Z vlastních zkušenosí mohu potvrdit (a některé diskuze zde to potvrdují), že nejčastěji dochází ke kritické situaci, když auto cyklistu předjíždí a v momentě kdy je ještě vedle něj, nebo jen těsně před ním - náhle odbočí doprava. Již mnohokrát jsem byl nucen odbočit zároveň s tímto autem a tak jsem zabránil nehodě. Už jsem si za ty roky vypěstoval takový instinkt, že vždy na takových místech zbystřím pozornost a po očku sleduji, zda auto vedle mne nemá již zapnutou pravou směrovku a nechystá se odbočit. Zachraní tě pak jedině dobré brzdy a rychlá reakce.
Ale ani na tu směrovku se nedá spoléhat, jednou jsem tak mrknul, auto vedle mne neblikalo a přesto odbočilo na parkoviště..... já samozřejmě musel s ním, na parkovišti jsem u něj zastavil, ....luxusní BMW, uvnitř dáma v kožichu (žeby to fáro netopilo?), nejdříve na ní křičím ať si ztlumí řvoucí rádio, potom jsem se jí zeptal jestli ví, že mě málem srazila, ale ona vůbec nevěděla o co jde... vůbec mě neviděla. Takže bach na ně!
Souhlasím s tebou! Taky jsem takhle musel párkrát nedobrovolně odbočit, ale zase jsem si tím odbočením ochránil život a tak mi nevadilo se vracet na mou plánovanou cestu. Na směrovky u aut na cestách po našich končinách už vůbec nespoléhám, už dávno vím, že jsme země tajnůstkářů a takovýto řidiči tají do poslední chvíle, kam odbočí!
A psát tu o řidičích kamiónů, kdy "někteří" tě zjevně úmyslně předjíždí s milimetrovým odstupem, aby tě asi přesvědčili o tom, že nemáš na tej silnici co dělat, to ani nemá cenu. Jen bych byl zvědavej, kdyby mu tam nějakej cyklista pod kola návěsu vlítnul, co by dělal. Jestli by mu šel poskytnout první pomoc nebo zda by frnknul.
Takže já si myslím, že předejít srážce nejde. Jedině snad na kole nejezdit. Hold musíme mít my cyklisté stále oči na stopkách a být hrozně moc na silnici nebo ve městě ostražití. Jsem pro bodový systém, ale tady v tomto případě je to spíše o slušnosti a odpovědnosti a k tomu člověka žádný zákon nedoutí, to musí mít asi v sobě. Najezdím na kole hodně kilometrů po Rakousku a tam jsou řidiči úplně jiní, vychovaný! Byl jsem skoro v šoku, když nás dojel kabriolet a v něm dva rakouští puberťáci a slečna a tito i s takovým fárem za náma jeli takovej kus, jen aby viděli do zatáčky a bezpečně nás předjeli. Přitom cesta široká a zatáčka mírná, ale jednou tam byla plná čára a prostě nepředjeli. Ta tady u nás?
S tím Rakouskem mi mluvíš z duše. Já se tam často i stydím, když šlapu nějaký kopec, místa vedle mě fůra a oni se za mnou táhnou a nepředjedou, i když by mohli. Nahoře jim někdy - jak jsem v tu chvíli vyplivnutej - ani nedokážu rukou poděkovat a oni v pohodě mi ještě zamávaj... Přitom na rakouských silnicích jsem ještě nikdy neviděl policistu, maximálně tak toho vyříznutýho z překližky, takže to bude zřejmě něčím jiným, než jejich přítomností.
Myslim,z e najlespi sposob , ako predchadzat zrazke s autom je jazdit na takych cestach, kde jazdi co najmenej aut. cestam , kde by som stretol kamion sa vyhybam na sto honov aj za cenu, ze pojdem porzbitej ceste dvojnasobnu vzdialenst. Bicyklujem predsa pre radost a ked mam mat oci na stopkach a bat sa,z e ma niekto zrazi, kdeze je ta radost.
Iste vyhnut sa uplne autam sa asi neda, ale vzdy sa da najst cesta, ktora vedie po malo frekventovanych cestach. Priznam sa, sem tam pouzijem aj chodnik (hlavne, ked je po vacsinu dna prazdny) a niekdy jazdim aj v protismere.
