Moc se mi líbily níže uvedené příspěvky, zvláště pak od tech z Vas, kteří vážně technicky rozebíraji elektro provo, nabíjení a pod. Sám jsem si to všechno dávám už půl roku dohromady, ale protože chci kolo používat na skutečně dlouhé výlety při leteckých zájezdech ve světě, váha a doba provozů akumulátorů mi zde naprosto nevyhovuje. Když se však dívám na váhu a výkony malých leteckých benzínových spalovacích motorků, které se pro výkon 2-5kW pohybují od 0,5 do 2 kg, začínám vážně přemýšlet nad elektrickou pohonnou jednotkou (motorgenerátor) o výkonu okolo 500W. Docela bych přivítal, kdyby se něco takového dělalo na profesionální úrovni, takže jestli někdo víte o nějakém výrobci, prosím ozvěte se.
To není nejlepší nápad, už jen s přihlédnutím na cenu těchto modelářských benziňáků. Chybu vidim v jeho značně nevýhodném použití v kombinaci s generátorem, kde při převodu mechanické energie na elektrickou a zpět přicházíte o značnou část energie, takže účinnost tohoto pohonu bude mizerná. Spíš bych viděl vhodnější použít tyto motory k přímému pohonu. Tyto motory jsou ale konstruované pro použití výhradně v leteckých modelech. Mají velmi odlehčenou skříň a proto nejsou vhodné pro namontování nějakého řetězu nebo řemene přímo na hřídel motoru kvůli přílišnému bočnímu tahu na hřídel. Bylo by potřeba použit reduktor, jehož výstupní hřídel bude stranově zatížitelná a hřídel samotného motoru mude namáháma výhradně na krut. Nicméně asi nemusím říkat, že použitím motoru pro jiné účely než modelářské ztrácíte záruku motoru. Za sebe říkám, kupte si malou šikovnou babetu, ta poslouží jistě mnohem lépe a cenově je na tom v podstatě jako modelářský benziňák někde kolem 80ccm.
Ahoj Radku
Babetu odmítém, ja chci na kole šlapat ale jako už pomalu dědek bych žádný velký dojezd neudělal. A s tou babetou se mi také do letadla, nebo na střechu auta nechce.
V účinnosti problém nevidím, jestli ztratím pár wattů, by mi až zase tak nevadilo. Nesmírně se mi líbí motorek v předním kole, který dělají germáni. Hlavní problém je že není tak zpřevodovany jako když by byl někde na talíři ale ta elegance je úžasná. Z mechanických ůprav mam hrůzu, proto v každém případě bych zůstal u elektropohonu kola. Za nejdůležitější považuju malý lehký nenápadný zdroj, a tady pořad si myslím než jít cestou těžkých AKU, tak raději sehnat, nebo vymáknout 500-watový malý motorgenerátorek.
Nesmírně se mi líbí letecký motorek MVVS(kapalinou chlazený 7HP necele 2kg), který dělají někde v Brně. Cena je sice okolo 20 táců, ale při zlomkovém výkonu, který z toho chcí pro pohon odebírat, by se zas nemusel tak moc opotřebovávat. Žádné převody ani řemínky, alternátor nebo dynamo bych hnal přímo na ose motorku. Jako starý regulačnik a programator to snadno urejduju přes buzení v optimálním režimu (jen jej znat) pomocí procesoru - ted poušívám CYGNALy. Přdstavoval bych si to vměstnat do nějaké malé skříňky ze které by čouhal akorát výfuk. Tu bych umísil někde na zadní rám kola nebo zadní vidlici.
Kdyby někdo viděl podobný motorek s polovičním až čtvrtinovým výkonem, ozvěte se. Jeho váha by mohla být i pod 1000gramů a celé i s dynamem by to mohlo být tak do dvou kil.
Tož motory MVVS jsou dobrý motory. Opotřebování bych se nebál, benzinové motory mají na rozdíl od žhavicích mnohem větší životnost. Možná by bylo výhodné nepohánět dynamo napřímo ale použít převodu mírně do rychla. Tyhle motory mají poměrně malé otáčky, ale vysoký kroutící moment, takže by motor pak běžel na nízké otáčkyt, což by přispělo jak k nižší spotřebě, tak i k životnosti motoru. Mohl byste s sebou vozit i malý a lehký akumulátor určený k napájení modelářských startérů. Ten by mohl být za jízdy dobíjen podobně jako autoakumulátor a mohl by být využíván ke startování motoru a osvětlení nezávislém na chodu motoru. Startování bych realizoval přímo dynamem. Zmiňovaný převod by toto startování usnadnil.
Nicméně, za 20 táců bych pořídil asi vážně tu babetu, šlapky to taky má :) .
No ono existujou i levnější motory s nižším ale stále dostatečným výkonem, ale nemají kapalinové chlazení a musel bych je chladit pomocí vrtule. Cena pak je okolo 10 táců i nižší. Ale ta vrtule se mi ne a ne líbit.
O akumulátoru jak pro startování tak pro velice krátkodobý provoz také není pochyb, ale maximálně do 1 kg. Pro mně je však velká neznáma samotný provoz benziňáku, jeho provoz při nižším výkonu a odtlumení jeho hlučnosti. Na tom budu chorobně trvát a už jsem odeslal maily ke konzultacím s výrobcem, jestli na toto téma budou ochotní se mnou debatovat. Také nemám ponětí o vhodném dynamu. Moc se mi líbí motorek od "Best motor" na který mne navedla diskuse na těchto webových stránkách a který jak se domnívám může sloužit i jako dynamo. Ale ještě budu zkoumat i české výrobce.
