Poslední 3 příspěvky dole:
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&...
Co na to říkáte?
Pokud ho bude někdo po silnici valit 35 bez šlapání a potká se s policajtem, který ví a zná, tak může nastat problém.
Je to o soudnosti a slušnosti každého, zvlášť na cyklostezkách a v rekreačních oblastech.
Když je to po silnici tak bych nad tím snad i mávl rukou, ale když mě jedoucího cca 25-27kou na obyčkole, bez šlapání na kombinované stezce u Husákova ticha předjede elektrokolista zhruba 40 kou, přitom kličkuje mezi lidmi a psy , tak nevím co si o tom mám myslet.
Coby, že si takhle pár průšvihy vykoledují přitažení šroubů a pak budou nadávat, jak jsou ti byrokrati v bruselu strašně zlí :-)
No , logiku to má... Ono je potřeba nazývat věci pravými jmény hlavně.
Jediný důvod ke stavbě silného elektrokola u nás je typická snaha o obcházení předpisů. To nemá co dělat s cyklistikou, lidi chtějí moped na který se neplatí pojistka a není řidičák. Jinými slovy, jezdit na motorce podle předpisů pro cyklisty, nic jinýho v tom není. Vyprávění o tom, že je to vlastně kolo je pohádka, kdyby dotyčný chtěl jezdit na kole, k čemu by mu bylo 1000 wattů a pouze plyn bez příšlapu, jak se většinou požaduje?
Cyklistovi který chce elektroKOLO totiž stačí pedelec řešení ke spokojenosti.
"Jediný důvod ke stavbě silného elektrokola u nás je typická snaha o obcházení předpisů."
Snaha o obcházení předpisů není důvodem, nýbrž důsledkem. Původním důvodem je existence nesmyslných předpisů.
Jedinej důvod je byrokracie s kterou je národní čestnou povinností vyjebat :-)
Jako invalida se musím proti tvému tvrzení dost ohradit, nebo že by se nás zase soudruzi z parlamentu i brusele snažili zase někam zastrčit aby na nás nebylo vidět jako za komunistů?
Copak my nemáme právo na své koníčky (Cyklistiku)že nám to nějaké hovado omezí pedelecem a 250W výkonem? S tím můžou ti debilové jezdit tak na nákup do marketu.
I zde se najde dost trapáku kteří ti řeknou "tak si kup motorku".
Ja nechci motorku ja chci elektrokolo se kterým chci jezdit po lese loukách a polních cestách, chci s ním jezdit po kopcích a proto potřebuji takové aby mně tam bylo schopno vyvézt což 250W nedokáže.
Dokonce jsem si to i pojistil par stokorunami ročně k pojištění domácnosti.
Jinak na elektrokola neexistuje žádné povinné ručení ani havarijní pojištění a to ani na ty co nesplňuji bruselskou buzeraci.
Je spodivem že když na kolo fiknu spalovák s 1kW tak není žádný problém, proč je tedy problém u 1kW elekrtomotoru?
Neprotestuji proti omezení rychlosti ale protestuji proti omezení výkonu a pedelecu.
Doufám že díky němcům a výrobě motoru bosch s vyšším výkonem se ten bruselský nesmyls rychle zruší.
No, to sice beru, ale pro potřeby pohybově postižených se vždy najde výjimka, to je v pořádku. Ale když zapátrám v paměti, tak Ty jsi jediný podobný případ, ostatí potřebují hlavně rychle a zadarmo fičet někam a cestou se pošklebovat papouškům, když použiju zavedenou terminologii...
Představ si ale, že tyto stroje osedlají lidi co nemají papíry a živelně se pohybují po městě, jako je tomu v Číně. Nemaje řidičáků, nic neřeší, takže kudy jdeš, všude se kolem tebe míhají, a že jim to pane jede fest... Náhlá změna směru chůze hrozí kolizí. Kdo šel někdy v noci po čínský ulici, pochopí snadno proč se úřady brání nekontrolovanýmu rozšíření rychlých tichých e-biků, sedlaných lidmi bez garance znalosti předpisů a nějaké zodpovědnosti.
Už i tady se občas probíraly stížnosti lidí na podobné potíže na českých cyklostezkách, a to je tady rychlých e-biků ve skutečnosti jen velice málo.
Asi takhle: http://www.youtube.com/watch?v=-rs0--Pve6E
Ty jo to je mumraj ale kupodivu žádná kolize:-)
Sice jsi odpověděl hezky ale nevysvětlil jsi 1kW spalovák ok, 1kW elektro špatně, tady mně to smrdí buzerací.
Rád si zaplatím pojištění havarijní i třeba povinné ručení ale nic takového pro elektrokola neexistuje.
To že někdo nemá řidíčák neznamená že nemůže na silnici a tu máme další paradox.
Elektrocyklistům by jste nutili registrace, řidičáky, přilby, povinná ručení a já nevím co ještě, ale že 15 leté dítě jede po silnici aníž by znalo značky a dopraví předpisy to nikomu nevadí? Přitom může způsobit i těžkou dopraví nehodu.
Jak vidno každá lidská činnost přináši svá rizika a buzerovat kvůli tomu jakoukoliv skupinu lidí zavání totalitou.
Stejně jako když někdo má zapotřebí prošvihnout se na cyklostezce velkou rychlostí na normálním kole těsně vedle dítěte sotva držícím rovnováhu. Myslím, že to ve výkonu elektromotoru není, ten jen umožní většímu množství lidí chovat se jako prase.
Takže pokud něco regulovat pak styl jízdy, ne způsob jakým bylo pohybu kola dosaženo.
No, jde o to že reálně na normálním kole třeba po Praze moc lidí trvale neumí jet rychlostí 40+, což na e-biku umí každý, je to spíš minimum. Pro tyto snadno dosahované rychlosti si myslím, že jezdec by měl trochu něco splňovat a měl by se držet dál od podstatně pomalejších obyč. cyklistů a nekontrolovatelných dětí, chodců. Je fuk, jestli je to se spalovákem ve formě skůtru, nebo e-bike. Naopak, elektroskůtry a podobně mají tu vlastnost, že nejsou slyšet, číňani jim říkají tichá smrt. Navíc teda i oni se zabývají dojezdem, takže v noci nesvítí, aby to nežralo baterky, ale kdo má motor normální, ten svítí, prostě děs.
Prostě, je asi správná myšlenka, že rychlé e- biky patří na silnici a do rukou lidem kteří jsou trochu způsobilí.
Na druhou stranu, pokud bych připustil že teda na tom nezáleží, proč potom na cyklostezky nepustit i skútry a malé motorky,a nechat na nich jezdit nepostižitelně každýho bez požadavku na věk a papíry?? Vždyť je to jedno, spousta z padesátek nejede ani jako ta rychlá elektrokola, ale aspoň brzdy mají lepší... ne?
Pořád necháou, odkudse berou ty pohádky o 40 km/h a více.
http://www.nakole.cz/diskuse/17514-rychle-a...
"...prostě bych chtěl kolo s cca 2kw motorem a rychlost min 50 km/h"
Jsou magoři, co si sednou na kolo a pustí se s ním z kopce a prý tomu říkají "downhill".
Já to vidím jako euthanasii bez anestezie :-)
Chcě-li si někdo postavit z kola elektroraketu, ať si jí postaví a sám pak čelí následkům, když se ve vysoké rychlosti přizabije, nebo ublíží jinému.
Preventivně kvůli tomu omezovat výkon motoru je hloupé. Rozumné je omezení přípomoci rychlostí 25 km/h, ale to kez nastavit nebo zrušit naprogramováním ř.j. a s výkonem motoru přímo nesouvisí.
S výkonem souvisí jiná věc, totiž schopnost přímého motoru zdolávat i strmější svahy bez toho, že bychom motor uvařili. Na 28" kolech mě to dává rychlost kolem 12 km/h jako mezní, jak pojedu pomaleji, motor se začne přehřívat. Čili tady je ta síla potřeba.
Tenhle problémek chci řešit tím, že použiji menší kolečka, tedy přestavím skládačku. 20" kolečka se budou na stejnou rychlost točit rychleji a tak snad umožní držet motor i v kopcích ve vyšších otáčkách.
