Ahoj,
další z dotazů, tentokrát aspoň ke kolu :)
http://www.kona.cz/kolo2009/60/dewdrop
Kolo jsem kupoval v květnu, jezdím na něm cca od června, najeto můžu mít teprve kolem 3 - 4 tisíc, přesně nevím, nemám tachometr :)
při přehození na největší talíř mi občas slítne řetěz ke šlapátku. je možné, že by to bylo tím, že některé zuby na velkém převodníku jsou cca o 2 - 3 mm menší? vypadají jako uštíplé :(
je převodník "spotřební" záležitost nebo by měl něco vydržet? má smysl se s tím obrátit na prodejce (kupované přes eshop) nebo jezdit dál dokud funguje a pak ten převodník vyměnit?
jezdím převážně na prostřední, velký používám tak z kopce nebo když pronásleduju náklaďák :)
díky moc za případnou radu
Brůča
Nekvalitní matroš.
Jesti jezdíš furt a pořád s jedním řetězem, tak se zuby zřejmě obrousily, jak se řetěz vytahoval.
Já osobně bych to už všechno vyměnila, protože mě takovéhle drobnosti vadí, ale ty to určitě dojezdíš na plech a pak vyměníš.
je pravda, že řetěz jsem ještě neměnil a radši ani neměřil, páč nemám čím a s šuplerou zacházet neumím (je to příliš složité zařízení)
proč se ale obrousily jen některé zuby? jsou takové krátké na převodníku tak 3 nebo 4.
poslal bych fotku, ale mám teď kolo tak zasviněné, že by to asi nebylo poznat :-D
tak už jsem si koupil měrku na řetěz...
na bráchovým kole propadla durch a málem jsem ji musel hledat na zemi :-D
na mým propadne na druhý až třetí zoubek, jak kde, ale když řetěz napnu, tak tam zajede celá.
měří se napnutý nebo nenapnutý řetěz? :-)))
To musí být celkem pakárna najezdit 4000 km převážně na prostřední talíř
ono to na převod 42x13 jede taky docela slušně ;-)
na koloběžce mám letos od jara 2000 km, a to žádné převodníky nemá, to je teprve pakárna, co? :-)))
No nic ve zlým - za půl roku 4000 na kole , 2000 na koloběžce - to jseš u mě Superman.
měl jsem kolo do června zakázané, takže jsem jezdil od dubna na koloběžce (tu mi zakazovali někteří taky, ale někteří doporučovali, tak jsem to riskl)
z koloběžky mě záda nebolí, takže skoro všechno ježdění po městě a trasy kolem 20 - 30 km dám na ní.
na kole jezdím jen k našim (2x50 km) a teď když třeba pořád prší, protože jinak bych to odskákal s průduškama - můj věčný podzimně-jarní problém
Myslím, že téměř všechny převodníky mají nestejné zuby. Podívej se na nějaký úplně nový. Je to asi proto, aby řetěz při přehazování lépe zaskočil do zubů. Já bych pošteloval doraz na přesmykači. Více asi vědí třeba u Shimanů, já si s bídou vyměním duši:)
Kolorádo má pravdu, trošku zkrať horní doraz na přesmykači. Ale i s dobře seřízeným přesmykačem se to občas nepovede, chce to zkrátka řadit s citem.
Nebo snad by se dalo koupit něco jako čtvrtý převodník, dává se to zvnějšku na velký převodník, aby řetěz neměl kam spadnout, vozili to cyklokrosaři mám ten dojem.
myslíš něco jako takový ten plechový tác, co tam býval třeba na favoritovi?
přesmykač mi nedávno seřizovali v servisu, ale je fakt, že než do toho rýpali, tak to fungovalo líp. ale oni tvrdí, že nee :-D
Jo, něco jako ten plechový tác, ale netuším, kde to sehnat, jestli se to vůbec vyrábí. Za ta léta už jsem se smířil s tím, že řazení na největší placku nikdy nebude bez rizika, prostě si na to dávám majzla, i když mám přesmykač seřízený dobře. Navíc mám šišaté převodníky, o to je to horší.
dřív to byl hliníl dnes je to umělá hmota a hovno vydrží.Možná ze starého kola nebo zkus nějaky cyklobazar ?
Děkuju za informaci, ale já to nepotřebuju, to spíš Bruca. Velké placce dávám rok, maximálně dva, pak tam bude akorát na ozdobu. Vlastně ne, díky ní mi nespadne řetěz z malé placky :-)
Velká placka vydrží opravdu dlouho - klidně 30kkm a víc, záleží jak často měníš řetěz. Zabírá více zuby najednou, tak se zatížení rozloží a neopotřebovává se tak rychle.
A padání řetězu je o seřizení a stylu řazení. Nepamatuji, že by řetěz padal ven z velkého převodníku, a také jsem kdysi vozil biopace.
