Už jsem tady četl různé elaboráty o výběru kola, někteří s tím mají nějaký problém, ale na tebe nikdo z nich nemá ani hodně vzdáleně. Tohle už je asi pátý téma a pořád nevíš cobys a jak.
Nevím co bys chtěl ještě abychom ti řekli víc než už tady bylo každým asi tak pětkrát řečeno. Pořádně si to znovu přečti a musí ti být jasno.
Konečné rozhodnutí je stejně jenom na tobě.
Ale budiž kolegovi ke cti, že fofrem pochopil potřebu přiměřenosti kola ke způsobu jízdy. Začalo to demoverzí kola a už je u opravdu použitelných kousků :-)
Ano, jeden z mala. Asi ma k dispozici vic penez, nez je u tazatelu na tuhle desetitisicovou tridu kol obvykle a dal si to vysvetlit.
Asi bych se spíš klonil k tomu prvnímu a deset kvaltů rozhodně není ten důvod. Nějak je mi ten popis "sympatičtější" :-) Ale třeba je to jen osobní mylný dojem.
Jo a klidně jsi mohl pokračovat v nakousnutým tématu. Akorát to vzít zleva odezdi. Takhle už to začíná být trochu nepřehledné. Aspoň ty témata v názvu čísluj, nebo tam piš data založení ;-)
http://www.superiorbikes.eu/cz/porovnani/?rok1...
Bral bych 2012. Netusim, jake jsou naboje ty na modelu 2013. 2x10 nebo 3x9 je celkem jedno. Oboji se jezdi a na oboji si zvyknes. A kazde ma jine vyhody a svoje priznivce.
Vidlici bych zkusil vymenit v kazdem pripade. Uz ses na ni ptal?
Nakonec po několika různých obchodech sem dospěl k tomu, podle toho co mě bylo řečeno, že nemá smysl kupovat drahou vzduchovou vidlici, dejme tomu na "horší" kola (oproti kolům za 25 a výš), které tu mám vybrané...Jdete ruku v ruce s ostatními díly a pro mé účely bude dostačující pružinovka...Tož tak asi:-)
Tohle ale trošku kulhá. Pružinovka nemá ani zdaleka takovou možnost doštelování a citlivost, jako vzduchovka. A to u vidlice do terénu je dost podstatné. Na turistiku po lesních cestách s občasným kořenem a ďourou ale bude určitě stačit, pokud alespoň trochu bude odpovídat tuhost pružiny váze. Takže vol podle preferencí.
To je blbost, kterou si overis, az se projedes na kamaradove kole se vzduchovou. Vyzkousej si nekde dve podobna kola, jedno s pruzinou, druhe se vzduchem. A jen si treba parkrat za sebou sjed obrubnik. Myslim, ze rozdil by mel poznat i uplny laik.
Jo, jsou discipliny, kde by mohla byt pruzina lepsi. A jsou specialiste (Mlok), kteri maji na celoperu pruzinovou vidlici stejnou, jako ja mam ve variante vzduchove. Ale ti uz vedi presne proc a na co to je dobre. Na takove to domaci jezdeni bude vzduchova daleko lepsi a pohodlnejsi. Kdyby Ti ji vymenili za toho Raidona do 2000 (neco za praci, neco za riziko, ze tu pruzinovku neprodaji), na Tvem miste bych nevahal.
No tyhle ceny jsou nejlevnější, které sem u těchto kol našel...naštěstí jsou u nás:-) No a panové mě řekli, že by do toho nešli a pokud tak už něco pořádného (4000+)...možná by to pak neprodali nebo nevím, ale dali by dolů pouze 1000 a tyhle stávající vidlice jsou všude za 2000 a víc, takže by se to o další 1000 prodražilo...
S tim musis pocitat. 1000 dolu je podle mne rozumne.
Jasne, lepsi nez Raidon by byl drazsi Epicon, ale na Tvoji vahu by i Raidon mohl byt dostacujici.
Nebo pocitej s tim, ze k pristimu jezisku bude Epicon, ale tu stavajici pak uz neprodas.
Sam jsem se po delsi dobe presvedcil, ze na vidlici by se setrit prilis nemelo...
Hlavne si over, kterou velikost ramu, zvlast jestli jsi na rozhrani velikosti. Mensi bude hravy do terenu a mozna budes potrebovat vymenit predstavec za delsi, vetsi bude klidnejsi spis na cestovani nebo provoz na upravenych cestach a na asfaltu a mozna budes trochu zkracovat predstavec.
Ještě sem zapoměl uvést, že u kola 2013 je v ceně po dobu životnosti kola (dokud jede), jakýkoliv servis za poloviční cenu...
Jestli jsi trosku manualne zrucny, za chvili si budes kolo z vetsi casti servisovat sam. Ja ted dal kola do servisu, protoze jsem byl liny tomu venovat cas, ale jinak...
