Zdravím, jsem úplný začátečník a chtěl bych si pořídit krosové kolo na rekreační používání - silnice,zpevněné lesní cesty, prostě nenáročné cyklostezky, ročně mám představu, že bych najel tak kolem 1000km.
Chtěl bych vás proto požádat o radu jaké kolo zvolit, nechtěl bych do toho cpát moc peněz, jelikož to mám opravdu jen na rekreační občasné využití, moje představa je max kolem 12000Kč.
Byl jsem rozhodnutý pro kolo Leader Fox Šumava http://www.vseprokolo.cz/leader-fox-sumava-gent... které mě pán v krámě vychválil, že je přesně pro moje potřeby, po dlouhém pročítání fora jsem však na pochybách, zda je to správná volba, jelikož obsahuje prvky Acera, které dle tohoto fora stojí zaprd, proto bych se chtěl zeptat na váš názor.
Například, zda není lepší volba http://www.maxbike.cz/crossove-kolo-napo-1/ případně jiné, předem vám děkuji za jakoukoliv radu, či jiný návrh.
Leader fox- stránka nenalezena. Ale třeba tady (viz následující odkaz) prvky Acera nikde nevidím Alivio, SLX..)
http://jizdni-kola.online-sport.cz/kola...
Tohle by pro uvažované použití šlo docela dobře.
Musíš odstranit čárku na konci odkazu:
http://www.vseprokolo.cz/leader-fox-sumava-gent...
V parametrech pak je Přesmykač SHIMANO ACERA.
Já se o jednotlivé komponenty moc nezajímám, kolo za 12 bych čekal už použitelné, ale hlavně bych se víc zajímal o kvalitu toho obchodu - i levné kolo dobře sestavené a servisované poskytne lepší službu než papírově kvalitnější sestavené nějakým lajdákem.
Pokud by kolo bylo koupené zrovna v tomhle obchodě, tak tam mají docela dobrého mechanika, i když toho hodně kvalitního a šikovného si bohužel i k mé škodě nedokázali udržet.
ano tu Šumavu zvažuji přímo v tomto obchodě Kulhánek Hradec Králové opravený odkaz na kolo: http://www.vseprokolo.cz/leader-fox-sumava-gent... jinak by mě zajímalo jak si stojí oproti tomu Maxbiku, kterej jak jsem psal má asi vše už Alvio, ale přeci jen se v tom moc nevyznám, tak nevím http://www.maxbike.cz/crossove-kolo-napo-1/ takže jestli se za něj vyplatí připlatit, ten bych kupoval buď v Donocyklu Vysoké Mýto, nebo v Kola Kolda Pardubice, případně, jestli ví někdo o úplně jiném kole v této cenové kategorii
Obě kola jsou podobná a ono za 12 tisíc asi příliš velké rozdíly nebudou, pokud nenajdeš nějaké kolo ve výraznější slevě. Koukej spíš po loňských a starších modelech.
Pokud to kolo budeš mít opravdu jen na 1000 km ročně a spíš v rovině a určitě ne v kopcích a jen po dobrých silnicích hladkých cestách, tak ta kola budou stačit. Ale pokud začneš jezdit víc a třeba v kopcích a po rozbitějších cestách, tak ne a bude to chtít něco alespoň o třídu lepši kolo.
a co potom toto kolo, které má už osazení deore http://www.maxbike.cz/crossove-kolo-tejo-1/ to vydrží víc, nebo jsou to zbytečný peníze navíc a bude to prakticky to samý jako ten maxbike s aliviem? jsem opravdu neznalec v tomto oboru a jak tu píšete že s aliviem pokud budu jezdit trochu po horších cestách a do kopce, tak to brzo odepíšu mě děsí, přece jen 12 000 není nijak zanedbatelná částka a opravdu nechci investovat nějak moc víc, jelikož jak už jsem psal, jsem pouze rekreační jezdec, ale i na cyklostezkách se člověk nevyhne horšímu terénu a jízdě do kopce.