Ono je v přírodě furt něco za něco - dáš silnější motor - na jedno nabití dojedeš o dost míň. Takže pokud máš silný motor a ambici někam dál dojet, musíš to spíše šolichat, než to rvát na plnej céres do rychlosti.
> ať si jí postaví a sám pak čelí následkům, když se ve vysoké rychlosti přizabije, nebo ublíží jinému.
Super, jde to aplikovat i na ostatní dopravní prostředky, pravidla silničního provozu a zákony o nějaké bezpečnosti obecně?
2kW kolo neni nelegalni, jen ho nelze legalne provozovat na pozemnich komunikacich. Z toho mi vychazi, ze kdyz si postavim 2x4kW raketu, mohu na ni v lese litat jak chci. A nejspis i na leckterem parkovisti u supermarketu.
Kdyby se ten jev stal masový, bylo by to k zamyšlení, zatím žádné masové rozšíření 2kw elektrokol nehrozí.
Ono postavit takový stroj už zase není snadné.
Vysvětluji už dva roky trpělivě, proč omezit rychlost smysl má, omezit výkon nikoliv, ale jako do dubu.
2 kw je extrém. I tak výkonný přímý nábojový motor má v extrémních podmínkách velkých kopců problém. 500w středový pohon s přehazovačkou se mu vyrovná. 40km/hod max rychlost považuji pro elektrokolo(el.motorku)za rozumný kompromis. A na rychlost 40km stačí 1kw +- a baterka 48V+-
Hele, chcete na takovém kole jezdit jenom proto, že zdravotně bez pomoci motoru už to nejde, nebo blbnout s takovými rychlostmi??? Myslím, že těch současných 25km/h je tak akorát aby to ukočírovalo kdejaké nemehlo... A taky aby se s tím legálně ještě mohlo na cyklostezky... Pokud by to mělo jezdit rychleji, tak okamžitě zákaz, protože takové střelce tam potkávat fakt nechci :-/ Nedělám si iluze, že tam pak nějaké pako těch 40 nepojede...
S tou 25km/h souhlas ale nezabráníš kanárkovi na žiletce aby tam nefičel vlastním pohonem klidně50km/h, no a když takových kanárku jede 6 a více je to na cyklostezce pohroma. Zlatí elektrikáři:-)
Tak že ano, když omezit tak omezit všechny, tak jak je to i na silnici kde omezená rychlost platí pro všechny účasníky silničního provozu.
Pokud se omezuje jen vymezená skupina je to buzerace.
Toho bych se na cyklostezce nebál, ti co jezdí na silničkách, tak nejezdí po cyklostezkách a už vůbec ne ti co jedou nad 30.
... dej to do pracek nějakému nevybouřenému mlaďochovi a uvidíš co se asi tak bude dít...
Jasně, na obyč kole se téhle rychlosti na rovině dá také dosáhnout, ale přeci jenom se už musí máknout, a to celkem dost ;-) Takže tím odpadá už slušná většina, i těch zdravotně O.K., lidí, kteří mají kolo jako opravdový koníček a ne jen občasné blbnutí a nasírání všech okolo.
To je vidět, že jsi ještě na předpisovém elektrokole nejel. S 250 W motorem, kdy jej elektronika odpojuje kolem 25km/h jedeš tak maximálně chvilku 35 km/h, protože jedeš za své. 23 kg těžké kolo udrží na této rychlosti trvale málokdo.Jak píší jiní, hlavně je to o ohleduplnosti a toleranci!!
Stejně, jako umožní většímu množství chovat se jako prase, umožní většímu množství dokázat, že prase není a výkon motoru využije, kde ho bude potřebovat.
Jak píše Bobbob. Nepotřebuje rychlost, ale výkon, takže je to vlastně jen a pouze buzerace. Není přece nic jednoduššího, než patřičným zpřevodováním zachovat výkon a omezit rychlost.
Převody jsou nejlepší řešení, ale trochu náročnější na postavení a údržbu.
Silný přímý nábojový motor je jednoduchou alternativou.
Rychlost omezíš na řídící jednotce.
Nábojový motor je vhodný pouze na rychlé dojíždění do zaměstnání. Nejlépe v mírně zvlněném terénu. V horském prostředí je spřevodovaný středový pohon lepší.
Ten je lepší vždy, ale taky je trochu dražší, což se sice v diskusi na foru bere jako nepodstatný, ale v praxi to je rozhodující, bohužel. Já jsem za to, dělat na středovech čím dál víc modelů, ale skutečnost je jinde, kupní síla není a pokud bychom odbourali nábový, můžeme se jít klouzat
Jdi do háje se zaměstnáním. Do hospody! :-)
O spalováku kontra elektro už tady řeč šla, vzpomeň. Spalovák má jiný průběh a kilowaty dosahuje až při téměř plných otáčkách, kterými stejně nejezdí. Elektro to tam valí téměř okamžitě.
Na obrázku graf náhodného auta, spodní linky. Ze 100 kW v běžném provozu využívá tak těch 30 - 40
Nikoliv, mám cycleanalyst a dobře vidím jaký průběh výkonu (spíše příkonu) mám při otočení plynové rukojeti a mohu tě ujistit že průběh je jako u motorky s rychlopalem.
Běžně jezdím po rovině s příkonem 150-250W kdy plynovou páčku jen lehce pootočím.
Zato když jedu do prudkého kopce tak mám příkon i 1400W a rychlost tak kolem 10-12km/h, pyn na doraz.
Nerozumíme si. Ten výkon u motoru není závislý od přidání na pedálu (rukojeti), ale od otáček motoru. Takže v nízkých můžeš mačkat jak chceš, nevymačkáš (zjednodušeně)
A to je vono!
Jak připomíná Viktor, ono se to sečte, to co protopíš a to co projedeš. I elektromotor musíš držet v otáčkách, jinak nejede ale topí.
Bob to píše trefně, většinu času jedeš s mnohem nižším příkonem, silný se hodí v strmém kopci k udržení otáček.
Tady neustále někdo šíří neopodstatněnou theorii, že silný motor máš abys mohl jezdit zběsile rychle. Naopak. Máš ho k tomu, aby při malých rychlostech se neuvařil.
Ale rozumíme právě že otáčky motoru ovládám plynovou rukojetí. Jinak do kopce mohu jet i na minimálních otáčkách jen na půl plynu a nebo na max. otáčky na plný plyn. V prvním případě pojedu rychlostí 8-10km/h ve druhém 15-18km/h ale za cenu značného odběru.
Cyclone motor je dobře vymakaný a má minimální tepelné ztráty. Zatím jsem na něm v horku zaznamenal maximální teplotu 45°C při hodinovém stoupání do kopce.
Horko je, když okolní vzduch má 39 :-)
To u spalováku taky. Ale vůbec nejde o to, co do motoru pustím "plným korkem" v nízkých otáčkách a proměním v teplo, místo v pohyb. To je u obou do určité míry podobné (nebo alespoň bylo v době karburátorů a mechanických vstřikovacích čerpadel dieslů - u současných stříkaček můžeš šlapat jak chceš, comp si to přebere)
Píšu o tom, že elektromotor se k plnému výkonu probere mnohem dřív než obyčejný laciný spalovák.
Pokud jde o akcleraci a odšťuch, tak to máš recht. Když to pořádně oroštuješ, vyrazé to jako střela. To někdy může dělat neplechu tak třeba u řídící jednotky Magic Pie lze nastavit jisté zpoždění. Funguje to tak, že zmáčkneš páčku, rozšlapáváš a po nastavené prodlevě ti teprve zabere motor.
Ale problém je v něčem jiném, silné elektromotory jsou odmítány, protože jsou údajně nebezpečné. Silné spalovací motory odmítány nejsou víceméně z technických důvodů.
Prostě byrokratická zhovadilost.
Co jde zakázat, zakážeme, když to zakázat nejde, co se dá dělat, necháme to tak.
