Tak mě napadlo, že by mohlo být dobré pro začínající stavitele, že bychom sepsali nějaké informace o stavbě lehokola.
Například, že :
sklon hlavové trubky by měl být cca 70° (myslím, že je to stejné jak u lehokola, tak tříkolky)
U tříkolky by se v bodě doteku pláště se zemí měly protnout osy Hlavové trubky a ráfku. Osa hlavové trubky může být i mírně vně osy ráfku, což zlepší geometrii předních kol a při zatáčení jejich návrat do původní polohy.
závlek cca 2"
Řídicí tyč u spodního řízení dlouhého kola musí vejít mezi rám a kliku. Citlivější řízení se udělá poměrem vzdálenosti čepů řidicí tyče od osy rámu ( já mám na řidítkách 2,5 a na vidlici 1, což je dost citlivé, ale vyhovuje mi)
Takových věcí je spousta, liší se to i typem stavěného kola....nejlíp na to přijdeš při první stavbě :-)
To jo, ale takový základní návod jak na to, a hlavně čeho se vyvarovat nemusí být na škodu. Každý z nás jsme sbírali informace různě a na různých kolech, mnohdy systémem pokus omyl. Ideální stav je výkres, ale i ten se lépe rýsuje, když víš.
Co to je výkres?To jsem ještě nezkoušel.
Výkres je suchá teorie, vlastní stavba je teprv ten adrenalin...i když jsou stavitelé, co mají výkresy perfektní...
No právě když jsem náhodou něco načmáral tak to NIKDY nebylo stejný jako ve skutečnosti.
Je to jako když mladý pán dělal jako závěrečnou práci v dílnách.Jeden výkres a 15!různých výrobků.
To budou odborníci na opravu letadel.Ani jeden se nevešel do rozměrů.
Kolik myslíš, že jich u řemesla zůstane?
Potkal jsem vyučence z roku 1992 (SOU Poldi), z ročníku (2 třídy) jeden svařuje v Lounech a tuten (Venca) ve Strojírnách Poldi.
Ostatní šli za "lepším".
Zámečníci ,soustružníci atd. ubývají.Pokud je budou platit jako nyní nedivím se.
Po vyučení hodně záleží ke komu se dostanou.Pokud budou zastávat funkci skočproněco nebo uklízečku tak se moc nenaučí a bavit je to taky nebude.
V Aeru snad řemeslo dělat bude.
S tím platem bych souhlasil, ale problém je i v tom, že většina vyučenců, s kterými jsem se setkal nemá zájem se něco nového naučit. Perfektně ovládají mobil, ale to že na šroub s pravým závitem natočí matici otáčením doprava, nedokáží pochopit. Asi to vypadá přehnaně, ale bohužel i s tím jsem se setkal. A nebyl to ojedinělý případ.
To jsou ty čmáranice na papíře, kterými se nakonec necháš inspirovat :-)), neb změna je vždy možná.
Začal jsem stavět "pulce", v nerezi. Proto jsem si ho nejprve načmáral na papír. Ať chci, nebo nechci, musím přiznat že se mi stavělo mnohem líp, než když jsem nosil vše v hlavě.
už jsi na tom seděl ? jedná se mi o to, jak pruží nerez ve srovnání s ocelí.Měl by být lepší.... Na nový kolo chci nerezovou zadní stavbu...
nechces misto nerezi ktera ma sklon praskat pouzit radeji CrMo?
jedno z moznych mist nakupu jsou vyrobci UL letadel - napr tady:
http://shop.evektor.cz/Mettals---Hutni-material...
CrMo jsem používat doteď...chci změnu...
ok, je to na tobe.
nicmen , nerez opravdu neni to prave na ram kola...
Nerezový rám měl/má Marble a Šárka
Mám. :) Šárka teď jezdí na Thysu, který je asi z CrMo, předpokládám. 50x1,5 nerezová hlavní trubka SWB drží už několik desítek tisíc km (z nichž dost je s pořádnou zátěží) a vůči šplapání znatelně nepruží (předchozí verze s 40x1,5 už byla moc málo tuhá). Nicméně kolo je těžké jak *píp* (sice to z velké části dělají komponenty a detaily rámu, které by šly lépe, ale těžko říct, jak by dopadla třeba trubka se stěnou 1,2 -- lidi, kteří mi současný rám svařovali mi tenčí než 1,5mm rozmlouvali, nemá školy abych uměl říct jestli oprávněně).