To záleží hlavně na tom, jestli hodláš v budoucnu jezdit víc a pravidelně. Nemusíš se ale toho Alivia zas tak bát, já jsem měl v Aliviu předchozí kolo docela dlouho a nic se nesypalo a všechno se dá nakonec vyměnit. Při tvém plánovaném nájezdu 1000km ročně to bohatě stačí. Pokud tě ale ježdění na kole "chytne," pak stejně skončíš u toho, že si bud' kolo necháš postavit podle tvých požadavků, nebo si ho složíš sám. To je úplně ta nejlepší varianta.
Ještě dodám, že když jsem měl ten kros v Aliviu, v té době jsem měl 94kg, jezdil jsem silnice/lehčí terén tak 70/30, na kole jsem najezdil cca 25tis.km. Kromě běžného opotřebení (pláště, řetězy, kazeta, brzd. špalky...) jsem měnil jednou středové složení a komplet zadní kolo. Jenže totéž jsem měnil už taky na XTéčku...
Alivia bych se také nebál. Měl jsem je na krosu. který jsem zrovna nešetřil a příjemně překvapilo. Některé součástky ještě mám - přežily dva rámy. :-)
Myslím první slušnější sada.
Tohle kolo je rozhodně lepši než ty předchozí. A pro to co plánuješ bude dobrý. Pokud si nějaké takové vybereš, tak se ti odvděčí si připlatit. S vyšší kvalitou je přece jen větší jistota, menší poruchovost, lepší přesnost a citlivost při ovládání.
Tahle kola jsou dobrá na zpevněné cesty. Nějakou louži, krapet bláta, a drncavou cestu to taky zvládne, ale jen kousek a pomalu na přejetí zase k dobré cestě. Nedá se jet po špatných cestách celý den, tahle kola pro to nejsou stavěná.
Pokud nemáš slušný výkon v nohách a víš, že na cestách občas nějaký kopec potkáš, tak si pořiď kazetu s převodem 34 zubů, když na kole nebude, tak se domluv s prodejcem ať ti ji vymění, jinak se s těma klikama co tam jsou dost nadřeš nebo budeš příliš často chodit pěšky. Nejlepši je dát na trekové kolo MTB kliky 22-32-44 a pak je radost jezdit i v kopcích a dobře se zvládají i mizerný cesty ve stoupání.
mohl bys mě prosímtě říct, co ta čísla u klik znamenaj a jakou to hraje roli, asi v tom bude hrát roli jejich délka a tím i páka přes kterou pak působíš ne?
Není to délka, ale počet zubů na jednotlivých plackách čím méně zubů tím jedeš pomaleji, ale s menší námahou zvládneš větší stoupání. Ale nemusíš mít obavu, že bys po rovině i s tímhle převodem jezdil pomalu. Ono i s převodem 44 : 11 budeš mít problém to roztočit i na mírném klesání a běžný nesportovní cyklista to po rovině neutočí.
edit: S převodem 22 : 34 ušmrdláš kdejaký už hodně velký a dlouhý stoupání.
Che, každou chvíli vidím běžného nesportovního cyklistu, jak na rovince točí převod 48:11. Pravda, točí tak 30rpm...
Pravda, vidět je ledacos, ale určitě tak nejede dál než k nejbližší hospodě :-)
Já bych teda raději volil ty krosový převody. Z počátku by tu velkou placku moc neužil, ale časem rozhodně jo. Taky kdo si kupuje krosový kolo většinou nevyhledává nějaký brutální stoupání v terénu, ale spíš naopak. A předpokládám, že i méně zdatnému jedinci postačí i ty nejlehčí krosové převody v prudším a dlouhém stoupání. Ale je to jen můj názor.
Píšu o normálním rekreačním cyklistovi, ne natrénovaném sproťákovi co najíždí tisíce kilometrů a o cestě po silnici, ne v terénu.