Jen pro vysvětlenou - silnější elektro neobhajuju, ani nezatracuju (sám mám Babettu převodama sakraurychlenou :-)) jen vyjadřuju domněnky, co by mohlo být příčinou toho rozdílného přístupu.
já tam furt tak nějak vidím to, že elektro po roztočení na základní otáčky už vykáže celý výkon a napřímo do kola (nemáš někde graf průběhu výkonu v otáčkách ?) - kdežto spalovák, pokud mu nenakládáš a netočíš nahoře, tak jede na polovinu, nebo třetinu. A te netuším, jestli spalovák nemusí mít třecí převod (přímý řetězem snad ne), takže by tam byly docela slušný další ztráty. Prostě v běžné praxi není kW jako kW.
Možná, ale budeme li se bavit o výkonu je kW stále kW, lhostejno jak a u čeho ji dosáhnu dříve a v tom vidím rozpor.
Do 1kW spalovák ano ale elektromotor nikoliv.
To je buzerace a omezování jedné skupiny uživatelů.
Důsledek může být ten že si všichni narveme spalováky místo elektromotoru a to bude teprve fičák. Ostatně proč né, vyjede to všude a je to mnohonásobně levnější.
Že to smrdí? No když je zákonodárce idiot a zakazuje elektro do 1kW.
Je zajímavé že na kolo se spalovákem o výkonu do 1kW se stále nahlíži jako na kolo s pomocným motorem a nikdo netvrdí že je to motorka. I přesto že takové kolo ma více společného s motorkou než elektrokolo.
Furt vedle.
Nerozumíš, nebo chceš být ukřivděný ? píšu ti jasně, že spalovák má tu kilowatu jen papírovou a v běžném provozu si na ní ani náhodou nešáhne (u motorky se můžu pyšnit 73 kW, ale běžně jedu s nějakými 20-30 kW). Kdežto ten elektromotorek si k tomu čtvrtkilowatu šáhne téměř vzápětí a využívá ho, navíc přímým převodem. Docela by mě zajímal graf k těmhle motorkům.
http://www.ebikes.ca/simulator/
Dík. V tom se budu muset krapet pohrabat, protože je tam fůra měnitelných údajů, o kterých nemám ani páru (značky a modely), nebo jen letmo odsud (typy baterií, napětí). Ale v zásadě mi z toho obecně plyne, že výkon jde nahoru oproti spalováku strmě. A krouťák jde od brutálního maxima dolů, na rozdíl od spalováku, kde tak nějak "kopíruje" výkon s otáčkama.
Možná nerozumíš nebo rozumět nechceš ty. Je mně lhostejné zda to spalovák dosáhne či ne a jak. Je dána zákonem hranice 1kW pro spalovací motor zda ho nějaký motor nedosáhne mně až tak nezajímá. Pochybuji že zákonodarce uvažoval o tom že papírová kW vlasně není kW jelikož ho ten spalovák nedosahne.
Ja používám motor cyclone a ten je oproti přímým motorum dost odlišný i svým průběhem. Ten se právě chová dost podobně jako spalovací motor ale efektivněji.
Jinak všeobecně elektromotory pro elektrokola mají taky jiný výkon než je dáno papírově, většinou vyšší a jaksi to nikomu nevadí.
Když nezajímá, tak nezajímá. S tím nic nenadělám. Pak se ale neptej, když nechceš slyšet souvislosti.
No a jestli se něco obchází a dává se silnější, než se uvádí papírově, to už je zase úplně jiná kapitolka. Nesmysl směšovat. Babetta má taky papírově i předpisově 45 km/hod., ale už po minimální úpravě s použitím sériového dílu z jiného modelu jede běžně 55 - 60. Ale do debaty o předpisech a normách bych to netahal.
To nemá smysl se takhle dohadovat.
Je to jednostranná buzerace, prolobovaná výrobci pedelecu, ne u nás, na EU úrovni.
Mě vadí, že někdo z nás, co jezdíme s kilowatou (špičkového výkonu) dělá vrahy a nezodpovědné tvory, zatímco totéž, ve spalovacím motoru je legální.
Ale s tím Ronda, Bob, nebo já máme málo společného. Mám strach, že místo racia nastoupí byrokracie, a když budem hodně špačkovat, zarazí bruselští ty spalováky taky.
A Bionx v klidu zvýší svých současných 400W ve špici na 750W a furt bude v EU normě a ostatní, ti předposraní ližprdelkové bruselští budou přemýšlet, kde se stala chyba, že Bionxové jsou spolehlivější a nepřehřívajī se, zatímco ta jejich 250W šidítka chcípají jak Florentští za morové nákazy.
Bobbobe, nevím, jak moc velký jsi invalida, ale nevím proč se tak čílíš. 250 W výkon je až dost. Záleží jenom jaké máš kolo a jak ho máš zpřevodované. Můj švagr není žádný sportovec, ale jak si pořídil elektrokolo, tak spolu bez problémů zdoláváme 50. kilometrové trasy v Železných Horách třeba i s celkovým 750 metrovým převýšením. A to nám je oběma kolem 60. Možná by ti pomohl na to ježdění po lesích a loukách výkonný a kvalitní invalidní vozík.
S těma vozíkama to bude asi krapet složitější a hlavně mnohem dražší. U nás jeden mladší muž jezdí na vozíku i po lesích, ale to je nějaká specielní konstrukce s vynikajícími jízdními a vlastnostmi a specielně upravený do terénu. Párkrát jsem jel chvíli za ním a sledoval co ten vozík dokáže a nestačil jsem se divit. Vůbec si netroufám odhadnout cenu, ale bude to určitě o hodně velkých statisících a možná by lehčí teréňák byl levnější.
Asi tak to, o fr. holích jsem schopen ujít 50-100m. Do doby než jsem onemocněl tak jsem běžně jezdil do 200km a taky nejsem žádný sportovec a věkem jsem šedesátník. Kolo je mým celoživotním koníčkem.
Z vlastí zkušenosti moc dobře vím že tvé tvrzení o dostačujících 250W je z říše obchodních praktik. Měl jsem takový motor a byl pro mé potřeby k ničemu. Pak jsem si pořídil 1kW motor a ani ten mně do kopců nevyvezl, ztratil otáčky a jedoduše v polovině kopce zdechl. To se týká přímých motorů. Nyni jsem si pořídil středový cyclone 720W a jsem nadšen. Teprve tento motor mně opravdu vyveze všude s celkovou zátěží 160-170kg.
Invalidní vozík nikdy neujede to co ujedu na svém e-kole byť by byl sebedražší.
Velmi těžko by byl schopen jet v jednom zátahu 17km do kopce s nastoupanými 1130m a dalších 60km zvlněnou krajinou.
Těžko by byl schopen jet po rovině 120-160km.
Invalidní vozík je vhodný tak na pojíždění okolo domu a po malém městě.
To chápu. Pro mě je také kolo velkým koníčkem o který bych nerad přišel. Je vidět, že legislativa by měla být k lidem, kteří mají podobné problémy, vstřícnější. To znamená povolit pro jejich potřebu vyšší výkon, při zachování limitu práce motoru do 25km/h po rovině. Tato rychlost je myslím dostačující. Ostatní tebou uváděné a požadované výkony pochopitelně závisí mimo jiné i na kapacitě akumulátoru. Ještě klobouk dolů před uváděnými výkony jak dříve, tak nyní.
Bohužel teď už se jen vezu, sem tam pokud jsem nadopován práškama tak šlápnu ale je to opravdu jen v nejvyšší nouzi.
Zatím to nijak neřeším jelikož jsem mimo pozornost policajtů.
No a pokud to budeš používat s rozumem, tak i napořád mimo pozornost budeš. Předpis to ale řeší především kvůli těm, co výkon "zneužijí" pro rychlost. Dost těžké tohle nějak ohlídat, tak si to zjednodušili univerzálním omezením. Možná nespravedlivé, určitě neúčinné, ale právně vyřízené k dennímu pořádku...
Tak u mně rychlost nehrozí mně stačí průměr 19-20km/h. Naštěstí těch co to zneužívají není zas až tak mnoho. Za ty tři roky co motory používám jsem potkal na svých cestách jen tři se silným motorem ale s rozumnou rychlostí.
