System, kdy nejde tolik o ducha zakona jako o slovickareni neni uplne idealni. Vyherni automat s kvizem neni vyherni automat a muze byt, kde chce.
http://ekonomika.eurozpravy.cz/ceska-republika...
Bohužel se sklízí jen co bylo zaseto a to platí pro všechny předpisy. Kvůli tomuhle musí být zákony stále víc a víc podrobnější a přesnější. Dnes už snad každý předpis musí mít nejméně jede prováděcí předpis s výkladem významu každého druhého slova.
Horší je, že nikdo neví jak z toho ven a jak to alespoň trochu zlepšit.
Kdyz si vezmes, kolik mame zakonu a vyhlasek my a kolik je toho v EU, je to silene. Zahodila bych to a zacala na zelene louce. :-)
Je to příšerný a bude to stále horší. Nejde to zahodit, jsme ve vleku silnějších států a ty mají ten právní systém mnohem víc komplikovaný a zaneřáděný. Kdejakou volovinu mají upravenou detailními zákony a vyhláškami a my je jen bohužel úspěšně doháníme.
I v anglosaskem systemu?
Bohužel i tam. Nevím jak USA, to je krapet jiná kapitola, ale i v Anglii už se podrobují kontinetálnímu systému. Ono to zase není pro ně až tak nevýhodné, protože mnoho roztříštěných samostatných předpisů a výroků soudů v kterých nebylo tak snadné se vyznat a všechno vyhledat, zaváději kodyfikované zákony pro jednotlivé oblasti jako máme my (občanský, obchodní, trestní) Jenže v důsledku složitého evropského systému je musí mít také stále složitější.
Zrovna v USA mají zákonů jak nasráno, navíc mají federální zákony, které mají vyšší právní sílu. Každou chvíli zákon nějakého státu koliduje s federálním, stát a orgáni ale znají a aplikují ten "místní". To právní jistotě zrovna nepřispívá.
Ostatně, počet právníků, náklady na ně a také jejich obliba v USA jsou známé věci a jsou terčem mnoha vtipů.
Nejsem si jistý zda za to může zákonodárce.
Měli jsme poměrně jednoduché nařízení- maximální rychlost. A za překročení trest. Zdánlivě jednoduché. Pak se najdou vychcánci, kteří začnou vymýšlet jak to obejít a ochcat nějakými výmluvami. Zákon se začne být explicitnější a složitější. Zase se vymýšlí nové cestičky a nové způsoby jak to zahradit... A pak ti samí vychcánci začnou hulákat že máme zbytečně složité zákony a že by je bylo nejlepší zrušit.
A takových příkladů Ti můžu napsat spoustu.
Ale téměř všechno to je chybou a myslím, že často i záměrem tvůrců a zákonodárců, protože do každého zákona hned s jeho vznikem nacpou takové formulace a tak složité konstrukce jednotlivých norem, že hned od počátku umožňují několikero různých a často odlišných výkladů. No a to nemluvím o hromadách vyjimek z jednotlivých norem pro kde koho.
A tyhle záměrné složitosti a vyjimky vytváření v důsledku takový chaos, že to vyžaduje neustálé zpřesňování a doplňování a další a další vyjimky.
Samozřejmě, že právníci se budou vždy snažit využít nejasnosti ve výkladu zákona, ale to je jen vina autorů a zákonodárců, že normu napsali tak složitě a hlavně nejasně.
Bohuzel i kdyz pravnici pripravi text, stejne to pak v parlamentu prospikuji pozmenovacimi formulacemi a o jejich schopnosti presne, jasne a jednoznacne formulovat nemam zadne iluze. Otec kamarada byl kdysi poslancem a jelikoz to byl matematik zabyvajici se logikou, dost tam trpel.
Je to děs. Pokud nejde o nějakou technickou normu, ale zákon v obecné platnosti co se dotýká všech, tak stojí za to se občas podívat na jednání parlamentu a přečíst si zápisy k návrhům zákonů. Kolikrát si říkám jaké důvody vedou k návrhům některých zhovadilostí.
Hele, narovinu. Napadlo by tě tohle, kdybys takový zákon psal? Jak bys to formuloval ty?
Zrovna tady si myslim, ze to je spis medialni mrdkovina.
Taky bych chvíli počkala na vysvětlení.
Zákon totiž nemá jen paragrafové znění, ale také důvodovou zprávu.
On je nakonec stejne v Cechach opravnen vykladat zakon jen soud, takze byt dotcenou obci, soudim se.
Jenomže problém je, že mnoho obcí nemá peníze na potřebné věci natož na kvalitní a drahé právníky na rozdíl od firem provozujících herny. A o kvalitách soudců na jednotlivých okresních soudech si nedělám žádné velké iluze.
Obecně, jediné řešení je aby norma byla co nejkratší a nejjednodušší a úřady a soudy aby okamžitě reagovali na jakýkoliv pokus o obejití záměru zákona a jednou pro vždy řekli ne.
Takže něco ve stylu "Lidi, kurva, nekraďte a nemordujte se!"? ;-)
V podstatě ano, Destarero Božích přikázání byl v podstatě takový první psaný všeobsahující zákoník a podívej se do jakých šílených rozměrů nabobtnal za 300 a zvlášť posledních 100 let.
Jen pro upřesnění: Chammurapiho zákoník je podstatně starší. A i ten obsahoval přes 280 zákonů. Což ovšem nic nemění na tom, že zjednodušit a zpřehlednit právní řád je dnes velmi naléhavě potřeba.
Čím více se zákony zjednoduší, o to bude složitější a obsáhlejší jejich "právní výklad".
Na to tu přece máme autoritu vševědoucí církve a institut inkvizice. :-)
Lidská psychika je postavená tak, že obecně formulované zákony si člověk vykládá široce, což znamená, že se dotyčný chová mravněji. Čím podrobnější zákon, tím má člověk větší tendenci hledat skuliny a využívat veškerého prostoru, do kterého by si v případě obecněji formulovaného předpisu vůbec netroufl. Čím podrobnější předpis, tím větší odvaha testovat hranice mezi povoleným a zakázaným.
A to už vůbec nemluvím o duchu a liteře zákona, které mohou být v příkrém rozporu. Zákon má vždy nějaký smysl. Porušení takového zákona ale nemusí být v rozporu s jeho smyslem. Dopravní předpis má například ochránit bezpečnost účastníků provozu. Přejít liduprázdnou ulici na červenou je porušením litery zákona, ale určitě ne jeho smyslu či ducha. Jde o to, aby se v případě zákonů z užitečného nástroje nestal samoúčelný cíl.
"Lidská psychika je postavená tak, že obecně formulované zákony si člověk vykládá široce, což znamená, že se dotyčný chová mravněji."
100% souhlas. Takže Prasilpr by stačilo zjednodušit na:
-
Zákon 111/2014
§1 Jeď tak, abys nenaboural.
Vlastní rukou
Hamáček, Babiš, Zeman
-
A hned by ubylo "problémů s osobou blízkou", dohady okolo rychlosti nebo obsahu alkoholu. Dotyční by se chovali mravněji.
To by pak vlastně nikdo nepotřeboval řidičák (co by v té autoškole taky zkoušeli, že?) a jen by se čekalo, až někdo způsobí nějaký karambol.
Tedy stejně jako dnes u cyklistů, že?
Přesně tak. U nich je to ale oprávněné, protože až na výjimky ve skutečnosti nikoho kromě sebe příliš neohrožují. Řidičský průkaz si děláme proto, že jízda autem přináší pro okolí podstatně vyšší rizika.
Cyklisté nikoho kromě sebe neohrožují?!?
S tím tedy nesouhlasím.
Cyklisté jsou účastníky provozu, takže pokud se nechovají podle pravidel nebo se chovají stylem "teď jedu já tak uhni", mohou ohrožovat nebo omezovat ostatní účastníky, a to ne málo.
Proto říkám "až na výjimky". Cyklista skutečně může někoho ohrozit - zvláště chodce, jiného cyklistu nebo motorkáře. Ale ve všech těchto případech je sám rovněž ohrožen. S ohrožením, které pro ostatní znamená jedoucí auto, je to ale nesrovnatelné.
Ale on může svoji jízdou ohrozit i auto.
Jedině v případě, že řidič nepředvídá chyby ostatních účastníků provozu, zejména těch slabších. Pak je na případnou chybu nucen reagovat tak, že sám sebe anebo ještě někoho dalšího ohrozí. Ale to už bych nepřičítal tomu cyklistovi, a když, tak jen nepřímo.
Hele, co si vlastně představuješ pod pojmem "ohrozit"?!?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ohro%C5%BEen%C3%AD
Hele proč jsi vlastně nenapsal :
řidič nepočítá se zdánlivě nepředvídatelnými manévry slabších účastníků provozu ?