Pojeď se snámi projet po kopcích, nemusíme ani do Jeseníků nebo Krkonoš, stačí Orlické. Jeden den pojedeš na svém kole s strekovým převodem a na druhý den ti půjčím moje a pak mi večer můžeš povyprávět, že ti bohatě stačí trekové převody :-)
No jo, ale on nikde nepíše, že s tím bude lítat hlavně po horách horách:-) Psal, že bude jezdit "silnice, zpevněné lesní cesty, prostě nenáročné cyklostezky.." V tomhletom případě trvám na krosových převodech:-)
Jinak osobně v horách nejezdím, spíš vrchoviny. A nejmenší placka je mě téměř k ničemu.
Když to máš v nohách a máš výborný dech, tak samozřejmě něco tak podřadného jako je kašpárek nepotřebuješ, ale to už je o něčem jiném.
Mě je to celkem jedno kdo na čem jezdí, může si tam na doporučení jiných dát třeba silniční převod :-) Já jsem jen napsal svoje dobré zkušenosti s převodama a napsal jsem to potom co psal, že na svých cestách se kopcům nevyhne. A navíc ho přijde mnohem levněji když si nechá převody vyměnit jako nové, než když na trekových ujede třeba 1000 km a bude je měnit, protože se i ve zvlněné krajině zbytečně dře, použité převody už pak neprodá.
Nevnucuju, nepřemlouvám, jen píšu své zkušenosti obyčejného projížděče na treku.
"Nevnucuju, nepřemlouvám, jen píšu své zkušenosti obyčejného projížděče na treku."
U mě je situace stejná, akorát já nejezdím hory, stačí mně vrchovinka, kterou mám téměř za humny a můžu jet přímo z baráku:-) Ale samozřejmě máš pravdu, že je lepší, když si tu záležitost s převody rozhodne předem, než to dodatečně měnit. To už je jenom na něm.
Podle mě je převod 48/11 pro turistu nesmysl. Pokud jezdí rozumné kadence, tak tenhle převod využije jen vyjímečně z prudkého kopce.
Třeba na cyklokrosce mám 46/12 a dá se na to ušlápnout klidně 65km/h.
Tak to bych nedokázal zas já:-)
Z kopce to není problém, případně v háku za kamionem. Ale tohle už raději moc neprovozuju.
Přijde mi, že ty převody na crossu moc řešíte. Zajímalo by mne, zda ty poznatky typu "44:11 mi nemůže stačit, nechcu šmrdlat nohama jak divej" nebo "vyjedem si do Krkonoš a uvidíš, že 26 vpředu ti nebude stačit" je podloženo nějakou konkrétní zkušeností.
Kolik lidí, co jezdí na crossu se na tom konkrétním převodu opravdu několik kilometrů trápilo (že nešlo o pár extrémních okamžiků za celou životnost kola), že tak zapáleně hájí svou pravdu o nedostatečném rozsahu? Z Vaší diskuse to vypadá, že na crossu je potřeba daleko větší rozsah řazení než na MTB...
Já na MTB odjezdím skoro všechno na prostřední tác (32), a kde MUSÍM dát malý, to už není moc terén pro cross (že někdo používá cross jako křehké a nemotorné MTB, to je jiná věc).
já mám na svém převodníky 52/42/30 a kazetu 11-34. když dám převod 30/34, tak jedu 5-6 km/h. představa něčeho lehčího už mě děsí, protože pak je rychlejší sesednout a kolo tlačit :-D
Když já hrozně nerad chodím pěšky, hned mě bolej nohy a zadýchávám se :-)
Takže pokud to jen trochu jde, tak jedu, sice pomalu, ale pořád a když si zvykneš, že jsou lidi co chodí rychleji a že tě děti za halasného povídání předbíhají, tak je to radost vyjet co už naprostá většina lidí chodí a mnozí i uznale povzbudí :-)
tobě by mohl být sympatický tenhle film :-D
http://www.youtube.com/watch?v=VK-8D7YpVhI
Ale víš co všechno při té rychlosti stihneš vidět? :-)
Nejsem žádný rychlík, jedu normálně, celodenní jízdní průměrka vychází v Alpách asi 13, v Krkonoších tak na 14 až 15, v Jeseníkách kolem 16 a v Orlických asi 17. Prostě radost z jízdy a bez křečí a chození.