Jaký bude vývoj se necháme překvapit. Zatím to vypadá na sice malé ale přece jen zvyšování výkonu při zachování rychlostního limitu 25km/h.
Ještě dodám že se "nečílím" ale rozhodně se cítím být diskriminován tím že mně úředník z brusele omezuje oproti jiným skupinám obyvatel.
Kdybych respektoval jeho buzeraci tak budu sedět doma a čumět z okna a čekat na operaci a nebo smrt. Záleží co bude dříve.
Na tom bruselském pedelcu bych totiž neujel ani do toho supermarketu to bych tam snaněji možná došel o těch holích.
Tak, to chce dvě strany.
Toho co buzeruje, a toho, co se buzerovat nechá.
To jim u nás neprojde, ať si vybetou disciplinovanější národ :-)
Clovece, tohle bych cekal od nekoho, kdo jeste elektrokolo nevidel.
Kdyz ma nekdo problemy s dolnimi koncetinami, potrebuje si treba regulovat dopomoc motorku. A to neudelas pomoci 4stupnoveho ovladace. Proste po rovine nechci nic, do kopce tolik, abych mel porad pocit, ze jedu po rovine. Az tohle dokazes zajistit na e-kole, tak prima. Jo a melo by to taky pri urcite maximalni sile, kterou dokaze vyvinout uzivatel do pedalu, byt schopno vystoupat kazdy kopec, kde dokaze vyjet bezne kolo bez prislapu. A to vsechno nejen pri 60 kg vahy jezdce, ale i pri 120 kg.
Taky by se to nemuselo hned v kopci uvarit a mohlo by to mit nejaky rozumny garantovany dojezd. Treba 750 m stoupani, nebo 80 km v lehce zvlnenem terenu. (To jsou hodnoty 250W predniho naboveho motorku!)
A pedelec je uplne na h. Pomaha porad. To je maximalne pro ty, co jsou lini slapat a chteji byt rychlejsi. Kdo potrebuje pomoc, protoze uz nema dost sil, nebo ma zdravotni obtize, ten nepotrebuje plytvat baterkou po rovine, zato do kopce _nemuze_ plytvat vlastnimi silami.
> Co na to říkáte?
Zajímalo by mě, jak se taková věc na ulici dokazuje (asi těžko) a jaké pravomoci má policista.
U nás asi nic moc policie nehrotí, ale EPAC elektrokolo musí mít pod lakem nálepku s údaji a modelem, elektrosada pokud se osazuje na normální kolo nálepku má taky, lepí se na rám (jsou tam podobné údaje, ale není tam norma kola, jen elektro).
Pak za to ručí výrobce. V ostatních případech je to snadné, klešťákem změřit proud v kabelu a otáčky motoru na plný plyn je sranda, údajně se to dělá v německu . Že to nejsou přesné údaje nevadí, pokud je podezření, pošlou to na test do laborky. Stejně jako u aut, když na místě polda zjistí, že máš problém, tak ti to může (musí) odstavit, a pokud nesouhlasíš tak STK posoudí. Pokud se prokáže, že měl pravdu, zaplatíš to celý ve správním, pokud se závada nepotvrdí, můžeš požadovat náhradu. Dokonce pokud řídíš něco na co je potřeba řidičák a nemáš ho, můžou ti to dnes zabavit, podobně jako když vozidlem spácháš trestný čin, což je mimo jiné použití vozidla bez TP, pokud ho mělo mít. A elektroskůtry registraci mají
http://skutrmania.cz/clanek/340-jaky-ridicak-na...
Je pochopitelným zájmem prodejců nastavit předpisy pro sebe výhodné a odradit co největší množství lidí od přestavby.
Jde přeci o prachy.
Proto názor kohokoliv, kdo je angažován ve výrobě a prodeji e-kol je třeba nepřeceňovat a nepovažovat je za směroplarný
To je zajímavá spiklenecká teorie,myslíš že prodejci nebo výrobci si můžou ovlivnit předpisy??
Blbost,je to obráceně, prodalo by se víc, kdyby to nebylo potřeba řešit.
Vydělalo by se víc, kdyby se daly prodávat čínský velkoseriový laciný věci a nemusely se vyvíjet pro EU extra.
To není "spiklenecká theorie" a naši prodejci jsou malí páni na to, aby mohli něco v EU ovlivnit. Rozhoduje se na větších trzích.
Ale u nás snad platí české předpisy, ty EU regule nejsou povinné, někde jsem na to četl debatu, kilowata je v ČR povolená. Prodejci ovšem aktivně upozorňují na to, že v EU....
Nejsem právník, a ani mě to netrápí.
Vadí mě, a to není asi případ e-totemů - že na jedné straně se mluví o "laciných čínských šmejdech" a elektrokola, co se u nás prodávají, nejsou vůbec ničím jiným osazena. Navíc ta kola samotná jsou dost šunty
Vadí mě taky "předposranost" z 250W, když je známo, že Bionxové nebo Boschové jezdí klidně na 350 až 400W.
Vadí mi i to, že téměř všichni prodejci naprsoto mystifikují kupující v informacích o dojezdech a schopnosti zvládat větší kopce.
Nakonec mi děsně vadí, že o lidech, co si postaví kolo sami se mluví jako o nezodpovědných pirátech silnic, kteří se chtějí na elktrokolech prohánět 50kou po cyklostezkách a zabíjet nevinné lidičky.
No a zkusíš nám vysvětlit čím současné předpisy nahrávají výrobcům a prodejcům e-kol?
Ještě jsem neviděl vývojáře, kteří by dali něco na trh a pak lobbovali ve vládě aby jim to umožnila prodávat. To by asi nebyla nejlepší investice. Zato je nás spousta, co se nějak snažíme vejít do legislativních mantinelů a vím o spoustě výrobců, co naopak lobbují za uvolnění předpisů, momentálně už několik let je snaha zvednout výkony aspoň na 350W. Ale moc se to nedaří.
Logiku ta legislativa má, jde teda hlavně o bezpečnostní rizika, o kterých jsem už psal.
Další rizika tvůrci norem vidí třeba v potřebě výkonných baterií pro silné e-bike. Ty baterie se skladují v obytných domech a také se tam nabíjejí, což je považováno za požární nebezpečí, baterka co spadne ze stolu a dojde k vnitřnímu zkratu zapálí byt v pohodě. To je jeden z argumentů, povolené proudy. Další, celkem oprávněné argumenty se vztahují na konstrukční díly jízdních kol. Normy předpokládají určité zatížení brzd a rámů, proto se normy snaží omezit namáhání od elektropohonu. EPAC kompatibilní elektrokola se prodávají ale jako běžná kola podle patřičné normy. Proto je logický požadavek na limit dodatečného zatížení.
Legislativa (i u nás)ale umožňuje stavět a prodávat e-bike s vysokými výkony a venku, hlavně v německu se normálně prodávají. Jejich konstrukce, brzdy a další se musí schvalovat podle jiných norem než obyč. jízdní kolo. A používání už vyžaduje nějaký řidičák, helmu a podobně. I to má ale podle mě logiku, a také to není levné. Výrobce je ten, kdo ručí za to, že prodává bezpečný výrobek. Vydává prohlášení o shodě a pokud dojde ke škodám , nese plnou zodpovědnost, včetně finanční náhrady za případný úraz.
Myšlenka, že by výrobci podporovali bič ve formě zpřísňování výrobních norem , které především prodražují výrobek,je podle mě úplně mimo realitu.
S těma bateriema a jejich nabíjení v domácnosti jsi to kapku přehnal.
Ono v domácnosti je tolik rizik požáru od elektrických zařízení že ty baterie jsou jen nicotná setinka procenta. A zakážeme proto tato zařízení a nebo pro ně uděláme zvláštní zákony? Je to zase jen ubohá výmluva nějakého šaška zadarmo drahého ve vymýšlení kokotin a buzerací občana.
Kecy o nosnosti kola jso taky docela mimo, je praxí ověřeno že nosnost kvalitního kola je mnohonásobně předimenzovaná. Osobně mám otesováno několik kol na mou nadměrnou váhu.