řetěz jsem ještě neměnil, však jsem na něm začal jezdit teprve v červnu :-D
na fávu jsem měnil tak po roce/8-10 tisíc, většinou byl na měrce tak uprostřed.
měl jsem jen šestikolečko, takže ten řetěz něco vydržel, teď mám osmi, tak to snad bude stejné.
ale v týdnu se stavím do servisu pro měrku a případně nový řetěz :-)
To už bych měl strach, že je řetěz po smrti. A s ním možná i kazeta. Výrobci většinou dávají na kolo levné řetězy, které moc nevydrži. 4000 km je při tvé váze docela dost i na osmičku na silnici.
právě na fávu jsem kupoval taky obyčejný řetěz, kolem 120-150 kaček a neměl jsem s výdrží nikdy problém :)
a při ceně té kazety se mi vyplatí vyměnit řetěz s kazetou najednou než točit 3 řetězy ;-)
http://www.kupkolo.cz/kazeta-shimano-alivio...
Šestkový řetěz bývá o něco bytelnější než devítkový. A na levnější fungl kola dávají jen takové demoverze řetězů, aby snížili cenu a vytěžili. Z nového kola jsem řetěz hned shodil a dal kvalitní. U předchozího jsem to neudělal a po třech tisícovkách šel řetěz, kazeta i převodník.
S kvalitním řetězem točím na treku dost přes desítku a kazeta i převodníky jsou už tuším momentálně s třetím řetězem furt v pohodě.
tak to doufám, že mi vydrží dýl nebo tam nacpu dvoupřevodník ze starého favorita. sice je i s osou těžký jak kráva, ale drží :)
Nepanikař. Na treku mám placky 35 tis.km a na odchod se ještě nechystají. Na horácovi se malé a střední měnily, ale kdo ví, jak jim předchozí majitel dával počudit. A taky makají v úplně jiných podmínkách (bláto, šmirglový prach)
Je to rockring. Sezene se to tam, kde maji kola na DH FR a podobne discipliny. A neni to jako ochrana proti prepadnuti retezu, ale ochrana proti zniceni prevodniku.
Treba tady: http://www.dookie.cz/rockringy/
Zde jich máš hafo na výběr
https://www.google.cz/search?q=kryt+p%C5...
To chce jen seřídit pravý doraz na převodníku. Ulomený zub jasně poznáš, je ulomený - chybí, není nižší :-)
mně právě některé zuby připadnou takové oštípané, fakt jsou o pár milimetrů nižší. koukal jsem to i oproti přesmykači - většina zubů špičkou zaleze, těchto pár je tak 2 mm pod přesmykačem
Jestli jsou tyhle divné zuby na jednom místě tak jo, ale pokud jsou v pravidelném rozestupu po celém obvodu jsou tam kvůli snadnějšímu řazení.
varianta, co mě nějak nenapadla. večer to překontroluju. dík :)
vypadá to tak na 4 normální, pak jeden ohlodaný, 4 normální, dva ohlodaný,... a tak pořád do kola. takže to tak asi má být
díky moc, spadl mi převodník ze srdce :-)
Jj., zuby jsou tak upravené kvůli lepšímu řazení.
Když jsem si koupil prvního bajka (r. 1992), taky jsem nevěděl, jestli to tak má být nebo je to zmetek. -)
Takhle nějak vypadá odjetý převodník s obroušenými 30 zuby, 2 jsou ulomené.
tak takhle vylomený to nemám, to je pravda :)
Lelek tam musí rvát dlouhodovbě aspoň 900W, jinak to nevidim. Určitě umí s těma jeho kotvama při skoku do do bazénu trojitou žabičku.
tu trojitou žabičku bych chtěl někdy vidět :-D
zatím jsem viděl naživo jen šplouchnutí
http://www.youtube.com/watch?v=URam2Aqqiyw
to povzbuzování i následný smích byl synek známého :-D
mě ta lávka čeká na jaře na koloběžce, samozřejmě bude někdo natáčet, jak se vykoupu :-D
Bohužel neumí. Při posledním orienťáku šel v zatopeném lomu i přilbou pod vodu :-)
co potom vlastně musíš udělat s utopeným kolem? musí se toho pucovat a kontrolovat hodně?
To bylo bez kola, to zůstalo na břehu. V zatopeném lomu se muselo doplavat k dobře placené kontrole a někdo se svlékl úplně, někdo částečně a někdo vůbec, proč se taky zbytečně zdržovat nějakou přilbou a botama :-)
Hele, tady je dobře vidět, jak jsou ty zuby na i novým převodníku různě vysoký a nepravidelně rozmístěný:
http://www.bike24.com/i/p/0/6/30360_00_d.jpg
Podle mě velký placky nejsou "spotřebák", jsou nejmíň zatížený a měly by vydržet 20-30 tisíc minimálně.
Tak možná ještě jeden dotaz.
