Ahoj povaleči, máte prosím vás někdo zkušenosti se zadrháváním řetězu do zadního kola?
Jednoduše mi při sebemenším kamínku zavrávorá řetěz a začne hlasitě brousit do zadního kola.
Zajímavé je, že to 2000 km nedělal a dalších 500 km už ano. Pláště jsem za tu dobu neměnil a řetěz má podle měrky ještě půl života před sebou.
Vozím tyto pláště Ritchey Speedmax 2.25 a řetěz je (jistojistě správně zanýtovaný) 10ti rychlostní.
Celkem si nevím rady a je to dost otravné...pokud nechci aby to dělalo musím mít řetěz stále naplý, tedy pořád šlapat.
Navíc z kopce je to opravdu cirkula a mám strach, že něco nevydrží. Celé se to děje na Azubím Maxovi.
Zkuste prosím poradit, v čem může být chyba.
Děkuji předem i zadem
Postni sem foto jak máš vedený řetěz.
Na mým Maxovi je to aktuálně jako na fotkách níže.
Žádné tření o plášt nepozoruji ani při největším pastorku.
Ještě mne napadlo, že mi to jednou škrtalo při jízdě jako motorová pila a bylo to při jízdě natěžko s banánama na boku. Po pár stech metrech jsem odhalil problém spočívající ve vyskočeném řetězu z kladky směrem k rámu a řetěz pěkně vybrousil i po jen pár stech metrech drážku :-D . PS: bylo to v noci, mimo obec tak na to nebylo vůbec vidět a závadu jsem musel odstranit rozpojením a opětovným spojením řetězu nově již přes kladku. Asi jsem to již při předchozí rozborce a sborce složil chybně - vyskočit to z kladky nemá jak .-(
Ted tak koukám nemáš otočenej představec?Já ho mám dolu ty nahoru to máš schválně ?Zdá se mě to moc v předu to řízení.
Mám ho tak schválně. Vyhovuje mi takové nastavení kvůli tělesným proporcím ( bez mála 2 m výšky a 120 kg živé váhy ) ( http://www.sppadamov.cz/fotogalerie/#vrchlabi... - i na původním maxovi jsem to měl stejně ). Šlapák vysunutý ve předu, když byl blíže brnkal jsem patou do předního kola při zatáčení. Tím musím mít sedlo také v přední části posuvu a když byl představec
vzadu tak jsem moc krčil ruce v loktech. Jakmile jsem jej otočil dopředu je to pro mne lepší. Žádnou nevýhodu v tom necítím, a pro mne je to ideální. Kamil
Ta pata je normalni a jestli nejezdis hodne nalozeny, je spis zadouci posunout teziste co nejvic dozadu, abys zbytecne nenamahal vidlici. Stejne dostava na frak podstatne vic, nez na klasice.
Původně byla vidlice 100 mm , a nic moc nefungovala. Nyní jezdím Epicon se 120 mm (130 PSi ) a 15 mm pevnou osou právě kvůli předpokládané zátěži, ale ta zátěž je většinou pouze moje tělo :-) což se ale u průměrnýho lehokolisty rovná jízdě na těžko. Zase si říkám že na MTB ta vidlice dostává zabrat podstatně víc než mojí jízdou převážně po zpevněných cestách. No uvidíme jak bude vidlice nyní vypadat po rozborce - olej si hlídám a sem zvědav co bude uvnitř.
Muze to odnest i krk:
http://www.nakole.cz/diskuse/11691-pokolona...
Ta vidle proste dostava razu, ktere by na normalnim kole nedostala. Myslim, ze vetsina uzivatelu MTB ani v terenu neda krku vidlice tak zabrat, jako lehokolista i jen na rozbitych silnicich. Na klasice vidli nadlehcis, kdyz prekonavas prekazku. Na lehu se jen zapres a dej se vule bozi. Ta na te fotce tak vypadala po 1500 km v terenu. A krom sloupku mela vytluceny vnitrek tak, ze to neslo pouzit ani na nahradni dily.