Mozna by to ale vyresilo ten rozdil ve kvalite komponent. Proste bys to do servisu dal casteji... Ale i tak bych bral spis to srazsi. Co kdyz se treba prestehujes?
I levný servis se ti na špatném a levném kole hodně prodraží, pokud si neumíš všechno měnit a seřizovat sám.
Teda ženský jsou nerozhodný, ale na tebe tedy nemá žádná.
Pamatuj, že kdo moc vybírá, přebere...
Ženský to maj jednoduchý. Uviděj červený kolo a výběr je hotovej.
Však taky barva jezdí a né že né :o)))
A je fakt, že já si přesně takhle kolo vybrala.
Přišla jsem do krámu, věděla jsem že chci kolo v základu kolem 25 tis. a že chci GT a MTB a v dané sekci stál můj oranžovo-stříbrný brouček. Byla to láska na první pohled :o)))
No a pak jsem svému prodejci řekla, že buď mi ho sežene v požadované velikosti M nebo si ho holt koupím jinde :o)))
A za týden jsem měla kolo připravené podle požadavků (výměna pedálů, sedlovky, přidané doplňky apod.).
Jakýpak štráchy :o)))
Teď už jen zbývá doladit ten šatník :o)))
Díky všem za rady. Vyberu nejspíš 2013.Důvody:
a) provedení v červené, bílé a šedé mě hned zaujalo a hodně se mě líbí, kdežto ta šedá 2012 je taková nemastná neslaná ani sem si ji nejdřív v obchodě nevšimnul...
b)vidlice jsou srovnatelné, někdo preferuje to, jiný zas to
c) dle různých vláken zde napsaných rozdíl mezi alivio a deore není zas tak velký a záleží kromě jiného na váze a stylu jízdy, takže i s aliviem se dají dělat velké věci+na kazetě hg30 sme se dohodli že se vymění za hg50deore
Tož asi tak cérky a ogaři:-)
A tak při výběru mezi těmahle dvěma modelama už zas tak moc vedle nešlápneš. Pokud nejsi fajnšmekr, tak rozdíl mezi Alivkem a Deorečkem zas tak nepoznáš (kromě rozdílu 9/10q), ale vlastnost desátého kvaltu neumím docenit, mám devítku.
Tak hlavně ať dobře slouží a po nějakém tom kilometru poreferuj !
p.s. radka má pravdu, barva jezdí :-))
Jen ty naby nevim... Ale kdyz uz je rozhodnuto, hledat to uz nebudu...
I kdyby, tak pár sezon vydrží a vyměnit je pak není zas taková rána. Koukal jsem, že i v kameńáku stojí přední Deorečko 250 a XT 400 Ká.
Jen aby neodesly o hodne driv, nez bude treba menit rafky.
Bude hodně záležet jaký terén bude vymetat, samozřejmě, že v tvém, ale i našem pojetí terénu, by mu to kolo fakt dlouho nevydrželo, navíc by byl hodně limitován slabší vidlicí a po sezóně by měnil. Terén ho láká, ale nemyslím, že do toho půjde hned až takhle tvrdě :-)
Ted sem objveil zase kolo za stejnou cenu v deoréčkovém vybavení...http://www.maxbike.cz/horske-kolo-taupo-29/
áááá asi nikdy nic nevyberu:-)
Téměř vždycky máš něco za něco. Tady jsou zase kliky a převodníky "plecháče" Acera na ose s prehistorickým čtyřhranem. Když se smíříš s tím, že to za nějaký čas oboje vyměníš za něco slušnějšího, tak jinak snad kolo ujde.
Řekli mě že mě ještě 1000 sleví takže by tady ten maxbike byl za 16 000, ta 829 2013 za 16500...jak píšeš každý ma něco, ale ted vybrat co je lepší a co ne...jak říkáš ty kliky sou horší...ohledně ostatních věci bych měl vybrat které kolo??
Hele, s tímhle přístupem si moc nezajezdíš :o)))
Prostě to zkus a který ti půjde nejlíp pod zadek, to vem.
Su strašně nerozhodný no:-)...ale třeba auto sem měl vybrané za jeden den. U auta není co řešit, tady ty kola jsou jak španělská vesnice...ale ještě týden a už budu znát všecko:-)
Ale u auta je to přece úplně totéž. Udělej to úplně stejně jako když jdeš kupovat auto.
Když s ním to je těžký, on by chtěl celé dny jezdit všude možně cestou a spíš necestou, ale na kole pro volné projížďky po dobrých pevných cestách a jemu zatím pořádně nedochází, že to moc dohromady nejde.
Vždyť jste mě včera ty superiory chválili:-) A tento maxbike není v ničem zásadně rozdílný...