Znovu odmítám babetu, nenechám si sebrat pocit z jízdy na kole. K tomu bych si ostatně nehledal diskusi na těchto stránkach, ale někde na motorkářsko-motoristických stránkách. Na tu cenu se také dívej pohledem koničkáře a ne pouze účelovým pohledem. Mám kamarády, kteří jezdějí i na 70-tácovém kole denně do práce, a rekord má 180-tácové s kevlarovým rámem (a není to pro závodění). Já si to nestavím pro jízdu do zaměstnání, tam bych určitě zůstal u akumulátoru. Pro svých 10 kilásků do práce a 10 zpět ostatně ještě, jak doufam, dlouho ani ty akumulátory potřebovat nebudu.
Díky za příspěvek, zdraví Eman.
Samozřejmě existuje mnoho jiných motorů, např. motory Titan, ZDZ, Roto, Solo, ale nevím o žádném (krom MVVS), který by disponoval vodním chlazením. Co se týká hlučnosti, nejlepším řešením jsou nádherné duralové výfuky co dělaji v AMT. Je možno se domluvit, udělaj i na zakázku prakticky pro jakýkoliv modelářský motor. http://www.amtmodel.cz/
Ke snížení hluku přispěje i pružné uložení na silentbloku, s tím jistě pomůže výrobce, jistě poradí i pan Stanislav Čech prodávající motory Titan. Samozřejmě bude nutné z hlediska chodu motoru zařadit vhodný setrvačník, bez něho by motor neběžel, anebo by se rozběhl do nekřesťanských a pro něho nebezpečných otáček. Nutno se opět poradit s výrobcem.
Mám pocit že v roli setrvačníku by mělo bohatě stačit to dynamo. Elektronika by měla umět dostatečně rychle zareagovat a zatížit motor při přrkročení otáček (např dobíjením malého AKU) než zapracuje zpětná vazba a ubere plyn. To je všek elektromechanická záležitost a tudíž pomalejší reakce.
Při vrtuli na ose motoru je přirozená zpětna vazba nárust zatížení s otáčkami. Tady to budu muset řešit elektronikou. To je samozřejmě jen při volnoběhu, pokud ještě nejedu. Pokud už jedu, jdou přebytky právě do pohonného motorku kola a jak přidávám plyn, tak vzniká čím dál tím více přebytku pro pohon elektrokola (až spálím motorek i generátor he he..).
Zdravím, náhodou jsem našel toto fórum a jako modelář a uživatel benzínových moturů bych se podělil o zkušenosti a troch Vás asi zklamal. Protože tyto benzínové modelářské motory asi opravdu použít nebude možné a to kvůli chlazení a to i \"vodníka\" mvvs na kole se to prostě neuchladí. Musí být proud vduchu, je na to motor konstuován dokonce na konkrétní zatížení(vrtule). Další problém vidím ve startování to si na kole nedokážu předsavit. Další problém bude možná překvapivě s životností, která je sice větší než u žhavících motorů, ale u těch se udává životnost v HODINÁCH!!! Navíc si nejsem jist jestli trvalé zatížení modelářských motorů nevede k jejich destrukci(časem). let modelu trvá caa 10minut pak přistání oddech natankovat a zase do vzduchu. Takže si myslím že že modelářské motory prostě nee. Navíc je třeba mít k motoru připojené procesorové zapalování napájená 5V.
Jak ti bude kolo, motor smrdět benzinem, tak ti ho do letadla stejně nevezmou. Viz čtení na outdoorech o letecké přepravě benzinových vařičů.
Jak ti bude kolo, motor smrdět benzinem, tak ti ho do letadla stejně nevezmou. Viz čtení na outdoorech o letecké přepravě benzinových vařičů.
Pak už jenom vrtuli a křídla. Kam se hrabe Tleskač
Muzes trochu osvetlit proc nemuzes brat baterie pro asistovany pohon bicyklu do letadla a na delsi zajezdy - je to kvuli:
1/ vaze - nechci priplacet za bagaz:
2x18Ah je asi 12Kg ta sama kapacita v NiMh nebo Lithiu bude jen par kg (dale baterie do letadla narozdil od benzinaku smi - maji certifikat).
-zatim jezdi na gel.agm - pristi rok tu bude nova generace olova s 2x vyssi energetickou densitou tj. cena olova za vykon NiMh pak muzes jen prejit na lepsi baterie, pohonny/nabijeci system zustane stejny..
2/ planuji dobrodruzne cesty - nevim zda budu moci dobijet:
Dela se i skladna fotovoltaika, ktera se da srolovat apod.
Viz. prislusenstvi k lodim apod.. Jinak nase debilocivilizace bohuzel pronikla jiz temer vsude takze najit zastrcku by nemel byt problem..
Plus el. motor/pohon je mnohem spolehlivejsi/bez udrzbovy, je stealth cili nedela rambajz domordci te neuvari v kotli apod..
Cili shrnuto elektrika jasne vyhrava, porizovaci cena je mirne vyssi, ale naklady rozlozene v case a vyhody provozu to jasne vykompenzuji..