Když jsem jezdil na favoritovi, tak jsem měl nářadí, s kterým šlo opravit asi všechno, a co nešlo, to jsem vybouchal kladivem a důlčíkem :-D
jediné, co jsem dokupoval, byl "klíč" na sundání šroubovacího šestikolečka.
teď mám ovšem potíž, protože kromě centrklíče (který je mi na nic, protože niply mají jiný rozměr :), a klasických klíčů nemám nic použitelného...
koupit nějakou kompletní sadu nebo nakupovat postupně jak bude potřeba?
budu muset pořídit minimálně něco na stažení klik a středu (jsou tam čtyřhran a imbus) a něco na sundání kazety a kotouče, pro případ, že mi prdne nějaká špice a budu muset měnit. (což je vlastně kupodivu zázrak, že krom malého docentrování, které udělali v servisu, jsem na kola ještě nemusel šahat).
na favoritu jsem zvládl opravit v podstatě všechno, ale toto ještě vůbec neznám a trochu se bojím...
zde si snad najdeš co potřebuješ
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Jestli jsi zvládnul na Favoritu všechno, tak se současným (ne obchoďákovým) kolem si poradíš tím spíš. Není toho potřeba zas až tak moc. Naprostá většina je na inbus, takže stačí běžná sada a nějaký křižáček. V podstatě odpadají stranové klíče (snad kromě nosiče, blaťáku a pod.). Teda kecám - na pedály straňák patnáctku a na kónusy se mi místo drahých speciálů osvědčily do tenka sbroušené normální kvalitní stranové klíče potřebných rozměrů.
Na kliky potřebuješ stahovaček podle systému, který tam máš. Nic drahého, ale ber ze střední cenové třídy (platí u všeho nářadí), nejlevnější bývají někdy perníkový.
Kazetu sundaváš stahovákem a na podržení cvrčka potřebuješ "bič".
Dobrá je i měrka, nebo šupléra. Potřebná je i nýtovačka řetězů, i když používáš spojky.
Jo a stojí za to si koupit kleště na bowdeny a lanka. Mnohem lepší práce, než s obyčejnýma štípačkama.
Nějaký prachy to sežere, ale když díky tomu nebudeš muset třikrát do servisu, jsou zpátky a pak už si toho nářadíčka užíváš "grátis" a špóruješ. A nebo si děláš radost dalším a dalším speciálnějším nářadíčkem, stojanama a přípravkama a pronikáš třeba do údržby vidlí, nebo opravuješ údajně neopravovatelné... :-)
u levného nářadí jsem se už párkrát vytrestal - třeba když jsem na šroubku ohobloval šroubovák :-D
nějaké inbusy mám, nýtovačku samozřejmě taky, byť mi už trochu reziví, ale to jsou následky toho, že jsem ji vozil s sebou v každém počasí, a samozřejmě mi řetaz nikdy nepraskl :)
měrku asi pořídím, stejně tak stahovák na kliky, bič a stahovák,...
nejhorší jsou ty obavy, co když něco zlikviduju. na favoritovi to stálo všechno pár korun, tady už je to dražší sranda, teda aspoň pro mně :)
a vidli nikdy servisovat nebudu, mám pevnou a jinou nikdy nechci :-D
Ono to tak složité zase není. Návody jak na servis, se dají najít na webu (např. ivelo.cz) nebo se zeptáš tady a určitě ti někdo rád poradí. -)
potíž je v tom, když narazíš na takového vola, jako jsem někdy já, který na pískající kotoučovky poradí WD40 :-))))
ivelo znám, z tama jsem se učil seřizovat véčka na koloběžce, na fávu jsem měl centriky, tam to bylo rychlý :)
Ničeho se neboj. Na rozebírání i skládání i následné seřízení je to dneska výrazně jednodušší a blbovzdornější, než tehdy. A zničení taky oproti těm favoritím zrůdnostem nehrozí. Tehdy na kdeco musel člověk kladivem a násilím, dneska snadno povolíš a máš.
A ta cena je taky krapet zkreslená. tehdy to sice stálo v nominále (něco) míň, ale platy se od té doby výrazně hnuly a ve skutečnosti je prakticky všechno levnější. Co si tak třeba vzpomenu, tak ta plastová přehazka stávala 115 Kčs. Násobeno cca sedmi, za osm stovek máš dneska už mnohem vychytanější kousek.
Tady máš hrubý přehled potřebných věcí z mojí dílny... :-)
Nechceš mi to taky takhle srovnat u mně v dílně ? :-)
Kinetika jsem koupil s mikrodrajvem, kterej měl na střední placce některý zuby jako orvaný sikovkama. Myslel jsem, že prodavač kecá a poptával se u nazávislejch mechaniků. Je to normální, tak nevím. Řadilo to bezvadně, seřiď si smyk a řetězovou linku.
tak další stupidní dotaz (jak je už u mě zvykem :-)))
mám na zadním kole mechanické kotoučové brzdy Avid BB5, nějak mi to dneska blbě brzdilo, tak jsem vytáhl zadní kolo, opucoval hadrem kotouč a při cestě vytáhl destičky. jedna z nich (ta co se hýbe) je zbroušená zešikma, na jedné straně má tak milimetr, na druhé jen půlku...
vrazil jsem je teda zpátky tak jak byly, ale...
asi mám koupit nový pár, co? po půl roce ježdění? :-D
nebo je mám sprostě prohodit a dát vnitřní za venkovní a obráceně? :)
čím to je, že je to zbroušené zešikma? nakřivo třmen? ještě jsem na něj nešahal :)
díky díky za knedlíky a radu :)
Co sis to koupila za kolo, že se ti na něm pořád něco ojíždí?!? Nebo tolik jezdíš?!?
Jo a ty knedlíky chceš meruňkový nebo švestkový?!? :o)))
Doprdele kvítí a já si myslel že bruca je muž a on je to převlečená ženská.