To je snad jedno. Moc nechápu, proč tak slovíčkaříš. Chyby jiného účastníka provozu je skutečně potřeba předpokládat a předvídat. Když vidím dítě nebo zvíře, můžu čekat cokoli a měl bych tomu přizpůsobit to, jak jedu. V autě i na kole.
Když vidím cyklistu, musím přece předpokládat, že by se mohl něčemu náhle vyhýbat nebo dokonce spadnout. A podle toho jedu. Podle toho například vypadá můj oblouk při předjíždění. Je pravda, že jako cyklista ze strany řidičů aut zažívám často něco úplně jiného, ale kvůli tomu se nezačnu chovat jako oni.
Napsal: "..většinou příliš neohrožují..," což je fakt. Cyklista je na silnici určitě především sám v ohrožení, než že by byl pro ostatní nebezpečný. Nakonec i takový chodec, nebo majitel psa, který nemá své zvíře pod kontrolou, může být nebezpečný, přesto nemusí vlastnit nějaké oprávnění. S řidičem motorového vozidla to opravdu není dobré srovnávat. Za prvé na kole se naučí jezdit i malé dítě, kdežto automobil nebo motocykl se někdo nenaučí řídit do smrti, přestože vlastní řidičák. Za druhé se motorová vozidla pohybují nepoměrně vyšší rychlostí, než cyklisté a o hmotnosti ani nemluvě.
A můžeš své tvrzení nějak doložit? Nezapomeň, že auty se realizuje o několik řádů větší přepravní výkon, přepočteno na osobokilometry a tunokilometry.
Dále je potřeba započítat cyklisty, kteří vlastním porušením předpisů (např. nedáním přednosti v jízdě) zaviní nehodu, v klidu si umřou, a oběť nehody je vystavena podezírání, vyšetřování, v případě VIP cyklistů jsou na ni poštváni i cykloaktivisti.
Dokládat, že cyklista je méně nebezpečný než auto? To snad ne. To už bychom jen slovíčkařili.
OK. Beru to jako nedoložené tvrzení.
Nejednomu jsem tu už nabízel následující test:
1. postavím se na přechod a ty se budeš blížit na kole obvyklou rychlostí, přehlédneš mě a srazíš mě.
pokud to přežiju nastoupí další chod:
2. postavíš se na přechod a já se budu blížit autem obvyklou rychlostí...
Pak porovnáme následky.
Bereš?
Zatím jsem k tomu nikoho neukecal.
To je samozřejmě test šitý na míru jednomu konkrétnímu dopravnímu prostředku.
Co vše je potřeba zahrnout do srovnání a jak to korektně statisticky srovnat, uvádím výše. Dostudovat.
1) tento "test" nelze realizovat, protože tím, že bych tě sejmul bych se dopustil trestného činu a ty to víš.
2) tento "test" srovnává pasivní bezpečnost pro sraženého, tedy pouze při jednom typu nehody. Zcela zanedbává průměrný počet nehod na milion osobokilometrů a tunokilometrů u cyklistů ve srovnán se skutečnými řidiči, což je oblibněno například lepším výhledem, lepšími brzdami, pneumatikami a stabilitou a tedy celkově lepšími dispozicemi pro nouzové manévry (například když ti neočekávaně skočí chodec před nárazník). Dále "test" nezohledňuje, která skupina má v reálném provozu vetší znalosti a zkušenosti, a která se chová ke svému okolí ohleduplněji (například nejezdí potmě neosvatlená, ožralá, protisměrem, po chodníkách apod.).
Prostě Hrabosh navrhl zjevnou blbost a zkouší na ní bazírovat. Jako obvykle.
To by bylo poněkud off topic vzhledem k tomu, na co reaguju:
http://www.nakole.cz/diskuse/17606-co-me...
Hraboši,
na to kdo je srab máme docela solidní video.
Važ slova!
Není to poněkud v rozporu s tvým tvrzením v sousední diskusi, že regulace a omezení je nutno neustále zpřísňovat?
Já vím, dnes je obvyklé zastávat současně dvě protichůdná stanoviska, když se ti to hodí;-)
Nejde o protichůdná stanoviska. Zjednodušit a zpřehlednit lze obojím způsobem. Dokážu si představit jednoduché a přehledné zákonodárství, které bude regulovat a utahovat šrouby, až se z nás všech bude kouřit. A naopak si dokážu představit právní řád zaplevelený spoustou výjimek, takže si každý bude dělat úplně co chce.
Důležité je najít rovnováhu mezi liberálním a restriktivním přístupem. Ani jeden extrém není přijatelný. A v rámci té nalezené rovnováhy je pak možné zjednodušovat, ale jen do té míry, aby se ta rovnováha nevychýlila. Ta jednoduchost nemůže být cílem. Jen prostředkem pro lepší fungování.
Oba extrémy jsou přijatelné. Jak totalita, absolutní zákazy zcela neškodného chování, tak liberální přístup minimálních omezení založený na osobní odpovědnosti za způsobené následky.
To jsem moc nepochopil. Člověk je přece tvor hříšný a nedokonalý. Někdo víc, někdo míň. Spoléhat výhradně na osobní odpovědnost znamená předpokládat ji úplně u každého, což je iluze, tedy nepřijatelný extrém. Opačným extrémem je předpokládat u každého absenci odpovědnosti. To samozřejmě také není v pořádku. Musí tedy existovat pravidla pro všechny, a to i když je někdo potřebuje méně a někdo více. Proto mluvím o té rovnováze.
Přitom je to tak jednoduché: zrušit určování maximální rychlosti nějakým paušálním číslem.
Úplně postačí, když každý pojede tak rychle, aby stihl bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled, a nevletěl třeba kolem do kanálu s chybějícím deklem, že.
Bohužel, tento přístup by v současném systému znamenal značné ztenčení penězovodů, zrušení významného zdroje úplatků a také snížení příjmů napojených firem, takže za současné politické situace není realizovatelný.
Jednoduché?
Z "rovnice" s několika neznámými proměnnými chceš výsledek?
Úplně postačí - aha, ty vlastně o nějakou jednoznačnost vlastně nestojíš, viď.
8-p
Nezavinil jsi nehodu? Pak nelze říci, že bys porušil ustanovení o rychlosti. Tečka.
Co je na tom nejasného?
Nechci tě nijak urazit, ale tahle představa je poněkud dětinská. To si opravdu myslíš, že budeme čekat, až někdo někoho zabije, a teprve potom to řešit? Říká ti něco prevence? Riskantní a bezohledné chování bude legální, dokud budou ostatní stíhat uhýbat a uskakovat z cesty?
Podsouváš mi něco, co jsem nenapsal. Zkus to jinak.
Zkus svá slova domýšlet. Pokud říkáš, že dokud nezpůsobím nehodu, nic jsem neporušil a jsem beztrestný, pak tím říkáš, že se můžu chovat jakkoli, dokud moje okolí stačí odvracet negativní dopady mého chování. Pak by ani největším pirátům na cyklostezkách i silnicích nemohl nikdo nic říct, dokud nenastane situace, že před některým z nich někdo nestihne uskočit nebo uhnout.
Takže už nečekáme, až někoho zabiješ, ale ustoupil jsi k "nezpůsobím nehodu". Částečně už jsi se opravil.
Ještě si druhou uprav část implikace, a dostaneš k mému výroku.
Ne, neopravil jsem se. Citoval jsem tebe: "Nezavinil jsi nehodu? Pak nelze říci, že bys porušil ustanovení o rychlosti." Tuto tezi prostě nepřijímám a považuji ji za scestnou. Implikuje totiž představu, že se mohu například po městě autem prohánět libovolnou rychlostí, a dokud nezpůsobím nehodu, je vše v pořádku. Podle mě ale není.
Vidíš, už jsi se opravil úplně.
V hypotetické případě, kdy by byly zrušeny paušální rychlostní limity, a zůstaly pouze ostatní omezení (přizpůsobit stavu vozovky, vozidla, počasí, svým schopnostem, ... a dále schopnost bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má řidič rozhled), by nezpůsobení nehody vedlo k nemožnosti prokázat porušení zákona. Tak je to podle mne v pořádku.
Pokud by řidič porušil jiné ustanovení, například o přednosti v jízdě, samozřejmě by zákon porušil, a ne že ne, jak se mi snažila podsunout Lanna.
Pokud by řidič zavinil byť jen poražení značky, protože by něco neubrzdil, opět by se dopustil porušení zákona, a nemuselo by se "čekat až někoho zabije", jak jsi se mi snažil podsunout ty.
Opravil? Ani v náznaku. Nezpůsobení nehody neznamená automaticky neporušení zákona. To by bylo extrémně nebezpečné. Píšu to v každém svém příspěvku.