Ale vůbec neřeším, přece píšu, že mi to je jedno co tam kdo má. Psal jsem jen své zkušenosti a porovnání, když jsem vyzkoušel oba typy převodů. To byla jen rada pro toho kdo nemá tak velký výkon a nebo se nechce tolik dřít na běžný trekový převod.
Já nechci rozhodně nikomu nic vnucovat a vycházím prostě z mých osobních zkušeností. Prostě podle mého se na krosu spíš šiknou těžší převody, i když třeba pro začátečníka jen občas. Kdo začíná a pořizuje si kros, tak většinou neplánuje vyrazit do hor, do těžkých stoupání, nebo do těžšího terénu- takovej člověk se asi víc zajímá o horáce. Nakonec nadarmo na krosový kolo nedávají ty "vícezubatý" placky nadarmo. Já osobně si třeba nedovedu představit jet na krosu do brutálního stoupání a využívat ještě lehčí převod, než 26:34. To bych už asi neudržel balanc a spadl. Prostě si myslím, že koncepce krosového kola je zaměřena na pohodlné cestování po silnici, cyklostezkách atd. pro pohodlnou rekreační jízdu, nikoli pro zdolávání terénů nebo vrcholů hor. A v takovém případě cyklista by těch nejlehčích MTB převodů asi moc neužil. Naopak když si zdokonalí fyzičku, těžší převody se mu budou čím dál víc hodit.
Ale když jsi na výletě třeba v Jesenikách, Krkonoších nebo dokonce v Alpách a jedeš třeba 10 km osmičkovým až dvanáctkovým stoupáním, tak pro toho kdo nemá potřebný sportovní výkon, tak vůbec není od věci dát lehký převod 22 : 32 nebo i 34 a v pohodě a bez křečí kopec vyjet tychlostí 5 až 8. Balanc se bezproblémově udrží při rychlosti 5 a při troše soustředění i při 4. Trochu problém nastává když mi počitadlo přestane ukazovat rychlost, ale i to jde.
Tebe shodí z kola i vybitá baterka? :-)
:-)) Není vybitá, jen moje počitadlo neumí rychlost pod 3.
Při převodu 44/11 (běžný trojpřevodník 22/32/44), frekvenci 90/min a obvodu kola 2,1 (to má tak galuska, cross ještě o nějaký cm víc) jedeš asi 46 km/h. Kolik uživatelů crossu užije těžší převod?
Naopak, jak zaznělo výše v diskusi, na tahání vozíku nebo jízdu natěžko, nebo i výjimečné vyjetí nějaké meze se převod 22/3x může hodit (byť je na to vhodnější MTB, jsou uživatelé crossu, které si kvůli pár takovým okamžikům nebudou MTB pořizovat).
Dobře, a proč teda běžně dávají na krosy jiný (těžší) převody, než na MTB? Podle mě je to hlavně
proto, že krosové kolo je v podstatě totéž, co trekové a k MTB to má dál než ke kolu silničnímu. Alespoň když to beru podle sebe, proč mám krosový kolo: V terénu ani po horách nejezdím, MTB nepotřebuju. Jezdím silnice (často ve špatném stavu),zpevněné stezky, ale chci trochu pohodlí, chci jet svižně, nechci přijít o všechny zuby a mít ohnutý záda, tudíž ani silničku nechci. Čili blíž mám k silničce a silničním převodům, než k MTB.
