro 5let- bez měrek ap.výmyslů- nasadil jsem nový a seděl,nepřeskakoval, neškrčel ani jiné zvuky nevydával.Teď jde jen o prachy- kvalita je v.......
Ale no tak. Na šestikole byl taky kravskej řetěz, pastorky byly o dost tlustší, nebyly navíc zeslabovaný pro indexaci. A deset tisíc jsem s řetězen za pětistovku dal taky (C9). Jo a 63 Kčs zas tehdy nebylo tak málo. Přepočtem přes hodinovku mi to dává kolem docela běžných čtyř stovek. Jo a ty zvuky zanikaly ve škrtání kroutivýho převodníku o smyk :-)
Tobě vydrží C9 10tis.km?
Hodně záleží na tom, kde řetěz provozuju a jakou dostává péči. Na treku, po silnicích za sucha, čištěný a dobře mazaný vydržel přes desítku. Když jsem mu i na treku dával čoudy v prachu a dešti, abrazivo udělalo svoje a "natáhnul se" (rozuměj, vydřela se oka a čepy) o dost dřív. na horácovi těch tři až pět tisíc při opravdu dobré péči. Lelek ti může potvrdit - dávali jsme řetězy najednou, jezdili prakticky jen spolu a jemu při "běžnější" údržbě šel řetěz do kytek za poloviční dobu.
U té C9 mě leží v hlavě jedna věc - vzhledem k jeho větší odolnosti a tomu, že je kratší, nemá to za následek nižší životnost kazety a převodníků? Teoreticky by to tak mělo být -pokud je z odolnějšího materiálu, mělo by to mít vliv na rychlejší opotřebení kazety a převodníků. Stejně tak, když je (novej) kratší, mohl by způsobovat zpočátku vyšší opotřebení, stejně jako vytahanej řetěz....?
Kazeta i převodníky se samozřejmě opotřebovávají, ale pokud se včas vymění řetěz, tak hodně pomalu a jedna kazeta vydrží určitě několik řetězů a u převodníku to opotřebení je ještě menší. Ve chvíli kdy se opotřebení řetězu neuhlídá, tak opotřebení začne být hodně znatelně rychlé.
Jistě, tak to funguje u všech řetězů. Ale mám na mysli konkrétně C9 - jestli už jenom tím, že je kratší a odolnější, neopotřebovává znatelně rychleji kazetu a převodníky, než ostatní řetězy. Navíc mnozí uvádějí, že si sedne jen na novou kazetu a převodníky, čili druhý řetěz C9 už by měl mít problémy si sednout.
Používám jen C9 na krosu i na horáku, tak to neumím porovnat s jinými. První řetěz na novém treku odešel hrozně rychle, ten nevydržel ani 1000 km a bylo po něm a bohužel vzal sebou i kazetu, další řetěz už byl jen C9. Na treku jsem tolik řetězů neměnil, protože vydrží opravdu hodně a tolik jsem toho zase na kole nenajezdil. Po výměně řetězu si nový řetěz samozřejmě zaskřípe jak si sedá na starší kazetě, ale to se postupně za jízdy srovnává a tak po 50 km už to dobré a sedí. U třetího řetězu to trvalo o pár km dýl. Bohužel tam jsem neuhlídal opotřebení řetězu a ke konci ho častěji neměřil a řetěz po opotřebení vzal sebou i kazetu. Takže po výměně řetězu přeskakoval na nejpoužívanějším 4., 5. a 6. pastorku a tak jsem musel měnit i kazetu. Převodník se samozřejmě také postupně opotřebovává. Teď mi s novým řetězem začal spadávat řetěz z velkého talíře při větším křížení řetězu a neudrží se když je řetěz na 2. pastorku, ale to by se stejně nemělo jezdit a na ostatních drží dobře, takže pořád není problém a měnit hned tak nebudu.
Na horáku je opotřebení podstatně rychlejší, zvlášť když ho protáhnu po našich lesních cestách a pěšinách a pořádně ho nečistím, tak ten prach a jemný písek zlikvidují za chvíli všechno. Neznám nic horšího než jsou zdejší Novohradecké lesy.
"kratší" je jen neznatelně, nemá to vliv. A používám ho i na jetých kazetách bez problémů. Čurbes dělá jen na opravdu odjeté kazetě. Ale tam by střílel asi každý řetěz.
Odolnější neznamená drsnější, aby kazetu odrbával. jen má asi kvalitnější materiál a tak se tak rychle nevymelou očka a čepy. Stejně to ale nejvíc záleží na prašnosti a bahnitosti prostředí, praní a mazání. Když se maže něčím, co do sebe bere prach a nevypírá se opravdu pořádně, tak řetěz zlikviduje brusná pasta, kterou by záviděli i v Carborundu.
Nemyslel jsem drsnější, ale právě to, že je asi z kvalitnějšího (tvrdšího) matrošu a tím pádem by měl teoreticky víc hoblovat a vymačkávat převodníky s kazetou, než "bláto" řetěz. A ještě jedna věc, jestli máte někdo zkušenost s kompatibilitou C9 s Middleburn převodníky?
Kvalitnější, odolnější materiál neznamená, že poškozuje to okolo sebe. Naopak. Je přesnější a pevnější a tak na ostatních dílech sedí přesněji a neopotřebovává je svými vakly. Bláto (v extrému) se může i různě deformovat, vůlema vyšmajdávat a i když je měkčí, než okolní materiál, nepřesnostmi své okolí odírá a omačkává.
takže rozdíl mezi řetězem na 6ti kolečko a 8mi kolečko je v tom zeslabení kvůli indexaci? Co by se stalo, kdybych tam hodil ten "obyčejný" šestikolečkový? :-D
Není "užší" kvůli indexaci, ale kvůli menší rozteči jednotlivých koleček pastorku- teda širší řetěz by se na pastorek vešel jen na největší kolečko pastorku.....