Po meste jazdim skoro stale za rovankym cielom (do prace, obchodu, za vnucatami), tam som si casom nasiel svoju "pokojnu" cestu. Na vylety zasadne chodim len po takych cestach, kde stretnem auto raz za hodinu, sam ich planujem, takze celu zimu presedim nad mapami. Samozrejme kazdemu ide mozno o nieco ine, mne o ten pohyb (pri vyletoch iste aj o zazitky z peknej krajiny a architektury) a nezalezi mi az tak na tom, ci moja priemerna rychlost bude 25, alebo 15 kilometrov za hodinu.
Souhlas, s tím Rakouskem a i jinde v zahraničí mám podobné zážitky, kdy mi někdy bylo až trapně, že se za mnou tak dlouho táhne a předjede s dostatečným odstupem až je to fakt přehledné.
S těmi kamiony zas tak moc problémů nemám, málokdy se pohybuji po silnici, kde oni jezdí, i když občas nějaký se natrefí. Spíše se bojím zavedení mýtného, to se potom výskyt kamionů zvýší i na některých okreskách.
A ještě jeden poznatek ani mě tak nenaštve, když mě někdo s poměrně malým bočním odstupem předjede, když nemá moc místa a člověk s tím počítá - například se za mnou blíží auto (používán i zpětné zrcátko), druhé jede v protisměru tak s tím tak trochu počítám, že nespomalí a nějak se vejdeme. Ale, když je volná dostatečně široká cesta a nějaký debil mě předjede natěsno, to bych po něm nejraději střílel.
Jak zabránit srážce s autem? Pečlivě sledovat provoz kolem sebe, odhadovat co ostatní můžou udělat, počítat s tím že se může kdokoliv z nich zachovat jako blbec a mít vymyšlenou nějakou únikovou cestu, kdyby se skutečně jako blbec zachoval. Ale na 100% to není a ani být nemůže.
Situace, kdy auto předjede cyklistu aby hned nato odbočilo doprava (tzv. povinné předjetí cyklisty) je bohužel standardní a obrana proti tomu není. A není to česká specialita, ve Francii mne takhle jeden mamlas přinutil vyjet z kruháku jinudy než jsem chtěl ... :-(
Bějaký ten blb se najde všude, ale myslím že u nás je jejich vyskyt vysoce nadprůměrný. Jinak, já si někdy říkám, že je to skoro zázrak, že při svém způsobu života vlastně ještě žiju a mám v pořádku včechny končetiny. Chce to tak jak píšeš - předvídat, mít kam uhnot atd.. Ale stejně všemu nezabráníš. Za těch mých 42 cyklistických let mě zatím jen jednou jedna paní odvezla z křižovatky na kapotě. Naštěstí jsem měl jen naraženou nohu a pochroumané kolo. Jela proti mně, odbočovala vlevo, pěkně zpomalila, vypadalo to, že mě vidí a najednou se rozjela a už jsem se vezl. Byla z toho skoro na infarkt, prý mě vůbec neviděla, byla ráda. že mi nic moc není a že nezavoláme policii, tisícovka na opravu kola to vyřešila.
Kamaratovi sa stalo nieco velmi podobne. Pani prichadzajuca z vedlajsej ulice ho zbadala, az ked ho uvidela na prednom skle. Bicykel presla prednymi kolesami auta. Bola v takom soku, ze kamarat musel sadnut do auta a odviezt ju domov.Myslim, ze mu vtedy bez velkych reci kupila novy bicykel.
Tak přesně takhle, z protisměru při odbočování doleva, mě v červnu sejmula Avie. Brzdil,vypadal přesně tak jako že dává přednost, ale na závěr nezastavil úplně. Upřednostnil jsem zatočit na to parkoviště kam jel on před sklouznutím po zemi pod jeho zadní kola, srazil mě čumákem zleva, levým loktem jsem mu udělal díru do té plastové mříže před chladičem. Docela pecka. Taky byl v šoku a že mě neviděl. Oči viděly, mozek nevnímal.
Vystihl jsi to, předvídat, ale není to nikdy na 100%.
Akorát mě připadá častější "skoronehoda" vyjíždění auta z vedlejší nebo když mi má dát přednost z prava. Ale to s předjetím a hned odbočením doprava už jsem taky zažil.
