Jezdíte ještě někdo v klipsnách? Já ano. Bez klipsen je to pitomost, protože pořádně nezaberete a noha může sklouznout. Nacvakávaček se bojím, každý mně tvrdí, že první týden provozu v nich dvakrát až třikrát padne, než si zvykne a pak už to jde. Já se ale trochu bojím, že si rozbiju rypák a tak zůstávám u klipsen. Jak jste na tom vy? Zejména mám na mysli přechod z klipsen na nacvakávačky.
Jezdim v klipsnach do prace, protoze mi neomezuji vyber bot. Pri porizeni SPD na horaka jsem s sebou samozrejme parkrat flakla a premyslim, jestli je nenahradit platformama s pinama, protoze ty krome nahoru drzi v tahu a noha se z nich sunda rychleji.
Kdysi dávno jsem jezdíval na kole s klipsnama (tehdy jediné řešení) a navíc s kuframa s drážkou. To byl teprve adrenalin, když se nestačil povolit řemínek při náhlém zastavení :-))
Když jsem projížděl tvoje kolo, tak jsem dvakrát málem zalehnul. Bylo to tak tak. Z nášlapů navyklý hnout nohou do boku jsem najednou zůstal viset v klipsně (a ještě s kolenama pod bradou) :-))
Pro zakladatele tématu - nášlapů se vůbec neboj, s nima je riziko zalehnutí stejné, nebo i menší než s klipsnou. Dotažená klipsna je past, volná má oproti nášlapu jen poloviční funkci a v případě nouze omezuje víc (do boku), než seřízený nášlap.
Tak jako se naučíš instinktivně vytáhnout nohu z klipsny, stejně se naučíš vycuknout nohu z nášlapu. Bez přemýšlení, automaticky.
Většina karambolů s nášlapy plyne z toho, že si novopečený majitel pedály pěkně utáhne a pak má problém. Chce to začít s téměř úplně povolenými a pak je podle potřeby přitahovat. Mezi tím se pohyb pro vycvaknutí vžije a není problém.
Při přechodu na nášlapy jsem sebou nešvihnul ani jednou. Chce to zpočátku nastavit vypínací sílu nalehko, vozit sebou inbus pro ladění vypínací síly, a záměrně se rozjíždět a zastavovat, aby vycvakávání přešlo do krve. Za jednu půldenní vyjížďku jsem začal vycvakávat automaticky, a od té doby není problém.
Tak. Taky jsem sebou nikdy nešvihnul kvůli SPDčkům. Byl jsem naopak zvyklý že různé ty "terénnější" tenisky měly na podrážce všelijaké výstupky, kvůli kterým mnohdy nešla dobře noha vyndat z klipsen, i když si člověk pamatoval "táhnout dozadu, ne doboku". Naopak SPD jsou v tomto intuitivní - člověk zabere do boku a bota se vypne.
Padal jsem až pak po pořízení lehokola, to byl jiný level tréninku :-)
Chtěl jsem nášlapy. Tak jsem logicky začal výběrem bot. Kritéria jednoduchá - kožená šitá bota, ne hadr slepený s PVC.
No a skončil jsem.
Hledal jsi špatně. Mě vydrželi turistické MTB boty pro (SPD) od L.G. cca. 35000 Km a stále drží. Zdá se Ti to málo ?
Kůže - nebo to aspoň tak působí. Teď jsem se ale kouknul k výrobci na web a ten model ani nic podobnýho už nemají :-( Je to holt 7let..
http://www.louisgarneau.com/in-en/products...
Tohle by Ti službu neudělalo ?
http://www.mojekolo.cz/shimano-tretry-sh-mt42...
Tohle je taky kožené
http://www.lakecycling.com/shoes/mx160/
http://www.lakecycling.com/shoes/mx167/
ViktorA asi ale hledá spíše něco civilnějšího, co ?
Devětatřicítky určitě ne ;-)
Ne, musím se prostě někdy sejít s koženou botou střízlivého vzhledu, pak přijde čas nášlapů.
Tak asi existujou i v jiné velikosti případně podobný střih v té Tvé správné.
Jen jestli to není nějaký zástupný důvod proč nejít do nášlapů - možná ani netušíš jak jsou takový tretry pohodlný. Ale je to nakonec Tvoje volba že si chceš kazit nohy v normálních botách...
?
http://cyklisticke-tretry.heureka.cz/lake-mx101-x/
http://cyklisticke-tretry.heureka.cz/shimano-sh...
http://cyklisticke-tretry.heureka.cz/exustar...
Pán asi hledá něco extra :-D
http://www.dromarti.com/index.php?main_page...
No konečně slušně vyhlížející bota po všech těch hadrech. Což myslím vážně - jen jedna věc mi maličko vadí.
Raději bych šedou.
No jo, a o pár éček nižší cenu ;-)
Jasně :-) To si ale asi budeš muset zařídit ševcovskou dílnu a realizovat se úplně sám ;-)
EDIT: http://www.alwaysriding.co.uk/cycling-shoes-230...
Kdyz chces byt snob, mas na to mit love voe! :-)
Proč snob? Mám rád přírodní materiály. Takže na kole jezdím v klasické kožené botě s hladkou podrážkou, aby v klipsně neuvízla.
Vzhledem k tomu, že si vymýšlíš na dnešní poměry dost nestandardní věci, tak se to za snobství považovat dá ;-)
Aby bota byla vyrobena z kůže, nikoli z náhražkových materiálů, to je nestandard?
Predpokladam, ze umis hledat na netu. Pokud Te zadne z kozenych bot, jez jsou k dispozici, neuspokojily a libi se Ti az div ne lakyrka za nekolikanasobnou sumu, tak to rozhodne nemas standardni pozadavky.
Mne treba tohle prijde jako strizliva kozena bota: http://www.mojekolo.cz/shimano-tretry-sh-mt22
V návlecích botu nikdo neuvidí, to je pak malér, pak budeš vypadat jak socka :-)
Heky mě poradil Shimana MT71, goretex a vibram a fungujou velmi slušně, náhražka nenáhražka......
Co si o mně myslí kolemjdoucí je mi už dost dlouho srdečně jedno ;-)
S přibývajícím věkem ale zjišťuju, že ke změně potřebuju pádnější argument, než že něco i v plastovém provedení funguje.
Když můžu mít věci z oceli, dřeva, skla, kamene, kůže (a moje peněženka nevykrvácí), nemá produkt chemického průmyslu moc velkou šanci.
Taky trpím tou poruchou, že pokud to jde, chci mít to nejlepší dostupné, ale jestli je to z kůže, lýka nebo plastu mě moc nezajímá.
Hlavně aby to fungovalo.
Ty Hekyho botky fungujou, dá se v tom i kousek popojít, dobrá volba.
http://www.chromeindustries.com/us/en/footwear...
http://www.chromeindustries.com/us/en/footwear...
Nebo tohle..
http://www.kupkolo.cz/tretry-mtb-chain-free...
už jsi viděl Chrome? hezké botky dělá taky Scott, vypadají jako nejhezčí skejťáky ale ti chytráci na tento rok nedovezli ten model...mají jen zbytky z minulého roku v několika málo velikostech...Pak taky DZR dělalo supr street style botky, ale ti snad zkrachovali nebo co...no je to trochu krize, uvažoval jsem jestli kvůli tomu mám jet do Vídně nebo kam.
Kožené botky jsou např. tyto: http://www.mojekolo.cz/shimano-tretry-sh-mt71-2013
Mám je a můžu je jen doporučit. Na vícedenní akce typu přejezd čs hranice horama :) super věc...
Na tvone doporučení je mám, dokonce 2x, protože Japové mají posunuté číslování.
Takže mám 42ky, které sedí na českomoravskou nohu velikosti 41, nebyly venku, nové, jestli někdo má naší 41ku, budou mu sedět, dám mu je, mě tlačí tak jsem koupil 43ky a ty jsou ok.
Jen takový dotaz - nalepils do bot (nad kufry) tu vododěsnou nálepku anebo stejně jako já nečteš návody? A já furt, proč mi tama táhne a teče voda... :-))
Jsem vyhazoval škatulu a objevil to mezi "odpadky"...
