Vážení kolegové,
včera, v podstatě náhodou, jsem zjistil, jak si poradil motor 1000W v zadním náboji se zadní vidlicí kola Author Reflex (r.v. 2000).
Kolo s motorem v zadním náboji mělo najeto zgruba 2500 km, roznášecí rameno, přítomno. Jak z obrázku patrno, údržbu jsem nepřeháněl, ale ta s křehkým lomem vidlice nesouvisí.
Doufám, že už větršina kolegů e-cyklistů chápe můj důrazný odpor proti silnému motoru v předním kole, a i ukotvení do zadní vidlice berte prosím velmi vážně.
První dva obrázky ukazují v jakém stavu jsem kolo objevil, poslední ukazuje, jak bylo zajištěno roznášecím ramenem.
No Jindo co ten rezavý řetěz a rezavá osa.
Pokud se to protočilo tak to záchytné rameno není tedy zrovna dvakrát kvalitní.
Určitě bych dal i na druhou stranu.
Ja si ty ramena nechal udělat a motor jsem měl i v kvalitní vidlici. Jsem ale rád že už mám motor mimo kola a cítím se tak bezpečněji.
Po tvé špatné zkušenosti s přední vidlou jsem byl neustále ve střehu. Naštěstí se nikdy nic nepodělalo.
Už budeš jen klasický cyklista a nebo ještě zvažuješ do budoucna i motor?
Na druhé straně pochopitelně rameno taky bylo, proto jsem se na tom nevymáznul a to kolo zůstalo na místě.
Už rok na tom jezdím jak na mopedu, nešlapu skoro vůbec, proto ředěz nepotřebuju, taky je vytrahanej neuvěřitelně :-)
Zdá se, že jsem na tom jezdil dýl, nejdříve se vyklepala matka, a pak utrhnulo to rameno, ale co mě překvapujje, že to urvalo i kus té vidlice, to bye fakt stát nemělo.
No bože, prasknul 13 let starý, ne-moc drahý, rám.
Hraboši,
tady nejde o rám, tady jde o možnost škaredého zranění. Ten rám toho tolik najeto neměl, čili nízkocyklová únava, vrub, zřejmě něco v materiálu.
Pochopitelně ten rám nebyl stavěn na takovou sílu, jako je kilowata.
Tedy, uvedl jsem to zde z jednoho zásadního důvodu:
Chci upozornit na nebezpečí, které silný elektromotor představuje, nutnost zajištění roznášecími rameny, a výběru vhodného rámu určeného k přestavbě.
A protože opakování je matka moudrosti, opět důrazně varuji, nedávejte silný motor do předního kola. To je celé.
Bože, to jsou rady.
Budeš nám, na základě toho že namontuješ kotoučovku na ocelovou favorití vidli, tvrdit že používat kotoučové brzdy na předním kole je nebezpečné? Na AM/FR vidli bych klidně kilowatu dal. Protože brždění 208mm jim dává zabrat určitě víc než jakýkoliv motor (a na to brždění jsou stavěné). Dřív než by praskly, měly by takový vakl, že bys je vyměnil
Když namontuju velkou kotoučovku na zadní vidlici na rám bez návarek (tj. není konstruovaný na tak velké namáhání zadní stavby), tak to taky urvu.
Kdyby Ti to prasklo za jízdy, tak praskne jedna trubka ze čtyř. Kolo by se možná i dál točilo, akorát divně plavalo. Nebo by se zkřížilo a začalo drhnout o rám. Normálně bys zastavit. To samé s předním kolem (ano, už jsem patku na přední vidlici urval).
Zato když praskne horní nebo dolní rámová trubka (ve sjezdu), to je teprve legrace!
A od kdy kotoučová brzda brzdí přes osku?
Víš o tom kulové ale žvaníš.
Stačí aby motor protočil oskou a uletí ti kdejaká současná vidle.
Jistá naděje je snad jen u ocelové ale ani tam bych to neriskoval.
Na chvíli se zamyslím... Kotoučová, bubnová a válečková brzda brzdí přes osku. S ohledem na konstrukční prvky (třeba zubatý center-lock na který je připevněn kotouč) to tak je odjakživa.
O kolech toho vím opravdu dost. Myslím že víc než Ty s Jinroučíslem dohromady,
To ti nikdo nebere.
Já zase trochu rozumím mechanice a myslím si, že tak, jak koukám na kolo zvenku, osička by bržděním neměla být ovlivněna, tedy je, ale nezávisle na typu brzd.
Tedy pokud mám stejnou terminologii.
Osička, to je to pevné ve vidlicích, nebo ne?
Kolem toho cosi rotuje, a to rotující brzdím, ať už jakkoliv. Mezi tím co brzdím a tou osičkou jsou nějaký ložiska, aby to pěkně drandilo, nebo ne? Čili reakce z brždění toho rotujícího by se do toho pevného asi neměla dostat.
Osička, dle mé mechanické představy je namáhaná pouze setrvačnou silou a to v místech uchycení do vidlic o velikosti F =m*a - která se dělí na půl na každou stranu vidlí.
Osu bych potom dimenzoval na vektorový součet hmotnosti jezdce a maximální předpokládané setrvačné síly, pochopitelně patřičně koeficientovanou součinitely spolehlivosti.
Jde o namáhání střihem a otlačením, úloha pro 2 ročník strojní průmyslovky. Rotace s osičkou nic nedělá (když zanedbám vliv nevyvážené rotující hmoty, který proti ostatním působícím silám bude marginální.
Proč bych brzdil něco co stojí, nechápu.
Asi Tě to překvapí, ale v mechanice se také docela vyznám.
Na typu brzd samozřejmě závisí.
U ráfkových brzd dochází k přenosu brzdné síly na rotující kolo přes ráfek (už z názvu, že). U kotoučovek přes kotouč (také logické). A k čemu že je ten kotouč přidělaný? Ehm, vypadá to... skoro... jako nába (ať používáme správný termit).
Nevím, jestli se v mechanice vyznáš, ale teď se vykrucuješ.
Mluvil si o osičce, a ta stojí a funguje to tak, jak jsem velmi zjednodušeně popsal.
Prostě osička je namáhaná pouze setrvačnou silou, silou gravitační a popřípadě odstředivými silami nevyvážené rotující hmoty.
Jakým způsbem dochází k zpoždění (brždění) je osičce, z hlediska mechanického namáhání docela fuk.
:-)
A pochopitelně, je-li fuk jakým způsobem brzdíš ose, tak je to fuk i tomu úchytu v rámu na který ta výsledná síla působí.
Pak je to ještě trochu složitější, protože se to celé klepe a jsou tam nějaké dynamické účinky a jev, kterému říkáme únava, ale tím se netrap, Hraboši, moje rady ignoruj, jsou určeny lidem, co jezdí na elektrokole, a jestli máš chuť se hádat nebo prát, najdei si zase nějakou křižovatku, tam to bude větší vzrůšo.
Dej si bacha abys zase nezačal lhát. Měl jsem dojem že jsme si některé diskusní aspekty již vyjasnili. Mám Ti to připomenout?
Zjevně mě pochopit nechceš, nebudu se o to tedy snažit.