Jj souhlasím a chápu, předpokládám, že moje užití kola se nedá srovnat ani v nejmenším s tím Tvým :-) a tedy očekávám u mně relativně vyšší životnost komponent. Koncem listopadu vidlici sundám a pošlu Milanovi na kontrolu a servis. Letos z jara se ji od něj bral naprosto na jeho radu, snad ji doporučil dobře. Mám ji tedy první sezonu a slabých 2.500 km. ( z toho tak max. 300 km v lese ) Zkusím si promyslet a hlavě vyzkoušet ten doporučený posun vzad, uvidím kolik to půjde posunout.
Sedlo jde posunout uplne dozadu, zvlast pri vetsi vysce. Na mych 187 cm to bylo bez problemu. A teprve podle sedla doladit nos. Ta vidle je proste pretezovana. Psal jsem to uz jinde - to ohnute byl Raidon. Mel jsem dalsiho Raidona na zabradli. Toho jsem foukal na 100 PSI, na lehaci na 140 PSI pri stejnem sagu. Takze to je cca pomer zatizeni predniho kola. No a k tomu pripocti to, ze kazda nerovnost natvrdo do vidle (ne ve smeru zasouvani, ale hodne sikmo).
Zajimave, ja jsem mel naopak snahu dat sedlo spise dozadu, abych co nejvic vyuzil odpruzeni zadniho kola (pevna predni vidle), ale kdybych mohl, posunul bych dozadu i riditka. Pritom nemam sedlo ani zdaleka uplne vzadu (v tom mi teda trochu brani i krabicka od svetla), to bych pak na riditka sotva dosahl.
Na Maxovi? Nechapu sopuvislost se zaberem. Predpokladam, ze Ti drhne ta cast navratova, kde to napina prehazka, ne? Tedy spodni cast. Ja to resil prodlouzenim trubky http://mur.rajce.idnes.cz/2011-06-08_Loudani/... ale stavalo se mi to az pri poradnych balvanech. Horni cast retezu snad ani skrtat nemuze, protoze vzdalenost mezi kazetou a kladkou to nedovoli (zvlast kladka, ktera je tesne u plaste).
Jestli to bere opravdu porad, podival bych se, jestli
1) mas spravne usazene kolo v zadni stavbe
2) nemas nejak brutalne ohnutou prehazku nebo patku prehazky
3) jak mas uchycenou navratovou trubku k ramu? Nemas ji privazanou jeste nekde k sedlu nebo tak? Ze by to k plasti tahla ta trubicka?
Postav kolo vzhuru nohama (jestli mas nosic, tak po sundani sedla krasne rovne stoji) a vyfot to zezadu a shora.
Ted mne napadlo - co bowdeny? Netahaji trubicku retezu ke kolu? Nebo expedicni nosic, kosik na lahev, ... Neco, co jsi pred temi 500 km namontoval nove?
Bowdeny by mohly byt presne ta zrada. Pritahnou to podle zatoceni predniho kola a kdyz to kontrolujes s rovnym kolem, uz to netahne... 8-)
Přesně tak Murphy, kamarád mi taky radil prodloužit tu vodící trubku. Drhne to ale při sebemenším škobrtnutí...fakt otrava. Musí být někde chyba. Jdu teď projít všechny body, které si napsal a asi to blejsknu, kdyby bylo něco viditelného špatně a já bych to stejně neviděl :D
Ja tam tu trubicku ale prodluzoval hlavne kvuli udrzeni retezu v cistote. I kdyz primo neskrtal, tak bahno nabrat stacil. Ta fotka jesne ukazuje, ze to zabralo. 8-)
No vidiš to je taky fajn nápad :)
Tak jsem všechno zkontroloval a zdá se to být v pořádku.
Přikládám foto
Za chvilku jedu na projížďku s Romantikem a Jurů toš snáď poradijů.
Ono právě já jsem na to nic nového nenamontoval. Začalo to dělat z ničeho nic...uprostřed 800 km dlouhého výletu.
Ta fotka by byla vice vypovidajici, kdybys to fotil ze zarazenym nejlehcim prevodem. Ale takhle od oka zadny problem nevidim. Leda bys zkusil poradne vycistit prehazku a namazat cepy v ni, jestli znecisteni tak trosku nebrani pruzine napnout dostatecne retez.
Já sem dnes řešil něco podobného.Mám problém s tím ,že když jsem dal lehčí převod do kopce,tak čím větší kolečko na kazetě tak tím víc to křupalo v zadním náboji.Zkoušel jsem dotahovat kazetu k náboji,ale nic pořád stejné.