Ne nic jsem nikam nelepil (pochopitelně taky návody nečtu), ale voda mi do nich neteče, nebo takhle, nedostal jsem se do situace, že by voda měla do nich týct.
Když prší, natáhnu přes to návleky, a loužím se snažím vyhýbat. Jen jednou za povodně v Německu na Labské jsem byl za chytrýho: "to projedu, přece" no a ono to bylo hlubší než jsme čekal, tak mě to v půlce sundalo z kola do půlmetrové hloubky. Tam by mě nějaké podlepení bylo houby platný.
Musím kouknout do krabice, jestli tam něco takovýho mám, kdyžtak to tam dolepím, dík za info.
Musíš se naučit vycvakávat vahou svého těla a ne pohybem nohy. Pohyb nohy nemá sílu, pohyb těla ano. Když sletíš v zimě na ledu, okamžitě se ti vypnou a kolo se odpoutá a každý půjdete svou cestou. Nesmíš se bát "zvrtávat" si kotníky, zkus si při dojedzu a zabrždění v poslední fázi zavěsit se do řídítek rukama, trupem jdeš dopředu a v tu chvíli přenes váhu na nohy a vycvaknou se ti vyvrtnutím samy. Pamatuj si že SPD se vycvakávají na obě strany, když se začneš převažovat tam, kde ti nejde pohyb těla, tak prostě obrať směr a vycvakni se dovnitř do rámu. U Shiman to jde velmi jednoduše a mají malý úhel vycvaknutí, ostatně jako všechny pedály dnes...Učit se pohyb kotníku na sucho je trochu mimo, protože reflexy máš naučené na klipsnu a na sucho to nemá razanci. A neboj se padat! :)
Prostě když se chceš vycvaknout tak neseď ale stůj v nich...když se vykroutíš tělem do strany postupně se ti vycvakne jeden, pak druhý, jako když luskneš prsty...
Kyž se začneš převažovat (je jedno na jakou stranu) tak vycvakneš levou nebo pravou nohou podle toho kam si nakloněn, nemysliš že je to jednoduší ?
Ale víš co si myslím? Že drtivá většina pádu u lidí, kteří se učí s nášlapy vzniká tak jak popisuješ a pak spadnou na stranu, na kterou se nepřevažovali a nakonec se tam stejně převážili - s nohou v nášlapu, aniž by tušili že se mají vycvaknout dovnitř...
Většinou se lidi snaží vytrhnout botu dozadu (což nejde) a nastává to proto že nemají zažitej ten pohyb patou ven. To musí být podvědomá reakce, bez přemýšlení, protože v situacích kdy je člověk zaskočen a musí třeba zastavit na fleku si nevzpomene a švihne s sebou.
Vycvaknout dovnitř ? - až si vrazíš patu do výpletu tak Tě to přejde ;-)
Jojo, já už půjdu spát. Tady s váma nic nepořídím. Vycvakávám se až úplně stojím, do té doby to nemá smysl, protože se ztrácí kontrola nad kolem. Taky je dobré se naučit zvednout kolo za nášlap když byste na tu stranu měli padat, ale vyžaduje to kontra pohyb tlačením řídítek dolů. Jinak obecně když se chcete vycvaknout, je jistota se do nášlapů naopak zavěsit špičkou a se zvednutou patou pak lehce trhnout do strany... Nášlapy můžete také lehce kroutit v podélné ose, pokud vám to pomůže...ale moc jim to neprospívá.
Nejlepší nášlapy co jsem měl byly Onza H.O. které neměly pružinu, ale elastomer. Byly to moje první a nejlepší nášlapy. Vycvakávaly se až při 15° za děsivého zvuku. Našlápnout jsem musel tak že jsem do nich skákal z výšky celou svou vahou. Někdy to šlo až napodruhé. Dovolovaly mi skákat s kolem ve velké rychlosti, aniž bych se bál, že ztratím nohu, což se mi děje dost často s Shimany. Proto byly také chvíli oblíbené u oldschoolových downhillových riderů za dob Piere Gachetta... nakonec jsem vozil ty nejtvrdší elastomery ještě podložené tvrdým plastem abych měl nejlepší performance. Metličky od CB jakkoli jsou nádherné se můžou jít zahrabat!!!
Excuse moi Francois, překřtil jsem tě na Piera...
http://malcolmfearon.photoshelter.com/image...
jezdil nášlapy Look Moab.
http://www.bike-eshop.cz/pedaly-naslapne/pedaly...
V klipsnách, pokud je včas nerozepneš, taky hodíš tlamu a fest.
Poradili mi nášlapy spd, 2x jsem lehnul, a pak jsem to pochopil, ale měl jsem problěm s bolestí v šlapkách, po 120 km fakt utrpení. Poradili mi, že potřebuji širší, aby se noha víc opírala chodidlem, mám teď tohle, adi 2000 km, spokojenost maximální, protože jsem spíše ten cykloturista.
Jdou mnohem snadněji zacvaknout i vycvaknout, než běžné spd, šlapka bolí až tak po 1
Přesně.
Protože aby klasický klipsny držely, byl na tretře namontovanej kufr s drážkou a ta zapadla do okraje klipsny. Pak se teprve utáhnul řemínek. Bez povolení řemínku...nemusím pokračovat :-))
http://www.forumbtt.net/showthread.php?40660...
Silniční pedály mají taky širokou platformu ale jsou jen jednostraný....
http://www.lookcycle.com/en/us/route/pedales.html#
Kluci mi říkali, že t ještě vyšši a dražši kategorie nášlapů jsou už věcí použitého materiálu a váhy a funkčnost už není o tolik lepší aby se vyplatilo kupovat dražší.
Dalším aspektem pro cykloturisty je, že třeba Němci vysloveně požadují na pedálech odrazky, pokud se tam motáš po silnici.
Tak raději neprovokuju, stačí, že zatím nemám světlo na dynamo, tím musí být také kolo vybaveno, nejen šajnidlem na baterie.
Vyšší cenová kategore = obvykle nízká hmotnost, pohodlí, extrémně tuhá podrážka (to je žádáno) a někdy i dobře vypadají. Životnost není hlavní kritérium. Prostě se počítá se závodním použitím..
Přesně tak mi to řekli.
Ta extremně tuhá podrážka by mě ale zajímala, po třech dnech a 550 km mě už zase ta ťapka při došlapu dost bolela, jen pravá, asi ta noha je silnější a víc zabírá.
Tak nevím, jestli mám experimentovat s botama nebo brufenem :-)
co jsem zjistil jízdou s SPD tak trošku blbě nastavený úhel a bolí mě po 50 km kolena. Pálení chodidel v oblasti došlapu na zámek SPD jsem se zbavil podporou nožní klenby ortopedickou vložkou. A stejnak si občas šlapu bez zapnutí do zámku díky jednostrnnému nášlapu jen tak pro odlehčení chodidla. :-)
Vložka se mi tam už nevejde.
Kolena, třísla, kotníky, pak se přidají stehna, to všechno furt bolí, to jsem se naučil už ignorovat, asi se budu muset naučit ignorovat i to pálení ťapek za dlouhé štreky, ono se to snad postupně nějak otlačí....
Ty pedály stály spoustu peněz, boty taky, nechám to asi tak. Pokusím se pohrát si s těma kuframa, třeba je mám fakt blbě posunutý, dík.
Neboj se dát to klidně i asymetricky. Já mám na té destičce uvnitř boty dvě dvojice závitů pro přidělání kufru, a skončil jsem s optimalizací tak, že na levé botě mám kufry zašroubované v té dvojici bliž špičce, a v pravé botě v té vzdálenější dvojici závitů. I tak mě při delší cestě pálí nohy, ale tímhle jsem to docela minimalizoval.
Snad až s těma sandálama to bude lepší (furt se k tomu upínám, ale kdo ví jestli to tak fakt bude).
Sandále si neumím představit, vždyť furt leje :-)
Tak v botech co mám já je to při dešti dost jedno, promoknou tak stejně rychle. Déšť bych řešil návlekama - už takhle řešim zimu, a zdá se že to funguje.