Nechválili jen jsme připustili, že by mohly stačit a že jsou na spodní hranici použitelnosti a když si pár dílů vyměníš za díly o třídu výš, že to bude použitelné kolo.
dejme tomu, že tady pro vás co kolama žijete je to na hranici použitelnosti, ale pro ostatní být nemusí...proto sem se na začátku ptal na otázku poměr cena/výkon, protože tomu nerozumím (ted už možná trochu jo)...a ne řešit každý díl...ikdyž s tím velkým výběrem co všude je se k tomu pomalu dostávám:-)
Když jsi mladý a sportovnější typ a máš představu kolik chceš najíždět km a hodně tě to láká do terénu, tak věř tomu, že je nutností míst dobré kolo pro bezpečnou a hravou jízdu, která tě bude bavit a ne unavovat. Kvalitnější kolo má dobré jízdní vlastnosti a je spolehlivé s minimální poruchovostí a nemusí se stále seřizovat.
Je lepši dát jednou 20 tisíc za slušnější kolo než než po krátké době 2 x 15.
Na kole s dobrými komponenty je mnohem lepší jizda a kvalita a spolehlivost se ocení zvlášť v terénu.
Kolama zijeme... Jenze podle toho, co a kolik jsi psal, ze chces jezdit, se do tehle kategorie dostavas taky. Takze pro Tebe zacinaji tahle kriteria platit taky.
No nejspíš zkusím jesi pujde trošku slevit ta 829 2012 a vezmu tu, protože se jeví jako fakt nejlepší z výběru. Studoval sem podrobně všecky díly a všechny jsou lepší a nebo aspoň stejné a nakonec i ta vidlice rock shox je kvalitnější...
Mám dojem, že to má pružinovou vidlici a ta nebude úplně nejlepši do terénu a na větší nerovnosti.
Zkusím jezdit na ni a jak si už tu psal na vánoce si naložím vzduchovku:-)
Ona špatná není a myslím, že bude i spolehlivá na méně náročný terén a může být, že ti bude vyhovovat i do budoucna.
Jo a když už se bavíme o těch vidlicích, jak je to s váhou jezdce x ta vidlice...různě sem četl že je po nějakém zajetí nutné seštelovat, když si třeba moc těžky nebo lehký apod. Když mám třeba jenom 72 kg je třeba řešit tu vidlici??
Pruzinovku nastavujes jen dotazenim na horni strane nohou. Ale rozsah je minimalni. Kdyz budes potrebovat vetsi zmenu, bude potreba vymenit pruzinu. Vzduchova je jen par fouknuti pumpou. Nicmene pumpa na vidlice taky neni zadarmo...
Kdybys mel komu v pripade vymeny tu pruzinovou venovat nebo za pak korum prodat, rekl bych, at to s ni zkusis. Jestli ne, prijdes o ten 1000, ktery by Ti za ni dali v krame. Ale zase to uz bude nejspis za rok... Dilema, no. 8-)
Je otazka, na jakou vahu je ta pruzina, se kterou to prodavaji.
O vidlici je treba se starat. Podivej se semhle http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/ na servis vidlic a podivej se na pruzinovou a vzduchovou. Tohle sice doma dela jen maly zlomek cyklistu a zbytek na to kasle uplne, nebo to da do servisu, ale alespon budes mit trosku predstavu, o co se vlastne jedna. 8-)
A ostatni servisni tipy a serizovani Ti k uzitku urcite bude. Zadne kolo (auto, letadlo, ... ) bez obcasneho doladeni fungovat nemuze.
Ale má jen 30mm nohy, což na 29" s koutočovkama není moc. Hlavně na řádění v náročnějším terénu.
Taky jsem mu to už psal, že to je jen do nenáročného terénu, tyhle jsou slabší, žádné skoky, hupy ani náročnější sjezdy.
XC 32 = 32mm.
http://www.sram.com/rockshox/products/xc-32-tk-29
http://superiorbikes.eu/en/archive/models-2012...
32 mm, nebo jsem nasel jine kolo?
Tak to beru zpět.
Myslel jsem tu XCR. Pokud bude brát XC 32,tak nohy by mohly být OK.
Už se v tom začínám nějak ztrácet. :-)
Podle ofico stránek http://superiorbikes.eu/cz/porovnani/?rok1=2012...
má vidlici XC 32
kolo je správné a 32 mm taky...
Tak nové kolo doma asi hodinu...Jedu ho projet a při hození převodu 1/1 řetaz jak kdyby spadnul a vypadá to že se zohnul ten zadní měnič, protože se zarazil do vícekolečka a nejde s tím dělat nic...nevím co to způsobilo, ale na řetazu sem obejvil jednu uvolněnou spojku taky...zitra ráno vracím, snad to dá hned do cajku a vymění to bez dalších peněz...No mám smolu:-(
Že ty jsi řetěz narval mezi kazetu a výplet. :-)
Jakou spojku na řetězu máš vlastně na mysli?
No tož prostě než sem zareagoval a stačil přestat šlapat, tak se to tam hodilo a zohnulo...říkám tomu spojky z čeho je řetěz, z jednotlivých článků složený...