Vždyť jde o hovno :-)
Nebaví mě když někteří jako univerzální protiargument na cokoliv třikrát týdně, pořád dokola, píšou že se mám jít někam porvat jen kvůli tomu že mě před dvěma lety napadl na ulici chlap zezadu a náhodou (a naštěstí) u toho byla kamera.
Ty jsi napadl zezadu člověka, a jeho msutel tě doběhnul, a jako odvetu napadl tebe.
Takhle to viděl celý národ, to video, ač ti je to nepříjemné je k dispozici, a ty jsi už provždy člověk, který vyvolává rvačky na křižovatkách.
Nepokoušej se reagovat, cokoliv vysvětlovat, protože ti to smáznu.
Založ si svoje téma. Nepokoušej se mě urážet.l
Do tohoto tématu si se vetřel, na elektrokole nejezdíš, zpochybňuješ naše zkušenosti a chceš vyvolat hádku.
To ti hochu tady nedovolím!
Já bych pokračoval po obědě. Plný žaludek dělá divy :-)
Bude pokračovat jinde :-)
Tady už ne. K elektrokolům nic nemá a jeho scestné výklady mechanického působení jednotlivých součástek na sebe by laické čtenáře pouze mátly. :-)
Hele,
nerozumíš o čem je řeč, vytahuješ se tu jako šle, a když ti klidným a věcným způsobem vysvětlujeme, jak to mechanicky funhuje, začneš bláboli krávoviny a pak mě začínáš zase napadat.
Takže pakuj se odtud.
Per se jinde!
Na osičku se při brždění nepřenáší krouticí moment jako u motoru, ale kromě hmotnosti se na ni přenáší i reakce z brždění - při brždění zachycuješ moment dvojicí sil, jedna působí na brzdové špalky, destičky nebo pakny, druhá na osičku. Čím je menší rameno meti nima, tím jsou síly větší. Proto dávají kotoučovky a bubny vidlicím tak za uši. Takže se zatížení od brždění na osičku přenáší, ne jako moment, ale jako síla.
O tom se tu bavíme od rána, žadná reakce, ale setrvačná síla.
Žádný kroutící moment, ale čistý smyk (střih), popř ohyb, jak připoměl Cibi.
S těmi rameny máš recht.
Setrvačná síla nepůsobí v ose kola, ale v těžišti pohybující se hmoty a vzdoruje jí silová dvojice a rameno hraje roli.
My ale o nabě nepíšeme, bavíme se o osce to je tohle kdyby ti to nebylo jasné
http://www.cyklovybava.cz/product/osa-na...:12762/
Přímé lektromotory totiž nabu nemají.
Skládájí se z osky s ložisky statoru s cívkami a pláště který je rotorem (zjednodušeně).
Já se přiznám,že účinky zatížení neumím spočítat. Nerozumím tomu ,ani to nepotřebuji :-) Mám kolo,které původně stálo 1900kč. Zbyl z něho sice pouze rám + brzdy v hodnotě 115kč(podle toho také brzdí) tedy spíše zpomalují. Kolo nebudí před hospodou alespoň pozornost. Jako ignorant znovu opakuji,že kdybych chtěl kvalitní drahé kolo ,půjdu do středového pohonu,dural rám,a lepší komponenty. Pokud chci dopravní prostředek do práce,do hospody,na nákupu: Zakoupím to nejlevnější kolo,předělám díly ,které mám na starém kole a které jsou lepší postupně do nového rámu a jenom jezdím. Jsou středové motory i 750W a oprávněně si myslím ,že překonají i 2kw HUB motor
Jo jistě. A když tam máš roznášecí rameno (což od začátku předpokládám), je při silovém působení na rám nebo vidlici (a riziko jeho poškození) víceméně jedno jestli síla působí přes osu nebo přes nábu.
Ta osa je pěkný nesmysl, nechápu proč to neudělají podobně jako je válečková brzda.
Zase nic neumíš.
Roznášecí rameno, jako roznášecí nepůsobí, to je prostě omyl.
Aby s osou spolupůsobilo, muselo by k ní bát připevněné třecím spojem, popřípadě přivařené.
Při působení příčné smykové síly na osu totiž, když se nejedná o spoj třecí či svar, dojde k posunu a nejdřív bere sílu osa, a teprve kdyby osa uhla dál (to znamená to prasklo, buť osa nebo úchyt) přenáší tu sílu to roznášecé rameno.
Ono tam zpočátku jisté tření je, ale časem se to vykloktá, takže zásadně místo o "roznášecím ramenu" bych mluvill o "zajišťovaqcím ramenu".
To je věc, která je docela bežná a známá, kombinace spojů. Máš-li něco přivařené, nezvětšíš pevnost spoje tak, že to navíc ještě přišroubuješ běžnými šrouby. Pevnost spoje lze zvětšit, pouze použiješ-li vysokopevnostní šrouby a spoj působí jako třecí.
U bežných šroubů totiž by nejprev musel ty svary prasknout aby se ta síla na ně přenesla, a stejně tak je to i s tímhle ramenem.
Je opravdu těžké to vysvětlovat tomu kdo to neumí pochopit.
Kdyby kotoučové brzdy měly někdy poškodit uchycení kola ve vidlici tak by to žádný výrobce nevyráběl.
Brzdění nemá nikdy vliv na osku kola.
Zato sila elektromotoru přímo působí na osku a kdyby oska dovolila protáčení tak by kolo nikdy nejelo.
Na fotce je vidět osa pevně spojená se statorem motoru s vinutím a cívkama.
Prosímtě nic nemotej o válečkové brzdě a nesmyslné ose protože každý pozná že jsi pěkný hlupák.
Ty zde hledáš jen střet protože o elektrokolech nevíš nic a jen rozumuješ.
Já bych řekl, že Hrabosh pochopil správně, jak to funguje - opravdu stejně, jako válečková brzda. U válečkové brzdy, při intenzivním brzdění, s velkou pravděpodobností, vzniká ještě větší rotační síla, než je výkon Jindrovo motoru, jenže přenos síly na roznášecí rameno je tam vyřešený mnohem lépe.
U Jindrovo elektromotoru buď byl špatně vyřešený spoj roznášecího ramene s osou (osa motoru jej vymačkala), nebo Jindra prostě zanedbal údržbu.
Ti vysvětluju, že roznášecí rameno, tak jak je konstruováno, tedy kousek oceli přichycený pásky k rámu nemůže nikdy spolupůsobit s osou.
Prostě vždyky dojde jk nějakému posunu, a působí to odděleně, osa na vidlice, a rameno jen zajišťije kolo na místě, když se osa posune, ale i to bohatě stačí, alespoň na zastavení.
Údržba nebyla žádná, ale to říkám už od začátku :-)
Pokud bys demontoval z.kolo z rámu, postavil ho na zem a do motoru pustil elektriku, roztočí se osa. Stejně, jako u klasického elektromotoru.
Roznášecí rameno by tam mělo být k tomu, aby tuhle rotační sílu, kterou osa působí, nepustilo na tu rámovou patku, ve které je kolo uloženo, prostě aby se roztočilo kolo a ne osa, protože jinak by tu patku velmi brzy rozlomila, nebo se v ní protáčela.
Roznášecí rameno by tedy mělo být kontruované tak, aby s osou spolupůsobilo, osa by se v něm neměla protočit. Jestli tomu tak nebylo, považoval bych to za hrubou chybu konstruktéra, nebo ten motor nebyl určen do kola klasické konstrukce.