Příjemná výhoda nerezu je, že fakt nerezaví. :) (Kolo parkuju trvale venku bez ohledu na počasí.) Ale jinak neumím moc posoudit ani porovnat s jinými materiály.
1,5 mm je maximální síla trubky, kterou jsem použil, kromě kousku (prozatím 300 mm 48,3 x 2, který časem zkrátím) na středovou mufnu. Hlavní rámovou trubku mám 51 x 1,2 ostatní buď 1, nebo 1,5, takže ani hmotnost nebude nikterak tragická. Jaká bude pevnost jednotlivých částí ukáže čas.
Co Titan?
Prave jsem daval odkaz Lucii. 8-)
http://blacksheepbikes.com/gallery/
Titan je to pravé....až na cenu :-)
Neseděl. Nerez pruží podstatně měně, než běžná ocel. Jinak má pravdu Cibi, že je náchylná k praskání, ale je to jen o tom, co a jak použiješ. Na svém kole (http://www.papji.wbs.cz/Konecna-podoba-LWB31.html) mám zadní vidlici z nerezu a od roku 2008 se na ní neobjevila sebemenší prasklina. Oproti tomu mi praskly spodní trubky na sedadle, jenže ty jsou namáhány podstatně jinak a navíc jsem s tím ještě jezdil hodně v terénu a opravdu jsem kolo nešetřil. Kdybych místo 16 x 1 dal větší průměr , tak by nepraskly.
Co říkají lehokolisté na tohle? :-)
http://www.thesufferfest.com/wp-content/uploads...
Ze to jde i s mensim vynalozenym usilim. 8-)
http://mur.rajce.idnes.cz/Home_built_Recumbent...
(A po odzkouseni jsme koupili jeden lehaci uz v originale.)
Tohle monstrum z Technometry ještě fakt funguje, guma neztvrdla?
To byla jen kratka zapujcka na rekonvalescenci od kamarada. Moc jsem to nezkoumal. Fungovalo ten mesic a pak jsem ho vratil a sehnal z druhe ruky lehorotoped Olpran. (Ten ale nema typove oznaceni a google mi ho na obrazku nejak nechce ukazat.)
Prosim: jak se meni velkost zavleku s ohledem na prumer kola?
2"(+-51mm) plati pro jake kolo?
odhaduji spravne ze pro 20" ?
To je všeobecný závlek pro všechny velikosti kol, existuje ale na to vzorec pro výpočet, protože hrají roli i další faktory jako je třeba tvar vidlice.
kdeže ten vzorec najdu ? doteď jsem to dělal odhadem, že bych postoupil o něco výše....
Tady něco je
http://kreuzotter.de/english/elenk.htm
Ne zrovna "vzorec", ale teorie kolem stability kola existuje docela dost. Kdysi jsem si s tím hrál, ale spíš pro zajímavost. I když se z teorie nějaké rozumně vypadající výsledky dostat dají, tak bych stejně skoro víc spoléhal na odhad. :)
Ale jestli tě to zajímá ... já jsem si kdysi našel tohle: http://bicycle.tudelft.nl/schwab/Publications... , koukám že nějaké zajímavé povídání v podobném stylu je i na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and...
Alespoň v tom prvním článku co si tak pamatuju, je výsledkem soustava rovnic vedoucí na spočtení determinantu poněkud ošklivé matice. Numericky to není problém, zvlášt s moderním softwarem :), ale pěkný analytický výsledek nečekej (i když různá analytická počítátka to umí "umlátit" do pěkného vzorce dlouhého několik desítek kilobyte. :)
Kromě matematiky je podstatný problém, že vstupem jsou hmotnosti, polohy těžiště a hlavně momenty setrvačnosti jednotlivých částí kola, což jsou data, která se dost těžko odhadují ... snad jen kdybys měl kompletní návrh kola v nějakém 3D CADu.
A samozřejmě se hraje na dost zanedbání, jejichž oprávněnost je docela těžké posoudit ..
Tohle je opravdu fascinující téma, které poslední dobou příležitostně otvírám znovu a znovu. Teprv nedávno mě kamarád navedl na tu holandskou studii z Tvého prvního odkazu a pro mě tam bylo jedno velké překvapení. Věděl jsem, že gyroskopický efekt i závlek můžou stabilitě kola pomoct, ale nedokážou ji samy o sobě zajistit. Věděl jsem, že gyroskopický efekt je skoro zanedbatelný z pohledu řiditelnosti kola. Co jsem nevěděl bylo, že lze mít kolo, které nemá ani gyroskopický efekt ani kladný závlek a přesto je stabilní aniž by ho někdo řídil. A viděl jsem to na videu co ti borci udělali. Tohle plus zkušenosti s chováním různých lehokol mě vedou k tomu, že problém je opravdu extrémně složitý, má co dělat s polohou těžiště hlavní části rámu a těžiště řídící části rámu (řídítka, vidle, přední kolo) a s momenty setrvačnosti kolem různých os atd.
Lehokola mi v tomhle přijdou "snadnější" na analýzu, protože ono to všechno předpokládá tuhá tělesa s pevnou polohou těch těžišť. Cyklista tělem v sedačce se tomu blíží mnohem víc než cyklista obkročmo na trnoži.
Když se vrátíme k tématu tak mít správně závlek je fajn, něco blízko 50mm obvykle funguje, ale jestli kolo bude jezdit příjemně, jestli půjde jet bez držení řídítek aniž by kmitalo a podobně, to ze závleku poznat nejde.
Závlek a stabilita to je zajímavé téma. Přijde mi, že na stabilitu kola mají výraznější vliv jiné faktory než jen závlek. Když jsme stavěli moje kolo, říkal jsi, že má oproti dlouhé verzi větší závlek, že bude trochu míň živé. Mně moje kolo přijde živé fakt hodně. Závlek jsem teď přibližně změřil na 6 cm. Ve velkých rychlostech je živé až až, řídit bez rukou bych si netroufl. Jediné na čem cítím trochu větší závlek je vynášení ze zatáček, člověk musí kolo do zatáčky držet.
Celkem by mně zajímalo, jak to je se závlekem a stabilitou u MBB kol. Někde jsem četl cosi o 15 cm závleku, což mi přijde hodně. Jak to tam je, Holfi?
Musel jsem si osobním dotazem upřesnit co má snilard na mysli tím MBB. Je to přední náhon, styl Cruzbike. Francouzi ho všeobecně označují jako TD (traction directe) :o)))
Jinak jj je tam větší závlek, na obrázku je to vidět, ale na druhou stranu sklon hlavové trubky je 55 - 65°oproti 70 - 74°na normálním lehu nebo zábradlí.
Připadá mi to, že ten sklon hlavy je tam hlavně v důsledku snahy dostat osu řízení co nejblíž k tělu jezdce, a výsledkem je velký závlek. No a když nohy zrovna zabírají, tak je závlek stejně k ničemu, přední kolo není vlečené, ale vleče celé kolo za sebou. Kladný závlek pak kolo vlastně destabilizuje.
"Moj nazor" je taky ze cim viac polozi hlavovu trubku pri tomto tipe tak to ma za nasledok mensy vplyv na riadenie ked slape. (dufam ze sa chapeme co vravym)
No on ten vplyv bude přímo úměrný momentu síly kolem osy hlavy, který to šlápnutí dodává. Ten se zmenší jednak tím, že osa bude víc vzadu a pedály daleko před ní a jednak tím záklonem, že vektor síly šlápnutí má větší složku rovnoběžně s osou a o to menší kolmo k ní.
Takže jo, zaklonit osu co nejvíc dozadu by ovladatelnost vzhledem k silám šlapání mělo zlepšit.
Francouzi používají TD, Američani MBB :)
Zkusil jsem změřit z obrázků, jak to má Cruzbike Vendetta a vychází mi, že tam mají závlek méně než 10 cm. Ta ale určitě nemá takhle hodně položenou hlavovou trubku.
Na druhou stranu, maďarské kolo (homebuild), které jsem zkoušel na srazu, mělo hlavu položenou celkem dost. Nedokážu posoudit, co má jaké výhody, ale evidentně jsou obě cesty možné.
Nevím jak Cruzbike Vendeta, ale vzhledem k tomu, že jejich kit se používá s normálním kolem bez úprav, je hlavová trubka s úhlem jako na normálním zábradlí, což by měl být závlek zhruba těch uváděných 5 cm. Francouzský speculoos, Albatros a podobné stroje označované jako TD to mají nějak podle toho obrázku.
Na tom obrázku píšou úhel sedačky minimálně 30 stupňů, to je už relativně sedací lehokolo. Zajímavé.
Ano Cruzbike používá stejné úhly jako zábradlí.Hodně postavenou sedačku mají Softride,Silvio.Vendetta je zavodní kolo na různé typy závodů i běžné ježdění.Sklon sedačky činí 22,5 stupně a sedačka je výšce 50cm.Vcelku pěkné kolo, ale bratru pěkně drahé ve francii vychází kit na 3200eur ve standartu co nabízí a jsme na hliníku a váze 10,5kg
Za to Zokra v této úrovni TD 700 P2 bude mít sice cenu podobnou jen dostanu kolo z karbonu a na běžné produkci budu z váhou na 7,8kg.
Dále francouzi jezdí převážně sklon na krku 55stupňů, závlek 120mm a ůhel sedačky 20stupňů s tím že spouštějí sedačku i na 37cm na 2x700 kolech viz Sokol, který váží podobně jako Vendetta jen kit co začíná vyrábět Oliver je za podstatně přijatelnějších 1500eur.
Obě kontrukce jsou velice živé, TD jsou skvělý vrchaři co uvádějí a při použití francouzské stavby jde postavit LR s nízkým těžištěm za použití běžně dostupných kol jak MTB nebo road...což mě osobně se velice libí.
Neměl bys odkaz na toho Sokola nebo další Francouze s 700c koly?
Proč jsou ty Cruzbike tak drahé moc nechápu.
27 stupňů je pro tebe hodně postavená sedačka?
Pro mě je 27 stupňů hodně postavená sedačka, mám raději hodně ležatější úhel.
Proč Cruzbike je tak drahý...asi proto že nabízí jako zatím jak jediný kontrukci TD seriově a má patenty, aby na jejich kolech mohlo jezdit více lidí.
Konkurenci už bude mít velice brzy, takže cenami bude muset jít dolů.Za tyto peníze půjde Zokra a spol. do kurzu.
No pěkné počteníčko ve francouzštině,kde najdeš plno zajímavostí.
http://velorizontal.bbfr.net/t17010-zockra...
http://velorizontal.bbfr.net/t13568-a-traction
http://velorizontal.bbfr.net/t14449-proto-td...
http://velorizontal.bbfr.net/t12383-zockra-ka-gdf
http://velorizontal.bbfr.net/t18443-td-700-made...
http://velorizontal.bbfr.net/t18264-tandem-2x2
http://velorizontal.bbfr.net/t6368-plans-de...
http://velorizontal.bbfr.net/t17193-mon-1er...
http://velorizontal.bbfr.net/t14923-tad-carbone
http://velorizontal.bbfr.net/t16834-another-fwd...
http://velorizontal.bbfr.net/t17265-sokol-1ere...
http://velorizontal.bbfr.net/t10890-sokol-deux...
http://velorizontal.bbfr.net/t16197p15-sokol-a3...
http://zapilon.pbp.pagesperso-orange.fr/VC...
http://velorizontal.bbfr.net/t15491p15-td-le-virus
Děkuju.
Je jedna věc, která se mi na Vendettě přijde lepší, než na těch francouzských TD. Přijde mi šikovná ta konstrukce, kdy je střed a řidítka spojený jednou silnou trubkou. Což, jak přímo Cruzbike uvádí, umožňuje efektivní zapojení horní poloviny těla. Celkem by mě zajímalo, jak pevné je tohle spojení u té Zockry TD700. Přijde mi, že tam se úplně se zapojením horní poloviny těla nepočítá, ale možná se mýlím, zas tak podrobně jsem to nestudoval. Co se mi zase na Cruzbike nelíbí je cena a "made in Taiwan". Cenu úplně nechápu, výrobu na Taiwanu ano, vzhledem k tomu, že Cruzbike není hlavním zaměstnáním ani jednoho z nich.
Matěji u TD700 Zokry i dalších francouzských Tdček se počítá s tím že budeš pomáhat přes ruce do kopce.Zokra TD700 je má našlápnuto do výroby.Momentálně se pracuje na zjednodušení zavěsu předního kola,aby byla možnost rychle a jednoduše rozložit a také systém pro různé výšky postavy.Cruzbike jak jistě víš má svůj systém patentovaný a tím podle mého názoru to brání většímu rozšíření TD pohonu mezi další výrobce.
jinak co se týče rychlosti do kopce v tomhle je už na francouzských závodech vidět její kvality ve srovnání s Vendettou.Což mám na mysli závody do vrchu pořádané ve francii a také tam je dealer Cruzbiku.
Když to vezmu být levnější Vendetta na hlíně tak abych asi také neváhal.Obě jsou to moc pěkná a velice rychlá kola.Je možné že brzy dočkáme, Zokra KA nebo TD,Sokol, A-traction a Cruzbike, takže se máme na co těšit...kdo bude chtít jezdit TD.
Přiznám se, že moc netuším, co které prvky konkrétně má Cruzbike patentované. Jen tak mimochodem, platí v Evropě americké patenty?
Výsleky žádných závodů do vrchu jsem bohužel neviděl, moc nestíhám ty Francouzská fóra sledovat. Asi bych s tím měl něco udǎlat :) Nemáš link na nějaký konkrétní závod do vrchu, kde jela nějaká Vendetta i nějaké TD? I když na druhou stranu řekl bych, že rozdíly ve výsledcích budou dané spíš rozdílnou fyzičkou jezdců, než o fous jiným kolem.
S patenty nevím jak to je, stačí podívat jen na vývoj a proč francoužští výrobci TD nepoužívají systém co má Cruzbike.Patent je konkrétně na posuv řízení a pedálů vůči řetězové lince, která se nemění a tím pádem může jezdit jedno kolo od výšky třeba 160- 200cm, to je hlavní důvod většího rozšíření TD krom tradičních předsudků že něco není možné...
Jasně porovnávat kola pod stejnými jezdci...což francouzi tuto možnost mají.Jinak všechno najdeš na jejich fóru velorizontal, které máš výše...jasně francoužština je trochu náročnější..pro mě to není problém, občas pomůže překladač.
Abych to shrnul Kouign Amann, TD700, Sokol, Vendetta, A-Traction jsou hodně srovnatelná.Rozdily by dali posoudit při společném testu...nebo si co by ještě raději domluvit a zajet na jejich MS co bude 2014, zazávodit a vyzkoušet a budem vědět hned ještě více...
No a co jezdí dovrchu tak to jsou opravdu parádní kopce...Mt.Ventoux, Alpe de Huez, atd...co jezdí na Tour.Jen to už mě laká zajet si takový závod na lehokole.
Že by pro inspiraci
http://www.youtube.com/watch?v=3INj_7WVDQ8#t=444
Nemáte někdo zkušenost s tutím matrošem:
http://www.propur.cz/penova-filtrace,31.html
Nebo je to normální molitan?
Tu mas priamo vyrobcu a ten posledny teda presne Bulpren S 32450 pouziva aj azub http://www.eurofoam-tp.cz/bulpren-s.php
Neviem ako s cenami ale urcite to bude lepsie ako od predajcu
Ps: u tvojho predajcu je to pena: Filtrační pěna Regicell, filtrace vzduchu PPI10