Nikdy žádné neprasklo i když jsem snimi nezacházel přiliž šetrně. Posledních deset let jezdím na lehoučké meridě a zatěžuji ji 170kg v plné výbavě.
No, to je věc úhlu pohledu...
Já taky nechápu jak někdo může havarovat na suchý rovný dálnici, když já tam jezdím 20 let stošede + a nikdy jsem neměl problém. Hlasoval bych pro neomezenou ve dne a za sucha, kdyby se mě někdo ptal.
Mám praxí ověřeno, že to je v pohodě. Za ty pokuty bych je nakopal někam, pěkná buzerace, nic jsem neudělal a nikoho neohrozil.
Ale bohužel,i v mém případě to ti šašci zadarmo drazí vidí jinak, mávajíce statistikama a názorama odborníků.
Co naděláme D:
Je zajímavé, že u elektrokol pravidla dodržuješ a u auta nikoli. :) S tímhle přístupem by tedy e-totem mohl dělat nelegální kola.
Dělal by je i rád, ale nesměly by být nelegální.
Paní si na tom natluče a právníci už se postarají.
Myslet si můžu co chci, ale co platí, platí.
Určitě nikomu nerozmlouvám stavbu, to spíš naopak. Ale neberu ty kecy jak to je potřeba porušovat, protože jinak to nejde. Pravda je, že potřeba to není, kdyby byly prachy, protože legálně se to dá koupit nebo postavit a provozovat. Akorát ne za dvacítku v německý kvalitě. Takže za výmluvama na legislativu je popravdě nedostatek financí.
Kdo nechce čínu, proč nenakoupí evropu, třeba tady? http://www.ride.sk/produkty-a-sluzby/ego-kits/
A kde jsi přišel na to že to není čína? On je to totiž dobře zamaskovaný cyclone, už to tady proběhlo před nedávnem.
http://teslabike.sk/jak-je-to-so-stredovym...
Nevím,ceny jsou evropský... :D
Ono je to složitý, když ty magnety se nikde jinde na světě nedělaj, protože ten nerost mají jen číňani a nechtějí to vyvážet jinak než jako hotový motory. Pak se za čínu musí považovat prakticky každej brushless.
Timhle nutis uzivatele, aby motor pouzival i tam, kde by jinak nemusel - beres mu prevody. Az bude mozne pouzit 3 tacy, bude to zajimavejsi.
Já nikoho nenutím, vypínač je na každým pohonu D:
A 24 - 30 převodů na jednopřevodníku není žádnej problém, zase jsme jen u peněz, ne u toho že něco nejde. Chceš Dualdrive? V pohodě.
Popravde - nechci DD. To uz bych spis pro pritelkyni uvazoval o rohliku. DD je stejne necompatible s ostatnimi koly, co mam doma, tak proc nesahnout po necem lepsim?
Letos bych to chtel nejak rozetnout. Zajdeme vyzkouset neco se stredakem a pohodlne. Neco jako http://www.domisport.cz/products/elektrokolo... , ale radsi bych o neco levnejsi model. A pak uvidime, jestli zustaneme u puvodniho, nebo bude zmena.
Miluju ty, kdo na dalnici, kde je povolenych 130, jedou 160+. Chci predjet, mrknu do zrcatka - jo, to stihnu - a zacnu predjizdet. A najednou je tu cvok, co na mne blika a pozdeji ukazuje neslusna gesta. A proc? Protoze nedodrzel pravidla.
Taky kvuli nim nemohu jet trvale v levem pruhu a musim porad klickovat z pruhu do pruhu, protoze nakladaky proste predjet chci a pri 130 GPS porad nekomu "prekazim" v rychlem pruhu.
Technická ... problém není, že jede 160+, ale najíždění na prdel, dálkovky atd. Jestli podobné chování nastane při "konfliktu" 130 km/h vs. 160 km/h, nebo třeba 100 a 130 je úplně jedno. Maximální povolená rychlost není žádná "propustka" do levého pruhu sakra už. A naopak neuhnout do prázného pravého je prasárna naprosto bez ohledu na rychlost. Už jen kvůli tomu, že uhnutím vpravo zpříjemníš předjíždění autům, co jsou před(!) tebou a chtějí také předjet (třeba i předpisovou rychlostí) nějaký náklaďák ...
Myslel jsem situaci, kdy je v pravem skoro souvisla rada kamionu a mazi nimi misto tak akorat na schovani se, ne na jizdu. A kvuli tem, kteri nedokazou dodrzet rychlost (a otravujou blikanim), aby do tech skulinek clovek uhybal a pak skoro nemohl vyjet?
BTW, jak pomuze nekomu prede mnou v predjizdeni to, jestli jsem v pravem nebo v levem?
OK, pak ale stále platí, že problém je najíždění a blikání, ne konkrétní rychlost.
Jestli a kdy uhýbat do úzké mezery bych nechal na každého zvážení posouzení vlivu na plynulost provozu a řekněme slušnosti. Já osobně naprosto v klidu občas pustím někoho, kdo jede nad limit, stejně tak jako když pojedu třeba s dodávkou, která místo 130 zvládne řekněme max 110, tak budu klidně kamiony jedoucí 80 předjíždět a jestli někoho uráží na chvíli zbrzdit protože on jede "předpisově", tvrdím že je to jeho problém. Řešit jestli uhnout/někoho pustit před sebe na základě povolené maximálky je IMO akorát recept na vzájemné nasrávání.
Ad předjíždění (mám na mysli situaci, kdy jsou vpravo dost velké mezery na plynulé zařazení se a vyjetí): spousta lidí má docela problém odhadnout v zrcátku spolehlivě mezeru a rychlost auta za sebou v levém pruhu (nemluvě o ochotě toho řidiče mírně ubrat plyn), takže vlevo spíš nenajednou i kdyby měli místa dost (následně dobrždují za kamionem a když už pak začnou předjíždět, tak ještě z menší rychlosti atd ...). Pokud se zařadíš vpravo, jednoznačně tomu před sebou ukážeš, že má volno a může předjíždět, pokud chce. Naopak ty máš "jistotu", že se nerozhodne předjíždět na poslední chvíli a nevjede ti přímo před kufr. Jasně, ne každý to potřebuje, ale subjektivně to považuji za slušnější a IMO se tím docela zlepšuje všeobecná plynulost provozu aniž by mě to nějak znatelně omezilo.
Jasne, ale kdyz jezdim po D1, vetsinou nebyvaji v pomalem dostatecne dlouhe mezery v pravem na plynule zarazeni a opetovne vyjeti. Takze ti, kteri prekracuji rychlost, mne nuti neustale ubirat a pridavat. Pomalejsi dodavky mi tolik nevadi, konec koncu jsem se neco s tranzitem najezdil a ten mel nejpohodlnejsi cestovni rychlost 120 tacho. Ale kdyz jedu 130 GPS, stve mne neustale uhybat do skvirek nekomu, kdo jede 160+. 8-(
V Nemecku tenhle problem nemivam. Ti rychlejsi vetsinou pockaji, nez se pomalejsi pohodlne zaradi. Konec koncu - tam taky jezdim rychleji a zase tolik aut mne nepredjizdi.
Technicka - pred kufr se mi uz mnoho let nikdo zaradit nemuze, 120L jsem prodal za 500 Kc asi pred 15 lety a ke sportaku s motorem vzadu jsem se zatim nedopracoval... 8-)
Jasně. Právě jak říkáš třeba to Německo ... problém není ve vztahu rychlosti a limitu, ale vzájemné slušnosti. (A není to (jen) tvojí vyšší rychlostí -- projel jsme Německo dvakrát napříč s historickým Tranzitem, co zvládal maximum kolem stovky po rovině, a i předjíždění kamionů v relativně hustém provozu bylo povětšinou v klidu a bez dálkovek do zrcátka ...).