Bob tady dal někde fotku.
Osa je zploštělá a je zasunutá do žlábku v rámu. Na to je nasunutý nástavec a k tomu přišroubováno, vidíš to tady
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...í rameno, které je připevněno objímkami k rámu.
Vše má poměrně velké vůle. Tedy aby rameno mohlo spolupůsobit, musela by ta sestava neumožnit žádné pootočení
osy vzhledem k ramenuu
Toho dosáhnu buď svarem, nebo třecím spojem.
Jistá varianta by bylo použití přesných šroubů tak, že by ty sešroubované díly byly svrtány současně a zašroubovány, tedy
aby nevznikla žádná vůle ve spoji
Takhle to konstruováno není, naopak, otvory pro připevnění ramene jsou oválné, dúvodem k takovému řešení byla univerzálnost sestavy, která z roznášecího ramene dělá pouze zajišťovací pomůcku.
Pokud by mělo jít o roznášecí rameno, muselo by to být konstruováno fakt jinak. Tohle je samej kloub.
Píší tam, že sada je určena k zachycení kroutícího momentu a že to řežou laserem z nerezu, takže pokud je to správně nainstalováno a udržováno, vůle by tam vznikat neměly žádné. Navíc pro motory silnější, než 250w, doporučují ramena dvě.
Kurnik, Šíravíku,
je fuk jestli je to řezané laserem, ta vůle tam je už z principu toho sešroubování abys to na osi navlík, vůle nějaká být musí.
O uchycení těmi pásky už vůbec mluvit nebudu nebo oválné díře, která umožňuje posun už vůbec mluvit nebudu.
Dvě ramena nebo jedno je fuk, pochopitelně že jsem měl ramena dvě, protože něco chytat
nesymetricky je blbost.
To vážně nejseš schopen pochopit, že jeden šroubek v oválném otvoru je kloub jako prase?
Tedy pokud nejde o třecí spoj, a na tohle tyhle šroubky z bláta nemají. Jakmile se to pohne, nic to nenese, a ty pohyby mohou být velmi, velmi malé.
A že se to pohne, při jakékoliv údržbě ti garantuju. Není to torzní rameno, jen zajištění proti vypadnutí. Nespolupůsobí.
Howg, statik domluvil.
Páska tam nehraje až takovou roli, však kroutící moment tlačí roznášecí rameno natvrdo do rámové trubky, takže za pásku netáhne. Jak vypadá ta druhá patka, přežila to? Spíš mi přijde, že roznášecí rameno kroutící moment převádí skoro vodorovně přímo dozadu, na takovou zátěž ta patka není stavěná, to ji mohlo urvat, ale na druhou stranu by to mohla kompenzovat váha jezdce, tak nevím.
Kurnik Šíravíku,
Aby něco mohlo spolupůsobit, musí to být pevně spojené. Jinak je to k ničemu, nebo jinak, jedná se o dvě překážky za sebou, což se hodí, ale rozhodně to není dvojnásobně odolná překážka, jen ty dve za sebou.
Až prdne jedna, vezme to druhá.
Furt jak magor s kroutícím momentem, ten dělá nula prd.
Setrvačná síla při rozjezdu nebo brždění, složená vektorove s tíhou jezdce a další zátěží je to, co namáhalo tu vidlici.
Od začátku zdůrazňuješ, že problém je hlavně v silném elektromotoru, kroutící moment tedy nejspíš nedělá nula prd, ne?
Tvrdím, že ta ramena, tak jak sjou konstruována a jak jsem je měl namontována, neroznáší kroutící moment, protože nespolupůsobí.
Zajišťují kolo na místě, což je velmi dobrá a nutná ochrana. Osobně si myslím, že ta vidlice dojela na to, čemu my říkáme nízkocyklová únava, a nemalou roli v tom hrálo i to, že za tu vidlici (nikoliv za osu) jsem měl na cestách připevněný ten vozík (osa byla pro ten úchyt vozíku moc široká) a také to, že jak jsem neměl Hally mnohem častěji ten motor vybroval, jak připoměla kolegyně Klika. Velkou chybou bylo i to, že jsem nedotahoval tu matici pravidelně, tedy tady doma na pojíždkách Pod led a zpátky. Roli hrál i materoiál rámu.
Takže když se to všechno sesumíruje tak to rupne.
Varování pro všechny elektrokolaře je v tomto: Nepodceňujte vícenásobné zajištění, kontrolujte dotažení, a je-li to možné, použijte ocelový rám. Než univerzální zajišťovací rameno, kteríé má několik šroubů a tím možných pootočení a posunu, vyplatí se si vyrobit zajištění z jednoho kusu plechu a ten přišroubovat do děr, které na rámu jsou k dispozici, třeba pro blatníky.
A jako vždycky obligátní varování, nedávejte silný motor do předního kola.
Ano, myslím si, že kroutící moment dělá nula prd, že hlavní roli hraje setrvačná síla, která udává ten rozkmit napětí mezi nulou a celkem slušným tahem. A setrvačná síla závisí na součinu hmotnosti a zrychlení a to obojí, je u silným motorů o dost větší, než u motorů konvenčních.
Bobbobe, na rozdil od Tebe ktery mini akcni silu, Hrabosh minil reakci. Ta jde prez osu.
Zde ale probíráme elektromotor nikoliv brzdění.
Z tohoto důvodů je mně lhostejno co Hrabosh mínil.
Když bych šel do detailu tak na osu v nabě působí jen váha. Točivý moment jde rozhodně přes ložiska. Jiné je to u elektromotoru kde osa je pevně spojená se statorem.
Jednoduše řečeno u naby dojde k protočení osy jen v případě zavaření ložisek.
U elektrokola může dojít k protočení osy vždy při rozjezdu a prudké akceleraci.
1- posledni veta - protoceni - plny souhlas.
2-rozporoval jsem formulaci "brzdeni na osu nepusobi" Pusobi - zvetsuje namahani osy na ohyb.
(pricna posuvna sila - reakce k brzdne sile- pusobici v miste konusu/ loziska na osu kola)
Ano, nenamaha osu na krut.
Ale ja ti tam jasně říkám že na osu u naby působí jen váha, tam nejsme v rozporu.
Je lhostejno jaký mechanismus je použit, zda jen jízda po hrbech, kamení, kořenech a nebo brzdění. Znova opakuji, je řeč o točivém momentu a ten při brzdění není.
Jestli chceš, vyfotím ti vidli z které kotoučovka odlomila půlku patky podobně jako to udělal Jindrovi motor. Bohužel kotoučovky na osičku působí docela velkou silou.
Nakresli mi prosím schema, jak se ta síla z kotoučovky dostane do osičky.
Jakékoliv brždění působí na osičku setrvačnou silou, a ta je rovná součinu hmotnosti a zrychlení (zpoždění).
Kotoučovky mohou působit na osu větší silou než třeba ráfkové brzdy ale to jen proto, že brzdí mnohem účinněji, tedy mají větší ono "a" v rovnici síl dle prvého Newtona F = m*a.
Mechanicky kotouče přenášejí brzdnou sílu přes dráty na ráfek a pak na gumu.
Osa je namáhaná setrvačnou silou.
