Nedávno jsem doplnil svou bezpečnostní výbavu o reflexní prvky přímo na kole - reflexní trubičky do výpletu, pláště s reflexním pásem na bocích, nějaké nálepky atd. Po několika jízdách je většina těchto reflexních ploch neskutečně zasviněná a nedaří se mi je očistit tak, aby fungovaly stejně dokonale, jako když byly nové. Ten reflexní povrch mi teď připadá takovej tmavší a matnější. Má se to čistit za sucha nebo omýt vodou? Existuje na to nějakej extra přípravek nebo nějakej speciální fígl?
Vodu a mýdlo má každý, to bohatě stačí.
Mám je 2,5 roku a ještě jsem je nečistil a svítí stále a to jezdím i přes zimu, kupoval jsem je na conradu, třeba mají lepší kvalitu než lidl :-)
Ta pumpa ale z Lidlu je, ne? 8-)
ne ne ta je z mallu https://www.mall.cz/pumpicky-kolo/merida...
U těch reflexních trubiček se jedná o typ či značku "3M Scotchlite Reflektive Material". Netuším, jestli patří k těm lacinějším a méně trvanlivým, ale ta místa, která jsem čistil, ať už na sucho nebo vodou, mi přijdou na pohled taková "slepější". Ale možná to nemá na funkci vliv...
Reklama?
Co jsi zač?
Děláš si srandu?
Zuby, jak si čistíte zuby?
Použijete zubní pastu, zubní niť, nebo máte nějaký specicální fígl?
Podceňuješ čtenáře!
Mám zkrátka drobný problém, který mě trochu překvapil, tak jsem se ostatních zeptal na jejich zkušenosti. Zatím to podle těch reakcí vypadá, že si s tím prostě přestanu lámat hlavu.
Mám pocit, že jsi cykloaktivista, co vymýšlí vylhaná pseudotémata.
Bohužel velmi hloupě.
Co děláš když máš špinavé odrazky, umeješ je, nebo máš jiný fígl?
Buď děláš blbce z nás, nebo ze sebe.
Odrazky skutečně myju, ale u nich nemám pocit, že by tím sleply. Cykloaktivista nejspíš nejsem. Vlastně ani moc nevím, co si pod tím mám představit.
To je smutné, domníval jsem se, že nám chceš podsunout debatu o těch užitečných věcičkách, jako jsou ty reflexní trubičky, reflexní pásy na pláštích a odrazky ve výpletu.
To vše je potřeba umýt, když to je špinavé.
Tak místo zakládání tématu k prdu, vem kýbl s teplou vodou, kápni fo toho trochu saponátu, a umej to. Pokud ti to "slepne" vem účtenku a reklamuj. Fígly nehledej.
Debata o užitečnosti reflexních prvků se tu vedla jinde. Kvůli tomu bych nové téma už nezakládal.
Že je ty reflexní prvky potřeba nějak čistit, na to jsem přišel skutečně vlastní hlavou. A skutečně jsem vzal ne sice kýbl, ale nějakou misku s vodou (dokonce vlažnou) a snažil se je trochu očistit.
No a při té příležitosti se mi právě zdálo, že se tím zhoršuje jejich reflexní efekt, a napadlo mě, jestli je tím vlastně neničím. Tak jsem se raději zeptal zkušenějších. Vlastní zkušenosti s tím nemám žádné.
O reklamu skutečně nejde. Řekl bych, že spíš naopak. :-)
Nemám tušení, co je na tom dotazu tak hroznýho, aby u některých jedinců vzbuzoval hysterii. Takovou reakci bych mohl snad pochopit v případě, že by se někdo otázal, jakým pracím práškem je možno docílit zářivě bílého prádla bez namáčení. Zbytečné mi nepřijdou podobné dotazy, když to pro tazatele má nějaký smysl. Zcela zbytečné se mi jeví ale podobné reakce, které nikomu nepřinesou žádné informace.
Žádná hysterie, jen se divím, že se někdo ptá "a voda je opravdu mokrá".
Ty jsi s kolegou Šemíkem zase nějaký úplně staronový anonym.
Vidím tě.
V čem jedeš? Bych to trochu aspoň omezil...
Co jsi zač?
Já jsem agent síajej, ale nesmím to pochopitelně nikomu sdělit.
A jakej? Ten nebezpečnej a zlej? :)
Ano, přesně ten. Jenže to jsem vlastně taky neměl vyzradit....
Ty jsi fakt DD. Debilní Dědek.
Pane Konečný, chovejte se slušně!