Mě se jen nelíbilo tvoje tvrzení na začátku že problém je kvůli tomu, že někdo nedodržuje rychlostní limit ... není, problém je v tom, že dotyčný je hovado bez ohledu na konkrétní limit. Potkal jsem i lidi, co limity rychlosti dodržují, ale umí být stejná hovada (možná i větší -- "vždyť já jedu správně, já můžu ...") vůči komukoliv, kdo náhodou jede pomaleji ...
Ad kufr: Ooops, dobrý úlet na to, že jsem stodvacítku neřídil taky už alespoň 10 let ... :-)
No, u nas to tim nedodrzenim limitu je, protoze mne nikdo legalne nemuze predjizdet, kdyz jedu 130 GPS. Jasne, uhnu. I kdyby jen proto, ze takoveho nervaka tesne za zadkem nechci. Ale v Nemecku v mistech, kde je (120), je takovych excesu podstatne mene. Tolik ridicu si to tam nedovoli.
Vidíš, o jsem přesně měl na mysli, když jsem to psal.
Mělo to být pro srovnání, že se nelze přece divit, když se někdo snaží rychlý stroje odstínit právě z cyklostezek, parků a co já vím, kde se vlastně všude může na normálním kole. A jak by se to mělo v praxi teda udělat, pokud by kilowata měla nadále status stejnej jako dětský kolo??
Chápu že někdo chce frčet na elektriku bez šlapání do práce, na vejlet, v pohodě. Ale nerozumím, proč to vydávat za jízní kolo? Tak si zaplatím pojistku, vezmu do kapsy řidičák a na hlavu blembák, kde je problém?
To je stejná logika myšlení, jako namontovat do babety motor 500 ccm, třeba z endura, a jezdit s řidičákem AM a strašně se hádat, že to je v pořádku, protože přeci jedu na babetě.
Neni to stejne. Omezit silny motor na 15 kmh mi prijde pouzitelne. Ten, kdo ho potrebuje ze zdravotnich duvodu, tomu bude teh 15 km do kopce bohate stacit. Proc by pak kilowata nemela mit stejny status, jako normalni kolo? A kdyz ne, tak by mela byt vyloucena vsechna kola.
250 naboveho proste do kopce nestaci, kdyz nemuzes poradne slapat. A to nemusi byt zdravotni stav zraly na invaliditu. Staci bolava kolena a s legalnim elektrokolem jsi nahrany. Treba na te jiz zminovane Jeremenkove ho nejspis v parnem letnim odpoledni uvaris, protoze bez dostatecneho vlastnonozniho slapani pujdou otacky dolu.
No, tak si koupí středovej, nakonec Bobboba to taky donutilo.
To není tahle problematika, protože středovej pomalu jezdí a i těch 250W na plyn do poměrně strmýho kopce mě osobně vyveze rychlostí kolem 12 km/h, mám 80 kilo a zkoušel jsem to na kole s dost těžkým nejlehčím převodem - 700c s nexusem 7 a pastorek 15, vepředu 44 převodník. Na nejtěžší po rovině to jelo se mnou 40 bez šlapání taky, což musí stačit, neříkej že ne...
To byly testy, prodává se samozřejmě v normovaný podobě, ale není pravda že to v kopcích uvaříš, a přitom to 250W má.
Co nerozumím je, že Jindra psal že kilowatta 40 nedosahuje, to mi není jasný. Jednak jsem jezdil na stavbách od e-pohonu a jede to do 50 jako nic. Buď tam má nějakej fatal error, nebo nevím. Že bezpřevodový motory nefungují pomalu, to už jsme psali jinde, ale právě na vysokejch rychlostech šlapou a celkem i ekonomicky. Proto je jasný, že kdo ho používá, musí to pouštět rychleji, jinak nikam nedojede a upeče to.
Po rovině, když to ohulíš na plnej céres, z toho něco nad těch 40 dostaneš, záleží kolik vážíš, a jakou si vezeš zátěž.
Jeden kolega si tady koupil loni HS Crystalite a lítá na něm rychle a zběsile. S vyšší rychlostí ovšem rychle stoupá spotřeba, je to nepraktické. Stealth jezdí na Cysralite 80kou, ale to jsou extrémy a strašit lidi, že se budou takováhle monstra pohybovat po stezkách a chodnících není nic moudrého.
Když to na elektrokole šviháš, dá se jet takových 25-30 km/h, podle terénu a to je zhruba o 10 víc než na šlapadle. Ale sežere tě to.
Od středového motoru mě odrazuje ta komplikovanost, čím víc se toho může pokazit, tím hůře. Naopak ten přímej bezkartáčovej je vlastně strašně primitivní. Záleží fakt na způsobu, jakým chceš kolo provozovat a používat.
No, je fakt, že ten přímej je jednoduchej, ale ty nevýhody v souvislosti s nedostatečnýma otáčkama prostě nejde uspokojivě vyřešit.
Středový jdou hodně dopředu, líbí se mi na nich , že jsou i ohleduplný k bateriím a není problém s vidlicemi, výpletama a podobně, takže podíl klasických dílů na kole je vysokej, cykloservisy s tím v pohodě pracují, máš vyhazováky, prostě opravdu kolo. Jízdní pocity i z toho nejlacinějšího jsou prostě lepší, než cokoli v nádoji. Tedy pro toho, kdo chce hlavně bicyl.
V tom spatřuju základní kolizi, kdo chce kolo opravdu a kdo jen jako. Nemám ambice nikomu vnucovat co má dělat na čem a jak má kde jezdit. Jen jsem měl na mysli to, že se snahám o regulaci nedivím, když uvážím co někteří experti předvádí třeba právě v autech. Pravidla džungle nejsou ideální prostředí . Z pohledu obchodního je to celkem jedno, tomu kdo chce stavět a lítat stejně neprodáme nic, ať si říkám tady co chci, oslovit cyklisty se nám naopak celkem daří. Trochu mě štve, že většina urputných kritiků na něčem co děláme nikdy neseděli, to se pak není moc o čem bavit.
Souhlasím. Kolo s nábojovým motorem 1000w + je pouze taková nelegální motorka. Podobné kolo mám a nehraji si na cyklistu. Jsem prostě starý a už nejsem cyklista. Je to jako u aut. Velkoobjemový silný motor nepotřebuje převodovku(nábojový silný motor),ale budoucnost patří středovému pohonu a u toho stačí 500w max. Tedy pokud se má ještě jednat o kolo. Většina tzv. legálních 250w středů má stejně výkon minimálně 350W.
A mohl by jsi ty statistiky prosím doložit kolik že to vyhořelo těch domácností díky bateriím z e-kola? A kolik že je to mrtvých a zraněných při nebezpečné jizdě na e-kole?
A kteří že to jsou odborníci co mají tak přiblblé názory? Že by ti z Plzeňských práv a nebo bruselští kanoni?
Mám posit že ti darmožrouti mávaji maximálně tak posraným hajzl papírem.
Hele, tohle už vázně přeháníš "bezpečnostní ohrožení" skladováním baterií.
Fakt je ten, že strašíte lidi, přesvědčujete je, aby si kolo koupili postavené, protože to bude z kvalitních součástek a ne čínského šuntu (což jsou všechna kola) a děláte kolem toho vlny, jako by člověk doma setrojoval jadernou bombu a ne jen připojil motorek na baterii a drandil.
Je jasné - "bastliči" vám užírají z tržního koláče dost velkej kus, tak je potřeba lidi pořádně vysttrašit, jak je to nebezpečný, aby to raději sami nezkoušeli.
Chápu to, jde o prachy, klidně si strašte, nám zase náleží uvádět informace na pravou míru a pozorňovat na to, že existují i jiné cesty elektrifikace kol.