No uvidíš co ti na to řeknou.
Ale pokud by byl dobře seřízený doraz, tak by se to stát nemělo.
Právěže po prvním projetí a ozkoušení všech táců, se 10 vracela na 9 a pak zpět, tak doraz sešteloval...no a pak jedu první kopec, ujede pár desítek metrů na 1/1 a stane se toto...
No co sem se díval, tak zřejmě došlo k ohnutí řetězu a potom k ohnutí kladky zadního měniče a ta se dostala mezi kazetu a špice...hodil sem to do servisu a odpo uvidím...doufám, že to vymění za nové a vyreklamuje si to a nebudu to platit...
jak se ti mohl ohnout řetěz? :-)))
Proboha, ty si do toho musel šlapat ukrutnou silou?!? Do jakého krpálu si to jel?!?
To snad ani není možný,a by si tohle udělal na rovině!
Ale jinak ti teda musím říct, že si lepší než blondýna - tohle jsem teda nikdy nedokázala :o)))
Asi by ses měl naučit řadit...
jo dík za rady, možeš přijet a naučit mě to
Chce to cit - tomu se musíš naučit sám.
Je to stejné jako řazení za volantem.
Jestli sis podělal řetěz s přehazkou na 1/1 na rovině, tak bych si tipla, že jsi to tam sázel strašně rychle a neposlouchal si, jak to kolo reaguje při jednotlivých stupních. Jinak to není možný.
jel sem do lekého kopca, takže sem postupně cvakal rychlosti...Předtím když sem si zkusil 1/1 na rovině, tak mě spadl taky řetaz, ale nic dalšího se nestalo, nahodil se hned zpátky, pak už ne...
Spadl a nahodil se sám?!?
To asi nespadl ouplně...
Hele, jestli ti spadl řetěz, tak je potřeba doštelovat doraz. Tohle je klasická "bolístka" u novýho nezajetýho řetězu.
A pokud se ti to stalo na rovině, pak bylo potřeba to v kopci vyzkoušet obzvláště opatrně a ne při přehození zabrat do pedálů. Což si evidentně udělal.
Mimochodem - tohle je tvoje první kolo nebo už si nějak víc jezdil?!?
Spadnul, ale nahodil sem ho přeřazením...jak říkám postupně sem řadil, žádné rychlovky...už vidím, že mě řekne že si za to možu sám a je vymalované
Jestli se zpátky nahodil přeřazení, tak asi neslítnul až ouplně dolů. Na nějakém kolečku zůstal.
Jinak samozřejmě, že si za to můžeš sám. O tom není pochyb. Vždyť si na tom kole jel ty, ne?!? Zkrátka si při přeřazení zabral do pedálu a tím pádem si sklouznutým řetězem doprasil, co se dalo.
Když máš nový kolo nebo máš nový řetěz, pastorek apod. tak to chce holt opatrnost.
Ale ještě párkrát rameno přehazky ohneš a budeš vědět, jak na to :o)))
ve Zlíně mohl jet jen k lesnímu hřbitovu nebo na Jižní svahy, co jsou na severu (někomu asi hrabalo)
jinak je to na rovině, dědina kolem hlavní cesty
Ohnout řetěz do boku? To snad ani nejde, nějak si to neumím představit, že by to mohlo jít při normálním používání.
vypadá to prý, že řadil v záběru a o víc pastorků najednou. aspoň tak se to zdá...
shodou okolností jsem byl v servisu zrovna ve chvíli, kdy vyřizoval po telefonu reklamaci asi s dodavatelem, tak jsem se jen zeptal, jestli to není jaaaana a bylo :-D
šel jsem si jen na nové pedály, ne na zvědy ;)
ale kolečko má pěkné, o tom žádná :)
Tak přece jenom jsem měla pravdu?!? Sprasil si to zkrátka sám :o)))
Ale kdo z nás se v začátcích "nepopral" s řetězem :o)))
Jsem docela zvědavá, jestli mu servis tu reklamaci uzná. Ale vyměnit patku asi pro ně zase nebude tak závažná díra do rozpočtu.
Když měl kolo dvě hodiny a řetěz šel za kazetu, tak je jasné, že mu předali špatně seřízení kolo, tak minimálně částečně by měli reklamaci uznat.
No dobré, ale řadil sem postupně to vím jistě, ne dva naráz. A jak sem psal na takovém malém sklonu a zařazené nějvětší kolečka vzadu není nutná žádná velká síla, tím pádem sem do pedálů nemohl tak tlačit a prošlapat to. Jeden nýt na řetazu byl uvolněný, tak jestli sem tam šprajcl...nevím
I kdybys řadil dva (nebo u sramu tři) naráz, není to nic proti ničemu, normální funkce. Kolo mělo být seřízené, aby nešel řetěz za. Na druhou stranu, je lepší po smontování, nebo výměně dílů zkusit všechny funkce trochu víc opatrně.