Nijak extra je nemyju - když je potřeba otřu s kolem jen hadrem.
Za 3,5 roku co kolo (a trubičky) mám nemám pocit, že by ztrácely na funkčnosti.
Pokud nějakou ztratím nebo se mi nezdá,nahradím novou.
Všiml jsem si, že ty trubičky sice vypadají zašlé, ale večer po navícení svítí stále stejně dobře. Tak je jen občas otřu mokrým hadrem, nebo košťátkem při mytí kola.
To je velmi hezký postřeh. Celé tohle téma jsem zakládal proto, že po pokusu o umytí mi ty trubičky připadaly tmavší a jakoby zašlé. Měřit ale rozdíl jejich reflexního efektu v podmínkách, ve kterých mají sloužit, mě ale nenapadlo. Díky.
Veškeré reflexní materiály časem slábnou, "šednou" a snižuje se jejich účinnost i u těch nejkvalitnějších, nic nevydrží věčně. Stačí omýt a když se výrazně sníží jejich účinnost, tak vyměnit. To platí, ale i pro světla, také se časem snižuje jejich účinnost.
S tím jsem samozřejmě tak nějak počítal, ale ne takhle skokově - hned po prvním čištění.
Mizerný materiál, náhražka nebo jen imitace reflexního materiálu a trubičky na chvilkové použití do bezprašného prostředí.
Vyměnit za nové a lepši. Já je mám na kole určitě už 3 roky a jezdím v létě v zimě i v blátě, pomalinku se to na nich začíná projevovat a některé se začínají loupat a jsou viditelně slabší, ale pořád docela dobře odráží. Mám doma další nové, tak postupně budu vyměňovat.
Podle toho, co tu píší ostatní, jsem vybral jedny z nejkvalitnějších. Ale už jsem se smířil s tím, že se nejspíš jedná jen o kosmetickou vadu, která nebude mít vliv na funkci.
Tak asi zmetek, když je máš tak krátce. Každé zešednutí, zašpinění, běžné užívání v ovzduší má vliv na funkci. Záleží pak kdy je pokles intenzity odrazu tak velký aby bylo rozumné je vyměnit.
Používám jak trubičky, tak klasické odrazky.
Trubičky mám myslím čtyři na každém kole.
Meju stejně, jako ty žluté odrazky.
Když něco z toho ztratím, nahradím jiným. Trubiček bylo v krabičce myslím 30. Odrazek najdu za ta léta na výměnu taky dost. Ono se to nasbírá.
(Jen občas slýchám, že odrazky jsou nebajkerské. Jde mi to jedním uchem tam a druhým ven:-))
"Nebajkerské"? Co to znamená? Že nefungují? Já mám s odrazkami ty nejlepší zkušenosti. A hlavně se dobře udržují. Možná jsou jen trochu těžší než nějaké trubičky, ale mně o nějaké to deko nejde. Nebo to znamená, že se nehodí do terénu? Já zas tak často v terénu nejezdím.
Já nevím, proč se někoma zdají nebajkerské. Já na to kašlu:-))
Už mi to došlo. Někomu asi připadá, že jsou nemoderní. Tak tohle jde opravdu mimo mě. :-)
Nemoderní není to správné slovo. Nevím, jak tuto kategorii nazvat, ale patří sem třeba: stojánek, taška na řídítka, zmíněné odrazky...
tak až na řidítka mám všecko. ještěže nejsu bajker :-D
stojánek byl první věc, co jsem na kolo chtěl nechat přidělat. druhá byly blatníky a třetí nosič na brašny :-D
a ve výpletu mám jak odrazky (bílou a oranžovou), tak tyčinky, tak po 3 kusech.
mýt je nemeju, odrazky občas přetřu hadrem
To já už zůstal jen u těch blatníků. Jak ale bude sucho, hned půjdou pryč. Prostě jsem nějak podlehl a přestal chápat, že imič je na nic:-)
Stojník nemám, kdybych potřebovala, pořídím. Blatníčky volitelně. Nosič v zádu většinou na sedlovou trubku, ale teď na nové kolo asi budu montovat na stálo klasiku. Na starém kole jsem neměla odrazky na pedálech, teď jsem pořídila nové pedály s nimi. Odrazky do drátů jsem převzala ze starého kola, nové bylo bez nich. A nenechám si na ně šáhnout:-))
Co třeba "pubertálně správňácký"? To by bylo to správné slovo? Taky jsem v pubertě odstrojoval kola - sundaval jsem nosiče, blatníky (i s odrazkou), stojánek, světla, dynamo, chrániče řetězu, zvonek, brašničky atd. Takže zůstal jen řetěz, pedály, sedlo, řidítka a brzdy. Jiní kluci zase svoje kola naopak vyšperkovávali různými omotávkami řidítek, strkali si do drátů kusy papundeklu, aby to při jízdě dělalo randál, který jim připomínal řev motoru.