Tak to jste se teda holky blbě proflákly:-)
Jasnej překlep, ne.
Kdyby to byla holka, tak si ty knedle udělá sam(a) :o)))
Ale zase kdyby to bych chlap, tak si poradí s tím převodníkem a brzdou :o)))
Tak takhle asi vypadá to pohlaví neurčité :o)))
knedle si sám udělat umím. vaříval jsem i na táborech pro 60 děcek. modré, zelené, oranžové...
modrou gulášovou polévku...
jablkový štrůdl z cuket (skořice to skryla :-)))
na favoritovy jsem si spravil všechno sám, todle je pro mě nové, kotoučovky jsem nikdy neměl. ani převodník s různě vysokými zuby.
na autě jsem si taky uměl jen dotankovat a dolít vodu do ostřikovačů a to bylo vše, o ostatní se musel starat servis :-)))
holt nejsem technický typ, spíš jsem se držel doma u maminky :-P
No jestlis udržel Favorita (kolo) v soustavně použivatelném stavu, tak kecáš a technický typ nutně musíš být :-))
fakt, nekecám :-D
stačilo mi tak jednou za měsíc popotáhnout lanko brzdy a opucovat ráfky, a to byla tak veškerá údržba. jasně, dofoukat gumy, občas dotáhnout střed, který se povoloval, ale jinak to bylo naprosto bezproblémové kolo :)
jako, rozdělat věci jsem nikdy problém neměl. ten měly ti druzí, kteří je chtěli složit :-D
pořád jezdím, to bude tím, ale občas jsou to falešné poplachy :-)
knedlíky bych si dal švestkový, směl-li bych prosit. aspoň 10 kousků, navrch tvaroh, kokos a mák. a hromadu cukru, tak půl kila. a máááslo :-D
Švestkový knedlíky sypaný kokosem?!?
Tak tohle teda slyším prvně.
ad kolo - tak co porád chceš, když ho tolik používáš?!? :o)))
nevíš, co je dobrý :-D
(hele, a netyji znáš? bramborová kaše zahuštěná třeba krupicí, rozmažeš po talíři, natřeš povidlama nebo marmeládou a posypeš mákem s cukrem. případně místo na talíř to můžeš nacpat na vysypaný plech a ještě zapéct. po tom bych se utloukl :-)
chcu, aby jezdilo zadarmo, jako ten favorit a ne, abych do toho musel rýpat :-D
hele, a čím to je, že mám vůli v největším kolečku na kazetě a hýbe se do boku tak o milimetr? nemám na to šmatlat a radši jezdit, co? :-D
Čím to je?!?
Moc to sleduješ :o)))
Tu netyji neznám, ale to co popisuješ je skoro jako škubánky. A ty já teda ráda s mákem :o)))
S pidlama bramborový placky.
Kruci, já mám hlad :o)))
škubánky zas neznám já :(
hele, a co vánočka s meruňkovou marmeládou a česnekovým salámem? taky je to docela dobrá kombinace
já jsem právě dojedl linecký kolečka ze včerejška, asi si půjdu na další. ještěže je pakárna hnedle za rohem :-)
Ty neznáš škubánky?!?
To se uvaří brambory. Buď se množství vody odhadne nebo se jí pak trocha slije.
Na brambory se pak nasype hrubá mouka nebo krupice (množství se musí odhadnout), obrácenou vařečkou se udělají "čtyři důlky do homůlky", přiklopí se to (stačí utěrkou) a nechá se to chvíli natáhnout.
Pak se z toho umíchá směs - jako hodně hustá bramborová kaše.
No a pak se to jí buď rovnou na sladko nebo na slano (třeba se sádlem a se škvarkama) nebo se z toho opékají placky.
Já tu mám chleba s máslem a vajíčkem a banán :o)))
vagla se Ti jen jeden pastorek nebo cele?
->nedotahnuta koncova matice
->povoleny orech
Půl roku na destičky může být normální doba, hodně záleží na tom v jakém prostředí se jezdí. Voda, bláto, mokrý jemný písek a častější brzdění dovede zlikvidovat destičky třeba i během pár jízd. Některé jsou měkčí a ty se sjedou dřív.
Mechanické kotoučovky neznám, ale to šikmé sjetí si myslím bude od křivého uložení, ale to bys měl snad slyšet, že škrtají.
U mechanik se kotouč během brzdění ohýbá, takže to nepravidelné sjetí může být od toho
takže, čistě teoreticky, koupím nový pár, tu "zdravou" ze starého schovám, na novém za půl roku jednu oddělám a nahradím ji tou starou zdravou?
a ze dvou párů udělám tři? :-)
u BB5 vypadají destičky symetricky...
Par let uz jezdim BB7. BB5 jsou mene kvalitni a je mozne, ze je tam nejaka vule. U sedmicek se mi zase tak vyrazne nesymetricky nesjizdeji.
Ale muze to byt tim, ze mas prilis velkou vuli mezi kotoucem a stacionarni destickou a ta pohybliva musi kotouc prilis ohybat. Zkus u noveho paru pravidelne tu pevnou stranu dotahovat ke kotouci.
A kup si sintrovane. Pryskyrice vydrzi mene.