Co mě dnes říkal, tak reklamace bude uznaná, akorát musí přijet někdo od dodavatele. Měl by vyměnit patku, řetěz a přehazovačku. Doufám, že se při tom neposralo nic jiného, nemělo by...
náhradní díly už jsou prý na cestě poštou, dva tři dny a můžeš zas trajdat.
a já mám na cestě BB7 road :)
místo BB5, co mám vzadu. to šílené rachocení brzd totiž znovu začlo, a už mě to nebaví...
aspoň budu shánět jen jeden druh destiček a nebudu v tom mít takový chaos jako teď.
bych ji za nějaký drobný obulus možná
vzal
poslyš, ale mám "road" verzi, takže na silniční páky ;)
kdybys chtěl "jen" pár třmenů na mtb, tak tady byly za docela fajn cenu:
http://www.patro.cz/objects/1075267844.html
Road by mohla fungovat s brzdovou pákou na cantíky. Přepákování by mělo být stejné.
Dokonce mě přehazku deore vyměnili za slx
Asi je to přišlo levněji a ty máš hezčí kousek :-)
Po nějakých těch víkendových kilometrech musím říct, že volba MTB byla fakt vhodnější než cross. Na rovince na asfaltu se kolo při nejtežším tácu valí fakt dobře a v terénu sem byl spokojen taky.
Když se sjede ze silnice, tak je horák vždycky lepši, pohodlnější a jízda je hladší a rychlejší.
...a když se najede na silnici, tak tento rozdíl přetrvává :-)
Asi jak u koho a jak kde, ale obecně snad ne.
A o třeba nějaké lehce jeté, ale s mnohem lepší výbavou?
http://www.cyklobazar.cz/inzerat/282656/k2-50th...
Nebo nové ve slevě, ale taky v dobrém osazení.
http://www.cyklobazar.cz/inzerat/284697/horske...
Když si řekneš o slevu tak jí určitě dostaneš.
poslyš, McQueene, zaregistroval jsi, že už má kolo koupené? :-)))
Nečet a přesto rozmrazil :-)
Nečetl jsem úplně všechno. Protože tady ty vaše rady jsou celkem "výživné" :-)
Berte to tak že to může být rada třeba pro někoho jiného.
Ale jak jsem si teď vše přečetl zpět, tak koukám že je to tady samý odborník a specialista.
Jen tak pro zajímavost. Kolik najezdíte ročně kilometrů? Myslím každý jednotlivec. Ne celkový součet vás všech tady :-)
však proto se tu všichni na něco ptají. prostě umíme poradit :-)))
na favoritovi (a myslím kolo :-) jsem dával přes 10.000 ročně, na novém kole mám teď kvůli 3 týdnům přecházení průdušek a neježdění zatím teprve něco přes 600 km. Ale to doženu :)
a jakpak jsi na tom ty, radílku? :-D
Tak jsem po večerech a tak nahrkal asi 300 km a kolo se jeví jako velmi dobré bez nějakých problémů, takže zájemcům o značku superior možu doporučit. Akorát je občas slyšet zadní kotouč jak si hledá místo ve třmenu, zřejmě je to třeba vystředit. Ale to by se mělo pořešit se řízením při garančce. JInak dobré
Je to nové kolo, tak by to bylo špatné, kdyby něco nefungovalo jak má. Počkej tak 5000 km a pak udělej hodnocení :-)
ještě dotaz. Na kolik foukáš MTB, na 4 atmosféry?? někde sem dočetl i o minimu co píšou na pláštích to jest 2:-) To se nedá ani jet:-)
Mekkost plaste by mela cca odpovidat podkladu. Takze do bahna mekci, na asfalt tvrde.
Jiny duvod pro nizky tlak je adheze. Kdyz budes jezdit tezky teren, pujdes s tlakem ke spodni hranici a vetsi stycna plocha Te lepe udrzi a neklouzne.
4 atm = 59 PSI. Takhle tvrde plaste bych na horskem nechtel jinde, nez na cistem asfaltu.
Do terenu foukam tak kolem 40 PSI max. Druhe MTB, ktere pouzivam na dojizdeni do prace (tedy velka cast po asfaltu) maximalne na 55 PSI
s tím terénem to je jasné, ale co když za den kombinuješ obojí 50/50...na 4 po asfaltu letíš, ale v terénu je to pomalješí...jde mě o nějaký optminální tlak, any se nekazil plášt ráfek atd...
Plast je spotrebak. Rafek prezije i tu a tam mensi tuknuti, ale jestli nejezdis bezdusaky, foukej alespon tak, aby rafek na zem nesel. To by ty 2 atm uz zajistit nemusely - u mne treba s mymi 90 kg urcite ne.
Nevim, co je u Tebe tech neasfaltovych 50 %. Jestli polni a pevne lesni cesty, foukej spis vic, jestli ostre sjezdy po klouzavych kamenech a korenech, radsi uber. Tohle si musis odzkouset sam.