Dávají to tam spíš ze zvyklosti. Kolipak lidí na treku (crosu) jezdí po rovině rychleji než nějakých 35? To je hodně vzácné. Většina lidí se naopak zbytečně džře s těžšími převody rychlostí kolem 20 i po rovině.
Kdo jezdí po rovině a s větrem v zádech a kopce vidí jen z dálky a když už na nějaký omylem narazí, tak mu nevadí procházka, tak je pro něho zbytečné dávat lehčí převody.
Mimochodem vítr, to je taky pěkná bestie a silný vítr je srovnatelný se solidním kopcem. Třeba v Holandsku kopec nepotkáš zato vítr tam umí být dost protivný a vidět tam lidi tlačit pěšky proti větru bylo docela časté a mnozí i závistivě pohlíželi když jsme jeli proti větru bez větší námahy.
Jenže ani já nejezdím po rovině rychleji než 35 a ani nemám pocit nějaké dřiny, i když jedu ty těžší převody-prostě mě nebaví kmitat nohama jak blázen.
"..Kdo jezdí po rovině a s větrem v zádech a kopce vidí jen z dálky a když už na nějaký omylem narazí, tak mu nevadí procházka, tak je pro něho zbytečné dávat lehčí převody...."
Já bych to trochu poupravil, protože to už je velká nadsázka: Kdo jezdí méně náročné či středně náročné trasy, (což je dle mého většina uživatelů kros.kol),tak je pro něho zbytečné dávat lehčí převody.
Samozřejmě, ale přece především záleží na výkonnosti cyklisty. Já osobně bych převod špičkového cyklisty neroztočil snad ani z kopce, takže i ten převod musí odpovídat.
A já si nemyslím, že nějaké pomalé a silové šlapání je dobré, řekl bych, že mnohem lepši a i tělu prospěšnější je větší frekvence s menším zatížením kloubů a svalů.
Mnohokrát vídám, jak někdo jede do dvojkového stoupání a teď to kolo pomalou frekvencí láme a dře se a velmi často není ani rychlejší než já s vetší frekvencí.
Ale každému vyhovuje něco trochu jiného, někdo je silovější a někdo frekvenční cyklista, tak je na každém co a jak pojede, ale určitě není od věci vyzkoušet trochu něco jiného, když to třeba jako dobrou zkušenost říká víc lidí.
Já třeba vím, že šlapu blbě, že bych měl šlapat větší frekvence, ale starej strom už zkrátka nepřesadíš:-)
Ono taky pro to správné frekvenční šlapání je potřeba umět správně kruhově šlapat, což začátečníci (a mnohdy i pokročilí) moc neovládají. Proto asi je častěji u "krosařů" vidět silovější šlapání a tudíž volba těžších převodů. Ono je možný, že i ten nejlehčí krosovej převod někdo neušlape, protože prostě "nestíhá kmitat."
Zeptej se Jindry. Ten tuším přesadil a mám pocit, že je docela spokojenej :-)
Ty origo trekový převody jsou podle mě nesmyslný. I v úplný rovině nebo z rozumného kopečka nevyužiju nejtěžší převod MTB převodníku. Dokud jsem měl trekové převodníky, ojížděl jsem především lehké pastorky na kazetě, s MTB využívám mnohem víc celý rozsah kazety. A v echt krpálech lehčí převody jak když najdu.
Dovedu (nebo nedovedu ? :-)) ale pochopit, že někomu v rovinách těžký převod a minimální kadence bude vyhovovat. Dlouho bych ale tyhle křeče točit nechtěl.