No jednodušší bude se k tomu propracovat z druhé strany. Zkus si kolo představit jako nosník. Na obvodu kola v místě dotyku s terénem působí brzdná síla. Nosník má jednu podpěru v osičce a druhou v místě, kde na kolo působí brzda. To je u ráfkové brzdy brzdná plocha na ráfku, u kotoučovky brzdná plocha na kotouči. Navíc to zatížení působí u kotoučovky nesymetricky - prakticky všechno musí chytit jen patka na straně brzdy, ta druhá si v pohodě nese jen ten svůj díl setrvačné síly, jelikož vidlice není tak tuhá, aby se to přes ni přeneslo na druhou stranu.
ahoj takze vstupy:
-silovy obrazec musi byt uzavreny.
(prutove konstrukce...)
-akce a reakce
kotoucova brzda pusobi na obvode kotouce.
Trmen je uchycen na ram, kotouc na naboj.
Reakce brzdne sily pusobi na osu , tedy misto kde je propojena soustava "kotouce" a soustava "ramu"
Nedělej machra, ja když začal jezdit a montovat kola tak s tebou tata ochcával ploty.
Od kdy je kotoučová brzda našroubovaná na osce?
Pokud vím tak je našroubována na středovém pouzdře a brzdná síla se přenáší na špice, ráfek a potažmo na pneu.
U elektromotoru pro jízdní kolo je oska namáhaná značným točivým momentem a proto je oboustraně frézována do roviny tak že oska vypadá jako obdélník. Pokud dojde při záběru k protočení osky tak praskné jakákoliv vidlice. Viz foto kde je i vidět uchycení kotoučové brzdy.
Pokud dojde k protočení osy tak rovněž dojde k utržení kabeláže.
Tak si to srovnej v tom melounu co nosíš na krku a pak diskutuj s odborníky na elektrokola:-)
Přesně takhle to vypadá, jak se to poootočí, zasekne se to do vidlic, udělá iniciální vrub, a pak už je jen otázka času kdy to rupne.
Kolegové mě navíc vysvětlili, že tyhle slitiny hliníku se chovají ještě trochu choulostivěji než ocel.
Mám ve sklepě ještě jedno staré kolo, naperu to do toho a budu poctivě utahovat, na ty pojížďky do hospody a zpátky to stačí.
Na jaro si postavím skládačku s tímhle:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na...
Dám to do 20" kola a vyjedu úplně všechno. Líbí se mi, že je tam integrovaná ta řj, ted méně kabílků, menší nebezpečí poškození hallů, odpojování ani rekuperaci nezapojím, na řídítka půjde jediný drát a to k ovládací páčce.
To bude městské kolečko jako víno. Baterii mám, když si přišetřím na nějakou tu lehounkou, nemělo by to jako přibližovadlo do města mít chybu.
Když to tady tak pročítám, tak do hliníkového rámu HUBový motor prostě nepatří.
Také mám sklon učinit podobný závěr.
Ale ne každý váží metrák, zapřáhne za sebe vozík o váze 50 kg a valí 1000 km do dálav, takže při běžném používání, rozumné údržbě a zajištění roznášecími rameny by to mohlo fungovat i duralových rámech.
Tedy, pokud bych kupoval rám, či kolo, určené výhraně k přestavbě, volil bych ocel. Pokud přestavuji nějaké kolo co již mám, použiji jej, ale pořádně zajistím a hlavně se k tomu nebudu chovat jako prase (což jsem dělal já), tedy že kolo stálo opřené celý rok o zeďc a jediné co jsem opečovávaval byla baterie a tak jsem klidně jezdil s povoloenými šrouby až se to rozpadlo.
Za chvilku to jdu narvat do jiného, zase duralu, protože jiný doma nemám :-)
Kup si nové ocelové za 1900kč. :-)
Mám nějaké staré, to do hospody bude stačit.
Koupím si novou ocelovou skládačku.
Já už teď víc jezdím na šlapadle.
Jinak sundám kola, nosiče, sedlo, blatníky a zbytek asi zahodím, tak jestli by se to někomu hodilo, ten zbylý šrot mu dám.
Je tam přehazovačka, brzdy Avid (snad) 5ky a ta vidlice, hrubě neudržovaná a řídítka, prostě to co zbyde, odmontovávat to nebudu. Tak když tak písnětě, než to hodím do šrotu.
Sundej i přední vidlici :-)
Co s ní?
Jen vrže mrcha :-)
tak ji promaž :-) Vidím,že oběd nepomohl a zase se pokračuje v hašteření
Já už jí potřebovat nebudu, tak proč bych jí demontoval a mazal.
Proto ten vrak nabízím tak jak to je.
Chlape, přes osu nebrzdí nic, sílu pobírá brzdič na noze/vzpěře vidlice, u V brzdy pivoty na tomtéž, u torpéda ramínko záchytu reakce.
Ani tah do řetězu při záběru nenamáhá na krut osu. Jen nábovej motor, žádná jiná věc na kole nevytváří krut na ose kola
A co náboj s torpédem?
Náboj s torpédem má pokud vím ramínko, ještě jsem neviděl bez. A náboj bez brzdy nic, ten sice má fixační podložku do drážky, ale to je jen kvůli poloze, nevytváří se tam žádná síla.
Stejně tak je samozřejmostí ramínko na osu motoru v náboji! V obou případech jde o to, aby se moment přenesl na rám kola bez rizika protočení osy! Takže nesouhlasím s tím, že nic jiného než nábový motor nevnáší moment na ose.
OK, tedy jinak, který jiný díl podle Tebe vytváří krut na hřídelce kola??
Souhlasím že nexus a podobně fixuje pastorek planetového převodu a nějaký malý moment vytvoří, nicméně po přepočtu převodu je to velmi malá síla. Nic jiného z pohonů, vyjma nábového motoru a žádný systém brzd .
Hraboši,
kolům moc nerozumím, nerozumím ani elektropohonům, ale na elektrokole jsem toho najel určitě o dost víc, než ty.
Udělal jsem přitom poustu chyb, a pokud to jde, tak o chybách, které jsem udělal informuji, aby ostatní, co si staví, nebo přemýšlejí o stavbě elektrokola se silným motorem, stejnou chybu neudělali.
V tomto případě jsem rovněž udělal chybu.
Jen jsem dobíjel baterii a o kolo se vůbec nestaral, takže se ta matka mohla uvolnit, vypadnout a já jsem na tom jezdil dál, až jsem urval rameno i úchyt.
Tvoje úvahy mohou mít, či nemusí mít smysl, ale tady se bavíme o silném elektromotoru v zadním kole, a o tom, jak to zařídit, aby to bylp pokud možno co nejbezpečnější.
A zdá se, že technicky to zajistit lze a i když se objeví vada materiálu, dá se to asi zařídit tak, abys nešel na hubu.
Pokud chceš napsat o tom, jak si dobrej na silničce, založ si vlastní téma nebo blog, tady jsi u elektrokol.
jo jenže mě se povedlo při prudkým zabrždění ulomit přední vidli přímo pod krkem a to tam žádný motor není.Ale huba to byla slušná ještě že to bylo v lese,hrabanka tak tvrdá není. Představ si že by se ti to povedlo někde ve 40 km/h na silnici.
To je dost průšvih.