Přesně tak.
Minimální tlak při použití duší zjistí snadno dle toho jestli bude častěji cvakat duše. Tedy vždy může jít až tak nízko, dokud něja nadměrně necvaká (občasné cvaknutí kvůli jezdecké chybě na samostatné překážce není důvod navyšovat tlak, protože při takové chybě to ani o něco větší tlak většinou nezachrání).
U plášťů se vzorkem tomu vyšší tlak nijak moc nepomůže ani na asfaltu.
A čím větší vzorek pláště, tím se posouvá ta hranice tlaku pro asfaltu na kterou to má ještě smysl foukat.
Racing ralph bez duší, 72kg, testoval jsem před časem větší rozpětí tlaků.
A od 30/35psi jsem nedokázal už naměřit žádné zlepšení v tom jak to jede a tedy větší tlak byl už k ničemu i na asfaltu.
Jen je lehce znát při ostřejších nástupech ze sedla, ale od toho bike není.
S dušemi ta hranice bude lehce výše, ale o moc to nebude.
Opravdu hodně nabušit pláště na asfalt má smysl jen u slicků.
I když dokonec i u silničních plášťů je určitá hranice tlaku od které už ani na pěkném asfaltu valivý odpor neklesá vůbec.
Tady je o tom hezký článek, kde tohle měřili a použili dvě různé metody, tedy výsledky jsou velmi přesvědčivé
http://janheine.wordpress.com/2010/10/18...
Na 50:50 asfalt:terén bych pro 2,25" bikové pláště a 70-75kg nešel v žádném případě přes 40psi (2,7atm.) ani na zadním kole.
A spíš bych se držel někde na 30/35psi.
Pro méně objemné pláště lehce adekvátně tlak zvýšit.
Pokud jezdíš na biku do terénu, tak 4atm. je tlak naprosto mimo, tedy pokud nevážíš třeba 140kg.
Vždy to závisí kromě hmotnosti jezdce a jaký jezdí terén tak na objemu plášťů.
Čím objeměnjší plášť, tím menší tlak.
A pak jestli vozíš duše nebo ne. Bez duší je možné vozit o něco nižší tlaky, protože nehrozí cvaknutí duše (ale i bez duší to má svoje limity, jinak budeš ničit ráfky).
Mám 72kg, do terénu foukám na 2,25" pláštích 20-25/25-30psi (přední/zadní). Tedy přes 2atm. nefoukám ani na zadním do terénu nikdy.
Duše ale už nevozím cca 6 let.
S dušemi jsem musel lehce přefukovat na 30/35psi. Už to bylo do terénu na mojí hmotnost lehce moc, už to bylo znát na horším gripu. S menším tlakem jsem ale cvakal duše při agresivnější jízdě rozbitým terénem (a to nemyslím ojedinělou překážku, kde to je vždy chyba jezdce, ale třeba souvislé kamenité úseky, kde se překážkám prostě nevyhneš).
ty 2 atm myslíš vážně?? Zkoušel sem to a při rychlejší jízdě šla ovladatelnost kola do háje, nešlo skoro zatočit a to mám 72 kg...
Nešlo skoro zatočit? To by mohl být problém jedině v jezdci.
S ovladatelností kola je v terénu při takovém tlaku přesně naopak. Tedy při vysokém ovladatelnost nula.
Ještě je tu ale jedna důležitá věc a to mít adekvátně široké ráfky použitém plášti. Což opravdu nejsou 17mm ráfky pro 2,25" plášť...
PS: Na blátivé závody profíci vozí někdy až extrémně nízké tlaky až k 1atm., což já už bych s mojí technikou nedal. To jen pro ukázku, že se běžně jezdí i ještě daleko nižší tlaky.
1 atm (15 PSI), to je na dostatecne sirokych rafcich a plastich tlak presne na silnici. 8-)
Ono právě ta 1atm. se do určitých extrémnějších podmínek vozí i na závody na pláště kolem těch 2,25" šířky.
Ale jsou to jezdci, co mají dobrou techniku, znají riziko a ví, že jim za ten grip v extrémních podmínkách stojí.
A přeci jen jsou v tomhle ještě i dost často galusky (menší riziko to z ráfku svléknout na tak malém tlaku než u bezduší - i když i bezduší to hodně široký ráfek řeší také).
Tenhle tlak jsem jel na zadním kole 2x když mi tmel nepobral zcela větší seknutí běhounu a udržel to pouze na takhle nízkém tlaku.
A nějak to jde na těch 2,25", ale musel už jsem dávat hodně pozor, abych někde nezrušil ráfek.
Jinak 20/25psi (tedy už dost pod 2atm.) vozím na celopevňáku běžně.