Já házím, pokud to stihnu flašku. Pokud mě to auto ohrožuje, tak si ulevím tou flaškou. Ještě jsem se teda netrefil ale asi dvakrát ta láhev přelítla auto a ti řidiči byly dost vyděšený. Když jim to došlo tak byly na*raný. Tak jsem si řekl byl jsem na*raný já a teď je on, a bylo mi dobře. Jinak samozřejmě platí to co už jste napsali "myslet za ty druhý".
...jaká je tvá průměrná spotřeba flašek za rok :o)))
Jinak ale dobrý nápad - jen po některých bych házela flašky z kamene...
Jedinou možnost vidím v tom, být v místě uvažovaného střetu v jiném čase než auto. :-)
Já vidím jedinou možnost v tom na silnici vůbec nevyjíždět, ale to se holt nedá použít... :o(((
Aberbathy to napisal teoreticky velmi spravne. Len ja mozno pomalsie chapem a tak by som potreboval nejaky navod ako zistim, ze moje miesto uvazovaneho stretu je to iste ako uvazuje ten sofer v aute(ten co ma chce zrazit). Co ak ten ma vyhliadnute ine miesto stretu ako ja a ako na potvoru ja som na tom jeho mieste ? A nestastie je hotove :-)
Jak se na 100% nesrazit s autem: vybrat si v krámě pěkný kolo, dovézt ho domů autem, každý den se na něj doma posadit, pohladit, pokochat, hlavně nikdy nevyjíždět!!!
Ačo tak zakazať od Jari do Podzimu vychadzať na cesty autám??? Asi ťažko,ale pri dobrom lobingu medzi poslancami pred voíbami?! :-)))))))))))))))))))
Rozhodně dobrý nápad!!! Zkus to prosadit a dej mi vědět, jak to dopadlo! :-))))))))))))
No,teraz mi napadlo že náš "pán"premier kedysi jazdil na baiku a voíby sa blížia takže možno by to stálo za pokus?!Ak to nevýde tak už len založiť novú stranu napr.CpC-Cesty pre Cyklistov.A každemu voličovi síúbiť nový bike. :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
No nebudte az taki prisni:-). Ja si myslim,z e ak sa Ti nepodari presadit ten uplny zakaz tak pristup na kompromis.
Autasice mozu vychadzat na cesty, ale len vtedy ak po tej ceste nejde cyklista. Inak musia zastavit a pokracovat v ceste mozu az vtedy ked su cyklisti z cesty prec. Keby ani to nepreslo tak sa ma este kam ustupovat. Mozu vychadzat na cesty v niektorych vopred urcenych hodinach . Napriklad mozes dovolit od polnoci do 6. rana (ale to su uz super ustupky :-))))) a na dialnici po cely den (za odmenu). Drzim palce a daj vediet ako to dopadne :-)))))
Předejít srážce auta s cyklistou prostě nelze. Jak to chcete dokázat, když spousta řidičů je schopná přehlídnout i kamion natož cyklistu. Riziko srážky se sice dá do určité míry snížit, ale vyloučit opravdu jen tehdy, pokud se na kolo budete dívat doma v obýváku. Já se osobně snažím, abych byl co nejvíc vidět ( oblečení, odrazky, kde to je jen možné, večer raději dvě světla )
a pochopitelně musíte myslet za všechny řidiče kolem sebe. Taky se snažím vyhýbat komunikacím po kterých jezdí auta a když už musím do silničního provozu, tak se držím zásady, že všichni ostatní účastníci provozu mají přede mnou přednost. Jelikož se silnicím opravdu vyhýbám, tak si kola ( až na vyjímky ) célkem užiju.
Zitra mam setilete vyroci preletu Peugeota 205. Opilej sofer me nevidel... Ujel... Ale urval jsem mu naraznik s SPZ, to byla klika v nestesti. Zlomena kolenni ceska a zlomeny palec u nohy-diky Bohu jen to!
Urvat v letu nárazník s SPZ, to se hned tak někomu nepodaří. Ale budu si to pamatovat, kdyby náhodou :o)))
Jinak přeji co nejméně obdobných zkušeností :o))) Všem...