Tak tak.
Návleky, hned napotřetí jsem pořídil takové, co jdou navléknout :-)
Vaude, hezky vysoký, přesto nepromokavý gatě a jsem v suchu, když omylem nešlápnu do louže.
Protidešťově jsem vybaven naprosto nekompromisně a tak sandály do tohohle plánu nezapadají.
Poslední vychytávka, přes vypolstrovaný cyklorukavice natahuju gumové, takové ty pracovní se zdrsněným povrchem.
Teď ještě vymyslet co s protivětrem :-)
Vykašli se na protivítr a zkus změnit směr jízdy :-)
Chápete někdo, co si na předchozím příspěvku zasloužilo palec dolů? To jako sem tahle diskuse nepatří? Anonymní hodnotiteli, prosím vysvětli.
Návaly DD, prď na to, to je tak všude :-)
Pálení chodidel, to podle mně znamená, že máš boty s moc měkkou podrážkou a jedeš moc silově. Tohle jsem také řešil a pořídil jsem závodní boty. A je to lepší. U nich jsem jen zjistil, že se do nich člověk nesmí zapnout moc silně, to pak chodidlo také pálí.
Co přesně jsou "závodní boty"? Pošli prosím link nebo aspoň název.
Jinak ale souhlas, pálení chodidel podle mě vzniká přerušením krevního oběhu při došlápnutí. Čili záleží jednak na síle a jednak na umístění kufru.
Tím myslím boty označené jako na MTB nebo na silnici. Prostě všechno ostatní než turistické boty. Závodníci nosí pravděpodobně ty nejvyšší řady.
U mně konkrétně to jsou tyhle Bontragery: http://www.bontrager.cz/rl-mountain-wsd/p-394
Určitě existují i boty s tvrdší podrážkou, ale na ty nebyly finance.
Přijde mi, že silniční boty budou mít tak nějak z principu tvrdší podrážku než ty horské. Mají v ní jen tři díry, žádné ližiny.
Tak, tak, nejen, že si můžu odlehčit chodidlo. Díky jednostrannému nášlapu nejsem nijak limitovaná ve výběru bot, můžu šlapat s kufrem nebo bez a třeba v pohorách nebo lodičkách.
v lodičkách jsem ještě nešlapal. :-)
http://www.recumbents.com/wisil/racing2009...
To je hezké:-))
A ty lodičky se mi dnes vymstily. Jsem si dnes obula vysoké štekle a když jsem se vracela večer z plavání (pěšky), tak jsem v nich zakopla a rozbila jsem si koleno.
Chjo... a to jsem byla střízlivá. Asi už na to nemám:-((
P.S. omlouvám se za OT.
v ploutvích jsem už plaval ale v lodičkách ještě ne. Co vy ženy všechno nedokážete :-)
Ale silničářů si doufám nevšímají, ti by jim za pedál s odrazkou nepoděkovali :-) Nejspíš stačí reflexní plocha na botě (často tam bývá)
Oni si nevšímají moc nikoho, zřejmě do doby než nastane průšvih, a pak se nějací právníci budou vozit na tom, že jsi neměl odrazky v šlapkách, odrazky ve výpletu popřípadě reflexní pásy na gumách, světýlko na dynamo a zvonek, to snad je všechno, co musí kolo v Německu mít.
Myslím si, že zákon nerozlišuje mtb, silničku nebo treka, jak jsi na silnici, tak podléháš dopravním předpisům, možná že výjimky budou mít pro závody, popřípadě pro hromadné treningy s doprovodným vozidlem. Nějak to musí být vymyšlený, ale popravdě, na silnici jsem v Německu moc lidí na galuskách neviděl, to Francouzi, ti si to užívají. Nebo ti na žiletkách jezdí jinudy a v jinej čas, kdo ví.
Myslel jsme si, jak jsou Němci ukáznění, ale večer jsem ve městě potkal taky spoustu neosvětlených cyklounů na plečkách, zřejmě právě proto, že by se museli přetahovat s tím dynamem.
hele, já su možná blbý, ale co přesně na klipsně utahujete? ten řemínek? a proč?
já to měl vždycky nastavený tak, abych tam tu botu strčil i vytáhl bez nějakých problémů.
jasně, když byl hrubší vzorek na podrážce, šlo to trošku hůř, ale jinak bez problémů a šachování s řemínky..
Si pamatuju, že k těm klipsnám bejvaly botky na které se přidělávaly ocelové kufry s drážkou, do které zapadala hrana šlapek.
Zarazil si nohu, utáhnul řemínek, a byl si v pedálech jako přikovanej.
Vytáhnout nebo vytrhnout nohu nešlo, musel se povolit řemínek a trochu nadzvednout nohu aby se ten kufr uvolnil. Takže městem jsem projížděl s povolenými řemínky a utahoval až bylo jisté, že delší čas nebudu stát. S brašnama to bylo ještě horší, výš těžiště a tak kolo snáze položitelné do boku, proto jsem ty ocelové kufry sundal.
Pak, když bylo nejhůř šla noha brutální silou vytrhnout.
Kluci co jezdili o závod většinou uměli na kolech stát na místě a balancovat, tak se nerozepínali z klipsen.
To se zátěží jsem ani nezkoušel, ale dělalo se to, že si se na křižovatce něčeho chytil, zábradlí, sloupku, popřípadě auta vedle, to ještě řidiči z toho nebyli tak hysteričtí jako dneska.
Proti tomu nášlapy jsou naprosto jednoduchá věc, stačí škubnout nohou, že jo.
Představ si ten proces před křižovatkou, přijíždíš, musíš se ohnout ke klipsně, povolit řemínek, brzdit a přitom nadzvedávat nohu, nemůžeš jí vyndat, protože v tom okamžiku se ti šlapka s klipsnou otočí dolu a pak je proces nohu do ní zase nakopnout. Modlíš se, aby blikla zelená a ty jsi nemusel z nohou ven, nebo koukáš o co se opřít. Takhle nějak jsem tenkrát jezdil.
ty jo, to by mě asi zabilo, zkusit si utáhnout řemínek za jízdy. to bych na tu kolobku asi přešel dřív. chtěl jsem na ni dát ty přebytečné nášlapy, ale nemám je žel kam našroubovat...
Vždyť jo, taky než si to člověk zautomatizoval, pár zlam hodil :-)
Kdo se bojí, nesmí do lesa...
Klipsny jsem nikdy nepoužívala a když jsem dostala nášlapy, nespadla jsem ani jednou. Nějak ani nevím, proč bych měla padat.
Když srovnám klipsny s nášlapy, tak bych se spíš bála v těch klipsnách, protože z nich tu nohu při případném pádu nevycvaknu. Zůstane mi zafixovaná - alespoň tak jsem to mnohdy viděla u kamaráda.
Hele, zkus nášlapy a uvidíš, že řeči o strachu jsou jenom řeči.
Ostatně hubu si můžeš natřískat s klipsnama ouplně stejně jako s nášlapama. V nich to rozhodně není. Je to jen a pouze v hlavě.
Jinak můj bratranec dává úplně stejný hukot na kole jako já a jezdí na platformách s piny. Jednou za čas se pohádáme kdo má pravdu, on si může dovolit dávat si na štěrku slajdy předního kola a když už je to moc tak tam střelí nohu, to samé v zimě. Já jedu do poslední chvíle technicky a pak se vypnu, takže smyk předního kola buď včas koriguju, nebo ho dřív zamezím smykem zadního kola. On jednou za čas procvakne zadní gumu na obrubníku, nebo v nějaké díře, já můžu odskákat 3 díry za sebou ve sjezdu, aniž bych se zabil. Já musím vozit tretry a na schodech se někdy skoro zabiju, on běží ze schodů ve svých botech a je vklidu. Já někdy hledám rychle oba pedály, jemu zas můžou piny rozervat nohu. Co se týče výkonu je lepší nášlap protože umožňuje šlapat co nejvíc do kruhu a trochu větší náklon. Ale když víte jak si svobodně užívat na platformách...