Nehody nezpůsobuje samotné nezodpovědné (agresivní, bezohledné, nebezpečné) chování řidičů, ale až jeho kombinace s nějakou nepředvídanou situací. Takové chování musí být trestné, i když zrovna k nehodě nevede.
OK, Budiž trestné. Kdo posoudí, co je nezodpovědné (agresivní, bezohledné, nebezpečné)?
Nezodpovědné (agresivní, bezohledné, nebezpečné) je takové chování, které v souběhu se situacemi, které mohou nečekaně nastat, vedou k nehodě s nezanedbatelnými následky. Zkušeností s tím je snad tolik, že to nikdo nemusí znovu a znovu ověřovat a dokazovat, kdykoli to někdo zpochybní.
Máš pravdu a to platí pro úplně všechny účastníky provozu.
Pamatuješ "šemíku" jak jsi tvrdil, že vozíčkář který bez rozhlédnutí vjede do cesty dopravnímu prostředku a způsobí nehodu se smrtí několika lidí ( například se mu vyhne autobus nebo sanitka a napálí to na druhé straně vozovky do jiného dopravního prostředku nebo do skupiny lidi), že takový vozíčkář se nechová neodpovědně a že za to nemůže .... ?
Pamatuješ ne ?
Tak promiň. Mně fakt nenapadlo, že to vztahuješ výhradně a pouze k rychlostním limitům (a limitům alkoholu). Takže pokud máš dojem, že ti podsouvám i nerespektování značek upravujících přednost, tak se opravdu omlouvám.
Na druhou stranu, značky upravující rychlost v určitém místě nejsou otázkou zákona, ale místní úpravy. A já mám furt pocit, že lidé v nějaké vsi mají právo chtít nějaké to snížení rychlosti tam u nich doma. Proč ne, když jiní zase chtějí mít právo sníženou rychlost v obci nerespektovat a jet tak rychle, jak sami uznají za bezpečné. Pak se může klidně stát, že pomalá babička prostojí na přechodu půl života, než si troufne mezi řidiče. Nějaká domluva snad musí existovat.
Já jsem asi blbej, ale pořád nechápu, jak by sis to zrušení paušálních rychl. limitů představoval v praxi. Prostě kdyby třeba sám řidič vyhodnotil situaci, že dnes je sucho, tak pojede přes obec 150 km/h a na okreskách řekněme 200km/h, tak ho v podstatě nemá právo nikdo zastavit a trestat, dokud by nezpůsobil nehodu-čili jeho rychlost by byla závislá čistě na jeho rozhodnutí. Takže v podstatě bych mohl třeba se sousedem za plného provozu závodit bez jakéhokoli postihu, dokud bychom někoho nesejmuli. Chápu to dobře?
Samozřejmě, že lze jít i cestou odstranění rychlostních limitů. V takovém případě, pokud bude docházet ke kolizním stavům, můžeme jít cestou vytváření umělých překážek - retardéru, šikan, zužování, zpomalovacích prahů, atd. Zádný zákaz nebude, jeď jak uznáš za vhodné.
Nevím, zda je to, co si přejeme:-))
Možná, že by po odstranění rychlostních limitů mělo platit pravidlo, že pomaleji jedoucí vozidlo musí v zájmu bezpečnosti a plynulosti provozu za všech okolností uvolnit vozovku rychleji jedoucímu vozidlu, a to i vozidlům jedoucím do protisměru...:-)
U nás to teda má jeden extrabuřt, většinu lidí trestaných za překročení rychlosti nikdo nezastavuje ani nijak nevaruje,nechá je jet dál a tím pádem nijak nechrání ostatní lidi.
Prostě přestupníkům za xx dní přijde upozornění s pokutou, nebo jim někde připíšou bod a když se o to nezajímají tak jim třeba za xx měsíců ježdění nepovolenou rychlostí vemou řidičák.
Prostě samotná značka nebo zákon o maximální rychlosti ve městech, okolo škol atd samo o obě nijak nechrání.
Vem si kolik nehod kvůli rychlosti bylo někde u školy, přestože je tam prakticky vždy jasně značkami vyznačená zóna snížené rychlosti, většinou jsou v městě kde je stejně maximálka 50 a přechod doslova bliká a přitom tam někdo přijede 70kou a srazí dítě...
Problém je prostě spíš v tom, že lidi si myslí, že proznačkováním se budují neprostupné hráze, pak stačí jeden zhulenej nebo jinak jetej kretén a je vymalováno, limit nelimit.
Svatá pravda. Určitě je mnohem prospěšnější a hlavně účinnější zaměřit se víc na permanentní nekompromisní postihování závažných přestupků, než neustále zpřísňovat zákony. Jelikož si i přes daná pravidla a limity jezdí každej druhej jak chce, je jasný, že si jejich respektováním hlavu nikdo neláme, což je škoda. Kdyby totiž existovala v tomto směru důslednost, z vybraných pokut (třeba jen za rychlou jízdu) by byly naše silnice bez děr a ještě pozlacený.
Nezavinil jsi nehodu?
Možná jen proto, že když ostatní viděli, jak se řítíš na stopce do křižovatky, tak to na místě zahamtli:-))
A dnes se nic takového neděje?
Tak co by se uvolněním předpisů změnilo? Že by víc lidí riskovalo, že si rozflákají auto, přijdou k úrazu, umřou, a ještě budou platit tučné odškodné? Asi těžko, že...
Děje.
Ty tedy navrhuješ zrušit zákaz jízdy (příkaz zastavit a dát přednost) na stopce a dovozuješ, že je to vlastně úplně jedno, jestli tam ta stopka je nebo není?
Ne. Z čeho tak usuzuješ?
Docela by mě zajímalo jak by vypadala pravidla provozu podle tvého provedení a tvého přání.
Zkus krátný nástin, třeba rychlost jízdy v obci (zastavěné části), křižovatka a přednost v jízdě mimo obec, maximální rychlost některých skupin vozidel (autobus, nákladní auta), apod.
Nemám ambice škrtnout stávající a navrhovat úplně nový zákon. Jednotlivé změny tu píšu furt dokola. Co mne takto z fleku napadá:
Jsem si vědom, že návrh na úplné zrušení rychlostních omezení a úplně neomezené chlastání by některým nejzarytějším etatistům mohlo přijít poněkud odvážné. Proto bych pro začátek na zkoušku zvýšil rychlost na dejme tomu 120 mimo obec a 160 mimo obec na dálnici, a zavedl limit na hladinu alkoholu v krvi 0,5 promile. Protože by se to osvědčilo, tak bych pak pokračoval v dalším uvolňování.
Pak nějaké drobnější úpravy. Výjezd z parkoviště a vyústění jakékoliv komunikace bych považoval za křižovatku, aby to bylo vždy a všude jasné (protože dnes na spoustě míst není jasné, zda se jedná o křižovatku nebo výjezd). Je mi jasné, že by to bylo náročné na paragrafovou formulaci, aby to nezaneslo další nejistoty do zákona.
Zrušil bych spoustu novějších matoucích značek, třeba cyklopičokoryto, které je úplně samoúčelné.
Zrušil bych bodový systém, protože prokazatelně nemá výsledky. Body získává ročně cca 1/12 řidičů. A to nezávisle na stavu bodového konta. Takže bodový systém nemá výchovný účinek (řidiči s a bez bodů se chovají stejně), nepostihuje nebezpečné řidiče (protože postihuje hlavně formání porušení, nikoliv skutečně nebezpečné přestupky), jen vytváří prostor pro korupci (cena odmazání jednoho bodu se pohybuje mezi 2-3 tisíci).
Z oblastí mimo PraSilPr, bych značně omezil, ne-li zrušil pravomoce městapa ve věci silpr. A velmi výrazně bych zvýšil odpovědnost řidiče (odškodnění oběti) v případě zavinění trvalých následků případně úmrtí při dopravní nehodě.
Ten nápad že by se v lese i na poli u ústí každé cesty měly dávat plechy s předností už před lety nahazoval OSBID (případně že by člověk na silnici měl před každým takovým místem brzdit aby dal případnou přednost).
Pobavilo mě to s ohledem na to, že pořád hulákají jak je tohle a támhleto je strašlivě drahé, že je moc značek a pak vymyslí takovouhle kravinu za desítky miliard.
Koukám že mají nemálo zaslepených následovníků :-)
Tak na druhou stranu v Karlíně, tedy v zóně která měla být prakticky prosta jakýchkoliv značek což měla být jedna z jejích předností , se zase znovu zavádí na místech, kde platí přednost zprava, nějaká informační cedule ve smyslu "Pozor i zde platí přednost zprava ":)
Vím, že existuje několik menších měst nebo oblastí v Německu, kde prostě žádné značky a semafory nemají a platí tam jen základní pravidlo, pravidlo pravé ruky a nemám žádných zpráv, že by tam bylo peklo na zemi.