Tak jsem se rozhodl koupit nává kola a kazetu.Nandal utáhl a při utahovaní se i tak mele kazeta na na ořechu i když to dotáhnu na krev.
Nevím kde je tedy chyba jestli špatnej ořech nebo něco jiného.
Kola sun rims ryde xmb
Kazeta Shimano CS-HG61 - 9 (počet zubů: 11-34)
Zdravím. Píšeš že máš 10 sp. retaz. Máš ju správne namontovanú? 10sp. shimano retaz je stranovo orientovaná. Musí byt namontovaná popisom na článkoch smerom "k tebe". Pri montáži retaze by sa mal používat špeciálny spojovací článok, ten má vodiacu čast, ktorá sa po nanitovaní odlomí. Po každom nitovaní by sa mal použit nový spojovací článok.
Nabehova strana by snad mohla udelat rozdil ve kvalite razeni, ale ne v pripade, ze tluce retez pri navratu (ta spodni strana) o plast, ne?
Mimochodem, nekdo tu psal, ze kdyz dal retez opacne, ani si toho nevsimnul a snad ho na to upozornili v servisu, nebo si toho sam vsimnul az pri vymene. Je to vazne tak moc znat?
Tak mne napadlo, je vlastne stranove orientovany i sram? Menil jsem 1071 a vubec nemam pocit, ze bych byval koukal na orientaci. 8-)
Čau :)
jo, mám 10ti rychlostní XTčkový řetěz. O tom, že má být nápisy ke mě jsem se dozvěděl, když jsem řešil přeskakování řetězu. V domnění, že SLXková kazeta nemůže být po max. 1200 km totálně sjetá jsem hledal problém všude jinde. Namontoval jsem ho správně a rozdíl jsem nepoznal...
O těch spojkách jsem nevěděl doposud. Nýtuju to klasicky bez spojek. Kdoví, kolik ty spojky stojí.
Jinak problém stále nevyřešen. Zkusím ještě Murphym zmiňovanou pružinku u přehazky, a když ne ta, tak si půjdu pofňukat k Azubákům, jestli si neví rady oni :D
K jednomu uz fnukas. Mozimy je jeden z nich. 8-)
Ten řetěz to se týka jen 10 kolového řetězu?Nebo i 9 kolového.Tem jsem z toho tedy jelen :-)
Devítkové řetězy jsou symetrické. Až desítka a výš je stranová.
Ahoj,
takže problém je nakonec jinde. Ještě, že jsem s tím nikde nebyl. Už takhle před monitorem je mi trapně. Omlouvám se tedy všem těm, kteří se nad udaným problémem zamýšleli, nedejbože zamýšlejí.
Myslel jsem si, že se řetěz zadrhává o kolo, protože šlo vždycky vidět, jak se při "zadrhnutí" mezi přesmykačem a vodící trubkou řetěz prohne, jakoby ho něco (zadní kolo) táhlo směrem k němu.
Nakonec je problém v zadním náboji.
Jak už jsem psal, při šlapání je vše v pořádku. Jakmile přestanu šlapat tak od cca 10 km/h nahoru, se při sebemenším škobrtnutí něco v náboji zasekne a táhne to velmi malou rychlostí celou kazetu ke mě (proti směru šlapání). Začnu šlapat a je vše OK. Nezaznamenal jsem žádnou změnu ve fyzických vlastnostech kola. Kromě toho randálu. Něco ale musí být špatně.
Snad bude třeba jenom něco dotáhnout. Jedná se o náboj Mavic Crossmax XL na kulaté špice. Nevím jestli by šel v nejhorším případ sehnat nový.
Tak ještě jednou sorry.
Příště se v problému pořádně porýpu než ho někomu předložím.
Možná by nebylo od věci tohle téma smáznout, aby s ním někdo náhodou neztrácel čas.
To vypadá na zanešený a zalepený ořech, který dál pomalu unášel řetěz když jsem přestal šlapat. Stačilo málo, vyčistit a znovu namazat.
Téma nemaž, nezamykej, i ve zdánlivé hlouposti se mnohdy najdou velmi cenné rady a různá řešení.