BB5 mají z výroby sintrované desky.
dneska mi v servisu tvrdili, že se na ně sintrované nedělají, páč je nemají v katalogu (asi od fy BBB).
asi koupím ty z kupkola, když je mají v akci.
ideální by bylo sehnat i na zadní kolo ty BB7 road, jenže všude jsou jen pro MTB :(
http://www.sram.com/avid/products/bb5-road...
Záložka: Specification, položka: Pad…
Jaky je rozdil mezi road a mtb? Vadi to nejak?
prý v tahu lanka, road jsou na silniční páky a mtb na ty "normální"
nevím, jestli tam není podobný rozdíl jako mezi cantilevery a véčky, ale přiznám se, že nevím, který z nich má kratší chod
A Ty to mas na beranech?
jj, rovná řidítka patří na koloběžku a to ještě kdoví jestli :-D
Na kolobezku patri vlastovky, stejne jako na kolo. Z rovnych boli zapesti.
Berany jsou mozna aerodynamicke, ale nic moc na ergonomii a balancovani v blate, na snehu a tak...
Je zajímavé, že cyklokrosová kola berany mají a tam určitě nejde o aerodynamiku, ale především o balancování a ve sněhu a blátě :-)
Ale to je na zavody. Proste se banda cyklistu trapi, aby se mohli divaci radovat. Neco jako gladiatori kdysi davno.
Nebo Ty sis snad od posledniho naseho setkani dal na fulla berany? 8-)
Teď jsem se chvíli snažil si ty berany představit, brrr hrůza, doufám, že z toho nebude noční můra :-)
ad cyklokros - https://www.youtube.com/watch?v=H9_Fs1QtsOY
ad horské kolo s berany - kdesi jsem viděl video jednoho závodníka, který na tom jezdil, ale nemůžu si vzpomenout na jeho jméno, takže nemám video - pomůžete?
jinak, někteří mají fotky takových kříženců na bike-foru a nevypadají špatně :-D
Jezdil je např. John Tomac:
http://www.youtube.com/watch?v=nMb5p0W1t5g&...
okolo 0:50 je to pěkně vidět. -)
To ale nejsou klasicke berany, ale takove ty cestovatelske. spodni casti nejsou rovnobezne, ale rozsiruji se. Do tehle riditek se vetsinou davaji radici packy do koncu, takze jsou jako pokracovani trubky.
Nejspis Salsa:
http://salsacycles.com/components/category/road...
ok, dobře, na kolobrndě mám vlaštovky. to jsem myslel rovnými taky, prostě nejsou šišaté jako berany.
na sníh a bláto jsou docela fajn, už to mám ozkoušené. a zatím jsem projel všechno stejně jako ti ze známých, co mají odpružené horáky :)
Ale jo, taky jsem to driv zvladal. Pak jsem pochopil, ze neni treba se zbytecne tyrat a ze si tu cyklistiku clovek muze uzit i lepe, kdyz nema porad nos narvany na predstavci. 8-)
však já ho na představci narvaný nemám, sedím si móóóc pohodlně.
"normální" řidítka jsem párkrát na trekových/horských kolech zkoušel, ale vadí mi ty chybějící možnosti úchopů.
většinou berany držím zvrchu za brzdové páčky, někdy u představce nebo z boku, podle nálady a rychlosti.
jezdím teď tak o třetinu pomaleji, ten půl rok "odpočívání" mi docela zahýbal s kondičkou :(
A taky je muzes prohodit a ojet trosku vic i tu tlustsi.
tak už mám destičky vyměněné. prohodit už nepůjdou, protože to bylo obržděné skoro na plech :-D
při prvním brždění v zatáčce jsem sebou skoro máznul, protože jsem zablokoval zadní kolo bez námahy jedním prstem.
nicméně, začlo mi při brždění "drhnout". vydává strašné zvuky, skoro jako bych jezdil po tom kotouči šroubovákem proti směru otáčení.
když nebrzdím, tak mi destičky o kotouč neškrtají
včera jsem se vztekl a nalil tam v půlce jízdy bidon vody. chvilku to kvíkalo než se to vysušilo a chvíli po tom to nedrhlo. a ráno to začlo nanovo.
kotouč je čistý, aspoň od oka na něm není žádné svinstvo.
shodit kolo, vytáhnout destičky a zkusit brzdy nějak opucovat? zkusit tam dát pružinku z těch starých destiček?
ještě jedna věc. začlo to dělat už před výměnou destiček - z toho důvodu jsem je zkontroloval a vyměnil :)
Nebere Ti kotouc primo o trmen? Jestli ano, tak povolit trmen a usadit lepe.
Ocistit kotouc? Treba tetrachlorem nebo tak necim.