Takže můj názor je, že s každou značkou navíc je silnice nepřehlednější a přímo i ní stojí věc, o kterou se člověk může zcela zbytečně zabít.....
Jinak by mě docela zajímal ten návrh plechování Osbidu, neměl by jste nějaký link ?
Dopisoval jsem si s nimi právě kvůli tomu že navrhovali aby "výjezd z parkoviště a vyústění jakékoliv komunikace byl považován za křižovatku".
Chlapci to tenkrát nedomysleli do důsledku. Ono to vypadá pěkně, jenže si neuvědomili že každá lesní cesta ústí na silnici zprava, takže auto jedoucí po silnici by tam mělo (bez plechů) dávat přednost.
Byla to nějaká geniální TZ k novele 361/2000 Sb., kterou už raději nemají na webu.
Jaké plechy? Co mi to zas podsouváš?
Mám tendenci domýšlet důsledky prvoplánonových nápadů.
To co navrhuješ fakticky znamená nasázet plechy ke každému výjezdu z pole či lesa.
Vysvětluju to Újezďákovi o dva příspěvky výše. Neumíš číst?
Protože každá lesní cesta ústí na silnici zprava, takže auto jedoucí po silnici by tam mělo (bez plechů) dávat přednost.
Jsi opravdu tak neuvěřitelně blbý?
Na co jsi se ptal? Zopakuj si svoji otázku ("Proč můj návrh fakticky znamená že by bylo potřeba nasázet plechy ke každému výjezdu z pole či lesa"] a pak si přečti můj příspěvek. Možná zjistíš že se dá použít jako "odpověď".
Ale jo, když nevíš kudy kam, dojdou Ti argumenty, místo uznání omylu dělej blbýho.
Díky za popis, jak by sis to představoval. To je to, co mi pořád nějak chybělo.
Takže "Protože by se to osvědčilo, tak bych pak pokračoval v dalším uvolňování."
A kdyby se to neosvědčilo?
V ČSSR s neomezenou rychlostí už zkušenost máme. Dlouho tu nebyla. Když se sem začaly ve velkém vozit žigulíky, tak lidi byli schopní jet po silnici třeba 130km/h a byly z toho dost ošklivé bouračky v křižovatkách kdy řidič z vedlejší prostě neodhadl že by někdo mohl jet tak rychle a najel na hlavní...
Jen poznámka pamětníka rychlost nebyla omezena jen kvůli (ne)bezpečnosti ale hlavně kvůli úsporám paliva :)
http://www.psp.cz/eknih/1976cnr/stenprot...
Ministr vnitra(soudruh:) řekl :
Dovolte mně, abych při odůvodnění návrhu zákona poukázal na společenskou nutnost, proč se zpřísňuje postih právě těch přestupků, jichž se dopouští řidiči motorových vozidel v silničním provozu překročením nejvýše přípustných rychlostí.
Nedostatek pohonných hmot se projevuje v celosvětovém měřítku stále výrazněji a nutí k maximální hospodárnosti v jejich spotřebě. Stejně tak jako v jiných státech, je i v Československu věnována mimořádná pozornost spotřebě ropných produktů v dopravě a jsou činěna opatření vedoucí k racionálnímu využívání pohonných hmot.
Jedním z opatření vedoucím k rozumnému a uvážlivému využívání pohonných hmot bylo proto také stanovení limitů nejvyšších dovolených rychlostí jízdy silničních motorových vozidel na pozemních komunikacích. Na základě usnesení předsednictva vlády ČSSR z 5. července letošního roku o omezení rychlostí jízdy silničních motorových vozidel na pozemních komunikacích vydalo federální ministerstvo vnitra vyhlášku č. 70/1979 Sb., jíž byla novelizována známá vyhláška o pravidlech silničního provozu č. 100 z roku 1975, a to v usnesení o rychlosti jízdy. Nová úprava nabyla účinnosti dnem 1. srpna 1979.
Né rychlost ale krize palivové základny socialismu :)
Rychlost mimo obec a dálnice by na mnoha místech mohla být i vyšší než je dnes, ale takových úseků zase u nás není tolik, ale budiž. Dobře obecně bys měl v zákoně rychlost 120, ale potom by byly celé úseky silnic označeny sníženou rychlostí, protože by technický stav a provedení celé komunikace neumožňovaly bezpečnou jízdu vyšší rychlostí.
A co v obci, to by mě zajímalo jak bys to řešil?
Jenže tohle co u rychlosti navrhuješ je v rozporu s tím co jsi tvrdil, protože zase stanovuješ nějaké rychlostní limity a nad ně už je to zakázané.
Značit každý výjezd mimo obec, to bys tomu dal ránu. Sedni někdy s někým do auta a jeď pomalu a dělej si čárky kolik je kde nějakých výjezdů z místa ležícího mimo. Dne je každá křižovatka mimo obec označena značkou, pokud není nějaké "rozcestí" označeno nejedná se o křižovatku, ale vždy jen o vyústění místa ležícího mimo vozovku. Tahle úprava je asi to nejlepši co by mohlo být.
Se zvýšením odpovědnosti řidiče na následky zaviněné nehody bych určitě souhlasil
Myslím, že omezovat rychlost paušálním číslem má několik dobrých důvodů. Jeden z nich je informovat řidiče, že k omezení rychlosti je nějaký důvod. Lidi nejsou stroje a řidič prostě nemůže registrovat úplně všechno. Druhým důvodem je například potřeba předvídatelnosti pohybu vozidel po komunikaci. Například chodec před přechodem se v takové situaci může spolehnout na rychlost přijíždějícího vozidla.
A nijak nepodstatný nebude ani důvod ohleduplnosti. Jinak by řidič svou rychlost určoval podle sebe, přičemž by ho omezovaly pouze jeho řidičské schopnosti. Důvody pro omezení rychlosti mohou ale být i jinde než na straně bezpečnosti posádky projíždějících vozidel.
"Například chodec před přechodem se v takové situaci může spolehnout na rychlost přijíždějícího vozidla."
Což je mu k ničemu.
1) Formulace v zákoně fyzicky tento stav nezajistí. Řidič může jet rychleji bez svého zavinění, může tak jet v stavu krajní nouze, nebo dokonce někdo může předpisy porušovat. Jestli v životě spoléháš na to, že všichni okolo tebe dodržují zákony, tak zámek na tvých dveřích (pokud nějaký máš) je zbytečný.
2) Řidič je povinen umožnit mu nerušeně přejít nezávisle na rychlosti, kterou předtím jel. Pokud to dodrží, předchozí omezení rychlosti je zbytečné. Pokud to nedodrží, poruší zákon.
Jé, ty dneska krásně fantazíruješ :-)) Co bouraček (a smrťáků nevinných) bylo jen z toho, že někdo neodhadl svoje schopnosti a přilítnul vysokou rychlostí ke křižovatce a nedal šanci odbočujícímu.
Doporučuju ti zkouknout videa z palubních kamer ruských řidičů. je toho plná trubka. Tam to mnohdy vypadá, že jdou tvým směrem :-)
Mohl bych Ti na to odpovědět něco příslušného, ale nechci. Byl to příklad.
Čekal jsem že přesně tuhle blbinu napíšeš.
Zrušit určování max. rychlosti? To snad ne, to bych už se svými dětmi do auta ani nesedl. Velké množství vážných dopravních nehod je právě zejména díky těm, kteří pokládají omezení rychlosti za zbytečnou buzeraci. A já osobně chci na silnicích bezpečno a pokud má někdo potřebu posilovat si vlastní ego rychlou jízdou, at' si zaplatí jízdy někde na okruhu, nebo navštíví psychologa.
"Velké množství vážných dopravních nehod je právě zejména díky těm, kteří pokládají omezení rychlosti za zbytečnou buzeraci."
Zdroj tohoto tvrzení?
Ale no tak. Skoro pokaždé, když se stane nějaká vážná dopravní nehoda, při níž umírají lidé, bývá příčinou právě vysoká rychlost. Zdroj informací? Na to přece nemusíme hledat tabulky. Když se zástupci policie vyjadřují k nějaké závažné dopravní nehodě, uvádí skoro pokaždé k příčině: vysoká, nepřiměřená rychlost. Nebo snad záměrně lžou? Pak ale nevím, jaký by to mělo smysl...
Povšimni si, že dokonce i policie uvádí jako příčinu nehody rychlost NEPŘIMĚŘENOU, zatímco ty operuješ paušálním omezením, tedy rychlostí NEPOVOLENOU.
Nenapadá tě, že by mezi těmito dvěma hodnotami mohl být rozdíl?
