Jistě jste o tom slyšeli nebo dokonce sami vyzkoušeli, protože v zahraničí to již léta funguje – veřejné půjčovny kol, nebo jinak, kola ke krátkodobému zapůjčení, čili sdílená kola, anglicky pak bike sharing.
Tak jedna moje cerstva zkusenost.
Prijel jsem Student agency do Vidne. Potreboval jsem tam behem cca 2 hodin neco vyzvednout a odfrcet z5 do praglu. Prvni co jsem u stanice busu uvidel, byl Vidensky bike sharing. Byla sice kureffska :) kosa, ale rekl jsem si: "Meduzo ty jsi pravoverny biker a ted, namisto dvou listku na salinu si ted pujcis bicygl a das to kolmo woe". Takze jsem tam zasunul kreditku a jal se vyplnovat nekonecny formular. Noa po 2 minutach klofani na ty dotykovy klavesnici jsem zkoncil na tom, ze to tam nepobralo cesky psc a bydliste mimo Rakousko. Takze to nedopadlo no :)
Ale kdyz jsem o tom ted tak premejslel, tak jsem dostal chut na Londyn. Akorat jsem se nejak nedoklikal, jak se tam zaregistrovat jako neAnglican. takze muj dotaz zni, jestli si jako vopcan CR muzu udelat v Londyne registraci?
No a v neposledni rade nejak nemam vymysleny, kdo by tam se mnou letel. Na dva tri dni nebotakneco :)
Nemate nekdo chut se pridat? Ubytko nejaky socialni pres airbnb pobliz nejaky dokovaci stanice.
A nejlip tak nekdo kdo by mi tam udelal pruvodce.
ID Vokaty před nedávnem ve Vídni kolo ze stojanu vymámil.
K Vídni: Registroval jsme se předem na stránkách: http://www.citybikewien.at/
S českým PSČ problém nebyl, chtělo to po mě číslo kreditky, ze které to strhlo 1 € za registraci. To euro, pak člověku přičtou jako kredit (kdyby si náhodou půjčil kolo na déle než hodinu).
Ty stránky jsou zoufale pomalé, chce to trpělivost. Nedokážu si představit, jak bych údaje datloval na dotykovém display terminálu.
V terénu všechno funguje podle očekávání (zasuneš kartu, zadáš heslo, vybereš si číslo stojanu, vyndáš kartu, vyzvedneš kolo). Terminály jsou poměrně líné, takže na poprvé jsme se zalekl přesýpacích hodin a trochu zmatkoval.
Chyba je na straně uživatele. Byl jsem ve Vídni před 3 se ženou. Já jsem zaregistroval přes web (s českým PSČ), ona až na místě přes klávesnici terminálu, což zabralo cca 5 minut. Absolvovali jsme za víkend asi 10 výpůjček, všechny zdarma do hodiny, kromě jedné (u Hundertwasserhaus nebyl poblíž stojan, navíc při vracení jsme narazili na plný stojan a museli hledat jiný).
Pro turistu naprosto dokonalé, dostali jsme se kam bylo třeba a ušetřili za MHD.
Jediné, co potvrzuju je strašná zima :) Kvůi tomu jsme se občas pro zahřátí svezli tramvají.
Je to dobrý nápad, co dobrý - vynikající!, líbí se mi, nicméně dle mého názoru u nás = v zemi, kde zlodějna byla povýšena na nosný pilíř státního zřízení, to je - myslím - bez vyhlídky na úspěšné rozšíření. Nějak mi stačilo vidět ta "očesaná" kola v Karlíně u metra.
Která očesaná kola myslíš? Homeport funguje v Karlíně (sic!) už docela dlouho a údajně s krádežemi moc problém nemají.
Ta růžová kolo v Karlíně jsou v článku zmiňovaná ReKola. Klukům fandím, vypadá to slibně, ale rozhodně bych je narozdíl od autorky neoznačil za pečlivě udržovaná - právě různé defekty a drobné problémy mi během testovací provozu připadají jako jeden z největších problémů tohoto "amatérského" systému.
Drážďany, hlavní nádraží.
http://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/call...
K čemu je tam dobré to přítlačné křídlo za sedlem? To je jako nosič, reklamní tabule, nebo dětské sedátko ? :-)
http://www.nakole.cz/blog/zobraz/495-bikemi-milano
Připomenul bych Milano, vyzkoušeno 3x leden, červenec, leden, platil jsem jen základní poplatek, dobu přetáhnul vždy o dost, a žádné další poplatky nenaúčtovali, asi italský čurbes.
Pařížský Velib naopak velmi rychle ztrhnul z karty prachy za překročení "volných" minut.
Bike-sharing jsem viděl na hodně místech, Norimberk, Strasbourg, Dijon, Bochum, ale i ve španělské Gandía.
Možná nepřekvapí, ale všechna tahle místa mají jedno společné: jsou na rovině.
Podporuji nadšence z Rekola v Praze, ale jsem mírně skeptický. Systém bike sharingu by si Praha zasloužila, ale pro rozběh bych vybral relativně rovinaté centrum, mám pocit, že postavila-li by se stanice třeba na Pankráci nebo na Strahově, byl by tok kol jednoznačně jednosměrný. Ale i tak, nelze spoléhat na samocyklaci kol, kola se večer budou hromadit někde a jinde budou chybět. V Paříži to funguje tak, že večer v centru pomalu nenajdeš volný stojan kam Veliba odložit, ovšem na předměstí jsou stojany prázdné. Ráno je vše zase v pořádku, tedy někdo ta kola v noci převeze zpátky.