No říkám na to, že to je překvapení, že už po nás jdou. :) Ne tak sám preferuji pedelec. Přeci jen pohyb mám rád a elektrokolo chápu jako vylepšení v tom smyslu, že do kopce jedu díky pomocnému pohonu příjemně rychleji. Ale krom pedelec mám i ebike, prostě proto, že to je náramně zábavná věc. Jen je škoda, že asi není snadné to legalizovat. Jezdit na tom po silnici s řidičákem mě nevadí, protože řidičák mám. dokonce mi nevadí na tom mít přilbu, protože se mám docela rád, ale už těžko bych si na hlavu místo lehké BMX přilby dal nějakou motocyklovou. Jenže jestli to dobře chápu, tak elektrokolo, které nespadá do kategorie pedelec 250W 25km/h, tak spadá do kategorie moped atp. a tam už nás mohou policisté zle buzerovat. No není to dobrý stav. Chtělo by to definovat nějakou další kategorii a to něco jako lehké e-bike. Řidičák na to by byl potřeba, výkon a rychlst by se pro použití na silnici povolily vyšší, ale na cyklostezku by to smělo jen bez pohonu. Takže asi tak by to bylo rozumné.
Nejdou, to je PR pro ty prodejce "legálních" kol.
Tak, zavedli kategorii speed pedelec, ale v podstatě to nic neznamená, protože je určena pro jízdu mimo komunikace, kde se dá jezdit stejně na čem chceš... čili plácnutí do vody. Další věc, že snad bude varianta se zvýšením výkonu pro jízdu mimo silnici, která by se měla přepnout, ale to zatím v praxi není podporovaný normou.
A pokud jde o e-bike, dají se koupit legálně, akorát že u nás na to není trh, takže je nikdo nevyrábí, protože se mu nevyplatí investovat do schvalování. Nicméně, dovoz a provozování není problém, jsme v EU a tudíž e-bike schválený třeba v Německu je provozovatelný i u nás. Akorát ta cena je vysoká, 4 tis. EUR je dno, nevím o nikom, kdo by to měl.
Ty ostatní připomínky, proč se dělají věci jak se dělají, to nemá cenu rozebírat. Praxe je taková, že se tady hodně mluví co by to všechno chtělo, ale nikomu se nechce to platit. Mám v kanclu pěkný dámský kolo od Němců, na střeďáku, s řemenem, alfine8, hydrauliky... vyrobený v D. Občas se na něj koukne nějakej náš prodejce, když se staví. Ale když mu sdělím že cena na pultě by byla v relaci 3 tisíc Euro, jen se směje, že na krámě se všichni pohybují tak do 25 tisíc a je jim fuk jak to vypadá, hlavně aby to bylo levný. Na slovensku se prodávají naše 350W sady jen to fičí, místo Bionxů. Dvojnásobnou cenu prostě zákazník nedá, když to naše navíc jede stejně a spolehlivost je možná lepší...
Chápu, že lajk si koupí levnější řešení a má pocit, že mu to jede jako BionX. Lepší je si vyzkoušet oboje a neunáhlit se. Někdy se levná řešení mohou hodně prodražit.
No, vždyť jo, vybírají si na základě svezení na obojím.
Ona teda úplně levná ta sada taky není, ale je spolehlivější než ten přímej a vydrží jet do kopce bez přehřátí... možná proto je spolehlivější.
A čím máš podložené, že by převodový motor s volnoběžkou měl být spolehlivější než přímý motor BionX?
Jinak co se týká dojmů se svezením se na kole s motorem BionX a motorem převodovým s volnoběžkou, tak nevím, jestli si neděláš legraci. Já jsem měl se svezení se na BionX výborný dojem. Tichoučké a taky uživatelsky přívětivé. Proti tomu převodový motor slyšet je a rozhodně jeho schopnost odvádět teplo je horší než je tomu u přímého motoru. Takže pokud to máte spolehlivé, tak ej to díky nastavení proudů, což je v pořádku, ale i tak se divím, že by jste to měli spolehlivější než BionX.
No, asi by to chtělo otestovat v praxi. Co vím je, že jsi to nezkusil, možná někde na bionxu test, ale na naší variantě jsi nikdy neseděl, takže nemá cenu se o tom přít.
Podle mě jsou přímý motory mrtvá věc,aspoň pro eurolegální pedelec. Mám to vyzkoušený a jak se rozhlížím, i renomovanější rakouskou firmu už to přestalo bavit.
Zkusím letos na For Bikes. Budete na testovací dráze?
Asi ano, ale na výstavě to je testování oničem, po koberci dokola. Nanejvýš se pozná , jestli se na tom dá sedět. Leda by udělali kopec serpentinou až nahoru na pavilon, jako to dělají v Asii, ale vzhledem k tomu že pak se jede taky dolů, bezpečák výstaviště v evropě by si hodil mašli, kdyby to viděl. Takže nic :D
Kdokoliv chce otestovat v reálu venku a v kopcích, může dorazit kdykoliv do Letohradu. Než dojede na Suchák, ledacos pozná. Ale zatím se nikdo z místního spolku znalců neobjevil
Když už si do strojku narval tolik peněz, nepolezeš na jinej, aby si zjistil, že jsi je mohl investovat lépe, to by ti molo hrábnout...
Z Letohradu na Suchy vrch, normalne po silnici?
Tipoval bych, ze na zpatecni cestu uz baterie bezneho elektrokola nevyjde, ne? ;)
No, to by měla, to zase tak hrozná štreka není. Na kolečko by měla vyjít každýmu, pokud je zdravej a nebude se úplně flákat. Dokonce i lenochovi jako jsem já. Lidi v opravdu dobrý kondici v sezoně to zajedou na zátah na trekovým kole, ale to už je dost masakr, já bych chcípl ve třetině.
Nekratší cesta nahoru je 17, nejdelší tak 25 km, převýšení 700 a nějaký drobný. Fakt je, že dolů baterku nepoužiješ skoro vůbec.
Já jsem zjistil, že žádné elektrokolo zkoušet nebudu, dokud můžu jezdit bez elektriky.
Na pohodlí a jízdu bez námahy si člověk snadno a rychle zvykne, je to pak příliš lákavé, já mám hrozně slabou vůli a nechám se rychle ukecat :-)
Jo správně dokud můžeš tak to využij, co bych za to dal kdybych mohl jezdit bez motoru.
Je to drahé a jsou s tím i nějaké starosti, mně už to stálo sakum pikum 150 tis. To by byla řada piv:-) Bohužel ani to již nemohu, to je na mašli, chlastat vodu a vozit si prdel na elektru:-)
Věřím, že by sis radši na pivo dojel zpocený a zadýchaný, ale jen za svý než bez zadýchání na elektriku.
V některých výjezdech a těžších pasážích by lehčí pomoc určitě přišla vhod, ale pak už ne a tak radši to nemít, protože vozit sebou elektriku jako dalších nejmíň nějakých 10 kg zátěže nepotřebuju, stačí že si je vozím pod kůží :-)
No jo, ty toho pod kuzi vozis, tlustochu!!! 8-)
Bohužel mnohem víc než by bylo ještě rozumné :-(
Ještě v loni koncem léta to tak nějak šlo, ale pak už to váhově šlo jen nahoru a pořád to nejde zastavit.
Copak? Přišel jsi na řešení, kam s baterií? ;-)
Jo, zatím ji dál nechám u prodejců, tam ji bude dobře.
To furt vysvětluju do kola, pokud nemáš středový motor, tak slabý nábojový, ti v těch "těžších pasážích" nepomůže, leda bys chtěl na něm dělat omelety.
Jinak, přechod z přípomoci na jízdu jen vlastní silou vůbec není tak náročný a tragický. Když jezdíš "na spotřebu" hodně toho odšlapeš a tak, když schodíš tu zátěž (nikoliv 10 ale v mém případě 14 kg) jde to bez motoru snadno.
Většinou se e-kola doporučují lidem, co mají nějaký hendikep a tak, já bych elektrokolo doporučil i úplně zdravým lidem, co zatím neměli nic společného s jízdou na kole. Prostě pohodlněji proniknou do krás toulání se kolmo, a pak může nastat okamžik, kdy jim baterie bude zbytečnou přítěží.