Menil jsi jen desticky, nebo i tu pruzinku mezi? Jestli nahodou neni priohnuta a nedre.
tak o třmen to nebere, je tam asi 1 mm mezera a kotouč se "ohýbá" od třmenu. povolit se mi ho moc nechce, protože se tam přes nosič nemůžu pořádně dostat.
destičky jsem vyměnil včetně pružinky.
kotouč jsem očistil, ale nekamenuj mně, clinem na okna. mám už doma jen technický benzín :-D
destičky jsem přejel lehce šmirglem, byly v nich předtím podobné rýhy jako na kotouči, takže buď nějaké svinstvo v nich nebo kamínek
zatím brzda brzdí a nedrnčí
při cestě jsem samozřejmě zkoušel opravy typu "co to udělá, když..." třeba když sundám tu červenou krytku na boku a pak povolím tu matku... a jak to asi patří všechno zpátky :-D
Jak se muze kotouc ohybat od trmenu, kdyz je trmen z obou stran?
Co kdybys to vyfotil? 8-)
myslím od třmenu směrem doprostřed k té štelovatelné destičce :-D
ale že jsi to ty ;-)
No, ja za trmen povazuju celou tu stribrnou cast, ktera je pevne spojena s kolem.
Mezi pohyblivou destickou a kotoucem je jeste volne misto?
BB7 serizuji tak, ze je mensi mezera u pevne desticky, klidne bych ve Tvem pripade trmen posunul kousek smerem ven.
ad třmen - jo jo, rozumím, já to myslel tak, že na té levé straně je to u třmenu blíž než na té druhé :)
pohyblivá - myslíš ta vlevo nebo vpravo? místa mám na obou stranách +- stejně, aby to necinkalo - kotouč je v jednom místě asi trochu křivý
BB7 jsou parádní, s něma nemám vůbec žádné problémy. asi pošetřím těch 1600 a časem koupím bb7 i na zadní :)
Jedna je pohybliva, druha pevna, ne? Tak tu pohyblivou jsem myslel. 8-)
Kdyz povolis o neco lanko, cinka to dal?
v tom mám trošku zmatek. takže ta levá je pohyblivá a pravá pevná, jo?
protože by to mohlo být i opačně, že levá je pevná, protože nejde nastavit, kdežto pravá se nastavit dá :-D
necinká, ale hůř to brzdí, pak už se pákou dotýkám při větším brždění řidítek :)
lanko se tam dá poštelovat takovým tím šroubovacím nesmyslem, to už mám snad vychytané. většinou nastavuju o jeden zoubek/půl otočky nesmyslu u pohyblivé/ volněji. na cinkání je lepší zvonek :)
Obe desticky jdou nastavit. Jedna tim cervenym koleckem, druha napinakem na pace a taky na druhem konci bowdenu na tele brzdy.
Tak jestli po oddaleni pohyblive desticky zvyky prestanou, je to jasne, ne? Tady by vymena za BB7 nepomohla. Budto srovnej kotouc, nebo kup novy, nebo si zvykni.
Osobne bych kotouc zkusil porovnat v ruce. Kdyz s tou malinkou mezerou, ktera je videt na pevne strane, budto cinkas, nebo nebrzdis, bude kotouc asi dost nerovny.
ty nejšílenější zvuky, kvůli kterým jsem to tu psal na začátku už přestaly, asi po přešmirglování destiček. teda aspoň doufám, že se nevrátí, a že to bylo jen nějaké svinstvo na destičkách..
tak už to zas při brždění rachotí :(
Jenom při brzdění? Tak to tam bude asi něco vybrovat, ale docela bych si typnul, že je kotouč ze špatného materiálu, asi bych koupil nový - kvalitnější.
pokud by to bylo kotoučem, proč to nedělá od začátku, ale začlo to dělat z ničeho nic?
to už můžu rovnou zainvestovat do BB7 road, ale zas je to 1600,-, i když i s kotoučem...
Co jiného by tam mohlo vibrovat než kotouč nebo úchyt destičky ve třmenu? Kotouč není zase tak drahý jako celé brzdy a beztak se časem obrousí a musí dát nový. Pevný a rovný kotouč nebude vibrovat a drnčet.
Možná bys sis mohl na zkoušku někde půjčit jiný kotouč. Pak uvidíš.
Jestli to rachta pri brzdeni, mas tam jeste tu pruzinku? Nevypadla Ti pro pokusech?
Zkus kolo otocit, lehce pribrzdovat a otacet kolem. Treba se neco projevi.
Zkus pri otocenem kole roztocit to, kdere rachta a pomalu probrzdovat. Jak bude kolo zpomalovat, zjistis alespon, jestli to je jen pri urcite fazi otocky, nebo celou dobu. A jestli jen v nektere casti, prostuduj detailne kotouc.
Podivej se, jestli ta pohybliva cast nema vakl. Tedy - vakl tam trosku je, ale jestli neni nejak neobvykle velky. Netusim, jestli se to da nejak rozumne dotahnout, BB7 (uz mam ted na tretim kole) mi to nikdy neudelaly.
Lelek - ty XT s unasecem na fulla jsem kupoval nove. I tak jeden z nich v jedne casti otocky nejak "tluce". Nezjistil jsem, cim to je. A to jeden stal skoro litr. Jestli koupi nejaky obycejny, je klidne mozne, ze az tak rovny taky nebude.
už nejde odpovídat do stromu, tak zas od začátku :)
pro Lelka - kolo mám teprve od června, takže jeté +- půl roku. Kotouč by snad mohl mít větší životnost, ne? zvlášť na zadním kole...
kdyby to bylo kotoučem, neleze mi do hlavy to, proč to minule po přejetí destiček šmirglem přestalo... ještě můžu zkusit dát druhý pár destiček, kupoval jsem dva :)
Mozna taky desticky od jineho vyrobce.
začalo to s originálkama, co tam byly na konci jejich životnosti, teď mám tyhle, takže asi zase originál
http://www.kupkolo.cz/brzdove-desticky-avid-pro...