Všechny nás to ale přešlo tak ve čtrnácti. Dneska to všechno mám zase na kole zpátky a užívám si to. Samozřejmě kromě omotávek a papundeklu v drátech. Ale zase přibyly nějaké blikačky a v poslední době i ty reflexní prvky.
Já už tam nechávám jen to, co považuju za nutné (hmotnost). Stojánek nepotřebuju, blatníky jen za mokra, nosič nepotřebuju (batůžek). Mám ale malej zvonek(na stezkách nutný-nechce se mi na lidi hulákat), blikačka samosebou. Vozím ale stále rámovou brašnu, v které mám: pumpičku, cest. nářadí(imbusy), nýtovačku, lepení, zámek, náhr.řadicí lanko, trochu olejíčku. Vozím taky náhr. duši, což se mi už dvakrát vyplatilo(utrženej ventilek).
Zaujal mě ten zvonek - opravdu na něj lidi reagují?!?
Kdysi jsemho vozila, ale zjistil jsem, že mnohem účinnější je ozvat se - já říkám "pardon", protože tomu rozumí i cizinci.
Jo, na zvonek chodci reagují. Mám pokud možno takový klasický. Třeba na tandemu jsme měli houčka a na její zvuk chodci většinou začali zmatkovat.
Naopak na takové ty malé kde je jen páčka binkající do zvonečku moc nikdo nereaguje. Prostě, zvonek na kolo má znít jako zvonek na kolo.
Zazvoním, chodci poodstoupí, proběhne konverzační obrat Hallo či Grüß Gott, Danke a frčím dál.
Zajímavá věc. Na tom novém kole jsem asi při druhé jízdě ještě zvonek neměla. Ještě jsem ho nenamontovala. I stalo se, že jsem se v Šárce vlekla za nějakými chodci a pak v klidu požádala a průjezd. I byla tam paní, co se mě ptala: "A co takhle zvonek?"
Jo, to se mi stalo taky. Najížděla jsem ze silnice na "chodník" (tedy začínala tam podle značky smíšená stezka). Přitom jsem tam dojížděla současně s paní, co šla s malým děckem po tom chodníku. Ač jsme byly těsně vedle sebe, nezaregistrovala mě, takže jsem přibrzdila, zařadila se za ni... ony byly roztažené po celé šířce a furt o mně nevěděly. Abych je vyzváněním těsně za zadkem nevylekala, tak jsem právě jen řekla "dovolíte?" v domnění, že je to tak lepší...
Jak ta mě seřvala, že mám zvonit...
Lidé jsou zkrátka různí: někteří na zvonek reagují tak, že ihned uhnou na stranu, někteří dokonce za upozornění zvonkem ještě poděkují. Pak jsou bohužel tací, kteří sice zvonek slyší, ale s velkou neochotou uvolní cestu. At' tak či tak, vždycky je lépe zvonit a to již s patřičným předstihem. Zvoním i v případě, že chodec (chodci) jdou ohleduplně po kraji. Včasným zvoněním je alespoň upozorním, že se blíží cyklista, neleknou se a nevstoupí mě nečekaně do jízdní dráhy. Valná většina chodců to ocení, blbci necht' si políbí pr.el. Každopádně doporučuju z vlastní zkušenosti zvonit a zvonit. A to jak v zájmu chodců, tak i v zájmu vlastním.
Nojo, s předstihem... my se sešly fakt na jedné úrovni a pak už jsem byla těsně za ní, tam žádný předstih nebyl... Kdybych ji dojela zezadu, tak samozřejmě zvoním včas.
Před nějakými 100 lety používali jezdci na vysokých kolech bičíky na dorážející psy. Dnes by se naopak hodily na neukázněné chodce. Myslím , že by si pak dali podruhé pozor motat se po cyklostezce. :-)
Já mám tenhle: je malý a docela dost slyšet, takže na něj v drtivé většině lidé reagují, i když zvoním poměrně z dálky s patřičným předstihem. Akorát ted' v zimě je to občas problém, když mají lidi kulichy přes uši a ještě kapuci...
http://www.zbozi.cz/vyrobek/zvonek-bbb-15-loud...