Díky za radu. Zkusím to teda vyčistit a namazat.
Typický projev zanedbaného mazání Mavic ořechu. Když se včas nenamaže, tak nejprve je čím dál hlasitější až nakonec se z něj stane furtšlap (přestane zcela volnoběžet).
A jak už bylo napsáno, tak rozebrat, vyčistit, namazat. Práce na 5 minut u Mavic ořechu (lze to i bez sundání kazety, i když když už se to čistí, tak většinou kazetu sundavám).
A hlavně namazat něčím řídkým. Nejlépe originál Mavic olej. Některé levnější náhrady nějak fungují, ale většinou s daleko menší výdrží. Třeba lze použít olej na šicí stroje.
Hlavně nemazat vazelínou.
A také už může chytit to kluzné ložisko slušný vakl. Právě zanedbanou údržbou se to stává daleko dříve.
Ale normální praporkové volnoběžky se vazelínou mažou, ne?
Většinou ano, ale ne vždy. Mavic ořech používá mimochodem také praporky.
A i u těch mazaných vazelínou jsou rozdíly jaká je vhodná dle typu ořechu. Některé ořechy snesou i hustší, některé ne.
Čau, takže jste to odhadli naprosto správně. Namazáno a po zhruba 20ti km vše ok. Díky!
Víte ještě po jaké době se to maže? Nevím kolik měly ty kola najeto když jsem je koupil takže nemůzu soudit. Jezdím do 200 km týdně 50% terén, 50% asfalt.
Až ti to zase začne unášet řetěz, tak vyčistit a namazat, dřív je to asi i zbytečný. Myslím, že pěkných pár tisíc ti to v pohodě určitě vydrží.
Tak jo.
preventivně to asi každé 2000 máznu a bude klid.
Toš pěkný advent :)
Zbytečné mordování, rozebírání a skládání, opravdu stačí počkat až to začne unášet řetěz. Dodržuj základní pravidlo, neopravovat co se nerozbilo :-)
:D to je fakt.
stačilo ale čoveče jenom sundat kazetu a do toho ořechu to seshora nakapat. Pomohlo to a víc jsem to nerozebíral. Dal jsem to k "servisákovi" v Dubňanech a ten ten ořech prostě nerozdělal.
Nepřišel na to jak. Teď když už je to v pohodě to někam do opravdového servisu na rozebrání vozit nebudu. Pokud to teda třeba za 500 km neudělá znovu.
U Cmaxů ST a SL (starší typ) se ani kazeta sundavat nemusí, ořech lze sundat i s nandanou kazetou.
A ořech je sundaný rychleji než kazeta. A rozhodně je dobré sundavat ořech, protože to při tom vyčistíš.
Celá operace spočívá v povolení dvou inbusů (z každé strany osy jeden) a myslím, že to je 10tka)a 5tka.
Pak už se ořech jen rukou stáhne.
U XL z hlavy netuším, jestli to tak bylo taky. Ještě byl starší varianta, kde byla plochý klíč proti inbusu na povolení a XL jsou starší, tak to možná mají tak. A tam je možné, že je nutné kazetu sundavat.
Kromě sundání kazety je to ale stejně jednoduché.
A záleží čím jsi to namazal. Pokud originál Mavic olejem, tak to vydrží poměrně dlouho, rozhodně mnohem více než 500km.
Pokud něčím jiným alternativným, tak hlavní rozdíl je právě v tom, že to nevydrží a budeš muset mazat mnohem dříve.
A stačí si to dohledat, Mavic má komplet ke všem kolům podrobné manuály zde
http://www.tech-mavic.com
uživatel: mavic-com
heslo: dealer
To určitě ne. Mazat takhle pozdě u Mavic ořechu znamená, že mnohem dříve odejde kluzné ložisko, což znamená nový náboj (případně existuje ještě i speciální neoriginální řešení, kterým se to někdy dá zachránit).
Přesně takhle spousta lidí zničí náboj opravdu hodně předčasně. Nebo minimálně chytne ořech předčasně slušný vakl.
U Mavic ořechu se to pozná dle zvuku. Jakmile začne být ořech při volnoběhu výrazně hlasitější, tak je nejvyšší čas namazat.
Přitom namazání je práce na 5 minut.