Se silným motorem v přední vidlici si ovšem o něj tak trochu člověk koleduje sám. 3x jsem se taky proletěl.
to bylo normální kolo bez jakékoli elektrizace,jen jsem to solil třicítkou lesem.
Chápu, to by se fakt stát nemělo, mě taky prasknul rám, ale to bylo za Husáka.
Čekal bych, že dneskaty součástky nějak defektoskopicky zkontrolujou, než to pustí do světa, ale jakto ti strojaři dělají moc netuším, jestli vůbec.
A to pak může zabíjet.
No ono to nemselo být z výroba,ono to mohlo být načlý.Přece jen už to kolo mělo něco za sebou.A jestli to byl by´t je mikroskopicky načlý bylo asi otázkou času kdy to rupne uplně.
Myslíš mechanický vrub?
Nějaká počáteční trhlinka způsobená mechanicky?
To je možné, pak příjdou na prd
Pak taky stačí pár cyklů, to máš recht.
Defektoskopicky kontrolovat? Nepřeháněj.
Ns mostech se to dělá skoro s každým svarem, nevyznám se v tom jak se to prakticky provádí, prostě jen to nařídím a problém to není.
Takové štíhlé vidlice bych fakt asi nechal kontrolovat, jestli je materiál homogení a není tam nějaký technologický vrub, co způsobí nízkocyklovou únavu. To je problém kouknout na ten krám roengenem, či jak to dělají?
Když za jízdy prdne vidle, je to o život.
Ty kontroly dělají nejspíš namátkově jen u drahých a hodně lehkých rámů, ale určitě ne u levných trubek, které jsou ze silnějšího materiálu a tak je asi větší pravděpodobnost, že vydrží normální užívání.
Předpokládal jsem a netroufám si odhadovat jak to dělají Číňani.
Jo jenže ve sváru to nikdy nerupne,rupne to hned vedle něj,protože to místo je většinou vyhřátý a tím pádem změklý.
V zásadě máš pravdu, jen poopravím, že změklý by se jen zkroutilo, zkřehlý praskne.
Rekrystalizace materiálu, tak to je.
Koukám na ten obrázek, kdyby to bylo z oceli, řekl bych že to bylo blbě chlazený po zavaření a prasklo to přesně učebnicově, v zóně ovlivněné svarem.
Ale s takhle tenounkýma trubičkama si nehrajeme, pokud to má být venku, musí mít u nás plech tloušťku minimálně 6 mm :-)
Ale principy asi budou podobné, nebo ne?
Prdlo to po 8-mi letech provozu (45kkm) a 6 týdnů po dost tvrdém pádu.
Ale další rám (který ho nahradil) praskl po 18-ti měsících (12kkm), taky těsně vedle svaru hlavové trubky.
Bohužel fotku nemám.
Ocel vždycky prdne vedle svaru, tím jak se to při svařování ohřeje, rekrystalizuje se materiál a vzniká technologický vrub, tak nás to učili.
Tedy něco technologové svařování pokazili, tomu tenkýmu vůbec nerozumím, ale v konstrukcích často technolog předepisuje jak se má před zavařením předehřívad popř. Chladit, aby v materiálu nevznikala vnitřní pnutí.
Ona je to taky docela věda, tahle technologie, samostatný obor, nás to moc neučili a když jsem začínal po škole v konstrukci, honil mě čas od času technolog po mostárně s bičem v ruce, o mistrech na dílně ani nemluvím.
Ale tohle tenkostěnné svinstvo je fakt pro strojaře.
jak to říká známej až do 200mm je to plech pokud to je větší než 500x500
Tak, plech je od 4 mm výše, pod tím je to papír :-)
Kluci, ty rámy se po svaření a srovnání žíhají T4/T6, takže pnutí a další věci by měly zmizet. Kdo ten materiál (6061) zná, ví že i kdyby nepřešel přežehem, je to fuk po takové době, za cca půl roku skladování vytvrdí a srovná se sám, to je ověřený.
Jinak, rámy se testují , ale to je taky v tomto případě nepodstatné, protože na rozevření koncovky se nezkouší, taková síla na normálním kole nevzniká. Testuje se dynamicky , cyklika se zaměřením na test exponovaných míst, která vygeneruje simulace podle výkresů a zadaných parametrů.
Dělají se i korozivní testy atd., je to docela normální věc.
Spíš jestli ten závit na hraně tam neudělal vrub, když nebyl funkční záchyt reakce?? Někteří dobrodruzi to i pilníkem protáhnou a nechají tam hranu, aby se jim osa vešla.
Seš si Jindro jistej, že tam nebyl vrub??
Dural je prevít, dělal jsem dřív v letectví, opravdu by smrtelník nevěřil co se může vyklubat s třeba jen naklepnutýho nebo škráblýho povrchu
Jo a když o tom píšu- taky se mi podařilo rozpůlit zadní osu.
Ale o tom řeč není.
Já jsem zlomil násadu od lopaty, a ne jednou.
Mám ocelový rám,tak nic neřeším. Ani rameno na záchyt momentu nemám.
Jaký máš výkon?
Právě Tobě je možná určeno mé varování.
Rameno ten moment asi moc nezachytí, nepodaří se ti to dotáhnout tak, aby to spolupůsobilo, a když tak po chvilce se to vycuká. To bys musel mít všechno dotaženo momentovým klíčem a přenášet sílu třením a ne smykem, jinak to působí odděleně.
To roznášecí rameno bude fungovat jako pojistka, kdyby náhodou prasknul ten úchyt na rámu, rameno ti udrží kolo než zabrzdíš, a to může dost znamenat.
Rozebíral jsem to odpoledne, mě to kolo drželo na fleku jednak fest zarezlá matka z druhé strany, roznášecí rameno u druhé strany a hlavně to, že se ta osička pootočila a zasekla se do toho žlábku, to pootočení je vidět.
Protože na kole se dá jezdit celkem rychle, a to rotující kolo s motorem váží kolem 8 kg, radil bych pouzít všechny dostupné možnosti, a těch pár stovek za roznášecí (či spíše zajišťující) rameno bych dal.
750W +-. Mám slabou baterku
Já jezdím na 48V, ve špičkách to dá víc než tu kW, ukazoval mi to Cycloanalyst.
To je zase o čtvrtinu větší síla, to taky něco dá.
zkus 72V, v kombinaci s kilowatovým motorem to bude žihadlo.
Jel jsem na jednom kole 1500W 72V,jelo to šedesátkou bez šlapání. Ozkoušený dojezd po zpevněných plochách a vicemeně rovině(labská stezka) byl 90km.
Když jedu v noci z hospody za tmy,je i 33km/hod hodně :-)))
Mě stačí, že to jede :-)
A nebude také příčina v tom, že máš odpojené ty hall drátky, či jak se tomu říká. Já je chvíli odpojené měla také a byly to docela nepříjemné šlupky.
S tímto motorem v přední ocelový vidlici mám také pár tisíc km najeto a bez problémů. Ale jezdit s tím jako na mopedu bez šlapání, tak to fakt nedělám.
Při rozjíždění to občas vibruje, to zřejmě uvolnilo tu matici, ale na pevnost toho návaru by to vliv mít nemělo, tohle je křehký lom, musel tam být kaz, šacuju to na rekrystalizaci při chladnutí návarku, ale tyhle technologické věci moc neznám, to je jiný obor.