Tos měl kliku, že tě nabrala jenom maličká dvěstěpětka. Kdyby to byl nějakej ofraut, třeba Hummer, nevím, nevím, jestli by ses nám svěřil. A tu espézetku jsi mu vrátil? :-)))
Jo - ofroudovi by ten nárazník neurval, to by zůstal namotaný mezi tím portubím. Aspoň by mu zase neujel, v nehorším by si ho ten ofrouďák přivezl na tom potrubí až do garáže. (Omlouvám se za ten černý humor).
Tedy strašně se omlouvám, ale musím konstatovat, že představa, jak mě nějaký ofrout přiveze namotanou na předku svého vozidla do garáže ve mě vzbuzuje neuvěřitelnou představivost následných událostí :o)))
Co by se mnou, jako nenáviděnou štěnicí, která zhyzdila tu úžasnou rampu na jeho vozidle udělal :o)))
Takováhle situace, to je přímo materiál na grotesku :o)))
Takové závěžné téma a už se to zase skulilo k takové hovadině :o)))
Mojí noční můrou je tramvaj údolím Křinice, se kterou jsem se
poslední prázninový den r. 2005 potkal. Tramwaj to ubrzdila, ale já na kolejích dostal takový smyk, že mé nebohé tělo odletělo až do protějšího jízdního pruhu. Kdykoliv se podívám na mapu při plánování cest - mám tu oblast moc rád, tak se mi dělá mdlo, což mi docela vadí
a nemám vyřešeno, jak to bezpečně projet.
Nějaké fotky z trati:
http://www.trainslide.com/kirnitzschtalbahn.html
Upozorňuji, že je to jednokolejka, takže tramvaj vyrazí i v protisměru.
Tedy pokud pominu tvé zážitky, musím říct, že jsem vůbec o téhle tramvaji neměla potuchy. A to už jsem párkrát údolím Křinice jela a byla jsem až v Bad Shandau (to ale podél Labe).
Můžeš mi, prosím, napsat, jakou trasou jezdíš?!?
Zkusím to poslat na mail, co máš u jména, abych tady nezahnojoval plodnou diskusi.
Hlavně je potřeba být vidět, tedy jezdit pokud možno středem pruhu nebo silnice a nechat se objíždět velkým obloukem. Platí pravidlo, že čím větší rychlost, tím blíže ke středu silnice jet (nakonec takto jezdí i auta). A jestli se za mnou ve městě plouží kolona aut 20 nebo 30 km/h a nemůže mě předjet, tak na to kašlu a nechám je klidně troubit. Až je silnice širší, tak je samozřejmě zřetelně pustím.
A pokud se na mě někdo zboku tlačí, tak mu mlátím pěstí do auta, ono ho to většinou přejde. Pro drsoně bych doporučil okované rukavice (já je nemám:-))
Mě se celkem osvědčilo jet kousek od kraje a až vidím v zrcátku, že řidič zahájil předjížděcí manévr, uklidím se ke kraji. Tím se dosáhne velmi slušný boční odstup. Samozřejmě neuhýbám v extra úzkých místech jako je jednopruh mezi chodníkem a šalinovým ostrůvkem a podobně. Pokud se jede u kraje pořád, řidič žádný manévr neudělá, prostě pojede rovně jako bych tam nebyl. Takže nejdřív malinko zavazet a pak uhnout. Oni to uhnutí vidí až když už taky uhnuli, ale představuju si, že aspoň někteří to ocení, že o nich vím a snažím se "žít a nechat žít".
Ohledně agresivity to chce opatrnost. Někdy nemusíš ani do ničeho bouchnout a zakomplexovanej grázl v SLKčku tě vytlačí do příkopu a zmlátí tak, že si kupuješ novou helmu a týden se bojíš sednout na kolo. Policajti ho samozřejmě nechytnou. Nejhorší je ten pocit absolutní bezmoci když ležíš na zemi a stokilovej chlápek do tebe mlátí tak, že máš jeho klouby v helmě 15mm hluboko, a ty s tím nemůžeš nic moc dělat. A celý to začne jen tím, že řezal zatáčku v obci protisměrem asi stovkou a na poslední chvíli mě uviděl, lekl se, otočil to, dojel mě... No děs, takže do auta bych nemlátil, ani ve městě. Tam by to ten grázl mohl udělat taky, lidi by chodili po chodníku kolem a ani se neohlídli.