Já tedy mám ten "slabý" nábojový motor a nemám pocit, že by mi nepomáhal. Já jezdím na e-kole kolem Vltavy a Sázavy nahoru a dolů a výpomoc je to významná. Jestli to tam znáš, tak jsou tu pořádný krpály. Také je důležité, co považuješ za těžší pasáž. Je jasné, že do prudkého kopce motor utavíš. Doporučené stoupání na e-kole je cca 50-70 m na 1 km jízdy. Když vidím, že motor moc naříká, tak slezu a chvíli tlačím. I při mých 100 kg váhy se ale motor mepřehřívá. To je první, co při velké zátěži zkouším. Berte to jako pomocný motor při jízdě do prudšího kopce nebo proti silnému větru. Po rovině motor využívám k rozjezdu a pak jedu za svý a využívám hybnost kola. Rozhodně se na 80 km jízdy v kopcích na svém e-kole tak neunavím jako na kole bez motoru. Pak e-kolo využívám, když si chci dát občas do těla i při cyklovýletu se svoji manželkou. Ona jede na e-kole a já na normálním. Jinak spolu jezdíme na jak říkám "normálních" kolech.
Říkám, je to furt dokola.
"Motor se nepřehřívá........ ale když naříká, slezu..... protože je jasné, že ho do prudkého kopce utavíš...."
Takže se přehřívá a ne že ne. Čím je motor silnější, tím je šance, že vyjede kopec bez nutnosti tlačit větší.
Rajtoval jsem asi ve stejné oblasti jako ty, jen jsem za sebou ještě tahal tak 40-50 kg ve vozíku, a to jsem musel prudší kopce vozit.
Když jsem odpojil, jako bych létal. Možná znáš ten stoupák z Nové Živohoště směrem na Neveklov, když jsem jel "nalehko" tedy jen baterie, motor a já, vyjel jsem ten kopec ale musel jsem fakt fest šlapat abych to udržel v otáčkách. Když zapřáhnu vozík, nebo si vezu víc baterií a nákladu, konec, strkám, nevyjedu.
To je pro mě těžší pasáž, kde by mě ten motor měl pomoci, tedy opravdu slušný kopec. Ale on to nedá, protože potřebuje otáčky.
Na "normálním" kole pak vyjedu všechno, prostě hodím tam malé vepředu, veliké vzadu a šmrdlám nožkama jak tanečnice z Lúčnice ale jedu.
Na přípomoc v kopcovatém terénu jsou ty střeďáky, možná by se dalo pustit nějakých 1500W-2000W do toho přímého, a taky by to jelo ale hned za kopcem bych musel nabíjet.
Převodový motor s volnoběžkou může být buď rychlý na rovince a neúčinný v kopcích a nebo pomalý na rovince a o to účinnější v kopcích. Je to o převodu toho motoru a je to samozřejmě o velikosti ráfku. Tady v u nás je problém, že se doveze motor a pak se klído namontuje do 28 palcového ráfku, ikdyž tam by se měl dát motor s pomalejším převodem kvůli síle do kopce. Takže v tom si myslím, že je zakopán pes. Samozřejmě že i tak převodový motor nebude tak univerzální jako středový a prostě nevyjede ty největší kopce s nějvětším nákladem, který vozil Jindra. To je jasné. Ale jde mít převodový motor, který toho zvládne hodně, běžné kopce těch 6 až 8% s příšlapem v pohodě bez přehřívání. Já si prostě netroufám zavrhnout ani převodový, ani přímý ani středový. Každá má něco. Ale co mi vadí u převodového, je ten bzukot v určitých otáčkách. To je jediná věc, při které váhám, jestli jsem v trekingovém kole neměl přeci jen nechat přímý motor. :)
Vidíš, tak jsme se skoro shodli. I do stoupání z Nové Živohoště na Neveklov (cca 155m na 2,4km) se mi motor nepřehřál. Pokud jsem psal o tom utavení do prudkého kopce, tak tím myslím nějaké úseky přímo do svahu, kde radši s kola slezu a nechám se jím případně pomocí motoru vytáhnout do kopce. Ještě jsem se ale nedostal do situace, kdy by se mi motor přehřál a byl rozpálenej jako pětník. Jsem technik a vím, že každý motor má své limity. Také si před jízdou na e-kole naplánuju trasu tak, abych nevyflákal baterku 20 km před cílem a profil trasy odpovídal jeho a mým možnostem. Ale neměli bychom odbíhat od původního tématu diskuse. Pokud totiž chceme aby nás s e-kolem pouštěli na cyklostezky, do MHD a do vlaku, tak by se e-kolo mělo konstrukčně a výkonově více podobat běžnému kolu a ne nějakému e-mopedu. Také by se mi líbil 1000W motor a věřím, že bych jezdil i nadále ohleduplně po cyklostezkách. Zákony a další normy se bohužel netvoří podle jednání "slušné většiny", ale podle "neslušné menšiny". Pak zákony ale omezují hlavně ty slušné. Ti neslušní si se zákony hlavu nelámou.
Nevím teď přesně, jaký výkon trvale vyvine průměrný ciklista na kole, ale myslím, že je to někde pod těmi 250W. Takže dalších 250W je sakra výpomoc. Pokud chce někdo vozit nebo za sebou tahat neúměrně těžké náklady, tak mu doporučuji si pořídit mopeda nebo motorku. Jak jsme se ale shodli s Bobbobem, tak bych určitě za jasně stanovených podmínek povolil lidem, kteří mají problémy s pohybem, výkonnější elektromotory, které by nebyly pouze pomocné, aly vykonaly by při jízdě většinu práce.
Ja teda E-kolo nemam ale jazdiim na nizkom lehokole a tiez som narazil na snaziveho policajta a snazil sa ma presvedcit ze na biku sa neda jazdit cez 50 km/h a vsetku energiu venoval tomu kde mam motor a ze mi da pokutu toto trvalo cca 5-10 min velmi neprijemny zazitok to bol. Ked visiel z toho ako blbec zaperlil ze si to odfotii a da posudit na prezidiu ,potom isiel dalej aj zo svojim tichym kolegom. Samozrejme ze potom hladal vsetko co sa dalo brzdy odrazky zvoncek atd...... Proste sa chcel spravit dolezity.
Chvalabohu to bola jedina neprijemna skusenost s policajtami inak len pozityvne reakcie na lehokolo.
Co sa tyka prislapu tak na slovensku je napiisane ze je to pomocny motor teda nemoze ist samostatne ako moped. Plus si davaju majzla na tych 250W (1000w spalovacii) a vobec neberu do uvahy softwearove obmedzenie v riadiacej jednotke samozrejme ze meraju aj 25km/h max.
si si isty? pokial viem, tak epac nebol nikdy premietnuty do slovenskej legislativy- okrem jedneho neuspesneho pokusu v r. 2009.
takze stale plati vyhlaska, ktora povoluje max. 250w elektro (1000w benzin) a vypnutie pohonu po dosiahnuti 25km/h. nic viac, tzn. mozes jazdit len s packou- "ako moped".
mna teda za styri roky na e-bike nezastavili ani raz. a obcas by som si zasluzil:-)
Jezdím na elektru 3 roky a když mně zastavili cyklopolicajti na stezce tak se zajímali o to jestli by se dalo na jejich kola namontovat něco podobného a hodně rychlého. Občas se jim stává že žiletkaři se jim vysmívají a vždy ujedou.
Bavili jsme se jen o tomto nikdy se nezajímali jaký mám výkon či mám pedelec a podobné nesmysly. Jediné co se ptali jakou mám při cestách průměrnou rychlost, tak jsem jim po pravdě odpověděl že tak 19-21km/h.
Oni dělají při pojížďkách tak max 16-17km/h a mají toho za část služby plné zuby.
Zajímalo je více technické provedení a možnosti než nějaké bruselské předpisy.
epac premietnuty do legislatyvi je jedna vec a policajt ako vykonny organ druha...sme na slovensku kde je mozne vsetko. Odvolavam sa na tu skusenost ked ma doslova sacovaly teda moj bike tak mi tam robyl exot prednasku vtedy to bolo ako vysluch na gestape fakt bol velmy neprijemny a arogantny.
PS: Ospravedlnujem sa vsetkym slusnym policajtom ale ked clovek natrafi na takeho hajzlika strasne vam to kazii meno!!!
Na blba a arogantního přemoudřelého domýšlivce můžeš narazit všude, proti tomu asi není obrana. Také jednoho takového poznal a s ním se nedalo mluvit ani o dnešním datu.