Ahoj úslaváku,
já jezdím normálně v klipsnách, jen teď přes léto jsem je měl sundané, protože jsem jezdil v sandálech a nedělali mi nějak dobře na prsty :-D
nášlapy mám v šuplíku, ale naštěstí k nim nemám boty, takže kdyby je někdo chtěl, tak jsou volné :)
na klipsnách jsem si namlátil jen jednou, hned první jízdu na křižovatce, kdy jsem chtěl sundat nohu do boku, jak jsem byl zvyklý a mooooc pěkně jsem se převrátil přímo do kopřiv. Samozřejmě ve špičce a za notného smíchu řidičů na křižovatce. To byl první a poslední pád.
Teď jezdím zrovna bez nich, ale na zimu je zase nasadím
Boulder Bikes 1990 a paní s klipsnama. ;)
http://fcdn.mtbr.com/attachments/vintage-retro...
S těma botama jste mi udělali radost, určitě nějaké koupím.
Teď už jen chybí dokoupit pedály MKS http://www.mkspedal.com/English/catalog.htm (bajonet, dají se ve vteřině přehodit spd, silniční a platformy)
Ty ne, ale třeba tyhle: http://www.alwaysriding.co.uk/quoc-pham-tourer...
nebo tyhle: http://www.alwaysriding.co.uk/dzr-minna-shoe...
Sice to není úplně 100% ono, ale o hodně lepší než chodit po městě s páskem Shimano přes nárt.
Ten pásek na sucháč naopak považuju za dost príma věc. Drží tkaničky, to je přeci bezva.
Co je v tom za problém?
Módní policie?
Co je v tom za problém? Hledání "chyby" za každou cenu... ;-)
Ten sucháč je supr, drží to tkaničky, nikde neplandají a taky se díky tomu nerozvazují.
Právě, mít tenhle pásek na botkách v tanečních, to by teprve byla lábuž.
Ten sucháč je praktický, občas boty ani nezavazuju. Ale chodit do Imperialu nebo Louvru v takto vypadajících keckách vypadá blbě. Nejsem žádná leštěnka, ale nic se nemá přehánět.
To je trochu problém, při cestě na kole je občas potřeba i "civil", vozil jsem džíny a triko, botky jsem neřešil, ale hodili by se. Pak bych asi volil nějaký sandály, co nejlehčí do brašny s sebou. Džíny už jsem taky vyměnil za nějaké nemačkavé lehounké gatě.
Druh botky se hodí, aby člověk nemusel ven bos, když mu cyklobotky schnou na radiátoru, to jsem pochopil rychle.
On to nemusí být Louvre, ve Francii si mnohde v cyklistickém nedáš ani večeři, nepustí tě do restaurace. Ale boty asi roli nehrají, spíš ten cyklobuzno obleček.
Já do města jezdím normálně v civilu a kazí to akorát ty boty.
Tak to je úplně něco jinýho, to je jasný.
I když pořídíš nějaké civilně vypadající SPD boty, tak budeš pořád cvakat jak stepař a SPD neschováš.
Shimana mi cvakají minimálně (pokud se nesnažím, slyšet nejsou). Záleží na výšce podrážky a ošoupanosti kufrů, povrchu (třeba zátěžový koberec, lino). Navíc při sezení jsou boty sice vidět, ale necvakaj.
Navíc zvuk samotný vadí o dost méně než vzhled.
jj, taky tak nějak. Kalhoty "šustky", tričko, sandále nebo nějaké "ťapky". A ty "naše" cyklobotky mají další výhodu - nevypadají vyloženě jako cyklotretry... ;-)
Budu se muset někdy zastavit a vyzkoušet o kolik jsou mi ty tvoje 43 větší. A jestli by stačili 42. -)
Když by ti byly volný tak ty 42ky ti dám, budeme tak tři manekýni s přeskou :-)
Ty pásky na sucháč přes tkaničky má i řada jiných bot, třeba moje Spešly - Taho je mají také.
A když se "kousnem", tak klidně i šest manekýnů s jednu botou s přeskou... :-D
Lelek by zdá se také chtěl mezi krasavce, ale jak nemá na přesce Shimano, nemá nárok.
Pravda, to nemám, jen jedno ostré "S", ale zato na druhých tretrách mám ty pásky 3, heč a ty ne :-)
Tři pásky mám na dalších třech tretrách... Co tam maj dál? :-))
Asi se stavím na tržnici a tam mají tepláky adi.. s pěti pruhy :-)
Pro myslíš, že je chci vyzkoušet? -))
Protože každej přeci chce být fešák jako já nebo Heky, to dá rozum :-)
Jako jeden z mála lehokolistů jezdím s klipsnama snad od začátku s lehokolem a v pohodě...ale řemínky mám povolené :-) Letos asi 1500 km na crosu taky s klipsama a dobrý, i když jsem byl trochu za exota....SPD jsem taky zkoušel, párkrát nevycvakl, upadl a SPD uložil k ledu...zlatý klipsny :-)
Kdybys to chtěl někdy znova zkusit, tak je dobré při vycvakávání dělat pohyb, který tlačí na špičku. Klidně výcvak dovnitř, tak se často vycvakává ve velomobilech, jinak kopeš do kastle. Lehokolo bez nášlapů si já osobně neumím představit už kvůli rozjezdu na jednu nohu, nebo panelovým sjezdům kdy padají nohy. Ale chápu Tě ;)
Ty co jsem na ně dal link se vycvakávají mnohem líp než normální, a přesto dobře drží.
Píší, že standardní nášlapy potřebují 15 stupňů vytočit nohu, tyhle jenom 8.
Fakt je to znát, nekecám.
To je kuframa SM-SH56 (SM-SH55). Standard je 51ka (52ka).
http://www.shimano.com/media/techdocs/content...
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs...
56ka(55ka) se dá se vytrhnout nahoru. Tipl bych si že klece mají pedály stejné, možná měkčí pružinu.
PD T700, prý nějaká technologie Shimano CLICS'R, prd tomu rozumím, ale funguje to.
Že je standard typ kufru 51 bych netvrdil. Já dostal k pedálům Shimano 540 kufry typu 56. Ta možnost vytrhnout je nahoru mně pěkně štve, už jsem se takhle několikrát nepříjemně nakopnul do holeně o řidítka. Zase asi budou bezpečnější při pádu.
Kde jsi vyčetl úhel potřebný k vycvaknutí? Jaké máš kufry?
Tady to píšou:
http://www.bike-eshop.cz/pedaly-naslapne/pedaly... tak ne 15 ale 13, taky si už prd pamatuju.
Ty kufry mi k tomu dali.
Pro moje účely toho nezávodního šmrdlání fakt ideální
Tak to budu muset u tebe zítra vyzkoušet, jestli k tobě vyrazím.
Pedály jsou část kola, která mi na dlouhých trasách trochu působí problémy. Na letošní K24 jsem s nimi měl ke konci trošku problém, ale to jsem měl ještě staré boty. Problém byl v tom, že jsem potřeboval uvolnit chodidla, tak jsem se z každého kopce dolů vycvakával. Jenže to vyžaduje nemalou torzní sílu a z toho mně celkem nepříjemně bolely kyčle. Povolit pružiny není tak úplně řešení, protože to pak zase kufr v pedálu lítá nahoru, dolů a hrozí, že ho z pedálu vytrhnu (to hrozí jen při sprintech). Možná jsme to na té K24 měl trošku povolit, protože tam by asi ani jeden zmíněný zádrhel nevadil.
Hledám pedály, které by měly snadné vycvaknutí a nacvaknutí a zároveň by nehrozilo jejich vytržení, kufr v nich nelítal nahoru,dolů. Zároveň by se hodila trochu volnost do strany. Trošku pokukuju po Speedplay the Frog, ale ta cena.
EDIT: Ještě přemýšlím o těch jednosměrných kufrech typu 51. Jak jsem psal k pedálům jsem dostal ty všesměrové typu 56.
Stav se, jsem tu dneska furt, nebo zejtra jedu na Prahu, tak mohu někam do centra dojet.