A co si představuješ pod pojmem nepřiměřená rychlost? Nepřiměřená rychlost je přece rychlost, která je vyšší, než která by odpovídala stavu a povaze vozovky. Jde v podstatě o příliš vysokou rychlost v dané situaci. A pokud někdo překračuje rychlostní limity, jedná se přece taky o nepřiměřenou rychlost. Nebo snad ne? Ještě by mě zajímalo:
1.Jak by měl každý řidič sám posoudit své schopnosti a to, jak si může dovolit jet rychle?
2.Jsi přesvědčen, že by zrušení max. rychlosti vedlo ke snížení dopravních nehod?
Vztah mezi nepovolenou a nepřiměřenou rychlostí je velmi volný, individuální pro řidiče, vozidlo, aktuální stav vozovky atd.
Dokážu si představit velmi snadno, že jedna je násobkem druhé (či druhá násobkem jedné).
Jen s nepatrnou nadsázkou se dá říct, že u většiny motorových vozidel se za nepřiměřenou dá považovat prakticky jakákoli rychlost. Způsobit nehodu nebo i zabít člověka lze motorovým vozidlem i při rychlosti nižší než je rychlost chůze. Povolená rychlost je pak jen společensky dohodnutý limit, za kterým je toto riziko už neúměrně vysoké.
Například na Jižní spojce. Kdyby nepovolená rychlost byla nebezpečná, byl by tam každý den neskutečný masakr, protože předpisovou rychlostí tam (mimo měřené úseky) nejede snad nikdo. Ale nic takového se tam nekoná. Jak je to možné? Vždyť podle tvé teorie je tam riziko neúměrně vysoké.
Zrovna tak na dálnici kolem Pankráce. Je tam 50, ale když se na začátku či na konci vyhneš kameře úsekového měření jízdou odbočovacím pruhem či po krajnici, můžeš tam jet třeba 120, což je tuším návrhová rychlost tohoto úseku.
Co to plácáš ?? Kolikrát jsi po spojce jel ? Jeden z tisíce tam jede kilčem, jinak téměř všichni pod osmdesát. Když držím cejchovaných osmdesát (tachograf), jsem jedním z nejrychlejších a furt někoho dojíždím, i mimo úseky.
To nevím. Já se na Jižní spojku moc nedostanu, a na kole už vůbec ne. A kolem Pankráce? To snad není dálnice... A pokud vím, omezená rychlost tam nebude primárně kvůli bezpečnosti chodců nebo cyklistů, ale spíš kvůli hluku.
Jak kvůli hluku? Pokud vím, měřili hluk před a po, a snížení nenaměřili, tak kvůli hluku to být nemůže.
A kdyby to bylo kvůli hluku, jak by se to rovnalo s tímto tvrzením: "Povolená rychlost je pak jen společensky dohodnutý limit, za kterým je toto riziko už neúměrně vysoké." ?
Tak dalece, abych věděl, kolik kde a kdy naměřili hluku, tu místní situaci neznám a nesleduju. Ale nechápu, proč by nemohla být rychlost omezena i z jiných důvodů než jen kvůli bezpečnosti provozu. Naopak je to o důvod víc ke stanovení nějakého limitu, protože se opravdu nedá předpokládat, že by řidiči sami dobrovolně omezovali rychlost své jízdy s ohledem na způsobovaný hluk.
Pořád propaguješ, jestli to teda dobře chápu, aby byly zrušeny rychlostní limity a každý jezdil podle svého uvážení. Já ale pořád nevím, z jakého důvodu by to mělo být: 1. pro pocit větší svobody i za cenu většího rizika, 2. abys byl v cíli rychleji a ušetřil 5 minut času, nebo 3. abys ostatním ukázal, že ti to víc jede bez možnosti postihu? Nebo z jakého důvodu? Mně pořád hlava nebere, jak někdo může volat po tom, aby na silnicích byla ještě větší anarchie a s tím spojeno i víc nehod. Hlavně prosím nevyrukuj s tím, že by to přispělo k plynulosti, nebo dokonce bezpečnosti provozu.
4. Abys nečuměl na tachometr, po značkách a policajtech, ale koukal na cestu a byl připraven reagovat na každé překvápko za zatáčkou či horizontem.
Což by imho přispělo k plynulosti a bezpečnosti provozu.
Dobrý řidič v každém okamžiku ví, kolik jede. Na to nemusí koukat na tachometr. Na ten koukají hlavně takoví, kteří moc dobře vědí, že jedou na hraně nebo za hranou povolené rychlosti. Ze stejného důvodu pak místo na dopravní situaci kolem sebe koukají po policajtech.
Takže když Ti odpojím tachometr, přesto budeš v každém okamžiku vědět, kolik jedeš, rozumím tomu správně? Kdy to vyzkoušíme?
Chceš to zkoušet v autě nebo na kole? V obou případech jsem maximálně plus minus 10% schopen rychlost odhadnout. U toho auta je samozřejmě dobré ho trochu znát. Jinak to někdy může trochu mást.
to byl ten vtip o tom :Semjonu Radaroviči Medvědovovi
A tovarišč Semjon Radaroviči Medvědovove, jak rychle jel gazík ?
Frrr tovarišč polkovnik
A jak rychle jel ten žigulík ?
Frfrfrfrfrfrfrr tovararišč
Davaj 300 rublej :)
Na autě to přece nemůže záviset. Rychlostní limity, protože jsou nejdůležitějším (a pro mnohé řidiče jediným) vodítkem pro bezpečnou jízdu musí být nezávislé na autě, takže rychlost musíš být schopen správně určit v jakémkoliv autě.
Je mi to jedno. Až budu v Praze, budu tam pravděpodobně trojkovou oktávkou, nebo si vezmi vlastní auto, nebo můžem vyzkoušet více aut.
Pokud jedu povolenou rychlostí většinou při její hraně ( což je asi tak 99,9 procenta času) tak na tachometr nekoukám a po policajtech nekoukám nikdy a přitom jsem dobrej řidič, tak mě to prosím nějak vysvětli.
Navíc existují technické pomůcky, které tě za povolenou rychlost nepustí.
Můj osobní názor je, že pojem řízení a rychlost znáš maximálně z nějaké německé akční dedektívky v originále typu Kobra nebo Komisař Ursus...
Už jen to, že neustále jezdíš na hraně povoleného limitu a ještě se tím chlubíš, o něčem svědčí. Že jsou dobrými řidiči, si určitě myslela i většina viníků dopravních nehod, a to i těch tragických.
A co je na tom špatného, pokud je to v bezpečném prostoru a rychlost je přiměřená situaci ?
V 99,9%? To by musel jezdit někde na uzavřeném okruhu. A do města by nemohl už vůbec. Nebo snad znáš nějaké město, kde by se dala v 99,9% držet 50 km/h?
Živě si dovedu představit těch 99.9%. Leda tak pocitových. A tak jsem to číslo i vnímal. Překládám si to reálně - když to jde, tak jedu u hrany.
Problém medvídků diskuse je v tom, že oni když je někde smíšená zóna a tedy maximálkou 20ka , nebo na třicítce 30ka :), tak oni na kole dvacítku nebo třicítku vnímají jaku pohodu a když to jede někdo v aute tak najednou vidí jako jízdu na hraně zákona :)
Ona je vůbec legrace, když někde jedu maximálně povolenou a na zadku mě visí přilepený cyklista a je ve své podstatě jedno, jestli tam jedu autem nebo na kole, když ho neznám tak to nalepení se prostě nemám rád , ale je mi jasné, že "šemík" mě vysvětlí, že cyklista v zadku mě ohrožuje míň :)
Tak jistě na 20 jedu 18-21, na 30 28-31, na 40 38-40 na 50 47-50 na 90 88-93 a na 130 125-135.
Taky mě už v autu předjel cyklista na 40 a neposral jsem se z toho...
Takže to svědčí maximálně o tom, že ti roste na čele medvědí chlup :)
Do prudkých a nepřehledných zatáček mimo obec 89 km/h, přes přechody pro chodce, kolem škol a tramvajových ostrůvků - všude 49 km/h... Nebo tohle všechno je ta desetina procenta?
Právě že ne, jenže to lidi jako jsi ty nedokážou pochopit, že je to maximální rychlost a né průměrná, dokonce to nechápou ani ti co jedou za mnou jedou v autě ba ani ti co si frustrace vybíjí na webu.
Prostě je to tak, že i na volné, přehledné, široké silnici nejedu nikdy přes limit a také, protože nejsem kretén si v nepřehledných místech přizpůsobím rychlost směrem dolů.....
To je sice možné (já do hlav většiny viníků dopravních nehod nevidím, takže tvůj úsudek o tom, co si o sobě mysleli, nemohu verifikovat ani vyvrátit), ale to přece nevypovídá vůbec nic o těch milionech lidí co dnes a denně jezdí a žádné tragické nehody nezaviňují. Že by po zrušení paušálních limitů zničeho nic nad ránem v lesních úsecích nebo v mlze začali bezhlavě létat nesmyslnými rychlostmi? Asi ne, že. Spíše pár blbů, co jedou i v husté mlze na dálnici 130, protože je to přece povolený, by začlo přemýšlet, když ten limit není, kolik je vlastně rozumné jet...