Tohle asi amatérsky zařídit nejde, financování bude klíčem. Když se to podaří, může být centrum zase zajímavější.
Jinak zajímavý odkaz:
http://bike-sharing.blogspot.cz/2010/07...
Ve Švýcarsku, které moc rovinaté není, mají taky bikesharingy, navíc začínají pomalu s bikesharingem elektrokol.
Podle mě by se v Praze učitě začalo centrem plus rovinatým okolím - Karlín, Holešovice, Smíchov... a časem bych to rozšířil dál i na kopce, mohli by se najmout brigádníci, kteří by s těmi přebytečnými koly jezdili zpátky na kopce. Studenti by měli pohyb a ještě by si vydělali.
No, nevím, rajtoval jsem jen ty Veliby a ta kola v Milaně, oba modely mají jen 3 převody, moc do kopce bych na tom asi jet nechtěl.
Navíc ta kola nejsou vždy v excelentním stavu, i když jsou dost robustní, stalo se mi, že řazení prostě nefungovalo, brzdy občas brzdí taky všeljak, celý ten systém vyžaduje trvalo a systematickou údržbu. Ta kola na stanoviště určitě nepřepravují po ose, to je trochu utopická představa, že by se to dalo provozovat jako brigáda. Prostě aby to fungovalo, musí se o to někdo starat.
Tomu systému co dělají ti kluci z Rekola je asi nejbližší ten systém v Porůří. Pařížská a Milánská stanoviště jsou in-line, v Bochumu je to přes ten telefon, což asi systém zlevní.
Bylo by fajn s tím začít v tom placatém centru, popřípadě natáhnout stanoviště podél řeky. Na kopce je čas.
Takhle to funguje v Bochumi, ale nerajtoval jsem ještě na tom, nebyl čas, ale vyzkouším to sichr.
Článek moc pěkný a Praha si jistě bikesharing zaslouží, ale NE OD HOMEPORTU. Překvapuje mne, že autor napíše "firma s celosvětovou působností" . kola mají v Karlíně a je to směšný projekt bez zázemí a bez provozu, za 6 let se ani Karlíňáci nenaučili to používat, to nebude chyba lidí ale projektu. A Moskevský cykloprojekt je tunel na peníze, píše se o tom už i v denním Moskevském tisku. Projekt nefunguje, ve srovnání s Velib či CHannels bike je o 10 let pozadu ve vývoji, prosím méně lobby a více objektivity. Mimochodem provozovatel Velib, společnost JCDecaux kola Praze nabízela již kdysi, pokud si pamatuji, bylo to v tisku. Proč se autor nezaměří tímto směrem (tedy pokud nebyl společností odmítnut)
O nic nejde, jen o peníze.
On ten Velib taky není charita.
U nás je ten problém, že jim Praha asi nemůže nabídnout exclusivitu ta reklamu, to už bylo rozkradeno mnohem dřív.
Ještě jedna věc, myslím si, že pokud by se použil ten německý systém přes mobil, šlo by jednat s některým z operátorů, i ta kola jsou nosiče reklamy, když se to šikovně vezme.
Prostě postavit tu věc ryze komerčně, protože nic jiného nepřežije.
Tak tak a hlavně v začátku mít hodně kol v záloze, Velib první roky měl velké problémy s vandalismem a těch kol tam museli dosypávat hodně.
Teď to celkem šlapalo, ale nedávno jsem někde četl, že ruší dost stanic v okrajových čtvrtích, kde se staly terčem vandalismu celé stanice.
Kde jsou ty doby kdy byly čtvrti kam se odvážila policie jen na koni a vždy ve dvou.
http://www.thelocal.fr/20131004/velib-vandals...
No výhodou Prahy asi bude, že nemá čtvrtě jako Parisbád.....
Taky tam bydlívám vždycky až ve 20 arrodissimentu, to je etnicky něco mezi Kábulem a pásmem Gazy, ale situace už se stabilizovala, kola Velib jsou za každým druhým rohem, asi už ti lidé pochopili, že to nemá smysl demolovat, když to dobře slouží.
Možná máš pravdu, nevím, ale v rámci objektivity se sluší dodat, že kromě dvou zmiňovaných instalací mají Koper, Slovinsko (stanice: 10, kola: 40), La Rochelle, Francie (stanice: 80, kola: 400) a dokončují Reading, Velká Británie
Takže celosvětová působnost se imho dá říct.
Homeport opravdu není celosvětová firma, ale určitě celoevropská.
La Rochelle ve Francii - 80 stanic, 400 kol
Moskva - 130 stanic, 1 000 kol
Město Koper ve Slovinsku - 10 stanic se 40 koly
Černý Petr tak nebude na straně firmy, která má nedomrlý Karlín jen jako pokusného králíka.
Často slýchám že podobné projekty budou mít vysoké náklady kvůli tomu že že kola budou vandalizována a kradena. A je to vydáváno za důvod proč nemá smysl něco takového dělat.
Fakt, že jsou vandalizována a kradena auta, nikoho k myšlence na kompletní zastavení výstavby a údržby infrastruktury pro takový dopravní prostředek nevedou.
Když to bude dotovat soukromník tak takových systémů můžeme mít v Praze třeba veletucet a bude to dobře.
Měl jste ovšem na mysli rozkrádání silnic and mostů or tunelů, ne ?
Nebo se snad kola systému Velib pohybují po nějakých pro Velib vybudovaných silnicích které jsou ničeny a rozkrádány ?