Léta jsem jezdil na horském kole s přesmykačem ovládaným horním tahem lanka. Nyní plánuji pořídit nové kolo, to je ale uzpůsobené pro spodní tah. Preferuji sportovnější jízdu i náročnějším terénem, a tak mám trochu obavy z vyšší náchylnosti na poškození a rychlejšího zanešení bovdenu. Prosím o rady, jaké jsou nejvýraznější rozdíly v obou systémech a jejich výhody a nevýhody.
Jsem spokojenější s horním tahem. Měl jsem na jednom kole i spodní tah a fungovalo o trošku hůř. Jezdil jsem na něm, ale jen do práce, takže jsem to moc neřešil. Nakonec mi ho ukradli, takže už to nemusím řešit vůbec. Obě řazení byli DEORE. Na lanko vedené spodem jde veškeré bláto od předního kola.
A já si vždy myslel, že horní nebo spodní tah je o tom, jestli mi smyk bez tahu lanka shodí řetěz na malý nebo naopak na velký pastorek. Z tohohle pohledu mi přijde šikovněší, aby se na větší pastorek řadilo tahem lanka a na menší uvolněním.
O tom je top-swing nebo down-swing...
Ale houby. Tohle se snad u presmykace vubec nedela - tedy myslim inverzni chod.
Top-swing
http://www.mtb-forum.eu/mountainbike-forum...
Down-swing
http://www.mtb-forum.eu/mountainbike-forum...
Jedna se o pozici pracovni casti proti objimce.
Přesně tak.
Top x Down swing se liší umístěním objímky oproti vodítku (nad nebo pod).
A obě provedení lze použít se spodním i horním tahem (tedy 4 kombinace celkem).
Inverzní pružina přesmykače neexistuje jako existovala u Shimano přehazovačky.
V zime mi loni spodni tah zamrzal a v mechanismu smyku se mi obcas zachytil kaminek pod zlabkem, kterym je lanko spodniho tahu vedeno.
Tak jsem zmenil tah na horni, zlabek odbrousil mikrobruskou a bowden zakoncil na tomhle: http://surlybikes.com/parts/small_parts/cable... , jen jsem to pripevnil k objimce stareho presmykace, ze ktere jsem samotny presmykac uriznul.
http://img5.rajce.idnes.cz/d0503/8/8691/8691206...
No vypadá to zajímavě, ale nevím, jestli bych se do toho pouštěl:-)
Abych byl konkrétní, jedná se o kolo Kellys thorx 30. Tak trochu mě napadlo, jestli by nešlo přehodit vedení od brzdy a vedení přesmykače. Zadní brzda je totiž vedena pod štanglí...
Brzdu muzes presunout libovolne, at uz to je "V", mechanicka kotoucovka, nebo hydraulika. Ale pro horni tah musi byt ten presmykac uzpusobenu a mit na sobe zakonceni bowdenu. Nebo by musel byt prislusny navarek na zadni strane sedlove trubky. Jinak budes muset udelat neco podobneho, jako ja.
Zeptám se jinak: Od té doby, co i na silničkách je řazení standardně na řidítkách, má spodní tah nějaké výhody?
Spodní tah je vhodný na rámy, kde by nebylo vhodné mít vedení horem.
To je dnes třeba poměrně dost fullů, kde tak vychází jak hadice, tak bowden k přehazce lépe spodem (ať už po spodní rámové trubce nebo vnitřkem rámu). Horem bývá někdy větší problém práce vedení při pružení.
No a když už vede hadice a jeden bowden spodem, tak se vede spodem i vedení k přesmyuk.