Tak zkus neoriginal. 8-)
že bych se nakonec stavil v servisu pro ty organiky, co mi nabízeli za 350,- ? :-D
zkusil jsem to obrousit, při zkušební jízdě na dvorku to neřve, tak to dneska vezmu domů přes les a uvidíme při sjezdu z kopce :)))
Já nevím, to byla jen taková úvaha od čeho by to mohlo být. Vím, že brzdy umí drnčet i když jsou nové, když nemají tu správnou tuhost tak se někdy nějak zkroutí při brzdění a vibrují a to dělá dost kravál, je to hodně protivný. A na brzdách toho moc není co by mohlo vydávat divné zvuky, kotouč nebo úchyt destiček ve třmenu. A ten kravál může a nemusí ani dělat při každém zabrzdění, prostě jak se to při zabrzdění divně zkroutí. Destičky na to nejspíš ani vůbec nemusí mít vliv.
pro Murphyho - pružinka tam je, byl jsem to zkontrolovat. zkusil jsem ji teď ještě vytáhnout a trošku napružit, tak to třeba pomůže.
když kolo otočím hore nohama, roztočím zadní a začnu přibržďovat, tak se to drhnutí ozve, ale jen v malé míře. jakoby ta pohyblivá destička dosedala na kotouč jen rožkem a ten se někde zachytával.
podařilo se mi ten pazvuk hore nohama nahrát, jak mi vypadnou z obchodu čumilové, tak to zajdu hodit na tytrubku a dám odkaz...
video - http://youtu.be/Opix3CtHu3M
a když to poslouchám znovu tak to zní, jak když jsem na brusce ostřil motyky :-D
To jsou divný zvuky, tohle ti vůbec nezávidím.
Ani pohmatem se nedá poznat kde a od čeho to víc drhne?
třmen a kotouč je dotažený, to jsem zkontroloval
zpívat začne v okamžiku, kdy se dotkne pohyblivá destička kotouče - lankem to poštelovat nejde. zkusil jsem ho úplně povolit a posunout ten konec, co je v něm lanko uplé, rukou. bzučí dál.
kotouč má po obvodu "škrábance", či drážky. nehet se na nich zadrhne. ale to mohlo být i nějakým kamínkem, který se dostal mezi destičky a kotouč.
EDIT: "okem" se mi zdá, že osa náby není v ose. při roztočení je tam vakl v řádu asi nějaké desetiny mm - kotouč hází nepatrně nahoru a dolů. ale to by bylo taky od začátku.
Nevím jestli to "vyosené" kolo by tohle mohlo dělat. A co vzít jiný kotouč, jestli máš stejný ve předu, tak je prohodit.
mám strach, abych to pak dal ještě dohromady, jsem vysloveně opravárenský typ :-))
Ale určitě ne tak dobrej jako já :-)) ale na výměnu kotouče bych si troufl, viděl jsem to a není to zase tak složité. Tak ti to bude trvat půl dne, ale zkusil bych to.
no, já to právě ani neviděl, i když na ivelu budou určitě i obrázky
i do auta jsem uměl jen natankovat a všechno ostatní dělali v servisu :)))
destičky jsem teď v práci vytáhl, zkusím je vzít zase šmirglem a poskládat, třeba byla jen chyba mezi zemí a kolem, uvidíme. třeba to pomůže...
teď toho půl dne nemám, jinak bych to zkusil.
když to bude zlobit, tak tomu věnuju příští neděli dopoledne, ale teď mám plno.
a možná se vzteknu a obětuju těch 1600 na nový kotouč i s bb7 :-D
Nejake drazky vznikaji vzdycky. Hmota desticek neni 100% homogenni.
0) Opravdu pri zabrzdeni nebere kotouc o samotnou hmotu trmene, nebo o adapter, ve kterem je trmen upevnen? Tohle mi neprijde jako zvuk desticky... Nebo - nemaji ty diry ve trmenu otrepky? Zkus to prejet zlehka prstem.
1) Kotouc vyoseny by vadit nemusel tolik, jako spis to, ze bude nejspis i trosicku zkrouceny.
- Povolit vsech 6 sroubu a napreskacku po troskach dotahovat. Aby dobre sedel, muzes ho chytit za paprsky a nez srouby jemne dotahnes, pootocit ho jako bys zatacel volantem doprava. Takove "predepnuti" - kotouc kulatymi dikani dolehne na srouby a bude presneji ve stredu.
A mozna bych ho radsi rovnou sundal a ocistil dosedaci plochy treba lihem, at tam nedotahujes spinu.
2) Nema vakl cely naboj?
- sundej kolo, sundej rychloupinak, stoupni si nad kolo a chyt ho mezi stehna. Kazdou rukou vezmi za jeden konec osy a kvedlej s ni. Ja takhle nejlepe citim vuli.