Zapomněl si na bletníky. Ty jsou taky nebajkerské :o)))
To je fakt. Blatníky jsou sice "nebajkerské," ale mít bláto nebo vodu až za ušima....to budu radši terčem posměchu :-)
Já je nevozím - ne kvůli tomu, že jsem nebo nejsou bajkerské, ale pod zadní nosič se mi vzadu nevejde, na středové trubce jsem ho věčně sundavala kvůli nosiči na autě a ve předu se soustavně vychyloval z osy nebo padal.
A co mě nejvíc štvalo, že s blatníkama jsem byla od bahna stejně jako bez nich.
To chce takový ty dlouhý pořádný blatníky, co se upevňují na dvou místech. Já je mám namontovaný od podzimu a pohoda-bez nich bych byl jako prase nebo celej mokrej. Takhle mě za mokra trochu stříká voda na nohy, ale návleky na tretry to jistí. V blátě se ale s nimi dlouho jet nedá, jsou blízko pláště a bláto se tam pak hromadí a brzdí.
Bahno je ještě dobrý, nejhorší je pozdrav od nejlepšího přítele člověka...
Skvělí jsou na zádech nebo kdekoli jinde taky přejetí slimáci. Fakt chuťovka.
Jezdím z práce dost často v noci. A jednou jsem si dovezl domů na spodní rámové trubce dokonce nalepená nějaká střeva. Potmě se mi podařilo přejet nějaké už rozjeté zvíře (zajíc, kočka?).
Na zádech bych je mít opravdu nechtěl. :-)
A ještě je nebajkerské se holit. Pak nedrží pořádně bahno na tlamě...
Přesně tak, dnes byla nádherná námraza ve vousech. To rampouchy pod nosem už jsou horší. :-)
Odrazky i odrazové trubičky jsou na sportovních kolech hlavně neestetické :)
Jako koule a zahrádka na ferrari :-)
Si představ výplet plochými špicemi a v něm takové zvěrstvo jako odrazky…
Je vidět, že jsi to ještě nikdy neviděl v noci na silničce...
Já jo, jela silnička po silnici kolmé k mé silnici a byla z ní vidět jen ta kola.... blikačka ani přední ani zadní nebyla vidět zboku zdaleka tak jako ty zvěrstva na drátech co dělala kruhy...
Jo, ty pohybující se odrazky, ať už v drátech nebo na pedálech jsou výborné. Člověk rozpoznává, že se jedná o kolo, odhaduje pak přesněji, kde se to pohybuje a co to asi může udělat v příští chvíli.
Ještěže občas taky (nerada) jezdím v noci autem, tak se učím a pozoruju:-))
Připomněl bych nedávný Murphyho postřeh, ve kterém pléduje pro odrazky, že jen trubičky mohou na řidiče působit tak, že cosi vidí, ale nepovažuje to za jízdní kolo, ale třeba za nějaký odraz.
(Snad si jsem si to zapamatoval správně.)
To možná jen tehdy, pokud máš pár trubiček. Pokud je mám kolem dokola celého kola a na obou kolech, tak si myslím, že to za odraz považovat nejde.
Vytvori bily kruh. Samozrejme, kdyz je krizovatka ve tvaru krize nekde v polich, jsou takove kruhy dost vyrazne. Ale kdyz takovy kruh uvidim periferne ve meste, neni to tak alarmujici, jako oranzova "sinusovka" odrazek.
Ty oranžový odrazky ve výpletu kola jsou mnohem lépe viditelné, ale prostě někomu připadají na kole hnusný (včetně mě).
No a hlavně by jejich životnost na bajku byla limitně se blížící nule (teda alespoň co se týče mne) ;-)
Nasadil jsem pouze na mestske / natezkysticke kolo. Takove ty podlouhle pres tri draty. Odstrediva sila je vtlacuje do dratu a tim vic drzi. A na okrajich jsem je jeste prichytil gumickami nastrihanymi ze stare silnicni duse. Nedrnci a ani se nehnou.
Mně tyto odrazky při jízdě drnčely a dost často padaly. Taková vzpříčená odrazka ve výpletu není zrovna příjemná věc.
No, občas nějakou ztratím, to je pravda (myslím, že jsem za život ztratila tak tři-čtyři). Zatím se ale nikdy žádná nevzpříčila ve výpletu.
A že by drnčely? No taky jsem si nijak významě nevšimla.
Ale jak kdo chce, nutit vám je nebudu:-))
Tak jsem si zhasla a jen tak pro sebe si to vyfotila z anfasu a z úhlu.
Já si tu kombinaci asi ponechám.