Přece jen bych se k těm převodníkům ještě vrátil: Když jsem začínal jezdit na krosu, má fyzička byla dost mizerná. Podle toho jsem si samozřejmě vybíral i trasy a třeba vyrazit do hor by mě ve snu nenapadlo a nejlehčí kros. převody bohatě stačily. Se ženou jsme později vyrazili na Šumavu, kde jsme opět vyhledávali ty lehčí trasy, protože jsme prostě věděli, že na nějaký brutální stoupání nemáme. Převody nám zase stačily a kdyby jsme se vydali do prudších a delších stoupání (a měli lehčí MTB převody), stejně by to naše nohy neumotaly a po zastavení a odpočinku se už do toho krpálu nerozjeli. V začátcích jsem tedy využíval střední a malou placku, velkou jen občas s kopce. Nepostrádal jsem těžší, ani lehčí převody.
Dneska využívám střední/velkou placku tak 50/50, malou jen velmi výjimečně.
Pokud tedy zakladatel vlákna nehodlá s novým kolem hned zdolávat naše hory, pořád si myslím, že lehčí převody, než kros nabízí, nebude potřebovat. A pokud by se velkých kopců nebál, ale chyběla by fyzička, stejně by lehčí převod, než je na krosu, asi neušmrdlal.
Asi o tom nemáš valnou představu. Proč bys lehčí převod neměl ušmrdlat ? Právě proto je lehčí, že se stejnou, nebo i menší námahou a při stejných otáčkách zdoláváš o dost prudší kopce. A protože na pohodu, bez přetěžování svalů a kloubů, tak i z toho výletu dojíždíš víc v pohodě. Věř, že vím, o čem píšu. Na MTB převodníky jsme překopali asi po půl roce trápení v kopečkách, kdy jsme neměli ještě zhola nic najeto. S lehčímy převody to byl doslova skok dopředu.
A ta logika o tom, co ti stačí, nebo nestačí taky trošku kulhá. Píšeš, že jezdíš především střední a malou. Takže velká je víceméně na okrasu. proč to teda neposunout do mezipolohy a nepřidat lehčí ? Zvlášť pokud nemá člověk v nohách dynamit.
A k těm otáčkám: čím lehčí převod máš, tím víc snad musíš šmrdlat nohama. Přece nechceš tvrdit, že při nejlehčím MTB převodu šmrdláš nohama stejně, jak při nejlehčím krosovým. A taky nevím, proč sem taháš horáce, mluvíme přece o krosu a ten je na trochu jiné účely.
No pokud chceš závodit, tak víc šmrdlat můžeš, protože ten lehčí utáhneš. Jseš-li ale tůrista, můžeš využít toho, že při furt stejných otáčkách se bez křečí vytáhneš do prudšího kopce. Sice o něco pomaleji, ale furt v sedle a na pohodu. A i ty nejprudší kopce jedu 5 až 6 v hodině, takže pěšák by si musel přišlápnout. A když už musím zpomalit, tak i ten pěšák sotva leze.
Aha. Takže u MTB a silniček jsou převody OK, kdežto na krosech jsou na hov.o, protože to tam flákaj ze setrvačnosti. Tak já radši půjdu ty placky hned zítra vyměnit, přestože mě max. vyhovují,ale hlavně abych nebyl zkostnatělej!:-))
Ale vždyť si je tam nech, nikdo je nikomu nevnucuje. Já jsem napsal hrvladovi co je možné s převodama udělat a pokud nemá dostatečný výkon nemusí se zbytečně dřít s těžkými převody. Nic víc a nic míň. Netřeba z toho dělat nějakou víc než co jsem psal. Kdo chce může si dát na treka převody o 4 zuby těžší, určitě by šly sehnat a třeba by někomu vyhovovaly, stačí zkusit.
Hele, nežer to tak. Tobě vyhovuje lámat hrubej po rovinkách a hrboly chodit. A nikdo ti to nebere. Byli tu i tací, co jim vyhovovalo šlapání patama a překlápění sedla. Lidé jsou různá...
taky občas tvrdím, že mi něco maximálně vyhovuje, protože jsem nezkusil jiné ;-)
Tak já už před nějakou dobou přesedlala na leho, ale když jsem ještě měla crosse, tak Lelkova (nebo Rondova?) rada vyměnit trojtác za horský mi opravdu velmi markantně zvýšila požitek z jízdy na kole a zejména moje kolena mi děkovala několikrát denně... :-)))
Jestli většinu věcí bez problémů utáhneš na prostřední tác, tak chápu, že asi netušíš, o čem my méně výkonní hovoříme...