Ve sjezdu se také vozí tlaky hodně pod 2atm. (běžně k té 1atm.), tam je to trošku posunuté hodně objemnými plášti (i když už to od 2,25" není takový rozdíl) + široké ráfky + odolné pláště často s butylovou výztuhou (tedy i při hodně malém tlaku se tak snadno necvaká).
Na 2,35" (Hans Dampf) a 2,4" (Nobbi nic) jsem foukal na fullu většinou kolem 20-22/25-27psi.
A nezničil jsem nikdy žádný ráfek.
2.4 NN a 2.25 NN na fullovi obcas jedu taky kolem 20/30, i kdyz jezdim duse. Treba na Saalbach - Hinterglemm to bylo tak akorat.
A to jsi těžší...
Já bych těké mohl jít s tlaky ještě lehce níže, ale když pak zaprasím na fullu nějaký více rozbitý sjezd, tak už je to o ráfky.
Možná až časem přejedu na jiná kola ještě s mnohem širšími ráfky...
Teď se to začíná objevovat ve velkém ráfky typu 30mm+ vnitřní šířka
A když je to navíc ještě s nízkými patkami alá ZTR ráfky, tak to pak snese znatelně nižší tlaky a vydrží.
Ale tech 15 na silnici jsem myslel jinak.
Doporuceny tlak tam mam 5 az 15 PSI. Bezne tlakomery to ani neukazou.
já foukám na benzince na 5,5 ale nikdy nevím čeho, protože je tam těch jednotek nějak moc. asi to budou ty bary. to je tak akorát, ne? :-D
Nejspíš atmosféry, zadek foukám na 6 a předek 5 až 5,5, ale to je na treku, ne horák, tam lehce fouknu a pak stejně zpravidla upouštím podle citu a terénu kudy se chci protahovat.
No nevím, ale přeci když máš kolo na 2, což je dle mě podhuštěné, tak se ovladatelnst snižuje...kolo čapí na zemi, takže s ním huř zatáčíš...ale to je jedno..mám to na 3,9 a jel sem v tom terénu a pohoda
3,9atm. v terénu -> naprosto nedržící odksakující koza, o ovladatelnosti nemůže mít vůbec žádná řeč.
Samozřejmě záleží co si kdo představí pod slovem terén. V lehkém terénu půjde nějak jezdit i na tak přehuštěném kole, ale i tam to bude držet hůře (i na té šotolině to bude výrazně horší).
co sem si zkoušel tak pod 3 je jízda zpomalená na polovinu...ael je možné že mám úzké ráfky a je třeba větší tlak...
http://superiorbikes.eu/cz/porovnani/?rok1=2012...
Jestli dobře hledám, tak to je 19mm široký ráfek, což je lepší než 17mm, na hodně nízké tlaky a širší pláště se hodí ale ještě širší.
To je ale stejně jen kvůli žvýkání, riziku svléknutí z ráfků (bez duší) a riziku defektů.
Na rychlost to nemá vliv. Jízda zpomalená na polovinu, to je přehnané a často vůbec neplatí na biku:
- tohle záleží na povrchu
- čím tvrdší povrch (až nejvíc asfalt), tak jede lépe větší tlak
- na měkkém a rozbitém povrchu jede lépe nižší tlak
- pokud se jezdí opravdu v terénu, tak budeš na 4atm. jednoznačně nejpomalejší (a ještě nebudeš mít žádný grip)
Jízda zpomalená na polovinu je extrémně přehnané i pro asfalt. Už jsem to psal výše.
Pro RaR 2,25 bez duší jsem od 35psi (pro zadní kolo) a mojich 72kg nenaměřil žádné zrychlení po přifoukání. A to byla snaha měřit (různé metody, jak mnoho opakování v mírném sjezdu, tak tepák x rychlost, watmetr bohužel nevedu).
30-35psi byl rozdíl minimální. Pod 30psi to na asfaltu začalo lehce zpomalovat, ale ani na těch 25psi (tedy už pod 2atm.) to nebyl nijak drastický rozdíl.
Bez duší je to jistě posunuté o něco do nižších tlaků, ale ani s dušemi to není nijak extrémní rozdíl.
Chtěl bych vidět měření pro 3atm. x 4atm. pro bikový plášť se vzorkem. Můj tip je, že rozídl valivého odporu na asfaltu bude extrémně malý a vliv na celkovou průměrnou rychlost na hranici měřitelnosti (u méně přesných metod daleko pod hranicí měřitelnosti).
Tady máš pěkný zdroj jak to kdy opravdu je. Vše měřeno watmetrem, tedy žádné subjektivní dojmy (které jsou často zcela mimo).
http://data.mlok.net/Rolling_Resistance_Eng...
A koukni se především na kapitolu
3. The tyre pressure faktor
Jen upozornění, že jsou v tomhle grafu přehozené popisky (zaměněno meadow a gravel).