3) Nesedi trmen prece jen nakrivo?
- Povol pevnou desticku tak, aby pres okraj trmene koukala tak, aby druha desticka mela po dosednuti cca stejne mista. Povol trmen (a promazni sroubky - bacha na zamasteni kotouce 8-)). Dotahni lanko tak, aby byla brzda ve stavu zabrzdenem. Lehce dotahuj na stridacku oba srouby trmenu, at se nepohne.
4) Nemas urcite vakl v te excentricke casti? Zkusil bych s ni chvili cloumat a pozorovat, jestli desticka doseda rovnomerne, kdyz ten mechanismus otacis rukou.
5) Kup BB7, novy kotouc s unasecem http://www.kupkolo.cz/brzdovy-kotouc-shimano-xt... a nech si to namontovat v servisu a pripadne jim to otloukej o hlavu. 8-)
ad 0) nic co bych viděl nebo cítil, třmen vypadá naprosto neporušený, nevidím ani škrábanec.
ad 1) trošku zkroucený byl, škrtal na jednom místě. chytl jsem ho přes papírovou utěrku a lehce zatáhl správným směrem, už neškrtá :-D
ad 3) možná nepatrně, zkusím to jak bude v týdnu chvilka času
ad 4) možná jádro pudla - na fotce pravá (pohyblivá) destička dosedá horní plochou (takže v reálu spodkem :) dřív.
když chytnu za venkovní část, co ji tahá lanko, tak má vakl.
rozdělat a vypucovat? namazat co namazáno být má (destičky a kotouč a tak :-D) a zkusit znovu složit?
ad 5) už jsem narazil na BB7 v sadě i s kotoučem, jen u axit.cz , jinak nikde nic. kupkolo má k sehnání jen ty lepší verze typu SL, což je škoda peněz.
takže přemýšlím, jestli objednat za těch 1600 a když se podaří rozchodit bb5, tak nechat do rezervy, nebo počkat, jestli se objeví ještě někde jinde za levnějc, ale riskovat, že pak už třeba nebude
a na konec, jdu domů. zavíral jsem v 5 a teď se tu drbu s kolem, místo abych jel domů a pak se proběhnout :-)
Takovýhle, ne úplně hladký zvuk při brzdění (jakoby škobrtání destičky o díry v kotouči) se mi občas projeví po nějakém tom opravdu dlouhém a náročném brzdění. Ale po chvíli normální jízdy a přibrzďování se to zas srovná.
Buď bych to ještě prohnal, nebo napřed zkusil jiné desky.
Nečetl jsem pořádně celý sloupec, tak se možná blbě zeptám - nezačalo to po výměně desek za nové ? Jestli nejdou desky o nějakou nepatrnou desetinku blíž ke středu kotoučů a tím i k "vyššímu materiálu" na nohách kotouče. Podle fotky na ně dráha dosahuje a mohlo by to tam cvrnkat.
začalo to ještě na starých deskách, které jsem sjel na jedné straně pohyblivé úplně na kov - to byl vlastně důvod, proč jsem se na destičky vůbec koukl, že :)
nasadil jsem nové, prvních asi 30 km brzdily jak vzteklé, že jsem sebou v první zatáčce málem říznul, jak mi ustřelilo zadní kolo.
pak to začlo dělat rachot nanovo. proto jsem brzdu rozdělal, kupodivu i složil, a trochu ošmirgloval desky. zas byl klid. a dnes ráno to začlo nanovo. takže desky opět trochu ošmirglované a zatím klid.
zítra mě čeká asi 50 km k našim, v neděli zpět, tak jsem zvědav.
a ten třmen bude asi fakt nakřivo, protože ta stará pohyblivá destička je sjetá z jedné strany na kov a na druhé straně má skoro ještě milimetr. pevná byla sjetá rovnoměrně.
Jestli je pevna rovnomerne, tak je asi trmen dobre. I podle to fotky to tak vypada.
Takze budto Ti spatne sedi desticky v celistech, nebo je vadny ten excentr. Zacina to vypadat nadejne, asi budes mit BB7. 8-)
ty dovedeš potěšit :-)))
zkusil jsem ten třmen srovnat podle tohoto návodu:
http://www.ecovelo.info/2011/04/15/a-foolproof...
protože je obrázkový a očividně i pro blbce, jako jsem já.
sice jsem musel sundat nosič (a při jeho montáži jsem samozřejmě strhl závit v rámu, protože jsem utahoval ráčnou, jak jinak že... :-))) ale už napodruhé mi to přestalo škrtat! teď ještě jak se to bude chovat až na to sednu :)
jen jsem jelen z toho označení pohyblivé a pevné destičky.... u bodu 3 je:
be sure the biz card is between the outboard fixed pad and the rotor, not the inboard adjustable pad and the rotor
takže je otázka, jestli se bavíme oba o tom stejném :-D
já měl nerovnoměrně sjetou tu venkovní, která se hejbá, a tu je označená jako fixed. aspoň myslím :)
na čelovku na běhání tedy zapomenu, a jestli se ta brzda nerozchodí, tak si objednám ty BB7. a aspoň pošetřím na svou vyhlídlou čelovku od fénixe na 18650 :-D