Rozhodl jsem se podobným událostem předcházet. Jezím vyzbrojen masivním řetězem se zámkem (0,75kg) - jednou ranou rozbije hlavu raz dva. Jednomu šmejdovi jsem naštípnul zápěstí, když šáhnul na kliku od auta, protože si odtamtud chtěl vytáhnut zbraň. Dále nůž, ale ten jen pro případy silného ohrožení. Nejoblíbenější zbraní je však pepřový sprej (nikoliv tekutá střela!) - udělá obláček cca 1,5*0,6*0,6m. Tomu se fakt zdrhnout nedá a odrovná každého. Jo a taky se chystám na překvapivý útok - mírně se rozběhnout a vést kolo a když se přiblížím k aresorovi, kolo hodím :) Je to MTB, takže dostává horší rány. I když musím říct, že mě docela štve, že nosím takový arzenál jen kvůli agresivním řidičům. I když jsi na tom pořád dobře. Kamarád ukázal v podobné situaci prostředníček, řidič ho za půl kilometru dojel a srazil. Skončil na pár měsíců na neschopence :(
Jo tak přesně tohle jsem viděla ve Stodůlkách u Baumaxu. Cyklista také ukázal ofroudistovi za sebou ukazováček a ten do něj jen tak lehce drcnul přední rampou a odjel. Chlapec pak seděl se zmuchlaným kolem u silnice a plakal...
Podobný reakce popisoval loni jeden nakolák z ciziny, podívej se do listopadu. Myslelo se, že jde o ojedinělej extrém.
Jak se zdá, tak jde o novou zábavu ofroutů...
P.S.
Hele aby, co nožka :o)))
A jaky mas nuz? Bych potrebovala neco maleho co se da nosit nekde na cyklopradle a neupadne to kdyz nekde skocim a zaroven to bude rychle po ruce.
Osobne se nejvic bojim, ze v noci potkam nejake ukrajince, dostanu kopackou do hlavy a probudim se az v nemocnici a bez kola (viz jedna story z www.idnes.cz).
Jeste takova drobnost. Premyslela jsem, ze bych nosila zelezne jehlice na vareni (spojuje se s nimi treba ptacek). Z jedne strany maji ocko, takze se dobre drzi a z druhe strany jsou ostre. Jen nevim jak moc treba zdrzi utocnika zabodla jehlice do krku nebo do ruky.
...probudíš se ale jen v tom lepším případě...
Zase na druhou stranu - když použiješ nůž, může se ti snadno stát, že nějakýmu ukrajinci budeš do konce života platit bolestné...
V dané situaci se těžko rozhoduje a ani na to nemáš čas, bohužel souzen je pak člověk jinými...
Pepřovej sprej, ten by se možná občas hodil (zatím jsem ho ale naštěstí ani náznakem nepotřeboval). Kde se taková věc dá koupit?
Myslím, že se to dá koupit tam kde zbraně a střelivo. Už jsem také o něm uvažoval, hodil by se i na psy. Co se týká těch agresivních řidičů, zatím se mi vyplatilo "kdo uteče vyhraje". Vždy se mi takovým grázlům podařilo nějakým šikovným manévrem ujet a ztratit se v ulicích, je fakt, že to vždy bylo ve městě. Jeden mi také šťouchnul nárazníkem do zadního kola, to jsem naštěstí vybalancoval - nelíbilo se mu jen, že jsem ho v pomalu jedoucí koloně předjel zleva. Tehdy to ještě nebylo povoleno. Jeden šoumen na nme zaké vyskočil z auta s obuškem - jsou to někdy nerváci.
Akorát se při použití musí dát pozor na směr větru - je dost blbý, když to místo agresorovi foukne do očí tobě.
A můžu říct, že tenhle sprej pěkně hnusně štípe - já to kdysi zkusila doma fouknout trošku jen tak do prostoru a dost dlouho to trvalo, než se kuchyň vyvětrala :o)))
A proč jsi to použila v kuchyni, vždyť je to předchůdce Brise One Touch. :-)
Nechceš na mě, abych ti svůj čin logicky vysvětlila, že ne :o)))
Oprava - má být ....předjel vpravo