Už i na šotolině (fialová křivka kousek nad 40W) valivý odpor s narůstajícím tlakem nad 2 bary roste. Na měkkém typu louka je to ještě daleko výraznější (ale to už zase není typ povrchu, který bude převládat na vyjížďce)
tak jako u těch 4 trošku kopne do zadku, když přejíždím třeba chodník, ale na čisté cyklostezce letí jak drak...v terénu je asi lepší ty 3 jak píšete, ale je možné že si toho ani nevšimnu a tu nepohodlnost beru jako fatk, protože na ni nejsu zvyklý z "obyčejných kol" (je to přece jenom kolo, ne vznášedlo)
A nemáš špatný manometr? :-)
Věř tomu co ti píšou, je to tak. nafoukni kolo a postupně upouštěj a jezdi a zkoušej a sám časem dojdeš k něčemu co ti bude vyhovovat.
Jak máš široké pláště? Pokud je nafoukáš moc, tak se ti snadno stane, že na méně stabilním podkladu (mimo čistý asfalt) ti kolo nebude držet, nebude kopírovat terén, bude ti nadskakovat a i v menší zatáčce ti ustřelí a rozbiješ se.
Navíc na moc tvrdých gumáš je jízda mimo hladký asfalt dost náročná, tvrdá a bolestivá.
Tak eště z jiného soudku. Co všechno po nějakém očištění (např. cyklostarem nebo vodou) a uschnutí mazat (kromě řetězu a těsnění u vidlice)?? Nebo co všecko mažete vy?? Díky
Pokud kolo nebydlí s tebou v obýváku a nebo si ho neprotáhnul hlubokým bahnem nebo prachem, tak to s tím čistěním a mazáním nemusíš moc přehánět.
A mazat? Po zdařilé náročnější jízdě hlavně sebe, bolavá místa zevně a pro dobrý pocit i zevnitř :-)
Jen dobře očistit vidlice a otřít řetěz. jednou za čas i ostatní pohyblivé části. Podstatné je aby nebyl řetěz zanešený blátem nebo prachem, který ve spojení s olejem je pak pořádný ničitel řetězu a převodů.
právě mě zajímá ty ostatní části, které mazat doma. Nebo co naopak nemazat. A co naopak stačí nechat jednou za rok do servisu?
Někdo dává kolo do servisu každý rok na prohlídku seřízení a promazání, někdo si to dělá sám a jeho kolo servis nezná. Někdo maže a čistí až když to je potřeba, když v tom různě chroupe, kvedlá, přestává se točit a drhne, jinak ne.
Hodně záleží na tom v jakém prostředí a jak moc jezdíš, jestli v blátě, v suchém jemném prachu nebo jen za sucha po čistých cestách.
Pro zacatek ten retez a vidlici. Vidlici nejlepe silikonovym olejem. Striknout, chvilku nechat, aby olejem povolily necistoty, propruzit a krouzky spiny z nohou otrit toaletakem.
Retez osobne moc neresim. Prijde mi, ze pravidelnym cistenim jsem moc nezvedl vydrz, zato jsem ztracel spoustu casu. Takze ten jen striknu olejem a otru.
A tu a tam olej do cepu na presmykaci a prehazovacce. Vazne jen kapku do kazdeho mista, kde se to tre. Zbytek bych nechal na servis, jestlize o tom nic nevis - to tak po sezone pred zazimovanim.
Nebo si procti tohle http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/ a jestli jsi manualne zrucny a nainvestujes nejake penize do specializovaneho naradi, pochopis sam, co je tak treba delat.
A na které části by se třeba olej neměl dostat??
Jak pise Ronda - na brzdne plochy ne. Opatrne, aby se tam nahodou nedostala kapka pri olejovani jine casti kola.
A taky je zbytecne prostrikavat stredy kol, slapaci stred, hlavove slozeni, ... Tahle loziska vyzaduji jinou peci (viz muj odkaz vyse na domaci servis na ivelo.cz).
Tohle vím, díky...zajímá mě eště co mazat na přesmykači a přehazovačce (na přehazovačce asi kladku s měničem?). Četl sem, že čepy, ale vlastně ani nevím která část to je:-)
V podstatě všechno pohyblivý. Ale zas tak často se mazat nemusí. Hlavně po důkladném umytí, nebo propláchnutí v lijáku. Jinak ta přehazka nebo smyk zatuhávají, pružina nemá sílu vracet dolů a zbytečně se namáhá řazení na řidítkách. Na propláchnutí přirezlého a zatuhlého např WD, nebo GT - mazat nějakým vzlínavým, ale trvalejším olejem. A pak po chvíli důkladně otřít, aby se nelepil prach (všechno vydírá, platí i pro řetěz). Kladky jednou za čas taky rozebrat a máznout uvnitř vazelínou. Olejem nebo WD nouzově na chvíli, když tuhnou nebo piští. Většina věcí na kole je mazaná vazelínou s dlouhodobější výměnou a jsou uzavřené (ložiska). Olejem jen tyhle hejblata na vrchu bez ložisek.