Tímto děkuji Jindrovi za věcný dar a možnost vyzkoušet jeho "začátečnické" SPD pedály.
Přijdou mi pro "začátečníky" doopravdy šikovné. Síla nacvaknutí a vycvaknutí je výrazně menší a přitom tam není vůle nahoru dolů, tedy při zkoušení jsem ji necítil. Úhel vycvaknutí je také o poznání menší. Tedy pro člověka bez potřebných "reflexů" šikovné.
Ale ten úhel je něco co by mi asi vadilo, ale to bych musel vyzkoušet nějak dlouhodobě a hlavně na svém kole.
Já zase viděl lehokolo zblízka a definitivně jsem pochopil, že bych si na tom namlel ještě ve vsi, a tak zůstanu papouškem, popřípadě elektropapouškem.
A v nášlapech na lehokole, proboha, chlapci!
Soudíš z prvního dojmu. Právě pro tebe by mohlo být lehokolo přínosem. Sice nás s ním Murphy hned na úvod protáhnul bahnem, po šutrech a do krpálů - zvládat se na něm dá leccos a kdo umí i docela drsný hrůzy. Pro mě je to ale záležitost především pro jízdy na pohodové asfaltové dálavy bez strmých krpálů. Právě na ty tvoje štreky placatým Německem a Francií a objíždění kopců. Sedíš na pohodu a máš menší odpor vzduchu (asi nejvíc oceníš v protivětru.
A nášlapů se není proč bát. naopak, podrží nohy na pedálech ve správné a optimální poloze. A když se pedály nesmyslně nesešponují, tak vyklapnutí je naprosto automatické a přirozené, jak šáhnutí na brzdy, taky bez přemýšlení.
Asi máš pravdu, já to kanape viděl občas zdálky, ale zblízka jsme viděl až ten Snilardův stroj, vylekalo mě to fest.
Jak říkal můj táta, připadal bych si jak "vopice na brusu", ale asi by se to muselo poddat. Snad mě zdraví dovolí být ještě pár let papouškem.
Jinak ta část Německa, kterou projíždím vůbec není placka, ta je až u těch hodných Němců na severu. Kopcům se snažím vyhýbat, pokud to jde a má to smysl, ale někdy to fakt nejde. Ale zase to má taky něco do sebe.
Dokud jsem to neprojel na kole, taky jsem si myslel, že mezi Norimberkem a Karlsruhe je taková mírně zvlněná krajinka, druhý obrázek jasně vysvětlí proč to z dálnice opravdu tak vypadá.
Na kopcích je parádní to, že prostě jednou skončí a pak už jedeš zas jen dolů.
Koukám, že jsem tě měl na to kolo posadit :)
To bys moh znova začít konstruovat světla, a možná i celé kolo.
Někdy vyzkouším tu tříkolku, jestli šlapání z toho gauče je tak príma, ale chci věřit, že ještě chvilku vydržím v normálním sedle, teda v tom mém vypolstrovaném, odvětrávaném pro strejce. :-)
No, tos měl. Já dávám Jindrovi tak nanejvýš rok dva, než si pořídí svoje lehokolo :-)
Je to lákavá představa, ležet na otomanu, a přitom se bez námahy pohybovat světem, ale tuším, že v tom bude nějakej háček. :-)
Ještě jednu věc mě vysvětlete, vy ležící a bdící. Proč když jsou ty leháče tak účinné, s menším odporem luftu a tak, proč na tom ještě nejezdí TdF nebo alespoň Vueltu nebo Giro?
Protože to UCI zakázala.
A to je nějaký problém si založit vlastní organizaci, pořádat závody, dělat rekordy, a - jelikož je to vehement ve všech směrech superiorní - zábradlí, jeho výrobce a uživatele zcela převálcovat?
Otázka byla, proč se na tom nejezdí Tour, Giro nebo Vuelta.
Takže si může udělat i duplicitně tyhle závody pro lehokola.
To už tu bylo tolikrát. Vlastní organizace, závody i rekordy, to všechno existuje. Jen to není tak komerční a tak velké.
Ano, bylo to tu už několikrát. Původně jsem to nechtěl ani dál rozvádět. Ale proč to tedy není tak komerční a tak velké?
Co má komerční potenciál (= je prakticky využitelné a prodejné), to komerční a velké je.
Co má komerční potenciál (= je prakticky využitelné a prodejné), to komerční a velké je.
A proto denně potkáváme na ulicích spousty formulí, že.
Ty formule jsou komerčně využívány asi docela úspěšně, tam jsou prachy z reklamy.
Taková organizace se jmenuje IHPVA, pokud si pamatuju. A závody pořádá. No ale jak ve většině sportů, v první řadě jde o peníze a tedy o diváka. No a jak bylo řečeno, závěrečný spurt na lehokolech by nebyl až tak atraktivní.
Počkej, fakt jste přesvědčeni, že kdyby se do toho pustili ty lehostroje, že by to papouškům nandali i v těhle závodech, kde jde o safra kopce?
To nevím, ale UCI předpisy přesně stanovila jak musí kolo na závody pod její hlavičkou vypadat.
Byla to reakce na světový rekord v hodinovce Graema Obreeho:
http://www.youtube.com/watch?v=ml6KT5MArC8
Tak to se pleteš, byla to reakce na rekord v hodinovce Francise Faure v roce 1933. Obree je mnohem mladší. Ale to na věci nic nemění, bohužel :/
Tak ten už si nepamatuji. -)
Snad to netícíš jako nefér rozhodnutí ? ;-)
Jak se to vezme. Život není fér. Z pohledu lidstva mi to přijde jako škoda. Z mého pohledu mi to zas tak moc nevadí, neomezují mě nesmyslná pravidla. Jdu proti proudu. Na druhou stranu nemám s kým závodit a trénovat.
Podle mě to v tom nebylo nic víc než snaha sjednotit závodní podmínky - a že byla zvolena klasická konstrukce je jen manažerské rozhodnutí.
Leho je součástí evoluce jako všechno a bude mít takovou pozici ve světě jakou si vybojuje ;-)
Kdyby se za tu těch 80 let do vývoje lehokol nacpal alespoň zlomek peněz, co se nacpal do vývoje zábradlí, tak určitě.
Ony by se asi našli stroje na kterých by to šlo i teď, ale už by se na to asi nenašli lidi. Moje kolo je v tomto směru spíše rekreační :)
Já to viděl poprvé asi před 8 lety, když jse byl s malou poprvé a naposled na cykloputování v Rakousku. Pak jsem lehokolo zahlédl zdálky letos asi 2x, nějak moc lidí na tom zatím nejezdí, a tak mě vrtá hlavou proč vlastně.
Jestli v tom je třeba i ten strach, že to se mnou flákne hned jen co nasednu, jaký třeba podvědomě cítím já, nebo jen nezvyklá poloha jezdce s nožkama nahoře?
Dokud nevyzkouším, nebudu mít šanci se pochopení přiblížit, ale zatím s tím počkám. Lejt sice nepřestalo, ale beru si za záminku nutný nákup a razím na Prahu. Na papouška.
Lidi jsou konzervy, bojí se vybočit z davu, silničáři obzvlášť. Podívej se kolik rekreačních silničářů jezdí na 23 mm pláštích přestože by pro jejich účely byly mnohem lepší ty 28 mm. Hromada lidí ani neví, že lehokolo existuje, protože žádný lehokolový výrobce není tak velký, aby mohl udělat nějaký velký marketing. Pak je tu aspekt ceny, která je prostě větší. A IMHO velmi důležitý důvod, lehokola nejsou vidět na žádných závodech, protože prostě nesplňují pravidla.
Neprobírala se tady svého času hojně pozitiva a negativa lehokol a nedošlo se pak náhodou k pár omezením a nedostatkům bránícím masovému rozšíření ? Že bychom si dali další kolečko ? :-))
Ne další kolečko nechci. Jen si myslí, že Jindra ty staré debaty nečetl.
Přesně tak to je, nečetl jsem to, až budu mít chvilku, pročtu si to.