Kvůli komu vlastně hlavně vznikly a vznikají ony limity, příkazy, zákazy, postihy? Podle mého právě kvůli těm egoistům a šmejdům, co neznali žádné meze, cizí život či zdraví měl pro ně stejnou hodnotu jak štětka na hajzl a ti slušní kvůli nim trpěli. Když zrušíš limity na silnicích, ti ohleduplní budou pořád jezdit ohleduplně a opatrně. Hovada budou ještě bezohledněji.
Přesně tak. Pokud jezdím pravidelně podle limitů, tak jsem schopen udržovat rychlost bez permanentního sledování rychloměru. A pokud o něco málo na chvíli překročím, nebo pojedu něco pomaleji, tím nikoho nezabiju.
Takže na chvíli se o něco málo limit překročit může bez vlivu na bezpečnost? To je v této diskusi celkem inovativní a odvážná myšlenka ze strany dodržovačů:-) Možná to zní jako vytahování, ale přesně to já tvrdím už od začátku:-)))
Chvilkové minimální překročení limitu není totéž, co permanentní jízda daleko za limitem.
A já někde tvrdím něco o permanentní jízdě daleko za limitem? Jakým limitem? 90kmh na dálničním tělese s návrhovou rychlostí 160km/h? (například Hitlerstrasse u Brna).
Když vezmu současný provoz a současné paušální limity, tak reálně se při běžné jízdě jedná o chvilková mírná překročení limitů. A jelikož to dělají skoro všichni, vůbec by nebylo od věci ty limity zrušit. Ti, co si myslí, že je moudré jezdit všude a pořád 90, tak by tak jezdili prostě dál, ti co jezdí podle své úvahy, odhadu a zkušeností, tak by jim to pouze legalizovalo stávající stav (potažmo ušetřilo peníze za pokuty a úplatky za odmazání bodů, což je přesně důvod, proč to stát nikdy nezruší).
Když zrušíš limity, jak chceš některý donutit, aby nejezdili třeba 100km/h v obci, nebo 200 na okresce?
Joe, když by nebyl limit, můžeš mi vysvětlit jak bezpečně přejedeš hlavní silnici, nebo ještě hůř jak odbočí vlevo z vedlejší na hlavní tak abys neohrozil nebo dokonce nezavinil srážku s tím kdo pojede 100 nebo i 150?
Když jedeš v limitu, nemusíš čumět po policajtech. Takže tvoje logika: když pojedu jako prase, přispěju k plynulosti a bezpečnosti provozu. Takže ty voláš po zrušení limitů kvůli plynulosti a bezpečnosti. Aha. Doufám, že tě na silnici nepotkám.
Já někde píšu, že chci jet jako prase? Právě naopak, neustále zdůrazňuji, že je potřeba jezdit bezpečnou rychlostí, nikoliv prasit jen podle paušálních limitů.
Zkus ale experimentálně zrušit limity. Kolik tydýtů ze sta pochopí tvoji filosofii a kolik to bude brát jako hru bez pravidel ?
Stačí se podívat na německé (či nově australské) dálnice, ostrov Man. Jsou tam nějaké každodenní masakry?
Na německých dálnicích se především jezdí trochu jinak, než u nás. Německý řidič je tak trochu "jiný" a cizinci se dost zřetelně přizpůsobují. Navíc je to na dálnicích a jen některých, těch opravdu volných a bezpečných. Pročpak asi mají čím dál víc úseků s omezenou rychlostí ? A to dost brutálně. Prudí i v úsecích několika desítek kilometrů běžně limitem 120, ale výjimkou není ani mnohakilometrová stovka.
Argumentační faul. Ty tu celou dobu píšeš o paušálním zrušení všech rychlostních limitů, tedy i v obcích. Na všech Tebou uváděných místech mají rychlostní limity v obcích a kromě zcela zanedbatelného extrému na ostrově Man i mimo dálnice.
V neposlední řadě jsi zapomněl zmínit že v Německu chtějí limity na dálnicích zavést (a na spoustě míst jsou tyto limity nastavené značkami). A nejsem si jist zda je na australských dálnicích stejná hustota provozu jako na D1, ale moc bych na to nesázel.
Argumentační faul. Nepíšu o paušálním zrušení všech rychlostních limitu, ale o zrušení všech paušálních limitů. Místní úprava může (teoreticky) mít smysl.
Na úsecích s neomezenou rychlostí, dějí se nějaké masakry, jak by se mohlo zdát z této diskuse? Létají po ostrově Man lidi 200 po okreskách v nějak větší míře než např. u nás?
Nechceš limity, ale chceš, aby řidič nesl následky až po jím způsobené nehodě. To je myslím trochu pozdě. Když si někdo umane, že ted' pojede kilo přes obec a zabije třeba někoho na přechodu, ponese sice následky, ale život to tomu, koho zabil, nevrátí. A nejsou přece všichni tak zodpovědní, aby si to předem uvědomovali a respektovali. A proč zakazovat třeba chlastat před jízdou? Vypij třeba deset piv a láhev vodky. Nikdo tě nebude prudit, ledaže někoho zabiješ.
Řidič který ani není schopen odhadnout rychlost vozidla s přesností +/- 5km/h a neustále musí čumět na tachometr asi není moc dobrý řidič a také mu asi bude chybět správný odhad v dalších (nebezpečných) situacích. Takto chybující lidé by vůbec neměli sedat za volant, natožpak aby vyhodnocovali různé dopravní situace.
Například Niki Lauda. Když se jej novináři ptali na nějakou rychlost, musel si vzít tabulky a přepočítat to podle otáček motoru v daném místě a zařazeného převodu. Asi to nebyl moc dobrý řidič. Můžeš si to zkusit hned po Fénixovi.
Zalepíme budíky páskou, a budu nahrávat na video údaje z GPS spolu s vašimi odpověďmi. Chci vidět, jak často se vejdete do +- 5km/h.
Dobře. Nejdříve si pořídím nějaké auto, navyknu si na něj (právě na ty otáčky motoru a zařazený kvalt) a pak to zkusíme.
Nebo na kole, tam už mám kvalty a frekvenci šlapání naučenou.
Budíkama myslím i otáčkoměr, protože přesně tímto způsobem jde snadno podvádět.
Otáčky motoru poznáš i sluchem nebo podle toho jak motor (ne)táhne. Samozřejmě si vytáhnu mobilní telefon, který stále nosím v kapse, na kterém mi budeš moci zaslepit display (abych nemohl fixlovat a koukat jinam než na cestu).
Tak jinak: Jedu po silnici 90km/h, přede mnou jedou v patřičném rozestupu auta stejnou, max. povolenou rychlostí. Všichni jedeme plynule. Najednou se odzadu přiřítí auto, přilepí se mně na prdel a jeho řidič hrozně moc potřebuje všechny předjet (samozřejmě aby přispěl k plynulosti a bezpečnosti provozu). Jelikož je poměrně hustý provoz a on je natolik ohleduplný, že hrozně moc touží přispět k plynulosti a bezpečnosti provozu, začne předjíždět v okamžiku, kdy sám vyhodnotí, že na základě jeho schopností přišel čas se s tím nepárat. Jenže protijedoucí řidič byl stejně ohleduplný-také toužil přispět k bezpečnosti a plynulosti provozu, takže se přiblížil mnohem rychleji, než by ten první čekal. Takže z toho byla hromadná havárie, protože to stádo tupých hovad, co jeli sobecky dle předpisů, tyto dva bravurní řidiče ohrozili....
Stejné nehody se stávají, když jede vláček sedmdesátníků, a nějaký tupý dodržovač se rozhodne předjíždět, protože přece může jet devadesát.
Nechci spekulovat o tom, který typ nehod je častější.
Důležité je, že v obou případech není na vině konkrétní rychlost, ale neodhadnutí situace a nesprávné předjíždění. V podstatě tedy podporuješ mé stanovisko.
Ještě jsem se nesetkal s agresívním "dodržovačem." Nikdy jsem prostě neviděl někoho agresívně a nebezpečně předjíždět a pak jet povolenou maximálkou. To je výsada právě tupých zakomplexovaných předjížděčů, kteří tím patrně posilují slabé sebevědomí.
Problém je v tom, že když se takový předjíždeč v koloně najde, tak se mu z 90ti% všichni ostatní vyhnou, uhnou na krajnici, prostě zareagují na tu situaci adekvátně tak, že se nic nestane. Ti slušní zareagují místo toho blbce. A ten získá pocit, že to tak prostě jde a že to výjde vždy. A to je chyba.