Na elektrokole jezdím jen Pod led a zpátky a protože bez zátěže, jen se vozím. Je to méně než 2 km, krátké stoupání, takže to motor dá bez šlápnutí a sice se zahřeje, ale protože je to krátké, přežije. Baterie na ty 4 km celkem taky problém není.
Už žádnou delší cestus elektromotorkem neplánuji, tak mu dávám za uši, ale motor drží, nedal to ten rám, ale dal jsem mu fakt zahulit, tahal těžký vozík, taky za tenhle návarek, nezlobím se ani netrápím, ale varuju, pokud je někdo urostlý chasník, přemýšlej nad kotvením fest.
Pokud si pořizuji elektrokolo výkonu 1kw,je zbytečné šetřit váhou a kupovat drahý rám. Stačí ocelový. A pokud jezdím rychle (do práce atd.) je zbytečné uvažovat i o přehazovačce. Při rychlostech nad 35km/hod se stejně nedá šlapat. Tedy pokud nemáte na zakázku převodník 60zubů a víc a vzadu nějaké mikrokolečko.
Souhlas.
Já použil kolo co jsem měl.
Přesto to zajisti těmi rameny, prosím :-)
Správný muž čelí smrti čelem :-)) Jsou tam brutální matice. V oceli to nepovolí.
čím je elektrokolo rychlejší,tím se brána do pekla i rychleji otevírá . škoda,žemám jen 36V aku. Je to pomalé
Http://www.stealthelectricbikes.com.au/
To jsou stroje pro Tebe:-)
Mám jen poznámku k motoru 1kw+- v předním kole. Pokud je vidlice ocelová,tak bych se toho nebál. Horší jsou jízdní vlastnosti. I vzadu je to dost jízdně nepěkné. Je to už moped. Kolo to jen připomíná.
Žlábek v přední vidlici je mělký, i zajištění rameny nepomůže, nechci šířit poplašnou zprávu, ale měl jsem tam 2 motiry po kilowate, tedy postupně a letěl jsem 3x.....
Přežil jsem jen díky tomu, že koho mají pověsit, ten se neutopí :-)
Vidlice (přední) jde i upravit. Ocelová snadněji. Mít motorku s výkonem 100kw v předním kole by také bylo skvělé :-) Závody by byly zajímavější :-)
Po třech přeletech šel motor dozadu, musím ještě vydržet než malá dostuduje, pak si můžu srazit vaz.
[url=http://imgup.cz/ETx]
rozumim-li dobre fotkam a popisu praskla stojina ramu a nasledne se motor protocil a utrhl 2x eskapasek momentove vyztuhy.
prvni povzdechnuti (mizerneho) strojare:
-ram z Al slitiny ("duralovy")
Tento material ma tvz "casovanou pevnost" tj nema odolnost proti unave.
Upresnuji: ocel je mozno navrhnout pro cyklicke namahani tak ze je vecna. Al slitiny ne.
priklady:
-listove pero (vecne)
-letadlo(dana zivotnost)
proc stale mluvim o unave, vysvetlim, i kdyz Jindra mluvi o nizkocyklove...
druhe povzdechnuti: prasklo to vedle svaru.
V okoli svaru je zona kde se meni krystalicka struktura, kde je difuze legovacich prvku, (dle pover Mg "vyhori") a hlavne vlivem roztaznosti jsou v teplne ovlivnene oblasti pnuti.
zihat kolo ramu? ale kdeze mame materialy ktere to nevyzaduji. Ovsem, jen pokud je technologicka disciplina. Kontroly... no proste mozna par z serie. Statisticka kontrola.(doporucuji samostudium:)
treti povzdechnuti: motor na obrazku je BLDC ma 48 magnetu a 36 civek v trech fazich. pozor, faze jsou spinany 0/1 ne sinusoida! Kazdy "zaber" se projevi skubnutim.
ram tedy nedostal k 2500 km prislusejicich
1 250 000 cyklu ale 48/3*1 250 000.
najel tedy cca 40 tis km(z hlediska unavy)
tolik k unave
ctvrte povzdechnuti: kontramatice.
mel jsi je tam? podle mne totiz na osu nepatri, pokud je dotahnes tak ze tu dolni pri pritahovani horni "povolis" drzi to v konecnem efektu mene nez jedna matice.
Díky za názor strojaře.
Materiálu nerozumím, ale tu mechaniku, jak to nastalo si umím představit.
Proto raději o než roznášecím ramenu mluvím o zajišťovacím ramenu. K spolupůsobení, pokud se nejedná o spoj třecí, totiž docházet nemůže.
Tolik názor statika-oceláře.
A tady bych chtěl varovat kolegu Magica, i ocel může rupnout nízkocyklově.
Koukal jsem do chytrých knížek, za vysokocyklovou únavu považujeme když počet cyklů je 10^7 až 10^10, teda u stavebních konstrukcí.
Kdyby to bylo z oceli, nazývali bychom to co se tam stalo "křehký lom"
Teď mě napadá, že možná máme i jinak definované pojmy jako cyklus, my stavaři a kolegové strojaři. Střídání kladného a záporného napětí, tedy tah/tlak...
Pak velikost té změny -rozkmit - kurnik chvála Bohu, že se nám to běžně nehejbe, pak už je to šarlatánství a ne mechanika :-):-)
Nechci se motat do vašich hádek, ale zamyslel se někdo nad tím že vidlice jak rámová tak přední jsou konstruovány hlavně na síly které působí při brždění a ne na síly silného nábojového motoru které jsou naprosto opačné? Brždění a záběr motoru je přeci jen o něčem jiném, proto spíš souhlasím s Jindrou. Hrabosh srovnává velkou kotoučovku se silným motorem v náboji a to se mi ani trochu nezdá.
Když já se nemůžu zbavit dojmu, že síla, která ulomila patku s motorem nesouvisí, protože motor na ni při rozjezdu působí opačným směrem, než je prasklá a při brzdění se to chová stejně, jako by tam motor nebyl.
Dojem fakt nestačí, bhužel Jindra má naprostou pravdu došlo k protočení a tím i vylomení části vidlice. Nechápu proč v tom někteří vidí něco jiného když je to jednoznačné. Na prostřední fotce je to dokonce jasně vidět že je oska vytočná tak jak být nemá.
No ale tohle tvrdím od začátku, že problém je ve špatné eliminaci kroutícího momentu.
Hned v úvodních příspěvcích to Jindra napsal tak, že s tím nemám problém souhlasit - špatná údržba, povolily se matky, z pevných spojů se staly klouby, roznášecí rameno postupně přestalo roznášet, nakonec to všechno z kola odpadlo, pak se to nutně muselo hnout i na druhé straně, díky čemuž kroutící moment osy rozlomil patku. Jindra kladl důraz na to, aby majitelé silných motorů dbali na důkladné uchycení zadního kola důraz a nepodceňovali údržbu.
Řekl bych že díky tomu otočení to bude nalomené i na protilehlé straně.
Faktem je že já jsem si tá ramena nechal vyrobit "na míru" a vždy jsem to nam musel naklepat pomocí nastrčáku.
Dále byla pérová podložka a řádně dorvaná matka.
Díky tomu jsem problém neměl ale na druhou stranu jsem se stále cítil nejistě díky Jindrovu varování.