Ale možná jsou i jiní, kteří nečetli, tak aniž bych chtěl rozpoutávat nějaké vášně, je pár povšechných informací možná obecněji prospěšné.
Je ale divné, že se to nijak neprosazuje ani jako "malý sport". Je tolik jiných ušlápnutých sportů na okraji zájmu, ale fungují.
Jestli oni leháči se nechtějí hlavně cpát do "velké" cyklistiky mezi zábradláře, aby jim to ukázali a taky kde jsou peníze. Kdyby byl zájem pořadatelů i mimo tenhle hlavní proud, kdo ví, jestli by se to nehnulo dopředu.
Ty máš pocit, že IHPVA nefunguje a že na její závody nikdo nejezdí?
IMHO bude trošku zádrhel v tom, že mezi lehokolisty chybí ti bafuňáři. Všichni chtějí hlavně jezdit.
Hele, jestli hledáte nějakýho vyžranýho bafuňáře, co ho budete dále vykrmovat, já bych to docela vzal.
Lehokolo jsem už zblízka jedno viděl, myslím si, že kvalifikaci na to teda už mám.
Co se Ti nelíbí na 23mm ? Mě se snad 28mm do rámu ani nevejdou...
Větší valivý odpor, horší adheze, méně pohodlné, snažší proražení duše o ráfek...
A pak že silnčáři nejsou konzervy :)
Konzerva nejsem, jen jsem si ani po cca 70K na silnici nevšim ničeho z toho co popisuješ.. :-)
A zkoušel jsi někdy jezdit na tlustších pláštích?
Hele kluci, vy mě v tom děláte zmatek
mám tohle:
Plášť Schwalbe MARATHON DUREME DOUBLE DEFENSE TRIPLE NANO 28 x 1,6 42-622, černý, složitelný, reflexní, HS 410
jak poznám co je 28 co je 23 - to je to první číslo? Já jsem myslel že je to ráfek v palcích?
kurnik na stará kolena tolik nových informací.....
28" je "průměr" kola, čili trekovina (horák mívá 26", dnes už i 29" a nejnověji 27,5"). "Šířky" bývají uváděné jako u bot několikerým číslováním. Třeba já používám Marathony s šířkou tuším 35, nebo taky 37C (nebo obráceně?), oboje totéž jest. Tö je v milimetrech. Pak je tam ještě nějaké další značení asi v palcích, nějaké zlomky.
Já vím, že ty nejradši všechno na sichr, ale pro asfaltový cesty směrem na sever a západ jsou ty pancejřovaný Marathony zbytečně těžký. Dávám těm základním pořádně pokouřit a v podstatě nevím co je defekt. Možná že by to u tebe mohla být dost radikální a snadná cesta ke zvýšení cestovního průměru, kdybys nemusel roztáčet a udržovat v chodu tenhle metrákový setrvačník. Co vím, tak ty pancejřáky váží víc jak dvojnásobek a pak se tam ještě žvejká ta ochranná vložka. Zkoušíš kdeco, zkus i tyhle a uvidíš, že ti budou stačit. S tou bagáží třeba vem 42 mm místo těch mých 37, ale hlavně bez zbytečně těžkého a drahého sichru...
Ok, tak 42, tomu rozumím, 1.6 palce,
Dík.
Rondo, tyhle Marathony jsou lehké, snad skoro o půlku proti těm Plusům, ale jsou svinsky drahé, kolem 1400Kč kousek. Navíc jsem je sjel po 3000km na hladko, teda pod zátěží, žádné chyby v huštění, prostě jsem je vyhladil po celém obvodu, teda jen zadní kolo.
Na elektru mám ty Plusy, ale právě ta váha rozhodla.
Nejezdím moc drsně, asfalt, zřídka polňačka nebo štěrk, nepíchnul jsem za 4500 km ani jednou. Jízdní vlastnosti neumím posoudit, nemám srovnání a i tak, když to klouže jedu jak šnek.
Jestli víte o něčem lepším na dlouhé cesty se zátěží, nechám si poradit. Pro mě je zásadní spolehlivost a robustnost, váha je až druhá v pořadí.
Třeba tady :
http://www.bike-eshop.cz/plaste-silnicni-a...ží
Před časem jsem je chytil i pod pětikilo v Praze Podolí.
Píšou tam zatížení 95 kg, ale buďto to platí pro každé kolo zvlášť, nebo se jen bohapustě sichrujou. To bych na tom nemohl jezdit ani s tatrankou v kapse... Myslím že je oceníš a poznáš, že váha na obvodu kola určitě není až na druhém místě (i když za těch 1400 Kč už máš opravdu nějaké gramařinky). Minimálně vepředu bys tyhle mít mohl, tam je zatížení minimální. Najíždím s nima tak 5 - 6 tis vzadu, předek je skoro nesmrtelnej. I na vodě drží velmi dobře.
Za 1400 kus?
To bych typoval na něco takového. Asi něj pláště.
http://www.veloexpert.cz/rozmer-62240-47/784...
Nic moc lepšího už zřejmě neseženeš.
Uváděná nosnost je na jeden plášť. Takže i když je zadní kol zatížené víc, tak by jsi se do limitu měl vejít
http://www.bike-eshop.cz/plaste-silnicni-a...
Tyhle, já za ně platil jak říkám, asi moje blbost, nebo ceny šly dolů.
Ale gumy přes litr, a to je dost, že jo,
Hele, když tak koukám na tu fotku, nezatraktivnilo by ty lehostroje, kdyby ty lehocyklistky jezdili v sukýnkách? :-)
Tohle chci ! Ale ještě předtím německé státní občanství abych měl kde na tom jezdit ;-)
Si ho pořiď, zasílají po celém světě :) německé občanství netřeba. Na co bys ho chtěl?
To nemyslíš vážně jezdit na tom v ČR abych co chvíli prolít nějakou neoznačenou dírou. Na klasice jezdím dost rychle, kolik si myslíš že budu jezdit na týhle raketě ?
No počkej. Když prolítneš na klasice neoznačenou dírou, tak ti to nevadí?
Vadí ale dřív si ji všimnu=vyhnu, když nevšimnu - skočím, když ani to - vypružím. Z takovýho leha jako je na fotce ten výhled není tak dobrý (na lehu jsem už jel aby nebyly pochyby že nevím o čem mluvím) jako na klasice, navíc pojedu rychleji (pokud ne tak nemá cenu měnit ;-) ).
Vypružit díru, co vidíš na poslední chvíli není takový problém, skočit ji nejde. Zas na druhou stranu, tím jak jsi níž, kolo mnohem ochotněji přechází ze zatáčky do zatáčky. Na té Vendettě jsem v životě neseděl, takže ji nemůžu hodnotit. Můžu hodnotit jen moje kolo. Na něm se dokážu několika po sobě jdoucím kanálům vyhnout i ve velké rychlosti, což na silničce nejde. Vyzkoušeno se známým.
Jestli pojedeš rychleji, to dopředu říct nedokážu, ale pohodlnější to bude určitě :) Ten výhled není tak špatný, jak se na první pohled zdá.
Jak moc ochotně jde kolo za zatáčky do zatáčky záleží hlavně na setrvačné hmotě kol, toho jak velký jsi bezmozek a jak umíš pracovat s těžištěm.
Ve sjezdech v technických pasážích běžně lidem újíždím a to si nemyslím že bych jezdil nějakou kreff (a oni mají výhodu háku).
Jj, na tom se musí dost blbě skákat kanály. -)
Záleží co si představuješ. Jestli nějakou jednorázovku v kopcích, tak tam by to asi zábradlí vyhrálo. Ale třeba jarní klasiky by už asi vyhrálo leho.
V etapáku, kde se jede spousta rovinatých etap, by leho asi taky vyhrálo. Sice by v horských etapách ztráceli, ale to by více než vykompenzovali na rovinách a v časovkách.
Navíc nikde není určeno že je nutné jet celý závod na jednom kole (minimálně používají různé převodníky, kazety a speciál na časovku)
Dokážeš si představit jet na tom týmovou časovku?