Na to jsem zvědav co na to soud. Kdyby v zákoně bylo "výhradně náhodou", ani neceknu. Takhle bych se docela přel.
citace: "Na takový druh výherních automatů je loterijní zákon krátký. Doslova se v něm totiž píše, že v loterii nebo podobné hře je výhra určována náhodou. A je jasné, že když je do automatu navíc vložený kvíz, byť triviální, už to náhoda není."
Mne tedy prijde, ze vlozeni kvizu z toho neprestava delat loterii, nebot kvizova otazka je predem neznama okolnost. Cituji zakon:
Loterií nebo jinou podobnou hrou se rozumí hra, jíž se účastní dobrovolně každá fyzická osoba, která zaplatí vklad (sázku), jehož návratnost se účastníkovi nezaručuje. O výhře nebo prohře rozhoduje náhoda nebo předem neznámá okolnost nebo událost uvedená provozovatelem v předem stanovených herních podmínkách (dále jen "herní plán"). Nezáleží přitom na tom, provádí-li se hra pomocí mechanických, elektronickomechanických, elektronických nebo obdobných zařízení.
No i kdyby by tam měli vylepeno "automat se bude ptát na počet oříšků", tak o výhře stále rozhoduje náhoda.
Pokud je někde nějaký automat, který vyplácí výhru bez nutnosti podstoupit nějaký náhodný jev, tak se od zítřka živím gamblerstvím.
http://www.novinky.cz/ekonomika/325642-rocni...
Myslíš, že kdyby se metro zavřelo, tak se těch více jak 5miliard ročně ušetří?!?
Osobně bych řekla, že se to rozptýlí do jiných typů MHD, kterou by bylo nutno posílit.
Mě štve těch prostěvěných dvaadvacet mld. a k tomu ročně půl mld. na provoz.
Myslím že kdyby se nový úsek neotevřel, povrchová doprava by vyšla laciněji.
Za ty peníze (provozní i postavené) by bylo možné vozit pacienty taxíkem.
Tak každá stavba stojí peníze. 22 mld je opravdu dost, ale tady si neodvažuji ani omylem tipnout, zda a o kolik byla stavba nadhodnocena.
Co se týká provozu - zcela jasně tam píšou, že náklady jsou srovnatelné s jinými stejně dlouhými úseky metra. Ale dokážu i pochpit, že nový úsek holt spolkne víc financí než jiný zaběhnutý.
Já osobně jsem třeba ráda, že metro bude prodlouženo, protože mě to podstatně usnadní dopravu.
Vysoká cena a provozní výdaje mají opodstatnění tam, kde je možné očekávat velké množství uživatelů. A ty Chalupoida prostě nemá a mít nebude.
No vidíš, a já si naopak myslím, že uživatelů bude dost a to nejen proto, že konečná je u nemocnice Motol.
Na to tam není dost zdrojů a cílů cest. To by tam musely bydlet podél trasy desítky tisíc lidí ta ti tam prostě nejsou.
Ono už prodloužení z Kobylis/Ládví je málo využívané. A na šestce to bude ještě horší. A to tím úsekem jezdím.
Kolik lidí bude jezdit do Motola? Dva tisíce? Na to aby to obhájilo takovou investici, musely by to být desetitisíce.
Ano v tomto případě neplatí dopravní indukce :)
Motolská nemocnice má jen 5500 zaměstnanců :)
No počkej, ale ty pracují na směny, takže kvůli objektivnosti je vhodné vydělit minimálně 2.
A pak jsou tu ještě zaměstnanci Homolky.
No dyť a to jsou jen zaměstnanci nemocnice:) Ono totiž v nemocnici a areálu pracuje mrak lidí, kteří nejsou zaměstnanci FN, jsou tam tisíce lůžek a ambulantně se tam každý den vyšetří tisíce lidí, taky tam chodí návštěvy, já jsem třeba za klukem jezdil po práci, žena ráno...
Kristapána, kdykoliv jsem do Motola jel autobusem z jakéhokoliv směru, tak to byla našlapaná linka, která se u Motola celá vysypala od lidí.
jsi první, která se přiznala
(http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/pocitace/na...
8-)
Podle studii se prodlouzeni metra A nevyplati, protoze tam neni dost velky objem uzivatelu a nejde zrusit moc povrchove dopravy. Metro D by bylo prinosnejsi a melo byt postaveno misto prodluzovani A.
Tak 2 - 3 stanice odchytají nápor lidí z přípraží, které zajíždějí až na Dejvickou a Hradčanskou.
Moc toho nepochytají - nikde nebude dostatečně velké záchytné parkoviště.
Jo, vím že se o tom dost mluvilo a mluví.
Holt to odnesou přilehlé ulice.
Přípražáky neexistence parkoviště rozhodně neodradí od toho, aby se autem nepřiblížili.
Vím, jak to vypadá denně kolem Hradčanské a Dejvické - tam máš šanci zaparkovat tak ráno mezi 7:30 - 8, jinak ne.
Vidíš. A o pár metrů vedle zejí garáže prázdnotou.
Máš namysli které?!? NTK?!?
Tam tě ale celodenní parkování vyjde dost draho.
Pokud se to ukáže jako potřebné, tak se snad najde investor který tam koupí pozemek a postaví parkovací dům a tam bude místa pronajímat. Při plné vytíženosti v pracovní dny a ceně stovka za den se náklady vrátí už za 25 let a pak to začne vydělávat. V čem je problém?
Za stovku na den ti tam nikdo parkovat nebude.
Chce to P+R parkoviště za 20/30 na den.
Návratnost takové investice bude něco málo přes 100 let (to do toho nezapočítávám provozní náklady).
Hlásí se nějaký investor?
Jistě, návratnost se pak prodlužuje na dost dlouhou dobu.
Nicméně pokud nasadíš vysokou cenu, může být návratnost ještě delší.
Co je ekonomicky výhodnější - mít plnou garáž za akceptovatelnou cenu nebo mít garáž prázdnou za nehoráznou sumu?!?
To je na zvážení investora. A myslím že běžný investor by plánoval návratnost kolem 10 let, to by parkovné pak vycházelo zhruba na 200-300kč/den
Nicméně já to sem píšu kvůli připomenutí toho kdekdo považuje za samozřejmost že město se postará o dostatek parkovacích míst, dá je motoristům k dispozici zdarma a přitom ten samý dokáže nehorázně držkovat že veřejná doprava a cyklisté jsou nehorázně dotováni a jak k tomu přijdou.
Aha, takže to se netýká mě.
Také se Tě to týká. Psala jsi o neexistenci parkoviště a z kontextu jsem měl dojem že se domníváš že by se o to měl postarat ing. Seňák z Magistrátu.
Ale je možné že jsem jenom špatně pochopit Tvoje příspěvky.
Ne, na parkoviště jsem původně vůbec nenarážel,a protože to je poněkud problematická záležitost.
Psala jsem o prostém parkování lidí stylem "kde se dá" s tím, že se to z Hráči a Dejvické přesune výš, čímž se dole poněkud vyčistí vzduch.
Jak tady pozoruji tuhle diskusi, tak mě napadá.
Co brání zaměstnavatelům, aby zaměstnancům přispívali na parkovné Xset Kč/den? Když je na venkově nějaká fabrika, tak samozřejmě ve své režii vybuduje a provozuje nějaké parkoviště pro zaměstnance, což ji pochopitelně snižuje zisk, ale proč by totéž, jen přeneseně na jiný subjekt nemohli dělat pražští zaměstnavatelé.
Teď jsi na to kápnul, Petře.
Ono totiž nejde o firmu, co před fabrikou postaví parkoviště.
Jde o masy státních zaměstnanců, "zaměstnanců" neziskovek, příspěvkových organizací a vůbec těch všech institucí, jejichž primární pracovní činností je odůvodnit vlastní existenci, ať to stojí co to stojí. Ty stát štědře sponzoruje, ale nemá na to, aby každému referentovi platil parkovné, to platí jen těm vyšším úředníkům, včetně šoférů
Návod, jak snížit dopravní zátěž centra je celkem prostý, viz Machův seznam "úřad na zrušení" www.nechtenasbyt.cz/urad.
K dalšímu omezení dopravní zátěže a zefektivnění celého procesu povede fenomén "práce z domu".
Bude jistě levnější nechat úřednici většinu pracovní doby chatovat z domova, než jí platit kancelář, servis, uklízečku, atd.
Zrovna se chystám něco takového navrhnout jedné pojišťovně, podkladů o neefektivním využívání pracovní doby mám až děsivě mnoho a všichni budou asi tou průkaznou statistikou zadkočeni a překvapeni. Pokud ten, kterého si platím, třeba formou pojištění, v pracovní době kafrá a nepracuje, okrádá mě.