Tohle je právě mnohem líp vyřešené u válečkové brzdy u klasického torpeda s protišlapnou brzdou, jak psal Hrabosh, konstruktéři elektromotoru by to měli udělat podobně.
Kroutící moment nemá na osu žádný vliv, a konstrukční prvky, které kroutící moment eliminují, jsou mnohem robustnější a jednodušší, selhání je prakticky vyloučeno.
Tak hlavně žes s tím neletěl přes řídítka, jako při tvých dřívějších neshodách s přímým motorem v předním kole. :)
Když se na to dívám, tak chtělo by to motor, jehož součástí je i záchyt reakce. Podobně jako je to u nábojů s torpédem. V tomhle případě to vypadá, že ten záchyt reakce svoji úlohy nezvládlo. Jak by taky mohl. V rámci univerzálnosti je to ze dvou částí a navíc co mohou ty stahovací pásky pobrat za síly? Asi to spíše funguje jako pojistka pro případ, že přenos momentu třením mezi podložkami a rámem selže.
Fakt je, že já u svého ebike jsem byl zezačátkudost opatrný a na jednotce Kelly hodně zkrouhnul proud motoru, aby to nemělo při rozjezdu velký točivý moment, ale postupem času jsem zkoušel i variantu při které teklo 55A a tomu odpovídal moment a vydrželo. Ale dotáhnuté to bylo na krev. :) Dokonce jsem při dotahování i zničil rozpěrnou trubku a musel vyrobit novou. Ale nutno podotknout, že mám ten menší průměr motoru.
Jaký výkon ten motor potom dá když tam teče 55A?
Ja když to osolím naplno tak tam mám 23A a Wat to při tom ukazuje 1200, on to bude ale spíš příkon jak výkon.
Ten motor má dávat 720W při 20A ale ověřovat to budu až se zlepší počasí. Zatím to tu láme stromy i když je reletivně teplo a sucho.
Objednal jsem si takový stativ na kolo a test (cycleanalyst) si budu natáčet kompaktem. Pak to bude snadnější vyhodnocovat.
http://www.alemat.cz/nezatrideno/stativ...
Máš pravdu, že jde o příkon a výkon bude nižší. Tam záleží i na otáčkách... Při rozjezdu bude účinnost mizerná a cca těch 80% to může být až někde výše.
Co se týká vyhodnocování, tak doporučuji Speedict. Zaznamenává data jako je proud, rychlost, teplota na čidlu... Pak si to načteš do počítače a může vyhodnocovat. Já to dost zkoumal, když jsem zkoušel různá nastavení jednotky a chtěl mít pod kontrolou průběh proudů co jdou z a do baterky. No a když je záznam pořízen s mobilem s androidem, tak můžeš i zjistit jaké místo v grafech odpovídá jakému místu na mapě. Fakt doporučuji.
Na jednoučelový test by to byly další zbytečné náklady. Tak si udělám záznam na video za levný peníz a ještě to využiji jako kameru na cesty.
Cycleanalyst toho umí vice kromě toho záznamu.
Taky to odpovídá ceně.
Nevýhodu a to značnou vidím v tom že mobil by musel být neustále s rozsvíceným diplejem a tak spotřeba by kladla zvýšené nároky na další baterie. Nehledě na špatnou čitelnost na slunci.
Někde jsem na to četl nelichotivou kritiku.
Nevím zda to bylo pravdivé ale na každém šprochu....
Při testech použiji endomodo tak že s určením polohy nemám problém včetně záznamu trasy.
Pro výpočty mám vlastní program v excelu, tak že jen dodám hrubá data a mám ihned výpočet všech parametrů co potřebuji a které hodlám testovat. Doplnit to o grafy je otázka jedné minuty.
Ale ja říkám je to jen jednoúčelová krátkodobá záležitost s minimálními náklady.
Poté mně bude stačit zadat pár údajů a budu hned vědět na co budu stačit a na co né a o to mně jde především.
No, ona ta oxidace evidentně křehkému lomu napomohla... Ale záchyt reakce vypadá nefunkční, jinak by se to neprotočilo a nerozlouplo koncovku...?
Fakt je, že toto vepředu je běžnej jev silných motorů, bacha na věc. Vzadu to vidím prvně
Ahoj Klucí to proč se zlomil ten rám.
Prvně jsem to chtěl rozepisovat jak to nastalo....
Potom jsem zodnotil, že je to na ho5no to vysvětlovat komplikovaně.
Tady je obrázek jak jak se to řeší, když je potřeba brzdit 100 kW.
http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to...
Začneme tím, že se ujednotíme jaký spoj je to na ose zadního(předního) kola. - jde o spoj třecí, kde je síla přenášena přes přilehlé plochy. Drážka je pouze k tomu, aby navedla do spávné pozice (je tam na hovno).
matice přitažená vhodným utahovacím momentem přitlačí axialní silou........
No jo proč to ale prasklo?
Podle obrázku.
Hliníkovej rám versus ocelová macice a Osa
=> Eletrickej článek => X násobná koroze spoje
Takže třecí spoj přestal fungovat.
Matice byla zarezlá => Takže se nepovolila...
Souhlasím, že motor rázy generuje. A rázy nakonec Tu patku rozvalily.
Co z toho vyplývá:
!!!Údržba!!! - když to vyrezne nezachrání vás ani Arm Torque.
Arm toque - na obě strany - Rozhodně vám neupadne kolo, když se vám rozvalí vidlice.
Ocelová vidle - lepší nedochází k efektu el. článku.
Navíc rámy se dělají chrom-molybdenove oceli
A ta patří k tomu lepšímu.
Tuhle litanii píšu kvůli, tomu aby jsme se ujednotili.
Ale určitě jsem, na něco zapomněl.....
Elektrickej článek a koroze nás nenapadla, to máš recht :-)
To všechno nazýváme "vrub" -iniciální trhlina a následně křehký lom.
"Vrubem" může být lecos, v naší terminologii.
Zdá se, že konvergujeme pomalu k závěru: ocelový rám na silný motor v nábě bude lepší řešení. A jak píše kolega Pospis, udržovat to, hlídat a jistit jak se dá.
Protože u silných motorů nemusíme hlídat tolik váhu, ocel bude snad i levnější řešení pro přestavbu.
Když už jsme u toho, nemáte typ na nějakou fortelnou ocelovou skládačku do max 6ti kolečka?
Dobrý, akorát ten chrommolybden je záležitost jen těch nejkvalitnějších, poměrně drahých rámů, běžné to ale určitě není.
Ale ani běžný ocelový rám takto nepraskne, dělají se z poměrně houževnaté oceli, takže by se to spíš vymáčklo
Nechci zakládat téma,kvůli jednomu dotazu,tak to dám sem: Můj problém je tento. Ráfek 622-19 motor magic pie 1000W 48V 1 generace,tedy s externí ŘJ. I když je vycentrování udělané na maximum.1 strana špic je kolmo,stejně není kolo ve středu rámu. Jak to řešit? Upilovat ze strany převodů osu(myslím tím,posunutí usazení,ne zkrácení)nebo vyhnout pravou zadní vidlici?Měl s tím někdo problém?
Já jsem měl problém, aby se mi přesně ohle co máš vůbec do vidlic vešlo, musel jsem použít brutální sílu.