Méně výkonní než já? To existuje? :-)))
Chceš říct, že ti na crossu nestačil nejlehčí převod 26:32 (nebo kolik), a 22:32 už je OK?
No to si piš, že je to rozdíl. Přijeď pobejt k nám a pojezdíme, prohodíme kola a poznáš :-) Zvlášť na delší štrece, když třeba po 130 km v kopcích se ti postaví do cesty desítka na Dlouhé stráně, tak oceníš každý zoubek.
Čísla si už nepamatuju, přece jen to kolo už půldruhého roku nepoužívám... ale v zásaě jo, přesně to jsem chtěla říct. Změna trojtácu mi zvýšila rozsah toho, co ještě vyšlapu, velmi razantně snížila bolesti kolen i tam, kde jsem to předtím dejme tomu nějak se zaťatými zuby vyšlápla a podstatně "zrovnoměrnila" využití jednotlivých převodů. Vyloženě mi to objevilo z cyklistického hlediska "nový svět"...
Stejně jako loni to, když mě kluci z BrnoBentu upozornili, že mám na lehu zase příliš malé největší kolečko a já nechala vyměnit kazetu a nejlehčí převod změnila z 28 na 34...
Už se to tady rozpatlávalo víckrát - jezdím oboje a fakt trekový kolo mi je na silnicích nevalný kvality i v krpálech pohodlnější, než horác. V terénu pochopitelně naopak.
A pěknej krpál může být i na asfaltu (nebo alespoň tom, co se snaží asfaltem být (Dvoračky, Jelenka, Janovky, Výrovka, Špindlerovka z Polska atd atd...) Něco z toho už jsem zkusil i na prostřední placku, ale to už jsou v mém případě spíš křeče. Když chci jet na pohodu a několik takových lahůdek za den, horácový kašpárek určitě pomůže (a můžu k němu klidně střídat pastorky podle momentální formy, u trekovýho kašpara už moc volby není)
Naprosto laický dotaz, jaký je rozdíl v trekových a mtb klikách?
V délce a tím menší síle kterou řeší rameno?
Na trekový kola dávají kliky s převodníkama zpravidla s 26-36-48 zuby a podobně, MTB kliky mají převodníky zpravidla s 22-32-44 zuby. Jinak myslím, že žádný.
Prodejci asi předpokládají, že na treku se bude víc jezdit podél Labe nebo po Modřanské a lidi do kopců nepojedou :-)
V princpu žádný. Kliky bývají na stejné osy, mají stejnou rozteč, stejné délky, není důvod aby byly jiné. Rozdíl je v převodníkách (pilách, tácech), jak píše Lelek. A pak možná v egopotenciálu označení sady. Pravověrný biker by si nikdy nedal na kolo kliku s nápisem Nexus nebo Acera :-)
Akorát položka v kšeftě se jmenuje "kliky" a ve skutečnosti jsou to zpravidla kliky s tácama.
Díky rozumím, tedy jde u ty tácy, ne kliky..., budu muset jít přepočítat zuby, ani netuším kolik kde mám.
Jak v obchodě nějaké kolo příliš vychvalují, tak to znamená, že se ho chtějí co nejdřív zbavit, jinak by jim zůstalo a museli by dost slevit z ceny.
Jinak opravdu osazení alespoň Alivio, protože pokud tě kolo začne víc bavit, tak určitě neskončíš na 1000 km, stejně jaké já a mnoho dalších a pak už je potřeba mít kvalitnější komponenty a pak cenu 12000 ber jako minimum, spíš se posuň někam k 15, pokud nenatrefíš na nějaké výrazné zlevnění.