Stejně tak mě okrádá policajt, co ve službě spí, nebo úředník, co místo práce čumí na hambatá videa.
Necháte se okrádat?
Já už ne, a žádný anonym to nebude.
Tak je to věc každého zaměstnavatele, jaké bonusy svým zaměstnancům poskytne.
Z mého pohledu je ale nutno rozlišit, kdo tím autem musí nezbytně jet, protože v blízkosti bydliště nemá vhodné spojení busem nebo vlakem a kdo jím jede jen z vlastní lenosti a pohodlnosti, protože ho nebaví jet příměstským spojem.
Neznám přesná čísla, ale tipla bych si, že těch druhých bude víc.
Jo a k té formulaci "plná garáž za akceptovatelnou cenu nebo garáž prázdná za nehoráznou sumu". Přesně vystihuje problém.
Lidé si neuvědomují jaká je skutečná cena veřejného prostranství a že přijde jim samozřejmé že by za jeho zabrání neměli (skoro) nic platit.
Lidi si to uvědomují velmi dobře :)
Jakmile by mělo jít nějaké veřejné prostranství nebo veřejný prospěch přes jejich pozemek, stávají se z nich cenově uvědomělí občané a vzniku veřejnému prostoru se brání o 106 :)
Ten co mě dal -1 bod by se měl zamyslet nad svým vnímáním reality a vysvětlit mi, proč lidi většinou neprodají pozemky na park, školu, nemocnici, cyklistickou stezku či obchvat který by vysvobodil desetitisíce jejich spoluobčanů , za dobrou cenu , ale snaží se z toho vyrazit majlant ? :)
Samozřejmě, protože si na veřejném prostranství za své peníze vybudovali veřejnou infrastrukturu, a tu v souladu se zákonem mohou využívat oni i ty. Nevím, co se ti na tom nelíbí.
Naprosto nechápu proč bychom měli ze společných peněz platit budování infrastruktury kterou nepotřebuji a nemám ji jak využívat a navíc k tomu dával někomu zdarma do užívání společný veřejný prostor. Pokud o to někdo stojí, tak ať si nějaký ten pozemek koupí a pronajme a tuto infrastrukturu zacvaká ze svého a nezatěžuje mě svými požadavky na společný rozpočet.
Nebo ať neřve když někdo žádá to samé.
Mluvíš o cyklostezkách, že.
Nikoliv. Tentokrát mám na mysli provozní dotaci veřejné dopravy.
Dotace veřejné dopravy je infrastruktura?
Dostal jsem ho! YEAH! A parkovací místa slouží všem? PŘESNĚ o tohle mi v příspěvku na který reaguješ totiž šlo.
Parkovací místa totiž neslouží zdaleka všem lidem. Jejich uživatelé rádi na jednu stranu vytrubují že na ně mají zcela samozřejmý nárok (byť vůbec nejsou zdarma), ale na druhou stranu vyřvávají jaká je donebevolající nespravedlnost když město postaví nějakou infrastrukturu kterou ONI nevyužívají.
Ta třetina domácností zní sice velice romanticky, ale nezapomeň, že mnoho a mnoho domácností je složené z velmi starých důchodců, invalidů, nebo psychicky nemocných lidí, neschopných řídit. Tyhle když odečteš, dostaneš se k úplně jinému číslu.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Infrastruktura
Jak A ?
Od vás jsem dostal wikipedia link bez vysvětlení už tolikrát, že jsem si myslel, že je to asi ta nejlepší odpoveď na vše :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lhotse
Aha. Ty jsi ženská (nedávno tu běžel vtip o ženské logice).
Hm pěkná odpověď takový vtip , člověk který tady wikipedié často prská jako svatou hostií najednou není schopen debaty, když dostane odpověď že by si měl nastudovat téma o kterém hovoří, tedy infrastruktura.
Že vy budete ještě puberťák Hraboshi, co ?
Czech Point a to do běla.
Potřebovala jsem výpis z katastru, ale ačkoli já jsem schopná nahlédnout do katastru nemovitostí a potřebou parcelu i se stavbou si během chvíle najít, slavný Czech Point na přesné číslo parcely vyhledal 57 stran záznamů (za 2500,- Kč) - a to je na dané parcele jen jedna jediná garáž s majitelem již více jak 30 let... Nechápu, co tam může být za záznamy - to je snad až do dob osidlování dané lokality...
Díky tolika záznamům nebylo možné ani vyjet info o "stavbě na parcele". To snad má ta garáž evidovanou každou cihlu zvlášť, nebo co...
Navíc nebylo možné vyjet si sestavu na obrazovku (tomu fakt nevěřím) a vytisknout z toho třeba jen jeden list.
Další parcely nebyla ta skvělá aplikace ani schopná nalézt...
Takže stejně musím na katastr...
A to zcela pomíjím rychlost - zadat číslo xxxx/x trvalo 5 minut, přičemž nejprve se muselo zadat "xxxx" a aplikace se načetla, pak "/" a znovu se to celé načetlo a pak "x" a opět načtení...
Mám sto chutí narvat tu skvělou aplikaci někomu do brusele...
Nejhorší je, že bez výpisu z katastru nelze na dani z nemovitosti nahlásit změny - byť jde o úmrtí osoby, na kterou byla pouze uvedena korespondenční adresa... Ke změně majitele nedošlo...
Kocourkov je slabý slovo...
Asi se vloudila někde nějaká chybička a nejspíš kombinace několika různých.
Běžně problém není žádný, je to hned a přesně co člověk potřebuje.
No jo, jenže co si počneš za sklem na poště, že...
Bohužel zcela evidentně aplikace "nahlížení do katastru" pracuje na jiných principech a možná i na jiných datech než CP.
Ptala jsem se i, zda si to můžu vytisknout sama a ona mi to kontrole potvrdí, ale to nelze.
A není lepši si teda pro výpis zaběhnout přímo na katastr? Je to taky hned a pokud je tam někde u toho zápisu problém, tak to můžou sami i nechat opravit.
Já teda dělám přiznání k daním z nemovitostem jen podle toho "výpisu", co si sama udělám od počítače veřejným přístupem. Potřebuju tam správné údaje, ale jak si je zjistím, bylo dosud finančnímu úřadu jedno. Jestli by se mu nezdály, má zdroje, jak si to ověřit sám.
Ano, teď jsem se s paní na nemovitostech domluvila, že žádný výpis nosit nemusím, vytiskla si to sama z toho katastru.
Ale byl to náročný půlhodinový rozhovor, kdy se mi v jednu chvíli snažila i namluvit, že majitelem garáže nejsme my, ale družstvo vlastníci dům...
Jen doufám, že to do středy udrží :o)))
Tak tohle byla výživná pauza na oběd. Teď jdu aspoň zakousnout chleba...
Takže komunikační a ne technický problém, běžný osud nás lidu, co si dovolujeme občas ze zákonných důvodů obtěžovat úředníky.
Na jednu stranu pochybení paní na FÚ, protože chtěla výpis z katastru. A teď to dorazila tím, že je to majetek družstva...
Na druhou stranu je ale stejně divný ten CP, který na dané parcelní číslo vyjel 57 záznamů, což musí být členové družstva, ačkoli daná parcela podle náhledu do katastru tomuto družstvu nenáleží a stavba na ní také ne.
Jsem ochotna na vše zapomenout, když to do středy paní na FÚ udrží a přiznání k dani z nemovitosti bude zdárně dotaženo na platného majitele :o)))
Nejhorší na tom je, že kdyby se člověk nesnažil mít věci v pořádku, tak se z toho finančák podělá a naúčtuje penalizace...
Stále mě vytáčí používání anglické transkripce místo české. Zrovna teď mi přistál v poště mail s předmětem:
"Tipujte zdarma na hokej v Sochi a..."
Navíc to pořád čtu jako Sochy a přemýšlím, kde že je ta výstava sportovních soch či co to má znamenat.
Pamatuj na to, že u nás je populární teze, že všelijakým přechylováním a přejmenováváním čeština uráží původní významy cizích slov :)
A restaurant Sochi je v Praze, třeba se jedná o toto místo :)
Co by asi v Сочи řekli na naše Soči :)
Rozhodně je to víc 1:1 než Sochi.
Jde mi o to, proč používat anglickou transkripci ruštiny, když existuje česká. Zrovna tak bychom mohli psát Sotschi, jako to píšou Němci.
Není to debata na téma jestli Jana Husa upálili v Kostnici nebo v Konstanz.
Jenže Husa neupálili v kostnici ale ve městě pojmenovaném dle římského císaře :)
Já jsem naštěstí na tyhle věci zvyklý. Většina obcí v mém okolí své jméno získala až po roce 1945, takže jakmile člověk čte něco staršího, pořád musí mít na mysli, že Alt Ehrenberg jsou Staré Křečany, Hilgersdorf je Severní, apod.