Tak už tady máme zase vánoce (od čtyřiadvacátého druhé, nebo třetí ?) Před chvílí jsem lelkovi dobastlil nové brzdy a asi zítra mi dorazí nové ráfky a náby na treka.
Máte někdo tip na web s věrohodnými popisy výpletů, určováním délky drátů, školu centrování ? Jednou se musím osmělit. Furt sice ve mě přežívá trauma z nedocentrovatelných socialistických galuskových ráfků. Ale to musím zlomit...
Coby přímo mantra výpletů byly považovány tyhle stránky ;-)
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Jak moc je to poplatné současnosti ale netuším...
Trochu sofistikovanější metoda
http://www.machinehead-software.co.uk/bike...
Vyplétání a centrování, tentokrát ve 4 českých kapitolách ;-)
http://www.ambike.com/category/servis-udrzba...
Díky díky ! Dlouhé zimní večery mi s tímhle budou krátké...
Tady by sis taky mohl vybrat:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9...
http://i00.i.aliimg.com/img/pb/871/669/374...
http://www.dhresource.com/albu_317904736_00-1...
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/609975486/YS...
Textu je k tomu hromada, snad se podle toho dá něco udělat :-)
A držím palce! ;-)
Různých rad i "rad" se po netu toulá hodně. Mě šlo hlavně o doporučení věrohodného, nebo osvědčeného. Začnu bádat. Minimálně to počítání délky mě zaujalo. To se mi zas doma nashromáždí různě dlouhých drátů, než se dopočítám těch správných :-)
Chceš telefon na servis, kde ti to pak dají dohromady?!? :o)))
To doporučení není od věci, já sám jsem podobně skončil párkrát, když mi z ráfku nakonec vyšla nedefinovatelná křivka.:-) A to jsem měl vždycky novej centrklíč.
Děkuji ti, náčelníku, že jsi se mě zastal :o)))
Co bych pro tebe neudělal. S centrováním jsem skončil, když se nepovedlo ani tehdy, kdy mi korespondenčně hejbal rukama sám Bejbís, tehdejší nestor všech centrovačů tady. On ale centroval na tisíciny a já neměl hodinky.
Rozhodně se toho neobávej, naučit se to dá, i když je samozřejmě lepší to někde okouknout než se to učit podle návodu.
Já se to podle návodu naučil (klasické výplety 3 x nebo 4 x křížené, jiné neumím), zpočátku mi jeden výplet trval i sedm hodin (!), pak jsem to zvládal pod tři hodiny - jsem dost hračička. Ovše, nervy to byly vždycky a taky jsem byl u toho hodně sprostej, to "do prd.le" patřilo k nejslušnějším výrazům, který jsem chrlil :-)
Trochu problém jsem měl někdy s určením délky paprsků. I když jsem používal zásadně náboje shimano a ráfky remerx a měřil jsem s přesností na cca půl milimetru (přesněji to snad sni nejde), tak někdy to nevyšlo - byly dlouhé. To jsem nedokázal pochopit - stejný vzorec, stejné náboje, jen jiný typ remerxových ráfků - prostě někdy to byl průzkum bojem.
No a samozřejmě doporučuji aspoň tu nejlevnější centrovací stolici z Kupkola - nebo třeba si ji jako šikovný kluk vyrobíš třeba ze staré vidlice, na kterou navaříš úchyty pro stavítka, se stolicí to jde mnohem líp než bez ní.
Tak držím palce a hlavně dej vědět, jak to šlo a kdes třeba udělal zpočátku chybu - rád se poučím (i když teď už výplety kupuju většinou jako celky) :-)
Podle tohoto vzorečku to spočítáš naprosto přesně a návod na výplet je třeba na: http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/vypletani...
Takhle na první pohled se mi zdá, že ty vzorečky nereflektují šířku náby (vzdálenost přírub), a hloubku ukotvení niplu (beznýt, nýt, dvojitý nýt), pouze to kompenzují členem +2 resp. +3 (mm). Nějaké zjednodušení chápu, odmocnina a druhé mocniny při důsledné aplikaci Pythagorovy věty by to trochu zkomplikovaly, ale pro malé průměry kol to může být problém.
Krom toho, na pravou stranu výpletu se dnes kratší dráty nepoužívají?
EDIT: Ha, ten vzoreček na obrázku je přesně to ono:-)
Nezkoumal jsem vzorec do detailu, nicméně při použití tohoto vzorce jsem bez problémů vypletl kolo s nábojem o různých průměrech přírub a dráty končily přesně jak mají tzn. s hlavičkou niple. Je asi pravdou, že by šel použít i jiný vzorec, popř. nějaký "spocalc", ale když jsem zkoušel různé výpočty, výsledky vycházely rovněž různě. Při použití tohoto vzorce a zadání hodnot již vypleteného kola (jen pro kontrolu) vyšel výsledek naprosto shodně s délkou použitých drátů vypleteného kola.
Chápu, že jednodušší je dosadit hodnoty do tabulky a přečíst výsledek.
A ty 3 mm navíc jsou u tohoto vzorce právě proto, aby závit drátu končil nahoře v hlavičce niplu.
Poměr drátů pravé a levé strany závisí na tom, jaký náboj se vyplétá. Mě kdysi učili, že na zadním náboji na stranu kazety uberu 1 mm a na druhou stranu přidám. U kotoučovky na zadním náboji bych nechal vypočtenou délku a na straně kazety bych ubral 1 mm.
Asi už jsi to dááávno vyřešil, ale pro příště je tu ještě jedna vychytaná věcička ;-)
Pokud tedy máš mobil nebo tablet s Androidem...
https://play.google.com/store/apps/details?id...
Stačí na mě nespěchat a výsledku se doberu. Starým ráfům jsem přidal půl roku životnosti, teď ale už se konečně schyluje k přepletení :-)
Změřeno (3D !! :-)) a spočítáno (plus mínus autobus) už mám. Teď jaké dráty ?
Samozřejmě nerez, chci černé. A radši pevnější, na jistotu (jako byly ty doteď vypletené)
DT Swis ? Sapim ? Berg ? Nebo máte dobré zkušenosti s jinýma ? A kam nejlépe na ně ? e-shopy je nabízejí minimálně a ještě tak podivně. Potřebuju jich přes stovku (plus nyple), takže je mi vcelku jedno, odkud až půjdou. ď
Sam za sebe radim DT Swiss alpineIII.
Neznicim je ani ja...
http://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT...