Tahle otázka mne napadla, když jsem se dnes vracel na kole domu. A chtěl jsem o tom napsat celý článek. Jenže čím víc přemýšlím o tom, jak ten článek napsat, tím víc si uvědomuji, že nedokážu na tu otázku odpovědět. A člověk by neměl psát o tom, o čem neví, co je. Tak abych případně někdy mohl, tak bych se chtěl dozvědět, co to je. A kde se líp zeptat, než na cyklistickém fóru.
Možná ta otázka vypadá poněkud zvlášťně, ale odpověď nemusí být tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Je to jednoduchá otázka a odpověď také. Pro každého je to něco jiného, třeba celý rok.
No přece jako každá jiná definice. Autor sám si určuje, jak bude nastolenou definici definovat. A kdo má "problémy", má je i tady. Je to podobné, jako u každé jiné "sezóny", namátkou třeba vodácké. Kdo určí, kdy začíná a končí? No za sebe pouze ten, kdo to určí, ale to vůbec neznamená, že široká zainteresovaná veřejnost tuto definici bere taktéž za svou.
Ty jsi prozřel ! Chválihodné, že už nechceš psát o tom, o čem nevíš, co je ;-)
Ale vážně - cyklistická sezóna u mnoha lidí začíná s prvním udržením rovnováhy a obvykle končí s její ztrátou, nebo až zaklapnutím víka...
Včera jsem si říkal "Není tak zle", bylo malinko nad nulou. Dneska je jasno, slunce svítí ale na teploměru -5, tak jestli se to nezvedne nad 0, končím a rofofruju rotoped.
Nula pro mě znamená konec, led, námraza, sešroubovaná klíční kost, jedenkrát stačilo.
tak počkej tak na -20, až bude silnice nádherně vymrzlá a můžeš vyrazit
pro mě je nejhorší teplota kolem nuly, často to odskáču s průduškama.
Mě limitují dvě věci
Náledí a tma.
Kombinace obého je pak pro mě děsivá. Sucho, vymrzlo, jasno, to by se dalo zvládnout, ale ten lesklý sliz na silnici mě snadno s kola sundá, nejsem žádnej mistr v ovládání biku v nehostinném terénu.
A když s tím praštím, tak vzhledem k tomu, že mám na řídítkách něco jako privátnì Houston, bylo by to drahý.
Uvidím, ale moc tomu nevěřím, kolo asi půjde do komůrky.
Mně limituje zimní výbava, je mi líto do toho vrážet prachy. Až dáš kolo do komůrky, vezmi kulicha, tepláky, dobré boty a kopce zdolávej pěšky, střídat chůzi s během.
Jseš jak Soňa,
ta by mě taky nejraději donutila běhat. Nic takového, radši ten rotoped. Ale dneska to ještě půjde bez něj, slunce tu pere jak v Karibiku.
Dneska to šlo, už jsem z kola zpátky :-)
Běhání, nebo ostrá chůze do kopce, nebo do schodů je to údajně ještě lepší, je vynikající zimní příprava na kolo, na nohou posiluješ správné svaly, není Ti zima a hlavně při tom intenzivně posiluješ srdce a plíce. Dříve jsem běhal v kopcích celou zimu, jezdil jsem kvůli tomu každý víkend do Jizerek, v létě pak na kole nebyl sebemenší problém s dechem.
Za cyklistickou sezónu považuju období zhruba od května do září. Zbytek roku trénuju na sezónu :-)
Závodíš v sezóně sám se sebou?
V drtivé většině případů ano, hlavně se snažím jezdit správně stylově, to ostatní přijde samo. Při závodění jde styl častěji do kopru, chtěl bych, aby mi "cyklistická sezóna" vydržela alespoň do pětašedesáti, sedmdesáti let.
Problém je, že nevím co je to "jezdit stylově", a možná jsem se zbytečně dřel. Snilard s Lelkem mě poradili, já se dovybavil budíkama, a zdá se, že to bude čím dál tím lepší.
Takže já si taky závodím s budíkama, ale jezdím takticky, snažím se nepřepálit začátek, abch v cíli měl dost sil a sám se nějak drtivě neporazil a tím ndedemotivoval :-)
Jezdím spíš dle intuice, budíky se snažím po cestě ignorovat a až doma se podívám, jak to dopadlo. Jak začnu sledovat okamžitou rychlost, mám tendenci jet nad svoje síly, páč si říkám sakra, vždyť tady jsem ve dvaceti jezdil třicítkou a ani jsem se nezadýchal.. znáš to, jak sou ty stárnoucí chlapy pytomý :-)
To já to mám naopak, dříve jsem žádný budíky neměl, tak nevím jakou rychlostí jsem to jezdil, ale teď sleduju, hlavně "proměrnou aktivní rychlost" a zatím se to furt lepší.
Jenže to je ošidná záležitost, protože stačí zastavit, a průměrná rychlost se nepočítá, tak mám ještě takový ty gps hodinky, které měří neustále, a uvádejí mi vlastně "skutečnou rychlost pohybu krajinou" což je podstatná informace, podle toho mohu vypočítat kam stihnu dojet. Ono stačí málo, zastavit se někde na polívku, a už čísla letí do kopru.
Pak podle rady kolegů se snažím hlídat kadenci, abych byl pořád někde mezi 70-80, na to musím zatím dost myslet a hlídat budík.
Je to neuvěřitelný, když si to pak doma plugnu k počítači a on ten krám prostě se mnou projede naprosto přesně tu trasu, má zaznamenáno všechno, rychlost, nadmořskou výšku, i trasu na mapě, ale z toho už se nic nenaučím, to je asi dost užitečné pro ty kluky kteří trénují opravdu a ne jen tak halabala.
Je doba v roce, kdy 90% cyklistů je si ochotno sednout na kolo a projet se. :-)
Dobrá definice.
Teď je potřeba definovat pojem cyklista.
Je babka co občas jezdí s kolem na nákup cyklistou?
Babka nemůže být cyklistou, páč je tam jistá anatomická rozdílnost. Může ale být cyklistkou. Jen jí to neříkej, aby Tě něčím nemajzla. Asi to s ní bude podobné, jako to mám já. Nejsem cyklista, ale jezdím na kole. A takových je nás docela dost.
Cyklista je osoba, který je schopný z bodu A do bodu B se přepravit na kole, přičemž je schopný při jedné trase najet alespoň 200m a 2x zatočit kolem do zatáčky. Od té chvíle danou osobu považuji za cyklistu.
v tom případě jsou ožralci, co jedou z hospody extratřídy. na 50 metrech těch 200 metrů najedou hravě a těch zatáček, co zvládnou :-)))
a při tom nespadne...
Taky jsou pokutování Policii, když je chytne nebo když se zraní a potřebují ošetření.
Taková bloková pokuta nejednoho překvapí. :-)
někteří jsou hodně překvapení, obzvlášť ráno, když se probudí na záchytce :-D
popisoval mi to jeden známý, co dělá u MP, jak potkali cyklistu, který jel v noci po městě bez světel, a lehce si to šněroval přes cestu. chtěli na něj udělat ty ty ty, ale on místo, aby zastavil, tak jim začal ujíždět. pak sebou při cestě mázl do příkopy, byl na ně sprostý, začal je napadat, tak mu zařídili tu záchytku. :-D
takže ho ta legrace vyšla i s pokutou asi na 20.000,-. prý měl ráno slzy na krajíčku.
ale komu není rady...
Cyklosezona je průnik množin ochoty jezdit a času jezdit.
Osobně mám dvě cyklosezony.
Víkendovou pro svou radost tak nějak celoroční, tedy kdy to není o hubu(led) nebo o zdraví(zhruba slunečných -5-10 na suché vymrzlé silnici).
Doprácenakolovou též pro radost,ale některým asi i pro zlost, zhruba v období od vidím do vidím, tak abych +- jezdil za světla, alespoň ráno.
Malou část sezony střídám okolo změny času jezdím ráno nakole a odpoledne MHD.
Doufám, že mi tato možnost, po posledních dvou televizních sjezdech eskalátorů zoufalci na kolech, zůstane zachována...
Čili do práce/z práce zhruba začátek března-přelom listopadu/prosince.