Pokud ti kolo nesedí uprostřed, nevyřešila by to nějaká jednostranná podložka, teda jesti tam máš vůli?
podložka to neřeší. Kdyby to bylo normální kolo(ne s motorem) tak bych na jedné straně ubral matku na ose,podložku,uřezání půlky matky,atd) Tady by pomohlo akorát to co jsem řekl. Tedy posun usazení osy v rámu(uřezání cca. 2mm+- na osazení
tiež mám takéto asymetrické koleso, je asi o 8 mm mimo od "správnej" pozície.
na jazdných vlastnostiach to vôbec nie je poznať.
trocha bol problém nastaviť V-brzdy, ale aj to nakoniec išlo.
až se mi bude chtít,pilka na železo a pilník to vyřeší
vlastne som tým chcel povedať, že to asymetrické osadenie žiadny problém nie je, aspoň na mojom biku nie, takže ak ti koleso vojde do tvojho rámu, skús ho osadiť a zajazdiť si.
uvidíš, že asymetrickosť sa pri jazde nijako neprejaví
že se to na jízdních vlastnostech neprojeví není pravda.Kola mají být v zákrytu.
áno, majú byť, ale šedivá je teória a zelený strom praxe:-)
jazdím na tom, zo svojej skúsenosti píšem, že to nie je rozpoznateľné.
vyskúšaj, skôr než začneš pilovať a uvidíš sám
uz to zkouším dávno :-) Nevadí ani když má člověk 1 ledvinu. Takže když je zadní kolo o 1cm mimo osu,tak směrová stabilita je stejné jako když je to v lajně? Já ten pocit nemám.
ani ja! ale dá sa jazdiť bez držania, takže to je v pohode.
na stabilitu má podstatný vplyv zdvihnutie ťažiska. motor 1000w + baterka 48v bude tipujem najmenej 15kg. to ti zhorší pocit stability stokrát viac než posunuté koleso.
Mimochodem, baterie na nosiči sice zhorší těžiště v rámci kola, ale když vezmu celek s cyklistou, tak to zase tak celkové těžiště posune jen o malinko... Podle mě je daleko horší nemít kola v zákrytu. Kdo má motorku, tak to ví velice dobře.
batériu (10kg) mám v ráme. prvé dve sezóny som ju mal na nosiči. na krátke trasy po meste idem občas bez baterky.
vplyv uloženia baterky na pocit stability je oveľa oveľa oveľa väčší ako posunutie kolesa.
porovnávanie bicykla s motorkou je cesta, na ktorú sa nebudem púšťať. možno až keď začnú vyrábať motorky s 28" kolesami a nádržou veľkosti chladničky:-)
Pocit stability vylepšuji Prazdrojem :-)
Přesně tohle si taky myslím, kde je problém, kdyžse vejde do brzd :-)
8 mm je už docela dost, to musí mít vliv na vedení kola, pohodlnost řízení a zvlášť v zatáčkách a nerovném terénu. I ty brzdy budou brzdit hodně nerovnoměrně, pokud se neudělá nějaká jejich úprava.
ano, ta zadna brzda nie je bohvieaka, ale dost ubrzdi rekuperacia a prednou mozem brzdit na plne gule, kedze je bicykel tazky, nehrozi, ze preletim cez riaditka.
a ako som uz pisal, posunutie kolesa sa neprejavuje- bicykel ide rovno, netaha doboku, skratka to nie je problem.
Ono se elektrokolo (tímhle 7mi kilovým motorem) fakt chová o dost jinak než normální šlapadlo, už jenom ta váha dělá svoje.
No a když zapřáhneš vozejk, a ten můj je taky chycenej nesymetricky, je to fakt úplně jiná jízda, s kolem to má společné jen to, že šlapeš.
Protože jsem krám neměl odpružený, jakékoliv nerovnosti, dlažba nebo i stezka ze zámkové dlažby na takhle těžkém stroji je poměrně nepříjemná záležitost. Na elektrokole jsem vůbec nechápal, jak někomu můžou vyhovovat ty naše hrbolaté cyklostezky.
Přední kolo by mělo být se zadním a společně s rámem na jedné podélné ose. Pokud není je něco špatně, buď výplet kol, nebo špatně postavený rám. Začal bych přeměření všech hodnot.
Nebo to tak je i bez toho. A u kola s velkým el.motorem to nejde řešit jinak než pilkou a pilníkem.Jak už jsem psal,výplet už je na konci(je rovně)a osa nemá seřizování(není to normální kolo)
Přeměřením nic nezkazíš. Pilka a pilník je taky řešení, ale nechal bych takové řešení až po vyčerpání jiných možností.
žádní jiné nejsou. Centrovací stolice říká jasně,že je to ujeté doleva. A jelikož jsou špice na pravé straně už kolmo,tak to pochopitelně nejde centrováním nijak upravit. A nejde to upravit bez pilování a řezání ani nijak jinak jelikož je osa elektromotoru a kola pevná bez prvků umožňující nějaký posun. Myslím,že jsem se vyjádřil jasně.Už po několíkáté :-(
Mohl by jsi to vyfotit? Pokud tvrdíš že vlevo jsou špice kolmo tak je to ujeté do prava.
Smozřejmě po směru jízdy.
Osobně bych si nechal přeplest kolo znova.
Taky je možné že kolo s motorem nemusí pasovat do každého rámu. Pokud jsi rám nějak ohýbal a kolo tam rval násilím tak je to špatně.
Kolo tam musí jít volně.
Proč to fotit?? Když mám na pravé straně špice kolmo(šikmo ven asi výplet být nemůže)tak už ráfek víc doprava posunout nelze. Rám není křivý.Původní kolo je přesně ve středu.Jediná možnost jak posunout kolo doprava je upilování části osy(viz co je nahoře).
Pokud tam původno ráfek sedí tak jak má je ten s motorem špatně vypletený a to je celé.
Spíš je to špatně udělané už v ČÍNĚ. Nebo nepočítali z ráfkem 28 palců. Když je jedna strana špic už kolmo,tak jak to chceš lépe vyplést?? Do strany?? Prostě to tak udělali schválně,aby jim tam vlezlo 6ti kolečko. Protože až to uřežu tak tam nevleze. Což je mi zcela jedno
Jak to mám posunout doprava,když je to tedy špatně vypletené?? Hovno je to špatně vypletené.
A co třeba takto?
To co jsem kreslil není technický nákres,jen schematické znázornění. Potřebuji posunout ráfek doprava. Na pravé straně jsou špice kolmo. Co je na tom k nepochopení? Už to prostě nejde . Jdu si zapálit
Ahoj. U mého zadního přímého motoru jsou z obou stran takové distanční trubičky. Pokud to máš stejně, tak ted stačí vyrobit správně dlouhé trubičky na obě strany. Pokud se to opírá přímo o průměr osy, tak asi nejlepší je nechat to přeplést. Je otázka o kolik to máš posunuté a jestli fakt jsou na obou stranách různé délky špic. Není to jen blbě vycentrované?
Měl si to koupit u Šikuli, ten MagicPie vplejtá do našich ráfků a dobře, neměl jsem problém.
Rady a návody ke stavbě elektrokola
http://teslabike.sk/author/teslabike/page/24/