To by musel být průměr tak 80km/h. -)
Letos při časovce dokonce někteří přesedali, ale z jednoho zábradlí na jiné. Mít nadřeno na zábradlí i na gauči by byl možná problém. Přece jenom budou nejvíc exponované jiné skupiny svalů. Ze specialistů by museli být dvojbojáři a je otázkou, jestli by v obojím perlili.
To asi ne. Ale vezmi si, že na lehu můžeš jet zhruba o 5-10km/h rychleji než na zábradlí. Na takové běžné rovinaté etapě by to dávalo zhruba 20-40minut. Pak by třeba stačilo mít domestiky lehokolisty a lídra klasického vrchaře (který by roviny jel na lehu, ale zašitý).
Ostatně už teď máš specialisty- spurtery, časovkáře a vrchaře. A pokud zrovna není "jejich den", tak se jenom vezou (případně se snaží přežít v autobusu).
S klipsnami jsem jezdil léta na klasice a asi rok na lehokole ale tam jsou dost nevhodné, vypadávají z nich nohy vlastní vahou. S SPD jsem nikdy neupadl, i když jsem párkrát skončil opřený o značku a mlátil jsem pěstí do paty levé boty abych vycvakl :) Asi tak jednou na deset vycvaknutí se to nějak zaseklo, po důkladném promazání to už chodí jak má, jenom jsem to potom musel dost přitáhnout abych nevycvakával při rozjezdu.
Hele, normální bota: http://www.quocpham.com/products/derby_black.html
S takovou zase nemůžeš vyjet bez kravaty :-)
Ale ta vypadá pěkně :-)
Fakt.
Napíšu o svých zkušenostech- když jsem byl mlád, tak jsem na Favoritu jezdil vždy s pevně utáhnutými klipsnami, nepamatuji se na pád. Ke stáří s novým Autorem bez klipsen mi chyběla ta síla tahu nahoru, tak jsem si opět pořídil klipsny a při prvním vyjetí vylétlo auto z boční ulice a já padl tvrdě, nestačil jsem povolit řemínek klipsny. Myslel jsem, že jsem si zlomil krček stehna, chválabohu ne. Odmítl jsem utáhnuté klipsny a pořídil klipsny, ale ty bez řemínku.
Nicméně ty moc v tahu nepomohly, jen korigovaly botu ve šlapce, že se zabrzdila o předek klipsny. Po dlouhém váhání se strachem , zda je zvládnu a nepadnu , jsem si nakonec pořídil na zkoušku jednostranné nášlapy. Zpočátku na volno, postupně jsem je přitahoval. Nepadl jsem. Teď už mi vadí to šmátrání a hledání strany s nášlapem. Příště si pořídím oboustranné nášlapy a když budu potřebovat jet s normální botou nebo v zimě v zimních botách, tak vyměním pedály. Pokud budou namazané závity a občas sundavané, tak s dobrým klíčem by to měla být chvilka.
Když máš oboustranné nášlapy, není nutno vyměňovat pedály kvůli jiným botám. Dělají se takové plastové vychytávky, které se na SPD nacvaknout a máš hned máš pedál na běžnou botu.
Tak se to jmenuje "adaptér na spd" a vypadá to takhle http://www.bike-eshop.cz/prislusenstvi111111111...
Ty znám, ale někde jsem četl, že na nich "klouže" bota.
Já bych si k těm normálním pedálům nechal
ty klipsny bez řemínků tohoto typu:
http://www.axitbikes.eu/index.php?main_page...
Tuhle je návod, který se mi líbí:
http://problemsolversbike.com/blog/how_to_make...
Dojdi do obchodu s prkanama a vysomruj zlomenou desku (ty nekloužou).
Ořízni do potřebného tvaru.
Přišroubuj kufry.
Nacvakni :-)
Stačí nalepit protiskluzový šmirgl na kus překližky. Vadilo by mi, že to bude samovolně viset nášlapnou plochou dolů. Ale na vyzkoušení, že jednostranné nášlapy jsou k hovnu dobrý :-)
Řešením by bylo nacvaknout do pedálu z druhé strany něco ještě těžšího. Což ovšem znamená sehnat dva páry kufrů. A to už se nápadně blíží možnosti vysomrovat ve sběrném dvoře nebo zakoupit na Aukru pár starých plechových pedálů;-)
Obyč překližka se rozmáčí a omlátí. Samozřejmě se dá sehnat dražší překližka.... Ale to už je jednodušší vysomrovat to prasklý prkno.
Ono je stačí udělat asymetrické (s výrazně těžší patou)- stejně jako silniční. Placka pak bude viset svisle a "normálně" do ní nastoupíš.
Klipsny jsou nebezpečné a v době, kdy už existuje hromada nášlapných systémů za pár korun, nevidím téměř žádný argument proč je vozit v normálním provozu. Všichni kolem mě, kteří se učili jezdit s nášlapy, to zvládli za pár minut a úplně jisti si byli po 2 vyjíždkách. Nikdo z nich nespadl.
Pád přichází až po nabytí pocitu jistoty, že to všechno máš pod kontrolou.
Tak tak, přesně řečeno. Mám na to jeden citát, který to podobně vystihuje, dokonce ho nosím s sebou v peněžence, abych si ho občas připomenul. Zní: " Do průšvihu vás nedostane to, co nevíte, ale to, co víte naprosto jistě, ovšem jste vedle jak ta jedle" (Mark Twain)
Argument je jeden - klipsny se dají použít s jakoukoliv botou. Boty se zámky nejsou na chození po tvrdém povrchu vhodné a pokud chce člověk na kole něco objíždět a zařizovat po městě, tak zjišťuje že boty se zámky můžou být i docela nebezpečné, například na dlaždičkách. I když postupem času jsem se naučil i v cyklistických botách šmajdat tak, že na tvrdém skoro vůbec neklapu a po klipsnách se mi už nestýská.
1. Pokud nemáš na botách kufr, tak se z klipsny dostaneš ven stejně jako z nášlapu.
2. V normálních botách bez zámku se chodí mnohem pohodlněji než se zámkem.
3. V měkkých turistických botách se zámkem se špatně šlape dokulata, vlastně jen drží nohu na šlapce. To je sice hlavní důvod pro mnohé turisty, ale jak klipsna tak nášlapy byly zkonstruovány zejména pro kruhové šlapání.
4. Pád do strany na stojícím kole je bolestivý, ale nikoliv nebezpečný. Tento pád hrozí při nešikovnosti stejně s nášlapy jako s klipsnou. Při velkém pádu nejlépe zahájeném letem přes řídítka je to už jedno. Váha kola je mnenší než váha jezdce a to že kolo s tebou opisuje kotrmelec je už jedno.
5. Nášlapy jsou modernější, v terénu se rychleji a lépe nacvaknou, takže se i v prudkém kopci v terénu můžeš rozjet. Ale nejsou zase samospasitelné.
6. Pokud nemáš v pořádku kolena a potřebuješ občas šlapat nakřivo, tak to běžné nášlapy nedovolí, kdežto klipsna ano.
7. Klipsna je řádově levnější investice, proto jí prodejci kol nepodporují. Proto už není dostatečně IN.
4. jít přes řidítka s utaženou klipsnou a zapnutý v spd je dost rozdíl. Kolo je sice lehké, ale stejně ti může zkroutit nohy a pomlátit tě. SPD tě pustí a kolo může stranou.
7. je tak trochu nesmysl, podobný tvrzení, že na lyžích je kandahár řádově levnější investice, nepodporovaná prodejci lyží a že proto už není dostatečně IN :-))
kandahár je náhodou docela fajn a dá se snadno přepnout z modu sjezd do modu běžka :-)
Nebát se toho! Párkrát se svalíš při zastavování nebo když kamarád před tebou náhle zabrzdí apod., ale pak už to jde!
Blbý je, když je přitom vedle tebe náklaďák a ty padáš směrem do vozovky :-)
O něj se opřeš, ten neodstrčíš :-)
Horší je, když padáš na kolegu...