Úplně vpravo je moje kolo
http://jardig.rajce.idnes.cz/Sibenicni_vrch/...
Řekla bych, že mě rozhodně žádný řidič za "odraz" považovat nebude.
Ale to by měl:-))
http://translate.google.cz/#cs/la/odraz
Tak za takový odraz jo, ale ne za odraz něčeho :o)))
Tak vždy je to odraz, jde o to jak se ten odraz v rychlosti vyhodnotí. Ale hlavně, že jsme vidět.
Tak tak :o)))
Ona je to někdy sranda s tím překladem
Třeba, když se dozvíš, že v Rakousko potřebují na kolo:
"Bílé nebo žluté světlo vpředu, červené světlo vzadu, červený reflektor vzadu, dva bílé nebo žluté reflektory na každém kole, žluté reflektory na pedálech..."
http://www.cyklozajezdy.cz/prilby.html
P.S. No snad nejsem moc OT, je to nakonec k vybavení kola:-))
Já je jednou za čas je sundám a v umyvadle teplou vodou, kartáčkem a Rutem vydrhnu. Kartáček nesmí být moc tvrdý aby se reflex také neodrbal. Místo Ruta by asi šlo i mýdlo, či jar.
Konečně praktická rada. Díky! Vůbec mě nenapadlo je kvůli tomu sundavat. A přitom je to tak prosté. V lavóru se určitě dají čistit šetrněji. Horší to bude s čištěním reflexních proužků na bocích plášťů. Ty asi kvůli čištění sundavat nebudu.
Nemusíš, stačí vyndat kola. :-)
To je pravda. A do vany s nimi - a už můžu pláště vymydlit včetně reflexních proužků. Doufám jen, že to tím nesedřu.
Pokud sebe a vše ostatní drbeš ocelovým kartáčem, tak to nebezpečí je docela reálné :-)
Pozor, aby ti nenateklo do ráfků :)
Já takhle pokusně brodil jednu celkem hlubokou louži a pak jsem doma musel zout obě kola včetně ráfkové pásky, abych to vysušil. I do náboje předního 20" kola mi tehdy nateklo.
Doufám, že jsi ty ráfky, duše i pláště pak ještě řádně vyfénoval.
Ale je pravda, že když jsem za povodní 2002 párkrát jel až po sedlo ve vodě, určité obavy z působení vody na určité součástky jsem měl...
Sem tam je při mytí kola otřu hadrem.
U mě je to tak, že je spíš pomalu doplňuju,na plochých drátech zas tak skvěle nedrží a sem tam nějaký uklepu.
Malému na kolečko jsem je kdysi štípačkama musel zkrátit, jinak bycj je tam prostě nedal a ty zbytky jsem nandal na plot a musím říci, že tam drží beze změny, taky bych řekl, že od jara do podzima na kole neslepnou a jdou otřít, takže hlavní pachatel slepnutí by mohla být sůl...
Jo a taky ty ústřižky mám nastrkaný na koncích lanek a tam teda rozhodně neslepnou...
Já žasnu, jak se tady rozvíjí diskuse na tak jednoduchou otázkou.
Občas trubičky sundám a umyju pod tekoucí vodou. Reflexní proužky na pláštích neřeším.
Teď co můžu porovnat ty "standardní" bílé s čínskými z DX (vizte vlákno o Lidlu, kde jsem psal podrobnější porovnání), tak ty čínské mají nějaký hladší povrch a skoro vůbec se nešpiní. Ty bílé jsou na tom podobně jako reflexní proužky plášťů, akorát nejsou tak blízko podkladu a tedy nenabalují toho svinstva tolik. Ale na těch barevných to svinstvo nedrží skoro vůbec.
Čas od času je přejedu mokrou houbičkou. Něco (prach) pustí, bordel z ráfků a od řetězu na zadním kole většinou ne-e. Takže čas od času, když mě vezme "čistící":) a tech. benzínem otřu ráfky, tak to vezmu i s trubičkama.
Teď nedávno jsem na zimáku měnil kola, ráfky už měly dost. Trubičky jsem sundal, v jaru umyl, prohlídnul... no a asi po 5 letech, co byly na drátech, jsem jich (z obou kol) asi 10 nejvíc odřených vyřadil a nahradil novýma.
Ty originály od 3M vydrží fakt docela dost.
Na reflexni trubky je nejlepsi cistici pripravek Ronda, ja na to seru. :-)
jj, Ronda leští, ale neškrábe
http://pleteni.eu/rucne-pletaci-prize/schoeller...