To neumím, jezdím sám a když občas potkám cyklistu, tak mě předjede, někdy rychleji, jindy hodně rychle :-)
To jsem měl nášlapy asi 300 km, a málem mé to zabilo, tedy ten pocit, že už to mám pod kontrolou. Stoupal jsem do kopce, míjela mě Avie, proti taky něco jelo, tak jsem uhnul k pangejtu aby mě ta Avie nevzala zrcátkem, a nějak jsem zapomenul, že jsem zacvaknutej. Stál jsem a pak ležel, a dopadl jsem těsně za vejfuk té kraxny. Být to o chvilku dřív, inkasovaly by holky mojí životní pojistku.
Teď mám mnohem volnějšī nášlapy, a přesto dál o tom přemýšlím, aby to přešlo naprosto do krve, bude chtít asi ještě pár tisíc najezdit. Pocit, že to už umím a nic se nemůže stát, je přehnaný luxus, mě se to málem těžce nevyplatilo.
Tohle prostě k cyklistice patří, když nejde o život, jde o hovno. Šlo Ti o život? Pak jsi nežil éé.... nadarmo :-)
No jo, šlo o život, ale jaksi jen z mé vlastní blbosti, přijít o život takhle blbě, by bylo asi dvakrát na ho...
Já takovýhle věci beru jako varování od Velkýho Šéfa. Takže stejnou blbost už neudělám, udělám jinou :-)
Tak mám na těch nášlapech asi 300 km, ani jednou jsem nespadl, mám je pořád hodně na volno a tak mne již přepadla pýcha a nápad, že je utáhnu.
Včera jsem jel po cyklostezce a najednou přiběhla partička psů, která se mi začala motat kolem kola, jen tak tak jsem sestoupil bez pádu- poučení: ještě ty nášlapy pořád nechám "na volno".
A ohledně toho pádu na kole na bok, že se nic nestaane- stalo se mi to již dříve a kyčel mne pak bolela asi 3 měsíce a byl jsem rád, že nemám zlomený krček.
Premyslim, jestli ma smysl sem jeste neco dalsiho psat, ale asi jo.
Spoustu let jsem jezdil na favoritu s klipsnama. Nebo zalezi na terminologii, mozna poloklipsnama, proste takove, co drzi spicku a nart, noha jde vytahnout dozadu. Nic, kde by se pred zastavenim muselo neco povolovat, jsem nemel odvahu zkouset. Celkem mi to vyhovovalo, oproti obycejnym pedalum mi prislo, ze kolo jede rychle a nebylo nutne resit zvlast boty.
Po porizeni lehokola jsem mel zase obycejny pedaly, tam mi klipsny prisly jako neucinne, protoze nohu nedrzi v tom nejdulezitejsim smeru - aby nesklouzla z pedalu dolu, coz se mi parkrat stalo a byl jsem rad, ze jsem si pritom nenatloukl.
Trvalo to docela dlouho, ale nakonec, kdyz jsem nasel prijatelne SPD sandaly, tak jsem naslapy na lehokole vyzkousel.... a ted uz bych bez nich rozhodne jezdit nechtel!
Poucen historkami a zkusenostmi ostatnich, jsem naslapy na zacatku hodne povolil, takze vycvaknout slo velmi snadno. Prekvapive ale nebyl problem vycvaknout, ale vubec trefit nohu pri rozjezdu do pedalu, aby zacvakla. No je to o zvyku, ze zacatku jsem s nohou casto dobu kvedlal, nez jsem zacvaknul.
Co si vzpominam, tak klasicky scenar, kdy clovek zastavi, zapomene vycvaknout a zriti se do prikopu, se mi nestal. Nicmene jako se vsim, problem obvykle prijde, kdyz uz si clovek mysli, ze to ma pod kontrolou, nikoliv na zacatku, kdyz si dava pozor.
U me to byla situace v krizovatce, kdy se auto prede mnou rozjelo, tak jsem se zacal rozjizdet taky a v okamziku, kdy jsem zacvaknul SPD, ridic dupnul na brzdu. Zabrzdit jsem stacil, ale ze mam zase vycvaknout mi doslo pozde. Zvitezila sila a nohu jsem z pedalu reflexivne vyskubnul v posledni chvili, sice uz to moc dustojne nevypadalo, ale na zemi jsem (tesne) neskoncil.
Celkove bych to s tim padanim kvuli SPD nevidel nijak tragicky, pri manevrovani v male rychlosti sice muze cas vycvaknuti rozhodnout, zda to bude pad nebo sesednuti, ale pri vyssi rychlosti je to asi jedno - vyzkouseno ;-(
Na gauči se ti - na rozdíl od zábradlí - nemůže stát, že bys brzdil vestoje. A vestoje jde vycvakávat o poznání hůř. Jde to, viz single výše v diskusi, ale já to neumím.
Navíc jedna věc je vycvaknout a druhá věc je následně bezpečně vystoupit.
Vycvaknu v jakékoliv poloze, tedy nejen ve stoje, ale třeba i ve velmi prudkém sjezdu navíc kde se stojí a k tomu ještě je třeba být maximálně za sedlem.
Ve stoje při rychlém vystoupení je nutné vyskočit z obou pedálů najednou když už se nestíhá dát jeden z pedálů do dolní úvrati a přenést na váhu tento pedál.
A tady hned může následovat problém. Záleží kolik má kdo místa nad horní rámovou trubkou. I když je ho tam poměrně dost, tak když po došlapu je třeba jedna noha o 20cm níže (členitý náročnější terén), tak...
U fullu s vyšším zdvihem a ne nějak extra konstrukečně sníženou horní rámovkou je to ještě horší o vyšší střed na nezatíženém kole.
A v tom případě prudkého sjezdu maximálně za sedlem je to problém. V téhle pozici není dobrý nápad vycvaknout obě nohy zároveň a vyskočit.
Tady pak trvá vycvaknutí dlouho, protože je nutné přenést váhu na jeden pedál. A i tak se vystupuje blbě.
Chtělo by to vozit na takové sjezdy sedlo dole, ručně jsem ale línej ho snižovat (maximálně sem tam v horách když vím, že to je na opravdu delší úsek). A teleskopy se mi stále zatím nelíbí (už jsem jeden zkusil a šel z více důvodů zase pryč a pořád není na trhu nic co by se mi opravdu líbilo).
A co se týká začátků s nášlapy (u mě je to už 20 let), tak nejdříve jsem nepadal vůbec. Ze začátku jsem si dával pozor a měl je spíše více povolené.
Po pár měsících kdy jsem si myslel, že už to mám zažité, tak jsem nevycvaknul v terénu, kde jsem náhle něco nedal. Naštěstí nic vážného se nestalo.
A zcela reflexivní vystupování za jakýchkoliv i obtížnějších situací mi trvalo několik let.
Nejprve jsem musel cíleně trochu zlepšit reflex u levé nohy (od začátku když zastavuju, tak jsem vycvakával první pravou a tu jsem měl zažitou lépe) a pak časem ty krkolomnější vystupování/vyskakování typu obě nohy současně když se stojí.
Zůstala už jen problém zacvakávání. Jsou situace, kde to i když to mám zažité a běžně zacvaknu okamžitě je trochu problém.
Typicky náročný technický prudký sjezd, který nedám v kuse celý a musím se pak znovu rozjíždět po přetlačení na mě již příliš těžkého místa.
Přeci jen jak je nutné se okamžitě soustředit na ten technický sjezd, tak se sem tam stane, že nezacvaknu okamžitě a je problém.
Jet takovou pasáž nezacvaknutý je to nejhorší.
Nechápu, proč bych měl ve sjezdu "vystupovat". Prostě se nějak dostanu dolů, ne? Ostatně, i pád je pohybem vpřed... ;-)
Nerad padám, to není moje hoby :-)
Ono by se v prudkých náročnějích sjezdech nejlépe vystupovat nemělo a vždy se snažím k tomu přistupovat, že když už se rozhodnu to jet, tak to celé jedu. A když se na to nectím, tak to raději vzdám předem.
Občas se ale nějaká ta vyjímka najde, většinou je to situace, kde už je to takový skoro pád a spíš takové nouzové vystoupení.